Schakelaar tafelzaag aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:07
Ik heb een nieuwe tafelzaag met een (vermoedelijk) defecte schakelaar.

Vorige eigenaar had de schakelaar er al eens uit gehaald en draden los gehad van de schakelaar, tevens diode er af gehaald. Maar eigenlijk had hij er geen verstand van. Vandaar dat ik de tafelzaag nu heb :+.

Bedrading stekker, twee aders: fase, null.
Bedrading naar motor, vier aders: fase, null, grijs, zwart
Schakelaar: KEDU 011713

Verder zijn fase en null van gebrugd met een diode, denk voor soft start of tegen piekspanning?

Motor werkt als ik fase en null direct aansluit op 230v.

Mijn vragen:

Waar dient de grijze en zwarte draad voor? Grijs als een soort schakeldraad voor het relais?

Hoe sluit ik de schakelaar correct aan, dus welke draden horen op welke pin? (Of zitten de draden al correct)?

Hoe test ik of de schakelaar goed functioneert?

Foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihCfiMh74hCTwD0MPVajE9GhbdI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9uFaKTh2tZgNibEJLrucTMb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_leWwd4SnfcongCZe-gbRkAICI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKi1RQ4cSTrxErRkB1HaCoJE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYjc7jiyKWQUT99ktT8Ehx1wy9U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQv15l62gelbijJ0CUpsI5FD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:26
Dat is geen diode, het is een condensator.
De motor in die tafelzaag heeft een startspoel (of is 3 fase). Deze zorgt voor een wisselend magnetisch veld om de motor te starten.

Zonder die condensator kan de motor stil blijven staan en verbranden. Mogelijk ook tijdens gebruik dat een van de spoelen in de motor overbelast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Bedankt voor je antwoord, heb de motor maar een seconde aangehad als test dus zal deze niet overbelast hebben.

Het is dus geen goed plan om deze alleen op fase en nul te laten draaien begrijp ik hier uit.

Kan iemand jij het schema van de relais uitleggen om de bedrading correct aan te sluiten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbB6e0UpXziCJZ-4u4U_fW6L-yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iWHyFX5FUwk7LZ4NmmzoROn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Ricko1 Deze condensator ziet er wel erg klein uit als startcondensator. Dus lijkt mij gewoon een ontstoorcondensator. Mag dus gewoon over de netspanning staan.

En de middelste contacten zijn verbreek, dus misschien van een motorrem?

Dus lijkt me
13 Inkomende L
33 Inkomende N
14 Motor L
34 Motor N

En dan de draden die je over hebt op 21 en 22.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 19-07-2024 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

@Ricko1
Een start condensator is toch veel groter van capaciteit. > 10 µF
De X2 condensatoren zijn meestal ontstoring condensatoren. Die direct over de voeding spanning gezet mogen worden.

Dit is een veiligheid schakelaar met nood stop, denk.
Mogelijk met motor rem.

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

@Septillion je was me net voor ;-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Bedankt voor de informatie allemaal.

De condensator is inderdaad een heel klein dingetje, dus zal dan voor ontstoring zijn.

@Septillion Ik ga het proberen, bedankt :)

@pentode wat is het doel/nut van de ontstoringscondensator?

Er zit ook een nieuwe ontstoring condensator bij dus die ga ik dan ook even proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
@Septillion Aangesloten zoals je voorsteld, maar de motor gaat niet aan helas.
Hoor de relais wel klikken bij het indrukken van de aan/uit knoppen.

Ik ga een nieuwe schakelaar bestellen en vanuit daar verder. Lijkt mij dat dat het moet zijn omdat de motor het wel direct op ingaande L + N doet? (zonder schakeldraad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Terrz schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:43:
Bedankt voor de informatie allemaal.

De condensator is inderdaad een heel klein dingetje, dus zal dan voor ontstoring zijn.

@Septillion Ik ga het proberen, bedankt :)

@pentode wat is het doel/nut van de ontstoringscondensator?

Er zit ook een nieuwe ontstoring condensator bij dus die ga ik dan ook even proberen
Het nut van de condensator is een schone sinus vormige wisselspanning bewerkstelligen. En te behouden.
Dus dat de zaagtafel met in- uitschakelen en in bedrijf geen storing, interferentie veroorzaakt op overige aangesloten apparatuur. Ja ja ;-P Met onder andere een oscilloscoop kun je dat heel mooi zien. YT zoeken op: eevblog.

En uitwisselen is, in dit geval mogelijk een defecte schakelaar, een methode een manier om de zaagtafel te repareren.
Zoeken uitvlooien beredeneren wat gaat er mis tot je het probleem in een hoekje hebt. Ge-corned (cor-net beef ;-) En onderdelen of een combi ervan kan uitsluiten. Soms zit het probleem heel ergens anders. Spreek uit ervaring.

Vroeger stond in de elektronica blaadjes tal van artikelen over repareren en vout ehh fout zoeken. Welk gereedschap je nodig hebt enz.
Zie oa Elektronische apparatuur repareren. Hoewel dit meer een elektro mechanische component is.
Elektor magazine link om eventueel hierover verder te lezen.

DENK AAN JE VEILIGHEID en die van anderen. Je werkt, repareert iets met netspanning en die kan dodelijk zijn.
Heb je er geen verstand van blijf er dan vanaf.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 19-07-2024 21:16 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
@pentode @Septillion

Nieuwe schakelaar stond op back-order, vandaag eindelijk binnen en gemonteerd, kwam ook met nieuwe X2 condensator. Vol verwachting aangesloten, "aan" ingedrukt... doodse stilte -O-

Multimeter er weer bij, er gaat nu wel 230V naar de motor op de Fase en Null. Maar motor slaat dus niet aan nu.. Nieuw probleem?

Helpt onderstaande tekening nog om mij verder te helpen? Wil het probleem graag zoeken, uitvlooien en corneren tot ie in het blikje beef zit ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5Y1_MaTRTz0Yn6gRv69GSpt0P0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r9YGCLAyNM66ldcAB0FJ1DVd.png?f=fotoalbum_large

Motor behuizing even los gehaald, lijkt niks los te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n45PKutFsbNUCPzYJDv3CwHhptI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JWw025OtFnFGnULdTdhh29O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Uitgaande van dat de schakelaar nu wel goed is. En goed aangesloten ;-P

Heb je belast gemeten. Mat wil zeggen dat er echt stroom gaat lopen door de schakelaar.
Een multimeter kan mogelijk ook door andere componenten heen meten. En een valse positieve geven.
Met bijvoorbeeld een Duspol kun je belast en onbelast meten.

Kun je wat meer informatie delen over de motor of merk zaagtafel.

Mogelijk zit er nog ergens een beveiliging die verhinderd dat de motor draait.
Heeft deze motor koolborstels of is borstelloos.
En de motor kan vrij draaien. Met de hand.

Hang in plaats van de motor een andere belasting aan de schakelaar.
Bijvoorbeeld een ouderwetse gloeilamp. Iets wat vermogen vraagt. Een 75 a 100 watt.
Gaat de lamp dan branden als de schakelaar bedient wordt.

Of sluit direct stroom aan op de motor. Het liefst op een aparte groep. Motor in de bankschroef oid.
En neem al eerder genoemde veiligheid maatregelen.

Wat ging er aan vooraf dat de motor niet meer draaide. Soms geeft dat ook hints om het in de
juiste richting te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Je had hem eerst doen draaien met de blauwe en bruine draad toch? Dan zou ik de andere draden eerst even los laten. En klooien met de condensator kan ook later. Draait hij dan wel?

En je zegt, wel spanning. Dus als je de schakelaar aan zet heb je op de uitgang 230V (en dat blijft) en als je hem uit zet is dat weg?

En in de rest van die tekening staat geen schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Is het niet een 3 fase motor op 220 volt denk aan >> Draaibankje met 3x220V motor Dahlander?

https://www.circuitsonline.net/forum/view/148312

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
@pentode @pletter @Septillion

Het betreft de Skil 1340AA < even klikken voor volledige onderdelen lijst en tekening.

Werkt op 230V en is naar mijn weten dus een 230V motor?

- Werkt nu niet meer direct aangesloten op 230v (Fase en Null)]
- Motor draait vrij met de hand
- Betreft een motor met koolborstels. Deze lijken goed te zitten en maken contact met draaiende deel motor.
- Schakelaar geeft 230V en kan ik een lamp of stofzuiger mee aan en uit schakelen (Fase en Null). De andere twee terminals op de schakelaar kan ik met een lamp niet aansluiten.

Zit waarschijnlijk dus nu ergens in de motor. Heb al wat op Youtube zitten kijken, is wel een monikenwerk om goed door te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Terrz Meet je continuïteit door de motor? Dus tussen bruin en blauw waarmee je hem eerst ook aangesloten had. Doorpiepen of gewoon op de ohm stand. Verder spanningsvrij natuurlijk. Zou niet meer dan 10 Ohm ofzo mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Vervelend dat de motor niet meer start/draait. Er zit geen hoe noem je zo iets hevel of beveiliging in de behuizing die starten verhinderd. Of een ander mechanisme.

Op internet zijn de nodige trouble shoot handleidingen te vinden. In het Engels of course.
Bijvoorbeeld deze: Table Saw won’t Start [Causes & Fixes]
Ook de nodige YT video's. Een schrale troost, je bent dus niet de enige ;-P
Misschien zelf ook al het nodige gevonden.

Ja, hoe ver ga je en hoeveel tijd wil je erin steken.

Of op bijvoorbeeld E-bay of MP(Hee waar ken ik dat van ;-) een tweede hands motor op de kop tikken.

Misschien is het nog steeds iets simpels. Fingers crossed.

[ Voor 2% gewijzigd door pentode op 06-08-2024 08:50 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-05 18:19
Er zal onder het tafelblad mogelijk nog een box zitten met een relais erin, dat kontakt 21/22 op de schakelaar zal het overneem verbreek-kontakt zijn van een relais, dat zal ook een probleem kunnen zijn, het eenvoudigste zou natuurlijk een overbelasting-recet knopje op de motor, maar dat zit er ws niet op, helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:09:
@Terrz Meet je continuïteit door de motor? Dus tussen bruin en blauw waarmee je hem eerst ook aangesloten had. Doorpiepen of gewoon op de ohm stand. Verder spanningsvrij natuurlijk. Zou niet meer dan 10 Ohm ofzo mogen zijn.
Eindelijk aan meten toe gekomen:
- Fase en Null - Geen piep of Ohm.
- Grijs en Zwart: Wel piep en 6 ohm

@pentode Mijn tijd is wel wat beperkt met een kleine thuis van 10 maand, werk en lopende kluswerkzaamheden. Als ik het buitendeel van de motor moet vervangen is het nog wel te doen. Maar binnendeel / as zit ook weer helemaal vast met van alles en moe ie helemaal uit elkaar. Daar heb ik niet zo'n zin in.

Naar de bouwmarkt rijden en een nieuwe halen begint wel steeds meer te lonken; heb ook nog een zwikje cadeaubonnen liggen namelijk :+ . Dan deze weer op MP knikkeren als defect...

@Smartenergie Helaas niet kunnen vinden. Van de schakelaar box gaat een 4 aderige kabel direct naar de motor. Meer zit er niet op volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Terrz Grijs zwart verwacht ik nog steeds dat het een motorrem is dus dat die impedantie heeft snap ik wel.

Maar fase-nul open is wel fout. Zitten de koolborstels nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Septillion schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:19:
@Terrz Grijs zwart verwacht ik nog steeds dat het een motorrem is dus dat die impedantie heeft snap ik wel.

Maar fase-nul open is wel fout. Zitten de koolborstels nog goed?
Voor zover ik kan zien wel. Ze moeten contact maken met het binnenste deel / de as die naar het zaagblad gaat toch?

Alle draden (Bruin, blauw, grijs, zwart) zitten op het buitenste deel van de motor.
Via de koolborstels maken ze contact met het binnenste deel / draaiende as.

Ik kan het buitenste deel wellicht nog doormeten, die gaat er makkelijk af (paar schroeven en koolborstels los). Wat is dan handig om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Er is ook nog Skill Support
Geen ervaring mee. Mogelijk is dat nog een optie. Of al geprobeerd.

Zelf heb ik een semi professionele stoommachine van Kärcher.
En die hebben goede support. Deze had een defect veiligheid ventiel. Dat muurvast zat.
Ben toen verbazend goed geholpen.

Mogelijk biedt Skil dat ook aan. Of een Skil(l)ed community.
Om daar ook eens een houten balletje op de gooien.
En mocht dat geen soelaas bieden ...

Parkside het 'neightburr' ;-P klus merk van de Lidl heeft ook zaagtafels in het assortiment.
Voor schappelijke prijzen. Of toch maar een De Walt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
pentode schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:59:
Er is ook nog Skill Support
Geen ervaring mee. Mogelijk is dat nog een optie. Of al geprobeerd.

Zelf heb ik een semi professionele stoommachine van Kärcher.
En die hebben goede support. Deze had een defect veiligheid ventiel. Dat muurvast zat.
Ben toen verbazend goed geholpen.

Mogelijk biedt Skil dat ook aan. Of een Skil(l)ed community.
Om daar ook eens een houten balletje op de gooien.
En mocht dat geen soelaas bieden ...

Parkside het 'neightburr' ;-P klus merk van de Lidl heeft ook zaagtafels in het assortiment.
Voor schappelijke prijzen. Of toch maar een De Walt.
Probleem is dat de tafel van 2021 is en ik geen aankoopbewijs heb (MP aankoop). Dus dan gaat het automatisch via de duitse reparatiepartner GeSe en zal waarschijnlijk snel in de papieren lopen: Verzenden/transport naar DE, onderzoekskosten, manuren.

Ik wil nog proberen de buiten unit (stator?) door te meten en indien defect die vervangen. Die kost 4 tientjes nieuw zie ik. Is dat mogelijk? En zo ja: hoe?

Suggestie voor Parkside is goed bedoeld, maar ik kom van een Einhell (vergelijkbaar met de Parkside) die goed dienst heeft gedaan. Ik wil juist een stapje/segment hoger en deze Skil kom enorm goed uit de test. De Skil heeft betere instelmogelijkheden, geleider die aan twee kant vast zit, mogelijkheid tot bredere stukken/plaat zagen etc. Laat zich op veel vlakken meten met de bekende DeWalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Terrz schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:22:
[...]

Probleem is dat de tafel van 2021 is en ik geen aankoopbewijs heb (MP aankoop). Dus dan gaat het automatisch via de duitse reparatiepartner GeSe en zal waarschijnlijk snel in de papieren lopen: Verzenden/transport naar DE, onderzoekskosten, manuren.

Ik wil nog proberen de buiten unit (stator?) door te meten en indien defect die vervangen. Die kost 4 tientjes nieuw zie ik. Is dat mogelijk? En zo ja: hoe?

Suggestie voor Parkside is goed bedoeld, maar ik kom van een Einhell (vergelijkbaar met de Parkside) die goed dienst heeft gedaan. Ik wil juist een stapje/segment hoger en deze Skil kom enorm goed uit de test. De Skil heeft betere instelmogelijkheden, geleider die aan twee kant vast zit, mogelijkheid tot bredere stukken/plaat zagen etc. Laat zich op veel vlakken meten met de bekende DeWalt
Het statische en dynamische deel van de motor. Stator, Rotor.
Dat had @Septillion ook geopperd om oa het stator gedeelte cq de hele motor door te meten.
In principe zijn dat spoelen/wikkelingen van koper. Met een vrij lage weerstand. Maar niet kort gesloten of open. De rotor is ook door te meten. Er is vast yt content waarin dit uit de doeken wordt gedaan.

Of ... dat zou ik doen. Heel de motor uit elkaar trekken tot het laatste schroefje/boutje. Wel steeds een foto of aantekening maken. Opdat de boel weer in elkaar gezet kan worden. En alles zorgvuldig doormeten. De analogie doorgronden ja ja

Of iemand in de vriendenkring/Tweaker die dat voor je kan/wil doen.
Ik woon zelf in de buurt van Leiden. Mocht dat een optie zijn.

Gese heeft een service punt in NL zo te zien/vinden
Adres: GEZE Service-afdeling
Industrieterrein Kapelbeemd
Steenoven, 36
5626 DK Eindhoven
Telefoon: +31 40 262 90 46

En tot slot: Dat zegt yt Adam Savage Tested ook. Begin met bijna de goedkoopste van 'the tool' die je wilt gaan gebruiken, aanschaffen.
Bevalt dat. Dan kun je er voor kiezen om een wat duurdere met meer 'features and durability' aan te schaffen.
"Gereedschap doet 't werk" zei m'n Opa vroeger tegen me. Meermaals. Moest er altijd zorgzaam en zuinig mee omgaan. En het HELE junior(ikke) zaagblad gebruiken ;-P Want daar was voor betaald.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 08-08-2024 23:16 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twiet
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 14:54
De schakelaar die je toont is geen schakelaar, maar een relais met twee drukknoppen in één zwarte plastic behuizing.

Als het relais is bekrachtigd krijgt de motor stroom en gaat draaien.

De 'aan' drukknop zorgt ervoor dat het relais wordt bekrachtigd. Er zit tevens een schakelingetje in die het relais bekrachtigd houdt als je de 'aan' drukknop loslaat. Is wel zo handig, anders moet je de hele tijd de 'aan' knop ingedrukt houden.

De 'uit' drukknop zorgt ervoor dat de bekrachtiging van het relais wordt onderbroken (het relais valt af) en de motor stopt met draaien. En het is zo gemaakt dat als je zowel de 'aan' als 'uit' knop tegelijk indrukt, de 'uit' knop het wint. Uit veiligheid.

Waarom zo ingewikkeld doen in plaats van een gewone aan/uitschakelaar?

Als de zaag draait en je trekt de stekker eruit, valt het relais af. Stop je de stekker weer in het stopcontact, dan gaat de zaag niet draaien. Je moet eerst weer op de aanknop drukken.

Als het een simpele aan/uitschakelaar zou zijn, dan kan de zaag dus gaan draaien op het moment dat je de stekker in het stopcontact steekt. Gevaarlijk!

Dus deze schakeling is er voor de veiligheid, om te voorkomen dat de zaag spontaan gaat draaien als je de stekker in het stopcontact doet. Denk ook even aan een situatie op de bouw als iemand aan het begin van de dag de spanning inschakelt voor alle bouwgereedschap en drie kamers verderop een zaag gaat draaien.

Mijn reactie is dus geen antwoord op jouw vraag, hoe deze schakelaar aan te sluiten, maar meer een hint in de goede richting. Zaken als startcondensatoren en een motorrem zullen het niet zijn.

Een eerste indicatie of de schakelaar goed werkt en goed is aangesloten, is dat je een tik moet horen als je op de 'aan' knop drukt en daarna een tik als je op de 'uit' knop drukt. Dat tikgeluid komt van het relais dat wordt bekrachtigd of als het weer afvalt.

Het beste kun je een schema opvragen van het apparaat. Anders blijft het gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

twiet schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 02:34:
De schakelaar die je toont is geen schakelaar, maar een relais met twee drukknoppen in één zwarte plastic behuizing.

Als het relais is bekrachtigd krijgt de motor stroom en gaat draaien.

De 'aan' drukknop zorgt ervoor dat het relais wordt bekrachtigd. Er zit tevens een schakelingetje in die het relais bekrachtigd houdt als je de 'aan' drukknop loslaat. Is wel zo handig, anders moet je de hele tijd de 'aan' knop ingedrukt houden.

De 'uit' drukknop zorgt ervoor dat de bekrachtiging van het relais wordt onderbroken (het relais valt af) en de motor stopt met draaien. En het is zo gemaakt dat als je zowel de 'aan' als 'uit' knop tegelijk indrukt, de 'uit' knop het wint. Uit veiligheid.

Waarom zo ingewikkeld doen in plaats van een gewone aan/uitschakelaar?

Als de zaag draait en je trekt de stekker eruit, valt het relais af. Stop je de stekker weer in het stopcontact, dan gaat de zaag niet draaien. Je moet eerst weer op de aanknop drukken.

Als het een simpele aan/uitschakelaar zou zijn, dan kan de zaag dus gaan draaien op het moment dat je de stekker in het stopcontact steekt. Gevaarlijk!

Dus deze schakeling is er voor de veiligheid, om te voorkomen dat de zaag spontaan gaat draaien als je de stekker in het stopcontact doet. Denk ook even aan een situatie op de bouw als iemand aan het begin van de dag de spanning inschakelt voor alle bouwgereedschap en drie kamers verderop een zaag gaat draaien.

Mijn reactie is dus geen antwoord op jouw vraag, hoe deze schakelaar aan te sluiten, maar meer een hint in de goede richting. Zaken als startcondensatoren en een motorrem zullen het niet zijn.

Een eerste indicatie of de schakelaar goed werkt en goed is aangesloten, is dat je een tik moet horen als je op de 'aan' knop drukt en daarna een tik als je op de 'uit' knop drukt. Dat tikgeluid komt van het relais dat wordt bekrachtigd of als het weer afvalt.

Het beste kun je een schema opvragen van het apparaat. Anders blijft het gissen.
Direct spanning op de motor zetten is ook geprobeerd door ts. En dan draait de motor niet.
Dit sluit mogelijk disfunctioneren van de schakelaar uit.

Wellicht dat de motor intern nog een vorm van beveiliging heeft.
Maar dat is mij niet geheel helder. Tot zo ver waren we saam met ts al gekomen.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 09-08-2024 08:48 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
@pentode heb e.e.a proberen door te meten, tevens hier een foto van de binnenkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBs-c7EQ9nOEdroZE3iuLzT3enQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTOnvzvQnY1220zJyf8iP6T8.jpg?f=fotoalbum_large

Bruin/fase gaat naar B1
Blauw/Null gaat naar A1

Onderin zitten de koolborstels A2 en B2

Dan gemeten:

Bruin/Fase:B1 -> B2 geeft piep en 0,8 Ohm
Blauw/Null: A1 -> A2 geeft piep en 1,2 Ohm

Als ik de koolborstels B2 en A2 brug met een stukje draad meet ik tussen A1 en B1 1,5 Ohm (en piep).

Grijs en zwart gaan dus ook naar de koper spoelen, maar weet niet zo goed wat ik daar moet meten?

[ Voor 31% gewijzigd door Terrz op 09-08-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Terrz schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:36:
@pentode heb e.e.a proberen door te meten, tevens hier een foto van de binnenkant:

[Afbeelding]

Bruin/fase gaat naar B1
Blauw/Null gaat naar A1

Dan gemeten:

Als ik de koolborstels B2 en A2 brug met een stukje draad meet ik tussen A1 en B1 1,5 Ohm (en piep).

Grijs en zwart gaan dus ook naar de koper spoelen, maar weet niet zo goed wat ik daar moet meten?
Oeps, ik ben net pas thuis van een late dienst. Nu ff geen puf meer. Morgen ochtend tijd om er naar te kijken.
Of mogelijk ook andere Tweakers. Ooh ja, morgen weer een late ;-P

Er zit nergens onder de krimpkous een thermische zekering of iets dergelijks.

[ Voor 8% gewijzigd door pentode op 09-08-2024 23:39 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Terrz schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:36:

[Afbeelding]

Bruin/fase gaat naar B1
Blauw/Null gaat naar A1

Dan gemeten:

Grijs zwart mogelijk is dat de startspoel. Maar misschien zit ik mis te kleunen ;-P
Die spoel zit meestal aan een centrifugaal schakelaar oid in serie via een condensator aangesloten. Zie schema.
Info: single phase induction motor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBgJOeKfOekp7DdcQ_IDJn8_8Vk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PtzVh2e4BlJSwQYy6RozarGA.webp?f=user_large

Mogelijk dat andere Tweakers meer 'up to date' in deze materie zitten.
Lang geleden jaren tachtig op de technische school moeten leren. Maar die kennis is een beetje ontspoeld ;-)

@Septillion heb jij mogelijk verstand van dit werking principe. Of een Tweaker die dit weet.

@twiet heeft uitgelegd wat de functie van de schakelaar met relais is. Is dát de centrifugaal schakelaar?
En of mijn aanname, de startspoel, plausible is.

Want dan is de ontstoring condensator géén ontstoring condensator
mogelijk toch een start condensator. Ondanks de lage µF waarde. En heb ik, oopsie, een ieder op 't verkeerde been gezet.

En had @Ricko1 mogelijk toch gelijk.

Zit me nu af te vragen waarom 't Squirrel cage (rotor) heet. Want ik zie nu eekhoorntje voor me in een tredmolen rennen ;-)) En d'r wordt er eentje voor z'n noten geschopt om de boel aan 't draaien te krijgen... Heis Fein.

[ Voor 6% gewijzigd door pentode op 10-08-2024 10:39 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@pentode Zo ver ik kan zien is er geen centrifugaalschakelaar en de extra contacten op de schakelaar zijn juist NC. En gezien koolborstels is dit ook gewoon een universeelmotor. Ik verwacht dus nog steeds dat de extra draden een motorrem zijn en iets kortsluiten.

De schakelaar is een elektromagnmetische schakelaar, deze heeft spanning nodig om aan te blijven staan. Dus als de spanning wegvalt dan gaat de schakelaar ook uit. Zo kan de zaag niet aan staan als je de stekker erin doet.

Thermische zekering zou ook mijn gedachten zijn maar die zou ik in de stator verwachten. En met gebrugde koolborstels wordt daar gewoon continuiteit gemeten.

@Terrz Ook met de rotor op zijn plaats zou je <10Ohm moeten meten tussen bruin en blauw. Zo niet maken of de koolborstels geen contact of de rotor is doorgebrand. Maar laatste gebeurd zelden voor alle wikkelingen tegelijk.

En @twiet, voor mij is dat toch echt primair een schakelaar als de contacten van het relais niet naar buiten komen :+ De fabrikant noemt het zelf ook een 'Electromagnetic switch'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Septillion schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:37:
@pentode Zo ver ik kan zien is er geen centrifugaalschakelaar en de extra contacten op de schakelaar zijn juist NC. En gezien koolborstels is dit ook gewoon een universeelmotor. Ik verwacht dus nog steeds dat de extra draden een motorrem zijn en iets kortsluiten.

De schakelaar is een elektromagnmetische schakelaar, deze heeft spanning nodig om aan te blijven staan. Dus als de spanning wegvalt dan gaat de schakelaar ook uit. Zo kan de zaag niet aan staan als je de stekker erin doet.

Thermische zekering zou ook mijn gedachten zijn maar die zou ik in de stator verwachten. En met gebrugde koolborstels wordt daar gewoon continuiteit gemeten.

@Terrz Ook met de rotor op zijn plaats zou je <10Ohm moeten meten tussen bruin en blauw. Zo niet maken of de koolborstels geen contact of de rotor is doorgebrand. Maar laatste gebeurd zelden voor alle wikkelingen tegelijk.

En @twiet, voor mij is dat toch echt primair een schakelaar als de contacten van het relais niet naar buiten komen :+ De fabrikant noemt het zelf ook een 'Electromagnetic switch'.
Ok, helder bedankt voor de uitleg. Als we het probleem maar kunnen tackelen. En elkaar niet op een dwaalspoor zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
@pentode @Septillion

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties.

@Septillion Moet ik dan tussen zwart en koolborstel meten? En grijs en koolborstel? Om zo uit te sluiten of daar kortsluiting zit?

@pentode Je bericht met de zekering heeft mij aan het denken gezet en ik denk dat ik iets verder ben: ik krijg geen piep of ohm op de ingaande bruine draad die van de schakelaar komt. Ik meet dan op de het uiteinde van de draad (die dan normaliter op de schakelaar zit) en B1 op de motor. Ik zal de krimpkous verwijderen en verder gaan meten. Als daar geen zekering zit is het wellicht draadbreuk?

[ Voor 4% gewijzigd door Terrz op 10-08-2024 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Waar de grijs en zwart heen gaan weet ik niet maar lijkt me voor het draaien dus ook niet zo belangrijk.

Maar je zegt dat je continuïteit meet tussen bruin en blauw als je de koolborstels kortsluit. Maar meet je tussen bruin en blauw ook continuïteit met de rotor gewoon in de motor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Terrz schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:33:
@pentode @Septillion

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties.

@Septillion Moet ik dan tussen zwart en koolborstel meten? En grijs en koolborstel? Om zo uit te sluiten of daar kortsluiting zit?

@pentode Je bericht met de zekering heeft mij aan het denken gezet en ik denk dat ik iets verder ben: ik krijg geen piep of ohm op de ingaande bruine draad die van de schakelaar komt. Ik meet dan op de het uiteinde van de draad (die dan normaliter op de schakelaar zit) en B1 op de motor. Ik zal de krimpkous verwijderen en verder gaan meten. Als daar geen zekering zit is het wellicht draadbreuk?
Ja mogelijk. Voorzichtig in de lengte doorsnijden. En later weer van te voren nieuwe krimpkous over de aders schuiven. Daarna de boel weer aan elkaar knopen. Met wat er gerepareerd, contact makend, er tussen hoort te zitten. En wéér meten, continuïteit een beep dan zou 't ge-fixed moeten zijn.
Het kan een draadbreuk, slecht contact, of zelfs een zekering oid zijn.

Weet niet hoe handig je bent vandaar... Maar handig genoeg zo te zien ;-) suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
pentode schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

Ja mogelijk. Voorzichtig in de lengte doorsnijden. En later weer van te voren nieuwe krimpkous over de aders schuiven. Daarna de boel weer aan elkaar knopen. Met wat er gerepareerd, contact makend, er tussen hoort te zitten. En wéér meten, continuïteit een beep dan zou 't ge-fixed moeten zijn.
Het kan een draadbreuk, slecht contact, of zelfs een zekering oid zijn.

Weet niet hoe handig je bent vandaar... Maar handig genoeg zo te zien ;-) suc6
Op een aantal plekken de mantel/krimpkous stukje verwijderd, gemeten, "gepiept" en tot het volgende gekomen:

Geen piep/contact tussen stekker die op de schakelaar gaat en kabel die naar de motor gaat. Dus vlak na stekker afgeknipt; zit geen koperkabel in de mantel? Op stekker ook beetje bruin/verbrand, denk slecht contact en doorgefikt door het vermogen van de motor/machine. Soort onbedoelde smeltzekering? :+

Nieuwe stekker er aan gekrompen. Nu meet ik contact (piep) tussen stekker die aan bruin zit en B1 :)

Of kan er sluiting zitten elders en was dit het zwakste punt?

En ben inderdaad redelijk handig, maar meer op klus gebied en af en toe laptop reparatie (schermpje vervangen bijv). Maar vind dit soort dingen wel interessant ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPL2QhPTZjQujMOF89MMKJvfSLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5gYuC5rwaKa6jQTkRrglN11.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmWzAfu5jp2VgfQHHy8en8Bd5Rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0u3WRcZEzi0QZZNTXeiG4BiX.jpg?f=fotoalbum_large
Septillion schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:08:
Waar de grijs en zwart heen gaan weet ik niet maar lijkt me voor het draaien dus ook niet zo belangrijk.

Maar je zegt dat je continuïteit meet tussen bruin en blauw als je de koolborstels kortsluit. Maar meet je tussen bruin en blauw ook continuïteit met de rotor gewoon in de motor?
Eerst wel in de motordeel zelf. Maar bleek dus kabelbreuk te zitten vlak na in de stekker van bruin die op de schakelaar hoort.

Zal het straks nog een keer proberen als alles weer in elkaar zit (over de rotor heen).

Indien dan piep/ohm meting; tussen fase en null. Alles aansluiten op schakelaar, stroom er op en proberen? :D

[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 10-08-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Terrz schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:40:
[...]

Op een aantal plekken de mantel/krimpkous stukje verwijderd, gemeten, "gepiept" en tot het volgende gekomen:

Geen piep/contact tussen stekker die op de schakelaar gaat en kabel. Dus vlak na stekker afgeknipt; zit geen koperkabel in de mantel? Op stekker ook beetje bruin/verbrand, denk slecht contact en doorgefikt door het vermogen van de motor/machine. Soort onbedoelde smeltzekering? :+

Nieuwe stekker er aan gekrompen. Nu meet ik contact (piep) tussen stekker die aan bruin zit en B1 :)

Of kan er sluiting zitten elders en was dit het zwakste punt?

En ben inderdaad redelijk handig, maar meer op klus gebied en af en toe laptop reparatie (schermpje vervangen bijv). Maar vind dit soort dingen wel interessant ;).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Eerst wel in de motordeel zelf. Maar bleek dus kabelbreuk te zitten vlak na in de stekker van bruin die op de schakelaar hoort.

Zal het straks nog een keer proberen als alles weer in elkaar zit (over de rotor heen).

Indien dan piep/ohm meting; tussen fase en null. Alles aansluiten op schakelaar, stroom er op en proberen? :D
Ja, dat moet het toch wel zijn. Knap gevonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Terrz
pentode schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:46:
[...]

Ja, dat moet het toch wel zijn. Knap gevonden.
Motor weer in elkaar gezet. Dit keer wel een "piep" tussen fase en null, gemeten weerstand ongeveer 7-8ohm.

Schakelaar weer aangesloten zoals geadviseerd in de post van @Septillion, stroom er op, en dan het moment supreme: ik drukte op de groene knop en werd verwelkomt door de herrie van een draaiende motor/zaag tafel.

DE ZAAG WERKT DUS WEER!!! :D :D

Heel erg bedankt voor het meedenken @pentode en @Septillion .

[ Voor 39% gewijzigd door Terrz op 10-08-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Terrz schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:34:
[...]

DE ZAAG WERKT WEER!!! :D :D

Heel erg bedankt voor het meedenken @pentode en @Septillion .
YESS!!! Van Dikhout zaagt men planken !!! Veel plezier met tafels zagen ;-P
Het was toch wat geniepig kleins. Meten is weten. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
pentode schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:43:
[...]

YESS!!! Van Dikhout zaagt men planken !!! Veel plezier met tafels zagen ;-P
Het was toch wat geniepig kleins. Meten is weten. Weer wat geleerd.
Haha dankjewel, de aanhouder wint inderdaad. En dat zagen gaat helemaal goed komen!

Ik denk dat de schakelaar in eerste instantie defect was, maar met het aantal keer loswurmen en bevestigen van de stekkertjes kabelbreuk is ontstaan. Motor deed namelijk het eerst wel direct op stroom via fase en null.
Wel heel blij dat het opgelost is :D. Zou al bijna een nieuwe kopen en deze weer verkopen als defect.

Denk dat grijs en zwart inderdaad iets van een motorrem zijn, want hij staat snel binnen enkele seconden stil.

Nog even een sanity check:
Klopt het dat het bij de koolborstels vonkt waar ze contact maken met de rotor? En dan met name bij het stoppen van de motor?

Edit: De ontstoringscondensator is nu niet aangesloten. Moet ik deze nog aansluiten?

[ Voor 15% gewijzigd door Terrz op 10-08-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Koolborstels zullen altijd wel vonken. Is erger als de rotor commutator veel krassen heeft of de borstels nog niet ingesleten zijn. Dus je zou de rotor nog eens na kunnen lopen en eventueel ook rommel tussen de lamellen weg kunnen halen.

Maar super dat het nu werkt! Vond het al bijzonder omdat hij dus gelopen had :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
Septillion schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:05:
Koolborstels zullen altijd wel vonken. Is erger als de rotor commutator veel krassen heeft of de borstels nog niet ingesleten zijn. Dus je zou de rotor nog eens na kunnen lopen en eventueel ook rommel tussen de lamellen weg kunnen halen.

Maar super dat het nu werkt! Vond het al bijzonder omdat hij dus gelopen had :D
Machine is nieuw / heeft nooit lang gedraaid. Dus zal daar van komen inderdaad.
Pagina: 1