Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awh84
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-06 10:25
Mijn vraag
Ik ben aan het nadenken of ik het tapwater duurzamer kan gaan doen. Ik heb als advies gekregen een standaard Boiler van 150 Liter, en deze koppelen aan de Remeha. Via slimme apps eventueel zonne-energie omzetten op het moment dat er voldoende opbrengst is.
150 Liter is misschien niet veel maar wij zouden de douche-momenten over de week kunnen verdelen. Wij zijn niet het type huishouden waarbij iedereen elke dag lang staat te douchen, wel 2 a 3 keer per week.

Op dit moment heb ik:
Een na-geïsoleerde vrijstaande woning. (alles is gedaan maar niet direct bij de bouw)
Remeha Tzerra M 39c CW5 + Isense (2015)
14x 315 WP SolarWatt zonnepanelen en een sunnyboy. (jaarlijkse opbrengst ongeveer 3150 KW, hetzelfde als mijn verbruik)
Een gezin, man/vrouw en 7 kinderen tussen de 3 en 15 jaar.

Verbruik 1300 M3 GAS per jaar
In de zomermaanden zit ik op 30 M3 gas per maand. Dit is dan voor het koken en voor warm tapwater.

Ik heb zelf al eens aan een warmtepomp-boiler zitten denken maar ik vraag me af of dit uit kan.
In de toekomst zal er waarschijnlijk meer warm tapwater nodig zijn omdat dan de kinderen groter worden.

De terugverdientijd maakt mij niet direct uit. Dit mag ook gerust 10 jaar duren.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen.

Ik wil over 5 jaar misschien gaan investeren in vloerverwarming. Daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Voor degene die wil rekenen:
De totaalprijs per kWh voor enkeltarief is € 0,25511, voor normaaltarief € 0,27063 en voor daltarief € 0,23980 (incl. BTW).

Terugleverkosten (nooit meer dan 25 kWH per dag)
Schaal 0 (0 - 5 kWh) dag € 0,- € 0,-
Schaal 1 (5 - 250 kWh) dag € 0,03394 € 0,04107

GAS
De prijs per m3 is € 1,25223 (incl. BTW).

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 19:11
Met zulke aantallen personen zou ik eerder kiezen voor een grotere warmtepompboiler. Met 150 ga je het niet redden. sww water maken kost nu eenmaal relatief veel gas , zit nu nog wat subsidie op . neem er ook eentje met een rvs buffervat ipv stalen met een anode anders kun je met een paar jaar die ook vervangen

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 20:04
ik heb een remeha tzerra.
jep daar kun je een boiler voor zetten en dan gaat hij vanzelf zachter of uit als hij warm water detecteert.
werkt vrij aardig.
(kleine kant tekening: elke keer als je water tapt dan start hij wel met verwarmen, dit kost een dotje gas.
na een tijdje merkt hij dat het water te warm word en zal dan wel weer uit gaan.
dit gaf mij wel soms te heet water uit de kraan, niks ernstigs alleen wel een beetje oppassen.
dit is oplosbaar door een dure sensor set te kopen voor de tzerra dan start die niet als boiler warm is.
ik raad hier niks af of aan, wil alleen dat je het weet dat dit zo is. ;) )

als je dit goed wil aanpakken moet je het volgende begrijpen en dingen uitzoeken en doen.
150l@65 betekend 150 liter water op 65 garden in een boiler.
9l/m@38 betekend 9 liter per minuut op 38 graden uit een douche kop of kraan.

hang een emmer onder de douche en vul de emmer 1 minuut lang met warm prettig douche water.
daar na meten hoeveel water er in de emmer zit. (soms handig om dit 30 sec te doen en dan maal 2 als de emmer niet groot genoeg is)
dit geeft je het aantal liter per minuut uit de douche kop dus de b.v.: 9l/m@38.

om van 65 graden water in de boiler/gasketel water te maken van 38 graden doe je 50% koud water (10 graden) en 50% 65graden water mengen.
dus tap je 4,5l@65 uit de boiler.
(deze doe ik even snel versimpeld, warmtepomp boilers zijn vaak wat lager als 65graden en dan is de verhouding dus anders, dus pas op)

150l@65, die kun je maar voor +/-90% leeg tappen (op een gegeven moment mengt er te veel koud water in de boiler).
150l@65 x 90% = 135l@65.
135l@65 / 4,5l@65 = 30 minuten warm water uit de douche kop.

dan kun je het beste een berekening maken hoeveel keer je wil douchen kunnen opvangen per dag.
en hoeveel je hebt aan je setup.

(ik denk ook warmtepomp boiler, echt die zijn niet duur.
daar ben je eigenlijk altijd het beste mee af.
gewoon omdat die 3x of 4x zo weinig stroom gebruiken als andere elektra oplossingen.
eigenlijk is het ongeveer zo:
1m3 gas van 1,30€ vervang je voor 8x0,30€kWh=2,40€ elektra.
met een warmtepomp dat weer delen door +/-3 dus 2,40/3=0,80€
heel grof gerekend. ;) )

gooi wat gegevens hier neer, dan kunnen we mee rekenen, als je er zin in hebt. ;)

(ik zelf kook vrij veel voor 2 mensen.
dit geeft mij 3 tot 4m3 gas per maand.
als ik per jaar 45m3 gas gebruik voor koken, dan heb ik behoorlijk mijn best gedaan.
of te wel koken kost niet veel gas. ;) )

edit:
ik heb zelf een 50l@55 warmtepompboiler die hotfild een 200l@70 elektra boiler met 2 verwarming elementen.
hybride omvormer met module(grote dimmer) die aanstuurt wanneer de boiler mag verwarmen als er zonne opbrengst is.
dit is best duur en raad ik af, leuk is het wel.
ik doe dit om het rechtste gedeelte van mijn gedachten af en toe ook maar iets te geven onder het motto:
eigen stroom eerst. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 10-12-2024 17:16 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awh84
Bedankt voor je uitgebreide reactie, fijn!
De douche verbruikt 6,5l per minuut.

Ik had zelf gekeken naar warmtepomp boiler van 300 liter maar volgens de loodgieter duurt het terugverdienen vrij lang. Ik zag dat ik dit jaar een getekende offerte moet hebben anders krijg je minder subsidie.

Haha, eigen stroom eerst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
even voor de duidelijkheid, je een klein standje geven. ;)

6,5l/m@wat??? of te wel het maak gewoon 50% uit of dat 38 of 65 graden is.
zo zijn alle berekeningen een 50% er naast en heb je niks aan antwoorden wie ze ook geeft. ;)

jep, de snoepsidie ambtenaren en regels ze houden van elkaar.
dat is een totale bromance.
maar ach, echt nodig is het niet voor de warmtepompboilers.
(probleem is eigenlijk nu dat ze warmtepompen duurder verkopen omdat er toch snoepsidie is.
die prijzen zakken vast wel weer als de snoepsidie weg valt.)

ik heb zelf inc snoepsidie de eerste warmtepomp gekocht.
50l boiler en als de boiler warm is dan gaat hij mijn huis verder verwarmen.
dat kosten me toen wel een aardig 4k€ -1k€ snoepsidie.
maar dat is al weer 6+ jaar geleden, en ja na <4 jaar had ik hem er uit.
en nu is het nog een aardige korting op mijn rekening.
(oke de 9+kWp aan zonnepanelen doen ook een leuke stap er op natuurlijk, en ja ik gooi de gas en elektra rekening op 1 hoop, net zo als de benzine.
ook de oorlog die door 1 partij geen oorlog mocht heten deed de gas prijs flink laten stijgen en daar had ik geen last van.)

normaal is tapwater niet het beste punt om terug te verdienen.
gewoon omdat je het zo weinig gebruikt, maar jullie zijn met flink meer mensen.
en dan gaat het nog veel rapper, dus nop terug verdienen dat gaat wel.
zeker met een ruime 30 - 4(koken) gebruik aan gas per maand.

(warmtepompen hebben maar 1 nadeel of voordeel afhankelijk hoe je het bekijkt.
gas = goedkoop in aanleg en duur in gebruik.
warmtepomp = duur in aanleg/aanschaf goedkoop in gebruik.
zonnepanelen zijn niet nodig voor warmtepompen, maar het helpt nog wel een leuk extra stapje zeker als je al je zonnepanelen zo als ik al hebt terug verdiend.)

maar buiten alles wat ik zeg: het blijft een stukje persoonlijk natuurlijk.
en je hebt wel ergens ruimte nodig voor een apparaat wat wat geluid produceert.
(het is geen straaljager, maar je wil hem ook niet naast je bed hebben staan.)

edit:
nog een standje er bij doen, we zijn toch bezig.
je schrijft in de startpost: 3150 KW
wat is dat?
als ik dat uitreken zijn dat meerdere voetbal velden vol met panelen, lol dat bedoel je vast niet.
waarschijnlijk bedoel je 3150kWh (let op de hoofdletters en de h voor de tijd, u voor uur mag ook hoor.) ;)
3150kW betekend dat je 10.000x315Wp aan panelen hebt, lol.

het klinkt wat nitpikkie, maar dit soort dingen maken soms een factor 1000 uit.
en tja rotzooi in is rotzooi uit
pas er mee op. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 10-12-2024 18:53 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awh84
Goedemorgen,

Bedankt!
Ik dacht gisteren al, volgens mij had ik de graden er niet bij gezet. (zeer terecht standje) Het gaat om 108 Fahrenheit. (zo'n 42 graden) Ik zet hem zelf nooit verder dan 38 maar hij staat soms op standje gevaarlijk.

Wat betreft geluid, ik heb een stenen wand tussen de CV ruimte en een slaapkamer. Tegen de muur daarvan staat een kledingkast met oude kleding etc. dus dempt ook nog extra. Die wand is enkel steens.
Waar moet ik aan denken bij geluid van een warmtepompboiler?

Daarnaast gaf de loodgieter aan dat er ook onderhoud gedaan moest worden aan een warmtepompboiler. bij een gewone boiler was dat veel minder. Ervaringen?

Wat betreft die KW, je hebt alweer gelijk. Je kunt natuurlijk redeneren, dan moeten die 14 zonnepanelen wel supergoed zijn ;) maar het is inderdaad kWh.

Alle ervaringen welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-06 08:59
awh84 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:45:
Goedemorgen,

Bedankt!
Ik dacht gisteren al, volgens mij had ik de graden er niet bij gezet. (zeer terecht standje) Het gaat om 108 Fahrenheit. (zo'n 42 graden) Ik zet hem zelf nooit verder dan 38 maar hij staat soms op standje gevaarlijk.

Wat betreft geluid, ik heb een stenen wand tussen de CV ruimte en een slaapkamer. Tegen de muur daarvan staat een kledingkast met oude kleding etc. dus dempt ook nog extra. Die wand is enkel steens.
Waar moet ik aan denken bij geluid van een warmtepompboiler?

Daarnaast gaf de loodgieter aan dat er ook onderhoud gedaan moest worden aan een warmtepompboiler. bij een gewone boiler was dat veel minder. Ervaringen?

Wat betreft die KW, je hebt alweer gelijk. Je kunt natuurlijk redeneren, dan moeten die 14 zonnepanelen wel supergoed zijn ;) maar het is inderdaad kWh.

Alle ervaringen welkom!
toon volledige bericht
Ik heb hier een 100 liter boiler hangen (gezin van 5 met kinderen onder de 6 jaar) aangesloten vóór een Remeha Avanta. De 100 liter is niet voldoende als iedereen dezelfde dag doucht maar prima om mijn extra opwek van de PV 'op te slaan'. Qua onderhoud is het eens in de paar jaar een anode vervangen voor 15 euro per stuk. Ik heb hem nu bijna 3 jaar hangen, dus in het voorjaar ga ik de anode voor het eerst vervangen. Dat betekent zelf de boiler aftappen, anode vervangen en weer vullen/aanzetten. Dat stelt niet veel voor.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat de wob betreft, zie Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 :)

Eerst wat dingen recht zetten, heel toevallig blijken de meeste wpb's met RVS vat van een bepaalde Franse fabriek snel kapot te gaan en wel zodanig dat ze vervangen moeten worden.
Vaak gebeurt dat binnen de garantie maar je zit wel een tijd zonder omdat de afhandeling niet soepel gaat.
Dan zijn er wpb's met een actieve (zwerfstroom) anode die je niet hoeft te vervangen, geen RVS dus ze zijn een stuk zwaarder wat met de plaatsing lastig kan zijn (vervoer, draagkracht muur/vloer enz.).
Het geluid lijkt op dat van een koelkast, je hebt de brom van de compressor en de luchtverplaatsing.
Er zit een schakelklok in waarmee je hem bijvoorbeeld alleen overdag laat draaien wat gunstig is voor het verbruik maar weer lastig als je in de ochtend veel tapt.

Dan iets over boilers en wpb's, een boiler kan je warmer stoken (>70C) wat je meer water van 40C oplevert maar ook meer verbruik dat je met name in de winter lastig met de zonnepanelen kan afdekken.

Een wpb verbruikt ongeveer 3x minder dan een boiler maar zoals bij elke warmtepomp kan je die beter lang laten draaien tot hij de ingestelde temperatuur heeft bereikt wat het aan/uitschakelen minder flexibel maakt.
Een boiler kan je eventueel als een dimmer aansturen zodat ie vaker tijdens een overschot kan werken, echter loop je het risico dat hij niet warm (genoeg) is wanneer je hem wil gebruiken tenzij je dat incalculeert.

De cvketel is wat dat betreft handig om te blijven gebruiken als backup maar uiteraard tegen een prijs.
Ik denk dat zowel een boiler als een wpb je geen geld gaat opleveren, je verplaatst alleen het verbruik naar stroom tegen een flinke investering.
Wat verbruikskosten betreft is een wpb iets gunstiger dan een cvketel (3kWh vs 1m3) maar het houdt niet over als je naar de investering kijkt en de te behalen winst is bovendien onduidelijk vanaf 2027.
Het jaarlijkse verbruik kan sterk variëren tussen 350kWh (weinig tappen) en 1200kWh of soms wat meer.

Wat het aantal liters betreft kan je met een (wp)boiler rond 3/4 van de inhoud gebruiken, dit komt doordat hij zich met koud water vult (wat je tapt wordt direct met leidingwater aangevuld).
In de winter is dat water kouder en duurt het opwarmen langer terwijl je meestal ook meer water gebruikt.

Wellicht heb je meer aan een wpb split uitvoering, die heeft een hoger vermogen en verwarmt sneller.
Nog sneller gaat het met een 'gewone' L/W warmtepomp (met R32) omdat ie meer vermogen heeft, maar die maakt een boiler wel minder warm (een wp met R290 kan warmer maar tegen welk verbruik...).
Dat wordt vaak 'opgelost' met een element van 3kW en het vat en/of de warmtepomp maar dat is nu net niet waarom je een warmtepomp kiest.
Met een groot gezin denk ik dat je aan comfort inlevert, de wpb is vaak een sluitpost om van het gas af te gaan zodat je die vaste kosten kwijt bent.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• awh84
Bedankt voor alle reacties.

Als ik uit ga van 30 M3 gas per maand voor tapwater en koken bij elkaar, dan kom ik met tapwater grof gerekend op 22 M3
Ik vraag me dan echt af of ik iets met wat voor Boiler dan ook ga besparen. Wat denken jullie?

Edit: Ik ga denk wel een klein boilertje in de keuken doen, die leiding moet dwars door 2 verdiepingen heen en dat is een behoorlijke afstand.

[ Voor 22% gewijzigd door awh84 op 12-12-2024 11:33 . Reden: Toevoegen keukenboiler ]

• migjes
awh84 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:31:
Bedankt voor alle reacties.

Als ik uit ga van 30 M3 gas per maand voor tapwater en koken bij elkaar, dan kom ik met tapwater grof gerekend op 22 M3
Ik vraag me dan echt af of ik iets met wat voor Boiler dan ook ga besparen. Wat denken jullie?

Edit: Ik ga denk wel een klein boilertje in de keuken doen, die leiding moet dwars door 2 verdiepingen heen en dat is een behoorlijke afstand.
oke, jij denk 8m3 nodig te hebben voor koken.
ik denk het niet dat is 2x zoveel als ik nodig hebt.
en ja ik kook en ik ben een aardige hobby kok dus kook veel uitgebreide dingen.
koken kost echt vrij weinig gas, maar ik snap je schatting wel. ;)

wat je moet weten als je doet zoals ik doe.
50l@55 warmtepompboiler die 200l@70 elektra boiler voorverwarmt vult.
de elektra boiler heeft 2 verwarming elementen.
1. een 1kW aangesloten op een fronius ohmpilot, dus heb ik 100W uit de zonnepanelen dan gaat er 100W het verwarming element in. (eerst voed ik alles in huis van stroom daarna pas voed ik de boiler.)
2. een 2kW back-up elektra element. (het huis is te klein als de vrouw geen warm water heeft, een te vrede vrouw is een te vrede man. en de rest hoef ik niet uit te leggen denk ik zo.)

(dus ik heb het betere van beide werelden kun je zeggen, dit was geen planning om zo te doen , is "per ongeluk" zo gegroeid, ik zou dit eigenlijk nooit zo doen als ik echt slim was geweest.)

nu zijn wij mensen die niet veel douchen en we zijn maar met ons 2e.
ik spring onder de douche en na <2 minuten ben ik wel klaar.
(misschien stink ik wel heel erg en ben je blij dat ik over het forum met je praat. lol *)

oke een zomer dag heb ik deze opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyQTqdM6rBS7LhHjXhr3rnsqsAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqGsnYD7bsEV9ppDHutixXQY.jpg?f=fotoalbum_large
bauw is stroom die ik koop (saldeer).
geel is stroom die ik rechtstreeks gebruik in huis.
paars is wat mijn huis uit gaat.
in de ochtend zie je dat mijn huis meer gaat gebruiken omdat de boiler warm word.
maar helaas rond een uur of 8 boiler is warm en verder lever ik gewoon terug.
dus veel doet dit eigenlijk niet in mijn huis.
dit jaar heb ik 777,71kWh tot nu toe in de boiler kunnen gooien met dit systeem rechtstreeks uit de panelen.
en dan heb ik nog een +/-200kWh nodig uit het back-up element.
(warmtepompboiler gebruikt +/-400kWh per jaar voor tapwater gok ik.)

(begrijp, een +/- is een schatting van mij, staat dat er niet dan klopt het getal.
ik ben niet voor niets pikkie met die dingen. ;) )

probleem is, ik moet elke dag +/-0,8kWh in de boiler stoppen.
een boiler verliest warmte, helaas.
dus ik ben per jaar gewoon aan on efficiëntie gewoon een 300kWh kwijt. :-(
(ik kan dit met gemak leiden/lijden, heb een over productie, dus boeie.)

(volgende is een benadering, maar mijn ervaring zegt dat dit gruwelijk in de buurt komt van de werkelijkheid.
je kunt het aardig aan nemen voor waar, maar neem de slok op de borrel.)
1m3 gas is theoretisch 9,2 tot 9,6kWh.
in de praktijk: 1m3gas = 8kWh. (verlies in de ketel en zo en wat meer dingen die je mee moet nemen)
12x30m3=360m3 - 45m3 voor koken = 315m3 gas voor warm water.
315m3 x 8 = 2500kWh per jaar + verlies van de boiler.
dat is flink wat, een warmtepomp boiler, die maakt van dat getal de helft of zelfs nog minder. ;)

(en iegelijk moet ik je ook nog vertellen dat er ook nog technische beperkingen zijn.
je wil nooit een boiler in huis hebben die maar lauw warm is, dat geeft problemen met allerlei beestjes in het water en kan soms gevaarlijk zijn voor de familie, maar dat later als je beter weet wat je nu wil gaan doen.)

*) in werkelijkheid heb ik een hele grote douche kop.
ik doe 17l/m@38 daar verbleekt jouw 6,5l/m@38 erg bij.
dus als ik 1 minuut onder de douche sta ben ik gewoon al klaar en kan ik de dag beginnen.
dit raad ik je niet aan, want ik kan ook nog 2 zij stralers gebruiken en dan tap ik 26l/m@38 uit het systeem.
dit is lux en erg duur, lol.
ach ja een beetje luxe soms mag het vind ik zelf. :o

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:42
Ik vind 30m3 gas in de zomermaanden relatief hoog. Of je staat heel lang onder de douche, of je kookt dagelijks maaltijden die heel lang op moeten staan.

Ik zit hier op 10 kuub per maand. Koken op gas, 2 volwassenen die elke dag douchen en 2 kinderen die 3x per week douchen. Keuken hangt sinds afgelopen zomer aan een eigen keukenboiler, scheelt me 2-3 kuub per maand (voorheen verbruikte ik 12-13 kuub). Die keukenboiler bespaart heel veel korte acties van de ketel in de zomer en zorgt er in de winter voor dat de ketel de focus kan houden op verwarmen.

Als het gaat om "terug verdienen" zou ik eerder kijken naar een volledige warmtepompoplossing, je legt nu de focus op het vervangen van 300 kuub op jaarbasis terwijl je dan nog 1000 kuub overhoudt.

• migjes
@_JGC_
mmm, gezin met 7 kinderen (en al 1 van 15 dus lekker puberen.).
dus 9 personen huishouden.
ik kijk niet vreemd op van de 30m3 gas.

als ik jouw 12m3 maal 2,1 doe zit ik ook een heel eind daar.

• _JGC_
migjes schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:38:
@_JGC_
mmm, gezin met 7 kinderen (en al 1 van 15 dus lekker puberen.).
dus 9 personen huishouden.
ik kijk niet vreemd op van de 30m3 gas.

als ik jouw 12m3 maal 2,1 doe zit ik ook een heel eind daar.
Ah, 7 kinderen... met eentje van 15. Dat verandert de zaak idd, had ik overheen gelezen.

Maar dan nog zou ik eerder kijken naar de hele 1300 kuub ipv alleen naar de warmtepompboiler. Maar kan idd zijn dat losse warmtepomp en een losse boiler alsnog de oplossing is.

Koken is maar een heel klein aandeel in het gasverbruik. Als ik de pieken rond 17:00 een beetje zit te bekijken zit dat tussen de 0,2 en 0,3 kuub per dag. Is maar net hoeveel pitten je aan hebt en hoe hard.

• migjes
_JGC_ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:55:
[...]

Ah, 7 kinderen... met eentje van 15. Dat verandert de zaak idd, had ik overheen gelezen.
jep dat scheelt een hoop.
maar dan nog het is zo moeilijk hier een goede schatting in te maken.
je ziet gewoon geen verschil in gas tussen koken/stoken en tapwater.
dat maakt het altijd lastig, dus neem elke schatting met een korreltje, het is een schatting en niet meer. ;)
Maar dan nog zou ik eerder kijken naar de hele 1300 kuub ipv alleen naar de warmtepompboiler. Maar kan idd zijn dat losse warmtepomp en een losse boiler alsnog de oplossing is.
persoonlijk ben ik ook een voorstander van een warmrtepompboiler en een monoblock warmtepomp.
gewoon omdat een tweaker dat "even" in zijn huis kan schroeven.
en die 2 lekker gesplitst houden zodat als er 1 uit valt er altijd nog 1 het wel doet.
maar goed niet iedereen is een tweaker met een beetje lef om het gewoon "even" te doen.
(knellen ik heb net mijn 5kW monowarmtepomp binnen en staat nu in de schuur.
koopje voor 300€, nu nog de tijd om hem "even" te koppelen. :D )
Koken is maar een heel klein aandeel in het gasverbruik. Als ik de pieken rond 17:00 een beetje zit te bekijken zit dat tussen de 0,2 en 0,3 kuub per dag. Is maar net hoeveel pitten je aan hebt en hoe hard.
ik heb een 5kW wokbrander flinke pit, en dan nog na 5 minuten is de wok klaar en heb je nog steeds amper gas gebruikt.
dus ja koken het kost gas maar veel is het niet. ;)

maar goed we zullen even op pappie wachten wat die wil gaan doen. :P

• awh84
Koken heb ik inderdaad grof ingeschat. Ik zat rond etenstijd in juni te kijken en kwam op 0,40 M3
Ik heb ook nog iemand in de schuur op kamers wonen. Die gebruikt ook gas en kookt dus apart. Gemiddeld staan er dus 3 gaspitten aan.

Ik vind het nog moeilijk om te beslissen. Ik kan investeren maar het moet op termijn terugkomen. Dit mag best wat langer duren.

Over een aantal jaren wil ik de vloer aanpakken en daar vloerverwarming gaan regelen. Kan ik dan beter wachten en t.z.t. een compleet plaatje doen? Tegen die tijd is alles misschien nog beter en slimmer geworden.

• migjes
oke en nog iemand in de schuur opkamers, klinkt als een heel gezellige boel. ;)

het is eigenlijk simpel.
verwarming, dat is de meeste gasgebruik en het makkelijkste te vervangen met een warmtepomp en geeft het hoogste rendement.
warm tapwater, is al een stuk minder gasgebruik en heeft gewoon een lager rendement uit de gasketel en de warmtepomp.
koken, dat is maar een beetje gas, en geen enkel rendement, dat is het goedkoopst met gas, maar het is zo weinig gas dat het geen ramp is om met elektra te doen.

dan nog een belangrijke vraag:
hoe handig ben je en wat wil je zelf doen?
monoblock warmtepompen en warmtepompboilers.
het is niet meer als een paar buizen vast maken en de stekkers er in te steken.
(ja oke er komen wel een hoop kleine weetjes bij kijken, een druk beveiliging en de juiste groepen zijn wel nodig, een raket bouwen is een stuk moeilijker.)

vloerverwarming is niet nodig voor een warmtepomp.
(het is wel een hele prettige combi bij elkaar, maar nodig is echt iets anders.)

• migjes
even voor de duidelijkheid:
ik heb nu een gruwelijke gas rekening dit jaar.
ik ga dit jaar waarschijnlijk een 120m3 gas nodig hebben voor 1,25€/m3.
maar ik moet ook nog 175€ betalen voor de gas aansluiting aan de netbeheerder en nog eens een 75€ aan de leverancier.
dat maakt dat ik: 120x1,25€ + 175€ + 75€ = 400€ / 120m3 = 3,33€/m3 die ik afreken.
dat is pas duur gas. ;)

dus ja helaas is een lage gas rekening niet altijd heel erg leuk.
maar waarschijnlijk een stuk leuker als jouw 1200m3 >:)

• _JGC_
De huidige generatie modulerende warmtepompen met R32 of liever R290 koelmiddel is zo ongeveer zo goed als het gaat worden de komende jaren, veel meer rek zit er niet in.

Wat wel belangrijk is, is je afgifte voorelkaar hebben. Dat kan vloerverwarming zijn, maar ook radiatoren die met 30-40 graden je huis warm kunnen houden. Als je dat voorelkaar hebt kan je direct winst halen uit een ketel->warmtepomp swap en hoef je niet te wachten op die dikke verbouwing waarbij je de hele leefomgeving over de kop gooit.

Of je afgifte goed genoeg is kan je met je ketel al testen: zet het vermogen terug naar het allerlaagste wat je ketel kan, schroef de pompsnelheid omhoog en ga kijken of het nog steeds warm wordt/blijft.
Bij jouw Tzerra 39 ketel heb je dan dik 8KW om weg te zetten, dus die temperatuur gaat helaas vanzelf omhoog, maar dan kan je wel ervaren hoe het is om met beperkt vermogen te stoken en kan je uitvinden of je huis opwarmt als je aanvoertemperatuur nog geen 50+ graden is. T22 en T33 radiatoren en convectoren kan je boosten met fans voor betere afgifte op lage temperatuur.
Pagina: 1