Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Situatie: Nefit Trendline HRC30cw5 ketel, 10 jaar oud. Geplaatst door plaatselijke loodgieter, die altijd het onderhoud heeft gedaan, maar nu met pensioen is. Dit jaar is de ketel nog wel een keer schoongemaakt/onderhouden door kennis dit bij verwarmingsbedrijf werkt en bijklust.

Ik heb dus geen onderhoudscontract.

Nu het volgende probleem:

Bij warmwatervraag krijg ik de eerste keer gewoon warm water. Als ik de kraan aan laat staan dan is er niks aan de hand, blijft warmwater gewoon stromen. Als ik dan de warmwater kraan uitzet en even later nogmaals warm water vraag, gaat het mis: brander gaat aan, water gaat stromen, pomp draait, en even later gaat brander uit, en blijft het water dus koud. Het merkwaardige is dat de ondanks dat de brander uit is, de temperatuurmeter op de ketel dan snel oploopt, tot ver boven de 70/80/90 graden. Gedurende dat proces hoor ik ook een zoemend resonerend geluid iedere paar seconden. Als ik dan de ketel / warmwater met rust laat (uitzet) en een aantal minuten wacht, komt de temperatuurmeter weer op normale waarden en kan ik weer gewoon warmwater vragen, waarbij de brander dan gewoon aangaat en aanblijft.

Verwarming lijkt er ook soms last van te hebben, al lost dit probleem zichzelf vaak op. Ook dan een zoemend/resonerend geluid, en

Soortgelijk issue gevonden op Nefit Trendline HRC25 geen warm water

Wat ik al gedaan heb:
- bijgevuld / ontlucht. (Ik lijk ergens water kwijt te raken, eens per week moet ik bijvullen. Ik heb een huis uit de jaren 60, met metalen leidingen onder de grond, kan ik niet bij.
- Expansievat gecontroleerd: functioneert goed. (is door kennis verwijderd, gecontroleerd en opnieuw gemonteerd.
- flowsensor vervangen door blijklussende kennis. Overigens tegen in mijn optiek bijzonder hoge kosten (~80 euro onderdeel). Probleem met deze kennis is echter dat hij een privesituatie heeft die flink van invloed zijn op zijn gemoedstoestand. Wil hem dus eigenlijk niet meer lastigvallen.
zie: https://www.nefit-bosch.n...allatie/nieuwe-flowsensor
- zelf pomp gedemonteerd/schoongemaakt volgens https://www.nefit-bosch.nl/professioneel/schoonmaken-pomp

Ingestelde ww temperatuur: 60 graden. Temperatuur loopt bij ww vraag op tot ongeveen 66 graden.
Het gaat vaak goed, ik kan het gedrag niet forceren. Het is dus ook lastig te controleren of mijn probleem opgelost is. Het lijkt beter geworden te zijn na grondige reiniging van het deel van de pomp wat ik eenvoudig kan demonteren. Aan de andere kant had ik nou ook weer niet het idee dat

Er staan zeker 6 grote radiatoren open. Die worden ook goed warm. Radiatoren ook ontlucht. Sifon is schoon en gevuld.

De interne test van de componenten lijkt goed te gaan. Pomp draait. Flowsensor geeft doorstroom aan van ongeveer 6 liter p/m.

Lijkt met name voor te komen bij gelijktijdig warmwatervraag en verwarming.

wanneer het fout gaat zie ik de volgende foutmeldingen.
0Y 277: Temperatuur Safety sensor > 95 ºC

In de handleiding staat dan:
Controleer de cv-waterdruk en ontlucht de cv-installatie en het cv-toestel.
Controleer of er voldoende stroming over de cv-installatie mogelijk is.
Zorg dat er minimaal 2 radiatoren openstaan
Controleer de bekabeling en de werking van de pomp en de safety temperatuur sensor

Foutcodes bij verwarmings issue:
2U 213: Temperatuur tussen aanvoer- en retoursensor te groot
2P 212: Temperatuur safety of aanvoer sensor stijgt te snel

Ik weet niet zo goed nu wat te doen/wie te bellen. Ben een beetje bang voor bedrijven die van alles gaan vervangen, hoge rekening sturen en het probleem niet oplossen. Zoek dus eigenlijk hier eerst naar advies/ideeen om vervolgens gerichter een vraag te kunnen stellen aan een storingsbedrijf/monteur/installateur. (Ideeen in regio breda, anyone?)

Ik lees: op diverse plekken met soortgelijke issues: "sensoren vervangen". Flow Sensor 8738902350 is dus vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:09
Dit klinkt niet echt als een sensor probleem maar meer als een circulatieprobleem.
Als de pomp draait (en is ontlucht) is het enige wat ik kan bedenken de driewegklep die de circulatie blokkeert.
Zit er ook geen terugroepactie op de HRC30 (voor de brander) en is deze uitgevoerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 10-12-2024 21:43 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning