Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:10
Mijn vraag
ik heb hier een Vaillant VHR 18-22c. Dit is een CW3 ketel van circa 17 jaar oud. Nu zijn we op zoek naar een nieuw ketel, en als ik wat installateurs vraag en ook het advies op Intergas invul, dan komt daar meestal iets uit qua de extreme 30 of de HRE 36-30. Kortom altijd een CW4 of hoger. Pas bij alles echt minimaal (apartement, goed geïsoleerd en minimale vraag van water) geeft hij als optie een CW3.

De ketel die wij dus nu hebben is zover ik weet ook een CW3 met een normale douche, in een hoekwoning die goed geïsoleerd is (tripple glas door heel het huis) en met een Quooker beneden. Kortom we gebruiken enkel warm water voor de douche en de kraan in de badkamer, en meer niet.
De douche komt echt een prima straal uit en aangezien de ketel er pal boven staat (een verdieping hoger). Is het ook snel warm.

Waarom wordt overal en CW4 of hoger aangeraden door installateurs en het advies op Intergas, terwijl hier in een hoekwoning eigenlijk een CW3 perfect werkt?

Moet ik nou toch voor een CW4 of hoger gaan? Mij lijkt dat de ketel alleen maar gaat pendelen de hele tijd?

Relevante informatie
vloerverwarming
Goed geisoleerde hoekwoning
Vloerverwarming
Enkel een radiator op de kinderkamer en badkamer
Verder geen enkele radiator in huis.

Andere reden?
Is er nog een andere reden om voor een CW4 te kiezen t.o.v. een CW3? We krijgen later nog wel een bad, maar dit wordt nooit tegelijk gebruikt met douchen, en dat ik 5 minuter langer moet wachten tot die vol is, is ook geen enkel probleem.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
CW gaat enkel over douchewater. Je kunt met een emmer makkelijk opmeten hoeveel warm water je nu hebt (liter / min). Douche vol open, op temperatuur laten komen en dan meten hoeveel seconden het kost om 10L emmer te vullen. Even omrekenen naar liter / min en dat kun je dan vergelijken met de specs van je nieuwe ketel.

Verder is ook belangrijk om te weten of de leidingen wel meer aankunnen. In veel huizen is dat de beperkende factor en heeft een grotere ketel geen enkele zin en kost het je alleen meer in aanschaf en verbruik.

Alle ketels hebben voldoende vermogen om huis te verwarmen. Daar hoef je het niet voor te doen.

Hier overigens paar jaar terug van CW5 met ingebouwde boiler naar een eenvoudige Remeha CW3 gegaan. Geen enkel verschil in hoeveelheid douchewater of verwarming. Enige wat ik merk is flink meer ruimte op zolder en een lagere gasrekening.

[ Voor 98% gewijzigd door Sethro op 30-11-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Sethro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:38:
CW gaat enkel over douchewater.

Alle ketels hebben voldoende vermogen om huis te verwarmen.
Dat snap ik. Ik heb enkel gewoon even alle informatie gedeeld van de situatie. Maar ik wil juist het verschil weten, of dat er een reden is dat overal een CW4 of hoger wordt aangeraden t.o.v. een CW3, terwijl we nu een CW3 hebben van 17 jaar oud, die perfect werkt verder qua warmtevraag.

Dus waar komt dat vandaan dat iedereen dat aanraadt? Mijn installateur zegt zelfs dat hij gewoon overal een CW5 hangt 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wachten... schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:44:
[...]

Dat snap ik. Ik heb enkel gewoon even alle informatie gedeeld van de situatie. Maar ik wil juist het verschil weten, of dat er een reden is dat overal een CW4 of hoger wordt aangeraden t.o.v. een CW3, terwijl we nu een CW3 hebben van 17 jaar oud, die perfect werkt verder qua warmtevraag.

Dus waar komt dat vandaan dat iedereen dat aanraadt? Mijn installateur zegt zelfs dat hij gewoon overal een CW5 hangt 🤔
Daar verdient hij meer aan en achteraf heeft hij daar minder gezeur van. Dat is voor hem een win win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
Tot die persoon op tweakers komt en het pendelfeest dat zeker de zware ketels permanent doen ontdekt

Kijk vooral naar het minimum vermogen…

Die Vaillant 18/22 houdt 99,9% van de huizen in Nederland op de sloffen warm (kan woningen tot ruim 3500m3 warm houden)

Ofwel ketels zijn zwaar voor de douche, niet de verwarming

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Sethro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:45:
[...]

Daar verdient hij meer aan en achteraf heeft hij daar minder gezeur van. Dat is voor hem een win win.
Ik wat voor zin minder gezeur? Voor als mensen toch een bad willen later of een regendouche o.i.d.?

Bijzonder dat het minder efficiënt is (dus minder goed voor het milieu) en dat het overal aangeraden wordt.

Want zou een cw3 ook een kleine simpele regendouche aankunnen (mits je geen ander warm water gebruikt) of krijg je dan totaal geen kracht meer? Niet dat wij het perse gaan nemen. Maar dat is de enige afweging die ik nog kan maken/bedenken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:46
Wachten... schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:53:
[...]

Want zou een cw3 ook een kleine simpele regendouche aankunnen (mits je geen ander warm water gebruikt) of krijg je dan totaal geen kracht meer? Niet dat wij het perse gaan nemen. Maar dat is de enige afweging die ik nog kan maken/bedenken).
Ik heb een kleine regendouche van de ikea op een CW3. Gaat perfect. 8L/min uit mijn hoofd.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Bij mij hangt een Remeha Tzerra Ace 28C (CW4, minimumvermogen tapwater 3,5 kW) en die pendelt bij het douchen. Met een thermostaatkraan heb je daar overigens geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TBTL schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:56:
Bij mij hangt een Remeha Tzerra Ace 28C (CW4, minimumvermogen tapwater 3,5 kW) en die pendelt bij het douchen. Met een thermostaatkraan heb je daar overigens geen last van.
Ik denk dat de meeste kranen wel mengkranen zijn thermostaatkranen zijn tegenwoordig.

Maar mij gaat het dus hoofdzakelijk om eventueel een regendouche denk ik. Een bad kan ik prima langer op wachten tot die vol is.

Maar als ik het een beetje goed begrijp hier van iedereen en @LED-Maniak, dan zou ik dus lekker voor de 28-24 24-18 moeten gaan, zeker omdat we ook een Quooker hebben beneden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:33
Wachten... schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:53:
[...]

Ik wat voor zin minder gezeur? Voor als mensen toch een bad willen later of een regendouche o.i.d.?

Bijzonder dat het minder efficiënt is (dus minder goed voor het milieu) en dat het overal aangeraden wordt.

Mensen zijn nogal gehecht aan comfort. Daar baseren ze hun ervaringen met hun ketel op. Overdimensionering voorkomt comfortklachten. Met goed dimensioneren loopt de installateur het risico dat hij onderdimensioneert en in actie moet komen.

Dat is ook de reden dat veel installateurs moeite hebben met de overgang naar warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Joris748 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:16:
[...]

Mensen zijn nogal gehecht aan comfort. Daar baseren ze hun ervaringen met hun ketel op. Overdimensionering voorkomt comfortklachten. Met goed dimensioneren loopt de installateur het risico dat hij onderdimensioneert en in actie moet komen.

Dat is ook de reden dat veel installateurs moeite hebben met de overgang naar warmtepompen.
Dus als je er zelf bewust van bent over hoe de toekomst er in het huis uit gaat zien, dan voor de meest zuinige optie gaan?

Want valt er enigszins te achterhalen wat het qua verbruik scheelt jaarlijks of je een 24-18 neemt of een 28-24?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
CW5 is een verkooppraatje: die ketels zijn duurder dan een CW3 ... En wat betreft gasverbruik, dat is bij beide ketels een verwaarloosbaar verschil, als er al een verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
MarkS90 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:49:
CW5 is een verkooppraatje: die ketels zijn duurder dan een CW3 ... En wat betreft gasverbruik, dat is bij beide ketels een verwaarloosbaar verschil, als er al een verschil is.
Maar valt er voor een gemiddeld huishouden nog iets te zeggen voor een cw4 t.o.v. een cw3? Of is een cw3 voor 99 procent van de gevallen goed genoeg (en ik heb het dan enkel over het warm water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
MarkS90 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:49:
Een pendelende CV ketel met vloerverwarming is verre van efficient vergeleken een CW3 ketel en dat merk je zeker op de energierekening. Een CW3 kan je veel lager in minimum vermogen zetten. Mijn CW3 ketel met 42m2 vloerverwarming pendelt heel af en toe zelfs nog en zou nog een tandje lager mogen in vermogen.

Dus ja, als je alleen maar een douche hebt met een waterbesparende kop van 8L/min en geen plannen hebt voor een bad dan zou ik gewoon voor CW3 gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 30-11-2024 14:36 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:33
Wachten... schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:26:
[...]

Dus als je er zelf bewust van bent over hoe de toekomst er in het huis uit gaat zien, dan voor de meest zuinige optie gaan?

Want valt er enigszins te achterhalen wat het qua verbruik scheelt jaarlijks of je een 24-18 neemt of een 28-24?
Jazeker. Ik zou CW5 alleen aanbevelen als je tegelijk met het vullen van een bad de regendouche wilt gebruiken. En niet accepteert dat de ketel het dan even niet helemaal bij kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
LED-Maniak schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:34:
[...]

Een pendelende CV ketel met vloerverwarming is verre van efficient vergeleken een CW3 ketel en dat merk je zeker op de energierekening. Een CW3 kan je veel lager in minimum vermogen zetten. Mijn CW3 ketel met 42m2 vloerverwarming pendelt heel af en toe zelfs nog en zou nog een tandje lager mogen in vermogen.

Dus ja, als je alleen maar een douche hebt met een waterbesparende kop van 8L/min en geen plannen hebt voor een bad dan zou ik gewoon voor CW3 gaan.
Maar als je wel een bad wilt, dan maakt het ook niet uit toch? Het enige is dat je iets langer moet wachten tot het bad vol is lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bij de Xtreme maakt het niet zoveel uit welke je pakt, die hebben in principe allemaal hetzelfde minimumvermogen.
Pak je een HRE, zou ik voor de 24/18A gaan en zelfs de booster optie uitschakelen.

Heb hier een oude versie HRE 28/24 die voor tapwater op 85% geknepen is en voor verwarming vastgezet is op 25%. Booster staat uit. Ding kan hier 2 uur continu stoken elke ochtend voordat de installatie van 20 naar 40 graden is gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:59
LED-Maniak schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:34:
[...]
Een pendelende CV ketel met vloerverwarming is verre van efficient vergeleken een CW3 ketel en dat merk je zeker op de energierekening. Een CW3 kan je veel lager in minimum vermogen zetten.
Dat geldt niet voor de Intergas Xtreme-ketels. De 24, 30 en 36 hebben alle drie hetzelfde minimale vermogen, zowel voor tapwater als CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Valt er nog wat voor te zeggen om een extreme 24 te nemen t.o.v. de HRE 24/18. Deze heeft een wat lager minimaal vermogen, al zijn er dus ook wat wisselende verhalen betreft onderhoud op de extreme varianten.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:59
Wachten... schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:07:
Valt er nog wat voor te zeggen om een extreme 24 te nemen t.o.v. de HRE 24/18. Deze heeft een wat lager minimaal vermogen, al zijn er dus ook wat wisselende verhalen betreft onderhoud op de extreme varianten.....
Wisselende verhalen kun je waarschijnlijk over alle ketels vinden.
N=1, maar mijn Xtreme draait al 18 maanden probleemloos. Was een jaar geleden ook beste uit de test bij de Consumentenbond.

oud topic teruggevonden:
[CV] Vervangen: Intergas HRE vs Extreme

[ Voor 8% gewijzigd door gerritjan op 02-12-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wachten... schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:07:
Xtreme heeft een extra warmtewisselaar die voor hoger rendement op tapwater zorgt. Daardoor kan de primaire warmtewisselaar ook iets kleiner, wat het minimumvermogen naar beneden brengt.

Wat betreft het onderhoud, als de installateur zich gewoon aan de voorschriften houdt en een nieuwe PP rookgasafvoer plaatst ipv de oude aluminium rookgasafvoer laat zitten is er niks aan de hand met de Xtreme. Verder gewoon het onderhoud uitvoeren zoals in de handleiding staat beschreven ipv even langskomen en alleen een sticker plakken. Die werkwijze kan een HRE wel tegen (na een jaar of 5 merk je het pas), de Xtreme is op dat vlak iets gevoeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 13:30
Ik woon sinds begin dit jaar in een vrijstaand huis van 170m2 uit 2005 (HR++, vloerverwarming beneden) welke verwarmd wordt door een Intergas Kompakt HRE CW3. We hebben een regendouche en bad. Een Quooker in de keuken. Het bad wordt om de paar dagen gebruikt, maar slechts gedeeltelijk gevuld (kleine kinderen).

Geen enkel probleem ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
heuker schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:47:
Ik woon sinds begin dit jaar in een vrijstaand huis van 170m2 uit 2005 (HR++, vloerverwarming beneden) welke verwarmd wordt door een Intergas Kompakt HRE CW3. We hebben een regendouche en bad. Een Quooker in de keuken. Het bad wordt om de paar dagen gebruikt, maar slechts gedeeltelijk gevuld (kleine kinderen).

Geen enkel probleem ondervonden.
Heeft die regendouche ook nog een beetje kracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 13:30
Ik heb zeker meer watervolume gehad in vorige huizen, maar het voldoet prima. Hij kan heter water leveren dan waar de thermostaat op ingesteld staat, maar dat zal ongetwijfeld iets met waterbesparing (volume) te maken hebben, al hebben we de doucheset daar niet bewust op gekocht.

Vriendin klaagt ook niet. Douchekop is 25cm.
Pagina: 1