Ik wil een nieuwe desktop samenstellen die jaren vooruit moet kunnen. Mijn laatste desktop heeft het na 10 jaar (!) begeven. Destijds heb de desktop met het forum en de BBG van toen samengesteld. Kortom, zeer positieve ervaringen met hier gehad. Onderstaande voorstel heb ik op basis van de desktop 1080p BBG samengesteld met aanvullend speurwerk.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Combinatie van kantoorwerk en casual gaming. Games zijn voornamelijk strategy games, die grafisch relatief weinig vragen (denk aan Age of Empires, Football Manager) met hier en daar een uitstapje naar een grafisch meer eisende game. Nu op een 24" monitor en dat zal vermoedelijk zo blijven; ben gewend aan 1080p maar wil in de toekomst ook 1440p kunnen proberen (zonder maximale settings).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is 1000-1250 euro, maar ik ben flexibel daarin. Voor duidelijke meerwaarde is ruimte. Ik laat hem assembleren bij een winkel als Azerty.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee (behalve monitor etc).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Fractal vind ik erg prettig voor behuizingen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte is van belang. Heb jarenlang met een Fractal Design R4 gewerkt wat enorm beviel. Behuizing moet daarom vergelijkbaar of stiller zijn dan de FD R4 met een vergelijkbaar sober uiterlijk (en liefst met USB-c). Verder gebruik ik Wifi op de desktop. Bekabeld internet voorlopig geen optie. Ik gebruikte een USB wifi adapter en dat ging acceptabel (in een nieuwbouwhuis).
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Vroeger was ik erg thuis in hardware, maar moet ik er weer inkomen. Wellicht twijfel ik te veel.
Check op 'compabiliteit'. Passen de onderdelen bij elkaar? Zitten er heel onlogische keuzes in?
Advies t.a.v. behuizing (stilte) versus acceptabele temperaturen en dus levensloop? Behuizing is belangrijk dus ik ben bereid hiervoor te betalen (vandaar de R7).
Advies t.a.v. moederbord, heb nu gekozen voor eentje met Wifi: overkill?
Kun je jaren door met 1 TB SSD? Of liever nu direct voor 2 TB gaan?
Alle feedback is welkom!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Combinatie van kantoorwerk en casual gaming. Games zijn voornamelijk strategy games, die grafisch relatief weinig vragen (denk aan Age of Empires, Football Manager) met hier en daar een uitstapje naar een grafisch meer eisende game. Nu op een 24" monitor en dat zal vermoedelijk zo blijven; ben gewend aan 1080p maar wil in de toekomst ook 1440p kunnen proberen (zonder maximale settings).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is 1000-1250 euro, maar ik ben flexibel daarin. Voor duidelijke meerwaarde is ruimte. Ik laat hem assembleren bij een winkel als Azerty.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee (behalve monitor etc).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Fractal vind ik erg prettig voor behuizingen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte is van belang. Heb jarenlang met een Fractal Design R4 gewerkt wat enorm beviel. Behuizing moet daarom vergelijkbaar of stiller zijn dan de FD R4 met een vergelijkbaar sober uiterlijk (en liefst met USB-c). Verder gebruik ik Wifi op de desktop. Bekabeld internet voorlopig geen optie. Ik gebruikte een USB wifi adapter en dat ging acceptabel (in een nieuwbouwhuis).
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Vroeger was ik erg thuis in hardware, maar moet ik er weer inkomen. Wellicht twijfel ik te veel.
Check op 'compabiliteit'. Passen de onderdelen bij elkaar? Zitten er heel onlogische keuzes in?
Advies t.a.v. behuizing (stilte) versus acceptabele temperaturen en dus levensloop? Behuizing is belangrijk dus ik ben bereid hiervoor te betalen (vandaar de R7).
Advies t.a.v. moederbord, heb nu gekozen voor eentje met Wifi: overkill?
Kun je jaren door met 1 TB SSD? Of liever nu direct voor 2 TB gaan?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 87,39 | € 87,39 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B550-F GAMING WIFI II | € 144,- | € 144,- |
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC Edition 8GB GDDR6 | € 287,28 | € 287,28 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart | € 169,90 | € 169,90 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 CO | € 31,90 | € 31,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 51,99 | € 51,99 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 500W | € 60,91 | € 60,91 |
1 | SSD's | Lexar NM710 1TB | € 67,90 | € 67,90 |
Totaal | € 901,27 |
Alle feedback is welkom!