Advies Ubiqiti

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud.ver
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-03 15:33
Beste,

Ik wil graag mijn thuisnetwerk vervangen en overstappen naar een volledig systeem van Ubiquiti. Ik woon in een relatief nieuwbouwhuis, waar de WiFi-signalen behoorlijk worden geblokkeerd door muren en isolatie. Mijn doel is een dekkend WiFi-netwerk waarbij automatisch wordt overgeschakeld naar het access point (AP) met het beste bereik. Daarnaast streamen we regelmatig naar de televisie, die is aangesloten op het bedrade netwerk.

Verder heb ik drie airco's met ingebouwde WiFi-modules, maar ik merk dat deze lastig verbinding maken met mijn huidige netwerk. Mogelijk ligt dit aan een ouder protocol of compatibiliteitsproblemen.

Ik kies bewust voor het Ubiquiti-ecosysteem vanwege de uitgebreide mogelijkheden. Mijn prioriteit ligt bij een stabiel netwerk met een gateway, zodat ik dit in de toekomst kan uitbreiden met hun beveiligingsapparatuur, zoals een slimme deurbel en camera's. Budget is niet mijn grootste zorg; ik hecht meer waarde aan een betrouwbare en goed werkende oplossing. Een overdaad aan apparatuur is echter niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Wat is je vraag? Je hebt blijkbaar al gekozen voor het Ubiquiti ecosysteem. Op zich een prima keuze. Maar op welk vlak verwacht je advies?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:30
Stel je eerst even de vraag of je echt wel hardware van Ubiquity nodig hebt.
Als het is om je huis van WiFi te voorzien zijn er anderen (goedkopere) merken die je zou kunnen overwegen.

Ben je van plan om dieper in je netwerken te duiken en zelf wat te sleutelen met firewall rules, vlans instellen, je netwerk wat meer 'pro' in te delen dan kan je kijken naar ubiquity.
Anders zou ik toch uitkijken naar andere merken.

Verwacht niet dat je plotseling betere wifi gaat krijgen. Daarvoor zijn er veel andere factoren.

Heb je boven een aansluitpunt voor je AP of wil je een mesh netwerk opbouwen?

Veel vragen en veel antwoorden dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud.ver
Nee ik ben niet persee iemand die gaat tweaken in het netwerk. Maar ben wel voorstander om zoveel mogelijk in een ecosysteem te hebben. Wordt nu al gek van de vele apps. En ben me bewust dat je dit kunt ondervangen met Homey of HA bijvoorbeeld maar daar moet ik nog wel tijd voor zoeken.

Ik heb op meerdere plekken in huis waar een AP komt een vaste netwerkverbinding naar de meterkast dus dat moet goed komen.

Welk ander merk zou nog meer een optie zijn? Heb nu Asus ROG maar deze werkt echt niet heel lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud.ver
@M14 nee heb nog niet persee een keuze gemaakt maar was me wel aan het orienteren op Ubiqiti inderdaad. Met name omdat hun een heel uitgebreid ecosysteem hebben.

Mijn vraag is vooral wat een goede setup is voor in huis. Ze hebben veel verschillende AP, vateways en dergelijke en weet niet zogoed waar ik moet beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ubiqiti is echt heel mooi spul. Ik heb het thuis ook en ben zeer tevreden. Er zijn vast goedkopere oplossingen, maar ik ben heel blij dat ik eindelijk eens in goed spul heb geïnvesteerd.

Voor aankoopadvies is een heel topic: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:30
Ze hebben een heel mooi eco-systeem, dat wel. Maar is dat nodig?

Kijk ook even richting tp-link en gelijkaardige merken.
Die zijn gericht op consumenten zonder al te veel poespas en toch genoeg instelmogelijkheden.

Vergelijk ze even, bekijk wat youtube filmpjes over je alles moet instellen en oordeel dan even welke beter aan je eisen voldoet.

Ubiquity is zoals ze zeggen pro-consumer spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 09:03
Als je puur kijkt naar een ecosysteem dat en netwerk en beveiliging biedt zijn er volgens mij op dit moment weinig alternatieven. Heeft voordelen, maar ook nadelen.

Voor alleen wifi dekking in je huis waarbij je AP bedraad kan aansturen dan zijn er meerdere alternatieven. TP-Link Omada serie, Asus kan ook router in AP mode zetten, Synology, Fritzbox, etc.

Wat betreft advies over welke componenten daar is een apart topic voor waar @P_de_B al naar heeft verwezen. Maar de basis is waarschijnlijk iets van een gateway/router voor je communicatie naar buiten, een switch met poe om je AP aan te sturen en een controller hoewel die vaak ook in de nieuwere gateways zitten. En dan natuurlijk een X aantal AP's.

Ik heb geen idee hoe groot je huis is, maar ik woon ook in een nieuwbouw woning en ik heb nu op iedere verdieping een AP en dat is voldoende. Ik heb nog één blinde vlek en daarom ga ik beneden nog een 2e AP plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Ruud.ver schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:46:
@M14 nee heb nog niet persee een keuze gemaakt maar was me wel aan het orienteren op Ubiqiti inderdaad. Met name omdat hun een heel uitgebreid ecosysteem hebben.

Mijn vraag is vooral wat een goede setup is voor in huis. Ze hebben veel verschillende AP, vateways en dergelijke en weet niet zogoed waar ik moet beginnen
Check.

Ik heb ondertussen een en ander in huis hangen:

Dream Machine Special Edition
Ik had al access points en wilde een deurbel en camera's toevoegen. Voorheen had ik een cloud key (niet meer te krijgen) en had iets nodig wat alles kon beheren en de camera beelden kon opnemen. Ook had ik op de locatie waar dit ding kwam een aantal netwerkpoorten met POE nodig. Dit apparaat combineerde deze wensen: 8x POE poort, ruimte voor 3.5" hdd, apparaat wat alle devices beheert.

Access Points:
Een aantal U6-lite: Relatief goedkoop en ze voldoen
1x U6-Long Range: Ik had iets nodig voor buiten in de tuin en deze is IP54 en doet het best goed voor langere afstanden.

G4 Doorbell Pro:
Wifi deurbel met 24V voeding en kan ook een echte bel aansturen. Er is ook een versie met POE, maar daarvoor moest een kabel naar de voordeur en moet je een POE of wifi bel(chime) er bij kopen. Kabel bij de voordeur naar buiten was lastiger en de wifi/POE bel was nog eens extra duur, dus daar heb ik niet voor gekozen.

Achteraf gezien zou ik een andere keuze hebben gemaakt: Soms is de wifi verbinding toch te zwak en dan wordt er niet opgenomen.

G5 Bullet:
Het is geen 4K, die vond ik te duur. De camera doet het prima. Prima beelden dag en nacht.

Verder heb ik nog een aantal switches (normale en POE).

Overall:
Het werkt prima. UniFi heeft prima features betreft het beheren van alle devices.
Terug kijken en opslaan van beelden werkt ook prima. Enige kritische noot die ik hier heb is dat het terugvinden van een bepaald event in de opname ooit lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou nog wel een kritische noot willen toevoegen: defaults en firmware updates.

Ik heb zelf jarenlang (2015-begin 2024) UniFi spul gehad en heb het in het verleden aan een aantal vrienden aangeraden. Het is betrekkelijk eenvoudig te installeren en uitermate plezierig in gebruik, zowel qua stabiliteit als qua instelmogelijkheden.

Maar...

Allereerst zijn de defaults niet optimaal, ingesteld op maximale dekking, niet op beste ervaring. Specifiek heeft UniFi de mogelijkheid om te selecteren welke data rates gebruikt mogen worden en/of minimale RSSI waarmee verbonden wordt. Per default staat alles open, met als gevolg dat je nog met <-80dBm en 1Mbps kunt verbinden. Dan heb je verbinding maar kun je er niets mee, en het is vragen om sticky clients. Nu, als je dat weet is het in een minuut gefixed, maar dan moet je het wel weten (incl tot welke waardes je zou moeten willen beperken)

Idem voor updates. Meestal gaat het goed, maar met name als je een tijdje geen updates gedraaid hebt kan het mis gaan. Ik heb zowel bij mezelf als bij anderen meerdere keren gehad dat een update van de controller en/of de daarop volgende firmware update van AP's het netwerk in een toestand terecht kwam dat het deels (enkele AP) of geheel niet functioneerde. BIj mezelf was dat hooguit lichte irritatie en met een factory reset hier en een adopt daar was het binnen een uurtje op te lossen, maar bij anderen die minder thuis waren in de materie was het een drama van dagenlang 'geen internet' (=WiFi) en doordat ze zelf hadden zitten prutsen kostte het doorgaans meerdere uren om te achterhalen wat er precies fout gegaan was, logingegevens te vinden en het dan te herstellen. Niet leuk.

Kortom, het is een prima systeem voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn en bereid en in staat zijn in de instellingen en configuratie te duiken om het optimaal te laten werken, en in staat zijn om bij problemen zelf te troubleshooten, kortom exact de prosumers waar het product op gericht is. Maar ben je dat geen van beide, dan zou ik het afraden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

M14 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:26:

Unify heeft prima features betreft het beheren van alle devices.
UniFi , Unify is een telefooncentrale.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

CrankyGamerOG schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:28:
[...]

UniFi , Unify is een telefooncentrale.
Details blijf je houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekahau
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-08 03:27
Unifi heeft een eigen designcenter waar je dit in kunt maken om te kijken waar je overal een ap kunt plaatsen.

https://design.ui.com/
Pagina: 1