Vandaag de smartstuff P1 => Modbus dongle binnen gehad. Geflashed met de SDM630 firmware via hun website en aangesloten op mijn P1 poort. Of eigenlijk op de P1 splitter omdat ik ook een HomeWizard P1 meter heb die ik wil blijven gebruiken.
Voor het testen eerst de kabel op een modbus-usb converter aangesloten en in de Pi geprikt waar Homeassistant op draait. Config aangepast en de juiste
adressen toegevoegd. Werkt! Dus nu op de omvormer connector aansluiten. Pin 7-8
P1 dongle zit uiteraard in de meterkast, omvormer hangt op zolder dus er loopt nu een losse kabel door huis voor de duur van de test
De dongle heeft modbus adres 2 dus moest in de omvormer ook nog even het adres aanpassen. Wat is dat klop/tik systeem van Growatt toch irritant.. Maar het is gelukt! Omvormer ingesteld op Export Limit ON met de meter (niet CT). Is ook terug te zien via de HA Solax modbus integratie:
In de Growatt app en webinterface krijg je er meteen een nieuw plaatje bij waarbij ook de grid export in beeld word gebracht. Toen wist ik dus zeker dat het werkte. De 'meter' is ook zichtbaar in de lijst van apparaten. Voor vandaag nog niet representatief maar zie hieronder hoe het er uit ziet: