Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:31
Gister sleutel van ons nieuwe huis gekregen. Vanmorgen CV in storing, want te weinig druk. Ik heb de slang tussen het CV en watersysteem aangesloten, maar ik krijg hem daar niet mee gevuld. Er komt wel degelijk water uit de schone water kraan, alsook water uit de kraan die op de CV zet. Er gaat echter geen water in. De druk lijkt dus te laag te zijn op de waterleiding. Hoe krijg ik er nu wel voldoende druk op om hem te vullen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:57
Te weinig druk op waterleiding net om cv te vullen nog nooit eerder gehoord.

Zit er niet nog een afsluitkraan tussen die geopend moet worden?

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hoe weet je dat er geen water in gaat? Als er geen druk is kan het best een tijd duren voordat je dat ziet op de drukmeter.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05

franssie

Save the albatross

Je hebt pompjes die je op een boormachine kan zetten om zo druk te krijgen. Was een tip ooit van een loodgieter die veel op drie hoog in Amsterdam dit probleem tegenkwam.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:55
Je CV vullen tot 1,5 Bar zou voldoende moeten zijn om hem operationeel te maken. Tot hoever kom je nu ?

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Barrycade

Through the...

Doe eens fotootje? Maar standaard de slang aangesloten hebben op de cv is meestal geen goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Gwindorian schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:22:
Je CV vullen tot 1,5 Bar zou voldoende moeten zijn om hem operationeel te maken. Tot hoever kom je nu ?
Rond de 1.1 bar...

Interessant is dat als de CV aangaat de druk met 0.8 tot 1.0 bar stijgt.

Hij staat nu op 1.1 bar met CV uit, en 2.1 bar met CV aan. Is expansievat dan ook kapot?

[ Voor 82% gewijzigd door zunrob op 30-11-2024 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Is de vulkraan (direct na de slang, rode hendel) niet dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
P_de_B schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:30:
Is de vulkraan (direct na de slang, rode hendel) niet dicht?
Op de foto wel ja. Niet toen ik hem vulde. Toen stond ie netjes naar voren.

Ook geprobeerd zonder slang erop, toen spoot het eruit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 22:48
Barrycade schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:22:
Doe eens fotootje? Maar standaard de slang aangesloten hebben op de cv is meestal geen goed nieuws.
En ook een uitsluitingsgrond voor vrijwel alle inboedel- en opstalverzekeringen.
zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:26:
Interessant is dat als de CV aangaat de druk met 0.8 tot 1.0 bar stijgt.

Hij staat nu op 1.1 bar met CV uit, en 2.1 bar met CV aan. Is expansievat dan ook kapot?
Ja. Tik eens op de onder en bovenkant met iets van metaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:32:
[...]

Op de foto wel ja. Niet toen ik hem vulde. Toen stond ie netjes naar voren.

Ook geprobeerd zonder slang erop, toen spoot het eruit. ;)
Hoe klinkt het expansievat als je er op tikt, ik denk dat deze lek is. Dit moet boven en onder anders klinken

[ Voor 5% gewijzigd door P_de_B op 30-11-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Expansievat klinkt wel degelijk iets anders. Onderaan klinkt ie wat hoger, boven wat lager/doffer.

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 30-11-2024 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Dat klinkt alsof hij niet lek is. Je hebt de foto weggehaald, maar wellicht is het overstortventiel defect? Deze gaat bij een te hoge druk water afvoeren via - meestal - een rioolafvoer. Is dat misschien aan de hand? Als je de foto terugplaatst kunnen we kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
P_de_B schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:13:
Dat klinkt alsof hij niet lek is. Je hebt de foto weggehaald, maar wellicht is het overstortventiel defect? Deze gaat bij een te hoge druk water afvoeren via - meestal - een rioolafvoer. Is dat misschien aan de hand? Als je de foto terugplaatst kunnen we kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLTrRkMDv9pQfRKGpLLtSSeLBrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cENcsvvpBPCUCewCumvnRrQc.jpg?f=fotoalbum_large

Daar is ie weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Dat zwarte ding links van het expansievat is het overstortventiel. Bij te hoge druk gaat deze open. Daar komt geen water uit bij het vullen? Dat water loopt direct door de leiding naar het riool, dus misschien zie je dat niet? Anders heb ik er geen verklaring voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
Heb je wellicht een drukmetertje op 2 plekken, soms zit er een klokje ergens in de installatie en in de CV ketel display / thermostaat, die kun je dan even vergelijken of de druk overeenkomt, misschien ben je hem ongemerkt boven de 2,5 aan het vullen ?

Dat er te weinig druk op de waterleiding zou zitten om boven de 1.1 bar te komen heb ik nooit eerder gehoord, tenzij je op 4+ hoog zit en de Hydrofoor kapot is.

Duss ehm, ik gok er ook op dat de overstort defect is en die dus alles weer het riool in blaast zoals @P_de_B zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
P_de_B schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:28:
Dat zwarte ding links van het expansievat is het overstortventiel. Bij te hoge druk gaat deze open. Daar komt geen water uit bij het vullen? Dat water loopt direct door de leiding naar het riool, dus misschien zie je dat niet? Anders heb ik er geen verklaring voor.
Die is helemaal droog, er komt geen water uit. Sterker nog, je hoort ook gewoon geen water lopen als ik de kraan open zet. In ons oude huis hoorde je duidelijk water het CV systeem in stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Je zou een foto kunnen maken van je watermeter voordat je de vulkraan open doet en dan kijken of er wat veranderd aan de stand als de kraan een tijdje open gestaan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04 22:40
Misschien zeg ik iets heel soms, maat dat rode kraantje boven je vulpunt moet ook open. Anders gaat er inderdaad geen water in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is geen overstortventiel maar een inlaatcombinatie.
Deze zit op de koud waterleiding en niet op de cv buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
Zit je slangetje niet verstopt (en heb je wellicht alleen direct het kraantje getest)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:14
Je zet wel het vulkaantje open als je aan het vullen bent? Op de foto staat 'ie dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-04 23:29
Is de hoofdafsluiter (bij de watermeter) wel volledig geopend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Gwindorian schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:03:
Heb je wellicht een drukmetertje op 2 plekken, soms zit er een klokje ergens in de installatie en in de CV ketel display / thermostaat, die kun je dan even vergelijken of de druk overeenkomt, misschien ben je hem ongemerkt boven de 2,5 aan het vullen ?

Dat er te weinig druk op de waterleiding zou zitten om boven de 1.1 bar te komen heb ik nooit eerder gehoord, tenzij je op 4+ hoog zit en de Hydrofoor kapot is.

Duss ehm, ik gok er ook op dat de overstort defect is en die dus alles weer het riool in blaast zoals @P_de_B zegt.
Nee, er zit geen extra drukmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
HansMij schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:18:
Misschien zeg ik iets heel soms, maat dat rode kraantje boven je vulpunt moet ook open. Anders gaat er inderdaad geen water in.
Klopt, op de foto staat ie dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Gwindorian schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:35:
Zit je slangetje niet verstopt (en heb je wellicht alleen direct het kraantje getest)
Nee. Als ik hem open draai met het uiteinde in een emmer spuit het water met behoorlijk wat kracht eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Baxke schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:05:
Is de hoofdafsluiter (bij de watermeter) wel volledig geopend?
Yes. Zelfs een paar keer dicht en open gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:23:
[...]

Dat is geen overstortventiel maar een inlaatcombinatie.
Deze zit op de koud waterleiding en niet op de cv buizen.
Je hebt gelijk, dom 8)7

@zunrob : zie je ergens een overstortventiel die mogelijk defect is? Die moet in de CV buizen zitten. Kan ook in de ketel zitten, is mogelijk aangesloten op de rioolafvoer. Stroomt daar water als je weer probeert te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:10:
[...]

Nee. Als ik hem open draai met het uiteinde in een emmer spuit het water met behoorlijk wat kracht eruit.
Dan heb je dus ook druk, met 1 bar spuit het water niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Maar je huis is dus nu twee dagen oud > ik zou vooralsnog kijken of er een storingsnummer op de ketel staat en dat bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
P_de_B schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:13:
[...]

Je hebt gelijk, dom 8)7

@zunrob : zie je ergens een overstortventiel die mogelijk defect is? Die moet in de CV buizen zitten. Kan ook in de ketel zitten, is mogelijk aangesloten op de rioolafvoer. Stroomt daar water als je weer probeert te vullen.
Die is er. Er stroomt geen water uit als ik hem bij probeer te vullen. Druppelt tijdens gebruik wel zo nu en dan een druppel uit.

Ik ga deze morgen kopen, hopelijk krijg ik er daarmee iets bij:

WOLFCRAFT Boormachinepomp 3/4" kunststof, capaciteit 3000 l/h https://www.hornbach.nl/p...paciteit-3000-l-h/932956/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
franssie schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:24:
[...]

Dan heb je dus ook druk, met 1 bar spuit het water niet.
Niet? Zou het niet gewoon te weinig druk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:48

odan

The dark side is within all!

zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:26:
[...]

Die is er. Er stroomt geen water uit als ik hem bij probeer te vullen. Druppelt tijdens gebruik wel zo nu en dan een druppel uit.

Ik ga deze morgen kopen, hopelijk krijg ik er daarmee iets bij:

WOLFCRAFT Boormachinepomp 3/4" kunststof, capaciteit 3000 l/h https://www.hornbach.nl/p...paciteit-3000-l-h/932956/
Lijkt me sterk dat dit nodig gaat zijn als het water gewoon de kraan uit spuit als hij niet aangesloten zit. Lijkt me eerder dat er ergens een verstopping zit of dat er ergens (buiten zicht van foto) nog een kraantje dicht zit.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:06
Is de manometer stuk? Of blokkeert de wijzer ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:27:
[...]

Niet? Zou het niet gewoon te weinig druk zijn?
Met 1 bar stroomt het, net zoals uit een te lange tuinslang, daar krijg je pas druk door je vinger erop te zetten.

Het zou dus kunnen zijn dat de hoofdkraan niet goed openstaat, maar waarschijnlijker dat er vuil in de leiding voor de kraan voor het bijvullen zit. Dan zal de druk wel opbouwen maar duurt het veel langer (zoals, ook met een klein gaatje verliest een autoband uiteindelijk de druk, nu andersom denken).

Het probleem zit in het systeem, dat moet de bouwer oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dapdodo schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:31:
CV slaat uit door te weinig druk, als er een meetprobleem is (niet onmogelijk) dan zit het in de ketel.

@zunrob je schreef dacht ik dat als je ketelzijde zonder slang openzette het er ook uitspoot? Dan lijkt het probleem in de ketel te zitten er is wel druk, maar ketel meet het niet?

Niet teveel zelf verder prutsen (hoe vervelend het is) maar storingsmonteur bellen, nummer zou op de ketel moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:25:
Maar je huis is dus nu twee dagen oud > ik zou vooralsnog kijken of er een storingsnummer op de ketel staat en dat bellen.
Het zit TS sowieso niet mee met dit huis.
zunrob in "Verdeler warmtepomp door aan het roesten?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Post eens een foto van de manometer? Is dit een analoge of digitale?

Zit je wel naar de goede meter te kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
Dapdodo schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:31:
Ik kijk naar de druk die de ketel geeft. Een ouderwetse meter is er niet meer.

Bedankt overigens voor alle reacties! Ik waardeer het zeer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
franssie schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:41:
[...]

CV slaat uit door te weinig druk, als er een meetprobleem is (niet onmogelijk) dan zit het in de ketel.

@zunrob je schreef dacht ik dat als je ketelzijde zonder slang openzette het er ook uitspoot? Dan lijkt het probleem in de ketel te zitten er is wel druk, maar ketel meet het niet?

Niet teveel zelf verder prutsen (hoe vervelend het is) maar storingsmonteur bellen, nummer zou op de ketel moeten staan.
Er is sowieso druk in het CV systeem. Als ie niet verwarmt staat ie op 0.9 bar, zodra ie aangaat binnen 3 seconden op 1.7 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wolly schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:46:
Post eens een foto van de manometer? Is dit een analoge of digitale?

Zit je wel naar de goede meter te kijken?
Ik lees de druk af op het display van de Remeha ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
franssie schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:31:
[...]

Met 1 bar stroomt het, net zoals uit een te lange tuinslang, daar krijg je pas druk door je vinger erop te zetten.

Het zou dus kunnen zijn dat de hoofdkraan niet goed openstaat, maar waarschijnlijker dat er vuil in de leiding voor de kraan voor het bijvullen zit. Dan zal de druk wel opbouwen maar duurt het veel langer (zoals, ook met een klein gaatje verliest een autoband uiteindelijk de druk, nu andersom denken).

Het probleem zit in het systeem, dat moet de bouwer oplossen.
Het is geen nieuwbouw. We zijn sinds gisteren de nieuwe eigenaar. Geen idee wie het in 1984 gebouwd heeft. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

https://www.amazon.nl/Pro...ktester/dp/B08VJGJ45Q/oor nu te laat maar dit is sowieso handig in je gereedschapskist
https://www.amazon.nl/Pro...druktester/dp/B08VJGJ45Q/

Naast de genoemde Bacho' s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:57:
[...]

Het is geen nieuwbouw. We zijn sinds gisteren de nieuwe eigenaar. Geen idee wie het in 1984 gebouwd heeft. ;)
Dan is het wel vreemd dat je hele CV systeem nunet na twee dagen na overdracht niet werkt en lekt (las ook deels je andere topic dat gelinkt werd hier).

misschien ook tijd om alvast melding te maken bij verkoper/makelaar van deze problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
franssie schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:01:
[...]

Dan is het wel vreemd dat je hele CV systeem nunet na twee dagen na overdracht niet werkt en lekt (las ook deels je andere topic dat gelinkt werd hier).

misschien ook tijd om alvast melding te maken bij verkoper/makelaar van deze problemen.
Ik zal vanavond eens een email gaan dichten ja. Overigens een dag na overdracht al.

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 30-11-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:24

Jrz

––––––––––––

zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:56:
[...]

Er is sowieso druk in het CV systeem. Als ie niet verwarmt staat ie op 0.9 bar, zodra ie aangaat binnen 3 seconden op 1.7 bar.
Dat is wrs omdat hij lucht verwarmt.
Staan alle radiatoren open? (Soms zijn ze verkeerd / in serie aangesloten)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dat flesje sealer wat je gevonden hebt in je andere topic lijkt me een goede indicator dat de verkoper op de hoogte was van een probleem met de CV en verzuimd heeft dit te melden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Je zegt:
1,1 bar bij stilstand
2,1 bar bij CV (alleen pomp?) draaiend.
Bij mij neemt die maar 0,2 bar toe bij draaiende CV.

Als 2,1 een te lage druk is, moet je een huis van 12 meter hoog hebben en zelfs nog meer.
Is het niet de flowswitch ipv drukswitch en dat er een verstopping in het systeem zit, hoor je wel flow lopen?

Of staat de 3-weg klep stuk naar de verkeerde kant, waardoor die het niet meer snapt.

Als die zoveel druk opbouwt, zou het ook kunnen dat de zuigkant geen water krijgt door lucht, dus vullen en ontluchten, totdat water wel rondgaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Dapdodo op 30-11-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik zal er een bestellen. Bestaan er ook opzetstukken voor kranen zodat ik op meerdere plaatsen de druk kan meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:04:
[...]

Ik zal vanavond eens een email gaan dichten ja. Overigens een dag na overdracht al.
Doe voor de zekerheid deze email ook versturen aan de notaris. Ik weet niet of die er wat mee kan maar soit, heeft wel ernst aan.

edit: @zunrob ja er zijn zat verloopjes van alles naar alles, Meeste spul is 1/4 1/2 3/8 inch, maar ook voor M22 ect keukenkranen zijn er verloopjes. Het is net lego :+ 1/2" is dacht ik het meest voorkomend (in ieder geval bij mij, dat is de maat van een doucheslang) , dus alles daarnaartoe. En van ook een gardena koppeling erbij, kan je gelijk overal ook een tuinslang op zetten om bijvoorbeeld warm buiten te kunnen douchen.

[ Voor 39% gewijzigd door franssie op 30-11-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Jrz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:09:
[...]

Dat is wrs omdat hij lucht verwarmt.
Staan alle radiatoren open? (Soms zijn ze verkeerd / in serie aangesloten)
Nee, bijna alle radiatoren staan dicht. Alleen de vloerverwarming (gekoppeld met een warmtewisselaar) staat aan. Heb ze gister bij inspectie overigens allemaal 1 voor 1 open gedraaid en ze werden allemaal warm. Hoor geen luchtbellen door de leidingen schieten.

[ Voor 17% gewijzigd door zunrob op 30-11-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dapdodo schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:12:
Je zegt:
1,1 bar bij stilstand
2,1 bar bij CV (alleen pomp?) draaiend.
Bij mij neemt die maar 0,2 bar toe bij draaiende CV.

Als 2,1 een te lage druk is, moet je een huis van 12 meter hoog hebben en zelfs nog meer.
Is het niet de flowswitch ipv drukswitch en dat er een verstopping in het systeem zit, hoor je wel flow lopen?

Of staat de 3-weg klep stuk naar de verkeerde kant, waardoor die het niet meer snapt.

Als die zoveel druk opbouwt, zou het ook kunnen dat de zuigkant geen water krijgt door lucht, dus vullen en ontluchten, totdat water wel rondgaat.
De ketel gaf vanmorgen een melding dat de druk te laag was, dit was toen de ketel niet in bedrijf was. Ik had de temperatuur op de thermostaat namelijk heel laag gezet. De druk zat toen onder de 0.8 bar. Als de CV niet aanstaat zakt de druk dus aanzienlijk.
Als ie vervolgens wel aangaat stijgt ie met 0.8 - 1 bar. Dit gebeurt binnen 3 seconden nadat ie aangaat. Het lijkt erop zoals eerder gesuggereerd dat het expansievat defect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04 23:51

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@zunrob
Je zegt dat het water met kracht uit je kraan daan spuit als je er nix op aansluit. Maar heb je hetzelfde geprobeerd met de CV-aansluiting? Komt daar ook water uit als je die kraan open zet? Zo niet, dan gaat óf die kraan niet open, ondanks dat je aan die rode hendel draait, óf er zit een verstopping in. Beide klinkt onwaarschijnlijk, maar je moet het wel uitsluiten.

Verder lees ik veel over ‘hoofdkraan niet helemaal open’ en dat je zelf zegt dat je het in je vorige huis hoorde stromen als je de vulkraan open zet. Dat zijn geen echte argumenten. Zelfs als die hoofdkraan niet helemaal open staat moet de CV op druk komen. Het duurt alleen langer. Heb je beide kranen (vulkraan en waterkraan) al eens 5 minuten lang open laten staan zodat het systeem de tijd heeft om bij te vullen, voor het geval het om wat voor reden dan ook erg langzaam gaat?

Als laatste: Als je op de onderkant van je expansievat tikt met iets hards (schroevendraaier of zo) dan moet dat duidelijk hol, leeg klinken. Zo niet, dan hoeft dat vat niet kapot te zijn. het kan ook dat je het alleen verder op druk moet brengen. Dat kan aan de onderkant met compressor of fietspomp. er zit vaak een ventiel net als een autoband. Met bandenspanningsmeter kun je dan ook meten wat de druk is.
De voordruk die een expansievat moet hebben (dat is zonder druk op de CV-leidingen) is nét iets onder de werkdruk in koude toestand. Dus als je je CV gewoonlijk tot 1,4-1,5 bar wilt vullen, dan geef je ‘m een voordruk van 1,2-1,3 bar. Dan wordt het membraan nét iets ingedrukt in koude toestand en is er ruimte wanneer de CV op temperatuur komt.

En dan bedenk ik me net dat je heel eenvoudig kunt testen of je membraan lek is: druk het pennetje in het midden van het ventiel onderop het expansievat met een klein schroevendraaiertje kort in. Komt er lucht uit, dan is-ie goed. Komt er water uit dan is-ie gegarandeerd lek en moet het ding vervangen worden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
Hippe Lip schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:44:
@zunrob
Je zegt dat het water met kracht uit je kraan daan spuit als je er nix op aansluit. Maar heb je hetzelfde geprobeerd met de CV-aansluiting? Komt daar ook water uit als je die kraan open zet? Zo niet, dan gaat óf die kraan niet open, ondanks dat je aan die rode hendel draait, óf er zit een verstopping in. Beide klinkt onwaarschijnlijk, maar je moet het wel uitsluiten.

Verder lees ik veel over ‘hoofdkraan niet helemaal open’ en dat je zelf zegt dat je het in je vorige huis hoorde stromen als je de vulkraan open zet. Dat zijn geen echte argumenten. Zelfs als die hoofdkraan niet helemaal open staat moet de CV op druk komen. Het duurt alleen langer. Heb je beide kranen (vulkraan en waterkraan) al eens 5 minuten lang open laten staan zodat het systeem de tijd heeft om bij te vullen, voor het geval het om wat voor reden dan ook erg langzaam gaat?

Als laatste: Als je op de onderkant van je expansievat tikt met iets hards (schroevendraaier of zo) dan moet dat duidelijk hol, leeg klinken. Zo niet, dan hoeft dat vat niet kapot te zijn. het kan ook dat je het alleen verder op druk moet brengen. Dat kan aan de onderkant met compressor of fietspomp. er zit vaak een ventiel net als een autoband. Met bandenspanningsmeter kun je dan ook meten wat de druk is.
De voordruk die een expansievat moet hebben (dat is zonder druk op de CV-leidingen) is nét iets onder de werkdruk in koude toestand. Dus als je je CV gewoonlijk tot 1,4-1,5 bar wilt vullen, dan geef je ‘m een voordruk van 1,2-1,3 bar. Dan wordt het membraan nét iets ingedrukt in koude toestand en is er ruimte wanneer de CV op temperatuur komt.

En dan bedenk ik me net dat je heel eenvoudig kunt testen of je membraan lek is: druk het pennetje in het midden van het ventiel onderop het expansievat met een klein schroevendraaiertje kort in. Komt er lucht uit, dan is-ie goed. Komt er water uit dan is-ie gegarandeerd lek en moet het ding vervangen worden.
Goede tip, dat laatste ga ik straks proberen.

Kraantje op de CV werkt ook, zit de slang er niet op en open ik de kraan komt het ook uit de CV gespoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Waarom... als de ketel werkt en de druk van 2.1 bar is, hoeft er echt niet meer water in.
Gok op andere problemen in het leidingwerk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Cyberpope schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:27:
[...]

Waarom... als de ketel werkt en de druk van 2.1 bar is, hoeft er echt niet meer water in.
Gok op andere problemen in het leidingwerk.
Maar als de ketel niet warm is, dan daalt de druk dus. Vanmorgen zelfs tot onder de 0.8 bar. En dan geeft de ketel een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Hippe Lip schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:44:
@zunrob

Zojuist even gekeken, maar onderop het vat zit geen ventiel...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivz1tHLnr3r1Ie14ULou3B6A84Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khBRMMqk5e4Un3M7g40ZAcey.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU5oRv8AVp3GRivo6yS4I0UDyLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ze5dxZvtTfj4G2C7axPFtxkh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uKtg1tYPXrGZ2I4A7PpcN_20mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Na0pKMRbpMNQItUnBfYjQFzJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door zunrob op 30-11-2024 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:38:
[...]

Zojuist even gekeken, maar onderop het vat zit geen ventiel...
Ook niet achter een grote zwarte dop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Dapdodo schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:47:
[...]

Ook niet achter een grote zwarte dop?
Zie de fotos in de vorige post. Achter die witte klep mss?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:48:
[...]

Zie de fotos in de vorige post. Achter die witte klep mss?
zeker weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:37:
[...]

Maar als de ketel niet warm is, dan daalt de druk dus. Vanmorgen zelfs tot onder de 0.8 bar. En dan geeft de ketel een storing.
Dat snap ik. Maar als hij werkt naar de 2.1 gaat, is de totale drukverschil het probleem. Dat moet je eerst oplossen. Mijn ketel is 1.0 bar koud en 1.3 bar in bedrijf. Dat is een terecht verschil. Verschil van 0,8 naar 2,1 is een probleem. Zeker in de superkorte tijd die jij aangeeft. Om al het water van een vloerverwarming warm te krijgen (en dus druk omhoog) moet hij veel meer tijd nodig hebben.

Verder heb je ook getest met 1 radiator open? Of heb je een bypass bij je vloerverwarming? Vloerverwarming zit een thermostaatkraan op, dus die kan hem dichtgooien. Dan is er geen flow meer. Bij vloerverwarming zonder bypass altijd 1 kraan open.

Wat voor een ketel heb je? Is de drukmeter op de ketel? Of kijk je naar een wijzertje op een radiator of zo?

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberpope op 30-11-2024 18:55 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Dat is de inlaatcombinatie van koud water....zoek naar een messing kraanachtig iets en kijk in het schroefdraad of daar kalkafzetting zit.
Dat is dan je probleem, en vernieuw gelijktijdig je expantievat
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:56:
Draait je pomp wel? En heb je de ketel ontlucht? (water bijvullen doe je altijd met alle cv kranen open...)

Dit heeft letterlijk niets met de rest van het systeem te maken. Probleem zit primair in je ketel. Kan niet anders. Of hij verwarmd lucht, of water dat absoluut niet stroomt.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 30-11-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Zitten er nog afsluiters in de verwarmingsleidingen die mogelijk dicht staan. Of bij je verdelers van de vloerverwarming? Als de CV-ketel ingeblokt staat zal de druk snel stijgen wanneer deze start met verwarmen

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Cyberpope schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:54:
[...]

Dat snap ik. Maar als hij werkt naar de 2.1 gaat, is de totale drukverschil het probleem. Dat moet je eerst oplossen. Mijn ketel is 1.0 bar koud en 1.3 bar in bedrijf. Dat is een terecht verschil. Verschil van 0,8 naar 2,1 is een probleem. Zeker in de superkorte tijd die jij aangeeft. Om al het water van een vloerverwarming warm te krijgen (en dus druk omhoog) moet hij veel meer tijd nodig hebben.

Verder heb je ook getest met 1 radiator open? Of heb je een bypass bij je vloerverwarming? Vloerverwarming zit een thermostaatkraan op, dus die kan hem dichtgooien. Dan is er geen flow meer. Bij vloerverwarming zonder bypass altijd 1 kraan open.

Wat voor een ketel heb je? Is de drukmeter op de ketel? Of kijk je naar een wijzertje op een radiator of zo?
Remeha Tzerra Ace 39C. Gekoppeld aan een Elga serienummer 4424 (meer staat er niet op, en meer info kan ik er niet over vinden).

Het CV systeem is niet direct gekoppeld aan de vloerverwarming, hier zit een warmtewisselaar tussen. Zie rechts op de foto. Achter de thermostaatknop. Dit bevindt zich in de kelder. Fungeert die warmtewisselaar dan niet als bypass?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYpfieOiWsGsUB_GhIpkSK__puY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjQJwEqnv6WZMCWXqOi1tUPE.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit ook een thermostaatkraan op, die staat bijna op de max.

Ik denk dat het expansievat stuk is. Vervangen lukt me wel. Weet alleen niet hoe ik die Elga moet ontluchten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGiXreV083QDzGCiPGgPrDeznvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuXpYVSKDHi0Sm8Zi4qSyH0a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Gwoon Joep schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:58:
[...]

Dat is de inlaatcombinatie van koud water....zoek naar een messing kraanachtig iets en kijk in het schroefdraad of daar kalkafzetting zit.
Dat is dan je probleem, en vernieuw gelijktijdig je expantievat
:)
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De overloop van de ketel zit als je ervoor staat links onder, en die loopt in een afwater pijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Lolhozer schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:08:
Zitten er nog afsluiters in de verwarmingsleidingen die mogelijk dicht staan. Of bij je verdelers van de vloerverwarming? Als de CV-ketel ingeblokt staat zal de druk snel stijgen wanneer deze start met verwarmen
Nee, verder geen afsluiters. Dit CV systeem is middels warmtewisselaar gekoppeld met een vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Nu online
zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:15:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De overloop van de ketel zit als je ervoor staat links onder, en die loopt in een afwater pijp.
Probeer eens in je installatie te zoeken naar iets wat hier oplijkt
https://www.warmteservice...al/Overstortventiel/c/168

in de buurt van je cv ketel, in de badkamer of in de schuur oid
de overstort treed in werking als de expansievat niet meer goed werkt....loost water bij een te hoge druk, dus bij vullen kan hij tegelijkertijd lozen, vandaar dat ding opzoeken en in de uitgaande kant kijken of er vocht en eventueel kalksporen zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:47
Met de warmtewisselaar is het CV circuit geheel los van het vloerverwarming circuit. Beide moet je dus los van elkaar bijvullen. Had wel een tweede expansievat bij de vloerverwarming verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Brokencore schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:30:
Met de warmtewisselaar is het CV circuit geheel los van het vloerverwarming circuit. Beide moet je dus los van elkaar bijvullen. Had wel een tweede expansievat bij de vloerverwarming verwacht.
Die is er ook, die hangt iets meer naar rechts. Staat niet op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Gwoon Joep schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:25:
[...]

Probeer eens in je installatie te zoeken naar iets wat hier oplijkt
https://www.warmteservice...al/Overstortventiel/c/168

in de buurt van je cv ketel, in de badkamer of in de schuur oid
de overstort treed in werking als de expansievat niet meer goed werkt....loost water bij een te hoge druk, dus bij vullen kan hij tegelijkertijd lozen, vandaar dat ding opzoeken en in de uitgaande kant kijken of er vocht en eventueel kalksporen zitten
Ik zal morgen gaan zoeken! Bij de CV zag ik hem volgens mij niet zitten. Overigens denk ik dus echt dat de waterdruk simpelweg te laag is. Ik hoor 0,0 water de leiding inlopen als ik de kraan open draai. En het feit dat het water uit de kranen ook niet heel hard loopt vraag ik me toch af of het niet daar ergens zit.
Volgens de waterfirma staat er dus 2.8 - 3 bar bij ons in de buurt op hun systeem. Probleem is dat ik nergens de waterdruk kan meten. Heb nu wel de Yato YT-24790 besteld, dan kan ik in ieder geval dit punt eens meten.

[ Voor 28% gewijzigd door zunrob op 30-11-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Laatst online: 17:45
Als je verder alle radiatoren dicht hebt staan dan werk je mogelijk met een heel klein systeem volume, alleen wat er in de leidingen en de warmtewisselaar zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:15

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:19:
[...]

Ik zal morgen gaan zoeken! Bij de CV zag ik hem volgens mij niet zitten. Overigens denk ik dus echt dat de waterdruk simpelweg te laag is. Ik hoor 0,0 water de leiding inlopen als ik de kraan open draai. En het feit dat het water uit de kranen ook niet heel hard loopt vraag ik me toch af of het niet daar ergens zit.
Volgens de waterfirma staat er dus 2.8 - 3 bar bij ons in de buurt op hun systeem. Probleem is dat ik nergens de waterdruk kan meten. Heb nu wel de Yato YT-24790 besteld, dan kan ik in ieder geval dit punt eens meten.
Misschien denk ik te simpel, maar als er op je eerste verdieping water uit de kraan komt staat er gewoon genoeg druk op.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Tinkerer84 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:23:
Als je verder alle radiatoren dicht hebt staan dan werk je mogelijk met een heel klein systeem volume, alleen wat er in de leidingen en de warmtewisselaar zit.
Op de meeste radiatoren zitten overigens thermostaatknoppen. De meeste staan vrij ver dicht, maar eentje staat wat verder open. Die is overigens niet de hele tijd aan. Ik zou hem wat verder open kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
op de eerste foto, dat koperkleurige met zwarte ding links naast de vulaansluiting, dat zou wel eens een magnetisch vuilfilter kunnen zijn. als dat verstopt zit kan er mogelijkerwijs een blokkade ontstaan waardoor het water niet kan stromen en daardoor de druk kan oplopen.
kan je dat ding zelf schoonmaken?
is dat een aftappunt aan de onderkant?

[ Voor 6% gewijzigd door PetervdM op 30-11-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
PetervdM schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:20:
op de eerste foto, dat koperkleurige met zwarte ding links naast de vulaansluiting, dat zou wel eens een magnetisch vuilfilter kunnen zijn. als dat verstopt zit kan er mogelijkerwijs een blokkade ontstaan waardoor het water niet kan stromen en daardoor de druk kan oplopen.
kan je dat ding zelf schoonmaken?
is dat een aftappunt aan de onderkant?
Naar dat koperkleurige ding heb ik nog niet gekeken, zal ik morgen eens doen.
Waar bedoel je het aftappunt? Onder dat koperkleurige ding? Maak morgen een betere foto voor je.

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 30-11-2024 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azara
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-04 17:27
Werkt de driewegklep wel? Als die op warm water blijft staan dan loopt de druk ook snel op. Voel aan de pijpen als de CV aan gaat om te kijken welke pijp warm wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

1) Kan vast dat je expansievat stuk is, maar zelfs dan heb je geen stijging van bijna 1 bar in luttle seconden. Worden je buizen bij de ketel richting de vloerverwarming wel warm tijdens deze paar seconden? Ik gok van niet. Expansievat stuk heeft klachten die op jou klachten lijken, maar niet zo snel. Meer aan de hand.

2) Ik zie geen warmtewisselaar. Wel een lage temperatuurvloerverwarmingsverdeler. Daar gaat gewoon cv-water doorheen.

3) De elga heeft ook een pomp als het goed is.. draai deze wel?

Je mist elementaire kennis. Ik zou een prof erbij halen voordat je dingen verkloot. Het is niet alleen je druk die het probleem is, dat is slechts een symptoom van het probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 01-12-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:14:
1) Kan vast dat je expansievat stuk is, maar zelfs dan heb je geen stijging van bijna 1 bar in luttle seconden. Worden je buizen bij de ketel richting de vloerverwarming wel warm tijdens deze paar seconden? Ik gok van niet. Expansievat stuk heeft klachten die op jou klachten lijken, maar niet zo snel. Meer aan de hand.

2) Ik zie geen warmtewisselaar. Wel een lage temperatuurvloerverwarmingsverdeler. Daar gaat gewoon cv-water doorheen.
Achter de thermostaatkraan, rechtsboven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZhYU6i8wH_QSCbYtSwVcFwEAGA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jjQJwEqnv6WZMCWXqOi1tUPE.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:31
als er zo snel drukophoging is bij aangaan cv bedrijf , denk ik dat het slim is om maar eens te ontluchten . Dus op de hoogste punten de boel(radiators) met een sleuteltje opendraaien tot er water uit komt ipv lucht

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Ik heb een manuele manometer geplaatst op de CV en op de waterkraan.

Op de waterleiding meet ik 2 bar, dat moet voldoende zijn. De ketel geeft 0,9 bar aan. Daarna heb ik de manometer geplaatst op de CV aansluiting, en na opendraaien van de kraan meet ik daar 2.2 bar. Oftewel logisch dat er geen water het systeem in loopt. Maar dat betekent dus ook dat de sensor in de ketel stuk is.

Grappige is dan wel weer als de ketel aangaat dat ie wel de juiste druk aangeeft. Defecte sensor dus? Lastige is als de ketel uit is en dus een (foutieve) te lage druk meet hij in error gaat en niks meer doet, terwijl de druk eigenlijk goed is. Of de sensor is niet defect, maar het ligt aan de combi met de Elga.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bepzj-ZSRB5uQLRWieZQlg_0HFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUilgKq5wjy7Cnb2d5z5QZFj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door zunrob op 01-12-2024 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Ik vermoed dat er ergens iets niet in orde is in je leidingstelsel en/of de driewegkraan, niet dat de drukmeter EN de druksensor beide kaduuk zijn. Dat kan natuurlijk wel, maar klinkt niet erg waarschijnlijk.

Had je ook gezien dat er een topic Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen is van @Andrehj ?
Ik denk dat je je vraag daar maar eens neer moet leggen. Dan zit je in de juiste omgeving met een heleboel anderen die dezelfde soort opstellingen hebben. Dat helpt erg…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Wolly schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:31:
[...]

Achter de thermostaatkraan, rechtsboven.
[Afbeelding]
Die had ik gemist. Blijft de rest nog wel staan. Hoewel een kapotte sensor geen uitzondering is bij Remeha. Dat dan weer wel. Echter ik zou met deze config toch even goed laten kijken,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

heb je die dop onderop je drukvat er al afgetrokken (soms kun je die eraf draaien, meestal gewoon trekken)?
Dan kun je met een kleine schroevendraaier het pinnetje even kort indrukken:
  • Er komt lucht uit: drukvat niet kapot, maar mss met te lage voordruk. Is met fietspomp op druk te brengen; zie mijn instructie in een eerdere post. Meten met bandenspanningsmeter, nadat je zeker weet dat hier geen water uitkomt!
  • Er komt water euit: membraan kaduuk; vat moet vervangen worden.
Ook als het vat kapot en daarna vervangen is kan het zijn dat je probleem nog niet verholpen is. Ik vermoed dat je probleem elders ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 01-12-2024 18:00 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Hippe Lip schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:51:
Ik vermoed dat er ergens iets niet in orde is in je leidingstelsel en/of de driewegkraan, niet dat de drukmeter EN de druksensor beide kaduuk zijn. Dat kan natuurlijk wel, maar klinkt niet erg waarschijnlijk.

Had je ook gezien dat er een topic Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen is van @Andrehj ?
Ik denk dat je je vraag daar maar eens neem moet leggen. Dan zit je in de juiste omgeving met een heleboel anderen die dezelfde soort opstellingen hebben. Dat helpt erg…
Hoezo zou de drukmeter en druksensor kapot zijn?

Als ik de manometer aansluit op de waterleiding meet ik 2 bar. Dus er zit voldoende druk op de waterleiding om de CV te vullen.

Als ik de manometer aansluit op de CV (op het punt waar je normaal de vulslang aansluit) dan meet ik 2.2 bar. De sensor van de CV ketel zelf meet echter 0.9 bar. Echter, als de CV ketel aangaat meer hij zelf wel 2.2 bar. Vandaar mijn vermoeden dat de sensor in de ketel defect is.

Bedankt voor de tip, het topic had ik nog niet gezien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Hippe Lip schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:58:
heb je die dop onderop je drukvat er al afgetrokken (soms kun je die eraf draaien, meestal gewoon trekken)?
Dan kun je met een kleine schroevendraaier het pinnetje even kort indrukken:
  • Er komt lucht uit: drukvat niet kapot, maar mss met te lage voordruk. Is met fietspomp op druk te brengen; zie mijn instructie in een eerdere post. Meten met bandenspanningsmeter, nadat je zeker weet dat hier geen water uitkomt!
  • Er komt water euit: membraan kaduuk; vat moet vervangen worden.
Ook als het vat kapot en daarna vervangen is kan het zijn dat je probleem nog niet verholpen is. Ik vermoed dat je probleem elders ligt.
Yes, gecontroleerd! Er komt geen water uit. Druk ongeveer 2.5 bar. Heb er een klein beetje lucht bij gepompt. Lijkt dus niet (helemaal) defect.

Ik denk dat het of de sensor in de ketel is die defect is, of de weergegeven waarde wordt beïnvloedt door de Elga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-04 20:16
Is de ketel toevallig vrij recent geplaatst? Als de terugslagklep namelijk op de verkeerde locatie zit dan krijg je icm de elga drukstoringen. Ik weet dat bij de remeha calenta de terugslagklep op de retour moet ipv de aanvoer omdat de driewegklep van de calenta ook op de retour zit. Wellicht dat dit bij de tzerra ook moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBAf_X4fQXRDmG5gYJTg08hnBus=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G0VsYqvaypLdOSPEXv5je5zf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Djvdb op 02-12-2024 05:29 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:09
Mijn duit in het zakje:

Heb je een waterontharder?

Ik heb thuis een waterontharder en de ketel op zolder, ik krijg hem ook niet verdergevuld als 1.3/1.4 eveneens als bypass gebruikt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Djvdb schreef op maandag 2 december 2024 @ 05:27:
Is de ketel toevallig vrij recent geplaatst? Als de terugslagklep namelijk op de verkeerde locatie zit dan krijg je icm de elga drukstoringen. Ik weet dat bij de remeha calenta de terugslagklep op de retour moet ipv de aanvoer omdat de driewegklep van de calenta ook op de retour zit. Wellicht dat dit bij de tzerra ook moet.

[Afbeelding]
Dit is een goede, ga ik checken! Hoe herken ik de terugslagklep? De ketel is idd paar jaar na de Elga geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzPXHvmxBMitlnZZTe5Xqn752og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCNaIzOzc1q6n3VjHxawxK07.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djvdb
zunrob schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:30:
[...]

Dit is een goede, ga ik checken! Hoe herken ik de terugslagklep? De ketel is idd paar jaar na de Elga geplaatst.
[Afbeelding]
Jup wss is het de terugslagklep. Die zit op de aanvoer links en moet op de retour zitten kijk maar in de handleiding van de tzerra daar zit de driewegklep (nr 13 op plaatje) namelijk ook op de retour en niet op de aanvoer. Op de elga moet de terugslagklep, dacht ik, dan wel op de aanvoer blijven zitten, waar die nu ook al zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wYWp3uy5Xa1OR-biUTbR_QzS4U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YA7wrNnjVyNyH1seQVGE6CgY.png?f=user_large

hieronder op de foto met de zwarte pijl aangegeven wat er denk ik veranderd moet worden. En ook rekening mee houden dat de klep dan dus andersom gemonteerd moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBL8469KbtGGSw0KchySUyAW5n4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JT7nOxNPsdcQwHjFscQDIFKu.png?f=user_large

[ Voor 63% gewijzigd door Djvdb op 02-12-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Djvdb schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:34:
[...]

Jup wss is het de terugslagklep. Die zit op de aanvoer links en moet op de retour zitten kijk maar in de handleiding van de tzerra daar zit de driewegklep (nr 13 op plaatje) namelijk ook op de retour en niet op de aanvoer. Op de elga moet de terugslagklep, dacht ik, dan wel op de aanvoer blijven zitten, waar die nu ook al zit.

[Afbeelding]

hieronder op de foto met de zwarte pijl aangegeven wat er denk ik veranderd moet worden. En ook rekening mee houden dat de klep dan dus andersom gemonteerd moet worden.

[Afbeelding]
Gekke vraag, maar hoe kan het dan dat deze situatie al een paar jaar wel functioneert? Ik neem tenminste aan dat de vorige eigenaar ook warme voetjes had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Wolly schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:50:
[...]

Gekke vraag, maar hoe kan het dan dat deze situatie al een paar jaar wel functioneert? Ik neem tenminste aan dat de vorige eigenaar ook warme voetjes had?
Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet, het is dat ik de handleiding van de Elga toevallig van het weekend heb lopen doorspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-04 14:14
die sleutel boven op het druk vat, is dat iets wat fout kan staan?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Djvdb schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap het denk ik niet helemaal. Is de terugslagklep dat koperkleurige ding? Die zit bij de Elga op de meest linkse buis en bij de Remeha ook. Beide buizen komen bij elkaar. Dus ik zou denken dat beide buizen aanvoer zijn?

Sorry je hebt gelijk. Zit bij beide op de aanvoer. En moet dus bij Remeha naar de retour. Geweldig, top, heel erg bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 02-12-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
zunrob schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:00:
[...]

Ik snap het denk ik niet helemaal. Is de terugslagklep dat koperkleurige ding? Die zit bij de Elga op de meest linkse buis en bij de Remeha ook. Beide buizen komen bij elkaar. Dus ik zou denken dat beide buizen aanvoer zijn?
Ja die koperkleurige dingen zijn de terugslagkleppen. De Elga en je cv-ketel hebben allebei een aanvoerleiding, die beide aan de linkerkant zitten. Er moet een terugslagklep op de aanvoerleiding van de Elga zitten en in jouw geval op de retourleiding van de cv-ketel, dus op de rechterbuis in plaats van op de linkerbuis, waar die nu zit. Zie ook onderstaande recentere handleiding voor uitgebreide informatie. Hier staat heel duidelijk beschreven dat in jouw situatie de terugslagklep op de retourleiding van de cv-ketel moet zitten, omdat dit anders tot lage druk storingen van de cv-ketel kan leiden.

https://tools.remeha.nl/w...armtepompTechnecoV164.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:51

d0s

sssst

Na ook je andere topic gelezen te hebben: ben je niet te veel zelf aan het oplossen?

Ik had er nu zelf even niks aan gedaan en had al die energie gestopt in het opstellen van een email naar degene die jou de woning hebben verkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
d0s schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 06:06:
Na ook je andere topic gelezen te hebben: ben je niet te veel zelf aan het oplossen?

Ik had er nu zelf even niks aan gedaan en had al die energie gestopt in het opstellen van een email naar degene die jou de woning hebben verkocht.
Dat zou wel kunnen, is ook een beetje de aard van het beestje; ik wil graag zelf begrijpen wat er aan de hand is. Ook omdat ik geen zin heb dat er straks 'wel even een mannetje komt' die het fixt.
De email is ondertussen verzonden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:51

d0s

sssst

zunrob schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 06:55:
[...]

Dat zou wel kunnen, is ook een beetje de aard van het beestje; ik wil graag zelf begrijpen wat er aan de hand is. Ook omdat ik geen zin heb dat er straks 'wel even een mannetje komt' die het fixt.
De email is ondertussen verzonden. :)
Snap ik wel, maar anderzijds krijg je met zelf actie ondernemen misschien de vinger terug dat je er zelf aan hebt gezeten :)

Benieuwd naar de uitkomst en hopelijk is het snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Toch nog een vraag, want er is iets interessants aan de hand. Volgens de Elga WP zou de WP en de ketel nu tegelijkertijd draaien. Echter, de ketel doet niks. En waarschijnlijk omdat de ketel zelf een Ta van 45 graden meer en een Tr van 46 graden. Echter, de WP geeft een Ta van 34 en een Tr van 31 aan. Er is hier dus iets geks aan de hand. Kan het zijn dat de ketel niet goed meer doordat de terugslagklep verkeerd zit?

Oftewel de WP vraagt extra warmte van de ketel, maar de ketel levert niet...

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 05-12-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

zunrob schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:10:
Toch nog een vraag, want er is iets interessants aan de hand. Volgens de Elga WP zou de WP en de ketel nu tegelijkertijd draaien. Echter, de ketel doet niks. En waarschijnlijk omdat de ketel zelf een Ta van 45 graden meer en een Tr van 46 graden. Echter, de WP geeft een Ta van 34 en een Tr van 31 aan. Er is hier dus iets geks aan de hand. Kan het zijn dat de ketel niet goed meer doordat de terugslagklep verkeerd zit?

Oftewel de WP vraagt extra warmte van de ketel, maar de ketel levert niet...
@zunrob
Kan het zijn dat de ketel wel 'draait' in de zin van 'aangestuurd' wordt, maar dat die niet werkelijk brandt vanwege een te hoge retourtemperatuur?

Geeft de ketel ergens een foutcode?

<John O`Mill>

Pagina: 1 2 Laatste