wat zijn monitor speakers?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.097 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 19210

Topicstarter
Wat zijn nou monitor speakers ( ook gewoon monitors genoemd) ??? Kan iemand mij dat uitleggen?

Anoniem: 13841

Uuh dat zijn audio voortbreng doosjes aan je monitor?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Op donderdag 13 september 2001 23:22 schreef drLiter het volgende:
Uuh dat zijn audio voortbreng doosjes aan je monitor?
Nee hij bedoelt wat anders :)
Maar ik weet ook niet wat het is...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 20:15

Jag

Op donderdag 13 september 2001 23:24 schreef dreeke het volgende:

[..]

Nee hij bedoelt wat anders :)
Maar ik weet ook niet wat het is...
Monitor speakers worden gebruikt om de mix, of dat nou de zaalmix is of de opnamemix, aan de opnametechnicus of muzikant te laten horen. Het zijn dus speakers die niet voor het publiek bedoeld zijn, maar speakers die helpen bij het maken van de mix of het maken van de muziek.

Bij popconcerten zie je ze altijd liggen op de voorrand van de stage. Ze liggen op de grond, gericht naar de muzikanten. In studio's worden een heel ander type speaker gebruikt, die wordt gebruikt om de opnamemix te beoordelen. Die speakers lijken meer op HiFi speakers. Je hebt daar nog near field en far field monitors, die respectievelijk dichtbij of ver weg staan.

Anoniem: 30941

Stuff die je gebruikt om een correct audio beeld te krijgen van een situatie... zie elk pop concert, de artiesten met de ear thingies. :o

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heel simpel. Een speaker die wordt gebruikt om iets te 'monitoren'.

Bijvoorbeeld in een opnamestudio de speakers die ze gebruiken om "live" met de opname mee te luisteren, of de speakers die in een concerzaal in de licht/gluidscabine hangen om mee te luisteren.

Speciale eisen zijn er theoretisch niet, al zijn het vaak tafelmodelspeakers en moeten ze ook zo neutraal mogelijk zijn. (uitzonderingen zijn er ook, grote studio's werken met Nautilus 801 van B&W, da's geen tafelmodel ;)).

[edit]
Damn, te laat :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:09

reiker

dan jij!

een speaker die de status van je pc monitort ?
waaruit een lieflijke dame je proc. belasting vertelt ?

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 14:24
er worden degelijk wel eisen gesteld aan monitor speakers.
dit is even t podium gedeelte

1. op alle banden helder overkomen
2. als het kan in compacte vorm
3. redelijk hard volume

en dan heb je ook nog div. type's dus de floors die zoals de naam het al zegt op de grond liggen

en dan heb je ook nog sidefill's die aan de zijkanten staan.

en omdat drummers chronisch doof zijn heb je ook nog drumfill's dit is vaak een klein topje en basje of een middel fullrange kastje wat klem tegen de drummer aanstaat.

en dan heb je ook nog In ears dat hoort ook weer tot het monitor gedeelte en deze plaats je in je oor. (de aangemete oordopjes zijn het beste.)

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Laatst online: 03-07 12:48
Dan heb je ook nog de studio monitor speakers (ik gebruik zelf bijvoorbeeld de Yamaha NS10-M (in bijna elke professionele studio terug te vinden naast de Genelec).

Deze monitor wordt gebruikt om een zo objectief en vlak mogelijk beeld weer te geven van je (eind)mix. Tegenwoordig worden de meeste huis-, tuin- en kamerspeakers speciaal gemaakt om in kleine ruimtes een heel mooi klankbeeld weer te geven (bijvoorbeeld kamerdruk), hierop klinkt bijna elke mix gewoon goed. Per saldo zal eenieder die nog nooit een studio monitor gehoord heeft raar opkijken als hij een geluidsfragment beluisterd omdat het eigenlijk niet klinkt...

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op vrijdag 14 september 2001 08:03 schreef A3-D het volgende:
Dan heb je ook nog de studio monitor speakers (ik gebruik zelf bijvoorbeeld de Yamaha NS10-M (in bijna elke professionele studio terug te vinden naast de Genelec).
Dat zijn die doosjes met witte speakers erin toch? Ze zeggen altijd 'als het op een setje NS10-M's goed klinkt klinkt het overal op' :D
Per saldo zal eenieder die nog nooit een studio monitor gehoord heeft raar opkijken als hij een geluidsfragment beluisterd omdat het eigenlijk niet klinkt...
Ik kom met regelmaat in een studio waar ze onder andere een kleine set KRK's hebben (met sub), een kleine set Dynaudio's en een gigantische set Dynaudio's hebben, maar alle drie die sets klinken juist helemaal geweldig hoor!

edit:
typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-07 08:02

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op donderdag 13 september 2001 23:29 schreef JvS het volgende:
...

Speciale eisen zijn er theoretisch niet, al zijn het vaak tafelmodelspeakers en moeten ze ook zo neutraal mogelijk zijn. (uitzonderingen zijn er ook, grote studio's werken met Nautilus 801 van B&W, da's geen tafelmodel ;)).

[edit]
Damn, te laat :P
Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/range/N800_Abbey_road.jpg
Heel errug :9~
* elsegre heeft vandaag een quote JvS-dag

No news is bad news.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 05:02

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Veel gebruikte (kleine project-) studio monitors:

Mackie HR824 (erg goed, gaan ook in het laag erg ver door).
• De albekende Yamaha NS10MS. Niet echt supergoed, wel veelgebruikt. Yamaha heeft tegenwoordig nieuwere monitors die erg goed zijn (MSP10 en MSP5).
Alesis M1A's. Ook populair. Niet zo heel duur. Alesis heeft nog meer types.
Event Electronics heeft de PS serie, PS5, PS6 en PS8. Hoe hoger het nummer, hoe groter de kast en hoe lager 'ie gaat. Ook hebben ze nog wat andere types.
Genelec heeft ook erg veel en goede monitors voor diegenen met een wat ruimer budget. :)
• Ook KRK Systems levert leuke monitors. De Rokits zijn geloof ik nogal populair, net als de V8's (en de nieuwe V88's zullen dat ook wel worden :) ).

Dit zijn wat merken, met links. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Dit zijn dus duidelijk wel studiomonitors, niet van die schuine dingen die je op het podium neerlegt. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik heb eens gevraagd aan een of andere geluidstechnicus waarom ze altijd die Yammies gebruikten. Quote:
"omdat je dan ook kan horen hoe het op kut speakers klinkt. En bovendien gaan ze niet zo snel kapot."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18221

Speakers aan de zeikant van je monitor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Laatst online: 20-11-2024
Op vrijdag 14 september 2001 19:19 schreef Jag het volgende:
Ik heb eens gevraagd aan een of andere geluidstechnicus waarom ze altijd die Yammies gebruikten. Quote:
"omdat je dan ook kan horen hoe het op kut speakers klinkt. En bovendien gaan ze niet zo snel kapot."
That's what I heard.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17288

Hoe bepaal je dan of het dan enig kwaliteit heeft ? .... vandaar dat sommige cd's minder klinken als andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Op vrijdag 14 september 2001 19:19 schreef Jag het volgende:
Waarom hoor ik die quote ook overal? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op vrijdag 14 september 2001 20:32 schreef Hillie het volgende:

[..]

Waarom hoor ik die quote ook overal? :)
Geen idee, ik heb het niet van een ander ofzo. Ik heb het aan iemand gevraagd die jullie zeker niet kenne (of het moet wel heel toevallig zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17288

Op vrijdag 14 september 2001 20:38 schreef Jag het volgende:

[..]

Geen idee, ik heb het niet van een ander ofzo. Ik heb het aan iemand gevraagd die jullie zeker niet kenne (of het moet wel heel toevallig zijn).
Hetzelfde stond vermeld op www.hifi.nl onder de rubriek bas luistert...laatste luister sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Ik hoor het ook op opnameforums waar ik kom. Je hebt de mensen die zweren bij hun NS10's (en vaak ook alleen die speaker kennen) en de mensen die met betere speakers werken. NS10's worden vaak, zoals eerder vermeld, gebruikt voor het checken of het op mindere speakers (a la sony setjes bij stereo's enzo) ook nog OK klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op vrijdag 14 september 2001 20:56 schreef Hillie het volgende:
Ik hoor het ook op opnameforums waar ik kom. Je hebt de mensen die zweren bij hun NS10's (en vaak ook alleen die speaker kennen) en de mensen die met betere speakers werken. NS10's worden vaak, zoals eerder vermeld, gebruikt voor het checken of het op mindere speakers (a la sony setjes bij stereo's enzo) ook nog OK klinkt.
Wat trouwens ook erg nuttig is.

Ze zouden eigenlijk een cd in twee versies moeten uitbrengen: voor audiofiele installaties en minisetjes :).

• A3-D
  • Laatst online: 03-07 12:48
Klopt allemaal, als het op deze monitor goed klinkt, dan kun je er practisch zeker van zijn dan het op elke neutrale speaker klinkt.

Het zijn idd die zwarte speakers met die witte counus erin, en 9 van de 10 geluidsstudio's heeft ze (gedeeltelijk) afgeplakt met...jawel, maandverband of iets dergelijks... ;)

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-10-2024
Volgens mij is het hier nog niet echt dudelijk gezegd, dus doe ik dat maar: normale hi-fi speakers vervormen en veranderen het geluid een beetje om het zo wat mooier te laten klinken. Die vervorming is bij ieder type boxen anders. Een monitor-box geeft het geluid precies weer zoals dat écht is en is dus neutraal.

Ik heb zelf trouwens de Spirit Absolute 2, bevalt prima.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-07 14:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

hier moet ik aan denken bij monitor speakers:
Afbeeldingslocatie: http://www.eaw.com/images/products/LA212.jpg

het is ook een monitor (duh :) )

dit is er btw eentje van eaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 23:48

Chiron

Moderator Discord
monitor-speakers worden ook gebruikt bij dj's en live-performances, omdat het geluid wat uit de PA-set komt meestal zo erg vervormd is, en van de dj/performer af is gericht dat het gewoon niet te doen is om een plaatje gelijk te zetten, de bassen uit de PA-set echo'en door de zaal, zit vertraging in etc

met monitors op het podium op de dj gericht heb je een zuiver en duidelijk geluid, zodat ie weet waar ie aan toe is ;)

meestal klinkt het op het podium ook totaal anders als in de zaal, in de zaal vallen mixfoutjes minder snel op (of iedereen is strontlazarus ;) ) en op het podium is alles loepzuiver te horen (als alles tenminste goed is afgesteld en behoorlijke apparatuur betreft)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22576

jah monitor speakers zijn niet voor publiek maar voor achter de DJ ('s) zodat ze ff kunnen pre-listen enzow... kunnen ze ff checken of ze een goeie mix hebben om te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Er zijn btw 2 soorten monitor speakers...

1 voor het afmixen van audio in studio omgeving tbv masterering of dergelijk.

2 voor het accentueren van geluid. In een P.A. opstelling wordt een monitor speaker gebruikt voor het aandikken van specifiek geluid. Bijvoorbeeld een zanger zal zijn eigen stem goed willen horen en met een complete backline achter is dat wat lastig. Dus een monitor speaker om te horen hoe hij/zij zingt.

In de eerste versie gaat het om een speaker die een representatief geluid geeft zodat de master op meerdere sets goed kan klinken. We hebben niet allemaal Tanoy of Genelec speakers ;)

De 2e versie heeft minder belang bij HIFI geluid het moet vooral een hoge "Q factor" hebben (bij zang) zodat e.e.a. goed te richten is en rondzinge voorkomen wordt. De rest wordt gedaan door een Monitor mixer en technicus die ervoor zorgt dat een ieder hoort wat hij of zij wil horen. Bas meer bas gitaar meer gitaar zang meer zang en ga zo maar door.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-07 13:53
Speakers gericht op muzikant o i d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26474

Op vrijdag 05 april 2002 08:23 schreef djgero het volgende:
ehh wat is de reden om dit topic te kicken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 510

je bent wel bezig met ouwe topics te kicken zeg, lekker nuttig bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:45
Ik denk dat de boodschap een half jaar terug ook wel goed is overgekomen :z

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Deze monitor wordt gebruikt om een zo objectief en vlak mogelijk beeld weer te geven van je (eind)mix. Tegenwoordig worden de meeste huis-, tuin- en kamerspeakers speciaal gemaakt om in kleine ruimtes een heel mooi klankbeeld weer te geven (bijvoorbeeld kamerdruk), hierop klinkt bijna elke mix gewoon goed. Per saldo zal eenieder die nog nooit een studio monitor gehoord heeft raar opkijken als hij een geluidsfragment beluisterd omdat het eigenlijk niet klinkt...
helemaal juist !!! De studiomonitor laat je dingen horen in de muziek die normale luidsprekers je niet vertellen..
ik hoop dat alles nu duidelijk voor je is :)

ow...ehh..oud topic :7

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
en over die NS-10's gesproken..dat zijn helemaal geen monitoren maar gewone hifi-speakers.. ze klinken alleen zo slecht dat ze inderdaad op een gegeven moment overal in de studio's opdoken als extra check voor de mix.. alleen in de loop van de tijd zijn die dingen gewoon als nearfields verkocht (en ook voor die prijs) terwijl het eigenlijk gewoon slechte hi-fi speakers zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Damn, das nou al het 2de oude topic dat je omhoog loopt te trappen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Op vrijdag 05 april 2002 10:33 schreef tbusquet het volgende:
Damn, das nou al het 2de oude topic dat je omhoog loopt te trappen.
HK is blijkbaar verleidelijk. Ik moet zeggen dat ik er niet zo heel veel aan vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
leuk grafiekje van mackie:

Afbeeldingslocatie: http://www.mackie.com/Products/HR824/images/HRfreqresp.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 10:39 schreef aatos het volgende:
leuk grafiekje van mackie:

[afbeelding]
Ze zijn ook redelijk geprijsd, 2250 Euro per paar.
Toch maar eens scoren als ik weer eens wat geld over heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

djgero, je krijgt een officieele waarschuwing voor het omhoog schoppen van drie oude topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.