Huurwoning met koopwoning waar partner in koopwoning blijft

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick89
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-05 21:06
Goedemiddag,

Wij zitten met de volgende situatie waar ik geen specifiek antwoord op kon vinden:
Ik heb in 2015 een woning gekocht waar ik vanaf begin met partner woon.
Samenlevingsovereenkomst sinds 2016

Nu wil ik voor een niewe baan voorlopig gaan huren in de regio en dan over een jaar of 2 daar wat kopen samen.

Dus de situatie wordt dan partner die financieel partner is voor de belastingdienst in huidig koophuis
Ik inschrijven in huurhuis.

Weet iemand of je dan je hypotheekrenteaftrek kan behouden, en zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd kan zien naast de standaard huurwoning zaken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je kunt volgens mij alleen fiscaal partner zijn met iemand waarmee je minimaal 6 maanden in dat jaar een duurzaam huishouden hebt gevoerd. Daar ga jij niet aan voldoen. Hypotheekrenteaftrek mag ook alleen als je de woning in eigendom hebt én dit jouw hoofdverblijf is. Daar voldoe je ook niet aan.

Kortom: ik denk niet dat je recht houdt op hra. Ik zou als ik jou was even goed zoeken naar de exacte regelgeving rondom deze twee dingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Icephase op 10-12-2024 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Als de koopwoning niet meer je hoofdverblijf is, heb je daarvoor geen recht meer op HRA.
Ik weet niet precies wat de regels zijn voor een huurwoning erbij, dus als tijdelijk verblijf. Vrije sector is geen probleem, dan hoef je daar misschien niet eens ingeschreven te staan, zodat je wel je HRA houdt. Maar dan krijg je misschien bij je huurwoning gedoe met verzekeringen en gemeentelijke regels.

Kijk ook eens in dit draadje: Kan eigenaar koopwoning tegelijkertijd huurhuis hebben?

En bel de belastingdienst eens, die kunnen je misschien wel meer uitleggen.

Zelf heb ik een jaar lang doordeweeks in een hotel in het buiteland gezeten. Is natuurlijk iets anders dan een huurwoning, maar HRA en allerlei andere zaken bleven gewoon op mijn eigen woning. Ondanks dat ik daar maar hooguit 2 dagen per week was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zou ook even checken met de verhuurder of je verplicht bent je daar in te schrijven. Tenzij je echt maandenlang niet in een van de twee aanwezig gaat zijn kun je echt wel hard maken dat de voordeligste je primaire woonadres is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:44
als er een geregistreerd partnerschap of huwelijk is, blijf je fiscaal partner (met alle aftrekposten van dien) ook als je op verschillende adressen woont. dit geldt tot ontbinding/scheiding is aangevraagd.

bij een samenlevingscontract ben je alleen fiscaal partner als je ook op hetzelfde adres ingeschreven staat.
je bent/blijft wel fiscaal partner als er samen een kind is

voor hypotheekrenteaftrek moet de woning je hoofdverblijf zijn, of dat van je fiscaal partner.

[ Voor 19% gewijzigd door peter-rm op 10-12-2024 16:13 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick89
Danku Danku,

Ik dacht dat het samenlevingscontract wat verschil zou maken maar dat lijkt dus niet het geval te zijn.
Ik ga inderdaad in de vrije sector huren en zeker kijken of ik dat kan doen zonder mijzelf daar in te schrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:00
Pat911 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:37:
Als de koopwoning niet meer je hoofdverblijf is, heb je daarvoor geen recht meer op HRA.
Ik weet niet precies wat de regels zijn voor een huurwoning erbij, dus als tijdelijk verblijf. Vrije sector is geen probleem, dan hoef je daar misschien niet eens ingeschreven te staan, zodat je wel je HRA houdt. Maar dan krijg je misschien bij je huurwoning gedoe met verzekeringen en gemeentelijke regels.
Ik zou ook kijken of dat geen belastingfraude is, wettelijk gezien moet je immers ingeschreven staat op je hoofdverblijf en doen of je nog in je koophuis woont om de HRA te behouden, terwijl je hoofdverblijf eigenlijk een huurhuis ergens anders is lijkt me dan mogelijk niet in de haak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 02:10
Ga je daar ook echt wonen, of is het meer een goedkoop alternatief voor een hotel om je reistijd te verkorten terwijl je ingeschreven blijft in je koopwoning en slechts en paar nachten per week n de huurwoning slaapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:08
Anders is het misschien slimmer om het om te draaien en partner te laten huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Jarno schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:17:
Anders is het misschien slimmer om het om te draaien en partner te laten huren?
En dan gaat de partner daar ook wonen? Het huren lijkt me het issue niet, het gaat erop dat TS de koopwoning zelf als hoofdverblijf moet hebben en er dus ook het grootste gedeelte van de tijd moet verblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:31
Dennism schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:13:
[...]

Ik zou ook kijken of dat geen belastingfraude is, wettelijk gezien moet je immers ingeschreven staat op je hoofdverblijf en doen of je nog in je koophuis woont om de HRA te behouden, terwijl je hoofdverblijf eigenlijk een huurhuis ergens anders is lijkt me dan mogelijk niet in de haak.
Ik meen mij te herinneren dat verschillende politici in Den Haag dit trucje hebben uitgehaald. Lekker reiskosten declareren vanaf je 'hoofdverblijf', terwijl je in Den Haag een huurwoning hebt. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
GioStyle schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:25:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat verschillende politici in Den Haag dit trucje hebben uitgehaald. Lekker reiskosten declareren vanaf je 'hoofdverblijf', terwijl je in Den Haag een huurwoning hebt. _O-
Daar ken ik er wel meer van, ook niet politici, volgens mij mag die dan weer wel, onder bepaalde voorwaarden. Al thans, ik zie vrij veel werkgevers dat gewoon uitvoeren. En uiteindelijk zal het vermoed ik wel risico werknemer zijn, maar ik zou dit direct verwachten dat veel werkgevers daar zomaar mee instemmen als het 'hard' niet zou mogen.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Dennism schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:13:
[...]

Ik bedoelde dan ook wat Groningerkoek schreef. Wel een huurhuis, maar puur voor werkaangelegenheden.
Groningerkoek schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:15:
Ga je daar ook echt wonen, of is het meer een goedkoop alternatief voor een hotel om je reistijd te verkorten terwijl je ingeschreven blijft in je koopwoning en slechts en paar nachten per week n de huurwoning slaapt?

• Rick89
het gaat om ongeveer een anderhalf jaar waarin ik vooral daar verblijf vanwege drukke programma. Mocht ik het programma afronden en de carriere stap een zekerheid worden voor de lange termijn zullen we ook koophuis verkopen en daar in de regio gaan wonen.

Dus vriendin zal koophuis als hoofdverblijf gebruiken en ik huurhuis. haar laten huren heb ik over nagedacht en neem ik zeker mee mocht er iemand ingeschreven moeten worden.

bedankt voor de input!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:44
ik zou het huurhuis als een door-de-weeks verblijf beschouwen en je koopwoning als hoofdverblijf.
dus gewoon ingeschreven blijven op adres van de koopwoning.

ik neem aan dat je doorgaans toch wel in de weekenden bij je partner verblijft

[ Voor 4% gewijzigd door peter-rm op 12-12-2024 12:57 ]

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 02:10
peter-rm schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:56:
ik zou het huurhuis als een door-de-weeks verblijf beschouwen en je koopwoning als hoofdverblijf.
dus gewoon ingeschreven blijven op adres van de koopwoning.

ik neem aan dat je doorgaans toch wel in de weekenden bij je partner verblijft
Dit dus.

Je verlegt je hoofdverblijf niet, je regelt een 2e verblijf om je reistijd te verkorten maar hebt daar niet je gezin en sociaal leven. In dat geval boeit het helemaal niemand dat je dat doet.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
nou de belastingdienst is weer eens lekker vaag over wat een "hoofdverblijf" is. Ik kan alleen dit vinden dat een beetje in de buurt komt: https://www.belastingdien...zending_of_overplaatsing/

Nog een leuke bron:
"Uitgangspunt is dat aan het hoofdverblijfcriterium wordt voldaan als de woning minimaal zes maanden fungeert als centrale levensplaats van de verkrijger, misbruik daargelaten. Waar een belastingplichtige zijn centrale levensplaats heeft, wordt naar de omstandigheden beoordeeld analoog aan artikel 4 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (hierna: AWR). Van belang is waar het middelpunt van persoonlijke en economische belangen zich bevindt. Meestal vindt deze discussie in internationale context plaats. In dit geval bevinden zowel de woning als het appartement zich in dezelfde stad, waardoor een grote(re) overlap zal bestaan in het antwoord op diverse vragen. Normaliter worden vragen gesteld, zoals waar de school of opvang staat waar de kinderen naartoe gaan, waar de sportclub is, waar de persoon lid is van een geloofsgemeenschap of sportvereniging."
https://kennisgroepen.bel...ing-overdrachtsbelasting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat een en ander nogal in de kleine nuances zit. Ga je ieder weekend naar je koopwoning? Als het alleen voor door de weeks is vanwege werk maakt het volgens mij niet uit. Bedenk dat er anders vele beroepen in de knel zouden kunnen komen. Het enige is dan dat je voor verhuurder er ingeschreven zou moeten staan. Maar dat is denk ik meer een gemeentelijk iets dan belastingtechnisch.
Voor hypotheekrente aftrek moet het je hoofdverblijf zijn, dan komt het ook op nuances aan als welk adres gebruik je administratief gezien (dus voor bank verzekering etc..).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1