PC loopt vast bij stressen met Prime95

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-04 16:57
Ik kocht enkele dagen geleden een desktop deze is overclocked door de vorige eigenaar.
Het systeem bestaat uit het volgende :
Specs:
Processor: i7 9700k overclocked naar 4.6ghz (8cores en 8 threads)
Ram: 2x8 gb corsair vengeance rgb 2666mhz
Moederbord: msi z370 A pro
Procesorkoeler: nzxt kraken x63 280mm
Voeding: coolermaster mwe gold v2 met 12pinn videokaartkabel
Behuizing: Asus TUF gt501
videokaart ASUS Geforce RTX 2060 DUAL 12GB
SSD samsung 870EVO 1TB

Als besturingssysteem heb ik Windows 11 24H2 geïnstalleerd naar ik heb deze nog niet geactiveerd omdat ik zeker wil zijn dat de computer goed werkt.

Ik heb HWINFO64 geïnstalleerd en prime95 voor Windows 64 bit van deze bron
https://www.mersenne.org/download/

Wanneer ik prime95 start kort daarna kan ik mijn muis niet meer bewegen en het toetsenbord gebruiken. zie foto's instellingen en temperatuur CPU voor dat ik prime95 start.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1kbodbEPRPOPmOlOF08-SPy_dU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h91tqFyz3MacA0ksgcE1jMmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3Eg9vxOdqAnyIXKwHocZsz9hJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTmAHB78FT4X9kiC70Zk3Sjm.jpg?f=fotoalbum_large

Als je nog meer gegevens nodig zijn laat het mij weten.

Mijn vraag is waarom kan ik mijn muis of toetsenbord niet meer gebruiken nadat ik prime95 start, is dit omdat het systeem niet is juist overclocked door de vorige eigenaar of dat prime95 niet werkt met de laatste versie van Windows 11 24H2 of dat Windows 11 24H2 nog niet is geactiveerd?
Alle hulp is welkom om vlug duidelijkheid te hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lekker even die overklok eraf halen en kijken of het nog steeds gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je houdt het systeem volledig bezig, het heet niet voor niets een stress test.

Daardoor reageert Windows (even) niet meer op de muis/toetsenbord. Als dat blijvend is, is er iets aan de hand. Als het tijdelijk is, is het geen probleem. Het scherm wordt nog wel geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
mrmrmr schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:47:

Daardoor reageert Windows (even) niet meer op de muis/toetsenbord. Als dat blijvend is, is er iets aan de hand. Als het tijdelijk is, is het geen probleem. Het scherm wordt nog wel geupdate?
De muis en toetsenbord zijn na 6 minuten nog niet te gebruiken. Wat ik ook zie is de klok blijft staan op dezelfde tijd. Ik moet de computer gewoon uitzetten met aan/uit knop.
Wat is hiervan de oorzaak CPU stuk , verkeerde overclocked door de vorige eigenaar ?
Ik denk niet omdat Windows nog niet geactiveerd is dit voor een probleem kan zorgen ?

Het scherm wordt nog wel geupdate wat bedoel je juist hiermee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Met tijdelijk bedoel ik dat het weer wel werkt als de test klaar is. Het is normaal dat een systeem volledig bezig gehouden worden met een stress test met de maximum prioriteit, toetsenbord en vooral muis zeer traag of schijnbaar niet meer reageren tot het einde van de stress test.

De stress test software kan zelf ervoor zorgen dat het scherm geupdate wordt. Deze software heeft echter geen invloed op het besturingssysteem dat verantwoordelijk is voor het afhandelen van input van toetsenbord en muis. Het Windows besturingssysteem krijgt waarschijnlijk nog weinig tijd om iets te doen.

Als er iets aan de hand is met de hardware krijg je doorgaans andere problemen: beeld staat voorgoed stil ("freeze"), herstart of blue screen. Blijft het na de test gewoon draaien, dan is er waarschijnlijk weinig aan de hand. Je kan controleren in het Gebeurtenissenlogboek/Event Viewer of er foutmeldingen zijn.

Je kan het zelf eenvoudig testen door de suggestie van @Vorkie uit te voeren en het overklokken van de cpu en geheugen uit te schakelen en dan de test nog een keer uit te voeren. Dan draait de computer wel trager, dat kan een verschil in reactiesnelheid veroorzaken.

Met wat je rapporteert tot zover zie ik geen reden om aan te nemen dat er iets mis is met de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
mrmrmr schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:28:
Met tijdelijk bedoel ik dat het weer wel werkt als de test klaar is. Het is normaal dat een systeem volledig bezig gehouden worden met een stress test met de maximum prioriteit, toetsenbord en vooral muis zeer traag of schijnbaar niet meer reageren tot het einde van de stress test.

De stress test software kan zelf ervoor zorgen dat het scherm geupdate wordt. Deze software heeft echter geen invloed op het besturingssysteem dat verantwoordelijk is voor het afhandelen van input van toetsenbord en muis. Het Windows besturingssysteem krijgt waarschijnlijk nog weinig tijd om iets te doen.

Als er iets aan de hand is met de hardware krijg je doorgaans andere problemen: beeld staat voorgoed stil ("freeze"), herstart of blue screen. Blijft het na de test gewoon draaien, dan is er waarschijnlijk weinig aan de hand. Je kan controleren in het Gebeurtenissenlogboek/Event Viewer of er foutmeldingen zijn.

Je kan het zelf eenvoudig testen door de suggestie van @Vorkie uit te voeren en het overklokken van de cpu en geheugen uit te schakelen en dan de test nog een keer uit te voeren. Dan draait de computer wel trager, dat kan een verschil in reactiesnelheid veroorzaken.

Met wat je rapporteert tot zover zie ik geen reden om aan te nemen dat er iets mis is met de computer.
Als ik goed begrijp kan het gewoon zijn dat de klok gewoon nu op 22:42 u staat en wanneer het scherm geupdate wordt de tijd opeens op bijvoorbeeld 23:50u staat ?

Hoelang duurt een smallest FFTs(testr L1/L2 caches, high power/heat/CPU stress) numbers of cores to test 8 stress test ?

De overclocked CPU wil ik niet gaan aan veranderen omdat ik dan niet meer kan zeggen het was reeds stuk in in het begin vandaar dat ik daar nog niks aaan verander.

[ Voor 4% gewijzigd door hugy1 op 10-12-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
mrmrmr schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:47:

Ik heb op heel wat PC's configuraties prime95 gedraaid maar nog nooit gehad dat het systeem tijdens de test helemaal niet meer reageerde.
hugy1 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:50:
Als ik goed begrijp kan het gewoon zijn dat de klok gewoon nu op 22:42 u staat en wanneer het scherm geüpdatet wordt de tijd opeens op bijvoorbeeld 23:50u staat ?
Je zou dan denken aan een probleem met de video driver, dat deze het scherm niet meer update tijdens de stresstest?

Maar zoals al opgemerkt, je moet eigenlijk eerst testen met de standaard/default bios clock settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De Prime95 tool is niet de beste methode om stabiliteit te testen. Op mijn 13th gen systeem met 14 cores gebruikt de "benchmark" maar 72% (14 "workers"), dus Windows heeft alle tijd om het scherm te updaten en het stresst het systeem niet. Bij oudere processoren kan het helemaal anders zijn want die hebben minder cores. Als het alle cores 100% belast met hoge prioriteit kan het systeem weinig tijd over hebben om taken af te handelen.

Het is lang geleden dat ik deze tool gebruikt heb met een processor van een oude generatie. Maar ik heb in het verleden met oudere processoren systemen getest met andere belastingen tot het punt waarop het nauwelijks nog reageert. Dat fenomeen is normaal.

De maker vind dat het een tool is voor stress tests, en misschien is het dat ook wel een beetje zo voor het geheugen, maar het is eigenlijk een tool die wordt gebruikt om computertijd te gebruiken voor het opsporen van priemgetallen.

Er zijn andere tools voor het testen van het geheugen. Bijvoorbeeld MemTest86.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
The_Doman schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:33:
[...]

Ik heb op heel wat PC's configuraties prime95 gedraaid maar nog nooit gehad dat het systeem tijdens de test helemaal niet meer reageerde.

[...]

Je zou dan denken aan een probleem met de video driver, dat deze het scherm niet meer update tijdens de stresstest?

Maar zoals al opgemerkt, je moet eigenlijk eerst testen met de standaard/default bios clock settings.
bestaat er een eenvoudige mogelijkheid om de bios overclock settings weg te schrijven naar een usbstick zodat ik deze terug kan plaatsen. Als het systeem nog steeds dezelfde problemen heeft als ik de bios op standaard heb geplaats ? Is belangrijk zodat de persoon niet kan zeggen dat ik de overklok instellingen heb gewist!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:56
4,6 is geen overklok. De standaard allcore turbo van de 9700K is 4,6 GHz. Kijk uit dat je niet belazerd wordt met dit soort verkooponzin. En zo goed is het systeem nu ook weer niet. Mag hopen dat je er niet veel voor betaald hebt want zo snel is een 9e gen nu ook niet meer, idem dito voor de RTX 2060. Voor elke serieuze recente videokaart is een 6 jaar oude 9700K de beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
hugy1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 00:02:
bestaat er een eenvoudige mogelijkheid om de bios overclock settings weg te schrijven naar een usbstick zodat ik deze terug kan plaatsen. Als het systeem nog steeds dezelfde problemen heeft als ik de bios op standaard heb geplaats ? Is belangrijk zodat de persoon niet kan zeggen dat ik de overklok instellingen heb gewist!!
Al eens de handleiding gelezen en/of in bios gekeken?
Als ik de review op deze site lees kan dat inderdaad.
Je kan ook extra overclock profielen maken/kiezen.
Anandtech: The MSI Z370-A Pro Motherboard Review: Entry Level Business (And Pleasure)

Maar ik lees wel waarschuwingen dat na bios updates de instellingen mogelijk worden gewist en/of niet meer compatible/ingeladen kunnen worden!!
MSI Forum: Updating MB reset all settings and saved profiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
The_Doman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:57:
[...]

Al eens de handleiding gelezen en/of in bios gekeken?
Als ik de review op deze site lees kan dat inderdaad.
Je kan ook extra overclock profielen maken/kiezen.
Anandtech: The MSI Z370-A Pro Motherboard Review: Entry Level Business (And Pleasure)

Maar ik lees wel waarschuwingen dat na bios updates de instellingen mogelijk worden gewist en/of niet meer compatible/ingeladen kunnen worden!!
MSI Forum: Updating MB reset all settings and saved profiles
Ik ga oc profiel opslaan op usb stick voor de zekerheid en geen bios update doen of M flash openen.
Maar voor ik de standaard bois instellingen ga laden ga ik een stress test met Cinebench doen en kijken of ik dan de muis en toetsenbord nog kan gebruiken.

Ik denk als ik de singel en Multi test doe voor 30 min en ik geen problemen te zien krijg dat de temperatuur te hoog wordt van de CPU dat ik ervan uit kan gaan dat de CPU en de overklok instellingen goed moeten zijn ?
Is een Cinebench test doen voldoende om zeker te zijn dat de CPU nog goed is en het systeem ook nog goed is?

Ik zou ook nog een Intel BurnTest kunnen doen maar lijkt me gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:09
mrmrmr schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:57:
De Prime95 tool is niet de beste methode om stabiliteit te testen. Op mijn 13th gen systeem met 14 cores gebruikt de "benchmark" maar 72% (14 "workers"), dus Windows heeft alle tijd om het scherm te updaten en het stresst het systeem niet. Bij oudere processoren kan het helemaal anders zijn want die hebben minder cores. Als het alle cores 100% belast met hoge prioriteit kan het systeem weinig tijd over hebben om taken af te handelen.

Het is lang geleden dat ik deze tool gebruikt heb met een processor van een oude generatie. Maar ik heb in het verleden met oudere processoren systemen getest met andere belastingen tot het punt waarop het nauwelijks nog reageert. Dat fenomeen is normaal.

De maker vind dat het een tool is voor stress tests, en misschien is het dat ook wel een beetje zo voor het geheugen, maar het is eigenlijk een tool die wordt gebruikt om computertijd te gebruiken voor het opsporen van priemgetallen.

Er zijn andere tools voor het testen van het geheugen. Bijvoorbeeld MemTest86.
Prime95 gaat gewoon naar 100% op alle cores hoor. En daarnaast zou het systeem niet vast moeten lopen, zelfs een ouderwetse dualcore of een nieuwerwetse 20 core moet gewoon blijven werken.

Het systeem loopt gewoon vast hier. Dat kan komen door bijvoorbeeld een verkeerde overclock, wat al geroepen is.

Wellicht kun je in het moederbord de huidige config opslaan / exporteren en een biosreset uitvoeren en kijken of het dan wel werkt. En dan uiteindelijk als je ooit een beetje wat YouTube video's hebt gezien over overclocken en weet wat je doet zelf aan de slag kunt gaan met een overclock.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
hugy1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:00:
[...]

Ik ga oc profiel opslaan op usb stick
Zinloos want 4,6 is geen OC. Dat systeem loopt gewoon op standaard instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
SgtElPotato schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:08:
Het systeem loopt gewoon vast hier. Dat kan komen door bijvoorbeeld een verkeerde overclock, wat al geroepen is.
Echt vastlopen is wel wat anders, dan moet je het systeem geforceerd uitschakelen/resetten om weer verder te komen.
Dat lees ik hier niet, wel dat tijdens de test alle andere Windows functies blijkbaar niet meer reageren.
Dat is ongewoon en heb ik tijdens alle jaren dat ik Prime95 gebruik nog niet meegemaakt.
Normaal kan je tijdens Prime95 gewoon nog andere programma's gebruiken.

Misschien (ook) een probleem met de Windows configuratie?
Eigenlijk moet je een schone (test) installatie doen met standaard bios instellingen om zaken uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
The_Doman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:01:
[...]

Echt vastlopen is wel wat anders, dan moet je het systeem geforceerd uitschakelen/resetten om weer verder te komen.
Dat lees ik hier niet, wel dat tijdens de test alle andere Windows functies blijkbaar niet meer reageren.
Dat is ongewoon en heb ik tijdens alle jaren dat ik Prime95 gebruik nog niet meegemaakt.
Normaal kan je tijdens Prime95 gewoon nog andere programma's gebruiken.

Misschien (ook) een probleem met de Windows configuratie?
Eigenlijk moet je een schone (test) installatie doen met standaard bios instellingen om zaken uit te sluiten.
Ik vind persoonlijk dat de computer wel vast loopt , ik heb cinebinch geïnstalleerd met een draadloos muis loopt het programma onmiddellijk vast met een usb muis met kabel draait ongeveer 4 minuten zonder vast te lopen. ik heb 30 minuten gewacht zodat de test volledig zou moeten gedaan zijn toch blijft de computermuis vast zitten zoals ook de klok blijft staan wanneer de computer vast zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSfEXk0uw548X4fpCu6pYkgd_xI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEzkPEvVrCkkSvhfHOXnKGLR.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag wanneer ik de bois overklok instellingen opsla op een usb stick en de default bios load is het dan nog mogelijk om de overklok instellingen nog opnieuw te laden nadat ik de de standaard instellingen hebt geladen maar geen bios update heb gedaan?

Foto instellingen bios houd er wel rekening mee dat ik de bios instellingen niet zelf heb gedaan maar van de verkoper zijn het is dus belangrijk dat ik de instellingen altijd terug kan plaatsen zijn zodat ik niet het verwijt kan krijgen dat ik de instellingen heb veranderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VObu-3uZiEOyIU_7QzFukBwnqao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0LmjSPJiDkYuNgUXQXZJkgg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7n0WGJrbW2MIPW_rpeeNexXINY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTKw3oAxM35kiM1I0zzROsCW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovv-fzfnVxD9hij2cECe5omMLPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBPjjDvsO12WOjen5AdwCKhu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door hugy1 op 11-12-2024 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Foto'tje maken van de instellingen?

Verder mis ik waarom je benchmarks/stresstesten zou willen uitvoeren? Dit soort onrealistische loads zeggen meestal vrij weinig...

Verder hoort dit topic thuis in PMG, Schopje die kant op.

[ Voor 15% gewijzigd door br00ky op 11-12-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
hugy1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:49:
Ik vind persoonlijk dat de computer wel vast loopt , ik heb cinebinch geïnstalleerd met draadloos muis loopt het programma onmiddellijk vast met usb muis met draait na ongeveer 4 minuten. ik heb 30 minuten gewacht na computermuis blijft vast zitten zoals ook de klok blijft staan wanneer de computer vast zit.
hugy1 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:12:
De muis en toetsenbord zijn na 6 minuten nog niet te gebruiken. Wat ik ook zie is de klok blijft staan op dezelfde tijd. Ik moet de computer gewoon uitzetten met aan/uit knop.

Wat is hiervan de oorzaak CPU stuk , verkeerde overclocked door de vorige eigenaar ?
Ik denk niet omdat Windows nog niet geactiveerd is dit voor een probleem kan zorgen ?
Ok duidelijk, als je de PC geforceerd moet uitzetten is inderdaad een crash/hardware/stabiliteitsprobleem.
Uit de vorige posts was het wat onduidelijk/verwarrend dat het systeem alleen bevroor tijdens de stresstest.
Windows activatie heeft er echt niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:54
br00ky schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:54:
Verder mis ik waarom je benchmarks/stresstesten zou willen uitvoeren?
Precies dit. Waarom ga je stresstesten? Vielen de prestaties tegen in games ofzo? Waarom ben je gaan testen?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
hugy1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:49:

Mijn vraag wanneer ik de bois overklok en de instellingen opsla op een usb stick en de default bios load is het dan nog mogelijk om de overklok instellingen nog opnieuw te laden nadat ik de de standaard instellingen hebt geladen.
Waarom denk je dat er een overklok is. Omdat de verkoper het zegt? 4,6 is de standaard turboklok van een 9700K. Daar is niets overklok aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:40

HugoBoss1985

Xenotech

Sowieso uitkijken met een i7 9e gen overklokken op dat bord.
De VRM's zijn niet al te best daarvoor.
Ik heb wel eens een i7 + zo'n zelfde moederbord gefrituurd (VRM doorgefikt tijdens stress test) met overklokken.

Fixed mode overklokken kost je een hoop extra stroomverbruik.

Het moederbord bios updaten kan ook geen kwaad, er is inmiddels een bios van bijna 4 jaar jonger online daarvoor (op de website van MSI).
Eerst de bios defaults laden voordat je dat doet.
Ga eens gewoon op standaard (bios defaults + wellicht XMP) kijken wat er gebeurd en let goed op de cpu temperaturen.
Het vastlopen/bevriezen wat jij ervaart lijkt mij gewoon iets (een overclock) wat instabiel is.
Of misschien is het ram niet goed (defect) meer?

[ Voor 91% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-12-2024 20:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
Ik heb zelf de 9900k. Zelfde cpu maar dan met HT

2 dingen. 4600 ring clock is een overclock en in mijn ervaring nooit stabiel. 4300 is standaard. En cpu locken op 46 betekent dat je met single threaded en 2 threads applicaties trager bent omdat die kunnen boosten naar 4900 onder normale omstandigheden.

Begin dan ook eens met cpu clock en ring clock op auto te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 11-12-2024 21:47 ]

• hugy1
HugoBoss1985 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:44:
Sowieso uitkijken met een i7 9e gen overklokken op dat bord.
De VRM's zijn niet al te best daarvoor.
Ik heb wel eens een i7 + zo'n zelfde moederbord gefrituurd (VRM doorgefikt tijdens stress test) met overklokken.

Fixed mode overklokken kost je een hoop extra stroomverbruik.

Het moederbord bios updaten kan ook geen kwaad, er is inmiddels een bios van bijna 4 jaar jonger online daarvoor (op de website van MSI).
Eerst de bios defaults laden voordat je dat doet.
Ga eens gewoon op standaard (bios defaults + wellicht XMP) kijken wat er gebeurd en let goed op de cpu temperaturen.
Het vastlopen/bevriezen wat jij ervaart lijkt mij gewoon iets (een overclock) wat instabiel is.
Of misschien is het ram niet goed (defect) meer?
aan iedereen de reden waarom ik de stress test wil doen is om te weten of de computer die ik tweedehands gekocht heb of deze goed is en niet defect is . Wat kan ik doen om dit met zekerheid te weten ?
Als de computer al vast loopt bij het laden van cinebench of tijdens de test denk ik dat iets mis is met computer. Ik stel hier ook vragen zodat ik met zekerheid de bois instellingen terug kan plaatsen zoals deze gekocht is dan kan ik ook zeggen dat de computer niet werkt naar behoren en terug moet worden genomen.
Als de bios instellingen veranderd zijn omdat deze op standaard staan kan ik dit niet meer zeggen .
Dus ik wil met zekerheid weten als ik de standaard instellingen van de bois laad ik deze van een usb stick terug kan inladen zodat alles terug naar de verkoper kan gebracht worden wanneer de computer blijft vast lopen wanneer ik een test doe met de standaard instellingen dus niet meer overgeklokt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

hugy1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:42:
[...]

aan iedereen de reden waarom ik de stress test wil doen is om te weten of de computer die ik tweedehands gekocht heb of deze goed is en niet defect is . Wat kan ik doen om dit met zekerheid te weten ?
Als de computer al vast loopt bij het laden van cinebench of tijdens de test denk ik dat iets mis is met computer. Ik stel hier ook vragen zodat ik met zekerheid de bois instellingen terug kan plaatsen zoals deze gekocht is dan kan ik ook zeggen dat de computer niet werkt naar behoren en terug moet worden genomen.
Als de bios instellingen veranderd zijn omdat deze op standaard staan kan ik dit niet meer zeggen .
Dus ik wil met zekerheid weten als ik de standaard instellingen van de bois laad ik deze van een usb stick terug kan inladen zodat alles terug naar de verkoper kan gebracht worden wanneer de computer blijft vast lopen wanneer ik een test doe met de standaard instellingen dus niet meer overgeklokt.
We vallen in herhaling...
Ga de pc testen met bios defaults.
Als de pc (dan) hardware fouten/defecten heeft dan sta je veel sterker met bewijzen dan wanneer er een overklok ingesteld staat.
Je staart je te blind op de ingestelde (overklok) settings in het bios.

Wat lukt er nu niet?
Waarom doe je niet wat je meerdere malen door verschillende personen aangeraden wordt?

Laat het bios update nog even zitten en maak desnoods foto's van de ingestelde settings.
Of doe wat je van plan was met het profiel opslaan.

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-12-2024 12:02 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:35
Uszka schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:42:
[...]

Waarom denk je dat er een overklok is. Omdat de verkoper het zegt? 4,6 is de standaard turboklok van een 9700K. Daar is niets overklok aan.
Het is een overclock als 4,6 de basis frequentie is, want dat hoort 3,6 te zijn.
Die turboklok is maar voor 1 core en niet bedoeld voor de hele cpu.
Maar goed @hugy1 moet de bios in default zetten en dan testen.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:49
Je hebt hem toch niet gekocht voor de overclock hoop ik?

Gewoon standaard zetten en dan nog es testen zoals gezegd. Zoveel verschil gaat het qua snelheid ook niet uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Hell-Slave schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:22:
[...]

Het is een overclock als 4,6 de basis frequentie is, want dat hoort 3,6 te zijn.
Die turboklok is maar voor 1 core en niet bedoeld voor de hele cpu.
Maar goed @hugy1 moet de bios in default zetten en dan testen.
Incorrect. Turbo boost is gewoon standaard gedrag en dus geen overclock. Single core boost is 4.9ghz 2 core boost is 4.8ghz 4 core boost is 4.7ghz en 8 core boost is 4.6ghz.
Base clock is gewoon irrelevant de afgelopen 10+ jaar. Als een cpu op base clocks draait ben je verkeerd bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 15:28
computerjunky schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:52:
[...]

Incorrect. Turbo boost is gewoon standaard gedrag en dus geen overclock. Single core boost is 4.9ghz 2 core boost is 4.8ghz 4 core boost is 4.7ghz en 8 core boost is 4.6ghz.
Base clock is gewoon irrelevant de afgelopen 10+ jaar. Als een cpu op base clocks draait ben je verkeerd bezig.
Relevant of niet, als de base frequency op 4,6 draait en niet op 3,6 dan is er dus een overclock..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
HugoBoss1985 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:50:
[...]

We vallen in herhaling...
Ga de pc testen met bios defaults.
Als de pc (dan) hardware fouten/defecten heeft dan sta je veel sterker met bewijzen dan wanneer er een overklok ingesteld staat.
Je staart je te blind op de ingestelde (overklok) settings in het bios.

Wat lukt er nu niet?
Waarom doe je niet wat je meerdere malen door verschillende personen aangeraden wordt?

Laat het bios update nog even zitten en maak desnoods foto's van de ingestelde settings.
Of doe wat je van plan was met het profiel opslaan.
Ik heb de PC met Cinebench getest met bios op defaults.
Op geen enkel ogenblik is de muis, het toestenbord en de beeldscherm komen vast te zitten.
De temperatuur blijf volgens mijn kleine computer kennis goed dit zowel bij een multi , singel core en throttling test.. Dit zijn de foto's van tijdens de test:

multi test:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLA055q7yBmbUD_NmuX-alFCjEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfCRYGyavAkjauhz9TUzFcLN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vrvGuvwJbADdDpS1vBPkSlNazM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIUGZBSQLTqMrLsjnzcGRRwN.jpg?f=fotoalbum_large

single core test:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOWuLErT-LXEJITVOvGw-Pde-6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmAJ09ZCT8259yGDLATgndCp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GNyhvVlaeE8YIresgcUJWLDpHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbOWnQtkTJqCZB33Ft4n37YR.jpg?f=fotoalbum_large

throttling multi core test :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tINaLNOvJWml6xPLnIqYA_bGg0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6jyEe9zsFLiamGa0CLDGF9M.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwA_AXif2hO3drglYV5OTLjm5LM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFMGLTVMgvKOHHXRD7LWWohP.jpg?f=fotoalbum_large

throttling single core test :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtXhR9f-sY3xEKKzA6i0OCOUK7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vBjsNzIDzp55v6MFB8zglsG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-V5b4zFDdANbSHs9eVjPVFQhTyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXZhRdrijMJ2JQRpByolCaar.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik wel zie is dat bij de throttling single core test de 10 minuten reeds voorbij zijn en dat de foto nog niet volledig is gerenderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gc_yoEJIGr2Oo2wxBh9sSF0Dx4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6JoAmuGGTdBqoUuOAM6Y2lM.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatste heb ik eens de Prime 95 test gedaan voor 20 minuten.
Na 3 a 4 minuten zie ik rood bij het geheugen en na 15 minuten bij de CPU zie foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmENTAiNPt2Krk6lAX4KPG-MsRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mb09iJoDtLzJVjZp6aJwFAqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seQfnOjiOzJ7NBr0LFgv_yHNpzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtKz6PRv6sJflcuKAePK8J3m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRprSUuWa0PTi1Hyjbe4y5qji-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmhcHDPGakwuzoknEfzOEDrH.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag wat is de conclusie is de PC nog in goede staat in verband het geheugen, CPU,moederbord enz zodat ik weet of ik hoop ellende heb gekocht of dat ik ervan kan uitgaan dat de PC niet stuk is van bij de verkoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

De Champagne kan los! :)

Want je hebt zo te zien getest op default settings én een probleemloze pc gekocht.

De cpu temperatuur is wel hoog maar mijn ervaring is dat dit wel kan voorkomen met een 9700k en AVX tests.
Maar dit is toch wel aan de hoge kant met een 280mm AIO.
Wellicht is het verstand om de koelpasta eens te vernieuwen.

Dat het geheugen "rood" is in Hwinfo, dat is geen punt, dat geeft alleen maar aan dat het geheugen vrijwel volledig benut/gebruikt wordt.

Voor nu zou ik, als ik jou was, het bios updaten en daarna ook XMP inschakelen voor betere prestaties.

[ Voor 73% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-12-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:26:
De Champagne kan los! :)

Want je hebt zo te zien getest op default settings én een probleemloze pc gekocht.

De cpu temperatuur is wel hoog maar mijn ervaring is dat dit wel kan voorkomen met een 9700k en AVX tests.
Maar dit is toch wel aan de hoge kant met een 280mm AIO.
Wellicht is het verstand om de koelpasta eens te vernieuwen.

Dat het geheugen "rood" is in Hwinfo, dat is geen punt, dat geeft alleen maar aan dat het geheugen vrijwel volledig benut/gebruikt wordt.

Voor nu zou ik, als ik jou was, het bios updaten en daarna ook XMP inschakelen voor betere prestaties.
wat betreft de Champagne moet ik nog even langs de winkel :)

wat een AVX tests is dat weten we nu ook.

Het zijn enkele stress volle dagen geweest, als je iets tweedehands koopt is het altijd afwachten.
Ik zeg altijd dit doen we niet meer opnieuw, maar ik betrap er mezelf steeds opnieuw op dat ik het doe :)

Bij de voeding zitten weinig kabels, ik vraag me af of ik deze afzonderlijk kan kopen van het merk van de voeding zelf? Omdat ik ooit eens een voeding van een PC vervangen heb en ik de kabels had laten zitten in de case en de PC niet wou startten vandaar dat ik weet dat de stroomwaarde van kabels belangrijk zijn.
Ik heb meer bepaald kabels nodig om HDD en SSD aan te sluiten 3TB HDD en nog 2 SSD. De voeding is een coolermaster mwe gold v2 met 12pinn videokaartkabel

De bios ga ik updaten en daarna ook XMP inschakelen . bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

hugy1 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:26:
[...]

wat betreft de Champagne moet ik nog even langs de winkel :)

wat een AVX tests is dat weten we nu ook.

Het zijn enkele stress volle dagen geweest, als je iets tweedehands koopt is het altijd afwachten.
Ik zeg altijd dit doen we niet meer opnieuw, maar ik betrap er mezelf steeds opnieuw op dat ik het doe :)

Bij de voeding zitten weinig kabels, ik vraag me af of ik deze afzonderlijk kan kopen van het merk van de voeding zelf? Omdat ik ooit eens een voeding van een PC vervangen heb en ik de kabels had laten zitten in de case en de PC niet wou startten vandaar dat ik weet dat de stroomwaarde van kabels belangrijk zijn.
Ik heb meer bepaald kabels nodig om HDD en SSD aan te sluiten 3TB HDD en nog 2 SSD. De voeding is een coolermaster mwe gold v2 met 12pinn videokaartkabel

De bios ga ik updaten en daarna ook XMP inschakelen . bedankt voor de tip.
Een volgende keer test je de pc ter plekke bij de verkoper beter/langer. ;)
Of vraag even of de verkoper de stress test lang voor je bezoek aan wilt zetten.

Zorg dat je 100% zeker weet dat je de juist kabels aanschaft die bij je voeding horen!
Coolermaster heeft een online store en ze versturen vanuit Nederland, daar kun je eens snuffelen.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-12-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:29:
[...]

Een volgende keer test je de pc ter plekke bij de verkoper beter/langer. ;)
Of vraag even of de verkoper de stress test lang voor je bezoek aan wilt zetten.

Zorg dat je 100% zeker weet dat je de juist kabels aanschaft die bij je voeding horen!
Coolermaster heeft een online storen en ze versturen vanuit Nederland, daar kun je eens snuffelen.
is mogelijk de weblink te sturen van de winkel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

hugy1 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:35:
[...]

is mogelijk de weblink te sturen van de winkel ?
Google eens "Coolermaster Store Europe" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
2 opmerkingen. De vcore is absurd hoog. Deze zou niet noet meer nodig moeten hebben als 1.285. mijn 9900k draait op 1,245v en dat is met hyperthreading en een iets hogere clock.

Kijk ook even naar de vccio en vccsa aangezien msi met die borden de absurde gewoonte had die zwaar te overvolten. Bij mij stonden die op 1.48 terwijl ze nu al jaren op 1.17v draaien. Een mega verschil. Die zou je ook op 1.25v kunnen proberen.

Dit kan je temps verklaren. En anders even een foto van de gebruikte koeler.

[ Voor 10% gewijzigd door computerjunky op 15-12-2024 03:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

computerjunky schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:03:
2 opmerkingen. De vcore is absurd hoog. Deze zou noet meer nodig moeten hebben als 1.285. mijn 990pk draait op 1,245v en dat is met hyperthrradin en een iets hogere clock.

Kijk ook even naar de vccio en vccsa aangezien msi met die borden de absurde gewoonte had die zwaar te overvolten. Bij mij stonden die op 1.48 terwijl ze nu al jaren op 1.17v draaien. Een mega verschil. Die zou je ook op 1.25v kunnen proberen.

Goeie inderdaad, mijn MSI Z270 board gaf ook veel teveel prik aan de 6700k cpu (dat kwam door enhanced Turbo in het bios).
Zou de bios update dat voor hem kunnen verhelpen (zit bijna 4 jaar leeftijdsverschil in)?

Ik had op een Z390 Gigabyte board "maar" 1,4v nodig voor een 9700k met all cores op 5ghz overclock.

Maar zoals ik aangaf is dit Z370 board qua VRM's eerder voor 8e gen cpu's dan voor 9e gens.
Het is gewoon geen al te best board qua VRM's.

Het lijkt ook dat Prime (AVX?) het Vcore zo'n 0.050V hoger gooit dan Cinebench bij hem. (1.408 vs 1,456)

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-12-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:14:
[...]

Goeie inderdaad, mijn MSI Z270 board gaf ook veel teveel prik aan de cpu (dat kwam door enhanced Turbo in het bios).
Zou de bios update dat voor hem kunnen verhelpen (zit bijna 4 jaar leeftijdsverschil in)?

Ik had op een Z390 Gigabyte board "maar" 1,4v nodig voor een 9700k met all cores op 5ghz overclock.

Maar zoals ik aangaf is dit Z370 board qua VRM's eerder voor 8e gen cpu's dan voor 9e gens.
Het is gewoon geen al te best board qua VRM's.
Enhanced turbo boost alle cores naar de max single core turbo. Voor de 9700k is dat volgens mij 4.9 ghz. Dan wil je wel 1.38-1.4v hebben. Mijn 9900k is alleen stabiel met enhanced turbo op 1,42v dat is dan wel 5 ghz all core.

Gezien de clocks staat enhanced turbo in de biosuit dus die vcore kan flink omlaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

computerjunky schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:20:
[...]

Enhanced turbo boost alle cores naar de max single core turbo. Voor de 9700k is dat volgens mij 4.9 ghz. Dan wil je wel 1.38-1.4v hebben. Mijn 9900k is alleen stabiel met enhanced turbo op 1,42v dat is dan wel 5 ghz all core.

Gezien de clocks staat enhanced turbo in de biosuit dus die vcore kan flink omlaag
Gezien zijn mobo (VRM's) en het vcore op de cpu maak ik me dan wel zorgen om de VRM's en de temperaturen daarvan bij hem...
Die 9700k lust wel wat prik, overgeklokt helemaal.

Kijk eens naar de MOS temps... 108 graden holy moly :o
Die AIO helpt daarbij denk ik ook niet.

@hugy1 Hoe ziet de airflow van je behuizing eruit?
Hoeveel ventilatoren en hoe is alles georiënteerd?

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-12-2024 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als je een ding buiten de specificaties gebruikt moet je niet verbaasd zijn als wat vreemde dingen gebeuren....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkvvuAlv6fpNni-rkKgPXm2dsuE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rbv7IR80VXHAbW7aKlOsPR0i.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Prisma16 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:26:
Als je een ding buiten de specificaties gebruikt moet je niet verbaasd zijn als wat vreemde dingen gebeuren....[Afbeelding]
Hij draait op stock.
Maar dit mobo is naar mijn mening niet super geschikt voor een 9700k, zeker niet voor AVX loads op zo'n cpu.
De Z390 borden hadden veelal veel dikkere VRM's dan de Z370's.

Daarom/daardoor heb ik toen een i7 en dit mobo opgeblazen (VRM's vuurwerk).

Misschien zijn die VRM temperaturen wel de oorzaak van het hoge Vcore?

@computerjunky Is het hogere voltage niet normaal omdat dit het benodigde voltage is voor enkele cores om die 4,9 ghz te behalen?

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-12-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:27:
[...]

Hij draait op stock.
Maar dit mobo is naar mijn mening niet super geschikt voor een 9700k, zeker niet voor AVX loads op zo'n cpu.
De Z390 borden hadden veelal veel dikkere VRM's dan de Z370's.

Daarom/daardoor heb ik toen een i7 en dit mobo opgeblazen (VRM's vuurwerk).

Misschien zijn die VRM temperaturen wel de oorzaak van het hoge Vcore?

@computerjunky Is het hogere voltage niet normaal omdat dit het benodigde voltage is voor enkele cores om die 4,9 ghz te behalen?
Nah als ik een single core cinebench draai dan boost hij naar 5 ghz met een 1.18 vcore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-09 14:47

kujinshi

seven heroes

Het mag nooit zijn dat je je muis zelfs maar 2 seconden niet kan bewegen wanneer je Prime95 draait.

Dan is je systeem al niet stabiel.

Meestal is het te weinig/krap voltage. Vcore een 0.10 volt omhoog en dan weer testen.

Zorg wel dat na een stabiel systeem te hebben, dat je alle vastloper rommel bestanden opruimt. Disk Cleanup runnen (rechter muistoets C schijf) en in je profile map en Windows map staat ook rommel ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:35
Zo zie je maar door all core 4,6 te forceren was het systeem duidelijk onstabiel.
Je kan op z'n laatste foto zien dat ze niet allemaal op 4,6 draaien. (4,388 en 4,588)
Misschien kon het wel toen de cpu nieuw was, alles verouderd helaas.
Laat de bios/cpu de auto overclock boost doen en je systeem heeft een grotere kans om stabiel te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-09 14:47

kujinshi

seven heroes

Ik zou een all core overklok van 4.5ghz proberen. Heb je toch een lekker snel systeem.

Dat moet zeker stabiel te krijgen zijn. Maakt niet uit of de processor wat ouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:40:
[...]

Google eens "Coolermaster Store Europe" ;)
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:24:
[...]
Dit zijn de kabels die er nog zijn geen SATA kabels voor voeding bij coolermaster winkel
https://store.coolermaste...a&options%5Bprefix%5D=las

https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xQz4i8cnDR7l_Odp3HwNp9ptW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hFDp6iB06AWRFqZAgOhmNcc.jpg?f=fotoalbum_large

https://be.vicedeal.com/p...6nctZINMKFrkaAupXEALw_wcB

https://nl.aliexpress.com/item/33032649371.html
Gezien zijn mobo (VRM's) en het vcore op de cpu maak ik me dan wel zorgen om de VRM's en de temperaturen daarvan bij hem...
Die 9700k lust wel wat prik, overgeklokt helemaal.

Kijk eens naar de MOS temps... 108 graden holy moly :o
Die AIO helpt daarbij denk ik ook niet.

@hugy1 Hoe ziet de airflow van je behuizing eruit?
Hoeveel ventilatoren en hoe is alles georiënteerd?
foto koeling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWbuoOYt8sRHw1GjaESup9T_2fk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p75R3MDQqtVZQLUaueLKvVMB.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

De airflow lijkt mij karig.
En er lijkt mij ook sprake van onderdruk.
1x een intake fan en 2x een 140mm fan van je AIO.
Alle warme lucht gaat eruit via je radiotor, dus wellicht is dat de reden dat je cpu wat warmer wordt.
En wellicht dus oude koelpasta.

Zet er eens een intake fan bij voorin en zet er achterin eens een outtake fan bij.
Vooral achterin zal iets helpen voor je VRM (Hwinfo: "MOS") temperaturen.
Met een AIO i.p.v. een heatsink met fan (luchtkoeler) worden VRM's over het algemeen ook wat warmer.
Maar 108 graden is veel en veel teveel en in de gevarenzone.

Naar mijn mening is de pc niet echt door een kundig persoon samengesteld (z370 + 9700k) en gebouwd (rare/slechte airflow keuzes).

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-12-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:04:
[...]

De airflow lijkt mij karig.
En er lijkt mij ook sprake van onderdruk.
1x een intake fan en 2x een 140mm fan van je AIO.
Alle warme lucht gaat eruit via je radiotor, dus wellicht is dat de reden dat je cpu wat warmer wordt.
En wellicht dus oude koelpasta.

Zet er eens een intake fan bij voorin en zet er achterin eens een outtake fan bij.
Vooral achterin zal iets helpen voor je VRM (Hwinfo: "MOS") temperaturen.
Met een AIO i.p.v. een heatsink met fan (luchtkoeler) worden VRM's over het algemeen ook wat warmer.
Maar 108 graden is veel en veel teveel en in de gevarenzone.

Naar mijn mening is de pc niet echt door een kundig persoon samengesteld (z370 + 9700k) en gebouwd (rare/slechte airflow keuzes).
Is gebouwd door iemand die eerste jaar IT doet zelfs schroeven ontbreken voor de SSD enz
Ik had hem gevraag of hij nog Fans had liggen maar die had hij niet.
Welke fans moet ik juist bestellen voor een behuizing: Asus TUF gt501 en hoe zie ik, dat het een intake of outtake fan is ? Weblink zou helpen mij helpen

Is de kabel hierboven juist voor mijn voeding om een SSD en een HDD te voorzien van stroom ?

Op welke foto zie je de waarde 108 graden ik zie het niet ?

[ Voor 3% gewijzigd door hugy1 op 14-12-2024 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Kijk even bij de specificaties (op de website van Asus?) welk formaat fans er waar in de behuizingen kunnen.
Ik denk dat een 140mm voorin als intake en een 140mm als outtake gaat, maar ik heb dat niet onderzocht.
Outtake of intake bepaalde je doorgaans zelf door de oriëntering van de fan.

Geen idee of het de juiste kabel is, ik zou daar ook huiverig voor zijn met bestellen via Aliexpress.
Dan zou ik eerder hier een V&A plaatsen en van een betrouwbare medetweaker kopen.

108 graden MOS zie ik op meerdere van je HWinfo screenshots, bij het onderdeel moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
Hallo allemaal ,
Ik stel deze vraag hier op deze plaats omdat ik niet goed weet waar ik deze anders moet plaatsen.

Een week geleden kocht ik een tweedehands Pc voor een persoon met een beperking omdat ik zijn vertrouwenspersoon ben met de volgende
Specs:
Processor: i7 9700k overclocked naar 4.6ghz (8cores en 8 threads)
Ram: 2x8 gb corsair vengeance rgb 2666mhz
Moederbord: msi z370 A pro
Procesorkoeler: nzxt kraken x63 280mm
Voeding: coolermaster mwe gold v2 met 12pinn videokaartkabel
Behuizing: Asus TUF gt501
videokaart ASUS Geforce RTX 2060 DUAL 12GB
SSD samsung 870EVO 1TB

Hij wil de computer gaan gebruiken om te streamen en montages te maken.

De luchtkoeling in de case was zeer miniem er zijn twee 120mm fans op de
nzxt kraken x63 280mm Procesorkoeler gemonteerd.
Ook is er 1 intake fan van 120mm gemonteerd vooraan in de case.

Tijdens het uitvoeren van stress testen met prime95 kwam de computer totaal vast te zitten. Ik heb daarna de bios in defaults geplaatst.
Na het opnieuw uitvoeren van stress testen met cinebench en prime95, en het bekijken van de gegevens tijdens de test met HWinfo stel ik het volgende vast de pc komt niet meer vast te zitten maar de processor gaat in het rood 98 °C en de MOS staat op 103°C.

Als test heb ik de 120mm fans uitgebouwd en 3 nieuwe 140mm PMW fans ingebouwd
2X vooraan een intake Fan 140mm PMW
1X achteraan een outtake fan 140mm PMW
Stress test opnieuw gedaan maar ik krijg dezelfde waarden processor in het rood gaat 98 °C en de MOS op 103°C

Ik stel mij de vraag of het niet tijd wordt dat ik de verkoper terug contacteer om te zeggen dat de computer niet naar behoren werkt en dat de persoon met een beperking zijn geld terug wil, tenzij de verkoper ervoor zorgt dat het systeem naar behoren werkt.
We hebben beide wel meerdere keren gevraagd of de PC goed werkte wat blijkbaar niet het geval is na het doen van de stress test en de hoge temperatuurwaarden die we krijgen. En het vast te komen zitten tijdens de stress test wanneer de PC is overgeklokt.

Graag had ik van jullie geweten hoe ik dit het best aanpak naar de verkoper toe?
Is deze PC nog te vertrouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 13:29

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Tweedehands is vaak garantie tot aan de deur.

Hebben jij de PC overclockt?

Als de verkoper zegt dat de PC goed werkte. Maar ja wat is goed in zijn/haar ogen? Als verkoper alleen maar lage applicaties draaide dan loopt die goed.

Fans al schoongemaakt? Radiator niet vol stoff?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:38

Dark

who tweaked the light?

En waarom prime95? Dat is toch zeker met avx2 geen realistische load meer te noemen, en dus niet gek dat je dan zulke temps krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:58
Hmm tja…

Ik zou me eerder de vraag bij jezelf stellen of het overklokken van een PC, en vervolgens een zware stresstest gaan draaien nog valt onder normaal gebruik..

Als ik de motor van mn auto ga opvoeren, en vervolgens in Duitsland lange tijd 260 op de snelweg wil ga rijden en er gaat dan ergens iets haperen in de auto, weet ik zeker dat ik ook geen support hoef te verwachten van de (tweedehands) autodealer.

Wellicht heeft die verkoper nooit een stresstest gedraaid, en werkt ie bij normaal gebruik wel gewoon prima.
Ik zou ten eerste de overklok eraf halen. Dat is sowieso al buiten de specificaties van de apparatuur, en is altijd op eigen risico, en je weet daarbij dat de boel heter kan worden dan gebruikelijk.
En waarschijnlijk merk je het verschil met/zonder die overklok toch niet tijdens het beoogde doel van streamen en monteren.
Als je de paar procent verhoogde performance écht nodig hebt, had je beter gewoon een reguliere iets nieuwer model CPU kunnen aanschaffen.

Het kan natuurlijk ook gewoon dat de koelpasta op de CPU koeler niet heel goed meer werkt. Uitgedroogd is of zo. Of de koeler is niet meer goed gemonteerd na schokken tijdens transport van de PC of zo. Dat ga je niet oplossen met het vervangen van een casefan van 120 naar 140mm natuurlijk.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 16:18
Wat @BrainCrash aanhaalt is iets waar ik direct als eerste naar zou kijken: CPU koeler. Misschien schoonmaken en met verse pasta opnieuw bevestigen en de boel laten draaien zonder te overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Baakster schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:53:
Tweedehands is vaak garantie tot aan de deur.
Ik kan het niet laten, maar zo werkt verkopen niet. Ook niet tweedehands. Als er daadwerkelijk iets mis is met het product en de verkoper was op de hoogte, of de verkoper heeft de vragen van de koper niet goed of eerlijk beantwoord, dan heb je gewoon recht op je geld terug.

Maar daar houdt het (met de informatie zoals ik die nu zie) wel op, want inderdaad is een overclock + stresstest niet iets waarvan je bij een tweedehands PC iets waarbij je impliciet wel zou mogen verwachten dat je niet tegen thermal throttling aanloopt. Dus tenzij hij expliciet heeft gezegd van wel lijkt me dit niet per se onredelijk. Als de PC zonder OC en in games nog steeds niet lekker werkt dan wordt het een ander verhaal.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:03

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Even los van de juridische kant (die @bwerg perfect heeft verwoord), denk ik dat je eens naar de koelpasta moet kijken.

Ik vermoed dat die uitgedroogd is, gezien de PC al een kleine 6 jaar oud al zijn. Bij ingedroogde koelpasta kan de CPU zijn warmte niet kwijt naar de koeler die erop is geschroefd, met oververhitting als gevolg. Dit treedt als eerste op bij hoge loads (wat je nu doet met deze stresstest), maar later ook bij minder hoge loads.

Je kunt dat natuurlijk ook aan verkoper overlaten.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:15
Als je geen problemen hebt zonder de overclock dan lijkt mij het probleem opgelost toch?
Prime95 is nogal zwaar, die processor kan inderdaad tot 100graden oplopen dat vind ik niet zo heel raar.

Om nu te zeggen dat verkoper maar nieuwe koelpasta moet verzorgen lijkt me nogal vergezocht @Heroic_Nonsense . Tenzij het systeem bij dagelijks gebruik ook issues geeft dan is het een ander verhaal, maar bij stresstest met prime95 + OC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:01
Waarom ga je niet verder in je topic waar al 47 berichten in staan? Waarom noem je nog steeds een overclock van 4,6GHz als je in je andere topic wel netjes plaatjes laat zien waar ze op 3,6GHz werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 13:29

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Ter referentie wat @JappieR noemt:
PC loopt vast bij stressen met Prime95

Dit topic zal qua antwoorden niet veranderen... vind het een beetje zonde van de tijd die je vraagt van andere... succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

JappieR schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:17:
Waarom ga je niet verder in je topic waar al 47 berichten in staan? Waarom noem je nog steeds een overclock van 4,6GHz als je in je andere topic wel netjes plaatjes laat zien waar ze op 3,6GHz werken?
En @Baakster

Haak nu eens in op het feit dat de CPU én de moederbord VRM's (te?) heet worden op stock mobo defaults, met Prime95 en met Cinebench.
De pc gaat dus gebruikt worden op stock settings voor streamen en renderen, waar een flinke cpu belasting (vergelijkbaar met Prime en CB?) niet gek is.

Het systeem is met overclock ingesteld aangeleverd door de verkoper.
Nou ja "overclock"... er is een 46 multi ingesteld waardoor het boost gedraag van alle cores maximaal 4,6 ghz was.
Ook voor enkele core boost, waar dat op stock naar 4,9ghz gaat.
Je kan het ook een underclock noemen.

Feit is nu dat de cpu richting de 100 graden gaat (in het rood) op stock met een 280mm AIO en 2x 140mm fan.
Goed, dat kan met uitgeharde koelpasta te maken hebben.

Maar niemand hier haakt in op de bijna 110 graden die de moederbord VRM's aantikken.
Ook met Cinebench.
Het moederbord is dus wellicht qua VRM's niet geschikt voor een 9700k.
Men kan zich afvragen wat dat soort temperaturen met de levensduur van het moederbord (en als die gaan dan gaat de cpu er ook aan) doen.

De temperaturen van cpu en (?) VRM's waren dus lager met de ingestelde overclock/underclock.
Maar dat was instabiel.

Of dit nu wél of niet goed functionerend is, dat is wel een punt van discussie.
Je kan je ook afvragen of dat de verkoper de 46x vaste multi niet ingesteld heeft om de VRM temperaturen te temmen/te verdoezelen (dan ga ik van het negatieve uit).

[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-12-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arjant2 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:56:
Als je geen problemen hebt zonder de overclock dan lijkt mij het probleem opgelost toch?
Prime95 is nogal zwaar, die processor kan inderdaad tot 100graden oplopen dat vind ik niet zo heel raar.

Om nu te zeggen dat verkoper maar nieuwe koelpasta moet verzorgen lijkt me nogal vergezocht @Heroic_Nonsense . Tenzij het systeem bij dagelijks gebruik ook issues geeft dan is het een ander verhaal, maar bij stresstest met prime95 + OC?
Uitgaande van het juridische deel (de koopovereenkomst) moet het goed voldoen aan hetgeen de verkoper meldde. Aangezien verkoper de machine heeft overklokt, en hem als zodanig te koop heeft gezet, mag koper er van uitgaan dat die machine goed werkt onder die omstandigheden.

Nu doet die machine dat wel of niet, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Mijn mening? Een K-suffix Intel CPU moet overklokt kunnen worden en verkoper heeft de machine met een 46x multiplyer uitgeleverd, dus hoort dat te werken.

Dat het dan toch niet werkt, is verkoper aan te rekenen. Ook bij een tweedehands product, geleverd door een consument.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:15
De pc werkt misschien wel prima?
Dat de pc bij stresstesten het te heet krijgt wil niet zeggen dat hij niet goed werkt. Dat is nu eenmaal bij overclocken het risico.
Mijn mening is dat als de pc prima werkt bij gamen ook bij OC dat hij dan ook werkt. Dan had de koper moeten vragen of hij stabiel is bij stresstesten bij de OC. Koper kan niet zeggen dat hij dat niet wist, aangezien hij slim genoeg is om direct als eerste wel te stresstesten ermee, dus kan je er vanuit gaan dat het een koper met kennis is en niet zomaar iemand.
Anyway dit is niet het topic gedeelte om daarover te discussieren, dan hoort het ergens anders thuis.

Als ik TS was zou ik inderdaad even de koeling opnieuw pasten, grote kans dat daarmee de hitte ontwikkeling een stuk beter onder controle is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:41:
[...]

Uitgaande van het juridische deel (de koopovereenkomst) moet het goed voldoen aan hetgeen de verkoper meldde. Aangezien verkoper de machine heeft overklokt, en hem als zodanig te koop heeft gezet, mag koper er van uitgaan dat die machine goed werkt onder die omstandigheden.

Nu doet die machine dat wel of niet, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Mijn mening? Een K-suffix Intel CPU moet overklokt kunnen worden en verkoper heeft de machine met een 46x multiplyer uitgeleverd, dus hoort dat te werken.

Dat het dan toch niet werkt, is verkoper aan te rekenen. Ook bij een tweedehands product, geleverd door een consument.
Hetzelfde kun je stellen over een systeem op stock zetten, ongeacht of/dat het met een overclock geleverd is.
Alleen nu wordt het een discussie wat je kan/mag verwachten in het geval van tweedehands, zeker w.b.t. verouderde koelpasta.
En dus discussie over wat nu accetabel/normaal/naar behoren/etc is over de CPU en VRM temperaturen op stock (mobo default) settings.
En wellicht m.b.t. daarmee ook de moederbord VRM specificaties t.a.v. de 9700k.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-12-2024 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
hugy1 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:21:
Hij wil de computer gaan gebruiken om te streamen en montages te maken.

Is deze PC nog te vertrouwen?
Heb je al gekeken wat de PC doet als je hem gebruikt om te streamen en montages mee te maken? Want dat is wat je er mee wilt gaan doen, en als dat prima draait zie ik je probleem niet. Meestal ga je die stress-testen uitvoeren om problemen te onderzoeken.

En zoals hier al eerder gezegd, dit soort temperaturen krijg je meestal als de koelpasta niet meer goed is. Maar dat kun je ook niet echt verwachten van een PC van deze leeftijd. En zolang de PC bij normaal gebruik geen problemen geeft zal iemand daar ook helemaal niet naar kijken (een Tweaker misschien wel, maar de meeste mensen gaan pas wat doen als er problemen zijn)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen idee waarom dit niet gewoon in PC loopt vast bij stressen met Prime95 doorgaat. Merge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:48:
[...]

Hetzelfde kun je stellen over een systeem op stock zetten, ongeacht of/dat het met een overclock geleverd is.
Alleen nu wordt het een discussie wat je kan/mag verwachten in het geval van tweedehands, zeker w.b.t. verouderde koelpasta.
En dus discussie over wat nu accetabel/normaal/naar behoren/etc is over de CPU en VRM temperaturen op stock (mobo default) settings.
En wellicht m.b.t. daarmee ook de moederbord VRM specificaties t.a.v. de 9700k.
Nou nee, want de verkoper (zoals ik het lees) heeft de machine op 46x multiplyer gezet (en dus overklokt verkocht). Er even vanuitgaande dat verkoper geadverteerd heeft met de eigenschappen van de PC, waaronder de kloksnelheid, dan schept dat een verplichting van verkoper naar koper: "ik verkoop jou een PC met de eigenschap dat hij op de door mij geadverteerde kloksnelheid werkt".

De discussie draait om wat "werkt" dan inhoudt. Je mag als koper verwachten dat een goed (of het nu een PC is of een afwasborstel) werkt zoals geadverteerd. In tegenstelling tot wat sommigen hier denken, geldt dat ook gewoon voor tweedehandsgoederen, en ook als die goederen door een consument worden aangeboden.

Dat betekent dat mitigerende maatregelen (zoals terugzetten op stock clock) niet door koper geaccepteerd hoeven te worden. Dan heeft hij immers niet meer de PC die hij heeft gekocht, en had hij net zo goed voor een niet-overgeklokte PC kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:12:
[...]

Nou nee, want de verkoper (zoals ik het lees) heeft de machine op 46x multiplyer gezet (en dus overklokt verkocht). Er even vanuitgaande dat verkoper geadverteerd heeft met de eigenschappen van de PC, waaronder de kloksnelheid, dan schept dat een verplichting van verkoper naar koper: "ik verkoop jou een PC met de eigenschap dat hij op de door mij geadverteerde kloksnelheid werkt".

De discussie draait om wat "werkt" dan inhoudt. Je mag als koper verwachten dat een goed (of het nu een PC is of een afwasborstel) werkt zoals geadverteerd. In tegenstelling tot wat sommigen hier denken, geldt dat ook gewoon voor tweedehandsgoederen, en ook als die goederen door een consument worden aangeboden.

Dat betekent dat mitigerende maatregelen (zoals terugzetten op stock clock) niet door koper geaccepteerd hoeven te worden. Dan heeft hij immers niet meer de PC die hij heeft gekocht, en had hij net zo goed voor een niet-overgeklokte PC kunnen gaan.
Misschien begrijp ik jou nu niet goed.
Maar ik bedoelde in ieder geval dat de koper altijd mag verwachten dat de pc op stock settings naar behoren goed werkt als er wordt geadverteerd met "goed werkend, vrij van defecten, etc".
Als er beloofd is dat de ingestelde underclock/overclock stabiel is dan denk ik dat de koper mag verwachten dat dit het geval is.

In dit geval was het ook zo dat de cpu dus met de ingestelde 46x in single threaded prestaties minder presteert zoals de pc was aangeleverd, dan op stock.

Het is verder een vreemd geval want de temperaturen van de cpu en de vrms zijn dus hoger op stock dan met de overklok.
Maar inderdaad, goed punt, zijn hoge temperaturen nu een argument voor "niet goed werkend".
M.b.t bovenstaande vind ik ook dat je kan concluderen dat het eigenlijk om een underclock ging/gaat.
Tenminste, ik ga er eerder vanuit dat een pc op stock goed werkt dan dat deze met een overklok goed werkt.

Een pc die onstabiel is en vastloopt is niet goed werkend, dus het is nu even de vraag wat er nou gecommuniceerd is door de verkoper.

[ Voor 56% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-12-2024 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:18:
[...]

Misschien begrijp ik jou nu niet goed.
Maar ik bedoelde in ieder geval dat de koper altijd mag verwachten dat de pc op stock settings naar behoren goed werkt als er wordt geadverteerd met "goed werkend, vrij van defecten, etc".
Als er beloofd is dat de ingestelde underclock/overclock stabiel is dan denk ik dat de koper mag verwachten dat dit het geval is.

In dit geval was het ook zo dat de cpu dus met de ingestelde 46x in single treaded prestaties minder presteert zoals de pc in aangeleverd, dan op stock.

Het is verder een vreemd geval want de temperaturen van de cpu en de vrms zijn dus hoger op stock dan met de overklok.
M.b.t bovenstaande vind ik ook dat je kan concluderen dat het eigenlijk om een underclock ging/gaat.
Tenminste, ik ga er eerder vanuit dat een pc op stock goed werkt dan dat deze met een overklok goed werkt.
Ah, op die fiets :)

Op stock moet hij zeker probleemloos werken, maar als verkoper met overgeklokte snelheden heeft geadverteerd, dan moet de PC daar ook zonder problemen op werken.

Dus we zijn het eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:33:
[...]

Ah, op die fiets :)

Op stock moet hij zeker probleemloos werken, maar als verkoper met overgeklokte snelheden heeft geadverteerd, dan moet de PC daar ook zonder problemen op werken.

Dus we zijn het eens :)
Yes.
En nogmaals: ik vind dit een hele interessante casus :)
Ik heb mijn post nog even aangepast: Want ik ben het dus ook met je eens dat het relevant is wat er nu door de verkoper is gecommuniceerd (geadverteerd) over de instellingen in het bios ten tijden van de verkoop.

De keuze van het moederbord (met karige VRM's) vind ik toch ook nog een punt van discussie.
Ik vergelijk het even (heel overdreven) met een V12 motor (i7 9700k) in een Fiat Panda (Z370 moederbord met karige VRM's) leggen en dan adverteren dat de auto (goed?) "rijdt".
De koper had na onderzoek kunnen weten dat dit geen goede combinatie is.
Had de verkoper dit moeten vermelden (en wat is nu "te heet")?
Ook hier vind ik het belangrijk wat er tussen de partijen gecommuniceerd is daarover.

[ Voor 33% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-12-2024 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:58
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:35:
[...]
Yes.
En nogmaals: ik vind dit een hele interessante casus :)
Ik heb mijn post nog even aangepast: Want ik ben het dus ook met je eens dat het relevant is wat er nu door de verkoper is gecommuniceerd (geadverteerd) over de instellingen in het bios ten tijden van de verkoop.
Het is natuurlijk ook nog heel relevant om te realiseren dat de koper hier na aankoop ook nog even een compleet nieuwe Windows versie op heeft geinstalleerd…
hugy1 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:57:

Als besturingssysteem heb ik Windows 11 24H2 geïnstalleerd naar ik heb deze nog niet geactiveerd omdat ik zeker wil zijn dat de computer goed werkt.
Het kan dus ook nog zijn dat op de oude installatie (misschien een andere windows versie?) van de verkoper de boel altijd prima werkte, maar dat er nu bijvoorbeeld niet de correcte drivers geinstalleerd zijn, buggy drivers, of iets dergelijks.
Misschien is er zelfs wel een bios update beschikbaar die compatibiliteitsproblemen met Windows 11 oplost, maar die door TS nog niet geinstalleerd is, om maar iets te noemen.

Ook allemaal dingen waar de verkoper uiteindelijk geen invloed op heeft natuurlijk.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:12:
[...]

De PC heb ik zelf naar de standaard instellingen geplaatst en het is juist dat we een verwachting hadden in verband de prestaties zoals deze werden geadverteerd. De persoon heeft zelf aangegeven tijden het telefoongesprek dat hij de computer een uur ging testen zodat alles stabiel zou lopen dit heeft hij nog eens ter plaatse herhaald waar de persoon woont dat hij de computer één uur heeft getest en dat alles normaal werkte.

ik heb ook eens een test gedaan bij een 8 jaar oude laptop dit met prime95 voor 40 minuten, hier kreeg ik dus ook rode waarden alleen het duurt veel langer.
Bij de desktop de : i7 9700k was dit na 4 minuten.
Bij de laptop maar na 40 minuten
Ik kan begrijpen dat een prime95 een zware test is en dat bepaalde waarden in het rood kunnen komen na een bepaalde tijd maar na 4 minuten de test uit te voeren vind ik dat wel zeer vlug.

[ Voor 12% gewijzigd door hugy1 op 21-12-2024 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
computerjunky schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:03:
2 opmerkingen. De vcore is absurd hoog. Deze zou niet noet meer nodig moeten hebben als 1.285. mijn 9900k draait op 1,245v en dat is met hyperthreading en een iets hogere clock.

Hallo iedereen happy new year 2025.
Na wat informeren/inlezen in verband de MOS temperatuur waarde die veel te hoog is namelijk MOS 108C° ben ik tot de volgende testen overgegaan.

Ik ben de vermogenslimiet in de bios gaan instellen op verschillende waarden, de bios versie heb ik nog laten staan die reeds is geïnstalleerd bios versie 2020-01-09 (7B48v2B). Een nieuwere bios versie kan namelijk de temperaturen negatief beïnvloeden.

Ik heb de vermogenslimieten op de volgende waarden ingesteld en Cinebench testen gedaan. De CPU Lite Load heb ik niet veranderd deze heb ik laten staan zoals deze is ingesteld na het laden van de bios op defaults deze staat zo ingesteld CPU Lite Load Mode 17 [ Auto] zie afbeeldingen instellingen bios.

Mijn vraag wanneer je de Cinebench testwaarden bekijkt meer bepaald vermogenslimiet 130W waarbij de MOS waarde niet meer te warm is wat kun je hieruit opmaken dat de computer op deze waarde normaal werkt en de computer geen defecten vertoond in verband de hardware die in de PC zit ?

Zijn er nog instellingen in de bios die ik nog kan gaan instellen in verband de MOS waarde ?

Wanneer de data niet duidelijk is of onvoldoende info kan ik afbeeldingen posten van de resultaten.

Elke info is welkom.

CPU Lite Load Mode
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlSVy4XliYo_t6U407wLFIzjNsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlYD87P9hiMfjm6Bnx8hRYGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trgTjxf22oLxywdT9Yid4ozGoY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JvvYDRwabwJ3rqFMWZoDvps.jpg?f=fotoalbum_large

Cinebench testwaarden:

Cinebench throttling multi core test (10 min)
vermogenslimiet 255W CPU 88C° MOS 108C°
vermogenslimiet 130W CPU 77 C° MOS 88C°
vermogenslimiet 140W CPU 82 C° MOS 94C°
vermogenslimiet 150W CPU 86C° MOS 100C°
vermogenslimiet 170W CPU C° MOS 100C°
vermogenslimiet 180W CPU C° MOS 100C°

Cinebench testwaarde bij vermogenslimiet 130W :

Cinebench throttling singel core test (10 min)

vermogenslimiet 130W CPU 60 C° MOS 47 C°
kernvermogenslimiet overschreden
nee - nee - ja
Pakket/Ring Power limiet overschreden
nee - nee - ja
processor eindigt op de 5 plaats

Cinebench throttling muli core test (10 min)

vermogenslimiet 130W CPU 77 C° MOS 88C
ja - nee - ja
ja - nee - ja
processor eindigt op de 10 plaats
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cinebench stability singel core test (30 min)

vermogenslimiet 130W CPU 59 C° MOS 54 C°
nee - nee - ja
nee - nee - ja
processor eindigt op de 5 plaats

Cinebench stability multi core test (30 min)

vermogenslimiet 130W CPU 79 C° MOS 90 C°
ja - ja - ja
ja - ja - ja
processor eindigt op de 10 plaats

Bij elk van deze testen eindigt de processor op de 5 plaats Cinebench throttling singel core test (10 min)
Bij de Cinebench throttling multi core test (10 min) eindigt de processor op de 9 plaats behalve wanneer ik vermogenslimiet 130W instel zakt deze 1 plaats naar de 10 plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 11:00

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Als je vastloopt / crashed dan wordt wellicht cpu of northbridge te warm. Of je geheugen draait te snel . Bios defaults en dan nog eens kijken . Blijft het dan ruk of de koop ontbinden of beter koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:59
CFG lock en virtualisatie (tenzij je het nodig hebt) uitzetten in het bios en verder alles op standaardwaarden. Vervolgens een undervolt via het programma Throttlestop op de CPU zetten onder "FIVR" Cores -100mv en Cache -75mv is een startpunt en scheelt aanzienlijk met warmteproductie. Testen icm ingebouwde ts-bench op random mhz (speedshift aanzetten onder TPL) doe ik altijd met het laatste profiel/4de bolletje zodat hij bij een mogelijke vastloper niet automatisch opnieuw toepast.
(heb momenteel zware griep dus dieper nadenken zonder koppijn is even onmogelijk)
Pagina: 1