Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSGND
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-11-2024
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en wou graag eens de meningen vragen omtrent iets waar ik al een tijdje over twijfel.
Ik draai in mijn vrije tijd en ben recent verhuisd naar een woning waar de buren minder last hebben van het geluid. Momenteel gebruik ik de Presonus Eris E5BT. Ik was zeer tevreden van deze set (prijs/kwaliteit) voor mijn vorige woning maar waar ik nu woon missen ze wat punch.
De kamer waarin mijn DJ-gerief staat is ongeveer 14m2 maar op termijn zou ik ze misschien wel willen in de living zetten als ik er een gepast plaatste voor vind.
Ik heb ondertussen al wat prijzen zitten vergelijken en heb momenteel 2 opties voor ogen:
- Subwoofer 8 of 10 inch bijkopen (Presonus 8, of Divine 10) +- 200 euro
- Presonus E5BT verkopen en een 6/7/8-serie kopen (ik dacht bv. aan Adam T7V, Mackie CR8, Kali Audio LP6, Avantone Pro Gauss 7) -> Ik denk dat een 8-serie meteen te groot is voor in de huidige ruimte

Wat zouden jullie aanraden, beter een subwoofer kopen of grotere monitors? Ik vind op het internet nogal verspreide meningen..
Ik wil maximum 300 euro uitgeven bovenop de boxen die ik nu heb. Dit wil dus zeggen een maximumbudget van om en bij de 430 euro (met 2dehandsprijs presonus bijgerekend).

PS: Ik heb in de living 2 x 6 inch speakers naast de tv staan die ook een Sub-aansluiting hebben, om deze reden overwoog ik een subwoofer aan te kopen, zo kan ik bij een klein feestje ook deze boxen en subwoofer gebruiken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-04 16:26
Wat versta jij onder "punch"?

Hoe denk jij dat je meer "punch" krijgt door een sub te gebruiken voor <20Hz?

Wat wil je bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSGND
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-11-2024
Misschien handig om te weten, ik draai techno en heb in het verleden al verschillende andere monitors gehad waarmee ik misschien vergelijk (onder andere KRK6, KRK8).
Met punch bedoel ik dat de bass van bepaalde nummers wat tegenvalt op de boxen (wat misschien logisch is op 5,25inch woofers), en ik weet uit ervaring dat dit op de KRK6 bv. al een pak minder is en bij een KRK8 volledig verdwenen is. Natuurlijk is het een ander merk, maar om toch die ervaring van diepe bassen te evenaren bij het draaien, vroeg ik mij of het slimmer is om up te graden naar een grotere monitor of gewoon een sub bij aan te sluiten (bv. de 8 van presonus zelf).
Ik heb eerlijk gezegd ook maar een beperkte kennis van audio-apparatuur en vond op internet heel veel verdeelde meningen, van daar dat ik hier graag eens wou horen wat mensen verkiezen.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-04 12:27
Gesloten sub van 12" zou mijn keus zijn. En zonder enige twijfel. Ze zullen er vast zijn, maar monitors tussen de 20 en 80hz zullen niet genoeg lucht kunnen verplaatsen. Of er moeten drivers in zitten van 10"

Gesloten heb je nodig voor EDM. Gepoort is ook veel poortruis. Gesloten strakker en sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Punch zit niet in de diepe bassen, maar in het frequentiebereik dat de monitors nog weergeven. Ik zou dus voor grotere monitors gaan. Met je budget heb je tweedehands de meeste keus.

Waarom denk je dat een luidspreker met een 8" woofer te groot is voor je ruimte?
Unknown Alien schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:47:
Gesloten heb je nodig voor EDM. Gepoort is ook veel poortruis. Gesloten strakker en sneller.
Daar ben ik het niet mee eens. De akoestiek van de kamer bepaalt het meest hoe de bas klinkt. Zie Het Grote Subwoofer Topic Poortruis heb je alleen als de poort niet goed is ontworpen. Daarnaast staan er op festivals en in discotheken vaak gepoorte subwoofers, soms hoorns maar nooit gesloten.

[ Voor 79% gewijzigd door TBTL op 29-11-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 20:12
In de meeste gevallen wordt electronische muziek met een piek rond de 60Hz (in room respons) weergegeven.
Als je ook echt de trillingen van de bas willen hebben zal de weergave ook wel wat dieper moeten gaan.

Als je bas wil toevoegen aan je setup is een subwoofer altijd een goed idee. Plaatsing van lage tonen in de ruimte is belangrijk en de lage tonen wil je daarom vaak op een andere plek produceren dan waar je speakers staan.

Type subwoofer zou ik me niet al te druk om maken.
Kijk naar hoe luid deze kan bij minimale distortion en wat het -3db punt is.

Als je 2e hands iets kunt vinden waar ruimte calibratie in zit, zou ik dat zeker aanraden, omdat er vaak pieken en dalen in je ruimte zitten van 10db of meer.

Ik zou aanraden toe zoeken naar een model dat 35 Hz of lager kan weergeven bij -3db. Daarmee zit je voor de 40Hz die redelijk wat voor komt in electronische muziek goed.
Als er niet bij staat bij hoeveel db de frequentie gehaald wordt is het geen betrouwbare spec.

Volume is gezien de pairing met je speakers waarschijnlijk geen probleem. Zelfs een iets kleinere 100W subwoofer zou die makkelijk bij moeten benen. De specs van je speakers zeggen peak meer dan 100db, maar dat is gezien het formaat, vermogen, prijs waarschijnlijk niet om aan te horen. Dus als je subwoofer 95db haalt, denk ik dat je veilig zit.
Pagina: 1