oke, jij denk 8m3 nodig te hebben voor koken.awh84 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:31:
Bedankt voor alle reacties.
Als ik uit ga van 30 M3 gas per maand voor tapwater en koken bij elkaar, dan kom ik met tapwater grof gerekend op 22 M3
Ik vraag me dan echt af of ik iets met wat voor Boiler dan ook ga besparen. Wat denken jullie?
Edit: Ik ga denk wel een klein boilertje in de keuken doen, die leiding moet dwars door 2 verdiepingen heen en dat is een behoorlijke afstand.
ik denk het niet dat is 2x zoveel als ik nodig hebt.
en ja ik kook en ik ben een aardige hobby kok dus kook veel uitgebreide dingen.
koken kost echt vrij weinig gas, maar ik snap je schatting wel.
wat je moet weten als je doet zoals ik doe.
50l@55 warmtepompboiler die 200l@70 elektra boiler voorverwarmt vult.
de elektra boiler heeft 2 verwarming elementen.
1. een 1kW aangesloten op een fronius ohmpilot, dus heb ik 100W uit de zonnepanelen dan gaat er 100W het verwarming element in. (eerst voed ik alles in huis van stroom daarna pas voed ik de boiler.)
2. een 2kW back-up elektra element. (het huis is te klein als de vrouw geen warm water heeft, een te vrede vrouw is een te vrede man. en de rest hoef ik niet uit te leggen denk ik zo.)
(dus ik heb het betere van beide werelden kun je zeggen, dit was geen planning om zo te doen , is "per ongeluk" zo gegroeid, ik zou dit eigenlijk nooit zo doen als ik echt slim was geweest.)
nu zijn wij mensen die niet veel douchen en we zijn maar met ons 2e.
ik spring onder de douche en na <2 minuten ben ik wel klaar.
(misschien stink ik wel heel erg en ben je blij dat ik over het forum met je praat. lol *)
oke een zomer dag heb ik deze opbrengst:
:strip_exif()/f/image/hqGsnYD7bsEV9ppDHutixXQY.jpg?f=fotoalbum_large)
bauw is stroom die ik koop (saldeer).
geel is stroom die ik rechtstreeks gebruik in huis.
paars is wat mijn huis uit gaat.
in de ochtend zie je dat mijn huis meer gaat gebruiken omdat de boiler warm word.
maar helaas rond een uur of 8 boiler is warm en verder lever ik gewoon terug.
dus veel doet dit eigenlijk niet in mijn huis.
dit jaar heb ik 777,71kWh tot nu toe in de boiler kunnen gooien met dit systeem rechtstreeks uit de panelen.
en dan heb ik nog een +/-200kWh nodig uit het back-up element.
(warmtepompboiler gebruikt +/-400kWh per jaar voor tapwater gok ik.)
(begrijp, een +/- is een schatting van mij, staat dat er niet dan klopt het getal.
ik ben niet voor niets pikkie met die dingen.
probleem is, ik moet elke dag +/-0,8kWh in de boiler stoppen.
een boiler verliest warmte, helaas.
dus ik ben per jaar gewoon aan on efficiëntie gewoon een 300kWh kwijt.
(ik kan dit met gemak leiden/lijden, heb een over productie, dus boeie.)
(volgende is een benadering, maar mijn ervaring zegt dat dit gruwelijk in de buurt komt van de werkelijkheid.
je kunt het aardig aan nemen voor waar, maar neem de slok op de borrel.)
1m3 gas is theoretisch 9,2 tot 9,6kWh.
in de praktijk: 1m3gas = 8kWh. (verlies in de ketel en zo en wat meer dingen die je mee moet nemen)
12x30m3=360m3 - 45m3 voor koken = 315m3 gas voor warm water.
315m3 x 8 = 2500kWh per jaar + verlies van de boiler.
dat is flink wat, een warmtepomp boiler, die maakt van dat getal de helft of zelfs nog minder.
(en iegelijk moet ik je ook nog vertellen dat er ook nog technische beperkingen zijn.
je wil nooit een boiler in huis hebben die maar lauw warm is, dat geeft problemen met allerlei beestjes in het water en kan soms gevaarlijk zijn voor de familie, maar dat later als je beter weet wat je nu wil gaan doen.)
*) in werkelijkheid heb ik een hele grote douche kop.
ik doe 17l/m@38 daar verbleekt jouw 6,5l/m@38 erg bij.
dus als ik 1 minuut onder de douche sta ben ik gewoon al klaar en kan ik de dag beginnen.
dit raad ik je niet aan, want ik kan ook nog 2 zij stralers gebruiken en dan tap ik 26l/m@38 uit het systeem.
dit is lux en erg duur, lol.
ach ja een beetje luxe soms mag het vind ik zelf.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)