Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutS99
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-04 23:03
Ik ben op zoek naar een statief voor natuur- en wildfotografie met de volgende eigenschappen:

- De mogelijkheid om heel laag bij de grond te komen (door de poten te spreiden, niet door de middenzuil om te klappen).

- Sterk genoeg voor een Nikon Z6III met de Z 180-600mm lens (ongeveer 3-4 kg).

- Stabiel en stevig voor buitengebruik.

- Weerbestendig en bestand tegen regen.

De andere die ik vond waren of veel te duur, of het beperkte gewicht lag veel te dicht bij het gewicht van mijn uitrusting.

Budget: 300-400 euro als dat haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Op websites als die van grote leveranciers zoals Kamera Express en Cameranu kan je op basis van de filters al een goede eerste aanzet doen. En met jouw budget zou je toch zeker wel iets fraais moeten kunnen vinden.

Ik heb zelf geen ervaring hiermee, maar wat ik bijvoorbeeld al vrij snel vind is deze statief+balhoofd-set:

https://www.kamera-expres...-tripod-l-324f-ks-40-head
- minimale werkhoogte: 80mm (maar daar komt nog wat bij voor de statiefkop), door spreiding poten
- inclusief statiefkop
- zowel statief als kop bieden meer dan voldoende draagkracht
- niet helemaal duidelijk hoe 'waterproof', staat niet specifiek aangegeven maar wat kan er beschadigen aan een statief van aluminium/kunststof/staal/carbon?

DIt is maar een voorbeeldje natuurlijk, maar ik denk dat als je de filters van bovengenoemde sites instelt op jouw gewenste prijsklasse + wel/geen statiefkop (misschien heb je die al?) en je een uurtje bladert je wellicht al een eerste selectie kunt maken met geschikte statieven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Daar is zelfs een apart topic voor:

Het statieven topic

Alles wat je altijd al wilde weten, en niet, over statieven. :)

En het beroemde document van Hans Braakhuis is er ook nog altijd:
https://boxtelontspant.nl...ads/2013/06/Statieven.pdf

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 02-12-2024 21:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:03
Iets van Benro, Leofoto of Sirui. Dat zijn meestal wel mooie statieven voor een niet al te hoge prijs.
De Sirui die @Valorian lijkt mij een goede optie met statiefpoten van Ø32mm - Ø22mm en balhoofd met een kogeldiameter van Ø40mm.
Ander alternatief is deze: https://www.kamera-expres...324c-statief-balhoofd-lh-
Belangrijkste verschil met de Sirui is volgens mij de vergrendeling van de pootsegmenten.
Snelspanners zoals bij de Sirui werkt iets sneller. Twistlock van Leofoto is uit elkaar te halen en daardoor eenvoudiger schoon te maken.

Het max. draaggewicht zou ik niet op letten.Elke fabrikant heeft daar zijn eigen ideeën over.

[ Voor 25% gewijzigd door wappiewappie op 03-12-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutS99
Die Leofoto Ranger RF-324C Statief + balhoofd LH-40 ziet er wel top uit, met alles wat ik nodig heb. Ik twijfel alleen of een ballhoofd uberhaupt het gewicht van een 180-600 met body goed aankan. Ik heb daar eigenlijk nog geen ervaring mee. Valt hij niet direct om als je de balhoofd iets losser zet om te bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
WoutS99 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:32:
Die Leofoto Ranger RF-324C Statief + balhoofd LH-40 ziet er wel top uit, met alles wat ik nodig heb. Ik twijfel alleen of een ballhoofd uberhaupt het gewicht van een 180-600 met body goed aankan. Ik heb daar eigenlijk nog geen ervaring mee. Valt hij niet direct om als je de balhoofd iets losser zet om te bewegen?
Ik heb daar geen ervaring mee, maar de body + lens zouden van zichzelf redelijk in balans op het balhoofd moeten balanceren toch (ik neem aan dat die lens een eigen statiefpunt heeft)? Volgens specs zou het makkelijk moeten kunnen. Overigens zijn dit ook wel dingen die je perfect even kan proberen in een van de winkels, of zelfs thuis. Je beschadigt immers niets dus bij geen fijne manier van werken kan ie meteen weer retour.

Maar goed, dat zijn my two cents. Ik denk dat als je deze vraag in het statieventopic zet je veeleer mensen treft die wat meer ervaring hebben met de combi grote lens en ballhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:03
WoutS99 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:32:
Valt hij niet direct om als je de balhoofd iets losser zet om te bewegen?
De weerstand op de kogel is instelbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutS99
Update: Ik ben uiteindelijk voor de Leofoto Ranger RF-324C Statief + balhoofd LH-40 gegaan + een videohead va Leofoto. Gisteren pas gekocht dus nog weinig kunnen uitproberen maar tot nu toe ziet het er top uit. Dank voor alle hulp!
Pagina: 1