TLDR:
Boudewijn heeft een afgetrapte tafelzaag "met ervaring" gekocht en wil die weer netjes krijgen.Long read:
Ik zit een tijdje thuis van werk en wil iets om handen hebben waar ik wat tijd en energie in kan steken (en bij voorkeur ook nog iets waar ik lekker resultaat uit haal en trots op kan zijn) . Nu weten de meeste mensen uit het gereedschapstopic wel dat ik graag mooi gereedschap heb en ik mis nog een goede tafelzaag. De huidige is een Parkside en ik vind dat geen fijne machine. Eigenlijk gebruik ik hem nooit omdat ik geen plezier ervaar met ermee werken. Ik pak dan liever mijn invalzaag, ook als dat bij dunnere projecten betekent dat ik moet klooien met het ondersteunen van de geleider etc etc etc. Ik gebruik de tafelzaag te weinig om een nieuwe CS70/Hammer/Mafell Erika te kunnen verantwoorden.Nu stond er een week of twee geleden op Woodworking een Festool CS70 te koop met wat gebreken, voor de schokkende prijs van 50 euro, en 50 euro voor de verstekgeleider. Een nieuwe CS 70 heeft een adviesprijs van een kleine 2300E in de BTW in de goedkoopste uitvoering, dus ik vind het prima dat er her en der nog wat aan moet gebeuren.
Het toffe aan Festool is dat onderdelen gewoon prima te krijgen zijn via clubs als Klium en Kruis. Ik heb van de zomer een schaafbankje compleet gemaakt dat al sinds 2000 (Nog gewoon Festo labeling) niet meer te krijgen is. Je betaalt voor die losse onderdelen wel een premium, maar dat is beter dan niet meer verkrijgbaar. Ook vind ik het vanuit verspillingsoogpunt zonde om hier niets meer mee te gaan doen. Ik accepteer dat onderdelen geld gaan kosten, maar ik hoef geen schip van Theseus te maken
Nu heb ik best wat geklust, maar hier moeten diverse dingen gefixed gaan worden waar ik nog geen ervaring mee heb. Ik wil een beetje een buildlog/opknaplog bijhouden om te kijken hoe ver ik kom. Wellicht kan ik ook nog van deze of gene wat advies krijgen
De patient:
De volgende tekst stond op Woodworking:Goed dan wat foto's van het apparaat, van de verkoper:Heeft iemand nog interesse in mijn oude cs70 zaag? De zaag werkt nog wel maar valt soms terug in de toeren, als je de toerenregelaar dan van 1 naar 5 zet doet die het weer prima. Verder is de hoekverstelling knop dol, onderdeel 446063 (8 euro).
![]() | ![]() |
De tafel is heel, de motor slaat prima aan, en de boel werkt. Er zit aardig wat stof/verf/zut op, en de nodige hapjes en krassen. Je ziet dat het apparaat lekker gebruikt is, maar dan ik prima mee leven. De prijs was er ook naar, de verkoper was hier duidelijk over.
Apparaat even kort getest en daarna gekocht/opgehaald, hij staat nu in mijn schuur. Gelukkig kwam na 2 dagen gereedschapscentrum al voorbij met een paar mooie doosjes:
- 2 zaagbladen (18 en 48 tands). Schulpen en fijn zagen.
- een snelklem voor festool tracks (als je de machine als trekzaag gebruikt wil je wel echt je werkstuk op de tafel klemmen). Deze past op ook op de invalzaaggeleiders, ik heb al schroefklemmen maar merk dat als ik even een geleider vast wil zetten ik sneller mijn Mafell set pak... omdat ik daar wel snelklemmen bij heb gekocht. Daarom nu ook maar een Festool snelklem, die is dus voor meer apparaten geschikt
- de CS 70 LA parallelgeleider. Duur ding, maar je kunt hem op 1/10mm fijn afstellen. Hij klemt zich netjes voor en achter vast, waarna je de geleider zelf met een apart wieltje nog in microafstelling kunt verstellen. (https://www.festool.nl/ac...uwdelen/488062---cs-70-la ). Op 5:15 zie hoe de aanslag werkt, en op 8:20 zie je de micro-afstelling . Sexy.
De nieuwe spulletjes:
:strip_exif()/f/image/YbFXSZqnxtcgIaRKBZ6ieYHY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MmRBQsqxqWXQX0GpJq4MbU0s.jpg?f=fotoalbum_large)
En nog wat foto's van de huidige stand van zaken:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Todo:
Werkjes:- Even uitzoeken welk modelnummer het exact is. De huidige CS70 is anders, Festool maakt dit apparaat al best een tijdje. Met name voor reserve-onderelen komt het natuurlijk nauw kijken.
- Machine helemaal uitstofzuigen
- Het blad en de geleidersreinigen. Ik denk dat ik met een beitel/plamuurmes/schraapstaal/steekmes de klodders verf en lijm ga verwijderen en dan heel voorzichtig de restjes wegschuren. Ook even met een rei controleren of alles nog netjes vlak is.
- Alle geleiders nalopen en kijken of ze begaanbaar zjin. Op het eerste gezicht geen grote schade
- Het deel van het blad dat verwijderd kan worden eens terugplaatsen, dit lukte me op het eerste gezicht niet 1-2-3
- De motor/electronica eens openen en reinigen. Op sommige plekken zit minstens 5mm dik aangekoekt hout/MDF-stof. Ik kan me voorstellen dat dit ook niet fijn is voor alle electronica.
- Onderstel verwijderen, hij gaat vooral op mijn werkbank gebruikt worden, ook werkt zit het ingeklapte onderstel de trekstand in de weg
- Uitzoeken wat er in de electronica fout zit met die toerenregeling. Ik ga van de week eens voorzichtig een stukje zagen om te kijken of ik het kan reproduceren. Ff voorzichtig doen gezien er geen spouwmes is.
- Nieuwe verse stekker aan de kabel zetten. De huidige is wat afgekloven en het is een machine die 2kW lust. Ik houd niet van lelijke stekkers.
- De hoekgeleider even uit elkaar halen, schoonmaken en opnieuw stellen. In de nokjes van de veelgebruikte hoeken zit zut, waardoor hij niet altijd even lekker op 30/45/90 graden vastklikt.
- Kijken of die hoekinstelling van het zaagblad alleen qua knop kapot is, of meer...
- Spouwmes
- Beschermkap
- Nieuwe knop voor hoekinstelling
- De originele steeksleutel. Of een andere sleutel 19 die netjes in de daarvoorbedoelde klemmetjes/nis past
- Langsgeleider
- Zaagblaadjes
- Klem. Ook handig voor de rails
Prijs | Artikel | Noodzakelijk tbv reparatie? |
---|---|---|
100E | Machine + hoekgeleider | ja |
99E | Spouwmes | ja, eigenlijk wel |
10E | Tandwieltje+schroefje hoekverstelling zaagblad | ja |
22 | Luchtfilter | ja |
9E | Klemmetje voor inpasstuk in tafelblad | ja |
3E | nieuwe stekker | ja |
10E | Nieuwe bout/montage voor pootje onder tafel | Wel zo netjes |
35E | Beschermkap zaagblad | Beschermkap. Twijfelen we niet aan, toch? |
140E | Zaagbladen | Nee |
306E | Geleider | Nee |
120E | Afzuigslang tbv stofzuiging inclusief Y stuk | Nee zit niet standaard bij de goedkope zaag, voor mij wel een eis |
Update 20250104:
288 euro. Bout voor de pootjes onder de tafel.
Update 20250102:
De kosten voor puur de machine + reserve-onderdelen zijn nu 278euro. Dit zie ik echt als kosten voor de machine zelf.
Daarnaast heb ik uitgegeven: 556 euro voor de extra's die ik ook bij een nieuwe CS70 had uitgegeven:
140 euro aan bladen, en dan 306E voor de betere geleider en 120 voor de slang.
Ik woon niet heel ver bij Kruis vandaan, dus ik ga nu en dan gewoon wat onderdelen bij hen of bij Klium oppikken denk ik.
[ Voor 123% gewijzigd door Boudewijn op 05-01-2025 00:08 ]