Nieuw mesh netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rcponsteen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-05 07:35
Hoi allemaal.
Ik wissel eens in de 1 of 2 jaar van internet provider, en dat resulteert er in dat ik dan mijn smart devices opnieuw moet instellen. Nou ben ik daar een beetje klaar mee dus ik wil het geld wat ik dit jaar uitspaar bij de nieuwe provider steken in een mesh netwerk. Zodat ik alle smart devices aan mijn eigen draadloze netwerk kan koppelen.

Mijn devices zien alleen 2.4 ghz helaas. Ik ben dus opzoek naar de hardware voor een eigen netwerk, het liefst lekker snel waar mijn smart devices nogsteeds kunnen worden aangestuurd ondanks dat ze op 2.4 ghz werken.

De woning waar het om gaat is een 3 laags eengezinswoning uit de jaren zeventig. Dus dikke betonnen vloeren en muren.

Ik wil naar een situatie waar ik bij een nieuwe provider alleen maar hun modem hoef te vervangen en met een kabel aan mijn eigen netwerk te verbinden.
...

Wat heb ik al in huis?
Ik heb tussen de beganegrond en de 1e verdieping een cat 7 kabel liggen die momenteel rechtstreeks op het modem van mijn provider zit. Daaraan verbonden een netgear switch (netwerk prosafe gs105e) vanuit daar lopen cat 7 kabels naar de pc's boven. En een cat 5 of 6 kabeltje naar de wifi versterker van de huidige provider.

Op de beganegrond heb ik ook alles bekabeld liggen.

Ik heb alles voornamelijk bedraad dus.
...

Voor mijn gevoel heb ik een router nodig die de plaats inneemt van het modem van mijn huidige provider. En enkele wifi punten her en der in huis om het wifi signaal te verdelen. Maar ik weet dus niet of her zo valt in te stellen sat de 2.4ghz en de 5 ghz netwerken met elkaar kunnen communiceren. Want voorheen moest ik 5 ghz uitzetten op het modem om mijn lampen te kunnen aanspreken via wifi.

Al met al heb ik dus meerdere vragen die samen deze situatie vormen.

[ Voor 15% gewijzigd door Rcponsteen op 03-12-2024 12:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:16
Ja, je hebt een eigen router nodig.

Moderne Access Points kunnen prima multi band uitzenden op 2.4Ghz / 5.0Ghz / 6.0Ghz tegelijkertijd. Domotica apparaten zijn niet altijd de slimste en willen op 2.4Ghz soms beetje random verbinden gezien het relatief grote bereik.

Handig om voor een merk te kiezen dat je vanuit 1 omgeving zowel je router en de meerdere access points kunt beheren. Afhankelijk van de oppervlakte is het waarschijnlijk handig om op elke etage een access point te plaatsen. Kies voor een router met wifi functionaliteit, dan heb je op diezelfde etage waarschijnlijk geen access point nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wil je makkelijk, koop dan een TP link Deco setje dat past bij je budget, zorg voor 3 units zodat je op elke verdieping een WiFi punt hebt. Met 1 app op je telefoon heb je dan inzicht en controle:
categorie: Modems en routers

Wil je 'knutselen' dan kan je kijken naar Ubiquiti Unifi apparatuur, dat heeft oneindig veel mogelijkheden voor instellingen.
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rcponsteen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-05 07:35
Dus ideaal gezien.. een setje van (bijvoorbeeld) tp link (x) stuks. En daarnaast een router (met wifi) van tp link zodat ze makkelijker aan te sturen zijn. (Router en acces points iig zelfde merk)

Hebben deze accessoires hun eigen utp kabel nodig of kunnen ze gewoon het wifi signaal van elkaar overpakken?

En het gaat geen conflicten opleveren met 2.4 ghz slimme schakelaars en lampen?

Ik gebruik google home aparaten, Calex en Ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Router is niet nodig, de TP link Deco heeft ingebouwde router functionaliteit. Je krijgt de beste prestaties als je ze met de bestaande utp kabels op elkaar aansluit. Deco's hebben 2 poorten, op de 2e poort kan je ook een switch of andere apparatuur aansluiten.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK Enter
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-06 17:44
Goedemiddag; ik heb een vraag voor de wat meer geavanceerde gebruiker; ik heb thuis een deco mesh netwerk met 6 units (3x X60 en 3x X20); werkt op zich prima, behalve dat ik buiten op het terras en in de tuin (robotmaaier o.a.) verminderde wifi ontvangst heb; nu heb een een Deco BE65 (wifi7) gekregen en die wil ik in het mesh netwerk inzetten. Weet er iemand waar ik dat dan het beste kan doen? Als main deco (router) zeg maar of als één van de satellites (die het dichtste bij buiten/tuin)

Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken?

Dank
AJK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Rcponsteen schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:09:
Hoi allemaal.
Ik wissel eens in de 1 of 2 jaar van internet provider, en dat resulteert er in dat ik dan mijn smart devices opnieuw moet instellen. Nou ben ik daar een beetje klaar mee dus ik wil het geld wat ik dit jaar uitspaar bij de nieuwe provider steken in een mesh netwerk. Zodat ik alle smart devices aan mijn eigen draadloze netwerk kan koppelen.

Mijn devices zien alleen 2.4 ghz helaas. Ik ben dus opzoek naar de hardware voor een eigen netwerk, het liefst lekker snel waar mijn smart devices nogsteeds kunnen worden aangestuurd ondanks dat ze op 2.4 ghz werken.

De woning waar het om gaat is een 3 laags eengezinswoning uit de jaren zeventig. Dus dikke betonnen vloeren en muren.

Ik wil naar een situatie waar ik bij een nieuwe provider alleen maar hun modem hoef te vervangen en met een kabel aan mijn eigen netwerk te verbinden.
...

Wat heb ik al in huis?
Ik heb tussen de beganegrond en de 1e verdieping een cat 7 kabel liggen die momenteel rechtstreeks op het modem van mijn provider zit. Daaraan verbonden een netgear switch (netwerk prosafe gs105e) vanuit daar lopen cat 7 kabels naar de pc's boven. En een cat 5 of 6 kabeltje naar de wifi versterker van de huidige provider.

Op de beganegrond heb ik ook alles bekabeld liggen.

Ik heb alles voornamelijk bedraad dus.
...

Voor mijn gevoel heb ik een router nodig die de plaats inneemt van het modem van mijn huidige provider. En enkele wifi punten her en der in huis om het wifi signaal te verdelen. Maar ik weet dus niet of her zo valt in te stellen sat de 2.4ghz en de 5 ghz netwerken met elkaar kunnen communiceren. Want voorheen moest ik 5 ghz uitzetten op het modem om mijn lampen te kunnen aanspreken via wifi.

Al met al heb ik dus meerdere vragen die samen deze situatie vormen.
Waarom niet op de nieuwe provider router de instellingen hetzelfde zetten als op de oude?

Als je SSID, WPA2 key, DHCP subnet en scope en DNS (eventueel) overneemt, zal waarschijnlijk alles gewoon verbinden aan de nieuwe.
Pagina: 1