Duco silent box slim maken met Shelley 2pm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:02
Hoi allen,

ik probeer met man en macht mijn duco silent box smart te maken. Dit omdat de vochtsensor die ik er in heb gezet echt niet goed werkt.

Nu heb ik deze aangesloten en connected maar heb het idee dat ik wat fout heb gedaan.
Iemand hier een idee over?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1qS_062TBXOFCHPn59x12WXx_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XC5h7VnvV1crFjZpwnVfKqD.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik in homey de switches aanklik hoor ik deze aan gaan dus dat werkt. maar de duco reageert dus blijkbaar niet.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:11
Wellicht is dit een oplosisng voor je

Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)

Een print ontworpen om o.a. een ducobox smart te maken.

Zelf heb ik deze print al een tijd draaien, en integreert perfect in HA.

Maar kan volgens mij ook in de ESP zelf geprogrammeerd worden.

• Blucky
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 09:58

Blucky

Still tweaking my profile

mr3000 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:47:
Hoi allen,

ik probeer met man en macht mijn duco silent box smart te maken. Dit omdat de vochtsensor die ik er in heb gezet echt niet goed werkt.

Nu heb ik deze aangesloten en connected maar heb het idee dat ik wat fout heb gedaan.
Iemand hier een idee over?

[Afbeelding]

Als ik in homey de switches aanklik hoor ik deze aan gaan dus dat werkt. maar de duco reageert dus blijkbaar niet.
Betreft de co2 sensor:
Heb je het connectie erboven ook geprobeerd? Ik geloof dat de onderste connectie voor de co2 sensor bestemd is.

Feeling lucky...Phunk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
boswandeling schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:43:
Wellicht is dit een oplosisng voor je

Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)

Een print ontworpen om o.a. een ducobox smart te maken.

Zelf heb ik deze print al een tijd draaien, en integreert perfect in HA.

Maar kan volgens mij ook in de ESP zelf geprogrammeerd worden.
Dat lijkt indd op een heel mooi product.
Ben wel benieuwd of iemand al homey ervaringen heeft. heb net home assistant uitgefaseerd. ;-)
Blucky schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:10:
[...]

Betreft de co2 sensor:
Heb je het connectie erboven ook geprobeerd? Ik geloof dat de onderste connectie voor de co2 sensor bestemd is.
het is een vocht sensor en die hoort op de onderste te zitten weet ik nagenoeg zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blucky
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 09:58

Blucky

Still tweaking my profile

mr3000 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:49:
[...]

Dat lijkt indd op een heel mooi product.
Ben wel benieuwd of iemand al homey ervaringen heeft. heb net home assistant uitgefaseerd. ;-)

[...]

het is een vocht sensor en die hoort op de onderste te zitten weet ik nagenoeg zeker.
Je hebt gelijk, de onderste is de aansluiting voor de sensor (heb nog even de handleiding erbij gepakt) Ben benieuwd of je eigen project werkt, succes!

Feeling lucky...Phunk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
Blucky schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:33:
[...]

Je hebt gelijk, de onderste is de aansluiting voor de sensor (heb nog even de handleiding erbij gepakt) Ben benieuwd of je eigen project werkt, succes!
Helaas nog niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 13:16
Ik heb er ook z,n relais ding tussen hangen. Werkt goed bij mij. Enige jammere is dat standje "auto" niet meer beschikbaar is en dat ik alleen schakel tussen standje 1 en 3.

Ik kan ff kijken hoe ik het heb aangesloten!

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
roelieboelie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:28:
Ik heb er ook z,n relais ding tussen hangen. Werkt goed bij mij. Enige jammere is dat standje "auto" niet meer beschikbaar is en dat ik alleen schakel tussen standje 1 en 3.

Ik kan ff kijken hoe ik het heb aangesloten!
Dat zou super zijn.
Volgens mij is het zo dat standje 1 is beide switches of. Standje 2 is 1 switch aan standje 3 is beide aan. (dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Ik heb gewoon een simpel relais contractje. De zwarte draad is het schakelcontact. De bruin/blauwe draden de 230vac voeding. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdDN6tZfiVVH9TtZneNRx7sex7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFO5w8HVxPWtnYVvnvHkNY37.jpg?f=fotoalbum_large

@mr3000 jij schakelt via de nul, maar het is de bedoeling dat er 230vac op de input van die Duco komt. Daar zit jouw fout dus.

[ Voor 24% gewijzigd door roelieboelie op 15-12-2024 11:32 ]

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10

PeaceNlove

Deugleuter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78pP5qDpGZJYL6eTcQ1fQhoHSjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbFblUBmBho5yhix0apoVIDG.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is hoe ik het heb zitten.
Shelly is net ff wat anders, maar zoals je kan zien heb ik veel meer draden aangesloten (en had ik wago’s met 4 moeten pakken)
Zoals ik jouw foto nu zie heb jij niks aangesloten op S1 en S2 en volgens mij moet je daar dus wel wat op aansluiten om daadwerkelijk te schakelen

[ Voor 26% gewijzigd door PeaceNlove op 15-12-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 12:21
Begin eens met de juiste kleur draden te gebruiken, dit is natuurlijk niet de bedoeling. Volgens mij heb je ook de L en de N verwisseld als ik de zwarte wirwar aan draden een beetje goed heb gevolgd, niet heel handig. Is net een dolhofpuzzel zo.

Echt niet lullig bedoeld, maar let een beetje op met wat je doet en maak eerst een aansluitschema oid voordat je iets gaat uitvoeren. Elektra kan erg gevaarlijk zijn zonder de juiste kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
Solaire schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:25:
Begin eens met de juiste kleur draden te gebruiken, dit is natuurlijk niet de bedoeling. Volgens mij heb je ook de L en de N verwisseld als ik de zwarte wirwar aan draden een beetje goed heb gevolgd, niet heel handig. Is net een dolhofpuzzel zo.

Echt niet lullig bedoeld, maar let een beetje op met wat je doet en maak eerst een aansluitschema oid voordat je iets gaat uitvoeren. Elektra kan erg gevaarlijk zijn zonder de juiste kennis.
Ja had ik wel gedaan maar niet op basis van een shelley maar een fibaro double switch
Daarnaast was het issue dat mn blauwe en bruine draad niet paste in die steek connectors.
En gezien dat ding zelf ook van die relatief dunne draden gebruikte heb ik die maar gebruikt ;-) Maar fair point zeker.
PeaceNlove schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:17:
[Afbeelding]
Shelly is net ff wat anders, maar zoals je kan zien heb ik veel meer draden aangesloten (en had ik wago’s met 4 moeten pakken)
Zoals ik jouw foto nu zie heb jij niks aangesloten op S1 en S2 en volgens mij moet je daar dus wel wat op aansluiten om daadwerkelijk te schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
PeaceNlove schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:17:
[Afbeelding]
Vanavond precies zo aangesloten maar alsnog geen reactie na aan en uit switchen van de outputs. Toch maar is kijken naar alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
mr3000 schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:13:
[...]

Vanavond precies zo aangesloten maar alsnog geen reactie na aan en uit switchen van de outputs. Toch maar is kijken naar alternatief.
Heb je mijn post gelezen en bekeken? Je trekt die ingangen van je DuCO naar de 0vac. Dat gaat niet werken. Je moet ze naar de 230vac trekken. Maak eens een schema'tje.... Dan wordt e.e.a duidelijk!

Hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@PeaceNlove SW1 en SW2 zijn aansluitingen voor schakelaars, bijvoorbeeld de standaard 3-standen schakelaar. Deze continue doorgelust hebben met L doet helemaal niets.

Dus als je er geen fysieke schakelaar op aan wilt sluiten laat je deze gewoon leeg. Scheelt je ook 2 Wago's :+

@mr3000 Het is door alles zwart mega lastig te zien, maar volgens mij heb je nu N/blauw op de bovenste klem van de Duco. Nu is het op zich wisselspanning en maakt wisselen niet uit. Maar volgens mij moeten de L2 en L3 contacten wel van hetzelfde gevoed worden als L1. Gezien je nu dus wat je op het tweede contact hebt (dus N volgens Duco) naar de L op de Shelly hebt gedaan is wat dat dus uit de uitgangen van de Shelly komt. Ofwel, niet hetzelfde als wat je op de L1 aansluiting geeft.

Dus, op het bovenste contact doe je L/bruin, op tweede N/blauw. L/bruin doe je ook op de L van de Shelly en N/blauw Shelly N. O1 en O2 doe je nu naar de onderste twee contacten van de Duco (L2 en L3 volgens Duco). En weer, als je geen fysieke (standen)schakelaar hebt laat je SW1 en SW2 leeg / niet aangesloten.
Pagina: 1