Plaatsen airco voor verwarming (op polycarbonaat veranda)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-07 12:41
Hoi allen,

Wij wonen in een huis van 1986 met luchtverwarming. Onze ketel is aan vervanging toe en willen gaan verwarmen met een airco. icm met onze 16 zonnepanelen lijkt dit een mooie optie voor de toekomst ivm vervallen van salderen. Warm water word een volgend project dmv een boiler.

Wij hebben een woonkamer van 105 m3 zou dan een airco van 3.5 KW genoeg zijn?
Hiervoor heb ik een Daikin Sensira 3.5kW/12000Btu (FTXF35/ RXF35) A++ R32 COOL& HEAT - WiFi voor in gedachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc0qb8dazEtaGX6Dw9tyIelcDbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a9rkiMFi1Cvdnb5fvBshmXEd.png?f=fotoalbum_large

Ons huis is voor het bouwjaar erg goed geïsoleerd. Ook hebben we in de winter onze veranda dicht wat ook enorm scheelt. Verder hebben we een houtkachel voor backup / echte koude dagen.

Ik wil hem graag hier installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYYXtv7tAAtnpa5Id4fDbkr68cA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WoDejuyYk74FenXbL65BGGXz.png?f=fotoalbum_large

Door het kozijn heen naar boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idexjy8PAcZ6cpmH0O2eOdHQBoo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xtl0j06JRrwzLn0dsFqAkTpf.png?f=fotoalbum_large

Door deze houten plaat, en dan kom ik al achter de dakpannen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_1Yg1I_f0D9Y4cLC3154PKBhOo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/icNjPcqu98zJgmfwrDqKiBcf.png?f=fotoalbum_large

En wil de buitenunit uiteindelijk hier installeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_jOOoX-FCQB3CgWH-kHYZwY6g8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xX2Mauk0RZRE2icXkYe0xZrZ.png?f=fotoalbum_large

Vanuit de slaapkamer gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYJQN0VY8WEEl3DLIzfcMarbIIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mMOSRA9eVHtm4tGaydS7isGO.png?f=fotoalbum_large

Zijn er meer mensen die een buitenunit op zo'n dak geplaatst hebben? hoe hebben jullie dit aangepakt?

Waar je ook een beetje mee zit is dat het een soort klankkast word.

Er zijn verschillende opties. 2 balken dwars over de platen monteren, met daarop de buitenunit met trillingsdempers. maar ben bang dat dit toch nog veel resonantie in de veranda gaat geven.

Of een plaat monteren met daarop 2 van deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5KOpFVMV1AUE_PX3Fm4nmDUO1Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QonPJzNP4KJIorlbe1PtyIOg.png?f=user_large

Alle input is welkom!! :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-07 16:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het gaat geen schoonheidsprijs worden en ik denk dat de houten constructie behoorlijk gaat resoneren. Ik zou eerder een starre verbinding maken met de houten constructie en dan wel rubber tussen de schroeven plaatsen. Hou ook rekening mee dat de unit waterpas moet komen te staan. Qua onderhoud moet je er ook bij kunnen, dat gaat dan via het dak van de buren?

Kan je de unit niet verderop in de tuin zetten laag bij de grond? Dan geeft het ook minder overlast.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
LauPro schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:08:
Het gaat geen schoonheidsprijs worden en ik denk dat de houten constructie behoorlijk gaat resoneren. Ik zou eerder een starre verbinding maken met de houten constructie en dan wel rubber tussen de schroeven plaatsen. Hou ook rekening mee dat de unit waterpas moet komen te staan. Qua onderhoud moet je er ook bij kunnen, dat gaat dan via het dak van de buren?

Kan je de unit niet verderop in de tuin zetten laag bij de grond? Dan geeft het ook minder overlast.
Hier tussen de deur en het houthok in de achtertuin. Maar mooi is anders..
Ik weet dat daar wel een ombouw voor te krijgen is.

Het voordeel van op de veranda is dat je hem mooi kwijt bent.

EDIT: Ik kan eenvoudig op dak komen door er steigerplanken op te leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Usu0hAo-WvfuKrtDZkNg2pHVB74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z2kpothWnv5LmTlSSIX1BWDG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Baldeagle op 04-12-2024 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ga je de unit zelfs plaatsen? Want een aircomonteur gaat niet zomaar akkoord met een paar steigerplanken die onder een hoek zijn geplaatst. Ik zou persoonlijk een deel van je houthok opofferen, en dan onderin de buitenunit plaatsen. De leiding kan je dan via de grond laten lopen. De route qua leidingwerk die je nu voorsteld gaat door kanaalplaat heen en daar kan je niet zondermeer grote gaten in gaan boren.

Verder: zo'n unit open en bloot op het dak ga jij (en je buren) zeker horen. Als de klapramen open staan in de zomer hoor je dat de hele nacht. Een unit laag bij de grond geeft veel minder overlast.

Kan je de unit niet beter boven de TV hangen en dan via de buitenmuur de grond in naar het houthok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:56
Op zich is een 3,5kW unit (mits goed merk) voldoende, mits isolatie ook voldoende is.

Wat een andere zaak is, is comfort. De warme lucht van de airco verspreid zich tot daar waar de fan het krijgt. Hoe groter de ruimte, hoe harder de unit moet blazen om het overal gelijkmatig warm te krijgen. Een airco die doorlopend hard moet blazen wordt algemeen als onaangenaam ervaren.

Wij hebben zelf een 3,5kW op een woonkamer van 20m2 en dat is erg comfortabel omdat onze unit even wat harder blaast in het begin, maar het daarna vrijwel geruisloos op een aangename temperatuur houdt.

Ik zou zelf, tenzij de ruimte enorm goed geïsoleerd is en je grotendeels 24/7 wil verwarmen, 2 units plaatsen in je woonkamer, goed verdeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
Vergeet de plek voor die buitenunit maar, je gaat gek worden van het gebrom binnen. Die veranda wordt een enorme klankkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
LauPro schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:34:
Ga je de unit zelfs plaatsen? Want een aircomonteur gaat niet zomaar akkoord met een paar steigerplanken die onder een hoek zijn geplaatst. Ik zou persoonlijk een deel van je houthok opofferen, en dan onderin de buitenunit plaatsen. De leiding kan je dan via de grond laten lopen. De route qua leidingwerk die je nu voorsteld gaat door kanaalplaat heen en daar kan je niet zondermeer grote gaten in gaan boren.

Verder: zo'n unit open en bloot op het dak ga jij (en je buren) zeker horen. Als de klapramen open staan in de zomer hoor je dat de hele nacht. Een unit laag bij de grond geeft veel minder overlast.

Kan je de unit niet beter boven de TV hangen en dan via de buitenmuur de grond in naar het houthok?
Nee hoor ik hoef niet door de platen heen. Ik kan onder de pannen uitkomen.

Maar we zullen hem ook niet altijd in de nacht aanlaten. Is hoofdzakelijk voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:13

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Dit gaat helemaal niets worden. Je hebt geen massa waar die opkomt. Zoals al is aangegeven dat wordt 1 grote brommende ellende.

Tevens vraag ik mij af of je wel aan de geluidseisen voldoet…

[ Voor 20% gewijzigd door TTommie op 04-12-2024 23:34 ]

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Baldeagle schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:08:
[...]

Maar we zullen hem ook niet altijd in de nacht aanlaten. Is hoofdzakelijk voor verwarming.
Verwarmen met een airco/warmtepomp werkt anders dan een CV ketel. Het advies is vaak om hem wel gewoon aan te laten staan… , zeker met verwarmen.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
TTommie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:45:
[...]

Verwarmen met een airco/warmtepomp werkt anders dan een CV ketel. Het advies is vaak om hem wel gewoon aan te laten staan… , zeker met verwarmen.
Met welke reden? Wat mij betreft afhankelijk van omstandigheden en comfortbehoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Sjamo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:51:
[...]

Met welke reden? Wat mij betreft afhankelijk van omstandigheden en comfortbehoefte.
Alles is altijd afhankelijk van omstandigheden. Als het buiten 30 graden is zet je hem vermoedelijk niet op verwarmen. En ditzelfde geld ook voor het comfort. De een vindt 18 graden goed en de ander 23.

Maar je laat normaal gesproken je huis niet te ver afkoelen als je alleen op een airco verwarmt. Het is een set en forget optie. Laat hem maar gewoon rustig pruttelen, als die het eenmaal warm heeft verbruikt zo’n ding weinig meer. Maar ook hier afhankelijk van de omstandigheden. Als het buiten min 20 is heeft die het een stuk zwaarder.

[ Voor 3% gewijzigd door TTommie op 04-12-2024 23:58 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
TTommie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:57:
[...]

Alles is altijd afhankelijk van omstandigheden. Als het buiten 30 graden is zet je hem vermoedelijk niet op verwarmen. En ditzelfde geld ook voor het comfort. De een vindt 18 graden goed en de ander 23.

Maar je laat normaal gesproken je huis niet te ver afkoelen als je alleen op een airco verwarmt. Het is een set en forget optie. Laat hem maar gewoon rustig pruttelen, als die het eenmaal warm heeft verbruikt zo’n ding weinig meer. Maar ook hier afhankelijk van de omstandigheden. Als het buiten min 20 is heeft die het een stuk zwaarder.
Voordeel van het afgiftesysteem van een airco is dat het, mits het vermogen juist is afgestemd op oa gewenste manier van verwarmen, heel direct is en waar nodig erg snel en makkelijk de boel weer op temperatuur krijgt. Dat maakt dat je , nogmaals, mits vermogen juist gekozen voor oa gewenste manier van verwarmen, ook goed vooral ad hoc kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Baldeagle schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:08:
Nee hoor ik hoef niet door de platen heen. Ik kan onder de pannen uitkomen.

Wil je dan door het kozijn of het raam? Hou er rekening mee dat er verstevingen zitten in de hoeken van de kozijnen als je daar doorheen boort tast je de stevigheid van het kozijn aan. Door het raam zou kunnen als je er een plankje inzet of het huidige raam kleiner maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:38

Agent47

I always close my contracts.

Dat wordt niks. Qua trillingen en geluid al niet. Plus zo'n kabel kan bijna niet mooi worden weggewerkt door dat hok. Op de grond ergens is veel beter.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Sjamo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 00:08:
[...]

Voordeel van het afgiftesysteem van een airco is dat het, mits het vermogen juist is afgestemd op oa gewenste manier van verwarmen, heel direct is en waar nodig erg snel en makkelijk de boel weer op temperatuur krijgt. Dat maakt dat je , nogmaals, mits vermogen juist gekozen voor oa gewenste manier van verwarmen, ook goed vooral ad hoc kan verwarmen.
Nee, het enige wat je hiermee bereikt is dat je de lucht snel warm hebt. Je vergeet alleen de massa mee te nemen. Dus zodra je in het geval zoals jij het beschrijft de airco uitzet is het ook meteen weer koud.

Maar nu stop ik met het welles/niettes spelletje.

[ Voor 3% gewijzigd door TTommie op 05-12-2024 08:47 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
TTommie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:43:
[...]

Nee, het enige wat je hiermee bereikt is dat je de lucht snel warm hebt. Je vergeet alleen de massa mee te nemen. Dus zodra je in het geval zoals jij het beschrijft de airco uitzet is het ook meteen weer koud.

Maar nu stop ik met het welles/niettes spelletje.
Het kan helpen als je je meer verdiept hier in misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Sjamo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:16:
[...]

Het kan helpen als je je meer verdiept hier in misschien.
:F ;w

Mr. T.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baldeagle
We gaan het uiteindelijk toch helemaal anders doen.

We gaan werken met een vloermodel airco (welke meer aan te raden is voor verwarmen). Deze plaatsen we tegen een wand midden in de woonkamer. De leidingen gaan dan onder de vloer door, en de buitenunit komt voorthuis op de grond te staan.

Iets grotere investering en inspanning. Maar uiteindelijk toch veel beter.

Wat betreft het verwarmen, We hebben nu ook al luchtverwarming, en zijn het reeds gewend om de kamer snel op te warmen, en af te laten koelen. Het word hier in de winter eigenlijk nooit kouder dan 17 graden als de verwarming een tijdje uit staat.

Bedankt voor het meedenken allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Welke airco gaat er geplaatst worden? Denk namelijk ook om het geluid richting de buren, de geluidseisen zijn tegenwoordig een stuk strenger. Een budget model maakt mogelijk teveel lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Haier Console Binnen + Buitenunit 3,5 kW R32 Airco

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE67aKILbdbn7lFT-N7LvjMIZvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7jOgxzK04MAEoE84U9XXIbc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Een Haier zou niet mijn keuze zijn, als je voornamelijk wil verwarmen zou ik zelf altijd voor een A-merk zoals Daikin, Mitsubishi Electric of Mitsubishi Heavy Industries gaan. Die zijn stiller, vaak betere regeling en ook zuiniger. Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk.

Ik weet niet zeker welk model buitenunit het betreft, mogelijk de 1U35S2SM1FA (dat typenr. kom ik tegen als ik zoek naar zo'n set met een binnenunit voor aan de wand). Van die buitenunit kan ik zelf geen specificaties m.b.t. geluid vinden (is vaak ook al geen goed teken), maar hier is wel een medetweaker die aangeeft "Vind het hier in ieder geval een redelijke herrieschopper": Glashelder in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Zoals gezegd zijn de geluidseisen sinds een aantal jaar een stuk strenger geworden, je wilt dit soort situaties voorkomen: Lawaaiige airco langs de erfgrens (spoiler: daar hebben de buren de unit uiteindelijk moeten verplaatsen). Tenzij je natuurlijk buitenaf woont en de buren pas tientallen meters verderop zitten.

Leesvoer: Het grote geluidseisen airco en wp topic

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2024 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:13
Heb je je ook laten adviseren met de geluidsberekeningen inderdaad?
Want dit model moet behoorlijk wat geluidsisolatie krijgen, als 1 van je buren klaagt mag je alles afbreken en ben je veel geld kwijt...

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:37
Ik heb mijn buitenunit ook op mijn serre staan, maar dan met een houten dak met 22 centimeter glaswol daaronder op vergelijkbare trillingsdempers en zelfs dan vind ik het gebrom regelmatig nog teveel. Ik ga er nog een keer zware betontegels onder zetten en trillingsveren monteren om er helemaal van af te komen.

Bij jou gaat dat allemaal niet werken. Je kunt geen massa kwijt dus dat gaat enorm resoneren, dat wordt echt herrie. En ja in jouw geval ook herrie waar je buren last van gaan hebben.

Wanneer je de twee linker polycarbonaat platen zou vervangen door bijvoorbeeld multiplex met EPDM en zorgt dat daar massa op kan rusten, dan zou het misschien kunnen. Zware balken aan de onderkant, minimaal 18 mm plaat, zware betontegels en dan dempers en veren, dan ben je de trillingen waarschijnlijk grotendeels kwijt.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Baldeagle schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:09:
De leidingen gaan dan onder de vloer door, en de buitenunit komt voorthuis op de grond te staan.
Check ook even of je daar een vergunning voor nodig hebt (airco bij voorgevel ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Inmiddels ben ik er al redelijk over uit. We gaan ook meteen een warmtepompboiler plaatsen. Waarschijnlijk van het merk Tosot (by Gree).

Door de relatief hogen aanschafkosten van airco + boiler gaan we toch niet voor een A merk. We twijfelen momenteel over een Haier R32 met vloermodel airco.
https://www.wasco.nl/artikel/7818580

Of een Tosot (by Gree) via dezelfde leverancier als de warmtepompboier.
https://aircoshopnl.nl/sa...5kw-inverter-set-by-gree/

De eerste kan ik vrij goedkoop krijgen via een kennis die daar goedkoop kan bestellen. De 2e is zowiso goedkoop in aanschaf. Ik begreep dat Gree de grootste aircoproducent ter wereld is, en dat deze best goede budget airco's produceert. Haier is wat bekender, maar is uiteindelijk ook gewoon een budget B merk.

De spes zijn redelijk vergelijkbaar, hoewel de Haier iets beter uitpakt. De Tosot is wel 1 hele db stiller.

Al met al is de Haier voor mij zo'n 350 euro duurder. Wat zou jullie keus zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
Dus voor de Haier moet je zo'n €1135 betalen? Voor €200 meer heb je een A-merk Mitsubishi op de stoep staan: https://aircovivo.nl/prod...5-zs-w-src-35-zs-w2-35kw/ (ik heb hier ook meerdere airco's gekocht).

Stiller en betere efficiëntie. De COP van de MHI is stukken beter. Dat verdien je uiteindelijk aan elektriciteitskosten wel terug.

Je kennis heeft F-gas papieren om airco's in bedrijf te mogen stellen? Want je mag dat zelf niet doen (slecht voor ozonlaag als koelgas vrijkomt en slecht voor de airco als boel niet op juiste manier wordt gevacumeerd e.d.).

Ik zou als het primaire doel verwarmen is echt voor een A-merk gaan. Maar goed ik kan niet in jouw/jullie portemonnee kijken...

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2024 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Baldeagle schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:07:
Heb je nu al eens gekeken naar het geluid op de erfgrens? Als ik even je foto's inschat (lettende op de zonnepanelen), dan is je woning een meter of zeven breed. Dan zit je dus maximaal 3,5 meter van de erfgrens met je buren af.

Ga je dat redden qua toegestaan geluid?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Hij heeft wel gelijk. Een airco hoef je niet als massaverwarming te gebruiken. Het heeft zelfs een veel lager energieverbruik als je dat niet doet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
ThinkPad schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:18:
Dus voor de Haier moet je zo'n €1135 betalen? Voor €200 meer heb je een A-merk Mitsubishi op de stoep staan: https://aircovivo.nl/prod...5-zs-w-src-35-zs-w2-35kw/ (ik heb hier ook meerdere airco's gekocht).

Stiller en betere efficiëntie. De COP van de MHI is stukken beter. Dat verdien je uiteindelijk aan elektriciteitskosten wel terug.

Je kennis heeft F-gas papieren om airco's in bedrijf te mogen stellen? Want je mag dat zelf niet doen (slecht voor ozonlaag als koelgas vrijkomt en slecht voor de airco als boel niet op juiste manier wordt gevacumeerd e.d.).

Ik zou als het primaire doel verwarmen is echt voor een A-merk gaan. Maar goed ik kan niet in jouw/jullie portemonnee kijken...
Dan is het prijsverschil inderdaad best te overzien. Toch nog maar even overwegen dan...

Nee mijn kennis heeft geen F-gassen papieren op zak. Hier gaan we inderdaad een monteur voor laten komen.
Question Mark schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:52:
[...]

Heb je nu al eens gekeken naar het geluid op de erfgrens? Als ik even je foto's inschat (lettende op de zonnepanelen), dan is je woning een meter of zeven breed. Dan zit je dus maximaal 3,5 meter van de erfgrens met je buren af.

Ga je dat redden qua toegestaan geluid?
Nee maar hij komt uiteindelijk toch voorthuis. Er zijn er hier wel meer die zo'n unit aan de voorgevel hebben hangen (zowel begane grond als 1e verdieping). Hier ben ik persoonljijk niet zo bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

digifun schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:59:
[...]

Hij heeft wel gelijk. Een airco hoef je niet als massaverwarming te gebruiken. Het heeft zelfs een veel lager energieverbruik als je dat niet doet.
Heb je gelezen wat hij wil, of reageer je nu selectief?

Hij wil het als hoofdverwarming gebruiken, dus iets met massa traagheid. Als je het als verwarming van je kantoor gebruikt waar je een uurtje of wat zit, dan heb je het over iets anders en kan je ervoor kiezen hem aan te zetten wanneer je wil.

https://www.calordelta.nl...20meer%20dan%201%20graden

[ Voor 22% gewijzigd door TTommie op 30-12-2024 00:22 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:49
TTommie schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:18:
[...]

Hij wil het als hoofdverwarming gebruiken, dus iets met massa traagheid. Als je het als verwarming van je kantoor gebruikt waar je een uurtje of wat zit, dan heb je het over iets anders en kan je ervoor kiezen hem aan te zetten wanneer je wil.

Ik gebruik mijn airco al 6 jaar als hoofdverwarming, zet deze 's nacht uit en dat gaat prima. Als de airco de hele dag heeft aangestaan dan is die massa echt wel opgewarmd. 's morgens als die aangaat is het maar enkele graden afgekoeld en is het ook snel weer op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

TTommie schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:18:
[...]

Hij gebruikt het als hoofdverwarming en hier ook al 3 jaar. Die massatraagheid doet niet zoveel. Nachtverlaging werkt prima en is het zuinigst.

Leuk dat calordeelta dat anders ziet maar is een foute mening, zal ook wel niet zo een goed bedrijf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

digifun schreef op maandag 30 december 2024 @ 01:17:
[...]

Hij gebruikt het als hoofdverwarming en hier ook al 3 jaar. Die massatraagheid doet niet zoveel. Nachtverlaging werkt prima en is het zuinigst.

Leuk dat calordeelta dat anders ziet maar is een foute mening, zal ook wel niet zo een goed bedrijf zijn.
We gaan behoorlijk off topic, maar goed…

Nou, kom het eens onderbouwen dan? Want nu heb ik niets anders als iemand die zegt dat het volgens hem prima is. En die eigenlijk ook nog eens verteld dat massatraagheid een fabeltje is. Want je doet het al 3 jaar.

Tevens hoop ik dat je niet altijd zo je conclusies trekt. Jij bent het niet met iemand eens dus zal het een slecht bedrijf zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door TTommie op 30-12-2024 10:08 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:49
TTommie schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:06:
[...]
Nou, kom het eens onderbouwen dan?
Gaat idd volledig offtopic maar goed...
Meten is weten, blauwe lijntje is huiskamer temperatuur. Om 22:00 gisterenavond ging de airco uit en om 8:00 weer aan. Laagste temperatuur 19.5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9ewVt23XMzdXXPPWIaltmxM8aY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/onXlUUSOh1IPpKX53TCkoIeC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Baldeagle schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:07:
Ik heb jaren verwarmd met een Haier Flexis Plus, wat een van hun betere modellen is. Qua energieverbruik viel het mij allemaal reuze mee. Was denk ik prima vergelijkbaar met de betere A merken.

Ik heb nu een wat goedkopere Mitsubishi Electric duo split hangen en die zuipt echt enorm veel meer stroom dan de Haier.

Nadeel van de Haier was toch echt wel het geluid. Zeker na een aantal jaar begint die behuizing behoorlijk te rammelen, en dan vooral bij de lagere toerentallen.

Als ik nu weer de keus zou moeten maken dan zou ik weer voor een Haier gaan als het geluid buiten geen zak uit maakt. Anders zou ik voor een premium model gaan van een A merk zoals ME of MHI.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

TTommie schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:06:
[...]

We gaan behoorlijk off topic, maar goed…

Nou, kom het eens onderbouwen dan? Want nu heb ik niets anders als iemand die zegt dat het volgens hem prima is. En die eigenlijk ook nog eens verteld dat massatraagheid een fabeltje is. Want je doet het al 3 jaar.

Tevens hoop ik dat je niet altijd zo je conclusies trekt. Jij bent het niet met iemand eens dus zal het een slecht bedrijf zijn.
Massatraagheid werkt bij massa kachelsystemen, bv vloerverwarming, finnoven of leemkachel. De warmte trekt vanuit de massa de ruimte in. Dat is bij een luchtverwarmingssysteem dus niet daar wordt de lucht verwarmd.

Het is niet zo dat ik het niet met iemand eens ben. Ze lopen onjuiste informatie te geven op het niveau voetbalkantine. Dat soort bedrijven moet je vooral in de bouw mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Baldeagle schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:28:
[...]
Nee maar hij komt uiteindelijk toch voorthuis. Er zijn er hier wel meer die zo'n unit aan de voorgevel hebben hangen (zowel begane grond als 1e verdieping). Hier ben ik persoonljijk niet zo bang voor.
Of hij voor of achterhuis geplaats wordt maakt niet uit. Het gaat om het geluidsniveau op de erfgrens.

Let op dat de regels in april 2021 veranderd zijn. Units die voor die tijd geplaatst zijn, hoeven niet te voldoen aan de nieuwe regels. De unit die jij nu gaat plaatsen wel.

Geluidseisen warmtepompen en airco’s worden aangescherpt

Er hoeft maar één buur of wijkagent wat vervelend te doen, en je kunt je buitenunit verwijderen als je pech hebt. Prima dat je dat risico durft te lopen, maar je loopt wel een zeker risico.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@TTommie @digifun @Jef61 Houd het ontopic a.u.b. Jullie discussie is hier offtopic en is de topicstarter niet mee geholpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baldeagle
ThinkPad schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:18:

Bedankt voor jouw tip! Ik heb de airco bij Aircovivo besteld! Een Mitsubishi Havy Industries dus uiteindelijk.
Het lijkt niet zo'n bekende / uitgebreide website, maar betalen kan bij afleveren. Dus risico aanvaardbaar. ;) Maar mooi prijsje.

En aangezien dit ook onze hoofdverwarming gaat worden denk ik dat we daar niet op moeten bezuinigen. ;)
Pagina: 1