2 kabels glasvezel in m'n tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-07 20:28
In oktober heb ik een glasvezel abonnement afgesloten bij Odido. Vorige week is de glasvezelkabel onder m'n tuin doorgeschoten naar mijn gevel.
Werd ik gisteren opeens verrast door KPN. Zij belde bij me aan om ook glasvezel richting m'n gevel aan te leggen (gratis). Prima.

Nu liggen er 2 kabels tegen m'n gevel aan. Voordat Odido nu de aansluiting in m'n huis maakt, kan ik die 2 kabels niet verbinden of iets dergelijks, zodat beide kabels meteen aangesloten zijn. Hoe werkt zoiets?

Snap überhaupt t nut niet van 2 kabels maar goed.

Beste antwoord (via rens-br op 30-11-2024 21:26)

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-07 14:13
martijnn schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:01:
Ik ben wel benieuwd of de monteur van provider X bereidt is om ook de vezel van provider Y door de muur te willen voeren. Heeft iemand daar ervaring mee?
Zelfs al komt er een aannemer die voor beide providers werkt zal deze niet beide vezels binnenbrengen en afmonteren. Ieder provider gebruikt zijn eigen aansluitkastjes tenslotte. En heeft ook zijn eigen administratie waarin de planning en status van de aansluitingen staan.

Van KPN krijg je dus vanzelf het aanbod om de vezel binnen te brengen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:14

weebl

YARR!

Vooral niet zelf mee gaan klooien. De kabels moeten nog afgemonteerd worden in je meterkast, als ik het goed interpeteer. Alles tot en met de kastjes die daarvoor geïnstalleerd gaan worden zijn van de glasvezel maatschappijen. Pas daarna zijn de spullen (modems, routers, etc) van jou (of in bruikleen). Als je de kabels nu sloopt krijg je de factuur voor het herstel en dat kan flink oplopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ook toeval: Opzeggen Odido-abonnement voor oplevering glas ?

Dus, bij wie heb je al een contract (getekend) en welke stappen / voorwaarden stonden erin?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:13
Odido en KPN hebben beide eigen netwerken. Als je nu of in de toekomst ene abonnement wilt via het glasvezelnetwerk van KPN dan wordt de glasvezel 'modem' aangesloten op de glasvezel van KPN. Idem voor Odido. Je krijgt dus hoe dan ook 2 eindpunten in je meterkast. Tenzij je dat niet wilt.
Die twee kunnen niet gebundeld of gekoppeld worden. Mogelijk kunnen ze wel allebei tegelijk naar binnen gebracht worden. (Als ze dat willen doen). Maar het leidt hoe dan ook tot 2 afzonderlijke aansluitpunten.
Je kunt ook zelf graven en die beide vezelskabels zelf naar binnen voeren. Als je de openingen weet / hebt.
Maar niet vouwen. Houdt ze 'rond'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
Ik ben zelf niet heel handig, dus laat het sowieso doen. Odido komt aankomende week om het naar binnen te installeren, maar zit er niet op te wachten dat zoiets nog een keer moet gebeuren.

Ik wil het namelijk niet in m'n meterkast, maar bij m'n achterdeur (waar ook coax uit de muur komt). Vanuit daar heb ik ook m'n internetkabels naar boven & zolder lopen, wel zo handig als daar m'n router weer komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:33
Ik ben wel benieuwd of de monteur van provider X bereidt is om ook de vezel van provider Y door de muur te willen voeren. Heeft iemand daar ervaring mee?

Sorry, niet bedoelt als topic kaping!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekieee

Sorry, niet bedoelt als topic kaping!
Nee dit is eigenlijk mijn vraag, maar dan duidelijker en korter haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
ahbart schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:47:
Odido en KPN hebben beide eigen netwerken.
Odido heeft geen eigen netwerk, die zal dus niet degene zijn die de glasvezel aanlegt. ODF lijkt mij het meest waarschijnlijke.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-07 14:13
Zelfs al komt er een aannemer die voor beide providers werkt zal deze niet beide vezels binnenbrengen en afmonteren. Ieder provider gebruikt zijn eigen aansluitkastjes tenslotte. En heeft ook zijn eigen administratie waarin de planning en status van de aansluitingen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
TweakHm schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:14:
[...]

Okee dank.

Dan kan hier wel een slotje op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Oekieee schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:29:
… maar zit er niet op te wachten dat zoiets nog een keer moet gebeuren.
Voor je eigen rust geef ik je gelijk. Mocht het echter zo zijn dat je later van provider wilt wisselen waardoor zij alsnog die glasvezel af moeten monteren, dan zou het best eens geld kunnen kosten. Bovendien, die 2 kastjes die ze monteren vreten geen brood, hooguit een klein beetje ruimte in de meterkast of andere ruimte. Die kastjes hoeven ook niet aangesloten te worden op het stroomnet wanneer ze niet in gebruik zijn.

En ja, er zijn meerdere plekken in het land waar men meerdere netwerken naast elkaar monteert. In de familie heb ik een aantal keren gehoord dat Delta en KPN naast elkaar liggen. Klinkt dubbel maar zo lang de providers ieder hun eigen netwerk hebben blijft dit zo.
Pagina: 1