Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-05 16:14
Gelijktijdig met onze formele emigratie naar Italië is onze personenauto op één en dezelfde dag (4 juli 2024) export klaar gemaakt en uitgeschreven uit het Nederlandse kentekenregister. Gezien de relatief jonge leeftijd van de auto hadden we recht op een aanzienlijke teruggave van BPM. Een verzoek daartoe moet binnen een termijn van 13 weken geschieden. Bij het verzoek tot teruggave moet een bewijs worden gevoegd dat de auto daadwerkelijk is ingeschreven in een ander EU-lidstaat of EER-land. Door een combinatie van vakanties (Italië/augustus!) en een knullige formele fout duurde dat laatste wat langer dan voorzien. Maar op 26 september, dat is 8 dagen voor het verstrijken van de termijn, hadden we het bewijs van inschrijving eindelijk binnen.

Een mogelijkheid om het verzoek elektronisch in te dienen bestaat voor dit geval niet. Helaas. Het moet per post naar Heerlen. Onze ervaring is dat in het postverkeer Italië Nederland v.v. een poststuk of binnen een week bezorgd wordt, of het duurt tenminste drie weken, of in een zeldzaam geval het raakt het wel eens zoek.

Dus voor de zekerheid (bewijs!) per aangetekende post naar Heerlen dagtekening 26/09/2024 13:07. Helaas heeft ons poststuk de trage route genomen en is pas op 14 oktober afgeleverd te Heerlen. Voldoet hiermee niet aan de formele vereisten en is dus niet-ontvankelijk.

Hoe moet ik de volgende ambtelijke tekst duiden? "Ik heb uw verzoek wel in behandeling genomen, maar u kunt geen bezwaar maken tegen deze beslissing. Wel kunt u bezwaar maken tegen de beslissing dat uw verzoek niet ontvankelijk is." Ik ga er in mijn interpretatie van uit dat indien ik niet binnen 6 weken een bezwaarschrift tegen de niet-ontvankelijk verklaring afgeleverd heb te Heerlen ik sowieso kan fluiten naar de teruggaaf.

Uiteraard ga ik bezwaar maken. Maar komt het dan wel goed? "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker". Wat een gotspe was dat eigenlijk. Straks moet ik nog met de auto vanuit Italië naar Heerlen en het daar persoonlijk afleveren. Want anders valt mijn bezwaar ook nog buiten de termijn...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Milosh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:51
Beetje mosterd na de maaltijd maar waarom niet overnight met DHL oid gedaan? Zeker als het tijdskritisch is zou ik niet vertrouwen op de italiaanse posterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
OttiglioM schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:17:
Hoe moet ik de volgende ambtelijke tekst duiden? "Ik heb uw verzoek wel in behandeling genomen, maar u kunt geen bezwaar maken tegen deze beslissing. Wel kunt u bezwaar maken tegen de beslissing dat uw verzoek niet ontvankelijk is." Ik ga er in mijn interpretatie van uit dat indien ik niet binnen 6 weken een bezwaarschrift tegen de niet-ontvankelijk verklaring afgeleverd heb te Heerlen ik sowieso kan fluiten naar de teruggaaf.
Is dit alle tekst? Want dit rijmt niet met de titel "teruggaaf BPM akkoord". Verder lijkt het erop dat het verzoek juist wél in behandeling wordt genomen, waarschijnlijk ambtshalve (en op beslissingen die ambtshalve worden genomen is voor zover ik weet inderdaad geen bezwaar mogelijk). Het is zo een beetje onduidelijk.

Wat ik denk dat er gebeurt is:
  1. Dat je verzoek niet ontvankelijk is verklaard, want te laat
  2. Het verzoek ambtshalve wel verwerkt is en je een teruggaaf krijgt
En dat je op 1 wel bezwaar kan indienen op 2 niet.
"Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker". Wat een gotspe was dat eigenlijk. Straks moet ik nog met de auto vanuit Italië naar Heerlen en het daar persoonlijk afleveren. Want anders valt mijn bezwaar ook nog buiten de termijn...
Ik weet niet wat de gotspe hier is, 6 weken lijkt mij een ruimte termijn om een poststuk op tijd binnen te laten komen bij de belastingdienst. Wat @Milosh ook zegt.
Dus voor de zekerheid (bewijs!) per aangetekende post naar Heerlen dagtekening 26/09/2024 13:07. Helaas heeft ons poststuk de trage route genomen en is pas op 14 oktober afgeleverd te Heerlen. Voldoet hiermee niet aan de formele vereisten en is dus niet-ontvankelijk.
Iets met ontvangst theorie. Kort door de bocht gaat het erom dat je bewijst wanneer iets is aangekomen. Niet verzonden.

[ Voor 24% gewijzigd door PolarBear op 04-12-2024 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:53
Wellicht je bezwaar door een vriend of familielid op de bus laten doen in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
@Milosh De Italiaanse posterijen hebben geen goede naam. Maar mijn ervaring (lokaal) is dat ze er wel hard aan aan werken het zo goed mogelijk te doen. In dit geval was overigens ook PostNL in het traject betrokken. En ook een DHL doet erg haar best de klant te gerieven maar is ook niet 100 procent foutloos. De crux van het verhaal is hoe een reclamant, die in principe aan alle voorwaarden voldoet, toch kan worden afgewezen door een "ongrijpbare" externe oorzaak.

Maar mogelijk wordt deze soep niet zo heet gegeten daarover verder bij @PolarBear:

Ik hoop dat je gelijk hebt. Dan is er relatief weinig aan de hand. En dan wacht ik nog even af met bezwaar maken. Er is staat inderdaad een bedrag aan BPM berekend en er staat ook ook "Ik ga akkoord met uw verzoek".

De veronderstelde "gotspe" zit niet in de termijn van 6 weken. Die is ruim genoeg. De gotspe zit enerzijds in het (mogelijk) honoreren van het verzoek en vervolgens in het (zeker) niet ontvankelijk verklaren van hetzelfde verzoek. Voor mij als leek een uiterst cryptische omschrijving. Nee, ik kan niet zeggen dat ze het makkelijker maken zo. Maar mogelijk doen ze het zo om zich formeel in te dekken tegen eventuele procedures. Voor ambtenaren en juristen zal het wel gesneden koek zijn. Voor mij niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:00
Lijkt erop dat de brief zegt: je bent eigenlijk te laat maar we behandelen je verzoek en je krijgt geld terug.
Kan je de brief niet geanonimiseerd plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Mja dan werkt (kennelijk) de belastingdienst een keertje mee door een niet ontvankelijk verzoek toch te behandelen is het weer niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klor
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Klor

Zeebaard

Artikel 4a lid 1 sub c:
het verzoek om teruggaaf wordt gedaan binnen dertien weken na het vervallen van de tenaamstelling in het kentekenregister
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005807/2024-01-01/#Artikel4a

Het verzoek is gedaan op het moment dat je de brief hebt afgegeven aan de postdienst. Dat dit verzoek veel later pas ontvangen is doet hier niets aan af. Gelukkig heb je een bewijs van verzending aan de hand van je aangetekende verzending en er zal op de brief nog wel een stempel of twee staan lijkt me. Ik zou wel bezwaar maken tegen het niet ontvankelijk verklaren. Al is het maar om te zorgen dat je bezwaar tegen de beslissing kan maken als ze je BPM teruggaaf niet geheel volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
@Rogar Indien we er zo niet uitkomen gaan ik dat zeker doen. Maar ik ben nu hoopvol gestemd. Indien de belastingdienst toezegt terug te betalen gaat dat overigens vrij vlot is mijn ervaring.

@Klor Dat was ook mijn idee. Nu is het schrijven van bezwaren geen bijzondere hobby van me. Komt het berekende bedrag redelijk op tijd binnen dan een punt erachter. Zo niet dan bezwaar maken.

Overigens: De verzoeker moet het verzoek ook van datum en handtekening voorzien. Dat zou toch ook enige waarde van betekenis moeten hebben in de beoordeling van de termijn. Tenzij de belasting iedereen als potentiële fraudeur mag aanmerken tenzij het tegendeel bewezen is.... En wat betreft dateren en antidateren: de brief van de belastingdienst is gedateerd 6 december. En ik heb hem op 4 december al binnen. Voor mij zijn de wegen van de belastingdienst niet altijd even doorgrondelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 18:26

Qwerty-273

Meukposter

Kan je niet gewoon bellen met Heerlen om het te controleren of het verzoek nou wel of niet ontvankelijk is? En of je nog wel of niet bezwaar kan/moet maken.

https://www.belastingdien...at/auto/contact-over-auto
Belt u vanuit het buitenland?
Bel dan +31 555 385 385.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:39
OttiglioM schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:19:
@Rogar Indien we er zo niet uitkomen gaan ik dat zeker doen. Maar ik ben nu hoopvol gestemd. Indien de belastingdienst toezegt terug te betalen gaat dat overigens vrij vlot is mijn ervaring.

@Klor Dat was ook mijn idee. Nu is het schrijven van bezwaren geen bijzondere hobby van me. Komt het berekende bedrag redelijk op tijd binnen dan een punt erachter. Zo niet dan bezwaar maken.

Overigens: De verzoeker moet het verzoek ook van datum en handtekening voorzien. Dat zou toch ook enige waarde van betekenis moeten hebben in de beoordeling van de termijn. Tenzij de belasting iedereen als potentiële fraudeur mag aanmerken tenzij het tegendeel bewezen is.... En wat betreft dateren en antidateren: de brief van de belastingdienst is gedateerd 6 december. En ik heb hem op 4 december al binnen. Voor mij zijn de wegen van de belastingdienst niet altijd even doorgrondelijk.
Je bent gewoon te laat en valt buiten de gestelde termijn, waarom blijf je vervolgens de belastingdienst de schuld geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waaruit maak je op dat het verzoek wel akkoord is? Dat lees ik niet in je tekst terug, alleen in je topictitel. Kun je dat gedeelte ook citeren, dat maakt het wat duidelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OttiglioM
@Rogar en @Kurkentrekker Bijgaand de geanonimiseerde brief. Volgens ons is het verzoek gedaan (getekend) en verzonden op 26 september. In de interpretatie van de belastingdienst is het verzoek gedaan op 14 oktober. Op het moment dat de post de brief heeft afgeleverd.

@Qwerty-273 Bellen kan ook. maar eerst even de zaken op een rijtje zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tJEAexjj1jEgFX6nuxIKL0INNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b97pZTV84yMREvir7dy3QRN9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:44
Zoals ik het lees betekent het niet-ontvankelijk zijn dat je geen bezwaar (meer) kunt maken tegen de beslissing dat het verzoek is gehonoreerd. In dit geval lijkt dat geen probleem, aangezien je het vast prima vindt dat de ambtenaar akkoord is gegaan met je verzoek.
Als je verzoek was afgewezen, had je daar geen bezwaar tegen kunnen maken, maar in plaats daarvan bezwaar moeten maken tegen het niet-ontvankelijk zijn.

Afhankelijk van het bedrag zou ik ook zenuwachtig worden van deze ambtelijke brij. Misschien kan een jurist helemaal uitsluitsel geven...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het verzoek is akkoord, bedrag is opgesteld en wordt door de belastingdienst uitbetaald.

Je kan alleen niet in bezwaar over de hoogte omdat ie niet-ontvankelijk is verklaard, wel over dat de ambtenaar het verzoek niet-ontvankelijk heeft verklaard.

Tenzij iemand wat anders zegt - maar mijn ervaring is dat dit precies is wat je moet hebben.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:00
OttiglioM schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:51:
@Rogar en @Kurkentrekker Bijgaand de geanonimiseerde brief. Volgens ons is het verzoek gedaan (getekend) en verzonden op 26 september. In de interpretatie van de belastingdienst is het verzoek gedaan op 14 oktober. Op het moment dat de post de brief heeft afgeleverd.

[Afbeelding]
Top!
Standaardbrief van de belastingdienst inderdaad. De brief is buiten de bezwaartermijn verzonden. Maar ze zijn de beroerdste niet en betalen terug conform verzoek.

Eind goed, al goed en onnodig boos gemaakt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:33

EiT

Schijnbaar kan de belastingdienst andersom wel de brief zelfs een dag voor de datum afleveren ;).

Vraag mij ook af of je de brief goed hebt gelezen, als het bedrag in orde is dan is er toch niets aan de hand.
Er wordt 2x aangegeven dat de ambtenaar je aanvraag toch verwerkt terwijl je te laat was.

Beetje vreemd dat je commentaar hebt op “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” als je aanvraag wel gewoon behandeld wordt terwijl je zelf te laat bent dan wordt er in ieder geval mee gedacht.

Voor bezwaar zijn er gewoon regels. Als het bedrag klopt heeft het geen zin bezwaar aan te tekenen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:53
OttiglioM schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:51:

[Afbeelding]
Je verzoek wordt gehonoreerd, dit is een beetje een standaardtekst als je buiten termijn bent. (bron, heb dit werk zelf ook gedaan)

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
EiT schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:28:
Vraag mij ook af of je de brief goed hebt gelezen, als het bedrag in orde is dan is er toch niets aan de hand.
Er wordt 2x aangegeven dat de ambtenaar je aanvraag toch verwerkt terwijl je te laat was.

Beetje vreemd dat je commentaar hebt op “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” als je aanvraag wel gewoon behandeld wordt terwijl je zelf te laat bent dan wordt er in ieder geval mee gedacht.
Ik heb de brief meer dan eenmaal gelezen. Ik vond de toevoeging "niet-ontvankelijk' tamelijk veel onzekerheid toevoegen. Terwijl ik toch wel wat meer ervaring heb met ambtelijke brieven. Voor juristen klaar als een klontje maar een onzekere belanghebbende niet. Had ik achteraf toch bezwaar moeten maken dan is het echt te laat.

Ik herhaal nogmaals dat ik van mening ben niet te laat te zijn geweest. De door de belastingdienst gewenste manier van aanlevering, via de ouderwets snailmail, heeft een (weliswaar klein) risico dat er wat misgaat. En dat is wat er nu gebeurt is.

Graag had ik elektronisch aangeleverd. Krijg je meteen bevestiging dat het in goede orde ontvangen is. Ik ben inmiddels gepensioneerd en er zijn nogal wat instanties die het een en ander van me weten of controleren willen. Zeker als migrant. Alleen de belastingdienst verlangt (in dit geval) nog briefpost. Dus ik vind dat ze het zeker makkelijker kunnen maken.

Ik heb ik ook wel begrip dat deze afdeling geen hoge prioriteit heeft in de modernisering. Het is eigenlijk verschrikkelijk om te zien wat voor bijkans onmogelijke opdrachten de belastingdienst vanwege de politiek geacht wordt te kunnen klaren.

En uiteraard ben ik zeer tevreden dat ik niet via de rechter van beroep moet laten beoordelen of mijn zienswijze voldoende redelijk en billijk is om het formele standpunt van de belastingdienst te overrulen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
OttiglioM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:47:
[...]

Ik herhaal nogmaals dat ik van mening ben niet te laat te zijn geweest. De door de belastingdienst gewenste manier van aanlevering, via de ouderwets snailmail, heeft een (weliswaar klein) risico dat er wat misgaat. En dat is wat er nu gebeurt is.
Feit is dat je verzoek te laat is aangekomen. Feit is dat je wist dat het per post moet en feit is dat je van buiten Nederland het op de post hebt gedaan. Een mening dat je niet te laat bent is niet zoveel waar.
En uiteraard ben ik zeer tevreden dat ik niet via de rechter van beroep moet laten beoordelen of mijn zienswijze voldoende redelijk en billijk is om het formele standpunt van de belastingdienst te overrulen.
Je was gewoon niet op tijd, dat had je van de rechter ook te horen kunnen krijgen. Je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid.

Maar goed zoals ik al eerder aangaf, je verzoek is toch in behandeling genomen en goedgekeurd ("Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker", ze gebruiken het wel niet meer maar je hebt er wel profijt van. Maar omdat je te laat was heb je geen recht meer op bezwaar.
EiT schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:28:
Schijnbaar kan de belastingdienst andersom wel de brief zelfs een dag voor de datum afleveren ;).
Dat doet de belastingdienst altijd, je kan zelfs je IB teruggave al krijgen voor de datum van de beslissing. Is uiteindelijk in voordeel van de ontvanger (niet De Ontvanger) want je hebt meer tijd voor bezwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klor
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Klor

Zeebaard

PolarBear schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:42:
[...]

Feit is dat je verzoek te laat is aangekomen. Feit is dat je wist dat het per post moet en feit is dat je van buiten Nederland het op de post hebt gedaan. Een mening dat je niet te laat bent is niet zoveel waar.

[...]

Je was gewoon niet op tijd, dat had je van de rechter ook te horen kunnen krijgen. Je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid.

Maar goed zoals ik al eerder aangaf, je verzoek is toch in behandeling genomen en goedgekeurd ("Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker", ze gebruiken het wel niet meer maar je hebt er wel profijt van. Maar omdat je te laat was heb je geen recht meer op bezwaar.
Je bent hier wel heel stellig, dat in dit geval sprake is van een verschoonbare termijnoverschrijding (als er al sprake is van een termijnoverschrijding) lijkt me vrij evident. Inschrijving is op dezelfde dag afgerond als het verzoek is verzonden. Zonder inschrijving kan je geen verzoek doen dus eerder verzenden was niet mogelijk en verzending was ook binnen de dertien weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
@Klor Mijn dank voor het herformuleren. Geen woord Frans bij. Zou ik zeggen.

@PolarBear Wat betreft eigen verantwoordelijkheid. Eerder verzenden kon niet. Ik heb het aanvraagformulier al halverwege juli ingevuld. Het wachten was op het daadwerkelijk ingeschreven zijn in het Italiaanse kentekenregister. Ook daar heb ik mijn uiterste best gedaan het zo spoedig mogelijk te laten verlopen. Ik kan je de hele procedure wel uitleggen. En op welke punten er vertraging is opgetreden. En of dat mijnerzijds verwijtbaar zou zijn. Voor dit topic niet interessant. Misschien doe ik dat wel in het "Emigreren naar Italië" topic dat hier ook ergens loopt.

Toen ik de inschrijving eindelijk binnen had voelde ik ook dat de tijd wel erg ging dringen. Ik heb serieus even overwogen een ad hoc trip naar Nederland te plannen en dan bij Heerlen langs te rijden en persoonlijk af te leveren. Maar die gedachte heb ik laten varen. Vertrouwend op een bepaald recht op redelijkheid en billijkheid in ons systeem. Ik heb zelfs de overweging gehad dat juist aangetekend verzenden wel eens extra vertraging op zou kunnen leveren. En mogelijk heeft dat er juist voor gezorgd dat het verzenden zo abnormaal lang geduurd heeft. Maar zonder dat zou ik geen enkel bewijs hebben dat ik op tijd verzonden zou hebben. En daarmee ook geen grond voor een eventueel beroep. Tja, wat is wijsheid. Wat jou betreft was ik dus pas echt verantwoordelijk geweest indien ik echt in de auto was gestapt voor een verder overbodig reisje van 2x1000 km...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-05 15:38
OttiglioM schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:28:
@Klor Mijn dank voor het herformuleren. Geen woord Frans bij. Zou ik zeggen.

@PolarBear Wat betreft eigen verantwoordelijkheid. Eerder verzenden kon niet. Ik heb het aanvraagformulier al halverwege juli ingevuld. Het wachten was op het daadwerkelijk ingeschreven zijn in het Italiaanse kentekenregister. Ook daar heb ik mijn uiterste best gedaan het zo spoedig mogelijk te laten verlopen. Ik kan je de hele procedure wel uitleggen. En op welke punten er vertraging is opgetreden. En of dat mijnerzijds verwijtbaar zou zijn. Voor dit topic niet interessant. Misschien doe ik dat wel in het "Emigreren naar Italië" topic dat hier ook ergens loopt.

Toen ik de inschrijving eindelijk binnen had voelde ik ook dat de tijd wel erg ging dringen. Ik heb serieus even overwogen een ad hoc trip naar Nederland te plannen en dan bij Heerlen langs te rijden en persoonlijk af te leveren. Maar die gedachte heb ik laten varen. Vertrouwend op een bepaald recht op redelijkheid en billijkheid in ons systeem. Ik heb zelfs de overweging gehad dat juist aangetekend verzenden wel eens extra vertraging op zou kunnen leveren. En mogelijk heeft dat er juist voor gezorgd dat het verzenden zo abnormaal lang geduurd heeft. Maar zonder dat zou ik geen enkel bewijs hebben dat ik op tijd verzonden zou hebben. En daarmee ook geen grond voor een eventueel beroep. Tja, wat is wijsheid. Wat jou betreft was ik dus pas echt verantwoordelijk geweest indien ik echt in de auto was gestapt voor een verder overbodig reisje van 2x1000 km...
Wat wil je nu nog? Het is wel een beetje flauw om dit allemaal op de belastingdienst aan te laten komen. Er is een combinatie van vertragingen door vakantieperiodes, een formele fout, trage Italiaanse post en geen gebruik van een expres service. Desalniettemin krijg je tóch je geld maar ga je ook zeuren?

De termijn is duidelijk. En duidelijk voldoende voor normale omstandigheden, zelfs het Italiaanse ambtelijke apparaat lijkt er binnen te passen.

Er waren ook tal van mogelijkheden om het niet op de trage Italiaanse reguliere postdienst aan te laten komen. Versturen met DHL express of bijvoorbeeld met een print&post dienst (https://www.devosdiensten...l/print-en-verzendservice). Dat overdrijven met heen-weer rijden is nergens voor nodig.

Sterker: hier op kantoor gebruiken we nog steeds koeriers voor de belangrijkste stukken. Fatale termijnen zijn immers... fataal. En daarna moet je hopen op een uitzondering of coulance, en die heb je gekregen.

Je verzint nu allerlei extremen om de belastingdienst, die je nota bene coulance biedt, zwart te maken en je eigen verantwoordelijkheid te ontduiken.

Maargoed, ik zou je graag meegeven: veel plezier in Italië, geniet van je pensioen en focus je op de fijne aspecten van 't leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-05 19:40

JanB

Het ken rotter !!!

Bel gewoon even met de belastingdienst en vraag om uitleg.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 21:12
OttiglioM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:47:
[...]

Ik proef uit de brief dat hij te laat is ontvangen maar uit het oogpunt van klein risico dat het te laat is alsnog in behandeling is genomen. Als je gewoon je geld netjes conform de richtlijnen terug krijgt is er toch geen probleem meer?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@OttiglioM Het gaat altijd om de datum waarop het poststuk arriveert bij een Belastingdienstvestiging. Dus niet wanneer je het hebt verstuurd of wanneer het intern is doorgestuurd of behandeld.

Als je ergens op moet wachten doe je altijd een pro forma aangifte/teruggaafverzoek. Daarin geef je aan wat je wil en dat je wacht op gegevens.

Als je een betrouwbaar persoon kent in Nederland kun je die vragen om post te bezorgen en zelf digitaal aanleveren. Als deze persoon in de buurt van een Belastingdienstkantoor woont, kan die het desnoods aan de balie afgeven en ontvangt dan een bevestiging. Het is dan niet een 'natte' handtekening, maar dat zou tegenwoordig niet zoveel moeten uitmaken.

Er zijn ook commerciële aanbieders van print-to-send die een digitaal stuk printen en verzenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViP_Frederick
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-05 18:35
OttiglioM schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:17:
Ik heb de laatste tijd veel onderzoek gedaan naar dit BPM teruggave systeem en heb toevallig deze week ook twee van dezelfde brieven binnen gekregen met de tekst "ik ga akkoord met uw verzoek" en vervolgens "uw verzoek is niet-ontvankelijk". Dit moest ik ook even 2x lezen en klinkt inderdaad gek. Zeker voor iemand die hier niet mee bezig is.
PolarBear schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:02:
[...]
Wat ik denk dat er gebeurt is:
  1. Dat je verzoek niet ontvankelijk is verklaard, want te laat
  2. Het verzoek ambtshalve wel verwerkt is en je een teruggaaf krijgt
Maar ik ben vrij zeker dat het zoals eerder gezegd situatie 2 is waar je verzoek is goedgekeurd maar je niet in verzet kan tegen dit besluit. En gezien die dus goed is gekeurd wil je denk ik ook niet in verzet gaan dus dat is geen probleem.

Wat meer informatie voor de geïnteresseerde over het BPM teruggave proces:

Tijdje terug voor het indienen van mijn verzoeken heb ik een hele behulpzame ambtenaar gesproken die deze BPM verzoeken behandeld bij de belastingdienst in Heerlen. Zij vertelde mij dat je binnen die 13w in verzet kan gaan tegen de beslissing van de ambtenaar (vaak zonder effect want die weten wat ze doen). Maar als nog, is dit een mogelijkheid.

Buiten die 13w heb je geen recht meer op verzet tegen de beslissing van de ambtenaar en moet je het doen met hun beslissing betreffende je verzoek. Je kan dan nog wel in verzet gaan tegen dat je het op tijd hebt ingeleverd, hier heeft de belastingdienst een interne commissie voor die deze verzetten behandeld.

En deze zaken zijn te winnen als je duidelijk kan aantonen dat je zsm hebt gehandeld, gelijk de aanvraag hebt gedaan voor het kenteken en het bureaucratisch gewoon heel lang duurt in het andere EER land. En je op tijd het hebt verstuurd en getekend. Soms liggen dingen buiten je macht en daar wil de commissie nog wel eens in mee gaan is mij verteld. Dit is echter een onzeker pad en één die je liever wil voorkomen.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat je de papieren in één keer goed en compleet moet inleveren. Geen tijdelijke registraties, echt alleen een definitieve inschrijving in een ander EER land wordt geaccepteerd om je verzoek goedgekeurd te krijgen. In Frankrijk is dit bijvoorbeeld een drama en kan dit enorm lang duren met tijdelijke WW registraties die niet worden geaccepteerd door de belastingdienst. En het 2-3 maanden kan duren voor de definitieve inschrijving rond is.

Is best een draak van een proces die BPM teruggave. Dus begin er alstublieft niet aan met het idee appeltje eitje. Zeker gezien je helemaal afhankelijk bent van je buitenlandse koper en buitenlandse bureaucratie voor je goedkeuring en je geld terug te krijgen.

Er zijn manieren om hier omheen te komen. Als je bijvoorbeeld Googled zijn er dingen als een Duitse brief (KFZ brief) om het proces te versnellen maar hier is de belastingdienst heel hard op aan het neer slaan de laatste tijd. Er zitten ook flinke kosten aan vast want de brief kost dan los ~€130 euro maar er MOET een transport van en naar Duitsland bij en overnachting daar om te bewijzen dat het voertuig daadwerkelijk is overgebracht naar het buitenland a nog eens een paar honderd euro.

Dus all in kan zo'n Duitse brief helpen bij het versnellen van je aanvraag, maar het is best veel werk en je moet rekenen op zo'n ~€500 kosten voor de Duitse brief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdna1uT0_72n7TUgXtNCpLdi6Tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GVpTs1OckfVNArGJxG0VKBT.jpg?f=fotoalbum_large

Betreffende mijn verzoeken waren beide gelukkig goedgekeurd. De dame van de belastingdienst vertelde dat de uitbetaling naar je bekende rekening bij de belastingdienst zou gaan en binnen 2-3 weken doorgaans werd uitbetaald.
Geld is nog niet binnen, maar ga er wel vanuit dat het komt. Als het land zal ik update post doen om te bevestigen dat de "Akoord" maar "niet-ontvankelijk" wel tot uitbetaling leidt.

@OttiglioM Heb jij je geld al ontvangen?

The quickest way to happiness is learning to be selfless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
@ViP_Frederick Mijn dank voor je uitvoerige reactie. Nee het geld is nog niet binnen. Ik hoop van harte dat bezwaar maken niet nodig zal zijn. Ik wacht tot uiterlijk 5 weken na dagtekening en indien het dan nog niet binnen is alsnog bezwaar maken wegens verschoonbare termijnoverschrijding. En dan maar een tripje naar de familie in Nederland maken en het zelf maar afleveren in Heerlen. Maar liever niet :)

Het is in zoverre een draak van proces dat je de eerste keer met veel onbekenden te maken hebt. Althans in Italië. Een tweede keer zal het als een trein gaan. Als alle stappen goed en goed getimed zijn kan het in drie a vier weken. Ik houd je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:57

Herman

FP ProMod
Is je bankrekening wel bij de Belastingdienst bekend? Groot kans dat je geld ergens geparkeerd staat omdat er geen bankrekening is om het op uit te betalen. Soms moet je dit voor elke belastingsoort apart opgeven :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnWilliams
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07-05 18:17
Ik ben al sinds september bezig om een luttele 600 euro terug te krijgen van de belastingdienst. Afgelopen week heb ik eindelijk de goedkeuring gehad. Helaas heb ik de centen nog niet bijgeschreven gezien op mijn rekening. Ik las dat ze hier nog een 8 weken over mogen doen... Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Herman schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:40:
Is je bankrekening wel bij de Belastingdienst bekend? Groot kans dat je geld ergens geparkeerd staat omdat er geen bankrekening is om het op uit te betalen. Soms moet je dit voor elke belastingsoort apart opgeven :)
Bankrekening moet daar bekend zijn. Ook in verband met motorrijtuigenbelasting. Dat van die belastingsoort zou ook nog kunnen. Vooralsnog ga ik uit van de 2 a 3 weken termijn zoals die aan @ViP_Frederick meegedeeld is.

@JohnWilliams 8 weken zal het redelijkerwijs niet gaan duren denk ik. Mijn overschot motorrijtuigenbelasting was binnen 11 dagen na export terug gestort. De laatste teruggave IB van mijn fiscale partner was op de dagtekening van de voorlopige aanslag al binnen. Ook mijn verzoek BPM loopt al vanaf 26 september. Op die afdeling draaien de molens mogelijk wat langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnWilliams
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07-05 18:17
@OttiglioM klopt inderdaad, ik heb het zojuist ontvangen, waar ik vorige week de bevestiging per brief heb binnengekregen. Valt me niet tegen! Toch nog geld om een goed kerstdiner te kunnen verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
JohnWilliams schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:40:
@OttiglioM klopt inderdaad, ik heb het zojuist ontvangen, .....
Mooi! Dat wordt dan vast een extra lekker kerstdiner. Bij mij nog niet maar dat is geen ramp want ik moet toch nog heel wat kilo's kwijt. Concreet: Heb jij je rekeningnummer (opnieuw) moeten opgeven voordat het uitbetaald werd? Vandaag weer een blauwe enveloppe. Gedateerd 6 december. Met de vraag een rekeningnummer op te geven. Dit heb ik zo'n drie jaar geleden ook al gedaan. IB en motorrijtuigenbelasting gaan al drie jaar over die rekening. Ik kan beter maar opnieuw invullen dan in discussie gaan. Morgen direct op de post en dan zal het een paar maanden duren. Heb ik zo berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViP_Frederick
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-05 18:35
OttiglioM schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:47:
[...] Vandaag weer een blauwe enveloppe. Gedateerd 6 december. Met de vraag een rekeningnummer op te geven. Dit heb ik zo'n drie jaar geleden ook al gedaan. IB en motorrijtuigenbelasting gaan al drie jaar over die rekening.
Hey @OttiglioM ik heb net weer even contact gehad met de belastingdienst auto en het is inderdaad zo dat ze wel een rekeningnummer van je hebben voor verschillende redenen zoals IB en MRB. Maar ze moeten voor teruggave BPM dit nummer opnieuw invoeren in de systemen. Dit gebeurd niet automatisch en wordt je niet standaard over gewaarschuwd of alert op gemaakt.

LET DUS OP: Je MOET de belastingdienst de eerste keer dat je BPM terugvraagt even bellen na de goedkeuring van je verzoek om je rekeningnummer opnieuw door te geven om de BPM terugvraag te kunnen ontvangen. Anders blijft het net zolang hangen tot je een blauwe brief krijgt zoals Ottiglio hierboven had en het als nog doorgeeft op die manier.

Dit is wel eenmalig als het goed is, dus doorgeven en mocht je ooit nog eens een BPM verzoek doen is het rekening nummer nu wel bekend.

Ik heb ook nog even gevraagd over het "akkoord maar niet ontvankelijk" gedeelte wat we eerder hadden besproken. Dit betekend dat ze je verzoek in behandeling hebben genomen en akkoord gaan met je verzoek tot terugbetaling BPM. Maar je kan niet in verzet gaan tegen deze keus omdat je dus buiten die deadline hebt ingevuld.

LET OP: Het is dus heel belangrijk dat wanneer je buiten de deadline inlevert je zeker weet dat alle papieren en buitenlandse kentekenbewijzen kloppen! Want je krijgt geen 2e kans omdat je verzoek dan niet ontvankelijk is.

Ik zal nog even terugkoppelen wanneer ik de rest BPM ontvang en hoelang dat heeft geduurd vanaf doorgeven rekening nummer. Hoop dat dit jullie en de toekomstige lezers heeft geholpen!

The quickest way to happiness is learning to be selfless

Pagina: 1