NIBE F1255 PC warmtepomp warmt niet verder op dan 21 graden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stratenmaker
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-12-2024
Nieuwbouwwoning met NIBE F1255 PC 6 bodemwarmtepomp met vloerverwarming. 1,5 jaar in gebruik zonder problemen, thermostaat standaard ingesteld op 21,5. Week geleden liep langzaam de temperatuur terug naar 20 graden. Installateur is eind vorige week geweest, vermoedde een wisselklepprobleem, maar heeft vooralsnog weinig verdere actie ondernomen. Dus probleem niet opgelost. Installateur monitoort nu op afstand mee via myUplink.

In het weekend weer kunnen verwarmen tot de 21 gr., niet duidelijk waarom verwarmen nu wel lukt. Maar verder dan 21 komen we dus niet. Wat geëxperimenteerd met verschillende instellingen, en als thermostaat op 21,5 ingesteld is dan lopen sommige BT-waarden soms erg hoog op. Aanvoertemperatuur BT2 tot > 60 en retourtemperatuur BT3 circa 54. Zie foto. En graadminuten loopt soms op tot -460.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tddSX8kvZjUT48zB3yNkvrX00_w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P5yx7iFxATWIo1tliCCyktEm.jpg?f=user_large

Bij vloerverwarming zou volgens handleiding NIBE de aanvoertemperatuur BT2 eigenlijk max. tot 45 gr moeten oplopen. Maar ik kan nergens in het menu een instelling hiervoor vinden.

Vraag: Zijn er forumleden met vergelijkbare ervaringen, die wellicht ook meer informatie kunnen geven over oorzaak/oplossing. En ookof de max. aanvoertemperatuur ergens ingesteld kan worden tot 45 gr?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stratenmaker
De 2e vraag heb ik inmiddels zelf al uitgevogeld. Via servicemenu (dit is menu 5, wat je standaard niet ziet. Door 7 sec de terugknop ingedrukt te houden, verschijnt dit extra menu). Daar staat bij max. aanvoertemperatuur 35 gr. ingesteld dus dit is correct.

Dan is mijn vermoeden vooralsnog het volgende: als de wisselklep niet goed functioneert / blijft hangen, en de thermostaat is wat hoger ingesteld (bv. op 21,5) dan gaat de WP meer/langer verwarmen, en kan de WP mogelijk de opgebouwde warmte niet voldoende kwijt naar de vloerleidingen. En als gevolg daarvan loopt de temperatuur BT2 stevig op bv. naar > 60. Mijn vraag is nu of iemand deze situatie heeft mee gemaakt c.q. kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stratenmaker
Helaas geen reacties gehad, heb zelf nog wat verder uitgezocht. Mogelijk zou de inlaat van de verwarming verkeerd om geïnstalleerd zijn. Zie bijgaande foto, waar de pijl aan de zijkant omhoog staat en de cijfers/letters op hun kop, waardoor het vuilfilter niet correct zou zijn geplaatst. De inlaat zou mogelijk andersom geïnstalleerd moeten worden, pijl naar beneden dus in de richting van de warmtepomp. Zijn er forumleden met een NIBE warmtepomp die kunnen aangeven hoe de inlaat bij hen is geïnstalleerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQ2g1d8eFRNxI_6eS4feROBJXPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0OINad3blI8exlD8ZEr6rPx.jpg?f=fotoalbum_large

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat dat een kogelkraan is, geen vuilfilter.
Er zijn intussen wel meer tweakers met deze warmtepomp, misschien is het handig de krachten te bundelen in een groot F1255 topic?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 15:23
Het kan zijn dat je vuilfilter vies is. Heb ik ook een keer gehad met een F1155 in het eerste stookseizoen. Als het goed is zit er ergens voor de retour de warmtepomp ingaat een filter. Bij mij is dat een kogelkraan met een zeefje. Kraantje dicht zetten, afsluiting open draaien en zeefje eruit halen en een keer goed schoonmaken.

Wat er gebeurt als dat zeefje vast zit is dat er amper flow door je warmtepomp gaat waardoor de warmtewisselaar zijn warmte niet kwijt kan.

Edit: Maak eens een foto van de andere kant van die kogelkraan in de foto hierboven. Ik denk namelijk dat dat best eens je vuilfilter zou kunnen zijn. Als er aan die kant een bout zit die je los kunt draaien zou ik dat eens doen (uiteraard met de kraan dicht). Als die echt tegen de stroomrichting geplaatst is dan snap ik ook wel dat je temperatuur zo oploopt. Normaal is dat filter een soort vingerhoedje. Als daar vuil in komt dan verzamelt zich dat in de bodem van het hoedje en het water zal nog steeds enigszins langs het vuil af kunnen lopen. Als het filter verkeerd om geplaatst is dan zal het vuil zich op de onderkant van het hoedje opstapelen en een vrijwel volledige blokkering van de flow veroorzaken.

Bij mij zit er een filter in zoals dit model:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxM13bDhnHFV4ML42w0N76tiPqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtLLGUqUEBNMMFyMwyrGForB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Swazija op 19-12-2024 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stratenmaker
@Swazija thx voor de heldere uitleg. We hebben medio deze week een mail met onze foto aan de installateur (die de WP heeft geïnstalleerd - wij hebben nu een ander bedrijf voor service/onderhoud) gestuurd. De installateur heeft zojuist bevestigd dat de kraan omgedraaid moet worden, en komt dit morgenochtend herstellen. Kans is dus groot dat hier de oorzaak van het probleem zit. Ik vind het opvallend dat dit soort installatiefouten worden gemaakt en ook dat dit niet gesignaleerd is bij een 1e onderhoudsbeurt een half jaar geleden. En dat wij nu 2 weken gepingpongd hebben (kastje-muur) met installateur en onderhoudsbedrijf, die ook niet met elkaar (willen) communiceren en naar elkaar zitten te wijzen. @Proton_ lijkt me een goed idee om een specifiek topic aan te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stratenmaker
Nu de afloop, de WP doet het weer zoals voorheen. Het is vermoedelijk een combinatie van de volgende oorzaken geweest, en onder 3 is nog een belangrijk issue gemeld.
1. De wisselklep: deze is vermoedelijk dus blijven ‘hangen’. Na bezoek van servicemonteur die de klep ‘geforceerd’ heeft is de temperatuur weer gaan stijgen tot 21 graden, hoger kwam de WP niet meer.
2. De installateur heeft afgelopen vrijdag de inlaatkraan dus omgedraaid, filter bleek overigens niet vuil te zijn, CV is weer gevuld en ontlucht. Maar de WP kwam wederom niet hoger dan 21 graden.
3. Alle instellingen nog eens nagelopen, onder menu 4.9.3 (Instellingen modus auto) stond ‘Start koeling’ op 17 en ‘Stop verwarming’ op 18 graden. Start koeling heeft altijd > 20 graden gestaan, de servicemonteur heeft dit bij zijn bezoek op 17 gezet (heb het toen gezien, maar niet meer bij stil gestaan). Blijkt erg domme actie te zijn geweest, want temperatuur ‘Start koeling’ mag bij systemen waar verwarming en koeling dezelfde leidingen hebben niet lager staan dan die van ‘Stop verwarming’. Zie ook de info onder het ? in het betreffende display. Nadat ik de ‘Start koeling’ weer terug gezet heb naar > 20 is de WP weer normaal gaan werken. Je zou kunnen stellen dat onze WP deels heeft zitten koelen i.p.v. verwarmen. Les: verdiep je zelf grondig in de werking van een WP, ik ben bepaald niet onder de indruk van installateur en servicemonteurs.
Tenslotte nog een aandachtspunt: bij een stabiel en energie-efficient werkende WP ligt bij functie VERWARMEN de ‘aanvoer verwarming’ (BT2) veelal dicht bij de ‘berekende aanvoertemperatuur’. De compressor kan dan met minimale energie de gewenste temperatuur op peil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red hot
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-07 22:22
Ik heb dezelfde warmtepomp en ik zie tijdens het verwarmen van het water (bijv. na het douchen) een hoge temperatuur in de verwarming “Supply line BT2”.
Is dit normaal gedag en zie je dit ook in jou systeem of heb ik wellicht een vergelijkbaar probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxAGW2c3h0CYlZWPx0VNC5rRkCg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pT2bnJCUA6BFxaCzJYWSmbcw.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1