Kan eigenaar koopwoning tegelijkertijd huurhuis hebben?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2127716

Topicstarter
Stel je hebt een koophuis. Deze hou je samen met partner aan. Je staat hier beide ingeschreven bij de GBA. Kan je dan tegelijkertijd een (vrije sector!) huurhuis huren voor zeg 3-5 jaar? Bijvoorbeeld omdat dat handig is qua werk zodat je niet op en neer hoeft te reizen of vanwege andere redenen? En dan na 3-5 jaar zeg je de huur weer op. Kan dat?

Ik hoef geen andere tips over "ga er dan in de buurt wonen", het is puur de vraag of dit technisch kan zonder problemen als je de lasten kunt dragen.

Misschien heb je gedoe met inschrijven? Of de hypotheekrente aftrek of iets anders?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ja, je kan gewoon zoveel huizen huren als dat je kan betalen.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:44
Geen enkel probleem, zolang de verhuurder niet eist dat je het als hoofdverblijf gaat gebruiken.
Collega van me heeft een vakantiehuisje vlakbij de zaak, kan ook een optie zijn, mits je er ook in de winter mag/kan verblijven.

iRacing Profiel

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat heet in goed Nederlands een Wikipedia: Pied-à-terre

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 16-08-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het enige wat je misschien even kan uitzoeken dat je alleen op je hoofd-adres bepaalde verzekeringen kan hebben en/of bepaalde lusten/lasten. Ik weet bijvoorbeeld niet of je inboedel / glas / brand / etc verzekering kan afsluiten voor een huurhuis dat niet je primaire verblijf is volgens de GBA. Ook een mogelijke parkeervergunning of andere vergunningen kan je vaak niet aanvragen.

Daarnaast, en ook hier weet ik het niet maar kan jij of de verhuurder gaan nadenken; je verbruikt wel water, electra, afval etc in je huurhius maar je staat niet ingeschreven. Ik vraag me dan af of/wie een aanslag krijgt van de gemeente of hoe dit verder geregeld wordt.

Vanzelfsprekend zijn er verhuurders die "all inclusive" verhuren; dan heb je een aantal vragen/zorgen niet meer.

ander lastig dingetje is dat mogelijk reiskostenvergoeding en/of bijttelling van lease in het geding komt omdat je vaak/vaker op een plek verblijft die (voor de fiscus) gezien kan worden als niet-woon-werk. Maar ook hier; zoek het uit voor jouw specifieke situatie / vraagstelling

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28
@Anoniem: 2127716 mag het van wie? Zoek je gevolgen vanuit de belastingdienst? Die gaan over hypotheekrenteaftrek en ook over toeslagen. Dus als.die zaken relevant voor je zijn dan even daarover inlezen.

Verder zou t alleen voor je werk.relevant kunnen zijn ivm Reiko stem vergoeding.

Meer belanghebbenden/partijen die er iets van kunnen vinden zijn er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:59

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ik heb ooit voor mijn werk een flat gehuurd aan de andere kant van het land. Nooit ingeschreven in de gemeente.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja of het gevolgen heeft idd voor de HRA of de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-05 18:56
In Amsterdam geldt de regel dat je een huis niet uut de woningmarkt mag onttrekken. Hoe die regel in deze casus uitpakt weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-05 18:08
Zolang zelfbewoning niet verplicht is, is er geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 21:13
Ik denk dat veel grote verhuurders zich wat indekken tegen onderverhuur, airbnb en dergelijke praktijken door te vragen je in te schrijven op dat adres. Hoe daar in de praktijk mee wordt omgegaan als er geen klachten zijn en je netjes betaalt vraag ik me af.

Je kan ook wat alternatieven zoeken zoals een vakantiehuisje, (winter)camping, boot, kantoortje waar je kan slapen, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:03

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Discussie over de Nederlandse taal gaan we hier niet voeren. Deze reacties en reacties daarop zijn verdwenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
In het buitenland kan je ook vaak voor een jaar huren. Is doorgaans voordeliger dan een paar weken op vakantie. Dat mag ook, dus dat lijkt me hier niet heel anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:01
Wettelijk gezien mag je inderdaad een huis, of meerdere, huren als je een koopwoning bezit.

Sociale huurwoningen zijn echter uitgesloten, daar geldt altijd een zelfbewoningsplicht. Voor vrije sector huur bepaalt de eigenaar de regels.

Of je op het adres van je koopwoning ingeschreven mag blijven staan, of dat je je juist moet inschrijven in de huurwoning, hangt af van hoe je de woningen gebruikt. Je moet ingeschreven staan op je hoofdverblijf. Wanneer de huurwoning je hoofdverblijf wordt, dan mag je dus geen HRA op de koopwoning toepassen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Ivow85 Bedankt. Nee we moeten ons idd inschrijven op het adres van de koopwoning. Maar de vraag of dan dus of je er een vrije sector huurwoningen naast kan huren zonder dat je je daar inschrijft in het GBA vd huurwoning. Maar het lijkt erop dat dat kan inderdaad.
Pagina: 1