Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jewepe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-08 15:23
Onderdeel van mijn arbeidsvoorwaardenpakket is een Individueel Keuzebudget (IKB). Dit budget is een percentage van het salaris en geeft de mogelijkheid om:

• Naar eigen wens een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen op door jou
gewenste tijdstippen;
• Je maandinkomen deels om te zetten in verlofuren en andersom (de waarde van een IKB-uur is hetzelfde als je maandinkomen per uur);
• Je maandinkomen op een fiscaal voordelige manier te gebruiken voor een aantal
doelen.

Gegeven het feit dat ik momenteel geen extra maandinkomen nodig heb, ben ik voornemens de uren om te zetten in verlofuren. IKB-spaarverlof is onbeperkt houdbaar en kan in de toekomst opgenomen worden.

Kan ik bovendien stellen dat het financieel voordelig is deze uren om te zetten in verlofuren aangezien een huidig verlofuur minder waard is dan een verlofuur over een x aantal jaren ervan uitgaande dat salaris zal toenemen in de toekomst? Zijn er andere factoren waar ik rekening mee dien te houden bij deze redenatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Rendement op je geld zou je rekening mee kunnen houden. Als jouw salaris (en daarmee de fictieve waarde van je verlofdagen) sneller stijgt dan dat het zou doen als het op je rekening staat, dan is dat een factor van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45

FreakNL

Well do ya punk?

Hangt van het systeem af.

Toen ik bij Sogeti werkt hadden uren de waarde van het jaar toen geldige uurloon van opbouw. Dat kon je ook gewoon in het systeem zien.

Waar ik nu werk worden verlofuren steeds meer waard en kun je ze beter bewaren en pas verkopen als ze dreigen te verlopen. Dat laatste is voor de werknemer voordeliger maar ergens is het ook raar. Ik heb nog uren staan uit 2019 maar ik verdiende toen stukken minder…

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 04-12-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Paar puntjes om rekening mee te houden:

Hoe wordt het IBK uitbetaald en berekent, aan de hand daarvan moet je wellicht ook je Pensioenopbouw en vakantiegeld mee berekenen in het rekensommetje.

Daarbij als je boven de heffing vrije vermogen box 3 zit kan het weer VRH schelen.
Je een lager inkomen heb wat wellicht te goeden kan komen voor eventuele toeslagen.

Nadelen je inkomen is lager wat gevolgen kan hebben voor een eventuele hypotheek aanvraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:00

DirtyBird

Praktiserend denker

Beste rendement is in december verlofuren kopen en als je salaris per 1-1 stijgt ze dan weer verkopen :p

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je mag per jaar maar een X aantal uren spaarverlof kopen via IKB. Aan het einde van het jaar gaan deze uren over op je IKB spaarverlof en zijn ze geldig tot 12-12-9999 geloof ik :+

Het is inderdaad voordelig om ze te kopen vóórdat je een loonsverhoging (bijv per nieuw jaar een trede omhoog) krijgt. Dan zijn deze uren dus later meer waard geworden.

Het kopen van IKB-uren heeft geen gevolgen voor je pensioenopbouw. Je mag volgens de fiscale regels voor maximaal 10% van de overeengekomen arbeidsduur uren kopen zonder dat het gevolgen heeft voor je pensioenopbouw.

Mijn hypotheekverstrekker heeft overigens het IKB (=vakantiegeld + 13e maand) volledig meegerekend in de maximale hypotheek hoogte. Ze hebben me ook nooit gevraagd of ik het IKB laat uitbetalen of er iets anders mee doe. Mocht verhuizen relevant zijn voor jou dan altijd even checken bij je hypotheekverstrekker wat hun regels zijn omtrent meerekenen IKB.

Zijn er nadelen? Lastig te zeggen. Als het ooit héél slecht gaat met jouw overheidsorgaan en er moet extreem bezuinigd worden in een crisis, dan kan wellicht wat spaarverlof verdwijnen? Dat risico vind ik persoonlijk dermate laag dat ik ook elk jaar maximaal uren bijkoop.

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 04-12-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:52:
Waar ik nu werk worden verlofuren steeds meer waard en kun je ze beter bewaren en pas verkopen als ze dreigen te verlopen. Dat laatste is voor de werknemer voordeliger maar ergens is het ook raar. Ik heb nog uren staan uit 2019 maar ik verdiende toen stukken minder…
En toch is het, hoe krom ook, hoe het werkt. Vakantiedagen die je meeneemt worden meer waard als je ze meeneemt (er van uit gaande dat je loonsverhoging hebt gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:35:
[...]

En toch is het, hoe krom ook, hoe het werkt. Vakantiedagen die je meeneemt worden meer waard als je ze meeneemt (er van uit gaande dat je loonsverhoging hebt gekregen).
Dan moet je wel eerlijk vergelijken: je salaris, als het is uitbetaald, kan ook meer waard worden als je het spaart, investeert of belegt. Als jouw beleggingen 10% rendement maken per jaar en je salaris stijgt 3%, dan kun je beter uitbetalen dan dagen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:14
Als je valt onder de rijkscao (wat ik vermoed) ik val daar zelf ook onder en koop elk jaar maximaal bij: dit jaar ook al maximaal gekocht voor de cao loonsverhoging: mocht je nog tredes in je schaal overhebben dan altijd voor 1 maart maximaal kopen is na 1 maart meteen meer geld waard. Het grootste risico wat je loopt is dat je 2,5 jaar eerder met pensioen moet, demotie en salarisverlagingen komen al een tijdje niet meer voor. Mijn rendement op mijn investering is tot nu toe circa 8 procent, kan zat slechter zou ik zeggen. En bijkomend voordeel je houd je vermogen buiten zicht van de fiscus….

(Rendement zal de komende jaren wel iets dalen want ik zit aan het einde van mijn loonschaal, maar mocht ik een move maken dan stijgt het weer vrolijk door)

[ Voor 12% gewijzigd door Sammy_tukker op 04-12-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
en wat dan als ik stop met werken bij de overheid dan maak je eerst al je uren op, of verkoop je die dan weer terug? en hoe werkt dat dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 14:08
No Hands schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:19:
en wat dan als ik stop met werken bij de overheid dan maak je eerst al je uren op, of verkoop je die dan weer terug? en hoe werkt dat dan?
Dat staat netjes beschreven hier: https://www.p-direkt.nl/i...b-uren-en-ikb-spaarverlof

TLDR: Je uren worden omgezet naar spaarverlof, dat verlof wordt alleen uitbetaald bij uitdiensttreding of overlijden.Oftewel je krijgt een zak geld mee, al dan niet in de kist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
No Hands schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:19:
Ik heb collega’s die weg gingen (zzp-en) baan opgezegd over 6 maanden, vrijgesteld van werkzaamheden want voldoende vrije dagen toen gaan zzp-en en dubbel geld binnen gehaald. Gelukje wat sommigen daar bij hadden waren enkele salarisverhogingen en eenmalige uitkeringen die ze ook nog ff meepakten. In dienst blijven (zo lang als mogelijk) is niet gek.
Waar zzp staat kan ook andere baan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jewepe
Ik val inderdaad onder de CAO rijk.

Dus kort samengevat:

Voordelen:
- Rendement opbouwen gekoppeld aan salarisverhogingen
- Uit zicht fiscus houden (i.v.m. vermogensrendementsheffing, toeslagen)
- Bij overstappen van baan naar andere werkgever (of zelfstandige) de mogelijkheid op een tijdelijk dubbel inkomen indien gewenst
- Bij behoud van baan en spaarverlof mogelijkheid om eerder met pensioen te gaan

Nadelen:
- Klein risico op demotie of salarisverlagingen
- Weinig rendement indien hoog in een schaal
- Minder hypotheekruimte indien hypotheekverstrekker naar besteding IKB vraagt

Overwegingen:
- De waarde van een IKB-uur is hetzelfde als je maandinkomen per uur
- Je kunt je IKB-spaarverlof niet laten uitbetalen.
- Uitbetaling vindt alleen plaats bij uitdiensttreding of overlijden
- Het kopen van IKB-uren heeft geen gevolgen voor je pensioenopbouw. Je mag volgens de fiscale regels voor maximaal 10% van de overeengekomen arbeidsduur uren kopen zonder dat het gevolgen heeft voor je pensioenopbouw.
- Weeg af of via andere wegen (sparen/beleggen) meer rendement valt te behalen in vergelijking met het rendement dat ontstaat door loonstijgingen

[ Voor 36% gewijzigd door jewepe op 05-12-2024 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
jewepe schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:22:
Ik val inderdaad onder de CAO rijk.

Dus kort samengevat:

Voordelen:
- Rendement opbouwen gekoppeld aan salarisverhogingen
- Uit zicht fiscus houden (i.v.m. vermogensrendementsheffing, toeslagen)
- Bij overstappen van baan naar andere werkgever (of zelfstandige) de mogelijkheid op een tijdelijk dubbel inkomen indien gewenst

Nadelen:
- Klein risico op demotie of salarisverlagingen
- Weinig rendement indien hoog in een schaal
- Minder hypotheekruimte indien hypotheekverstrekker naar besteding IKB vraagt
- Vervroegd met pensioen (wat is hier precies het nadeel?)
Dat eerder met pensioen is met een sarcastische ondertoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jewepe
Allen hartelijk dank voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:55

Zenix

BOE!

@jewepe Ik doe dit al een paar jaar en heb er ook over geschreven in het FO topic:
Zenix in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"

Het pensioen stuk is belangrijk om mee te nemen, die betaal je niet, maar die krijg je wel als daadwerkelijk verlof gaat opnemen. Uitbetalen is nooit gunstig, tenzij je zoals ik in die post aangeef 3600 uur hebt, uren koopt en laat uitbetalen voor een hoger uurloon aan het einde van het jaar.

Verder zijn er ook een aantal fiscale zaken waar je rekenig mee moet houden in box 1. Door lager brutoloon, kan je soms wel bepaalde toeslagen krijgen, of minder bijdrage voor kinderopvangtoeslag en lagere drempel bij het aftrekken van medische kosten.

Zo heb ik dit jaar maximaal uren gekocht, nog IKB uitgegeven aan een duurzame voorziening. Met daarnaast nog extra pensioen inleg bij Meesman naast ABP, waardoor mijn brutoloon in box 1 dit jaar tienduizenden euro's lager is. Ik had namelijk veel werkzaamheden aan mijn gebit, door een lager brutoloon is drempel voor medische kosten lager geworden, waardoor ik meer terug krijg.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 05-12-2024 10:27 ]

Pagina: 1