Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektro
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-05 18:25
M.i.v. 1-1-2025 gaat mijn nieuw 1-jarig energiecontact in en krijg ik te maken met terugleveringskosten van elektriciteit. Mijn energieleverancier werkt met staffels van terugleveringskosten op jaarbasis en rekent op de eindnota met een omgerekend dagtarief.
Dus niet met een kWh-prijs.
Ik wil bezuinigen op de terugleveringskosten door mijn zonnepanelen 4 maanden in de winter (november t/m februari) uit te schakelen, wanneer het rendement van de zonnepanelen toch erg laag is. Dan betaal ik op de eindnota niet voor 365 dagen terugleveringskosten, maar 365-120 is 245 dagen tegen het geldende dagtarief. Graag jullie reacties op dit forum of mijn redenatie klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 17:43
Kijk in je contract, hierin zou beschreven moeten staan hoe de kosten worden berekend.

Waarschijnlijk is het zo:
Je energieleverancier gaat uit van x kWh die je jaarlijks teruglevert en rekent daar een vast bedrag voor.
Het dagtarief is gewoon het staffelbedrag gedeeld door 365.
Je energieleverancier zal niet gaan kijken hoeveel dagen jij werkelijk hebt teruggeleverd.

[ Voor 94% gewijzigd door CappieL op 06-12-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektro
Mijn contract zegt:
De vaste terugleveringskosten treden in werking zodra wij de teruglevering van electriciteit op je aansluiting registreren, ook als dat tijdens de looptijd van dit contract is.

Als je dit leest dat zou je toch zeggen dat mijn redenatie klopt. Of niet?

Maar nu komt het, ik heb het voor gelegd aan mijn energieleverancier. De reactie is.
Wij geven een andere invulling aan deze zin dan jij doet. Deze zin ziet namelijk toe op situaties dat iemand gedurende zijn of haar contractsperiode bij ons zonnepanelen laat leggen en begint met het terug leveren van elektriciteit. In dat geval berekenen wij vaste terugleverkosten vanaf het moment dat wij teruglevering registeren. Dit gaat ook samen met de aanmelding van de zonnepanelen bij energieleveren.nl.
"De vaste terugleveringskosten voor standaardjaarinvoeding betaal je bovenop de vaste leveringskosten voor standaardjaarafname. Deze vaste terugleveringskosten bestaan uit een vast bedrag per dag waarvan de hoogte afhankelijk is van de hoeveelheid daadwerkelijk teruggeleverde elektriciteit per jaar.". Hieruit kun je opmaken dat de vaste terugleverkosten hand in hand gaan met de reguliere vaste kosten die je maakt als klant bij ons.

Er zullen dus ook vaste terugleverkosten in rekening gebracht worden over de dagen dat je zonnepanelen uit hebt gezet.

Graag jullie reacties op dit forum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:58
Waarschijnlijk ga jij aan het kortste eind trekken en krijg je geen lagere rekening als je jouw panelen een aantal maanden uitgeschakeld.
Juist in de wintermaanden is je zelfconsumptie trouwens het hoogste dus het is niet direct een briljante redenatie die je aan het volgen bent.

Ook niet chique om een topic hiervoor te kapen, maar dat zijn mijn €0,02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektro
In de wintermaanden leveren mijn zonnepanelen in ieder geval bijna niets op. Dit weegt niet op tegen de terugleveringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 23:58
@Elektro als je toch overtuigd bent van je gelijk, waarom vraag je dan nog naar onze visie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Eigen topic :)
Zowel het uitgangspunt als fix kloppen niet:
Dagen zonder teruglevering worden ook gefactureerd.
Zonnepanelen uitzetten in donkere maanden zou dan weinig zinvol zijn omdat er dan waarschijnlijk al veel dagen zonder teruglevering zijn en met uitschakelen mis je ook eigenverbruik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Elektro schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:13:
In de wintermaanden leveren mijn zonnepanelen in ieder geval bijna niets op. Dit weegt niet op tegen de terugleveringskosten.
Wil je zeker ook in de zomer een deel van het dagtarief niet betalen omdat je 's nachts niets opwekt.
Neem een dynamisch contract dan betaal je geen TLK.

[ Voor 14% gewijzigd door jobr op 06-12-2024 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
Elektro schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:12:
Mijn energieleverancier werkt met staffels van terugleveringskosten op jaarbasis en rekent op de eindnota met een omgerekend dagtarief.
Dat moet je kijken of het gunstig is onder een bepaalde staffel te blijven en eventueel daarvoor af te schakelen. Dat kun je dan het beste in de zomer midden op de dag doen wanneer je eigen verbruik het laagste is.
Die terugleverkosten zullen sowieso op alle dagen van het jaar toegepast worden.

Welke leverancier gaat het eigenlijk om?

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 06-12-2024 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elektro
Ik wil aangeven dat wat in het contract staat niet wordt nageleefd. Ze hebben op een onzorgvuldige en slordige manier de terugleveringskosten geintroduceerd, nadat de eerste kamer de afbouw van de salderingsregeling eerder heeft weggestemd. Alle energieleveranciers zijn slechte verliezers en proberen de zonnepaneelbeziteers als melkkoe te gebruiken. Hun inkoopbeleid van energie is verouderd. De zogenaamde kosten die ze doorberekenen kloppen mijn inziens niet. Alleen de netbeheerders maken kosten om de energietransitie te doen slagen. En dit wordt al enkele jaren en de komende jaren doorberekend in de netbeheerkosten. Ik durf te stellen dat energielevranciers op dit punt allemaal energiecowboys zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emielbf
  • Laatst online: 17-05 07:26
deze bak met ongefundeerde uitsparken, meningen en gevoelens laten we maar even voor wat ie is. Wel een tip: verdiep je even in deze materie.

De terugleverboete betaal je op basis van de hoeveelheid teruggeleverde kWh's, die worden bepaalt bij de jaarnota en in rekening gebracht, bij jou blijkbaar als een bedrag per dag. Je leverancier ziet niet dat je panelen uitstaan, die registreert slechts evt teruggave. Als je door jou actie in een lagere staffel uitkomt, betaal je dus een gemiddeld lagere prijs als tlv. De kronkel dat je per dag zou moeten betalen is er niet, je betaalt op jaabasis de staffel die je teruggeleverd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 23:57

pistole

Frutter

De zin die je zelf quote is helder genoeg. In de winter lever je nauwelijks terug dus uitzetten heeft dan ook nauwelijks invloed op de staffel waarin je valt.
De vaste terugleveringskosten voor standaardjaarinvoeding betaal je bovenop de vaste leveringskosten voor standaardjaarafname. Deze vaste terugleveringskosten bestaan uit een vast bedrag per dag waarvan de hoogte afhankelijk is van de hoeveelheid daadwerkelijk teruggeleverde elektriciteit per jaar.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46

Mickey77

Allround ICT-er

@Elektro Je rant geeft al aan dat je ontevreden bent over de terugleverkosten en is waarschijnlijk iedereen hier. Dus je gaat zoeken naar een manier om die omlaag te krijgen. Dat is logisch. Maar het antwoord is natuurlijk dat ze niet een vast bedrag per dag in rekening brengen, maar wat je werkelijk teruglevert. Uit de tekst die ze geven, maak ik op dat ze gaan tellen VANAF het moment dat je iets teruglevert. Je hoeft dus bij de start van het contract niet zelf aan te geven of je wel of niet terug gaat leveren. Dat zien ze vanzelf.

Ze rekenen dus terugleverkosten, maar omdat het slecht valt bij mensen om één heel hoog bedrag te zien op de rekening, delen ze dat door 365. Dus stel je levert xyz kW terug over 365 dagen, dan willen ze dat jij de kosten betaalt over die xyz kW. Jij hoopt dus kennelijk dat als je jouw panelen de wintermaanden 90 dagen uit zou zetten, dat ze het dan okee vinden als jij 275/365 deel betaalt van wat je over het hele jaar hebt terug geleverd? Hoe zouden ze jou dan dan kwijt gaan schelden?

Wat natuurlijk wel zo is - en dat staat hierboven ook - is dat als je de panelen een deel van het jaar uit zou zetten, dat je dan minder kW gaat opwekken. Dus dan zal je over een heel jaar minder betalen (en dan zal dus ook het bedrag per dag verminderen). Maarja, dan ga je ook meer energie afnemen natuurlijk. Dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat je echt geld gaat besparen door je zonnepanelen uit te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:01
Elektro schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:28:
Ik wil aangeven dat wat in het contract staat niet wordt nageleefd. Ze hebben op een onzorgvuldige en slordige manier de terugleveringskosten geintroduceerd, nadat de eerste kamer de afbouw van de salderingsregeling eerder heeft weggestemd.
De voorwaarden zijn onderdeel van je contract, heb je de voorwaarden gelezen?
Is dit je energieleverancier waarvan dit in de voorwaarden staat?
Deze vaste terugleveringskosten bestaan uit een vast bedrag per dag waarvan de hoogte a ankelijk is van de hoeveelheid daadwerkelijk opgewekte elektriciteit per jaar. Op het tarievenblad in je contract vind je de schalen met bijbehorende bedragen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik vraag mij af of zonnepanelen afkoppelen en afmelden bij energieleveren.nl zou werken. Kwestie van proberen, denk ik.
Wat gebeurt er als ik een installatie verwijder?
De installatie is dan niet meer gekoppeld op het betreffende adres en ook niet meer zichtbaar voor de aangeslotene.
https://www.energieleveren.nl/faq

[ Voor 48% gewijzigd door M66B op 07-12-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektro
Beste M66B, Voordat ik aan dit topic begon op 6 december 2024 had ik ook al dat idee.
Ik wilde alleen even checken of iemand ook op dat idee was gekomen en er inmiddels ervaring mee had.
Ik zit via energieleveren.nl op een duidelijk antwoord te wachten van mijn netbeheerder ENEXIS.
Het is in ieder geval het proberen waard.
Wie niet waagt, wie niet wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kijk eens terug naar eerdere jaren hoeveel je per dag op hebt gewekt, grote kans dat je netto amper hebt teruggeleverd en het meteen naar apparaten in je huis is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:01
M66B schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:17:
Ik vraag mij af of zonnepanelen afkoppelen en afmelden bij energieleveren.nl zou werken. Kwestie van proberen, denk ik.

[...]
https://www.energieleveren.nl/faq
Kan je net zo goed je omvormer uitzetten, bereik je hetzelfde mee denk ik.
Uiteindelijk draait het om hoeveel je teruglevert.

@Elektro Al je voorwaarden gelezen?
Pagina: 1