Solareast Monoblock R290 ervaringen en ideeën

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snekko
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-01 10:52
Beste mensen,

Omdat ik tijdens mijn zoektocht op internet stuitte op een monoblock lucht water warmtepomp voor €375 (na teruggave subsidie) ben ik er even in gedoken omdat het voor dat geld wel opeens interessant wordt. Jammer is alleen dat de subsidie alleen dit jaar nog geld, en rustig oriënteren er even niet bij is.

Het betreft overigens deze in 8kW variant:
monoblock 8 kW

Mij is uiteraard bekend dat hier nog kosten bijkomen voor installatie en vorstbeveiliging. (2x caleffi, leidingwerk kelder buitenunit, isolatie afsluiters e.d.) Ook is bekend dat e.e.a. via een installateur geïnstalleerd dient te worden.

Google leerde me dat het van oorsprong een solareast R290 monoblock warmtepomp is. Hoe betrouwbaar deze warmtepomp is wist google niet, wel dat solareast een van de grotere fabrikanten van warmtepompen in China is.

2 bedenkingen heb ik bij deze warmtepomp: garantie en eventuele beschikbaarheid van onderdelen. Hiervoor wil ik nog contact opnemen met HGB-trading. Maar misschien dat er naar aanleiding van hier nog wel meer vragen komen, die dan in een keer gesteld kunnen worden

Nu de huidige situatie:
Gezin met 2 kinderen, 2 onder 1 kap woning uit 1962, 3 verdiepingen (kelder, begane grond met uitbouw, 1e verdieping en een zolder/ vliering van 60 cm hoog.) Woning is geheel voorzien van HR++ glas met deels kunststof kozijnen, spouwmuurisolatie en dakisolatie. Op het dak liggen 11 zonnepanelen met 375 Wp ieder.

Het huis wordt momenteel verwarmd door de pelletkachel in de aanbouw voor de begane grond, en op de 1e verdieping dmv een airco kanaal unit welke op de zolder ligt, en die dmv luchtslangen in de slaapkamers inblaast. daarnaast hebben we op de kinderkamers en in de badkamer een elektrische olieradiator staan voor snel op te warmen als de kinderen willen spelen of er gedouched dient te worden.

De cv-ketel (nefit 2011) wordt eigenlijk alleen gebruikt voor het warmtapwater, en slechts een enkele keer voor het snel verwarmen van het huis, als het erg koud is binnen, bijvoorbeeld na een week vakantie, de cv ketel stookt dan op max 55 graden.

De cijfers op een rijtje:
verbruik gas 140m3 per jaar
verbruik pellet pelletkachel ca 1000 kg per jaar (4.6kWh per kg)
stroomverbruik ca 4000 kWh per jaar
Opbrengst zonnepanelen ca 3600 kWh per jaar
Opbrengst winddeel windmolen ca 400 kWh per jaar.
Stroomaansluiting is 3x 25A

De olieradiatoren verbruiken samen ca 1200 kWh per jaar (gemeten), de airco boven ook ca 1200 kWh per jaar (geschat) voor zowel verwarmen als koelen. Koken (inductie) en overige zaken zullen de rest van de stroom verbruiken.

Ondanks dat alles nu redelijk in balans is qua verbruik en opwekking ben ik toch aan het denken over een warmtepomp, omdat de airco het boven eigenlijk net niet trekt om op temperatuur te krijgen. Voor 1,5-2 graden de temperatuur te verhogen heeft hij ongeveer 24 uur nodig, wat zeker na het luchten op een koude ochtend niet op schiet. (airco’s zijn oorspronkelijk ook nooit bedoeld geweest om te gaan verwarmen) Boven houden we ongeveer een temperatuur aan van ca 18 graden. Onder in de woonkamer is het ca 20-21 graden en achter in de aanbouw waar de pelletkachel staat ca 22 graden. De kelder is momenteel niet verwarmd en nu rond de 13 graden. (De kelder is aan 1 zijde geschakeld met de kelder van de buren, aan 2 en een halve zijde ligt deze onder de grond en 1 zijde is toegang vanaf de oprit.) De verwarming van de kelder is dmv van een radiator op de cv, maar deze staat dus nu nooit aan. Hetzelfde geld voor de gang onder, deze is ook altijd koud. Behalve dat het niet comfortabel is, ben ik ook bang voor vocht. En door de koude kelder en koude gang dient er ook meer gestookt te worden om de woonkamer op temperatuur te houden. Hoewel dit waarschijnlijk minder kost dan ook de kelder te verwarmen.

Daarnaast denk ik dat we met een monoblock met R290 qua stroom voordeliger uit zijn dan nu. Nu is dat nog geen probleem, aangezien we nog tot 2027 mogen salderen, en wij tot 01-01-2027 geen terugleverkosten hebben. Maar straks zal in de winter betaald moeten worden om stroom in te kopen, en misschien ook wel betaald moeten worden om stroom terug te leveren.

Bij een gewone warmtepomp ben ik bang dat met de huidige radiatoren te kort schiet als het echt koud wordt. Daarnaast ben ik nog aan het denken wat te doen voor het tapwater, het liefst zou ik daar (in de toekomst) een aparte warmtepompboiler voor aanschaffen, zodat de WP niet hoeft te kiezen tussen verwarmen of opwekken warm water.

Huidig kosten en kW aan warmte:
Beg.grond:
1000kg pellets: €455.90
1000kg pellets x 4.7kW = 4700 kW warmte
€455.90 / 4700 kW = €0.097 per kW

1e verdieping:
Olieradiatoren
1200 kWh = 1200 kW warmte (COP van 1)
1200 kWh x €0.326135 = €391.36

Airco unit:
1200 kWh waarvan ca 75% voor het verwarmen = 900 kWh
900 kWh x COP 2.5 = 2250 kW warmte. (COP van 2.5 omdat er denk ik ook een deel “verlies” op de zolder wordt afgegeven.)
900 kWh x €0.326135 = €293.52

Verwarmen totaal:
4700 kW + 1200 kW + 2250 kW = 8150 kW aan warmte
€455.90 + €391.36 + €293.52 = €1140.78

Verwacht verbruik met 8kW warmtepomp.

8150 kW aan warmte.

Aantal stookdagen in Nederland
In Nederland wordt ongeveer 220 dagen per jaar gestookt. De verdeling van stookdagen bij verschillende temperaturen is als volgt:
• 160 dagen met een buiten temperatuur welke ligt tussen de 18 - 8°C (73%)
• 40 dagen met een buiten temperatuur welke ligt tussen de 8 - 3°C (18%)
• 20 dagen met een buiten temperatuur lager dan 3°C (9%)

Van bovenstaande uitgaande:
73% van de tijd:
8150 kW x 0.73 = 5949.5 kW aan warmte
Bij een watertemperatuur van A7/W45 graden heeft de warmtepomp een (theoretische) RATED COP van 3.84 Ik ga er van uit ga dat 90% hiervan als warmte binnen in huis komt is 3.84x0.9= COP van 3.45
5949.5 / 3.45 = 1725 kWh aan stroom
Rated Verwarmingsvermogen: 8.18 kW
Max Verwarmingsvermogen: 12.03 kW

18% van de tijd:
8150 kW x 0.18 = 1467 kW aan warmte
Bij een watertemperatuur van A2/W45 graden heeft de warmtepomp een (theoretische) RATED COP van 3.20 Ik ga er van uit ga dat 90% hiervan als warmte binnen in huis komt: 3.20x0.9= COP van 2.88
1467 / 2.88 = 509.4 kWh aan stroom
Rated Verwarmingsvermogen: 7.12 kW
Max Verwarmingsvermogen: 10.46 kW

9% van de tijd:
8150 kW x 0.09 = 733.5 kW aan warmte
Bij een watertemperatuur van A-2/W45 graden heeft de warmtepomp een (theoretische) RATED COP van 3.08 Ik ga er van uit ga dat 90% hiervan als warmte binnen in huis komt: 3.08x0.9= COP van 2.77
733.5 / 2.77 = 265kWh aan stroom
Rated Verwarmingsvermogen: 6.98 kW
Max Verwarmingsvermogen: 10.25 kW

Totale kosten verwarmen:
1725 kWh + 510 kWh + 265 kWh = 2500 kWh x €0.326135 = €815.33
€1140.78 - €815.33 = €325.45 besparing met de warmtepomp

Bij bovenstaande ben ik uitgegaan van 45 graden door de radiatoren. Mocht dit niet genoeg zijn, kan ik bij lagere buitentemperaturen de watertemperatuur verhogen naar 55 graden.
Dan zien de totale kosten er zo uit:

9% van de tijd:
8150 kW x 0.09 = 733.5 kW aan warmte
Bij een watertemperatuur van A-2/W55 graden heeft de warmtepomp een (theoretische) RATED COP van 2.5 Ik ga er van uit ga dat 90% hiervan als warmte binnen in huis komt: 2.5x0.9= COP van 2.25
733.5 / 2.25 = 326kWh aan stroom
Rated Verwarmingsvermogen: 6.93 kW
Max Verwarmingsvermogen: 10.19 kW

1725 kWh + 510 kWh + 326 kWh = 2561 kWh x €0.326135 = €835.23
€1140.78 - €835.23 = €305.55 besparing met de warmtepomp

Voordeel van deze warmtepomp is dat die o.a. communiceert via smartlife app, welke ik thuis al gebruik voor automatisering en monitoring, en dus iedere slaapkamer de WP opdracht zou kunnen geven om te verwarmen.

Het idee zou zijn deze warmtepomp te monteren buiten voor de keuken, en dan achter de keukenkastjes te laten zakken naar de cv-ruimte. De cv-ketel zal in het systeem blijven zitten voor het SWW totdat er voor SWW een oplossing is, en als back-up.
In eerste instantie wil ik kijken hoe het gaat met de bestaande radiatoren, en als niet genoeg vermogen kan ik boven de 2 radiatoren van de kleine slaapkamers vervangen door een groter exemplaar. Ondanks dat er thuis verschillende andere verwarmingssystemen zijn, wil ik graag dat de warmtepomp standalone kan functioneren. Mijn partner vind het nu al te ingewikkeld.

Mijn vragen:
Iemand ervaring met bovenstaande warmtepomp of de solareast R290 variant
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?
Suggesties voor andere systemen zijn ook welkom.

Ik wil momenteel geen duizenden euro’s investeren, dat krijg ik thuis echt niet verkocht, aangezien we momenteel slechts €288.- per jaar aan energie betalen. Ondanks dat de subsidie vanaf januari vervalt, ga ik ervan uit dat in de toekomst de systemen goedkoper, en beter worden.

Plattegrond huis: Plattegrond huis

Bvd Robert

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Komend jaar is er toch ook nog subsidie?
Je mist de stooklijn - het grootste deel van het jaar zal je met minder dan 45 graden toe kunnen, dus gunstiger stoken. Tenzij je snel op wil kunnen stoken, maar dan is het slimmer eerst je radiatoren te boosten voordat je naar hogere temperatuur grijpt.
Waar komt je 90% factor vandaan?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:23

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Pelletkachel verkopen dan wordt het rekensommetje nóg gunstiger èn ook volgend jaar worden warmtepompen nog gesubsidieerd. Wellicht is 2025 hét jaar om toe te slaan i.v.m. de (tijdelijk?) ingezakte markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snekko
Proton_ schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:52:
Komend jaar is er toch ook nog subsidie?
Je mist de stooklijn - het grootste deel van het jaar zal je met minder dan 45 graden toe kunnen, dus gunstiger stoken. Tenzij je snel op wil kunnen stoken, maar dan is het slimmer eerst je radiatoren te boosten voordat je naar hogere temperatuur grijpt.
Waar komt je 90% factor vandaan?
Komend jaar is idd ook nog subsidie, maar (fors) minder dan dit jaar. Misschien had ik dat niet helemaal juist omschreven.

Die 90% is een waarde die ik aanneem om me niet te rijk te rekenen. COP is een theoretisch rendement, een waarde die gemeten wordt, direct bij de uitgang van de warmtepomp, onder laboratorium gecontroleerde omstandigheden. In die 90% neem ik een stukje warmteverlies mee van de leiding van buiten naar binnen, en een stukje installatie verlies.
Pelletkachel verkopen dan wordt het rekensommetje nóg gunstiger
Waarom zou het verkopen van de pellet kachel het voordeliger maken? een kW aan warmte is bij de pellet kachel nog altijd goedkoper dan van de warmtepomp. En de prijzen van pellets zijn stabieler dan die van stroom. Los van het feit dat de warmte die hij afgeeft veel aangenamer is dan van welke radiator dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:35
Deze warmtepompen worden door veel Nederlandse bedrijven omgedoopt en ook verkocht als eigen. Met soms wat minimale aanpassingen.

Zo verkoopt Adlar deze warmtepomp ook, met alleen een andere compressor van Panasonic (in deze r290 versie Hitachi zie ik). De pomp is van Grundfos. A kwaliteit dus.
In het Adlar Castra topic zitten meerdere tweakers, eerste klanten zijn denk ik nu zo'n 1.5 jaar eigenaar van deze WP.
Iedereen is over het algemeen eigenlijk prima tevreden over de hardware. Ik heb in dat topic nog nergens defecten gelezen. Hooguit wat gestuntel over de aansturing van Adlar (ze ontwikkelen een dynamische stooklijn, daar was in begin wat onrust over maar lijkt nu goed te werken) die staat los van Solar East .

De oudere r410 Vaillant modellen zouden ook opvallend veel op de SolarEast warmtepomp lijken, en ook Intergas zou bij ze inkopen.

Het lijkt een best wel OK merk.

Garantie: bij Adlar krijg je afhankelijk van je pakket 3, 5 of 7 jaar garantie. Daar betaal je natuurlijk ook voor. Als jij alles zelf wilt doen zul je op de fabrieksgarantie zijn aangewezen, maar dat is natuurlijk met ieder ander merk ook zo.

[ Voor 33% gewijzigd door pentaw1nz op 09-12-2024 08:51 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04:32
Vergeet ook niet de bijkomende (onderhouds)kosten en afschrijving van elk systeem mee te nemen voor het complete plaatje.

Onderhoudsarme verwarming als infraroodverwarming i.c.m. een pelletkachel kan je de koudste dagen wel doorheen komen misschien.

Investeer in een warmtepompboiler voor warm tapwater. Ga van het gas af en bespaar op vastrecht en onderhoudskosten van je CV.

Wellicht nog een stap verder. Als je energielabel omhoog kan en je woning op deze manier meer waard wordt, kan je rente omlaag door een lagere risicoklasse op je hypotheek.

• Snekko
Je mist de stooklijn -
Hoe spannend is het missen van een stooklijn?
Onderhoudsarme verwarming als infraroodverwarming i.c.m. een pelletkachel kan je de koudste dagen wel doorheen komen misschien.
Ik krijg het nu ook warm zonder cv, dus dat is het probleem niet echt.
Investeer in een warmtepompboiler voor warm tapwater. Ga van het gas af en bespaar op vastrecht en onderhoudskosten van je CV.
De bedoeling is idd uiteindelijk ook voor het tapwater een warmtepomp(boiler). Cv-ketel laat ik minimaal een jaar hangen als back-up om te kijken hoe het door het jaar heen werkt. Beter safe dan sorry
Wellicht nog een stap verder. Als je energielabel omhoog kan en je woning op deze manier meer waard wordt, kan je rente omlaag door een lagere risicoklasse op je hypotheek.
Betwijfel of de hypotheek verstrekker nog lager gaat dan de 1.3% voor 30 jaar dan dat we nu hebben.

• Snekko
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0VQ8e6gRUGyAlrjjQmlBTBiv0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VZTosy25C0nDp1ybYBaUcuZ7.png?f=fotoalbum_large

De warmtepomp heeft overigens gewoon verschillende stooklijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:50
Ben je inmiddels overgegaan tot aankoop van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snekko
Nee, heb uiteindelijk de keuze gemaakt, (nog) niet tot aanschaf over te gaan. Heb te weinig tijd gehad om alles goed uit te zoeken en zo tot goede keuzes te komen. Dan betaal ik dadelijk liever €400.- meer, en heb in een keer een goed werkende installatie, dan dat ik te overhaast te werk ga, en er 6 keer wijzigingen in moet aanbrengen om tot een goede werkende wp installatie te komen, of erger nog, een nooit goed werkende installatie te hebben.

Heb wel erg lang getwijfeld, tot op de laatste dag.
Pagina: 1