Wie laat je je energie in huis managen (HEMS)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Decaeus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-04 10:56
Mijn onderwerp past min of meer in 3 verschillende themaforums, dus ik hoop dat dit de juiste is...

Ik ben van plan binnenkort over te stappen naar een dynamisch energiecontract. Ik heb daar - volgens mij - zo'n beetje de ideale opstelling voor: een elektrische auto met eigen laadpaal (Alfen Eve Pro), een bodemwarmtepomp (Nibe) en meer dan 30 PV-panelen met een SolarEdge omvormer. Ik ben redelijk technisch aangelegd (al zeg ik het zelf :)) en alles is gekoppeld aan mijn lokale Home Assistant.

Nou ben ik me al een tijdje aan het oriënteren hoe ik bij een dynamisch energiecontract de aansturing van die apparaten kan optimaliseren. Er zijn namelijk nogal wat opties en combinaties:
- Alfen biedt een optie om op basis van de dynamische prijzen het laden van de auto te plannen;
- Nibe biedt een optie in de software van de warmtepomp om in te spelen op dynamische tarieven;
- SolarEdge kan teruglevering terug- of uitschakelen, bijv. bij negatieve prijzen;
Van bovenstaande opties is niets gekoppeld. Dat wil zeggen: die apparaten doen gewoon zelf wat ze denken dat op dat moment het beste is. Ik vraag me dan af hoe dat in praktijk gaat werken: met een beetje pech zorgt het gebrek aan afstemming voor piekbelastingen of werken ze elkaar tegen.

In principe zijn hiervoor Home Energy Management Systemen (HEMS) uitgevonden, maar mijn indruk is dat die voor de consumentenmarkt nog amper beschikbaar zijn. Op jeroen.nl staat wel een lijstje (waarvan een deel al niet meer lijkt te bestaan), maar ik lees hier nog heel weinig ervaringen over. Ik vond de oplossing van Sunergy (SlimmeRik) nog het meest aanspreken, maar daar kan ik ook geen ervaringen of kosten van vinden. Tibber doet ook wel zoiets via de app, maar dat lijkt vooralsnog redelijk beperkt qua functionaliteit.

Home Assistant staat natuurlijk ook in dat lijstje, want daarmee zou in theorie ook alles centraal te regelen zijn. Ik ben daar vanwege de volledige controle en onafhankelijkheid (van leveranciers) wel fan van, maar ik heb daar nog geen kant-en-klare plugins voor gevonden. Ik heb best het nodige geprogrammeerd in Yaml, maar zelf een HEMS maken is geen kleinigheid en mijn programmeervaardigheden zijn daar eerlijk gezegd niet voldoende voor.

Mijn vraag is daarom: wie kent beschikbare oplossingen (en heeft daar positieve ervaring mee)? Welke richting zouden jullie adviseren?

Voor de bonus: ik overweeg ook nog een thuisbatterij. Daarmee wordt dit allemaal nog een stapje ingewikkelder - zeker als die nog inspeelt op de energiemarkten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb laatst ook gezocht naar zoiets en kwam EMHASS tegen.

https://emhass.readthedocs.io/en/latest/intro.html

Hier op GoT ook een topic over EMHASS - Energy Management for Home Assistant.

Maar meer dan dat heb ik ook nog niet gedaan, ik had het idee dat EMHASS niet helemaal kon wat ik voor ogen had (het dynamisch limiteren van m'n omvormers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Decaeus
Bedankt! Nu ik het lees, besef ik me dat ik die ook al eens bekeken had. Mooi project, maar nog wel heel erg in de kinderschoenen en heel veel handmatig optimaliseren. Ik hoop stiekem dat er al iets is wat iets verder is in haar ontwikkeling...

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-04 11:36
Tijd geleden vrij uitgebreid getest met OpenEMS https://openems.io.
Die test was gericht op kleine bedrijven, maar OpenEMS kan zeker ook interessant zijn voor huiseigenaren.

Korte samenvatting:
+Open source, nooit gebonden aan 1 fabrikant
+Volledig in eigen beheer, met standaard mogelijkheden om het EMS lokaal of cloud te draaien (of beide)
+Begint (met name in DE) al wat voet aan de grond te krijgen
+Actieve community (wel voornamelijk Duitstalig)
+Goed doordachte opzet, erg flexibel in te zetten (bv ondersteuning voor ESS, warmtepompen, bidirectionele laadpalen etc.)

-Erg op DE gericht, dat zie je ook aan de lijst met standaard ondersteunde componenten
-Behoorlijk complex om in te richten/configureren
-Zelf compontent/apparatuur toevoegen vereist Java kennis en is niet simpel
-Laatste punt is niet aan OpenEMS toe te rekenen, maar er is gewoon een schreeuwend gebrek aan universele communicatiestandaarden. Elke fabrikant wil graag alles in eigen beheer houden en probeert klanten te vangen in hun ecosysteem. Dat maakt samenwerken tussen verschillende systemen frustrerend.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-04 11:15
Daar wil ik eenzelfde soort vraag aan toevoegen: we hebben hier ook een Nibe warmtepomp (320) en flink wat zonnepanelen. Graag zou ik die twee met elkaar willen laten praten, zodat er meer verwarmt wordt op eigen opgewekte energie.

Vanuit Nibe kom ik niet verder dan de EME20, een module die 'harder gaat als er overschot is', maar niet perse vooruit kijkt.

Daarom lees ik graag met dit topic mee. Ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft, het verrast me ook dat er nog zo weinig over bekend is.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 22:07
Jullie bedoelen iets zoals Bliq / Lifepwr/Jullix?
Een deel ervan is opensource dacht ik, en dan moet je enkel nog je verwarming eraan kunnen koppelen

[ Voor 50% gewijzigd door bottom line op 16-12-2024 06:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eliaslecomte
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-04 20:28
Ben je al iets aan het proberen? Ik zit in een zeer vergelijkbaar straatje en twijfel om Emhass aan de praat te krijgen. Ik wil sowieso alles lokaal op Home Assistant draaien.

Voorlopig is er weinig zon em gebruik ik enkel epex spot sensor om 5 uur per dag de vloerverwarming 1 graadje lager te zetten (op het duurste moment).
De Alfen paal stuur ik aan op 0A of 15A op basis van de prijs zodat ik 's nachts op het goedkoopste kan laden. Dit via een automation en een input number waar ik elke nacht kijk wat haalbaar & goedkoopst is.

[ Voor 5% gewijzigd door eliaslecomte op 25-12-2024 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decaeus
bottom line schreef op maandag 16 december 2024 @ 00:15:
Jullie bedoelen iets zoals Bliq / Lifepwr/Jullix?
Een deel ervan is opensource dacht ik, en dan moet je enkel nog je verwarming eraan kunnen koppelen
Ik moet bekennen dat ik er daar nog geen van kende. Ondertussen wat tijd gevonden om die te bekijken. Mijn voorlopige conclusies:

Jullix en Lifepwr Flexio --> gericht op Belgische markt, closed system, abonnement noodzakelijk (en vrij duur kastje)

Bliq --> zowel voor Nl als Be, maar in Nl primair gericht op handelen op de energiemarkt met een thuisbatterij

Mooie producten, maar omdat ik graag zelf regie houd, (nog) geen thuisbatterij heb en geen fan ben van een extra abonnement om gebruik te mogen maken van een algoritme, is dat niet helemaal wat ik zoek.

Ik ga nu verder met vergelijken van OpenEMS, DAO addon en EMHASS... Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er is een reden om dit niet zelf te doen maar je energieleverancier. Dat is namelijk dat je energieleverancier ook op de onbalans markt kan handelen wat extra voordeel oplevert. Met 1 elektrische auto ongeveer 10 euro / maand.

Ik zit zelf bij Frank en het werkt eigenlijk best wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 22:07
Decaeus schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:53:
[...]

Ik moet bekennen dat ik er daar nog geen van kende. Ondertussen wat tijd gevonden om die te bekijken. Mijn voorlopige conclusies:

Jullix en Lifepwr Flexio --> gericht op Belgische markt, closed system, abonnement noodzakelijk (en vrij duur kastje)

Bliq --> zowel voor Nl als Be, maar in Nl primair gericht op handelen op de energiemarkt met een thuisbatterij

Mooie producten, maar omdat ik graag zelf regie houd, (nog) geen thuisbatterij heb en geen fan ben van een extra abonnement om gebruik te mogen maken van een algoritme, is dat niet helemaal wat ik zoek.

Ik ga nu verder met vergelijken van OpenEMS, DAO addon en EMHASS... Wordt vervolgd...
Hier nog een andere, voor NL en BE
https://smartgridone.com/en/

In the end ga je overal altijd afhangen van een abbonement.
Dat is voor al deze bedrijven de enige reden om te blijven investeren in hun huidge product lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door bottom line op 08-01-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik kijk ook rond naar een HEMS zodat ik begin 2027, bij het verdwijnen van het salderen, meer knoppen heb om aan te draaien om mijn energierekening zo laag mogelijk te krijgen. Maar eigenlijk meer omdat ik het leuk vind. Ik heb nog geen elektrische auto, EV-lader of thuisaccu dus eigenlijk uberhaupt nog weinig knoppen om aan te draaien. Behalve dan het afschakelen van een of twee lussen zonnepanelen om een terugleverboete te minimaliseren. En misschien de doeltemperatuur en vermogensstand van de lucht-lucht warmtepomp beinvloeden.

Wat de connectiviteit betreft kan je twee kanten op, de ene optie is lokale connectiviteit vanaf een edge HEMS rechtstreeks aan een energie device zoals een P1-poort lezer, EV-lader, Accu, PV etc. De andere optie is het gebruik van een cloud-interface van de energie asset, de HEMS kan in dat geval zelf ook in de cloud leven, of lokaal en vanaf daar verbinden met al die verschillende wolkjes. Of een mix van beiden. Mijn eigen voorkeur gaat uit voor een lokaal device die lokaal verbindt met de energie devices en een protocol (bv Modbus TCP, OCPP) gebruikt dat over ethernet heen loopt. Echter is dat wensdenken, want lang niet alle devices kunnen beinvloed worden en van degenen die wel aangestuurd kunnen worden moet je van een deel een cloud-api gebruiken. En je wilt/kan niet overal netwerkkabels trekken.

Bij de commerciele HEMSen die ik ontdekt heb is de ondersteuning van merken en types devices erg wisselend, de een kan wel met mijn PV-omvormer babbelen maar niet met mijn warmtepomp en vice versa. En ook zijn lang niet alle HEMSen gericht op de Europese of Nederlandse markt waardoor je een eenvoudige koppeling met onze slimme meters kan vergeten, laat staan dat je op termijn met een overschot aan energie kan handelen.

Over het handelen, en dit zie je ook bij thuisaccu's, gaat in bijna* alle gevallen de leverancier van de HEMS/Thuisaccu een samenwerking aan met een enkele Nederlandse energieleverancier. Daardoor ben je verplicht om een energiecontract af te sluiten met die ene energieleverancier om de voordelen van het handelen van energie te krijgen. Hierdoor ontstaat een harde lock-in. Verandert die energieleverancier eenzijdig de voorwaarden waardoor je rendement inkakt? Gefeliciteerd, je bent dan contractvrij maar bij een andere energieboer kan je niet handelen met jouw thuisaccu/HEMS. Voor mij zou dit alleen interessant zijn als ik vrij ben te kiezen tussen energieleveranciers. Dat zal vast een mogelijkheid worden in de toekomst, maar de markt is er nu nog te jong voor.

Terug naar de HEMS zelf, er zijn open source HEMS (zoals die openHEMS) en daarnaast open en gesloten home automation platforms die ingericht kunnen worden als HEMS. Voorbeelden die ik hierbij gevonden heb zijn Home Assistant en Homey. Hierbij ben je afhankelijk van het aanbod aan plugins en integraties uit de community, en zal de kwaliteit en ondersteuning van ieder exemplaar varieren. Zelf heb ik door de jaren heen meerdere instanties van home assistant gedraaid, maar nog nooit een periode van langer dan een paar maanden meegemaakt dat er niet een issue optrad waardoor HA hard crashet en niet meer zelf overeind komt. Ligt 100% aan mij, daarbij heb ik tegenwoordig geen zin meer om telkens puin te ruimen. Ik denk dat ik meer naar een closed source/managed HEMS nijg dan een open platform. Ik wil me nog verder verdiepen in de mogelijkheden die Homey biedt.

Mijn ideale HEMS zou er zo uitzien:

- Gebouwd voor/ondersteunt de Nederlandse markt en handelspartijen.
- Lokaal device met mogelijkheid om te verbinden met cloud-api's. Device heeft eigen cloud voor remote toegang, backups etc. Bedraad ethernet en wifi voor netwerk en internettoegang. Eventueel Thread/Matter. Ik denk hierbij als voorbeeld aan de Hue controller.
- Ondersteunt Modbus TCP, OPC UA en OCPP 1.6 en 2.x. HTTPS voor API toegang, met doorbovenop websocket, SOAP, REST.
- Device type ondersteuning: P1, losse energiemeters, PV, BESS, EV-lader.
- Device ondersteuning voor veelvoorkomende devices in NL, voor mijzelf zou dit Daikin Altherma en -Onecta zijn voor warmtepompen, SolarEdge voor PV.
- Kan vermogen sturen per fase, devices kunnen ingedeeld worden per fase. Handig voor de plannen die de ACM heeft voor het heffen van een toeslag per dagdeel(?) dat een consument meer dan x% van het max vermogen van zijn netaansluiting gebruikt.
- Kan slim gebruik maken van dynamische prijzen op de energiemarkt door te sturen op de assets. Eigenaar heeft eindcontrole over de setpoints, of mss keuze tussen verschillende algoritmes.
- Kan handelen op de onbalansmarkt met het accuvermogen. Ondersteunt 'alle' Nederlands energiebedrijven.
- Managed dienst. Ik vind het ok om zowel eenmalig voor een controller te betalen en een maandelijks bedrag voor de ondersteuning, cloud etc.

Kortom, een volmaakte HEMS is er nog niet voor mij. Het lijkt mij leuk om samen op zoek te gaan naar de opties in deze markt voor Tweakers met verschillende behoeften, devices en technische kennis.

NB: Ik heb vanuit mijn werk in de IT ervaring met de energiemarkt en PMS/EMS oplossingen. De PMS/EMS oplossingen die ik ken zijn niet geschikt voor thuisgebruik, vooral omdat ze veels te kostbaar zijn en geen ondersteuning bieden voor consumentenapparaten.

* bijvoorbeeld SmartgridOne biedt Frank, Geenchoice en Opensource Energie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:31
het nadeel van commerciele HEMS-en is dat je inderdaad vaak ofwel vastzit aan een specifieke oplossing/denkrichting ofwel een contract, of beide.
Ik was begonnen met OpenEMS, en werd op een goed moment badend in het zweet wakker, gevolg: del *.*

Hoe meer ik erover nadenk, veel info is er nog niet te vinden, hoe makkelijker het wellicht wordt. Dus ik heb een tweede OpenHab installatie gemaakt en ben daarmee aan het stoeien. Data is ofwel rechtstreeks beschikbaar ofwel van de echte OpenHab server. Dat heb ik inmiddels redelijk op orde incl dynamische tarieven onderverdeel in hoog-mid-laag, zonnepaneel opbrengst forecast en forecast zon.
Als dit op orde is en klopt, is het zaak om de if-then-else scripts te gaan maken om apparaten aan en uit te zetten. Is natuurlijk complexer dan dat, maar laten we het ook niet complexer maken dan het is. In de commerciele oplossingen wordt de AI kaart al heel snel getrokken waarbij ik denk dat je met logisch nadenken ook een heel eind komt.

Kortom, zelf maken! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik hoorde dat HomeWizard deels ook aan energie management kan doen obv zonnestroom en dynamisch tarief. Hoe zijn de ervaringen daarmee?

Ik stuur zelf al een tijd een elektrische kachel aan obv beschikbare zonnestroom en sinds kort ook mijn warmtepompboiler. Nu ik een tweede apparaat heb toegevoegd wordt de logica complexer omdat ze met elkaar rekening moeten houden. Ik ben ook wel van het zelf maken maar het kost wel veel tijd en levert gevoelsmatig nog niet zoveel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Decaeus
Mijn voorlopige conclusie is inderdaad dat de commercieel verkrijgbare oplossingen niet interessant zijn voor een particulier. Voor mij is het ook een beetje hobby (en de wens om zelf regie te hebben) en hobby mag geld kosten, maar het kan financieel zeker niet uit voorlopig.

Voorlopig laat ik Tibber de boel maar even afhandelen. Die doen dat trouwens best aardig, maar bevat ook nog veel 'work in progress'. Ondertussen blijf ik het gewoon volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:03
Verder geen ervaring mee, maar kwam dit nog tegen:
https://www.currentt.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 12:00
SjoerdOe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:23:
Verder geen ervaring mee, maar kwam dit nog tegen:
https://www.currentt.nl/
De leverancier van mijn zonnepanelen is bezig om met Currentt een dienst in de markt te zetten. Ik heb me aangemeld als proefkonijn, om te kijken of dit iets voor ons is. Mocht ik meer te horen krijgen over dit product, dan meld ik me wel even 💪

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-04 08:23
@Decaeus hoe laat jij Home Assistant je SolarEdge zonnepanelen uitschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04 21:38
In het EMHASS topic kwam @desalnietemin met de suggestie: https://flexmeasures.io (met deze HAS integratie: https://github.com/FlexMeasures/flexmeasures-ha-integration)

Ziet er ook interessant uit. Ik zat me te verdiepen in EMHASS, maar flexmeasures verdient ook even wat onderzoek.

[ Voor 13% gewijzigd door Torch1969 op 31-03-2025 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:07
Torch1969 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:55:
In het EMHASS topic kwam @desalnietemin met de suggestie: https://flexmeasures.io (met deze HAS integratie: https://github.com/FlexMeasures/flexmeasures-ha-integration)

Ziet er ook interessant uit. Ik zat me te verdiepen in EMHASS, maar flexmeasures verdient ook even wat onderzoek.
Als je dit onderzocht hebt, heb ik interesse in de uitkomst :) wat ik op de site volledig mis is met welke systemen het overweg kan, of moet je dat allemaal zelf toevoegen als plugins? Dat werd me niet echt duidelijk. De basis is in ieder geval interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
jsiegmund schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:02:
[...]

Als je dit onderzocht hebt, heb ik interesse in de uitkomst :) wat ik op de site volledig mis is met welke systemen het overweg kan, of moet je dat allemaal zelf toevoegen als plugins? Dat werd me niet echt duidelijk. De basis is in ieder geval interessant.
Na een kort en volledig niet onderbouwd vergelijkend waren onderzoek kom ik inderdaad ook tot de conclusie dat flexmeasures ingewikkeld lijkt qua configuratie en koppeling naar je eigen devices en data en er nog weinig plugins zijn. Emhass lijkt ook best ingewikkeld na wat sneupen in de documentatie (en als ik reacties hier en daar lees).

Ik ben eerst maar eens wat eenvoudiger begonnen met Day Ahead Optimizer. Dit omdat ik home assistant al heb draaien voor mijn energie monitoring en van daaruit ook mijn toekomstige aansturing van devices wil inrichten. DAO kan als add-on draaien, maar ik heb deze nu zelf in docker draaien (omdat ik home assistant ook in docker draai). Tot nu toe zijn mijn ervaringen positief. Kleine leercurve, maar goed in te stellen, goede reports, goede (Nederlandstalige) ondersteuning hier op tweakers van de ontwikkelaar en andere gebruikers. Hoe de aansturing is ga ik de komende tijd simuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
Torch1969 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:36:
[...]

Na een kort en volledig niet onderbouwd vergelijkend waren onderzoek kom ik inderdaad ook tot de conclusie dat flexmeasures ingewikkeld lijkt qua configuratie en koppeling naar je eigen devices en data en er nog weinig plugins zijn. Emhass lijkt ook best ingewikkeld na wat sneupen in de documentatie (en als ik reacties hier en daar lees).

Ik ben eerst maar eens wat eenvoudiger begonnen met Day Ahead Optimizer. Dit omdat ik home assistant al heb draaien voor mijn energie monitoring en van daaruit ook mijn toekomstige aansturing van devices wil inrichten. DAO kan als add-on draaien, maar ik heb deze nu zelf in docker draaien (omdat ik home assistant ook in docker draai). Tot nu toe zijn mijn ervaringen positief. Kleine leercurve, maar goed in te stellen, goede reports, goede (Nederlandstalige) ondersteuning hier op tweakers van de ontwikkelaar en andere gebruikers. Hoe de aansturing is ga ik de komende tijd simuleren.
Dat ziet er wel goed uit, jammer alleen dat het hard aan Home Assistant hangt want dat gebruik ik dan weer niet. Ik begint steeds meer markt te zien voor een goede service die dit soort functionaliteit aanbiedt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
jsiegmund schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:34:
[...]

Dat ziet er wel goed uit, jammer alleen dat het hard aan Home Assistant hangt want dat gebruik ik dan weer niet. Ik begint steeds meer markt te zien voor een goede service die dit soort functionaliteit aanbiedt 8)
Klopt met die afhankelijkheid van home assistant. Je hebt iets van een platform nodig waar je je monitoring van energie verbruik en aansturingen mee regelt. Ik zie dat dan weer als voordeel dat het een onafhankelijk platform is. Als je daarop wilt worden ontzorgt, dan krijg je een alles in één oplossing waar je alweer snel in een soort lock-in situatie zit, met als het tegenzit een cloud afhankelijkheid en de vraag of jou apparaten dan goed worden ondersteund.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, met elk hun voor- en nadelen. Mooi om alles hier voorbij te laten komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Torch1969 op 18-04-2025 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
jsiegmund schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:34:
[...]

die zie je nu letterlijk als paddestoelen uit de grond schieten. Het nadeel is echter dat ze nagenoeg allemaal commercieel zijn en dus een verdienmodel hebben in de vorm van een abonnement oid. En dat wil je/ik echt niet als tweaker 8)

En ook belangrijk is dat we ons niet gek laten maken door elk lampje/vaatwassertje/enz op de goedkope tijden te moeten laten draaien. Druppels en gloeiende plaaten of zoiets. Als we de grootverbruikers sturen is dat meer dan zat, dus EV en WP/Boiler. En dan het liefst geintegreerd in ons Home Automation systeem, en de meeste hebben daar prima oplossingen voor.
Voor mij lijkt dat nu EVCC, opensource, geen kosten, en integreert (waar nodig) met mijn OpenHab systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
emielbf schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:21:
[...]

En ook belangrijk is dat we ons niet gek laten maken door elk lampje/vaatwassertje/enz op de goedkope tijden te moeten laten draaien. Druppels en gloeiende plaaten of zoiets. Als we de grootverbruikers sturen is dat meer dan zat, dus EV en WP/Boiler. En dan het liefst geintegreerd in ons Home Automation systeem, en de meeste hebben daar prima oplossingen voor.
Mee eens, de vaatwasser en andere dingen zijn de moeite niet waard. Maar... als je het systeem goed geregeld hebt is het tegelijkertijd ook peanuts om ze wél op het meest efficiënte moment te laten draaien. Dus als het even kan pak ik die als tweaker wel graag mee B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-04 05:34
Ik heb de afgelopen jaren zelf iets gebouwd op basis van een aantal open source componenten (Eclipse Ditto, InfluxDB, Mosquitto, e.a.) en enkele tientallen micro-services. Ik heb de meeste use cases die hier genoemd zijn wel draaiend. Ik heb wel eens de gedachte gehad dit systeem te gaan testen bij andere mensen. Het grootste probleem is echter ook al voorbij gekomen: de integraties met de laadpaal en warmtepomp zijn technisch niet echt schaalbaar en onderhoudbaar. Het systeem is cloud-ready maar een investering naar een deployment pipeline, geautomatiseerd testen en documentatie kost me op dit moment teveel tijd. Daarnaast verwachten consumenten dat dit soort diensten niet meer dan een paar euro kosten en dan moet je ook al meteen honderden betalende klanten hebben om enigszins uit de kosten te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
jsiegmund schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:53:
[...]

Mee eens, de vaatwasser en andere dingen zijn de moeite niet waard. Maar... als je het systeem goed geregeld hebt is het tegelijkertijd ook peanuts om ze wél op het meest efficiënte moment te laten draaien. Dus als het even kan pak ik die als tweaker wel graag mee B)
eens, de tweaker kant van mij wil dat ook best wel. Maar hier heb je ook de WAF voor nodig, en daar gaat het mis. Want de vaatwasser/wasmachine/enz moet wel 'vol' zijn op het moment dat ie aan 'moet'. En dat zijn twee zaken die mis gaan en niet met Tweaking op te lossen zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:33
emielbf schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:21:
[...]

[....]

Voor mij lijkt dat nu EVCC, opensource, geen kosten, en integreert (waar nodig) met mijn OpenHab systeem.
Spreek voor jezelf.

De wasmachine, droger en vaatwasser zijn hier de groot verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
jbhc schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:48:
[...]

Spreek voor jezelf.

De wasmachine, droger en vaatwasser zijn hier de groot verbruikers.
heb je gelijk in, ga ik van uit. Maar dan nog is het centen-werk om die te verplaatsen van duur naar goedkope tijdstippen. En als dit inderdaad je grootverbruikers zijn, dan heeft een dynamisch tarief geen enkele zin, en HEMS al helemaal niet.

Mijn basis is dat er wel wat te HEMS-en moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
emielbf schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 06:48:
[...]

eens, de tweaker kant van mij wil dat ook best wel. Maar hier heb je ook de WAF voor nodig, en daar gaat het mis. Want de vaatwasser/wasmachine/enz moet wel 'vol' zijn op het moment dat ie aan 'moet'. En dat zijn twee zaken die mis gaan en niet met Tweaking op te lossen zijn ;-)
Die WAF is hier geregeld. Het uitgesteld starten van apparaten is geen issue, zolang het maar makkelijk gaat. En natuurlijk, als ze overdag een was wil draaien dan moet die gewoon draaien, maar 99 vd 100 keer is daar overdag een prima moment voor.
emielbf schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:06:
[...]

heb je gelijk in, ga ik van uit. Maar dan nog is het centen-werk om die te verplaatsen van duur naar goedkope tijdstippen. En als dit inderdaad je grootverbruikers zijn, dan heeft een dynamisch tarief geen enkele zin, en HEMS al helemaal niet.

Voor je eigen energie rekening misschien niet. Maar als dit nu eens op grote schaal gedaan zou worden door iedereen met een wasmachine, droger en vaatwasser, dan merkt het grid daar wellicht wel iets van. We mogen, zeker in het geval van energie op dit moment, soms wel eens wat verder kijken dan alleen "merk ik dit in de portemonnee".

Disclaimer: ja, ik weet dat ik een stuk idealistischer ben ingesteld dan de meesten :+

[ Voor 27% gewijzigd door jsiegmund op 23-04-2025 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 09:59
GBBoptimizer, en dat werkt heerlijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVw8MyE9XYoO0lPhdideBMYZ9zI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ud7Qy7ObRcPLQkb09TFdb0mb.jpg?f=fotoalbum_large

- rekening houden met verwacht verbruik, verwacht PV, SOC, en dan optimaal geld binnenhalen

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 09:59
emielbf schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:06:
[...]

Gisteravond was 45cent de prijs, gister rond lunch 23cent. Nogal een verschil 8)7

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Pagina: 1