Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-10 09:45
Nederland
Nu in december 2024:
- overheid is top werkgever en big spender
- bedrijven vallen om bij bosjes

Ik weet niet hoe dit bij jullie is, maar dit lijkt me toch een zeer ongezonde ontwikkeling. Als overheid interim €28000 per maand incasseren of €6500 op een vaste baan zonder dat daar kapitalistische regels van toepassing zijn. Het spijt me als je werkt bij 1 van de honderden overheden, maar dan ook kan je het grote plaatje zien toch? Of vindt je het wel prima?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUdab5D2rRV1oNKZM6YcBy-Ghfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aw6S7fK25tUZH7UQvqraanm.jpg?f=fotoalbum_large

De Verenigde Staten
Het is jammer dat de VS eerst zal laten zien hoe het ook kan. Aanmoedigen om te stoppen met oorlog, lasten verlichtingen en bezuinigen bij de overheid. Helaas dat Biden nu snel opeens nog allerlei gekke dingen doet om het te escaleren.

Voor jou
Wat er gaat gebeuren de komende tijd:
1. Faillissementen zijn onderdeel van een gezonde economie
2. Wisselen van baan voor meer loon is moreel acceptabel
3. Hypotheekrente zal op dit niveau van ~3% stabiliseren, want er zijn voldoende banen en de economie draait.

Waarom dan toch dit topic. Ik heb moeite met waar Nederland en Europa op dit moment staan en waar er bij de VS en China wel hoop en potentie lijkt te zijn.
Blijkbaar moet ik accepteren dat wij het museum van de wereld zijn, de VS de uitvinder en China de fabriek.

Ben je het eens met deze meningen? Waarom wel of niet?

[ Voor 21% gewijzigd door Harm_H op 06-12-2024 04:04 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:43

Herman

FP ProMod
Als je de schaal iets groter maakt, dan zie je dat het wel mee valt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrX6q_LvrbLafqwYvVx3mYKYYKE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bj90IxlVdZ7AcpccP3KM3Iwv.jpg?f=user_large
Is het aantal nu hoog, af was het aantal in 2021-2022 extreem laag. Zeg het maar.

Verder vind ik je OP een nogal onsamenhangend verhaal ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
Voorspelling 2025 bedoel je denk ik?

Ik vind alleen dat plaatje niet veel zeggen. Zit er niet een inhaalslag van alle zombiebedrijven in van de corona periode? Gaat het om grote of kleine bedrijven?

Ik begrijp niet zo goed waar je heen wilt, Trump gaat nog een hoop trammelant veroorzaken denk ik. Een overheid is geen bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01:57
Lastenverlichting in de VS? Ik denk dat je niet doorhebt wat er gaat gebeuren wanneer allerlei tariffs worden ingevoerd op alles dat uit het buitenland komt. Zoals de gigantische ladingen voedsel die worden geïmporteerd uit Mexico. Of wanneer alle immigranten eruit geknikkerd worden die de agrarische sector in de lucht houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:57
YouTube: Economist explains why Europeans are getting poorer… and happier

Ik vind dit wel een interessant filmpje. Europa wordt armer maar gelukkiger.

Je kan niet elk aspect van het leven omzetten naar een hoeveelheid geld om er de waard van te bepalen.
En overheden zijn geen bedrijven eerder het tegengestelde van wat bedrijven zijn. Wil je een sterke economie met sterke bedrijven dan heb je ook een sterke overheid nodig die instaat voor gelijk speelveld (regulering) en rechtszekerheid.

Wat niet wil zeggen dat er geen voortdurende aandacht moet zijn voor kosten, dat hoort er gewoon bij.

Maar ik zou zeker geen voorbeeld nemen aan de VS/China. Met hun eenzijdige focus op geld draaien ze zichzelf in de vernieling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:06
China is een dictatuur en de VS gaan hard de kant van een autocratie op. In de VS is er een slechte toegang tot gezondheidszorg voor velen en is de opwaartse mobiliteit beperkt. Onderwijs is schreeuwend duur, en laten we nog maar niet beginnen over het ontbreken van allerlei sociale vangnetten.

Zat mensen die in auto's dan wel een tent wonen met een baan. Dus die lastenverlichting is zoals altijd een sigaar uit eigen doos. De echte lastenverlichting zit hem in de verlaging van de belastingen voor bedrijven en daar wringt de schoen. De 1% (laten we zeggen tot 5%) wordt nog rijker en de rest armer.

Voor de brede maatschappij is die richting nooit goed, zie Piketty als je daar wat over wil lezen. Of een van de andere economen die er boeken over geschreven hebben (Stiglitz, Esther Duflo en anderen).

Ik zie je puur kijken naar kosten, nergens naar baten. Innovatie en fundamenteel onderzoek worden gedragen door de overheid, het bedrijfsleven komt pas in een later stadium erbij, als de laatste stap naar producten voor de markt worden bedacht en ontwikkeld.

Bovendien, er werkt 12% bij de overheid (om en nabij) dat betekend dat het overgrote deel van de werkende bevolking gewoon in de private sector werkzaam is. En de overheid zorgt voor de inrichting, onderhoud en beleid op het gebied van alle zaken die de private sector nodig hebben om te kunnen floreren.

Kan het beter, altijd, maar we hebben een sterke, actieve en uitvoerende overheid nodig om als samenleving te kunnen floreren.

Bovendien, je punten hebben weinig tot niets met elkaar van doen. En al helemaal geen voorspelling.

Laat ik eens een voorspelling wagen.

De economie groeit in 2025 met name door de verdere noodzaak om de energietransitie uit te voeren. Energie is namelijk het begin van alle activiteit en wie de goedkoopste en duurzame energie zo snel mogelijk kan benutten behoudt zijn concurrentie positie.

Op het gebied van AI staan er grote dingen te gebeuren, chips en fabrikanten daarvan worden steeds belangrijker. (In NL ASML, Besi en anderen). Personeelstekorten houden aan, de grootste uitdagingen worden de investeringen in het onderwijs, de juiste opleidingen aantrekkelijk maken en het mogelijk maken om mensen uit het buitenland aan te kunnen trekken. Beetje haaks op wat het kabinet wil doen allemaal, hier wringt het behoorlijk.

Geo politiek zitten de grootste bedreigingen, tarieven oorlog, politieke isolatie en vernietiging van de rechtstaat en democratie, beide voorwaarden voor economische stabiliteit en groei.
Dan nog de oorlog in Oekraïne die we in europa moeten gaan oplossen. Anders is het feest zeker voorbij.

Voor 2025 en 2026 verwacht ik als de juiste keuzes worden gemaakt, een flinke groei in de sectoren Energie, techniek, It en wapenindustrie.

[ Voor 29% gewijzigd door CornermanNL op 06-12-2024 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat is natuurlijk maar zover dat je dat kan doen voor we armer en ongelukkiger worden. Zeker natuurlijk met de vergrijzing, waarbij dat in Nederland grote impact gaat hebben (met 1 op de 4 die in de zorg moeten werken als het zo door gaat), maar waarbij andere Europese landen dat probleem ook hebben zonder pensioenpotten.
Wil je een sterke economie met sterke bedrijven dan heb je ook een sterke overheid nodig die instaat voor gelijk speelveld (regulering) en rechtszekerheid.
Eens, maar vooralsnog werkt dat toch echt erg beperkt. Het gelijke speelveld is vooral ongelijk: door veel strengere regels voor Europese bedrijven tov bedrijven buiten Europa (inclusief degene die aan Europa weer leveren), vindt gewoon veel van de groei plaats buiten Europa. En daarmee wil ik zeker niet zeggen dat we alle regels maar moeten afschaffen, maar wel dat er een hoop meer zou moeten gebeuren om daadwerkelijk dat gelijke speelveld te creeeren. (En sommige regels moeten worden afgeschaft / versoepeld).

Anyway voor 2025/2026 zie ik nog weinig veranderen, op zo'n korte termijn. Maar voor langere termijn hebben we in Europa toch wel behoorlijke uitdagingen waar een oplossing voor vinden totaal geen prioriteit lijkt te zijn in de politiek, maar ook in de samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 06:48
Europa.
tot midden 2025 gebeurt er weinig en marketen zakken in elkaar. Tegen einde winter is een akoord over Oekraine en herstelt de economie in de zomer.
8% groei euronext 100

US
Zelfde verhaal maar groei komt veel eerder dan in europe terug.
S&P500 vlot over 7000 tegen eind 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

cytherea schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:11:
Zit er niet een inhaalslag van alle zombiebedrijven in van de corona periode?
Exact dat.... de dip die je ziet qua aantal faillissementen kwam omdat ongezonde bedrijven door middel van coronasteun overeind bleven. Daar waar ze eigenlijk te weinig bedrijfsmatige inkomsten hadden kwamen die plots door financiële steun door de overheid. Daar is laatst onderzoek naar gedaan en daar kwam uit dat door die steun er zo'n 12.500 faillissementen zijn voorkomen, dus bedrijven die normaliter onder normale omstandigheden het niet hadden gered.

Van die 12.500 bedrijven zullen er weinig het van redden, dus die krijg je er uiteindelijk gewoon 'bij' naast de reguliere faillissementen. Het beeld is dus gewoon vertekend, die piek zal nog wel hoger worden en uiteindelijk zal de lijn zich weer stabiliseren.

En vergeet niet, er zijn vergeleken met vroeger gewoon meer bedrijven, dus ook meer faillissementen. Om de grafiek meer duiding te kunnen geven zal je deze over een grafiek van het aantal bedrijven over de zelfde periode moeten plakken.

[ Voor 16% gewijzigd door Han op 06-12-2024 08:54 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

jvvv schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:26:
Europa.
tot midden 2025 gebeurt er weinig en marketen zakken in elkaar. Tegen einde winter is een akoord over Oekraine en herstelt de economie in de zomer.
8% groei euronext 100

US
Zelfde verhaal maar groei komt veel eerder dan in europe terug.
S&P500 vlot over 7000 tegen eind 2025
Mag ik jouw glazen bol even lenen? Ik zoek nog de lottonummers voor deze maand.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Ik mis in dit topic wat de vraag of stelling nou precies is. Daarom een slotje. Afhankelijk van het discussie onderwerp passen sommige (maatschappelijke of actuele) discussies ook beter in AWM.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.