[CV] Vervangen: Intergas HRE vs Extreme

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Topicstarter
Ik ben momenteel diverse offertes aan het opvragen om een 15 jaar oude CV te laten vervangen. Dit omdat er in de toekomst geen "normale" CV ketels meer geplaats mogen worden en omdat het een ouderere minder goed geïsoleerde woning betreft waar een warmtepomp (nog) niet geschikt is. Daarnaast is er nog niet de ruimte om vol in te zetten op verduurzaming.

Ik heb wat offertes opgevraagd voor zowel de Intergas HRE variant als de Extreme. De extreme wordt veel aangeprijst want goed getest door de Consumentenbond.

Na telefonisch contact met één van de grotere partijen in Nederland werd mij de HRE geadviseerd. Dit omdat de Extreme onderhoudsgevoeliger is dan de HRE en zij gaven aan dat er vaker componenten in de Extreme vervangen moesten worden.

Uiteraard zijn de eerste twee jaar garantie, maar als daarna veel vervangen moet worden kan de Extreme dus duurder uitvallen.

Moet ik dit verhaal zomaar geloven? Ik kan mij voorstellen dat ze de eerste jaren zo min mogelijk gedoe willen hebben maar daarna kan het een onderhoudsbedrijf toch meer opleveren als er zaken vervangen moeten worden?

Herkennen mensen deze situatie? Alvast bedankt!

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:22

Aardedraadje

Met kabelschoen

Lijkt mij eerder tegenovergesteld, de Extreme heeft een lager minimumvermogen en zal dus minder snel pendelen/duty-cyclen (low load control) in een beetje normaal huis.

Dus minder aan-uit springen en langer op een laag pitje doorpruttelen. Lijkt me juist bevordelijk voor de levensduur.

Maar dat is theorie, aan mijn kant geen eigen ervaringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
3,6kW minimum van de extreme is evengoed 10m3 per dag. Dat halen heel veel woningen heel groot deel van het jaar gelukkig niet.

Dus ook de extreme moet hoe je het ook wil noemen … pendelen ofzo.

De hre heeft minimum vermogen 2x zo hoog… zijn weinig woningen die dat bij -10 verbruiken…

Gemiddelde CV ketel is voor douchen. Slechts weinig zijn enigszins ontworpen voor verwarmen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Beide moet je volgens de handleiding jaarlijks onderhouden. De HRE is in de eerste jaren niet heel gevoelig voor slecht onderhoud, dus 4 jaar lang sifon leegkiepen en sticker plakken komt men dan gewoon mee weg.

Xtreme wil nog wel eens verstoppen als je een bestaande aluminium rookgasafvoer gebruikt, maar tegenwoordig moet die verplicht vervangen worden, dan neem je direct PP buizen.

Ik zou eigenlijk niet weten waarom je voor een HRE zou kiezen tegenwoordig (prijs?) de Xtreme is zuiniger met tapwater vanwege de extra wisselaar en kan veel verder terugmoduleren dan een HRE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
De totaalprijs is
HRE 36/30 CW5: €2515
Extreme 36 CW5 : €3175

De HRE 36/30 zit op €2250 (internet prijs €1100)(€1150 install kosten dus?)
De Extreme 36 zit op €2825 (internet prijs €1400 (€1425 install kosten dus?)

Een aanzienlijk verschil dus. Ook de installatie kosten zijn behoorlijk vind ik.

Bij de offerte zit een thermostaat met gateway, het vervangen van de rookgasafvoer, het plaatsen van een vuilafscheider en waterslag demper (alleen bij de Extreme) en een (gratis, ja ja) service contract.

Daarnaast wil ik nog even bekijken welke vertrekken er daadwerkelijk gestookt gaan worden en of dit overeenkomt met het vermogen van de CV.
De praktijk is namelijk dat alleen woonkamer/keuken worden gestookt en af en toe de badkamer. Overige vertrekken, entree/hal/kelder/4 slaapkamers worden praktisch nooit gestookt. En ook nooit allemaal tegelijk.

Kan een model lager (HRE 28/24) bijvoorbeeld nog zuiniger zijn omdat deze een lager minimaal vermogen heeft oid?

[ Voor 67% gewijzigd door CPM op 18-10-2023 14:29 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bij de HRE is het minimumvermogen van de 28/24 en de 24/18 en stuk lager dan de 36/30. Bij de Xtreme is die voor alle modellen gelijk.

Wat maakt dat je een 36KW ketel wilt?
Ik heb zelf een HRE 28/24, die pendelt tijdens het douchen, water variëert tussen 40 en 70 graden. Had zelf liever een 24/18 gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:49:
Bij de HRE is het minimumvermogen van de 28/24 en de 24/18 en stuk lager dan de 36/30. Bij de Xtreme is die voor alle modellen gelijk.

Wat maakt dat je een 36KW ketel wilt?
Ik heb zelf een HRE 28/24, die pendelt tijdens het douchen, water variëert tussen 40 en 70 graden. Had zelf liever een 24/18 gehad.
Ik ging er van uit dat een hoger vermogen beter was. Maar door o.a. hier het e.e.a. te lezen wil ik mijn visie bijstellen.
Vandaar dat ik nogmaals kritisch naar de m3 wil kijken van de te verwarmen vertrekken. Zal mijn bevindingen hier wel even posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@CPM In de CV wereld wordt maar wat graag de indruk gewekt dat meer beter is...

De kleinst verkrijgbare CV ketel is in staat 99+% van de woningen warm te houden.
36kW is voor meerdere douches tegelijk, of lompe stortdouches... Niet voor verwarming.

Aan de hand van gasverbruik (Monitor ik uit P1 met Home assistant) doet deze https://damixa.nl/thermos...he-en-handdoucheset-p1826
minder dan 20kW.

Dat is CW3 ofzo.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik krijg een CW3 nog aan het pendelen met mijn douchekop, gewoon een Grohe ding uit de bouwmarkt.

Qua vermogen heb ik de ketel op 25% vastgezet, 6.5KW is wat eruit komt en daarmee krijg ik de keet uit 1978 nog in 2 uur warm na nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
Het betreft hier een woning uit 1976 met energie label C.
De woning is onderkelderd (vrij koud).
Er is een grote entree/hal met open trap naar zowel kelder als 1e verdieping. De warme lucht stijgt dus snel naar de overloop van de eerste verdieping.
De muur isolatie is uit 1976.
De woning is voorzien van dubbel glas op veel plekken.
Het dak is veelal schuin en slecht geïsoleerd. Het voornemen is om het dak vanaf buiten opnieuw te isoleren.
De woning koelt vrij snel af. Buiten temperatuur is momenteel 14 graden. De woning na de nacht verwarming tot 20.5 graden van 7:30 uur tot 11:30 = 2.7m3 gas.
Er is een bad aanwezig met een aparte normale douche. Een gemiddelde douchebeurt is 0.100m3 gas.
De keuken is voorzien van een coldfill boiler. Tapwater wordt weinig gebruikt in de badkamer om de simpele reden dat het lang duurt voordat er warm water is en gewend zijn aan koud.
Ik wil ook gaan werken met een slimme thermostaat (Honeywell) en individuele slimme thermostaatknoppen in een aantal ruimtes.

Vertrekken die "altijd" verwarmd dienen te worden:
- Woonkamer/keuken: 131m3

Optioneel (mee)verwarmen (als het echt koud is)
- Badkamer: 15,5m3
- Entree/Hal/overloop/overloop 1e verdieping: 72m3

Andere vertrekken voorzien van verwarming maar die waarschijnlijk niet/nauwelijks gestookt zullen worden:
- 137m3

Ik hoor graag wat jullie mij kunnen adviseren.

[ Voor 7% gewijzigd door CPM op 21-10-2023 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Voor verwarming krijg je dat met de kleinste ketel wel warm. Voor nu is het minimumvermogen van de HRE laag genoeg, maar als je je dak en vloer isoleert en je dubbelglas vervangt door HR++ of triple is de 6,5KW van de HRE al snel teveel.

Xtreme haal je met jouw tapwaterverbruik geen voordeel uit. Weet niet of je het bad gebruikt en dat ding dan ook vol wilt, zo ja: HRE 28/24, zo nee HRE 24/18. De 36KW ketel met CW5 zou ik uit je hoofd zetten.

FYI: 1978 huis, 100m2, dubbelglas, dak en vloer niet geïsoleerd, boven enkelglas, klepraampjes enkelglas. 3300 kuub per jaar met een Intergas VR ketel die op 12KW of 24KW kon branden (vergelijkbaar met de 24/18, uitgezonderd het rendement). In een halfuur de keet warm. Dat is waar mijn huis mee gestookt werd tot ik het kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
Bedankt voor zover.
Begrijp ik het goed dat je naar de onderwaarde moet kijken om te zien of de ketel rustig kan door pruttelen?
Woonkamer is 131m3 x 65= 8,5kW benodigd? Dus nominaal lager zou beter zijn?
De Extreme lijkt dus veel verder terug te kunnen dan de HRE varianten?
Tapwarmwater productie bij 60 graden is allemaal gelijk behalve de Extreme 36, die kan iets meer.

HRE 24/18
Nom. belasting onderwaarde
kW 5,60 - 18,70

HRE 28/24:
kW 7,10 - 23,70

HRE 36/30
kW 7,20 - 27,30

Extreme 30
kW 3,60 - 20,00

Extreme 36
kW 3,60 - 32,70

[ Voor 7% gewijzigd door CPM op 21-10-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@CPM 1974 tussenwoning, deels thermopane, hr glas , geen spouwisolatie. Met uitbouw van rond 2000.

-8 buiten en de 50m2 woonkamer bleef warm <4kW. Rond minimum van mijn ketel. Had op dat moment na poging CV smurf mij te piepelen geen verwarming hoger in de woning.

Hele woning zou iets van 6,5kW nodig hebben volgens model (uwert rechner) wat voor alleen de woonkamer klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:22

Aardedraadje

Met kabelschoen

De hele dag rustig doorpruttelen zal inderdaad geen sprake van zijn, zoals Ronald ook al schrijft.

Ik denk wel dat het iets helpt om langere stooksessies te krijgen, maar hij zal nog steeds aan/uit springen. Misschien iets minder. Ook het effect op slijtage is me onbekend, dus vooral gokwerk aan mijn kant of het daarbij zou helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@CPM De onderwaardes die je geeft zijn met 30% vermogen. Je kunt die dingen over het algemeen ongestraft op 25% zetten waardoor het minimum nog iets lager ligt.
Zit je met een 24/18 op 4,7KW.

[ Voor 8% gewijzigd door _JGC_ op 21-10-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@CPM Je hebt bij aardgas de zgn.
onderwaarde (8,80 kWh/m³) = niet condenserend - geen HR-ketel - retourtemperatuur boven de ca. 55°C
bovenwaarde (9,77 kWh/m³) = maximaal condenserend - HR-effect (volledig)

De "onderwaarde" in "Nom. belasting onderwaarde" heeft betrekking op deze onderwaarde.
Dus als je cv-ketel met een normale, lage retour werkt, bijvoorbeeld ca. 40-45°C
is het vermogen (duidelijk) hoger als de onderwaarde.
Het e.e.a. kan je in de topics "Gas besparen door middel van cv-tuning" na lezen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
@dunklefaser Oei, die materie gaat eerlijk gezegd mijn petje te boven.

Twijfel nu dus ook welke CV ik moet kiezen....
HRE28/24 of de Extreme 30.

door de bomen het bos niet meer zien....sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshuatree
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:05
Ben wel benieuwd naar de conclusie. Ik zit met dezelfde vraag.
De HRE wordt mij aangeraden omdat deze minder onderhoudsgevoelig is dan de Extreme. Met name het onderdeel waardoor de Extreme zuiniger is schijnt storingsgevoelig (vervangen etc) te zijn waardoor de HRE uiteindelijk goedkoper zou zijn...??

Ook ben ik wel benieuwd wat dan het verschil in verbruik is van biede CVs.

[ Voor 11% gewijzigd door Joshuatree op 24-10-2023 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tot april dit jaar was er geen hond die zich druk maakte over correct onderhoud en rookgasafvoer.
Gevolg: lekker aansluiten op de bestaande aluminium afvoer en onderhoud is niet meer dan sifon leegkiepen en sticker plakken.
Dan is het nogal wiedes dat de Xtreme gevoeliger is dan de HRE. Installatiebedrijven zijn net IT'ers: gewoon doen zoals altijd en de handleiding is er voor de sier.

Wat verbruik betreft, als je weinig tapwater gebruikt is het hoger rendement van de Xtreme op tapwater niet heel interessant. In dat geval moet je ook gaan kijken naar een HRE 24/18 ipv de grotere 28/24 of 36/30. Bij de 24/18 is het minimumvermogen al een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-06 13:29
_JGC_ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:15:
Tot april dit jaar was er geen hond die zich druk maakte over correct onderhoud en rookgasafvoer.
Gevolg: lekker aansluiten op de bestaande aluminium afvoer en onderhoud is niet meer dan sifon leegkiepen en sticker plakken.
Dan is het nogal wiedes dat de Xtreme gevoeliger is dan de HRE. Installatiebedrijven zijn net IT'ers: gewoon doen zoals altijd en de handleiding is er voor de sier.

Wat verbruik betreft, als je weinig tapwater gebruikt is het hoger rendement van de Xtreme op tapwater niet heel interessant. In dat geval moet je ook gaan kijken naar een HRE 24/18 ipv de grotere 28/24 of 36/30. Bij de 24/18 is het minimumvermogen al een stuk lager.
Klopt inderdaad wat je zegt. Hier op kantoor een 5 jaar oude Xtreme die afgelopen winter in foutmelding schoot. Onderhoudsbedrijf is wel 6x teruggeweest om diverse onderhoudsklusjes uit te voeren (hij doet het weer prima hoor meneer! Voor 10 minuten....). Met name de binnenkant (remplaatjes) was niks aan gedaan en geheel verkalkt. Ze zijn bijna 2 uur aan het bikken en krabben geweest om de boel weer gangbaar te krijgen. En daar bovenop inderdaad het probleem met de rookgasafvoer waar niks mee gedaan was...... wel braaf elk jaar een sticker geplakt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
Wat voor een rookgasafvoer zou er dan geplaatst moeten worden? En wat is daarvan dan de impact op de extreme?
Bij de Extreme staat ook expliciet dat er een waterdemper geplaatst moet worden, waarom is dat?

Ik neig nu toch naar de 28/24. O.a. vanwege het onderhoud.

De 24/18 heeft ook 1.5l/min minder tapwater capaciteit dan de 28/24. Iets waarvan ik niet graag te kort kom met douchen of een bad vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
CPM schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:35:
Wat voor een rookgasafvoer zou er dan geplaatst moeten worden? En wat is daarvan dan de impact op de extreme?
Bij de Extreme staat ook expliciet dat er een waterdemper geplaatst moet worden, waarom is dat?

Ik neig nu toch naar de 28/24. O.a. vanwege het onderhoud.

De 24/18 heeft ook 1.5l/min minder tapwater capaciteit dan de 28/24. Iets waarvan ik niet graag te kort kom met douchen of een bad vullen.
Rookgasafvoer moet van PP zijn ipv alu. PP is tegenwoordig standaard, geen reden om tegenwoordig nog alu te kiezen, tenzij je een oude rookgasafvoer hergebruikt, maar dat is niet volgens voorschrift.

Wat de Xtreme gevoeliger maakt is dat de extra wisselaar voor extra aluminiumoxide zorgt. Als je dan "onderhoud" pleegt zoals de ketel hierboven zit zo'n Xtreme na 5 jaar stampvol met gruis en zit de wisselaar dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-06 20:06
Letop met de xtreme 36 hier zit een software fout in waardoor hij niet terug moduleerd tot 3.6 kw zoals op de specs staat. Hij gaat tot ongeveer 6 kw minmaal.

Monteur van intergas heeft die van mij op 4 kw gezet met de laptop maar lager kon hij hem ook niet zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
niels_vlaar schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:01:
Letop met de xtreme 36 hier zit een software fout in waardoor hij niet terug moduleerd tot 3.6 kw zoals op de specs staat. Hij gaat tot ongeveer 6 kw minmaal.

Monteur van intergas heeft die van mij op 4 kw gezet met de laptop maar lager kon hij hem ook niet zetten
Deze?
marktweakt in "Intergas Xtreme 36 'expert' instellingen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-06 20:06
Ja maar het % van het minimale vermogen scheelt per software versie. Bij versie 2.1 wat nu de nieuwste is kan hij minimaal op 22% uit mijn hoofd.

De intergas monteur kon hem met de laptop op 16% zetten. Bij versie 1.8 was het ook niet lager dan 22% te krijgen. Bij versie 1.85 konden sommige het zelf wel lager instellen maar bij latere versie lijkt dit weer weg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 19:54

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Hier ook iemand die twijfelt tussen een HRE 36/30 of de Xtreme 36.
5 mensen (3 kids die graag douchen) in redelijk geisoleerd jaren 50 huis, maar ben zelf ook nogal klaar met opzij springen als ik onder de douche sta en er wordt tapwater gebruikt in de keuken.

Hangt nu een Remeha Avanta uit 2008 die moeite heeft alles warm te maken, beestje wordt moe.

Mijn onderhoudsmonteur zegt ook de HRE te nemen en juist niet de Xtreme, daar was hij vrij stellig in.
Onderhoudsgevoelig was idd argument.

Die extra 2 liter@ 40 graden lijken mij met douchen wel fijn, net zoals die dubbele warmtewisselaar.
Maar als enig voordeel er met storingen weer uit gaan dan what's the use?

Ik wil wel ook een vuilafscheider erbij hebben want bij kranen wisselen kwam er en hoop bagger uit niet mooi meer. Of een HRE ook een slagdemper nodig heeft kan ik niet vinden.

Heeft iemand nog recente ervaring opgedaan omtrent dit topic?
(wil graag snel bestellen :) )

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als dat ding gewoon wordt geïnstalleerd volgens voorschrift en daarna ook gewoon onderhoud krijgt zoals het hoort, is er niks storingsgevoeligers aan de Xtreme.

Het probleem van "gevoeliger" zit in de hergebruikte aluminium rookgasafvoeren en het gebrek aan onderhoud. Rookgas meten, sticker erop, factuurtje van 120 euro en hups naar de volgende klant.

Een HRE die je niet onderhoudt gaat er niet kapot aan, maar je levert wel fors in op rendement en vermogen als je maar lang genoeg geen onderhoud pleegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

De monteur zei ook dat de Xtreme aanzienlijk meer plastic in zich heeft, al leek mij dat niet een oorzaak van de storingen want plastic zit niet daar waar het echt heet is lijkt me.

Maar als storingsgevoeligheid geen issue is want ik laat hem wel goed onderhouden; is er dan een reden om de ene boven de andere te verkiezen anders dan aankoopsprijsverschil? (en die 2 liter extra).

Ik begrijp dat met de software fix de minimale stand van de Xtreme wel 3.6kW haalt.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hoger rendement bij tapwater en lager minimaal vermogen zijn de pluspunten van een Xtreme.

HRE heeft als voordeel dat ie goedkoper is en ook blijft leven met slecht onderhoud.

Wat betreft de plastic, bij beide is het rookgasafvoer gedeelte gemaakt van PP. Is beide plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Als ik beide ketels zou combineren met een Tado systeem, welke werkt daar beter mee en/of is makkelijker/beter/gedetailleerder mee te beheren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zou niet uit moeten maken, maar wanneer jij alle radiatoren behalve je studeerkamer knijpt wil je de ketel met het laagste minimumvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Goed punt; ik heb inderdaad wel eens dat ik enkel 1 kamer goed warm wil hebben want de rest wordt niet gebruikt (mancave aan en als enige thuis).

Ik heb wel goede capaciteit nodig want ik heb wel 19 radiatoren in huis ofzo (no joke, 2 huizen aan elkaar) waarvan er ongeveer de helft gelijk aan kunnen staan als het moet.

Bedankt trouwens voor je snelle en geduldige antwoorden, je hulp komt als geroepen want wilde straks nog gaan bestellen en elk antwoord zoomt mij in op mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Capaciteit voor verwarmen is geen issue. Op kantoor hebben we een HRE 48 hangen voor 500m2 vloerverwarming over 8 kantoren en een vergaderruimte. Dat betreft een pand van 20 jaar oud met oude aluminium kozijnen met matige koudebrug onderbreking en schuifpuien waar het gewoon tussendoor waait als de wind erop staat.

Als je gemiddeld 1000W uittrekt per radiator zit je met 19 stuks op 19000W. Dat stook je met een HRE 24/18 nog warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Verwarmen maakte ik me al geen zorgen over, dat lukt mijn oude Avanta ook nog steeds wel.
Tapwater is meer een issue, maar daar gaan de HRE en de Xtreme beide beter in zijn.

Wat wel nog een puntje van aandacht is is dat ik vloerverwarming wil gaan nemen en ik las laatst dat juist het gebrek aan een 3 weg klep dan een minpunt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tijgert schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:10:
Verwarmen maakte ik me al geen zorgen over, dat lukt mijn oude Avanta ook nog steeds wel.
Tapwater is meer een issue, maar daar gaan de HRE en de Xtreme beide beter in zijn.

Wat wel nog een puntje van aandacht is is dat ik vloerverwarming wil gaan nemen en ik las laatst dat juist het gebrek aan een 3 weg klep dan een minpunt is?
Als je pompverdeler hydraulisch actief is kan het zijn dat je een klep moet toevoegen, alhoewel de ingebouwde terugslagklep in de retour dat tegenwoordig ook al voor je doet. Anders ga je idd verwarmen terwijl je tapwater vraagt.

Evt kan je voor deze ketels een LT/HT regeling maken met bijbehorende tweewegklep, je kunt dan het CV water zonder mengverdeler in de vloer laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Zelf iets maken gaat niet gebeuren, dat is niet mijn specialiteit. Als dat dus een ding gaat worden is wellicht Intergas niet de juiste keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tijgert schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:21:
Zelf iets maken gaat niet gebeuren, dat is niet mijn specialiteit. Als dat dus een ding gaat worden is wellicht Intergas niet de juiste keuze...
Intergas heeft daar een kant en klare set voor die beschreven staat in de handleiding. Het hoeft niet, het is een optie.

Maargoed, standaard kan je ketel gewoon zonder extra kleppen een vloer aansturen. Standaard is een vloerverwarmingsverdeler hydraulisch neutraal aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Duidelijke taal, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk voor de HRE28/24 gekozen om zo op lager vermogen te kunnen draaien. Tapwater gebruiken we niet (boiler) en de kans dat we het bad vullen en tegelijk douchen is nihil. We verwarmen er alleen de woonkamer en keuken mee en eventueel de badkamer. Dit zou qua vermogen voldoende moeten zijn. Volgende week wordt ie geplaatst. Ben benieuwd hoe dat verloopt en of de boel lekker warm wordt en tegen welk verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
De Intergas HRE28/24 is inmiddels naar tevredenheid geplaatst gisteren.
Het valt mij echter op dat deze in "rust" stand (16 graden) toch nog gas verbruikt. Dit deed de oude CV niet.
Hoe is dit te verklaren?
De thermostaat is handmatig op 16 gezet gisteravond en de hele nacht door zie kleine piekjes. De temperatuur is boven de 16 graden in de ruimte. Er is geen boilervat aanwezig in de CV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDInGKaUdxf9bsymya8zyHYZe9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuNJ9zSrvjT0Hw8fs7DSpvnj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9_vImpsy2C11_rWxGWX8g_sh5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTKPO0cpsckssvxVaj8PARNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNnJZrn0bWuzqTo50NBnn-rv804=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZHvi6tnYONkGavSos3yfLeU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 26-01-2024 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@CPM tapcomfort nog ingeschakeld? Die houdt de warmtewisselaar op 40 graden en dus gebruik je gas. Kan je helemaal uitzetten (goedkoopst) of op eco-modus, waarbij de ketel probeert te voorspellen wanneer jij tapwater gebruikt en dus de warmtewisselaar alvast warm heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:19:
@CPM tapcomfort nog ingeschakeld? Die houdt de warmtewisselaar op 40 graden en dus gebruik je gas. Kan je helemaal uitzetten (goedkoopst) of op eco-modus, waarbij de ketel probeert te voorspellen wanneer jij tapwater gebruikt en dus de warmtewisselaar alvast warm heeft.
Goh 8)7 Die ga ik meteen even checken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Der-roedie1985
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01 16:34
Hier ook een vraag die betrekking heeft de vergelijking tussen beide ketels (HRE en Extreme).

Ook in mijn geval raadt het installatiebedrijf een Xtreme 30 af, maar niet vanwege de vermeende storingsgevoeligheid maar vanwege het vermoeden dat deze mijn woning op koude dagen niet warm krijgt. Volgens het installatiebedrijf zouden we beter af zijn met een HRE 28/24A.

"Deze ketel is zo ontworpen dat de ketel op een zo'n laag mogelijk pitje naar de gewenste temperatuur wil stoken. Als de ketel tijdens dit proces te veel warmte verliest, door een niet goed geïsoleerde woning, zorgt dit ervoor dat het erg lang duurt voordat uw woning warm wordt of helemaal niet op temperatuur komt. Dit zal in de koude maanden voor veel ongemak zorgen. Ook is de Xtreme door de lage aanbreng temperatuur, het best te combineren met vloerverwarming (i.p.v. radiatoren)."

Nu wil ik best snel iets aannemen van een professioneel bedrijf, maar ik lees hierboven dat verwarming van de meeste woningen bij de meeste moderne HR ketels geen uitdaging zou mogen opleveren.

Achtergrondinfo:
In woon in een hoekhuis uit 1906 met enkelsteensmuren zonder spouw (120m2). Wel is de woning voorzien van redelijke dakisolatie (jaren '00), overal HR++ glas en kruipruimteisolatie. Afgezien van de begane grond zijn alle muren voorzien van geïsoleerde voorzetwanden. Op de begane grond zijn de keuken, toilet en gang voorzien van vloerverwarming. In de woonkamer hangen oude, vrij overgedimensioneerde radiatoren. Het jaarverbruik ligt op 1600m3 gas.

Vanwege de acute noodzaak (oude ketel geeft het op) willen we eerst een nieuwe HR ketel. Een warmtepomp zou ik best hebben gewild, maar het geld daarvoor is er momenteel simpelweg niet en de gestegen rente voor een duurzaamheidslening maakt de terugverdientijd te lang. De wens is er wel om te sparen voor een (all electric ready) warmtepomp die in de eerste jaren in hybride opstelling kan worden geplaatst (totdat we de hele BG hebben voorzien van voorzetwanden en vloerverwarming). Hybride proof is dus een vereiste, maar dat zijn de Xtreme en HRE beiden geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Der-roedie1985 Die Xtreme30 levert gewoon net zoveel vermogen als de HRE 28/24. Is dus dikke onzin wat het installatiebedrijf schrijft. De thermostaat vraagt een bepaalde aanvoertemperatuur en de ketel zal gewoon vermogen opvoeren zolang die temperatuur niet bereikt is.

Met 1600m3 zou je met 8KW je huis bij -10 nog warm kunnen houden. Beide ketels leveren ruim 20KW voor verwarming als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
Ik kan je vertellen dat de wij een soort gelijke situatie woning hebben. In de nacht koelt het af tot 15 graden of meer als het echt heel koud is.
De HRE 28/24 krijgt de woonkamer (drie flinke radiatoren) prima op temperatuur. Sterker nog, de temperatuur is verlaagd omdat de radiatoren bloed heet werden.
Overdag eenmaal op temperatuur draait ie op veel minder vermogen.
Twijfelde ook of het voldoende vermogen was maar na advies hier gekozen voor een lichter model. Uiteraard wel bekeken naar inhoud, aantal vertrekken en radiatoren.

[ Voor 18% gewijzigd door CPM op 30-01-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Der-roedie1985
  • Laatst online: 30-01 16:34
_JGC_ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:08:
@Der-roedie1985 Die Xtreme30 levert gewoon net zoveel vermogen als de HRE 28/24. Is dus dikke onzin wat het installatiebedrijf schrijft. De thermostaat vraagt een bepaalde aanvoertemperatuur en de ketel zal gewoon vermogen opvoeren zolang die temperatuur niet bereikt is.

Met 1600m3 zou je met 8KW je huis bij -10 nog warm kunnen houden. Beide ketels leveren ruim 20KW voor verwarming als het moet.
Ik heb het installatiebedrijf verzocht om alsnog de Intergas Xtreme 30 (conform offerte aanvraag) bij mij te komen plaatsen. Uitgelegd dat het maximale vermogen van 20 kW wat mij betreft prima bij onze woning en comfortwensen zou passen. We stoken überhaupt nooit boven 20 graden en kunnen de slaapvertrekken eventueel bij verwarmen met een airco. Ik kreeg onderstaande reactie:

Wij raden u de Xtreme 30 met klem af. Al. Als wij de woning via ons systeem opzoeken aan de hand van uw postcode, zien wij dat uw woning niet goed geïsoleerd is en in 1906 gebouwd is. De Xtreme is daar simpelweg niet voor gemaakt. De Xtreme verwarmt heel anders dan u nu gewend bent en zal de woning moeilijk op temperatuur kunnen krijgen en houden in koude dagen. U zou eventueel kunnen kiezen voor de HReco 30. Deze heeft ten opzichte van de HRE 28/24 een aangepaste warmtewisselaar en is daarmee zuiniger op het gebied van warm tapwater.

Ik ben wel benieuwd wat hier gaande is. Weten ze soms uit ervaring dat ik hiermee problemen ga krijgen? Of is dit een typisch voorbeeld van de neiging in de branche om alles over te dimensioneren? Soms vraag ik me ook af of de marges op de Xtreme serie veel lager liggen of dat er leveringsproblemen zijn vanwege de gestegen vraag i.v.m. het hoge testoordeel door de Consumentenbond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik zou een ander installatiebedrijf zoeken. Het is onwil (meer marge op de HRE) of onkunde (fout ingestelde ketel).

Met standaard instellingen moet een Xtreme gewoon net als de HRE en HREco je huis warm krijgen. Ga je "optimaliseren" door de max temperatuur van 80 naar 55 te zetten krijg je idd wat de installateur zegt, maar daar blijf je gewoon van af en dan doet de ketel zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack74
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-12-2024
Hoi! Wat een interessante topic. Veel van geleerd.

Ik wil ook mijn CV vervangen en twijfel tussen Intergas Extreme 30 en Remeha Avanta Tzerra Ace 28c CW4 of een Vaillant ecoTEC plus VHR 25-32CS CW4. Mijn wens is om snel warm tapwater te hebben. Dat duurt met mijn huidige Remeha Avanta 28c CW4 uit 2010 veel te lang. Tapwater gebruiken wij juist regelmatig ivm geen vaatwasser. De IG HRE is daarom geen optie. Maar wel twijfel tussen de ketels van Intergas, Remeha of Vaillant.

Daarnaast sta ik enorm in twijfel of we er meteen een hybride warmtepomp bij moeten doen. De Xtend van Intergas of Elga Ace van Remeha. De twijfel ontstaat door de in mijn ogen lage besparing. Veel meer stroomverbruik en later afschaffen saldering van zonnepaneelstroom, maakt het er niet goedkoper op. Zo kom ik uit op een besparing van 'slechts' 70e/mnd. Dan duurt het terugverdienen van ruim 6k (das al minus subsidie) wel erg lang.

Dus, nu op 't punt om alleen de CV te vervangen. Opties:
- Remeha Tzerra Ace Matic 28C CW4
- Intergas Extreme 30 CW4
- Vaillant ecoTEC plus VHR 25-32CS CW4

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Dank alvast!!

[ Voor 13% gewijzigd door Jack74 op 04-02-2024 01:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als je ketel aan vervanging toe is zou ik juist niet voor hybride gaan. Dan liever meteen volledig van het gas af. Maargoed, ik heb makkelijk praten met oversized radiatoren en een ketel op 25% vastgezet.

Wat tapwater betreft, al een keukenboiler overwogen? Heb je direct warm water zonder te wachten op een ketel.
Niet dat die andere ketels veel sneller zijn, ze hebben vooral een lagere tapdrempel. Remeha heeft in de laatste ketels zelfs een pauze ingebouwd, je moet eerst paar seconden tappen voordat de ketel inschakelt.

Ik ga hier op korte termijn het tapwater in de keuken op een 2dehands daalderop boiler zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack74
_JGC_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 01:31:
Als je ketel aan vervanging toe is zou ik juist niet voor hybride gaan. Dan liever meteen volledig van het gas af. Maargoed, ik heb makkelijk praten met oversized radiatoren en een ketel op 25% vastgezet.

Wat tapwater betreft, al een keukenboiler overwogen? Heb je direct warm water zonder te wachten op een ketel.
Niet dat die andere ketels veel sneller zijn, ze hebben vooral een lagere tapdrempel. Remeha heeft in de laatste ketels zelfs een pauze ingebouwd, je moet eerst paar seconden tappen voordat de ketel inschakelt.

Ik ga hier op korte termijn het tapwater in de keuken op een 2dehands daalderop boiler zetten.
Zo'n keukenboiler is geen gek idee! Ik heb al een Quooker, maar das te heet. 🙃

Helemaal van t gas af gaat vast nog eens gebeuren. Maar nu nog niet.

Nog tips/voorkeur over de drie ketels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack74
Jack74 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 01:37:
[...]

Zo'n keukenboiler is geen gek idee! Ik heb al een Quooker, maar das te heet. 🙃

Helemaal van t gas af gaat vast nog eens gebeuren. Maar nu nog niet.

Nog tips/voorkeur over de drie ketels?
Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:56
Waarom is een HRE geen optie?

Persoonlijk zou ik zeggen:
-Tzerra (Ace) is een draak van een ding. Zeer matige bouwkwaliteit en duur in onderhoud
-Intergas is een goede ketel, maar de Extreme (en HREco) hebben een lastiger te onderhouden wisselaar. Lastiger dan de HRE die heel eenvoudig en super betrouwbaar is.
-Vaillant EcoTec is een betrouwbare keuze

Maar als ik het zo lees, je ketel is kapot dus die investering kun je aftrekken van de terugverdien tijd voor een warmtepomp. Verder wil je snel warm water dus een boiler zou ideaal zijn. Alle doorstroom toestellen zijn in basis traag met warm water, dat is inherent aan het systeem. Ook een Xtreme is traag!

Wat is de reden dat je niet voor een full-electric warmtepomp gaat? Huis niet geschikt?

[ Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 05-02-2024 21:01 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack74
hesselbeertje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:00:
Waarom is een HRE geen optie?

Persoonlijk zou ik zeggen:
-Tzerra (Ace) is een draak van een ding. Zeer matige bouwkwaliteit en duur in onderhoud
-Intergas is een goede ketel, maar de Extreme (en HREco) hebben een lastiger te onderhouden wisselaar. Lastiger dan de HRE die heel eenvoudig en super betrouwbaar is.
-Vaillant EcoTec is een betrouwbare keuze

Maar als ik het zo lees, je ketel is kapot dus die investering kun je aftrekken van de terugverdien tijd voor een warmtepomp. Verder wil je snel warm water dus een boiler zou ideaal zijn. Alle doorstroom toestellen zijn in basis traag met warm water, dat is inherent aan het systeem. Ook een Xtreme is traag!

Wat is de reden dat je niet voor een full-electric warmtepomp gaat? Huis niet geschikt?
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik ga ermee aan de slag en ga me verder oriënteren op de Vaillant icm een Daalderop boilertje. En passant zag ik de Remeha Calenta Ace ook voorbij komen. Ziet er in mijn beleving ook goed uit. Maar ik ben geen techneut. Ik moet het doen met de info op het internet. En dat spreekt zich regelmatig tegen.

Volledig elektrisch is idd niet geschikt voor mijn woning. Vloerverwarming is geen optie ivm split-level woning. En daarnaast de investering. Gasloos is leuk, maar we willen ook nog leuke dingen blijven doen.

Zoals het nu lijkt, neig ik meer naar het alleen vervangen van de ketel plus keukenkast boilertje. Nu nog de keus welk merk en type. Er hangt nu een 13 jaar oude Remeha Avanta. Die is dus stuk aan het gaan. In die 13 jaar overigens nooit storing gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Calenta zou ik niet doen, dan beter weer een Avanta of Tzerra Ace-matic.
Nefit Proline is ook nog een optie.
Wat biedt je installateur aan? Met welk merk werken zij?
Heb je al offertes opgevraagd voor de diverse ketels?
Verder maakt het niet heel veel uit welke ketel je neemt, ze maken allemaal warm water en hebben allemaal voor en nadelen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Jack74 Vloerverwarming is overigens geen noodzaak voor een warmtepomp. Als je radiatoren groot genoeg zijn zodat je met 35-40 graden je huis warm kunt stoken werkt dat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack74
@_JGC_ en @edsandje
Dank voor jullie reacties. Mijn radiatoren zijn krap aan voldoende. Daarom niet groot genoeg voor full-elektrisch. En de prijs is ook forser. Daarom hybride overwogen.
Ik las net in de krant dat de saldering hoogst waarschijnlijk nog wel even blijft.

Mijn keuze gaat waarschijnlijk vallen op een Remeha Avanta Tzerra Ace Matic icm een Elga Ace monoblock warmtepomp ivm weinig ruimte binnen. Of de Intergas Xtreme 30 ketel met Xtend warmtepomp.

Rijst nu ineens de vraag of 4kW wel voldoende is. En of we niet beter af zijn met een 6kW versie. Die kan het allemaal net wat makkelijker aan, lijkt me. Afgaand op de vuistregel stroomverbruik minus 100kWh pp voor douchen. Dat maal 10 en het resultaat gedeeld door 1.600. Dan kom ik uit op 8kW. Dan lijkt 4kW mij ondermaats. Begrijp ik dat goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Voor hybride is 4KW voldoende. Veel van die dingen schakelen over op CV beneden de 3 graden. Voor de echt koude dagen heb je dan je CV nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack74
_JGC_ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:18:
Voor hybride is 4KW voldoende. Veel van die dingen schakelen over op CV beneden de 3 graden. Voor de echt koude dagen heb je dan je CV nog.
Ok. Maar waarom verkopen ze dan ook 6kW versies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Jack74 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:10:
@_JGC_ en @edsandje
Dank voor jullie reacties. Mijn radiatoren zijn krap aan voldoende. Daarom niet groot genoeg voor full-elektrisch. En de prijs is ook forser. Daarom hybride overwogen.
Ik las net in de krant dat de saldering hoogst waarschijnlijk nog wel even blijft.

Mijn keuze gaat waarschijnlijk vallen op een Remeha Avanta Tzerra Ace Matic icm een Elga Ace monoblock warmtepomp ivm weinig ruimte binnen. Of de Intergas Xtreme 30 ketel met Xtend warmtepomp.

Rijst nu ineens de vraag of 4kW wel voldoende is. En of we niet beter af zijn met een 6kW versie. Die kan het allemaal net wat makkelijker aan, lijkt me. Afgaand op de vuistregel stroomverbruik minus 100kWh pp voor douchen. Dat maal 10 en het resultaat gedeeld door 1.600. Dan kom ik uit op 8kW. Dan lijkt 4kW mij ondermaats. Begrijp ik dat goed?
Op lange termijn is full electric goedkoper. Het scheelt je alleen al €250/300,- per jaar aan vastrecht en de investering voor een ketel kan je in een boiler steken. Gas zal alleen maar duurder worden en warmte uit lucht blijft altijd gratis. Verder heeft een WP nauwelijks onderhoud en een ketel wel. Is je afgifte niet voldoende zal je ook niet goedkoop stoken met een hybride.

Vermogen berekenen voor je ketel of WP: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 07-02-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack74
Dank wederom voor de reacties! Ik twijfel nu helemaal. Hybride of toch full-elektrisch. Of... gewoon een nieuwe ketel plaatsen en kijken wat de toekomst brengt. Op termijn zal full-elektrisch wellicht voordeliger zijn. Maar nu duurder in aanschaf. Misschien wonen we hier nog 10 jaar. Dan is het spul net terug verdient. En wat is dan de besparing. Beetje meerwaarde woning misschien.

Ik denk dat we onderaan de streep toch uitkomen op simpelweg een nieuwe ketel. Dat wordt dan een Intergas Xtreme 30 of Remeha Avanta Ace CW4.

Nu maar hopen dat de gasprijzen een beetje redelijk blijven. Zo niet, dan kan er altijd nog een warmtepomp aangeknoopt worden.

BAM. Waarom moeilijk doen, als het simpel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jack74 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:39:
Dank wederom voor de reacties! Ik twijfel nu helemaal. Hybride of toch full-elektrisch. Of... gewoon een nieuwe ketel plaatsen en kijken wat de toekomst brengt. Op termijn zal full-elektrisch wellicht voordeliger zijn. Maar nu duurder in aanschaf. Misschien wonen we hier nog 10 jaar. Dan is het spul net terug verdient. En wat is dan de besparing. Beetje meerwaarde woning misschien.

Ik denk dat we onderaan de streep toch uitkomen op simpelweg een nieuwe ketel. Dat wordt dan een Intergas Xtreme 30 of Remeha Avanta Ace CW4.

Nu maar hopen dat de gasprijzen een beetje redelijk blijven. Zo niet, dan kan er altijd nog een warmtepomp aangeknoopt worden.

BAM. Waarom moeilijk doen, als het simpel kan.
Meerwaarde woning heb je ala minute dus je investering zie je altijd terug. Beetje meerwaarde? Hoe hoger je label, hoe meer jouw koper kan lenen en jij dus kan vragen/krijgen. Lees je eerst eens in in alle topics. Hybride is een net niet oplossing en er zijn nu al gebruikers zat die spijt hebben hiervan. Verder kan je nu nog dikke subsidie krijgen en die gaat er op termijn gewoon vanaf.

Doe voor de vergelijking maar eens een berekening van je maandlasten op gaslicht.com met volledig gasverbruik, hybride en full electric (1m3 = 2,5kWh).NB: ik vind de gasprijzen nu al niet redelijk meer. Reken maar eens uit wat 1m3 inclusief alle kosten kost. Goedkoop gas is voorbij. :w Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
Toen ik jong was woonden wij in slecht geïsoleerde woning. Thermostaat ging op 13 in de nacht en het enige wat warm werd gestookt was de woonkamer. Veel mensen zijn gewend aan comfort, alle vertrekken verwarmen, verwarming op 20 etc.
Woon je in een slecht geïsoleerde woning en stook je één vertrek dan heb je een airco er zo uit bij verwarmen.
En het blijft gissen wat de toekomst brengt. Gas prijzen dalen weer, toekomst is redelijk zeker met LNG contracten. Beetje waterstof bijmengen in het huidige gasnet, waterstof CV ketels.
Ik wacht wel even rustig af voordat er weer weet ik hoeveel geïnvesteerd moet worden.

[ Voor 7% gewijzigd door CPM op 07-02-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Gas gaat niet meer goedkoop worden.
2021 naar 2022 3ct/kuub aan belasting excl BTW erbij.
2023 nog 5ct/kuub erbij
2024 nog 10ct/kuub erbij

Op dit moment is energiebelasting incl BTW 70,5 cent per kuub. Die gaat niet lager worden, alleen maar hoger en daar komen de netbeheerkosten nog bij ivm steeds minder aansluitingen en netbeheerders die inefficiënt gasverlaters per aansluiting saneren en daar geen geld voor mogen vragen.

Als je straks hybride stookt en nog 200 kuub per jaar verbruikt is het aandeel vastrecht en netbeheerkosten aanzienlijk als je die door het aantal kuubs deelt.

Komt bij dat je CV ketel onderhoud nodig heeft en alleen gecertificeerde bedrijven dat mogen doen. Nieuwe ketel laten ophangen is ook een dingetje, onder de 2000 euro gaat je niet lukken. Reken eerder 2500-3000. Daar komt dan de hybride warmtepomp nog bij. Dat geld kan je ook in betere afgifte en isolatie steken en dan full electric gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
Heb de factuur hier voor me liggen:
€1985 HRE 28/24. Inclusief installatie, nieuwe afvoerbuizen, vuilafscheider, thermostaat, expansievat en alle kranen en aansluitdelen onder de CV vervangen.
€12,50 p/m onderhoudscontract.
Gasprijs vorig jaar september €1,45. Momenteel €1,26. Het zal nooit meer zo laag worden als voor de oorlog maar het daalt wel degelijk iets.
En dat er snel grote aantallen van het gas af gaan met de huidige omstandigheden zie ik ook niet gebeuren.

[ Voor 36% gewijzigd door CPM op 07-02-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:15
CPM schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:47:
Heb de factuur hier voor me liggen:
€1985 HRE 28/24. Inclusief installatie, nieuwe afvoerbuizen, vuilafscheider, thermostaat, expansievat en alle kranen en aansluitdelen onder de CV vervangen.
€12,50 p/m onderhoudscontract.
Gasprijs vorig jaar september €1,45. Momenteel €1,26. Het zal nooit meer zo laag worden als voor de oorlog maar het daalt wel degelijk iets.
En dat er snel grote aantallen van het gas af gaan met de huidige omstandigheden zie ik ook niet gebeuren.
Ik heb met interesse het topic gevolgt en zit in een vergelijkbare situatie.. remeha avanta 28c uit 2008 zit in de reservetijd dus er moet een vervanging komen. Onderhoud willen ze al niet meer doen omdat hij technisch afgeschreven is.. (wel bijzonder) ik heb mijn oog laten vallen op de https://www.intergas-verw...in-hybride-8kw-verwarmen/ dat is een combi van de HReco 36 en een daikin warmtepomp in 1. Ik begin alleen meer te twijfelen aangezien hier niet echt lovend over de HReco wordt gesproken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@SnoozeOperator De HREco is verder een prima ketel net als de HRE en de Xtreme, maar op één of andere manier doen installatiebedrijven vnml de HRE-A (want goedkoop) of de Xtreme (duurder maar efficient) en niks daartussenin.

Overigens heb ik het niet zo op hybride. Die 8KW pomp die je daar linkt kan hier zonder die ketel het hele huis warmstoken en dan nog heeft ie teveel vermogen. Die ketel zou er hier voor alleen tapwater zitten, en daarvoor vind ik het aanhouden van een gasaansluiting te duur.

Overigens is het laag moduleren van de Xtreme helemaal niet van toepassing in een hybride setup. Je ketel springt pas bij als de warmtepomp het niet meer kan trekken, en als 5-8KW van de warmtepomp niet genoeg is zal een lager vermogen op de ketel ook weinig zoden aan de dijk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
_JGC_ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:24:
@SnoozeOperator De HREco is verder een prima ketel net als de HRE en de Xtreme, maar op één of andere manier doen installatiebedrijven vnml de HRE-A (want goedkoop) of de Xtreme (duurder maar efficient) en niks daartussenin.

Overigens heb ik het niet zo op hybride. Die 8KW pomp die je daar linkt kan hier zonder die ketel het hele huis warmstoken en dan nog heeft ie teveel vermogen. Die ketel zou er hier voor alleen tapwater zitten, en daarvoor vind ik het aanhouden van een gasaansluiting te duur.

Overigens is het laag moduleren van de Xtreme helemaal niet van toepassing in een hybride setup. Je ketel springt pas bij als de warmtepomp het niet meer kan trekken, en als 5-8KW van de warmtepomp niet genoeg is zal een lager vermogen op de ketel ook weinig zoden aan de dijk zetten.
Duidelijk verhaal thnx alleen ik ben een beetje bang dat alleen een warmtepomp het hier niet warm gaat krijgen in de winter. Een hoekwoning uit +- 1976 is niet bijzonder goed geïsoleerd vanuit de bouw. Nu is er wel spouwmuur isolatie later in gegaan maar dat is op veel plekken al helemaal verpulverd. Na isoleren durven veel bedrijven alleen niet en alles eruit laten halen en opnieuw doen is niet terug te verdienen. Al het glas is nagenoeg wel vervangen voor hr+++ maar de vloer moet nog gedaan worden en het dak is nou ook niet heel dik. Ergo er is nog veel winst te behalen maar dan mag je ook flink de knip trekken. Om toch minder gas te gaan gebruiken leek het mij wel aantrekkelijk om voor een hybride oplossing te gaan alleen twijfel ik nu of het ketelgedeelte niet veel te zwaar is.. dan zou ik veter voor een kleinere ketel kunnen gaan en een intergas xtend er bij kunnen plaatsen of is dat weer te simpel gedacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
SnoozeOperator schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:46:
[...]

Ik heb met interesse het topic gevolgt en zit in een vergelijkbare situatie.. remeha avanta 28c uit 2008 zit in de reservetijd dus er moet een vervanging komen. Onderhoud willen ze al niet meer doen omdat hij technisch afgeschreven is.. (wel bijzonder) ik heb mijn oog laten vallen op de https://www.intergas-verw...in-hybride-8kw-verwarmen/ dat is een combi van de HReco 36 en een daikin warmtepomp in 1. Ik begin alleen meer te twijfelen aangezien hier niet echt lovend over de HReco wordt gesproken..
Die zou ik echt nooit nemen want dat ding kan volgens mij nooit standalone draaien als WP zou je ooit toch van het gas af willen. Reken maar eens door wat hybride kost op 15/20 jaar en full electric. Full electric is bijna altijd goedkoper.

Neem dan een gasketel en knoop er bijvoorbeeld deze aan: https://www.vaillant.nl/p...ter-warmtepomp-45248.html Kan je altijd die ketel eruit schoppen en een boiler eraan koppelen of een losse WP Boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
MotorBeast schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:39:
[...]

Die zou ik echt nooit nemen want dat ding kan volgens mij nooit standalone draaien als WP zou je ooit toch van het gas af willen. Reken maar eens door wat hybride kost op 15/20 jaar en full electric. Full electric is bijna altijd goedkoper.

Neem dan een gasketel en knoop er bijvoorbeeld deze aan: https://www.vaillant.nl/p...ter-warmtepomp-45248.html Kan je altijd die ketel eruit schoppen en een boiler eraan koppelen of een losse WP Boiler.
Dat is inderdaad ook een optie maar als ik deze tweaker mag geloven, kan het wel :) pimjaco in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@SnoozeOperator Hier 1978, 2/1 kap van 104m2. Mix van HR++, HR+, triple en zelfs nog een stukje enkelglas met krimpfolie.
Dakisolatie is 6cm PIR vol met kieren (ben ik naar 12cm zonder kieren aan het brengen) en vloerisolatie is 10cm EPS wat ik eronder heb geplakt.

Radiatoren allemaal T22 van het formaat dat ze in de jaren 70-80 plaatsten. Ketel vastgezet op 6,5KW en stoken tussen 37-45 graden. Duurt 's morgens even voordat het warm wordt, maar keet is al warm voordat het water 40 graden is.

Die ketel gaat nog een paar jaar mee, daarna schop ik het gas eruit, geen hybride.

Soms ben je te bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
SnoozeOperator schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:49:
[...]

Dat is inderdaad ook een optie maar als ik deze tweaker mag geloven, kan het wel :) pimjaco in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"
Eruit met die gasketel. Gas zal nooit meer goedkoop worden en warmte uit de buitenlucht (Cop 4 = 4kW gratis warmte) zal altijd gratis blijven.

@_JGC_ Ondertussen betaal je ieder jaar vastrecht gas en worden de WP's duurder en installatiekosten alleen maar hoger en mis je wellicht subsidie. Ik hoop toch echt dit voorjaar de ketel eruit te gooien en die kan hier ook nog wel even mee.

[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 16-02-2024 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@MotorBeast Alles op zijn tijd. Eind vorig jaar zonnepanelen kunnen leggen met nieuwe meterkast, geld is nu weer even op.

Met alleen een warmtepomp ben ik er niet, want ik heb ook nog tapwater en een 20 jaar oude keuken met een gaskookplaat. Dat vastrecht blijft nog wel even dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ondertussen hangt mijn Xtreme 36 tot volle tevredenheid.
Ik moet nog uitzoeken of en hoe ik het minimale vermogen instel.

Ik zag dat ik software 2.00 / 1.21 heb.
Klopt het dat 2.10 nu de laatste is?

Is 2.00 nog de moeite waard om Intergas te vragen 2.10 erop te zetten?
Is dat trouwens service of zitten er kosten aan? (uitgaande dat ik mogelijk geen 3.6Kw in kan stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Nevermind

[ Voor 104% gewijzigd door Aggressor op 25-04-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 17:12
Hele topic doorgelezen, veel nieuwe dingen geleerd. Zal ook mijn situatie schetsen. Huis gekocht uit 2005. Zit de originele VR ketel van de oplevering nog in. Wil ik graag vervangen. Huis is goed geïsoleerd. Voor volgend jaar staat de verbouwing van de badkamer op de planning, door moet een grote inloop regendouche in komen, dus een redelijk hoge watervraag waarschijnlijk.
Inhoud van het huis is 520 m3. In de keuken komt een nieuwe Quooker Combi van 7 liter.
Nu kwam ik onder andere de Intergas Extreme 36 tegen vanwege de grote warm water levering. Is dat een goed passende ketel of kan het ook anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Laatst online: 30-06 22:08
Kijk eens in de specificaties van diverse ketels.

In elke service handleiding vind je bij de het kopje WW hoeveel warm water ze kunnen leveren op 40 graden dit is volgens het gaskeur bij een CW3 van 6 tot 10L/min, CW4 van 6 tot 12.5L/min en CW5 van 6 tot ten minste 12.5L/min.
Dus waarom zou je een dikke CW5 ketel hangen?
Ga eerst maar eens meten aan je waterleiding hoe groot die diameters zijn, en hoeveel water per minuut de douchekop ongeveer leverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 17:12
Kees85 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:54:

In elke service handleiding vind je bij de het kopje WW hoeveel warm water ze kunnen leveren op 40 graden dit is volgens het gaskeur bij een CW3 van 6 tot 10L/min, CW4 van 6 tot 12.5L/min en CW5 van 6 tot ten minste 12.5L/min.
Ga eerst maar eens meten aan je waterleiding hoe groot die diameters zijn, en hoeveel water per minuut de douchekop ongeveer leverd.
Een regendouche zit tussen de 15 en 20 liter/min. Lastige is dat ik nu nog niet in het huis kan en wil zodra ik de sleutel heb, wel gelijk aan de slag met een nieuwe ketel. Heb dan een week of 3 voordat ik erin trek. De leidingen zullen 15 mm zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:45

Tacoos

i am i

Kees85 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:54:

Ik ben oa aan het twijfelen tussen een Remeha Tzerra Ace Matic en een Intergas Xtreme 36.
Bij 60 graden doet de Remeha 10 l/min en de Intergas 'maar' 9 l/min, maar bij 40 graden doet de Remeha 16,7 tegen 17 voor de Intergas
Welke waarde ga ik merken onder de douche, die van 40 of van 60 graden?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
40 graden natuurlijk, want je douched op 38 a 40 graden.
Oftewel warm water genoeg zelfs met een kleine cw3 ketel.
Meer dan cw4 is echt beetje kul in mijn ogen.
En met zoveel warm water moet je ook dikkere leidingen hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Kees85 op 10-10-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

60 graden natuurlijk.
Ketel verwarmt het water tot 60 graden en met je (thermostaat) kraan meng je dat met koud water naar 38-40 graden.
In theorie zou je dan met de Remeha meer warm water hebben.
In de praktijk maakt het niks uit, dat verschil merk je niet en is meer afhankelijk wat je leidingwerk en kranen aankunnen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Extreem voorbeeld: Stel je ketel red het niet om de mega hoeveelheid water te verwarmen tot 60 graden door vermogen tekort.
Dan zakt de temperatuur van 60 graden naar bijvoorbeeld 50 graden.
Nog steeds merk je er niets van want je douched op 38 graden.
Je thermostaatkraan mengt minder koud bij maar daar merk jij totaal niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Kees85 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:15:
Extreem voorbeeld: Stel je ketel red het niet om de mega hoeveelheid water te verwarmen tot 60 graden door vermogen tekort.
Dan zakt de temperatuur van 60 graden naar bijvoorbeeld 50 graden.
Nog steeds merk je er niets van want je douched op 38 graden.
Je thermostaatkraan mengt minder koud bij maar daar merk jij totaal niets van.
Dat zal gewoon niet gebeuren, want Intergas ketels hebben een doorstroombegrenzer.

Ik maak het andersom wel eens mee: ketel die teveel vermogen heeft waardoor de temperatuur omhoog schiet. Gevolg is dat de kraan meer koud gaat bijmengen en dus minder warm afneemt. Uiteindelijk duik je dan onder die 1,5 liter/min en slaat de ketel af. Ketel slaat pas weer aan als het water op 45 graden zit.
Maargoed, qua uitstroom en temperatuur merk je dat niet, ik hoor het aan het geluid van de mengkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Leuk dat er meer mensen twijfelen over welke Cv ketel ze nemen.

Hier een huis verwarmd met een Nibe warmtepomp (Nibe F2120-16) en met op een open verdeler aangesloten de bestaande CV ketel die ons ww doet.
En ja we wokken hier nog lekker op gas dus die gasaansluiting blijft er, ook omdat we op 33kWh nog dagen de Cv aan de pruttel kunnen houden bij spanningsuitval ;)

Atag (rvs wisselaar spreekt me aan) kwam voorbij maar ik heb de indruk dat deze vrij dure CV ook een beetje achterhaald is qua rendement.

Toen de Remeha rvs ketel maar met alle gadgets binnenboord erg duur in onderhoud op termijn (gut feeling, kan ernaast zitten.

Onze bestaande intergas combi compact 36-30 (vééél te groot gekozen omdat ik een stortvloed aan douchewater wilde hebben) gaat al 17 jaar mee en zit mega simpel in elkaar.

Wat me aanspreekt: geen driewegklep vanwege de dubbele wisselaar en daarom weinig uitval gehad.
Wat me minder aanspreekt: de bak met aluminiumoxide in de wisselaar....

Klopt het dat deze komt door de Alu rookgasafvoer?? Wordt nu een PE? buis begrijp ik.
Zo ja dan is de keus snel gemaakt voor een HRE 24-18 omdat we met 6 liter spaardouche perfect douchen met Grohe douchekraan op halve stand en de 12 liter op 40 graden het dubbele bedraagt van wat we ooit nodig hebben.

Het CV vermogen zullen we nooit aanspreken: bij -5 draaide de Nibe met een kleine 3kW opname en omgerekend met een COP van circa 3 ongeveer 9-10kW. Komt overeen met 1400m3 gas per jaar incluis ww.

Ik ga voor simpelheid en betrouwbaarheid en kan als ik ooit van het gas af wil deze simpel laten ombouwen naar propaan als backup voor CV. WW zal dan via een warmtepompboiler of systeembuffer met platenwisselaar voor ww. Heb je meteen weer een puist aan warmwater en zero legionella problemen maar da's weer een heel andere discussie :+

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 07:52
Edit. Lang verhaal. :-)

Nieuw huis ketel kapot. We gaan een xtreme 36 plaatsen. Dus we zullen er vast op vooruit gaan.

[ Voor 92% gewijzigd door aalekss op 04-12-2024 20:28 ]

Pagina: 1