Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-06 15:41
"Weerbare samenleving" is steeds vaker in het nieuws. Of de hele Nederlandse infrastructuur nu plat ligt door een Russische of Chinese hacker-aanval of door een bug in een windows update, het officiële advies is te zorgen dat je drie dagen door kunt als het stroomnet en/of het Internet plat ligt (idem voor water en gas).

Vervangen van de Hoymiles DTU door een lokale DTU vermindert jouw kwetsbaarheid, maar ja, als met een hack alle andere Enphase en Hoymiles uitgeschakeld worden dan kan Liander daar niet snel iets aan doen (zonne-energie is dan al 120% van het NL-verbruik). Dus dat helpt dat niet echt, immers, je panelen wekken alleen als er een grid zichtbaar is.

In 2026 komt er zeker een thuisbatterij, maar ook deze zijn vaak cloud-aangestuurd en werken alleen als het grid er is. Dus ook daar proberen lokaal aan-/uit te schakelen, maar ook dan is een grid nodig...

Zou je het grid-probleem kunnen oplossen met een kleine generator? Een 700W campinggenerator van eur99 zou ervoor kunnen zorgen dat je panelen blijven leveren en je huisbatterij in de "laden"-stand gaat, een 2200/3300W versie van eur300-500 zou zelfs je warmtepomp of magnetron aan de gang kunnen houden. De EV moet maar stil staan, dat vergt teveel benzine ;)

Of zijn die dingen zo slecht dat ze 220 of 270V leveren, en gaan de batterij en je panelen daarmee nog steeds niet aan...?

Any thoughts?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 15:54
Ik heb net spullen besteld om precies met die situatie om te gaan. Ik vrees dat er maar weinig omvormers zijn die kunnen synchroniseren met een zwabberende "ongeveer 50 Hz" output van een generator, dat is niet de route.

Daarom kies ik voor een 48V thuisbatterij met een DC omvormer van Victron, de MPPT RS 450/100 . Die trekt zich niets aan van het lichtnet, de energie van de panelen gaat rechtstreeks de accu's in. Vanuit de accu's worden dan Victron MultiPlus converters gevoed, die er 230V van maken. Als het lichtnet werkt dan kan de Multiplus daar gebruik van maken als de accu's leeg raken en de zon niet schijnt.

To terminate or not to terminate, that's the question...

• tonwes99
scsirob schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:02:
Ik heb net spullen besteld om precies met die situatie om te gaan. Ik vrees dat er maar weinig omvormers zijn die kunnen synchroniseren met een zwabberende "ongeveer 50 Hz" output van een generator, dat is niet de route.

Daarom kies ik voor een 48V thuisbatterij met een DC omvormer van Victron, de MPPT RS 450/100 . Die trekt zich niets aan van het lichtnet, de energie van de panelen gaat rechtstreeks de accu's in. Vanuit de accu's worden dan Victron MultiPlus converters gevoed, die er 230V van maken. Als het lichtnet werkt dan kan de Multiplus daar gebruik van maken als de accu's leeg raken en de zon niet schijnt.
Ergens in het systeem moet een generator… ik
lever sinds eind september netto niets meer terug, zit op “all electric”. De EV doet natuurlijk bij uitval van het net sws niet meer mee.

• tonwes99
Oja, een benzine aggregaat icm een WP met COP 4 creëert 8kWh/liter, een dieselverwarmer met rendement 80% doet hetzelfde, maar dan met een wat universelere brandstof.

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-06 15:44
Wat zou er gebeuren denk je als een paar dagen de hele straat donker is, maar alleen in jouw huis licht brandt? Dat alleen daar het eten niet bederft in de koelkast en er wellicht warmte is? (Je waterleiding zal wellicht geen druk hebben. Het is hopen dat de gasdruk er nog is, een warmtepomp met een accu aan de gang houden zal tegenvallen.) In ieder geval denk ik dat je flinke tralies moet hebben in dat geval en ik zou misschien liever bij de 'stroomloze' groep horen en me daar veiliger voelen? Ik denk dat wel vooral met ons allen moeten proberen in te zetten op het behoud en de stabiliteit van het net. Een paar uurtjes stroomuitval zal geen probleem zijn, maar bij dagenlang gebeurt er veel meer dan alleen dat beetje wat je kunt opvangen in je eigen huis.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:48

Snow_King

Konijn is stoer!

Coolmint schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:44:
Wat zou er gebeuren denk je als een paar dagen de hele straat donker is, maar alleen in jouw huis licht brandt? Dat alleen daar het eten niet bederft in de koelkast en er wellicht warmte is? (Je waterleiding zal wellicht geen druk hebben. Het is hopen dat de gasdruk er nog is, een warmtepomp met een accu aan de gang houden zal tegenvallen.) In ieder geval denk ik dat je flinke tralies moet hebben in dat geval en ik zou misschien liever bij de 'stroomloze' groep horen en me daar veiliger voelen? Ik denk dat wel vooral met ons allen moeten proberen in te zetten op het behoud en de stabiliteit van het net. Een paar uurtjes stroomuitval zal geen probleem zijn, maar bij dagenlang gebeurt er veel meer dan alleen dat beetje wat je kunt opvangen in je eigen huis.
Precies. Hier heb ik eerder een topic over gemaakt: >24 uur stroomstoring: Hoe zal de maatschappij zich houden?

Ik ga in mijn nieuwe huis (nog te bouwen) ook voor een Victron systeem zoals @scsirob , maar ik weet ook zeker dat de buren bij mij staan zodra de stroom er lang uit ligt en bij ons alles nog brand.

@tonwes99 Je moet echt iets hebben wat een mooie 50Hz maakt en dan alsnog gaat dit lastig worden. Je moet ook een schakelaar plaatsen om jezelf tot een eiland te maken.

Kijk naar een Victron systeem is mijn advies. In 2025 komt Victron met systemen die met 800V accu's werken en echt veel vermogen kunnen leveren.

In mijn huidige huis heb ik twee EV's met beide een 100kWh accu waarmee ik warm in de garage kan zitten, een telefoon kan opladen en eventueel een koelbox kan draaien.

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-06 15:44
Snow_King schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:52:
[...]

Precies. Hier heb ik eerder een topic over gemaakt: >24 uur stroomstoring: Hoe zal de maatschappij zich houden?

Ik ga in mijn nieuwe huis (nog te bouwen) ook voor een Victron systeem zoals @scsirob , maar ik weet ook zeker dat de buren bij mij staan zodra de stroom er lang uit ligt en bij ons alles nog brand.

@tonwes99 Je moet echt iets hebben wat een mooie 50Hz maakt en dan alsnog gaat dit lastig worden. Je moet ook een schakelaar plaatsen om jezelf tot een eiland te maken.

Kijk naar een Victron systeem is mijn advies. In 2025 komt Victron met systemen die met 800V accu's werken en echt veel vermogen kunnen leveren.

In mijn huidige huis heb ik twee EV's met beide een 100kWh accu waarmee ik warm in de garage kan zitten, een telefoon kan opladen en eventueel een koelbox kan draaien.
toon volledige bericht
Leesvoer voor onder de kerstboom: een ander soort thriller: Wikipedia: Blackout (Elsberg novel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Met complexere thuisbatterijen kun je veel. Veel goedkope geïntegreerde/kleinere thuisbatterijen hebben geen aparte in-/uitgang voor off grid (Duravolt, Home Wizard). Soms alleen een uitgang (EvaPower), maar dan kun je nog niet bijladen. Maar... Het lijkt erop dat dit ook met het entry model van Hoymiles kan, er is een tweede ingang waarop zowel offgrid in- als uitgang mogelijk is.

Offgrid en On grid moeten wel gescheiden blijven. De luxe oplossing van complexe installatie onderbreken ook echt de binnenkomende stroomkabel.

Een incidentele nette oplossing is in geval van calamiteiten is de kabel tussen de HMS-sen en de meterkast te onderbreken en rechtstreeks naar deze thuisbatterij laten lopen, met een verdeelstekker zodat je ter plekke stroom kunt aftappen.

Een oplossing die meer discipline vraagt is de hoofdschakelaar omzetten en vergrendelen, en dan de kabel omzetten op de thuisbatterij van on grid naar off grid. DE HOOFDSCHAKELAAR MAG IMMERS NOOIT OP AAN STAAN TERWIJL DE THUISBATTERIJ NOG OP OFF GRID STAAT. ZEKER IN GEVAL VAN EEN NETWERKSTORING ZET JE DAN SPANNING OP EEN KAPOT NETWERK IN DE STRAAT!

https://www.reichelt.com/...CTYPE=private&LANGUAGE=nl
https://cdn-reichelt.de/d...00/HO_MS-A2_MAN-MULTI.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Correctie.... zoals ik de handleiding begrijp, bij de Hoymiles MS-A2 lijkt het voeden alleen vanuit de off-grid poort te kunnen, dus net andersom als bij de EvoPower...
- Bekabeling panelen moet om
- Input en output is max 800 watt. Voor normaal gebruik via het net zou dat prima zijn, maar in dit geval gaat alle panelen-stroom door de thuisbatterij, dus 's-zomers gooi je stroom weg, en swinters kun je niet vanuit het net je batterij op niveau houden.

Enfin, als iemand een suggestie heeft voor een geïntegreerd systeem die wel makkelijk offgrid kan laden èn ontladen, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-04 17:15
Ik heb voor dit idee een ticket aangemaakt bij Hoymiles met ondrstaande als antwoord.

Het is NIET mogelijk om een off-grid systeem te maken door MS-A2 balkonbatterij toe te voegen aan uw huidige PV-systeem, want MS-A2 controleert ook het elektriciteitsnet en zal niet werken als dit niet normaal is.

Dus die zonnepanelen doen ook niet als MS-A2 230 volt levert en de netspanning afgeschakeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
@scsirob @Snow_King Tja, zelf iets bouwen met een compleet Victron systeem voelt nog wat overdone. Ik heb 20 panelen, maar pal op Noord, iets van 4300kWh op jaarbasis. Ik heb het aantal dagen met een teruglevering van 1/2/3 kWh geturft, en uitgerekend wat een thuisbatterij mij bij 1/2/...25kWh per jaar zou besparen. DIt wordt na salderen nog wat gunstiger, de EV laadt nu 's-nachts op tegen nachttarief en de warmtepompboiler is na de zomer geplaatst.

Enfin als ik reken met de huidige teruglevering, en ik waardeer die tegen eur0,20/kWh (dus na wegvallen saldering), weet je wat je per jaar bespaart dus wat je met een terugverdientijd van 8 jaar zou mogen besteden. (trading niet meegerekend).

Ik heb moeite een uitgebreider Victron systeem recht te rekenen, en zou liever op een geïntegreerde 2-5kWh blijven hangen. Mits er een off-grid in- en uit-optie is wil ik hierin wel investeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hyu8XMDz9v4jvQ8PfSe8wvSFZRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wi1TlWbQ2agVNf5e6kGTlzYQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door tonwes99 op 28-12-2024 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebhoorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-02 09:32
Een standaard thuisaccu schakelt - net als omvormers van zonnepanelen - uit als er geen netspanning is.

Ik heb - na een zeperd met Kipor - voor mijn clubactiviteit al een Honda EU22i generator. Achtergrond: we willen wel eens in het vrije veld sterren kijken - en dan heb je spanning nodig. Punt met een generator is: het maakt herrie, het stinkt, en het is rete-inefficient bij lage belastingen: je moet eens in de 10..12 uur 3,5 liter benzine bijvullen, en bij hoge belasting is dat eens in de 4 uur. Minimaal ben je ongeveer 8..10 liter benzine per etmaal kwijt

Een powerbox dan? Die buffert alleen maar. dus je houdt het even een paar uur uit, en dan kan je zakjes plakken bij langdurige stroomuitval.

Ik ben dus een hybride systeem aan het uitproberen. Het idee:

1. Bij ingrijpende stroomuitval maak ik een nood-netwerkje met de nodige verlengsnoeren die gevoed wordt door een powerbox. Die voorziet de koelkast van spanning en wat andere essentialia (lampen, laptop, telefoon, radio, en luxe: de TV + satontvanger + (sorry) espressomachine).

2. De 220V ingang van de powerbox wordt met een zware haspel met een lange kabel (2e hands, neopreen aannemerskwaliteit) verbonden met de Honda EU22i generator die - afgevuld en wel - op een zgn display pallet staat, ter bescherming tegen waterplassen bij regen

3. Op vaste tijdstippen (zeg: 9 uur 's ochtends en 9 uur 's avonds) start ik de generator en deze laadt in 90 minuten de powerbox vol met een vermogen tussen de 700...1200 W. Dat kost naar schatting maximaal 2,5.. liter per etmaal: De generator opereert dan op 50...70% van haar nominale belasting.

Aldus kan je met een jerrycan met 20 liter benzine een dikke week zonder stroom toe.

Ik vermelde nog Kipor. Je gebruikt een aggregaat doorgaans maar zelden. Maar dan moet íe het wel doen. De Kipor niet: de slangen waren verhard, de vlotterkamer was overstroomd met benzine en de cylinder liep vol. Plus dat het ding zwaarder en lawaaieriger was dan mijn huidige Honda

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8ccwtLmx0Xdd2qRZhyB9Rx9f3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtIxj3wnW6PmztGt8ZTsSL8c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xbTCbFnDA7ffcBSGgHxeNtYusk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYWo7RP9DwCkwZGJ4TEphpSW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpWiyVSj6WV3ieGhFsb0F7V5EOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCnoDdWelRityESAsyUsXETx.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste tests:

a) Aangesloten een 10 jaar oude LG koelvries-combi energielabel A+,een laptop en 3 kopjes espresso: vanaf 23:10-13:30 zakte de Bluetti AC180 van 100% naar 5%. Zeg maar 14 uur bedrijfstijd.

b) Bijgeladen via het stopcontact (een aggregaat is leuk, maar dat simuleren we nu maar even), en we zullen vanavond meemaken hoe lang het duurt voordat (LED) verlichting en TV de Bluetti leeg trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Enfin, mijn conclusies tot nu toe...
- Als je DC-PV panelen hebt, dan kun je deze op veel thuisaccu-omvormers aansluiten en zal de accu ook bijladen als hij van het grid af is. Sommige thuisaccu's hebben een extra stopcontact, hiermee kun je tot 2500W aftappen.
- Je zou dus (1) Een kleine WP en kritische verbruikers (koelkast) met verlengkabels kunnen aansluiten of (2) het mooiste, het grid alleen op de keuken aansluiten, en de rest van je huis voeden met deze 2500W aansluiting.
- Sommige leveranciers leveren een backup-box, die koppelt het grid automatisch los, dus dan kan je infrastructuur in huis in tact blijven. (Growat, Huawei, Duravolt)
- Maar... mijn PV-panelen zitten aan micro-omvormers, dus ik moet mijn accu off-grid AC kunnen bijladen. Onduidelijk is of de combinatie van omvormer en backup-box dit ondersteunt
- Ik denk nu aan een truuk, met een kleine 12V accu en een echte-sinus omvormer het net simuleren, zodat de accu en de PV-omvormers hun werk blijven doen als de hoofdschakelaar uit staat. Mooiste/veiligste is dat de omvormer alleen 230V kan leveren als er geen stroom op het net staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:20
Het probleem is dat wij in Nederland hiervoor te veel verantwoordelijkheid bij de consument neerleggen. We moeten als land en collectief weerbaar zijn, niet als individu.

Los van eventuele stroomuitval is dat in het kader van verduurzaming essentieel. De retoriek van de consument dit probleem laten oplossen met zonnepanelen en accu’s is achterhaald en daarmee gaan we die strijd niet winnen.

De overheid moet investeren in regionale accu’s en kernenergie (dit is de schoonste energie die je 24/7 hebt). En laat de grootverbruikers hier ook voor een groot deel voor opdraaien: de industrie.
Pagina: 1