Aankoopadvies volautomatische koffiemachine

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn2307
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 13:34
Hallo allemaal,

Ik ben me de laatste tijd aan het oriënteren op de aanschaf van een volautomatische koffiemachine. Op dit moment gebruiken wij een Nespresso-apparaat, waar we tevreden over zijn, vooral vanwege de handige cupjes met smaken zoals hazelnoot, vanille en caramel. Helaas begint ons Nespresso-apparaat kuren te vertonen, dus het is tijd om iets nieuws aan te schaffen.

In mijn zoektocht ben ik vooral gaan kijken naar volautomatische machines met verse bonen, omdat de koffie hiervan vaak een stuk lekkerder is dan die van Nespresso.

Na veel lezen en vergelijken ben ik uitgekomen bij twee modellen: de Jura J10 en de Philips 5500 LatteGo EP5547/90.

Jura J10 (€2000):
Jura wordt vaak geprezen om de uitstekende koffiekwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en het onderhoudsgemak. Wat mij aanspreekt, is dat je er melkspecialiteiten én koude koffie mee kunt maken. Ook is er een opzetstuk waarmee je siroop kunt toevoegen aan melkdranken. Een minpuntje is natuurlijk de forse prijs.

Philips 5500 LatteGo (€700):
Dit apparaat biedt vergelijkbare functies: melkspecialiteiten, gemakkelijke schoonmaak en goede koffiekwaliteit. Een nadeel dat ik vaker lees, is dat het apparaat soms lekt en dat de koffiesmaak minder goed kan zijn in vergelijking met Jura. Maar misschien ligt dit ook aan onderhoud of persoonlijke voorkeur.

Ik twijfel of de Jura J10 de meerprijs waard is, gezien het prijsverschil van €1300. De functies die ik wil (melkspecialiteiten, koude koffie en een goede lungo) hebben beide machines. Het toevoegen van een smaakje (bijvoorbeeld caramel of hazelnoot) doe ik nu via Nespresso-cupjes, maar met beide machines kan ik natuurlijk ook een beetje siroop toevoegen aan mijn lungo of melkdrank.

Mijn wensen zijn als volgt:
-Goede lungo
-Melkspecialiteiten (zoals cappuccino en latte macchiato)
-Mogelijkheid om koude koffiedranken te maken (vind ik heerlijk in de zomer)
-Koffie met smaakjes (bijv. door siroop of andere toevoegingen, zoals het opzetstuk bij de Jura)

Mijn vragen:
1. Is het prijsverschil van de Jura J10 gerechtvaardigd, of kan ik beter beginnen met de Philips 5500 om volautomatische machines met verse bonen uit te proberen?
2. Weten jullie nog een ander model dat goed aansluit bij mijn wensen?
3. Wat zijn jullie ervaringen met deze machines, specifiek qua smaak en onderhoud?

Ik hoor graag jullie advies en ervaringen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hier kunnen ze je ook helpen: Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1

Met betrekking tot de Jura heb je ook nog modellen die eronder zitten. Weet niet hoe je precies bent uitgekomen op deze modellen met 'niks' er tussenin. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn2307
Millie-ano schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:12:
Hier kunnen ze je ook helpen: Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1

Met betrekking tot de Jura heb je ook nog modellen die eronder zitten. Weet niet hoe je precies bent uitgekomen op deze modellen met 'niks' er tussenin. ?
Klopt, dit forum heb ik ook gevolgd. Ik wist alleen niet zeker of ik hier mijn vraag kon stellen, vandaar deze post.
Wat betreft modellen voor het maken van koude koffierecepten, is er ook nog de Jura Z10. Die is helaas wel nog wat duurder... Het verschil tussen de Z10 en de J10 lijkt niet heel groot te zijn, behalve dat de J10 vrij recent is uitgekomen en de Z10 al wat langer op de markt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
https://www.lidl.nl/p/phi...s-800-ep0824-0/p100370006
Deze heb ik net gekocht.

-Goede lungo
3 standen koffiesterkte en waterhoeveelheid. Dus meerdere opties.

-Melkspecialiteiten (zoals cappuccino en latte macchiato)
Opschuimen in een kan, komt echte perfect schuim uit. Ik kan er latte art mee maken.
Latte Macchiato is kweste van opschuimen, melk en schuim in het glas, even 20 sec wachten en een espresso erop.

-Mogelijkheid om koude koffiedranken te maken (vind ik heerlijk in de zomer)
2 ijsklontjes in een glas/beker. 1 of 2 espresso erop en koude melk erbij met evtentueel smaakje met siroop.

-Koffie met smaakjes (bijv. door siroop of andere toevoegingen, zoals het opzetstuk bij de Jura)
Van Monin heb je zoveel smaakjes siroop dat je een eigen koffiebar kan beginnen.

Je hebt echt geen machine nodig van 2000 euro. Lekkere bonen is het belangrijkste. (ik zweer bij Hema https://www.hema.nl/eten-...--1000-gram-17160003.html).

Beetje spelen met de maalgraad van de machine (in het begin naar de fijne stand en na een bakkie of 100 iets grover)

Intern zijn al die machines hetzelfde, mijn vorige Saeco Xsmall machine is 12 jaar meegegaan en begon nu pas wat minder door te lopen. Die was 225 euro en er zijn aardig wat kilo's koffie doorheen gegaan.

Hoe meer automatisch spul erop zit hoe meer er stuk kan gaan of verstopt raakt met melkresten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als je een goede lungo wilt valt Philips al af wat mij betreft. De maalschijven en zetgroep daarvan vind ik kwalitatief zwaar ondermaats. De duurdere modellen gebruiken ook veelal dezelfde interne componenten als het instapmodel van ~230 piek. Ik vind het absoluut geen goede machines en ben blij dat ik ervan af ben. Enige pluspunten voor mij waren de prijs en het stoompijpje, die is makkelijk schoon te houden en maakt mooie melkschuim.

Ik ben in volautomaten land wel te spreken over Jura, maar ook daar vind ik de topmodellen zwaar overpriced. Je ziet dat een Jura E6 (EC) en E8 (EA) al exact dezelfde zwarte koffie zetten. De E8 EB heeft dan weer de iéts verbeterde maalschijven en zet net zulke lekkere koffie als een J10 of Z10.

Je betaalt een belachelijke premium voor sirooptoevoeging of coldbrew, waarbij de coldbrew gewoon heel langzaam semi-koude koffie druppelt. Ik heb zelf een E8 gehad en ik vind het melkopschuimen wat omslachtig met de meeste volautomaten. De melkschuim is redelijk warm, maar achteraf wil hij altijd een paar minuten spoelen. Hierdoor ben je vrij vaak bezig met schoonspoelen en water bijvullen.

Uiteindelijk ben ik gegaan voor een Jura E6 EB uit Mediamarkt Duitsland tijdens de BTW vrije dagen voor minder dan €600. Ik heb er een losse Severin opschuimer naast gezet. Maargoed wij drinken vooral zwarte koffie en voor cappuccino gebruiken we dus de losse opschuimer, vooral in het weekend is dat. In de zomer zet ik espresso of lungo over ijsklontjes en voeg ik zelf een scheutje siroop toe indien gewenst. Uiteraard is dit wel iets bitterder dan een echte cold-brew.

Eventueel kan je dus een E8 EB overwegen als je graag de melkspecialiteiten erbij in wilt. Maar de modellen erboven vind ik persoonlijk echt té duur voor coldbrew/siroop. Zeker als je geen verschil proeft in zwarte koffie of melkbereidingen terwijl je zo €1000 meer neertelt.

Ik zou dus vooral de afweging maken hoe graag je coldbrew + koffie met smaakjes vindt. Heb je ook zaken in de buurt waar ze dergelijke apparaten als show model hebben om uit te proberen? Dat kan ook veel helpen in je zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Nu online
@stin00

Er zitten keramische maalschijven in wat is daar dan zwaar ondermaats aan?

Zetgroep is niks mis mee, want er komt net zo lekkere koffie uit als een Jura van 2000 euro.

Kan je onderbouwen wat en zo zwaar ondermaats aan is?

Iedereen die bij mij koffie/cappuccino drinkt geeft aan dat het heerlijk is.
Dat was al zo met de Saeco en nu ook met de huidige machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nadeel van Jura is volgens mij wel dat je er zelf geen (groot) onderhoud aan kan doen dit door Jura gedaan moet worden, wat je dan ook weer een aardig bedrag per jaar of om het jaar kost.

Ik zit nu al 3 jaar op rij te kijken naar koffieautomaten rond Black Friday, maar blijf nog even bij mn kleine filtermachine, ik kwam er ook steeds maar niet uit wat de beste koop zou zijn :)

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-11-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Turb0Turb0 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:47:
@stin00

Er zitten keramische maalschijven in wat is daar dan zwaar ondermaats aan?

Zetgroep is niks mis mee, want er komt net zo lekkere koffie uit als een Jura van 2000 euro.

Kan je onderbouwen wat en zo zwaar ondermaats aan is?

Iedereen die bij mij koffie/cappuccino drinkt geeft aan dat het heerlijk is.
Dat was al zo met de Saeco en nu ook met de huidige machine.
De meeste van die goedkope volautomaten worden op een gegeven moment smerig van binnen, verliezen druk, de maalschijven gaan schuiven, de temperatuur blijft niet stabiel.

Er zal weinig mis zijn als je 'gewoon' een bakkie verwacht. En daar is dan vaak weinig mis mee. Maar verifjnd en echt goed is het nooit. Zelfs al die Jura's ben ik totaal niet van onder de indruk. En dan weet ik ook wat voor bonen erin gaan.

Maar baseer je ajb vooral niet op wat andere mensen van jouw koffie vinden. Drink vooral waar je zelf blij mee bent. _/-\o_

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Nu online
Maar wat anderen van de koffie vinden is toch best een graadmeter.

Met 5 jaar werken en sleutelen met/aan high end machines als La Cimbali en Thermoplan met intermediate barista papieren weet ik wel dat er altijd betere koffie is. Maar ik heb ook vaak de klacht vieze koffie uit een La Cimbali gehad. Omdat de eigenaar het niet nodig vond om de zetgroep elke dag te reinigen want dat schoonmaakmiddel was zo duur.

Maar een 2000 euro Jura zet echt dezelfde koffie als een Philips van 300 euro.

Voor thuis is de Philips gewoon een prima machine.

Elke machine zal smerig worden, kwestie van reinigen.

Maalschijven gaan schuiven? Leg die eens uit.

Druk verliezen gaat ook een Jura doen, en ook een Thermoplan of een echte Italiaanse La Cimbali. Bij de Jura kan je hem dan een dure onderhoudsbeurt geven, de zetgroep van een Philips koop je online voor 25% van de prijs van een Jura beurtje.

De temperatuur van mijn vorige machine was na 12 jaar nog steeds goed. Ik heb hier precies goed water uit de kraan dus geen last van kalk.

Het heeft allemaal een keer onderhoud nodig.

Als TS al tevreden is met Nespresso cupjes dan is elke bonen machine al winst toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:43
Wellicht is de Nivona 8107 nog een interessante derde optie? Deze zit met een prijs van zo'n € 1300 tussen de andere twee in. Dit is volgens mij de enige machine in het assortiment van Nivona die ook koude koffiebereidingen kan maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Turb0Turb0 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:51:
Maar wat anderen van de koffie vinden is toch best een graadmeter.

Met 5 jaar werken en sleutelen met/aan high end machines als La Cimbali en Thermoplan met intermediate barista papieren weet ik wel dat er altijd betere koffie is. Maar ik heb ook vaak de klacht vieze koffie uit een La Cimbali gehad. Omdat de eigenaar het niet nodig vond om de zetgroep elke dag te reinigen want dat schoonmaakmiddel was zo duur.

Maar een 2000 euro Jura zet echt dezelfde koffie als een Philips van 300 euro.

Voor thuis is de Philips gewoon een prima machine.

Elke machine zal smerig worden, kwestie van reinigen.

Maalschijven gaan schuiven? Leg die eens uit.

Druk verliezen gaat ook een Jura doen, en ook een Thermoplan of een echte Italiaanse La Cimbali. Bij de Jura kan je hem dan een dure onderhoudsbeurt geven, de zetgroep van een Philips koop je online voor 25% van de prijs van een Jura beurtje.

De temperatuur van mijn vorige machine was na 12 jaar nog steeds goed. Ik heb hier precies goed water uit de kraan dus geen last van kalk.

Het heeft allemaal een keer onderhoud nodig.

Als TS al tevreden is met Nespresso cupjes dan is elke bonen machine al winst toch.
Jura machines hebben al jaren geen verplichte dure beurten meer. Alleen een tabletje erin om de maand of zo en verder niks. Laatst mijn vijf jaar oude jura weggebracht en kreeg te horen dat ik die 289 in mijn zak kon houden want tenzij je storingen hebt is dat onderhoud echt nergens meer voor nodig.

E8 in Duitsland met die btw dagen is nog altijd een top deal voor een van de beste volautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Nu online
Johan Bogle schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:14:
[...]
Jura machines hebben al jaren geen verplichte dure beurten meer. Alleen een tabletje erin om de maand of zo en verder niks. Laatst mijn vijf jaar oude jura weggebracht en kreeg te horen dat ik die 289 in mijn zak kon houden want tenzij je storingen hebt is dat onderhoud echt nergens meer voor nodig.

E8 in Duitsland met die btw dagen is nog altijd een top deal voor een van de beste volautomaten.
Iedereen is vrij om een Jura te kopen natuurlijk. En als je een Jura hebt zal je daar altijd blij mee zijn. Maar voor 300 euro heb je gewoon een gelijkwaardige bak koffie.

289 euro voor een beurtje. Pfff inflatie gaat daar ook door.

Ik zeg niet dat je geen Jura met kopen trouwens he.

Maar de argumenten om geen Philips te kopen zijn zwevende maalschijven en mindere kwaliteit componenten om het even samen te vatten. Daar wil ik wel eens voorbeelden van hebben.

Heb je een storing met een machine van 300 euro dan gaat hij naar de milieustraat tenzij het alleen de zetgroep is. Bij Jura is het dus 289 euro om mee te beginnen.

Maar TS is volgens mij al weer vertrokken dus zal wel een keuze gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havoc1987
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23:14
Ik heb al een tijdje een Jura E8 (EA) maar ben daar niet van onder de indruk. Ik zou er alleszins nooit nog zo veel geld aan geven.

Ik sluit me een beetje aan bij wat hierboven al gezegd is: ze zijn moeilijk te reinigen (periodiek blokje is écht niet voldoende, als je geen interne smurrie wil op termijn), onderhoud is duur voor wat het is, en die melk-opties... Tja, dat ding zit meer te reinigen en alsnog te verstoppen dan dat er goed schuim uit komt. De investering niet waard, wat mij betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
Havoc1987 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:14:
(periodiek blokje is écht niet voldoende, als je geen interne smurrie wil op termijn), onderhoud is duur voor wat het is, en die melk-opties... Tja, dat ding zit meer te reinigen en alsnog te verstoppen dan dat er goed schuim uit komt. De investering niet waard, wat mij betreft.
Jura zegt zelf dat onderhoud voor ‘interne smurrie’ niet nodig is en dat je het gekd beter in je zak kan houden. Dit is alleen voor oude types. Wat betreft melk is het bewerkelijk ja, maar wij maken dat melkfing altijd open en spoelen het met warm water en schuim is nog net zo goed als toen we hem kochten. Dat reinigingsprogramma voordat melk ding doen we zelden.

Wat betreft de opmerking hierboven mbt de Philips. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar verwacht ook geen wereld van verschil. Al helemaal niet als je enkel koffie drinkt

Verder is de TS inderdaad gevlogen dus heeft doorfilosoferen weinig zin. Wij hebben nu onze tweede jura (eerste 12 jaar en deze nu 5) en zijn er super tevreden mee. Heerlijk melkschuim, goedde cappos en een prima koffie. Kan het beter? Tuurlijk. Voor ons was dit de 900 euro die wij voor de E8 betaalden echt wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gewoon de Jura nemen. Dubbel en dwars waard.
Wel geld opzij leggen voor onderhoud/reparatie.

Bij anderen moet je ook geld opzij leggen, maar dan voor de aanschaf van een nieuwe.

Zelf overgestapt naar losse bonenmaler en piston machine. Voor mij nooit meer een volautomaat.

[ Voor 21% gewijzigd door DJMaze op 30-11-2024 18:20 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn2307
Bedankt voor alle reacties tot nu toe, en excuses dat ik wat later reageer; het was een druk weekend! Ik waardeer de input enorm, want het maakt de keuze zowel interessanter als een stukje uitdagender.

Ik ben zeker van plan om verse bonen te gebruiken, want dat is voor mij wel echt een must. Hier in de buurt zit ook een Kaldi-winkel, die officieel Jura-retailer is. Ik ben van plan om daar volgende week langs te gaan voor wat advies en om verschillende machines in actie te zien. Ik vermoed dat ze daar ook richting een Jura zullen adviseren, dus het is fijn om nu alvast ervaringen van jullie te horen.

De Nivona ken ik eerlijk gezegd nog niet, maar ik zal me daar zeker eens in gaan verdiepen. Voor mij is het belangrijkste dat de machine zo makkelijk mogelijk te reinigen is. Ik las bijvoorbeeld dat Jura vaak aangeeft wanneer onderhoud nodig is, wat me erg handig lijkt. Dit zal bij andere apparaten ongetwijfeld ook het geval zijn, maar het gemak hiervan spreekt me aan. Op dit moment neig ik dan ook naar een Jura, al neem ik jullie punten zeker mee als we volgende week naar Kaldi gaan.

Hebben jullie misschien nog specifieke vragen of aandachtspunten die ik mee zou moeten nemen naar Kaldi? Of dingen waar ik extra op moet letten, bijvoorbeeld bij de Jura of alternatieven?

Nogmaals dank voor alle input tot nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertX
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-05 19:44
Ik zou zeker ook naar DeLonghi kijken. Dit zijn over het algemeen erg goede machines die handig in elkaar zitten. Handiger dan bepaalde andere merken die ik in het verleden onder de loep heb genomen.
In plaats van een internetstunter adviseer ik ook een lokale winkelier met uitstekende service: Fa. Oostendorp in Tiel. Als de machine onderhoud nodig heeft, wordt het daar uitgevoerd tegen een schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:51:
Nadeel van Jura is volgens mij wel dat je er zelf geen (groot) onderhoud aan kan doen dit door Jura gedaan moet worden, wat je dan ook weer een aardig bedrag per jaar of om het jaar kost.

Ik zit nu al 3 jaar op rij te kijken naar koffieautomaten rond Black Friday, maar blijf nog even bij mn kleine filtermachine, ik kwam er ook steeds maar niet uit wat de beste koop zou zijn :)
Voordeel van Jura is dat ze dan zelf (dus niet de verkopers) duidelijk zeggen dat (groot) onderhoud totaal niet nodig is en het ook alleen maar wordt aanbevolen bij problemen.

@Martijn2307 wat @Johan Bogle ook zegt, voor 800€ heb je en Jura E8 (EB) bij de MM/Saturn tijdens de Duitse BTW dagen. Gezien het prijsverschil in je opties vind ik dat echt een redelijke.
Turb0Turb0 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:12:
[...]

Iedereen is vrij om een Jura te kopen natuurlijk. En als je een Jura hebt zal je daar altijd blij mee zijn. Maar voor 300 euro heb je gewoon een gelijkwaardige bak koffie.

289 euro voor een beurtje. Pfff inflatie gaat daar ook door.

Ik zeg niet dat je geen Jura met kopen trouwens he.

Maar de argumenten om geen Philips te kopen zijn zwevende maalschijven en mindere kwaliteit componenten om het even samen te vatten. Daar wil ik wel eens voorbeelden van hebben.

Heb je een storing met een machine van 300 euro dan gaat hij naar de milieustraat tenzij het alleen de zetgroep is. Bij Jura is het dus 289 euro om mee te beginnen.

Maar TS is volgens mij al weer vertrokken dus zal wel een keuze gemaakt hebben.
Over smaak valt niet te twisten, maar een Jura haal je niet alleen voor de smaak. Ook vanwege het gemak, het schoonmaken (of eigenlijk, wat het automaat voor je doet), de degelijkheid, de levensduur en de service en garantie.
En ja, mijn koffie (uit een E8) smaakt beter dan de koffie elders uit een 'volautomaat' waar vol vooral duidt op de volle agenda die je vult om zo'n rammel-ding werkend te houden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Nu online
True schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:37:

Over smaak valt niet te twisten, maar een Jura haal je niet alleen voor de smaak. Ook vanwege het gemak, het schoonmaken (of eigenlijk, wat het automaat voor je doet), de degelijkheid, de levensduur en de service en garantie.
En ja, mijn koffie (uit een E8) smaakt beter dan de koffie elders uit een 'volautomaat' waar vol vooral duidt op de volle agenda die je vult om zo'n rammel-ding werkend te houden.
Ik lees dat mijn koffiemachine een rammelding is waar veel minder lekkere koffie uit komt en ik een dagtaak heb om deze schoon en werkend te houden als ik het goed begrijp?

En als wij dezelfde bonen in de machine doen ik een bak teer drink en jij na een slokje jezelf op een Italiaans terras waant?

Mijn Saeco Xsmall van 225 euro is 12 jaar meegegaan (werkt nu nog trouwens maar omdat ik verwacht dat het thermoblock wel op zijn einde is dus een nieuwe machine gekocht).

Dat rammelding is dus met 0,0 euro aan onderhoud , 0 storingen en 1x per week het zetgroepje afspoelen, borsteltje en doekje door de binnenkant, keer of 7 per jaar het schoonmaakprogramma draaien, en 1 keer per jaar in de zomer buiten in de tuin even lekker schoonspoelen en wat vet op de rubbertjes (15 minuten werk en lekker laten drogen in de zon).

225 euro/12 jaar = 18,75 per jaar afschrijving voor een rammelding.

Jij hoeft nooit iets schoon te maken aan het melksysteem? Gaat helemaal vanzelf en als je een cappuccino maakt blijft er melk op max 4 graden in het slangetje of spoelt hij alle melk terug en is het slangetje brandschoon? Een zelfreinigende cappucinotore is wel top.

Ik lees alleen maar meningen en geen feiten.
Zwevende maalschijven is toch wel de leukste.
Heb je wel eens een zetgroep gezien die al een jaar in een Jura zit en nooit is afgespoelt? Champions groeien erg goed op koffiedrab weet ik met 5 jaar ervaring in de koffiewereld :X .
Haal je zetgroep er eens uit na een jaar.
Vergelijk ook de plastic zetgroep (ja ook in een Jura is deze plastic) en het thermoblock eens met een rammelmachine.

Nogmaals de Jura is niks mis mee maar onderhoudsvrij en pas onderhoud bij een storing dan sla ik de koffie graag over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 23:18
Deze week mijn Expobar espressomachine en Compak maler verkocht. Maakte heerlijke espresso en cappuccino, uiteraard. Verkocht omdat je voor elk bakkie veel handelingen moet verrichten. Tussen 2 calls in niet handig.

Sinds 3 maanden een tweedehandse Siemens EQ.6 volautomaat. En die bevalt heel erg goed. Veel verschillende koffie soorten mogelijk. Mooie strakke machine. De koffie smaakt echt prima. Maalgraad is goed instelbaar en ook de koffie temperatuur is instelbaar. Ook kan per koffie product de sterke en hoeveelheid water worden geprogrammeerd.

Zetgroep pak je er aan de zijkant makkelijk uit om hem af te spoelen. Bij mijn oude Jura moest ik het hele apparaat uit elkaar halen. Je wilt niet weten wat je daarin aantreft.

Ik kocht deze Siemens tweedehands met 800 kopjes op de teller voor 325 EU. Werkt probleemloos en redelijk stil.
Onderdelen zijn heel goed verkrijgbaar en goedkoop.
Nieuw zijn ze te koop vanaf 600 EU. Duurdere versies hebben RVS afwerking i.p.v. kunststof. Ook een geïsoleerde melk reservoir is beschikbaar. Erg handig.

[ Voor 29% gewijzigd door Pegasus op 02-12-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havoc1987
Johan Bogle schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:37:
[...]
Jura zegt zelf dat onderhoud voor ‘interne smurrie’ niet nodig is en dat je het gekd beter in je zak kan houden. Dit is alleen voor oude types. Wat betreft melk is het bewerkelijk ja, maar wij maken dat melkfing altijd open en spoelen het met warm water en schuim is nog net zo goed als toen we hem kochten. Dat reinigingsprogramma voordat melk ding doen we zelden.

Wat betreft de opmerking hierboven mbt de Philips. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar verwacht ook geen wereld van verschil. Al helemaal niet als je enkel koffie drinkt

Verder is de TS inderdaad gevlogen dus heeft doorfilosoferen weinig zin. Wij hebben nu onze tweede jura (eerste 12 jaar en deze nu 5) en zijn er super tevreden mee. Heerlijk melkschuim, goedde cappos en een prima koffie. Kan het beter? Tuurlijk. Voor ons was dit de 900 euro die wij voor de E8 betaalden echt wel waard.
Ik heb twee maand geleden alleszins andere info gekregen van Jura België, en mijn machine is wel degelijk voor het eerder genoemde aanzienlijke bedrag grondig gereinigd geweest. Wel voor de volledigheid: mijn maler is toen ook ineens vervangen geweest (ze rekenen hier blijkbaar 1 vast bedrag, en dan repareren ze ineens wat er te repareren valt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
Turb0Turb0 schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:34:
[...]
Heb je wel eens een zetgroep gezien die al een jaar in een Jura zit en nooit is afgespoelt? Champions groeien erg goed op koffiedrab weet ik met 5 jaar ervaring in de koffiewereld :X .
Haal je zetgroep er eens uit na een jaar.
Het is echt niet de bedoeling om de zetgroep van een moderne jura uit elkaar te halen en schoon te maken. Jura zelf zegt dat dit niet nodig is tenzij je storingen hebt.

https://nl.jura.com/nl/su...vice/jura-servicetarieven

Bij mij ook persoonlijk nog gezegd toen ik met mijn koffieapparaat naar het service center was gereden.

Die verhalen zijn van meer dan tien jaar terug en doen helaas nog steeds de rondte.

Je moet uiteraard wel altijd het schoonmaakprogramma met de tabletjes volgen, en ja de cappucinatore schoonspoelen moet altijd meteen na het maken van een cappo. Even uit elkaar en onder de warme kraan. Bij ons is het schuim na 5 jaar nog exact zo als toen de machine nieuw was.

Doen mensen nooit het reinigingsprogramma en spoel je die cappucinatore niet goed, dan geloof ik best dat het een ranzige boel wordt (maar dat zal dan misschien ook voor de rest van hun huis gelden ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:03
Hier nu sinds een jaar of 5 een Siemens EQ.9; helaas met enkel bonen-reservoir; dat is dan ook gelijk het enige spijt waar ik spijt van heb. De teller staat op 9700 koffie en 3700 melk-dranken; ondertussen een nieuwe zet-groep van een nieuwere revisie, de oude had wat ontwerp-onhandigheidjes en vereiste na 4 jaar wel erg veel schoonmaken om goed te blijven werken; nieuwe zet-groep was een eurotje of 60/70 ofzo?

Melk-specialiteiten kan ie echt prima, we hebben 2 melk-reservoirs die afwisselend in de koelkast gaan; spoelen doet ie allemaal netjes zelf, dus hoef je eigenlijk nooit echt over na te denken. Siroop gaat volgens mij helaas niet (maar ook nooit behoefte aan gehad en dus uitgezocht); koude koffie dito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb zelf de Philips, ben super tevreden. Smaak ligt 100% aan de bonen en je onderhoud, als je een Philips goed onderhoudt dan proef je het verschil met een Jura echt niet.
Maar je moet een Philips wel wekelijks goed doorspoelen, zetgroep eruit en omspoelen, laten drogen, smeren, koffieresten verwijderen etc., er zit geen echte zelfreiniging in en er zijn heel wat plekken waar koffieresten gaan zitten.
Ze zijn ook heel gevoelig voor slecht onderhoud, als je niet regelmatig het spoelprogramma laat lopen en de zetgroep afspoelt proef je dat meteen, dan krijg je een heel verbrande koffiesmaak en geen/weinig cremalaag op je koffie.
Voordeel is dan weer dat de Philips hier ook echt voor gemaakt is, de gehele zetgroep klik je er zo uit en de smeerpunten zijn goed bereikbaar, is iedere keer 5-15 minuten werk (afhankelijk van hoeveel je doet).
Het LatteGo bakje gebruik ik weinig omdat ik zelf geen cappuccino drink, maar ook dat werkt perfect; melk erin, bakje eronder, knopje drukken en klaar. Achteraf bakje leeggieten en spoelen, dan even terugzetten en het spoelprogramma specifiek daarvoor draaien (duurt 10 seconden) en hij is weer helemaal schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:43
t14wo schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:21:
[...]

De meeste van die goedkope volautomaten worden op een gegeven moment smerig van binnen, verliezen druk, de maalschijven gaan schuiven, de temperatuur blijft niet stabiel.

Er zal weinig mis zijn als je 'gewoon' een bakkie verwacht. En daar is dan vaak weinig mis mee. Maar verifjnd en echt goed is het nooit. Zelfs al die Jura's ben ik totaal niet van onder de indruk. En dan weet ik ook wat voor bonen erin gaan.

Maar baseer je ajb vooral niet op wat andere mensen van jouw koffie vinden. Drink vooral waar je zelf blij mee bent. _/-\o_
Een dure Jura wordt na verloop van tijd ook smerig van binnen en gaat minder goed werken. En nog sneller dan veel andere volautomaten, omdat je zelf de zetgroep niet kunt verwijderen en schoonmaken.
Ja, je kunt je machine laten schoonmaken, maar dat kost je zo 330 euro per keer. Voor dat geld heb je ook een prima nieuwe machine van een ander merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Of-Aaargh schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:12:
[...]

Een dure Jura wordt na verloop van tijd ook smerig van binnen en gaat minder goed werken. En nog sneller dan veel andere volautomaten, omdat je zelf de zetgroep niet kunt verwijderen en schoonmaken.
Ja, je kunt je machine laten schoonmaken, maar dat kost je zo 330 euro per keer. Voor dat geld heb je ook een prima nieuwe machine van een ander merk.
Zeker gelijk in. Volautomaten geven gemak aan de voorkant, maar ellende op de lange termijn.
Normaal onderhoud van een espressomachine: 1x per week even reinigen met een schepje reinigingspoeder in een blindbakje. Kost me 5 minuten per week, inclusief het schoonmaken van het apparaat aan de buitenkant. Maargoed, ieder z'n meug wat dat betreft. het zetten van de koffie is íets meer werk, maar staat tegenover dat je volledige controle hebt en veel beter koffie krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Of-Aaargh schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:12:
[...]

Pfoe, dat is wel echt absurd duur. Een volledige servicebeurt (dus helemaal uit elkaar draaien, schoonmaken, evt. o-ringen vervangen) kost je bij Philips 75 euro (+ de kosten van onderdelen die ze vervangen hebben). Moet je 'm wel zelf brengen en halen.
t14wo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:43:
[...]

Zeker gelijk in. Volautomaten geven gemak aan de voorkant, maar ellende op de lange termijn.
Normaal onderhoud van een espressomachine: 1x per week even reinigen met een schepje reinigingspoeder in een blindbakje. Kost me 5 minuten per week, inclusief het schoonmaken van het apparaat aan de buitenkant. Maargoed, ieder z'n meug wat dat betreft. het zetten van de koffie is íets meer werk, maar staat tegenover dat je volledige controle hebt en veel beter koffie krijgt.
Ik vind dat 'veel beter koffie' ook wel tegenvallen hoor. Ja als je echt een heel duur barista apparaat hebt kun je daar hele lekkere koffie uit halen, maar dan zit 't dat vooral in dat je meer controle hebt over het proces (wanneer en hoeveel water, eerst een beetje water laten lopen zodat het heetste water eruit is, dan past piston eronder, espresso zetten en dan evt. nog water erbij voor een americano) dan bij een volautomaat.
Maar als je op internet ziet dat mensen allemaal van die krassertjes en verschillende stampers hebben om de perfecte puck te stampen en daarna weer los te krabben dan ga je toch ver voorbij dingen die je koffie daadwerkelijk beter maken.

Een goed onderhouden volautomaat zet betere koffie dan een amateur zelf kan, hoe duur/ingewikkeld je je handmatige procedure ook maakt. Een ervaren barista kan koffie zetten die iets lekkerder is, maar dat verschil is echt niet zo groot dat het de moeite waard is om iedere ochtend zelf te staan ploeteren.

Voor mensen als TS (en 99.9999% van de rest van de wereldbevolking) is een volautomaat dus ideaal, en 9/10 mensen zal het verschil tussen een goed ingestelde Jura en een goed ingestelde Philips ook niet proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Turb0Turb0 schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:34:
[...]
Ik lees alleen maar meningen en geen feiten.
Zwevende maalschijven is toch wel de leukste.
Inderdaad, een hoop sterke meningen van alle kanten :p

Maar vergeten we even dat we op Tweakers zitten? Het is echt niet zo alsof het onmogelijk is een Jura zelf uit elkaar te halen. Doe ik zelf ook regelmatig en verhalen over paddenstoelen is ook schromelijk overdreven bij een apparaat wat gewoon netjes bij iemand thuis gebruikt wordt. Het valt mij iig altijd heel erg mee als ik hem na jaren weer eens uit elkaar haal.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
Havoc1987 schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:20:
[...]

Ik heb twee maand geleden alleszins andere info gekregen van Jura België, en mijn machine is wel degelijk voor het eerder genoemde aanzienlijke bedrag grondig gereinigd geweest. Wel voor de volledigheid: mijn maler is toen ook ineens vervangen geweest (ze rekenen hier blijkbaar 1 vast bedrag, en dan repareren ze ineens wat er te repareren valt).
Waarom bracht je de machine weg? Waren er klachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
Oon schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:53:
[...]Voor TS (en 99.9999% van de rest van de wereldbevolking) is een volautomaat dus ideaal, en 9/10 mensen zal het verschil tussen een goed ingestelde Jura en een goed ingestelde Philips ook niet proeven.
Eens. De bonen maken meer verschil dan de machine. Zou nooit een jura voor 2000 euro hebben gekocht, maar voor 900 euro is de E8 een prima apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havoc1987
Johan Bogle schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:27:
[...]
Waarom bracht je de machine weg? Waren er klachten?
Ik zag intern nogal bedenkelijke koffieresidu hangen als ik de restwaterbak er uit haalde, en er was gemalen koffie helemaal achterin de machine terecht gekomen waar ik zelf niet bij kon. Dat laatste had te maken met dat ik blijkbaar te grote scheppen gemalen deca koffie (haters gonna hate :p) vanachter in de extra trechter deed. Voor de rest waren er geen klachten; de maker hebben ze op eigen initiatief (maar dus wel onder het vaste tarief) vervangen omdat die blijkbaar te bot was geworden.

Misschien full disclosure, voor context: ik ben absoluut geen fervente en verfijnde koffiedrinker, maar ik waardeer wel een lekkere kop. Vandaar dat ik een drietal jaar geleden bij de e8 was uitgekomen, via via. Waarschijnlijk past het toestel ook gewoon niet bij mijn gebruik en verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:27
Wij hebben een Philips 5500 serie en mijn schoonzus ook. Allebei al eens kapot gegaan, gelukkig binnen de garantie. Wij kopen dit nooit meer, want het vertrouwen is zo wel weg... Mijn schoonzus kreeg haar Philips zelfs terug met een barst (waarschijnlijk niet van het transport, want de verpakking was verder in orde).

Mijn ouders hebben ooit eens een Melitta T83 gekocht en wat is dat ding heerlijk stil t.o.v. de Philips! Echt een wereld van verschil.
Ik ben geen fijnproever, mijn vriendin wel (ook als barista gewerkt). De volgende machine wordt hier een pistonmachine, aangezien wij er nu de ruimte voor hebben. Voor de feestjes zetten we de Philips wel even op het aanrecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:39
Oude Jura j 9 zelf uit elkaar gehaald, staan genoeg how to op youtube, dit was na 10 jaar.
Het koffie zetten duurde steeds langer en viel wel eens in storing. Dit was goed te doen en ja hij was niet brandschoon van binnen, maar geen paddestoel te zien. Hierna nog 2 jaar probleemloos gebruikt totdat hij steeds minder water ging geven. dit kreeg ik zelf niet opgelost dus weg gebracht voor de service beurt.
Daar aangkomen zeiden ze dat dat zonde van het geld was en boden ze mij een mooi inruil voorstel aan.
hierop ingegaan en nu al weer paar jaar een e8.
Dit is slechts mijn ervaring maar mijn vollgende machine ik hoop over 5 jaar of langer is weer een Jura.
Inmiddels zijn er vele die bij mij koffie uit de Jura geproeft hadden ook over op Jura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-05 17:59
Jura is misschien duurder in aanschaf,maar wij hebben al 12 jaar dezelfde jura.
Destijds gekocht voor rond de 2900 euro ofzoiets,maar werkt al die tijd probleemloos.
Pas 1x een beurtje laten geven doordat hij niet meer goed de bonen maalde,maar dat is logisch na jaren.
Beurtje heeft altijd een vaste prijs,rond 220 euro uit me hoofd,en dan maakt het niet uit wat er mis mee is.
Voor dat bedrag kwam er een nieuwe molen in,nieuwe koffie uitloop,nieuwe slangetjes en pakkingen en helemaal schoongemaakt.
Bij vrienden en familie hebben ze inmiddels al 6 koffiemachines versleten doordat ze kapot waren en andere merken deze service niet hebben.
Binnenkort een andere kopen en deze is nog steeds goed,die gaat verhuizen naar onze vakantiewoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:08
remco2706 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:34:
Jura is misschien duurder in aanschaf,maar wij hebben al 12 jaar dezelfde jura.
Destijds gekocht voor rond de 2900 euro ofzoiets,maar werkt al die tijd probleemloos.
Pas 1x een beurtje laten geven doordat hij niet meer goed de bonen maalde,maar dat is logisch na jaren.
Beurtje heeft altijd een vaste prijs,rond 220 euro uit me hoofd,en dan maakt het niet uit wat er mis mee is.
Voor dat bedrag kwam er een nieuwe molen in,nieuwe koffie uitloop,nieuwe slangetjes en pakkingen en helemaal schoongemaakt.
Bij vrienden en familie hebben ze inmiddels al 6 koffiemachines versleten doordat ze kapot waren en andere merken deze service niet hebben.
Binnenkort een andere kopen en deze is nog steeds goed,die gaat verhuizen naar onze vakantiewoning.
Even los van het merk wil het ook wel uitmaken wat voor soort bonen je erin mikt. Van die glimmende moddervette HEMA bonen worden de meeste apparaten na verloop van tijd niet heel gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:25
Ik heb al een tijdje een Siemens staan (8 jaar zonder problemen).
Hiervoor (semi) automatische machines gehad van Gaggia,
Ik ben zeer tevreden over de Siemens, veel instel mogelijkheden maar het belangrijkste is natuurlijk de koffie zelf, ik denk dat de machine minder belangrijk is dan de koffie die je er in doet.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31
Als ex volautomatische philips gebruiker zou ik die laten varen. Als ik volautomaat neem, wordt het ook een Jura (heel misschien een Siemens). Overigens wat veel zeggen hier is wel waar: het type bonen maakt veel uit. Ik haal ze bij de brander en die zijn beduidend minder vet. Dat komt je maler ten goede.

De vettige bonen maken enorm verschil in hoe snel je moet reinigen.. ik heb dan een aparte maler maar met mijn bonen hoef ik echt maar 1x in de paar jaar de boel te reinigen...

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 03-12-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:50
Ik heb een LatteGo, maar dan de 3000-series (genoeg voor cappucino en latte).
De bouwkwaliteit van de Philips houdt niet over....
Het zou me verbazen als de machine langer dan 4 jaar mee gaat.

Maar mijne had ik goedkoop met een Black Friday deal voor net aan EUR 300.
Ik zou er zeker geen EUR 700 voor betalen....

Kwa koffie, vind ik hem prima smaken.
Wel goed blijven onderhouden en schoonmaken! (maar dat geldt voor alle machines)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:34
Ik wil ook even mijn positieve mening geven over Philips machine, ik heb ook de PHILIPS Series 800. Ondertussen heb ik deze al meer dan 8 jaar en met minimaal onderhoud is er nog niets kapot gegaan. En ik maak elke dag zo'n 6 koppen koffie hiermee.

Ik denk dat dat heel netjes is, zeker voor de minder dan 300 euro die ik er voor betaald heb.

Mocht hij toch een keer kapot gaan en het niet repareerbaar zijn heb ik voor de prijs van een onderhoudsbeurt van een Jira weer een compleet nieuwe machine

[ Voor 19% gewijzigd door Job_04 op 03-12-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:10

RoamingZombie

Watching the sheeple...

2000 euro... Fucking hell. Geen enkele koffie is dat waard. En dan te denken dat het qua smaak echt niet beter gaat worden dan mijn espresso potje van 20 euro.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Nu online
olafmol schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:54:
[...]

Even los van het merk wil het ook wel uitmaken wat voor soort bonen je erin mikt. Van die glimmende moddervette HEMA bonen worden de meeste apparaten na verloop van tijd niet heel gelukkig.
Ik doe al 6 jaar moddervette Hema bonen in mijn machine, daarvoor dezelfde moddervette bonen van de brander die voor de Hema de boontjes brandt.

Waar bazeer je op dat Hema bonen slecht zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Nu online
fsfikke schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:00:
[...]

Inderdaad, een hoop sterke meningen van alle kanten :p

Maar vergeten we even dat we op Tweakers zitten? Het is echt niet zo alsof het onmogelijk is een Jura zelf uit elkaar te halen. Doe ik zelf ook regelmatig en verhalen over paddenstoelen is ook schromelijk overdreven bij een apparaat wat gewoon netjes bij iemand thuis gebruikt wordt. Het valt mij iig altijd heel erg mee als ik hem na jaren weer eens uit elkaar haal.
Niet iedere Tweaker kan een schroevendraaier vasthouden he ;)

De paddestoelen is niet overdreven, die doen het heel goed op koffiedrab. :+

Mijn mening is in ieder geval niet anti Jura maar gebasserd op aardig wat jaren sleutelen aan koffiemachines.

En inderdaad je gaat geen champignonkwekerij in de machine aantreffen maar je hebt vast gezien dat er op het deel wat de koekjes in de drabbak schuift niet schoon is.

Aangezien ik aardig wat koffiemachines heb gezien van binnen zal ik uiteraard ook meer excessen zien. Een intern geploft melkpompje is ook erg fijn (insert smiley die moet kotsen).

Iedereen die bij mij koffie drinkt koopt een goedkope bonenmachine en dat maakt de Jura niet slecht. Echter zitten er wel aardig wat Jura gebruikers die o.b.v. eigen ervaringen al het andere afschrijven.
En dat klopt gewoon niet.

95% van de storingen wat ik zie is oorzaak verkeerd reinigen/niet reinigen.

Ik heb wel eens bij een chef kok gestaan bij een sterrenrestaurant, 2 dezelfde volautomaten. De ene kwam perfecte koffie uit de andere was zuur. Ze waren net nieuw.
Ik proef geen verschil maar hij wel.
Dus ik wat instellen met prebrew enzo en na 30 minuten vond hij het nog minder. Dus ik reset de machine zodat hij weer was zoals hij in het begin was en helemaal blij was hij.

Dat was voor mij een mooie les. Geen idee waarom het ineens wel goed was maar het geeft wel aan dat smaak ook maar een persoonlijk iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:54
Ik zie hier ook vaak Siemens voorbij komen maar ik heb nu een jaar of 4 de Siemens EQ6 S100 en hoewel de koffie die er uit komt goed smaakt is het schoonmaken echt een ramp. Zowel de zetgroep als de binnenkant waar de zetgroep zit.

Dit weekend de Delongi Eletta explore aangeschaft en die zetgroep + binnenkant reinigen is een stuk makkelijker als de Siemens. (uit eigen ervaring, voor de Siemens een delongi gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:23
True schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:37:
Voordeel van Jura is dat ze dan zelf (dus niet de verkopers) duidelijk zeggen dat (groot) onderhoud totaal niet nodig is en het ook alleen maar wordt aanbevolen bij problemen.
En de garantie is gewoon top, ook voor systemen die bij onze oosterburen zijn gekocht.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:02
Ik loop met exact dezelfde afweging als TS.
Zelf zit ik met de twijfel tussen de DeLonghi Rivelia EXAM440.55.g en de DeLonghi Magnifica Evo ECAM290.81.TB.
Beide krijgen ze goede reviews. Kijk vooral ook eens bij de consumentenbond en op Youtube wat de diverse koffie hipsters vertellen over de machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timv95
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-05 11:02
Ik heb zelf een Siemens EQ6 plus S100. Deze bevalt heel goed! Mooi apparaat, makkelijk selectiescherm, en heel onderhoudsvriendelijk omdat je de onderdelen die je schoon moet maken en onderhouden, er gemakkelijk uit haalt. (minpunt bij Jura en veel andere merken).

Ik vergelijk hem dan met het vorige Nespresso apparaat, een DeLonghi volautomaat, een Jura S8 op werk, en ook een groot Nespresso apparaat met van die chips.

Het enige minpunt is dat je met dit model de melkverhouding bij de latte's, cappucino, etc, niet kan instellen. Dit zijn presets. (Toch vindt de vrouw de cappucino's thuis lekkerder dan die op haar werk uit een Jura).
Deze verhoudingen zijn wel in te stellen bij de iets luxere modellen zoals de S300 of hoger.

De reden dat ik voor een Siemens ben gegaan is het advies van een collega. Zijn hobby is Jura apparaten met kwaaltjes opkopen, reviseren, en weer verkopen. Hij gaf aan dat wanneer je geen Jura koopt, Siemens een van de beste alternatieven is als het gaat om bouw kwaliteit. Moet ik eerlijk bekennen dat ik dit maar voor waar heb aangenomen, en verder geen research heb gedaan.

Ik ben er na een jaar nog steeds heel tevreden mee. Lekkere koffie en geen problemen mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:54
Timv95 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:29:
Ik heb zelf een Siemens EQ6 plus S100. Deze bevalt heel goed! Mooi apparaat, makkelijk selectiescherm, en heel onderhoudsvriendelijk omdat je de onderdelen die je schoon moet maken en onderhouden, er gemakkelijk uit haalt. (minpunt bij Jura en veel andere merken).

Ik vergelijk hem dan met het vorige Nespresso apparaat, een DeLonghi volautomaat, een Jura S8 op werk, en ook een groot Nespresso apparaat met van die chips.
Ik ben benieuwd waar jij dit op baseert? enige volautomatische apparaat waar je de zetgroep er niet kan uithalen is de jura. De Philips, Delonghi kun je de zetgroep eruit halen en is het schoonmaken vele malen makkelijker. Bij de Siemens zijn de pucks nat waardoor een groot deel van de koffiedrap buiten de zetgroep valt en blijft plakken.

Daarnaast is de zetgroep open waardoor diezelfde drap overal in de zetgroep komt en dus gaat schimmelen omdat het schoonmaken hierdoor lastig is. Als je de zetgroep van een Siemens met een Delonghi vergelijkt zie je wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Hier Jura e6 die na 4 jaar en 12000 bakken koffie toe was aan een beurtje. Dat was 269 euro. Dus precies 2 cent per bakkie. En die doet het nu weer prima.

Daarvoor 10 jaar een F50 gehad die ik eigenlijk ook gewoon een beurtje had moeten geven en moeten houden.

Duurzamer dan iedere 4 jaar een plastic fantastic kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:23
Oon schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:53:
[...]
Ja als je echt een heel duur barista apparaat hebt kun je daar hele lekkere koffie uit halen, maar dan zit 't dat vooral in dat je meer controle hebt over het proces (wanneer en hoeveel water, eerst een beetje water laten lopen zodat het heetste water eruit is, dan past piston eronder, espresso zetten en dan evt. nog water erbij voor een americano) dan bij een volautomaat.
Maar als je op internet ziet dat mensen allemaal van die krassertjes en verschillende stampers hebben om de perfecte puck te stampen en daarna weer los te krabben dan ga je toch ver voorbij dingen die je koffie daadwerkelijk beter maken.
Ik heb zelf een half-automaat, de Sage Barista Touch.
Het is niet veel werk om de koffie aan te stampen en het is makkelijk schoon te maken. Ik denk dat ik nauwelijks meer tijd kwijt ben dan bij een volautomaat.
Uitkloppen, met wat (warm) water schoonmaken en klaar voor de volgende maling. Als je echt de snelheid nodig hebt, dan zou je het zelfs met meerdere pistons kunnen doen, aangezien malen en zetten aparte handelingen zijn.
En het is niet duurder dan een Jura.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-05 19:13
Ik heb 2x een Saeco/Philips machine gehad beide gingen na een jaar of 2/3 kapot vervolgens dacht ik ...
weet je wat ik probeer eens een wat goedkopere machine , en kocht een Delonghi deze machine echter
zet veel betere koffie ,is veel beter in te stellen, is veel makkelijker schoon te maken , en staat nu al +- 6 jaar in mijn keuken ( alleen een keer zelf piston rubbers vervangen )

Dus kijk zeker eens naar een Delonghi is mijn advies , ze boden mijn ouders zelfs service aan huis nadat hun machine ging lekken .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:35

DjVe

Hatsaflats!

Turb0Turb0 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:27:
[...]

Ik doe al 6 jaar moddervette Hema bonen in mijn machine, daarvoor dezelfde moddervette bonen van de brander die voor de Hema de boontjes brandt.

Waar bazeer je op dat Hema bonen slecht zijn?
Dat zegt hij toch helemaal niet? Hij zegt alleen dat het donker gebrande en dus vette bonen zijn, die een machine sneller verontreinigen. Maar veelal is er een simpele vol-automaat ook niets anders te gooien dan donker-gebrande bonen, want anders zit er geen smaak aan.

Over het algemeen klopt je verhaal ervoor wel: het maakt amper uit welke donker gebrande koffie je in een goedkope volautomaat mikt, het smaakt allemaal nagenoeg hetzelfde. Ik vind er weinig aan en zet de drupper aan of zet een espresso met licht gebrande boontjes.

Bij mijn ouders staat een Jura S8 en die weet met medium gebrande boontjes (Hoofdkwartier Brazil) nog best een aardige espresso neer te zetten. Zodra ik daar van die gore cholocadepinda's in gooi (ze gebruiken ook geregeld Hema), dan neem ik wel een kop thee O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Nu online
DjVe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:31:
[...]

Dat zegt hij toch helemaal niet? Hij zegt alleen dat het donker gebrande en dus vette bonen zijn, die een machine sneller verontreinigen. Maar veelal is er een simpele vol-automaat ook niets anders te gooien dan donker-gebrande bonen, want anders zit er geen smaak aan.

Over het algemeen klopt je verhaal ervoor wel: het maakt amper uit welke donker gebrande koffie je in een goedkope volautomaat mikt, het smaakt allemaal nagenoeg hetzelfde. Ik vind er weinig aan en zet de drupper aan of zet een espresso met licht gebrande boontjes.

Bij mijn ouders staat een Jura S8 en die weet met medium gebrande boontjes (Hoofdkwartier Brazil) nog best een aardige espresso neer te zetten. Zodra ik daar van die gore cholocadepinda's in gooi (ze gebruiken ook geregeld Hema), dan neem ik wel een kop thee O-)
Hij zegt dat de machine er niet gelukkig van wordt. Dan lees ik wellicht iets anders.

Heel veel qua smaak is gewoon afstellen, je kan een perfect espresso uit de Jura krijgen. Als je er dan gore chocolade pinda's (jouw woorden) in doet krijg je inderdaad niet dezelfde smaak. Dan moet je echt weer gaan afstellen.

Ik heb trainingen gehad in Italie en Zwitserland en niet even een dagje. Ik durf wel te zeggen dat ik met bijna elke boon (ja het is een pit mocht iemand daar weer over beginnen ;) ) er een goede bak koffie uit krijg. En met een Jura waar je dan ook nog meer op kan instellen vast net iets beter dan een basis Philips machine. Maar dat zal 95% van de koffiedrinkers niet kunnen proeven.

Ik heb bij mijn nieuwe goedkope bonenmachine ook na een week pas de (voor mij) juiste malingsgraad en drink het liefst de espresso op bonenstand 3 / waterstand 1. Koffie dan weer op 2/2 en heb ik zin in een bak slappe hap lungo dan koffie stand 1 bonen en 3 water.

Maar jij mag van Hema bonen vinden wat je wil uiteraard. En je moet ook zeker drinken wat jij lekkere koffie vind. Maar ik snap niet waarom (niet alleen jij) er zoveel vooroordelen zijn op bepaalde bonen en dat alleen Jura een lekker koffie kan zetten.

De bonen die ik heb (van de Hema) zijn wel donker maar niet vet, het is niet dat de brander na het branden er nog vet overheen spuit ofzo. Ik heb ze jaren het Hema zakje in zien gaan na het branden en er was geen oempaloempa die er nog even wat vet op spoot :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyknockerNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:17
Wij hebben sinds kort een Jura J10, ik vind hem ontzettend prettig. Hiervoor een Rancilio Silvia met DF64 gehad. Die set moest weg vanwege de waf.

Daarvoor hebben wij een Saeco gehad, dat was 4 jaar terug. Tussen de J10 en de Saeco zit mijn inziens een behoorlijk verschil. De pucks die een Jura uit de E,J of Z serie kan produceren gaan tot 16 gram. een saeco zit rond 10/11 gram. Mijn inziens kom je dichter in de buurt van een halfautomaat met een Jura.

Elke avond doe ik even een melkflush wat automatisch gaat, alleen het bakje op de driptray zetten en het slangetje aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimFelten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:59
Ik heb de Siemens EQ9 S900 connect. Heel mooie machine, maar veel opties heb je gewoon echt niet nodig en gebruik ik ook niet (waaronder de opwarmplaat voor je kopjes, de 1000 en 1 koffie specialiteiten die je via de app kan maken en de "bestellijst" waar je een soort wachtrij aanmaakt die je via de app kan aanmaken en versturen). Verder een stuk stiller dan de delonghi die ik hiervoor had en een prachtige machine om te zien (persoonlijk)..

Maar de koffie is er niet zoveel beter van geworden tov de prijs. Wel veel meer afstel mogelijkheden. En dat telt zeker mee als je, net als ik, graag verschillende bonen wilt proberen.

Conlusie blijft: dit had ook met een 500 euro, of minder, kostende apparaat gekund..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:55

Sharky

Skamn Dippy!

Wat betreft het onderhoud van een Jura; als je het onderhoud door Jura laat doen is het inderdaad duur. Ik breng hem elke 2 jaar naar een lokale specialist die het voor € 110,00 doet. Maar dan moet je wel het geluk hebben dat je die enigszins in de buurt hebt. Daar heb ik ook mijn E6 EB gekocht voor een zacht prijsje. Het gaat om https://leico.nl/

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn2307
Hoi allemaal,

Ik heb jullie reacties en adviezen gelezen, en alvast bedankt voor alle input! Ik probeer alles op een rijtje te zetten en jullie advies verder mee te nemen.

Wat ik zoek in een apparaat:
-Ik wil graag een koffiemachine waarbij ik met één druk op de knop een cappuccino of latte kan maken, zonder dat ik zelf melk hoef op te schuimen. Dit is zowel voor mij als mijn partner belangrijk; we willen gemak.

-Onderhoud vind ik uiteraard belangrijk, en ik ben van plan om het apparaat goed schoon te houden. Maar ik wil geen ingewikkeld gedoe waarbij ik allerlei onderdelen moet openen en een ditje of datje moet doen.

-De zetgroep eruit halen hoeft van mij niet per se, als het apparaat zichzelf goed reinigt.

-Ik ben nog aan het oriënteren op koffiebonen. De tip over de HEMA-bonen van @Turb0Turb0 vind ik handig, omdat ik daar makkelijk aan kan komen. Ik wil ook wat speciaalzaken proberen, zoals Kaldi, die ik heb gevonden in Bergen op Zoom. Aankomend weekend ga ik daar langs om verder advies te vragen.

Wat betreft de aankoop:
De BTW-vrije dagen bij Mediamarkt in Duitsland zijn helaas voorbij, maar ik zou ook niet naar Duitsland rijden voor een beetje extra korting. Ik twijfel nog of ik beter online kan kopen of in een fysieke winkel. Sommige zeggen dat garantie beter geregeld is in een winkel, maar anderen beweren dat dit een fabel is. Heeft iemand daar ervaring mee?

Momenteel lijkt Kaldi een goede optie, maar ik weet dat ze vooral Jura-machines verkopen. Dit sluit waarschijnlijk goed aan bij wat ik zoek, maar ik laat me zaterdag daar verder adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Turb0Turb0 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:05:
[...]

Hij zegt dat de machine er niet gelukkig van wordt. Dan lees ik wellicht iets anders.

Heel veel qua smaak is gewoon afstellen, je kan een perfect espresso uit de Jura krijgen. Als je er dan gore chocolade pinda's (jouw woorden) in doet krijg je inderdaad niet dezelfde smaak. Dan moet je echt weer gaan afstellen.
Er komt geen perfecte espresso uit een volautomaat, tenzij de boonkeuze aan de hand van de machine instellingen is aangepast. Een volautomaat heeft meestal geen uitgebreide instellingen voor druk, temperatuur en pre-infusion (en de maling kan ook niet fijn/consistent genoeg voor een lichtere boon)

Dus een handmatig gezet kopje espresso zal absoluut beter smaken (indien goed gezet natuurlijk). De meeste volautomaten (waaronder ook Jura) werken dus alleen fatsoenlijk met vrij donker gebrande koffie. Indien je die koffie gebruikt, komt er een acceptabele espresso uit (zoals bij 90% van de horeca ook het geval is).
Ik heb trainingen gehad in Italie en Zwitserland en niet even een dagje. Ik durf wel te zeggen dat ik met bijna elke boon (ja het is een pit mocht iemand daar weer over beginnen ;) ) er een goede bak koffie uit krijg. En met een Jura waar je dan ook nog meer op kan instellen vast net iets beter dan een basis Philips machine. Maar dat zal 95% van de koffiedrinkers niet kunnen proeven.
Met een donker gebrande boon heb je daar absoluut gelijk in. Een Jura kan wel net iets meer dan een budget Phillips en daar kan je inderdaad dus wel een iets betere koffie uit krijgen (zelfs met een medium gebrande boon).
Maar jij mag van Hema bonen vinden wat je wil uiteraard. En je moet ook zeker drinken wat jij lekkere koffie vind. Maar ik snap niet waarom (niet alleen jij) er zoveel vooroordelen zijn op bepaalde bonen en dat alleen Jura een lekker koffie kan zetten.

De bonen die ik heb (van de Hema) zijn wel donker maar niet vet, het is niet dat de brander na het branden er nog vet overheen spuit ofzo. Ik heb ze jaren het Hema zakje in zien gaan na het branden en er was geen oempaloempa die er nog even wat vet op spoot :+ .
Ik heb niets tegen Hema bonen, al ben ik meer fan van hun worst ;). Maar dark-roast = een vette boon. En ja, mijn keuze is qua bonen al minimaal dubbel de prijs van een zakje bonen van de Hema, maar ik drink gewoon wat minder koffie (en geniet meer van het zetten en ontdekken).

* DjVe zet zijn espresso helemaal handmatig met een Cafelat Robot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:28
Ik heb een paar maanden de Jura E8, had ik veel eerder moeten doen. Met goede bonen is het verschil met de middelmaat erg groot. Hiervoor had ik jarenlang een DeLonghi, deed trouw zijn dienst. Je proeft echt elke boon met de Jura, dit was duidelijk minder bij de oude machine. De Jura haalt ook veel meer uit de bonen.
Je moet wel goede bonen kopen, kost ook wat geld. Shit in shit out wordt pas echt duidelijk met een goede machine :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:45
Hier ook een tevreden Jura gebruiker na een aantal defecten bij goedkopere machines. Mocht je enigszins dicht bij de grens met Duitsland wonen, kijk eens bij de Duitse Mediamarkt. Destijds ook m'n Jura gehaald daar. Garantie (mocht er wat loos zijn) wordt gewoon geregeld met Jura Nederland inclusief ophaalservice etc. aangezien mediamarkt een erkend dealer is. Dit scheelt aanzienlijk met de prijs!

[ Voor 3% gewijzigd door Arend_Akelig op 03-12-2024 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:08
Turb0Turb0 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:05:
[...]

Ik heb bij mijn nieuwe goedkope bonenmachine ook na een week pas de (voor mij) juiste malingsgraad en drink het liefst de espresso op bonenstand 3 / waterstand 1. Koffie dan weer op 2/2 en heb ik zin in een bak slappe hap lungo dan koffie stand 1 bonen en 3 water.

Helemaal niks tegen Hema bonen hoor, al is het niet helemaal mijn smaak merk ik, ik ben meer van de wat lichtere brandingen. Maar wat ik bedoel: ik heb hier dus nu als proef een zak Hema dark espresso bonen, en als ik die bekijk zie je ze helemaal glimmen, dat bedoel ik met "moddervet". En ik merk dat al mijn koffie-accessoires door die bonen nu een mooi plakkerig glimmend laagje krijgen als ik ze niet netjes schoonmaak. Dat heb je niet met lichtere brandingen. Ik kan me alleen maar voorstellen dat als je jaren lang dit soort bonen gebruikt er een behoorlijke vettige laag overal in je apparaten komt. Dat strookt ook met het verhaal van een DE monteur op mijn oude kantoor: die moest steeds de apparaten komen repareren omdat ze vastliepen op (te) vettige bonen. Daar liep ie nogal over te klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyknockerNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:17
olafmol schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:12:
[...]

Helemaal niks tegen Hema bonen hoor, al is het niet helemaal mijn smaak merk ik, ik ben meer van de wat lichtere brandingen. Maar wat ik bedoel: ik heb hier dus nu als proef een zak Hema dark espresso bonen, en als ik die bekijk zie je ze helemaal glimmen, dat bedoel ik met "moddervet". En ik merk dat al mijn koffie-accessoires door die bonen nu een mooi plakkerig glimmend laagje krijgen als ik ze niet netjes schoonmaak. Dat heb je niet met lichtere brandingen. Ik kan me alleen maar voorstellen dat als je jaren lang dit soort bonen gebruikt er een behoorlijke vettige laag overal in je apparaten komt. Dat strookt ook met het verhaal van een DE monteur op mijn oude kantoor: die moest steeds de apparaten komen repareren omdat ze vastliepen op (te) vettige bonen. Daar liep ie nogal over te klagen.
Bij mij komen die glimmende bonen ook niet in huis, bij fascino heb je een budgetoptie voor verse bonen en die zijn meer dan prima voor een volautomaat, halfautomaat ook trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 20:31
Klopt, ik bestel ook altijd bij fascino en die bonen zijn erg dof en droog. Zeker een verschil als je ze naast een DE of Jumbo zak legt.
De Philips die ik had zat echt vol onmogelijke hoekjes met schoonmaken. Overal zat de koffie in the end. Doe mij maar een aparte maler. Veel makkelijker schoon te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Jullie moeten eens de bonen van Starbucks proberen.
Mag je daarna de maler met rijst gaan schoonmaken 🤣🤡

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Job_04 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:17:
Ik wil ook even mijn positieve mening geven over Philips machine, ik heb ook de PHILIPS Series 800. Ondertussen heb ik deze al meer dan 8 jaar en met minimaal onderhoud is er nog niets kapot gegaan. En ik maak elke dag zo'n 6 koppen koffie hiermee.

Ik denk dat dat heel netjes is, zeker voor de minder dan 300 euro die ik er voor betaald heb.

Mocht hij toch een keer kapot gaan en het niet repareerbaar zijn heb ik voor de prijs van een onderhoudsbeurt van een Jira weer een compleet nieuwe machine
Tja,ook lekker duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Sharky schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:13:
Wat betreft het onderhoud van een Jura; als je het onderhoud door Jura laat doen is het inderdaad duur. Ik breng hem elke 2 jaar naar een lokale specialist die het voor € 110,00 doet. Maar dan moet je wel het geluk hebben dat je die enigszins in de buurt hebt. Daar heb ik ook mijn E6 EB gekocht voor een zacht prijsje. Het gaat om https://leico.nl/
Is dat ook 1 vaste prijs zoals bij jura zelf?ben ik wel benieuwd naar.
Dus ongeacht wat er vervangen moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:55

Sharky

Skamn Dippy!

remco2706 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:25:
[...]

Is dat ook 1 vaste prijs zoals bij jura zelf?ben ik wel benieuwd naar.
Dus ongeacht wat er vervangen moet worden?
Hij krijgt een beurt. Dus ze maken hem schoon, vervangen wat rubbers en hij wordt weer gesmeerd. Vervangende onderdelen komen ongetwijfeld op de factuur. Ik heb het nu 2x laten doen en toen is er niets vervangen overigens dat defect was.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:34
Na 8 jaar nog een perfect werkende machine zonder delen te vervangen is zeker duurzaam.

De vergelijking servicebeurt vs aanschafprijs was meer om te laten zien hoeveel duurder een Jura is in aanschaf en onderhoud. Ook bij de Philips kun je onderhoud laten doen (voor een lagere prijs en niet nodig is mijn mening, het onderhoud is zelf uit te voeren, makkelijk en niet veel werk. Er zijn Duidelijke filmpjes van Philips wat je moet doen) en onderdelen zoals de zetgroep zijn ook makkelijk en voordelig te verkrijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Job_04 op 05-12-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Sharky schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:01:
[...]

Hij krijgt een beurt. Dus ze maken hem schoon, vervangen wat rubbers en hij wordt weer gesmeerd. Vervangende onderdelen komen ongetwijfeld op de factuur. Ik heb het nu 2x laten doen en toen is er niets vervangen overigens dat defect was.
Als er id niks kapot is,is het id goedkoper.Echter hadden ze bij mij een nieuwe molen gemonteerd,nieuwe melkuitloop,en nog iets vervangen.Dan was je waarschijnlijker duurder uit geweest als je ook de pech had(in mijn geval een gelukje dan),maar desalniettemin een goede aanbieding id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Job_04 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:30:
[...]

Na 8 jaar nog een perfect werkende machine zonder delen te vervangen is zeker duurzaam.

De vergelijking servicebeurt vs aanschafprijs was meer om te laten zien hoeveel duurder een Jura is in aanschaf en onderhoud. Ook bij de Philips kun je onderhoud laten doen (voor een lagere prijs en niet nodig is mijn mening, het onderhoud is zelf uit te voeren, makkelijk en niet veel werk. Er zijn Duidelijke filmpjes van Philips wat je moet doen) en onderdelen zoals de zetgroep zijn ook makkelijk en voordelig te verkrijgen.
Dan is het id ook zo,philips is ook een erg goed merk.Volgens mij moet je sowieso een beetje geluk hebben met alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:03
Een Jura (en duurdere modellen van andere merken) zet zeker wel betere espresso dan een goedkope philips, delonghi, .... door 2 belangrijke eigenschappen.

-de maalschijven zijn beter
-een jura kan tot 16g (denk ik) koffie gaan per shot, goedkope toestellen veel minder

Degenen die dit niet proeven, moeten het maar houden bij goedkope dark roasts.

Ik had vroeger zelf een saeco en mijn schoonouders eem melitta die 150 euro goedkoper was.
De koffie uit de melitta was gewoon beter met dezelfde bonen, elke keer opnieuw met verschillende bonen.
Op het werk staat een jura, die zet nog betere koffie, wel met andere bonen die waarschijnlijk nog slechter van kwaliteit zijn dan wat ik vroeger in mijn machine stak.

Nu heb ik een paar jaar een halfautomatische machine en zou nooit meer terug willen naar een volautomatische. Veel minder onderhoud en lekkerdere koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tjonge, koffie roert de tongen :P

Om mijn twee centen in het zakje te doen:

Philips: absoluut mijden. Apparaat ging net buiten de garantie kapot (maalmotor). Voor 160 euro laten repareren. Kreeg mijn eigen apparaat terug, maar met de lekbak van iemand anders (ander type - ach het paste). Twee weken na de garantie op de reparatie (van 12 weken) was het defect terug. Geen enkele coulance gekregen, termijn is termijn. Dat was het laatste Philips apparaat dat ik ooit zal bezitten.

Jura: geen ervaring mee, maar los van onderhoud zou ik ook letten op repareerbaarheid. Kun je het apparaat zelf openmaken? Ingewikkeld zijn al die apparaten niet (tankje, pompje, bonenmaler, boiler, zetgroep, uitloop). Iets vervangen is goed te doen, mits onderdelen vrij verkrijgbaar zijn en het apparaat toegankelijk is.

Intussen al enige tijd tevreden met een simpele Mellita Purista zonder toeters en bellen :) We hebben een losse melkschuimer. Geen gedoe met stoompijpjes die verstopt raken van de aangekoekte melk, of vieze slangetjes die je niet goed schoon krijgt.

En qua bonen, Simon Levelt heeft altijd lekkere bonen. Mocht er geen winkel in de buurt zitten: een aantal soorten is ook gewoon verkrijgbaar bij AH. Al vind ik ook niks mis met AH Excellent, of Perla (mits in de bonus).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn2307
Wij zijn uiteindelijk langsgegaan bij Kaldi en hebben daar een uitgebreide uitleg gekregen over de verschillende apparaten. Na wat wikken en wegen hebben we gekozen voor de Jura J10. Dit kwam vooral door de handige functies én de leuke extra’s die erbij zaten: een pakket met koffiebonen, een coldbrew-set inclusief glazen, siroop en een melkhouder.

We hebben de machine nu een kleine week in gebruik en maken met de eerste zak koffiebonen al heerlijke koffie. Het is nog een beetje spelen met de instellingen om precies te vinden wat wij lekker vinden, maar wat een verschil met onze vorige Nespresso-machine. Tot nu toe zeker geen spijt van de aankoop!

Nu lekker ontdekken welke koffiebonen en instellingen het beste bij ons passen. Als iemand nog goede tips heeft qua instellingen, horen we die graag!
Dit is wat ik tot nu toe heb gevonden:
Espresso:
35ml
Sterkte 8/10
Temp: hoog

Koffie:
120 ml
Sterkte 10/10
Temp: laag? Hoog

Cappuccino:
Melkschuim: 10 sec
Koffie: 80 ml

Bedankt allemaal voor de gegeven adviezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Martijn2307 op 11-12-2024 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Bij de meeste machines staat de temperatuur erg hoog, omdat mensen gewend zijn om hete koffie te drinken. Zet hem bij espresso en normale koffie eens op laag en kijk eens wat dat doet met de smaak. Meestal proef je veel meer namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Nu online
Martijn2307 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:04:
Wij zijn uiteindelijk langsgegaan bij Kaldi en hebben daar een uitgebreide uitleg gekregen over de verschillende apparaten. Na wat wikken en wegen hebben we gekozen voor de Jura J10. Dit kwam vooral door de handige functies én de leuke extra’s die erbij zaten: een pakket met koffiebonen, een coldbrew-set inclusief glazen, siroop en een melkhouder.

We hebben de machine nu een kleine week in gebruik en maken met de eerste zak koffiebonen al heerlijke koffie. Het is nog een beetje spelen met de instellingen om precies te vinden wat wij lekker vinden, maar wat een verschil met onze vorige Nespresso-machine. Tot nu toe zeker geen spijt van de aankoop!

Nu lekker ontdekken welke koffiebonen en instellingen het beste bij ons passen. Als iemand nog goede tips heeft qua instellingen, horen we die graag!
Dit is wat ik tot nu toe heb gevonden:
Espresso:
35ml
Sterkte 8/10

Koffie:
120 ml
Sterkte 10/10
Temp: laag? Hoog

Cappuccino:
Melkschuim: 10 sec
Koffie: 80 ml

Bedankt allemaal voor de gegeven adviezen.
Je had echt een Philips moeten nemen hoor i.p.v. een dure Jura.. (Grapje)

Jij bent er blij mee en dat is het belangrijkste. Mooi machientje.

Qua instellingen is het echt persoonlijk en heeft het met zoveel factoren te maken.
Soort bonen, maalgraad, grammage, temperatuur, doorlooptijd, om er maar een paar te noemen. Dus als iemand dezelfde machine heeft met andere bonen kun je met die instellingen waarschijnlijk weinig bereiken.

De belangrijkste tip die ik als 1e geef is warm het kopje voor. Zet maar eens 2 koffie en laat 1 kopje koud uit de kast en de andere even lekker warm.
Je proeft 2 verschillende koffies.

• Martijn2307
DjVe schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:41:
Bij de meeste machines staat de temperatuur erg hoog, omdat mensen gewend zijn om hete koffie te drinken. Zet hem bij espresso en normale koffie eens op laag en kijk eens wat dat doet met de smaak. Meestal proef je veel meer namelijk.
Klopt, ik heb een paar instellingen op laag en hoog gezet. Qua smaak merk ik dat hij bij hoog inderdaad wat bitterder is, maar persoonlijk vind ik bij laag dat de temperatuur net iets te koud is. Dit zijn nog dingen waar ik verder mee ga experimenteren!
Turb0Turb0 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:16:
[...]

Je had echt een Philips moeten nemen hoor i.p.v. een dure Jura.. (Grapje)

Jij bent er blij mee en dat is het belangrijkste. Mooi machientje.

Qua instellingen is het echt persoonlijk en heeft het met zoveel factoren te maken.
Soort bonen, maalgraad, grammage, temperatuur, doorlooptijd, om er maar een paar te noemen. Dus als iemand dezelfde machine heeft met andere bonen kun je met die instellingen waarschijnlijk weinig bereiken.

De belangrijkste tip die ik als 1e geef is warm het kopje voor. Zet maar eens 2 koffie en laat 1 kopje koud uit de kast en de andere even lekker warm.
Je proeft 2 verschillende koffies.
Haha, met een Philips waren we zeker ook tevreden geweest, maar bij Kaldi hadden ze alleen Jura-machines en pistonmachines (waar ik nog niet aan toe ben). Bovendien hebben we een bijdrage gekregen van mijn schoonouders voor de kerst, waardoor de prijs wat 'meeviel' en we ons deze luxe konden permitteren.

Ik warm het kopje altijd op, dat deed ik met de Nespresso-machine ook al: eerst warm water erin, even laten staan, weggooien en daarna de koffie. Dat blijf ik dus doen. Op de Jura heb ik zelfs een profiel aangemaakt om het kopje automatisch met warm water voor te verwarmen. Superfijn dat je alles zo los kunt instellen en personaliseren!

We zijn inmiddels bezig met de tweede zak koffie, maar ik proef nog weinig verschil tussen de twee. Misschien moeten mijn smaakpapillen nog even wennen, al zie ik mezelf wel als een fijnproever. Maar dat komt vast goed!

Ik ontdekte wel dat er nog een laagje bonen van de oude zak in het reservoir zat, terwijl ik al nieuwe bonen met een andere smaak had toegevoegd. Kan dit kwaad? Of hoe kan ik dit in de toekomst beter aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Martijn2307 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:57:
[...]

Klopt, ik heb een paar instellingen op laag en hoog gezet. Qua smaak merk ik dat hij bij hoog inderdaad wat bitterder is, maar persoonlijk vind ik bij laag dat de temperatuur net iets te koud is. Dit zijn nog dingen waar ik verder mee ga experimenteren!

[...]

Haha, met een Philips waren we zeker ook tevreden geweest, maar bij Kaldi hadden ze alleen Jura-machines en pistonmachines (waar ik nog niet aan toe ben). Bovendien hebben we een bijdrage gekregen van mijn schoonouders voor de kerst, waardoor de prijs wat 'meeviel' en we ons deze luxe konden permitteren.

Ik warm het kopje altijd op, dat deed ik met de Nespresso-machine ook al: eerst warm water erin, even laten staan, weggooien en daarna de koffie. Dat blijf ik dus doen. Op de Jura heb ik zelfs een profiel aangemaakt om het kopje automatisch met warm water voor te verwarmen. Superfijn dat je alles zo los kunt instellen en personaliseren!

We zijn inmiddels bezig met de tweede zak koffie, maar ik proef nog weinig verschil tussen de twee. Misschien moeten mijn smaakpapillen nog even wennen, al zie ik mezelf wel als een fijnproever. Maar dat komt vast goed!

Ik ontdekte wel dat er nog een laagje bonen van de oude zak in het reservoir zat, terwijl ik al nieuwe bonen met een andere smaak had toegevoegd. Kan dit kwaad? Of hoe kan ik dit in de toekomst beter aanpakken?
Ik heb m'n Jura altijd op hoge temperatuur staan, dan komt er tenminste écht hete koffie uit. Dat is bij veel concurrenten een stuk minder, je hoeft bij een Jura niet per se je kopje voor te verwarmen. Al is je kopje met een quooker binnen 3 seconden voorverwarmd :+ Bij melkbereidingen wel altijd kopje voorverwarmen!

Het is bijna onmogelijk om nieuwe koffiebonen naadloos te laten aansluiten op oude koffiebonen. Het reservoir legen is onhandig, kan alleen door het hele apparaat te kieperen.. en dan moeten dus ook de watertank en lekbak etc eruit. Dus als ze bijna op zijn gewoon nieuwe erbij gooien. Dan maar even 1 kopje een zelfbedachte blend. Een nadeel van één bonenreservoir is dat je niet makkelijk even switcht naar totaal andere bonen zoals bij Nespresso. Je zou wel elke keer maar een kleine hoeveelheid bonen erin kunnen kieperen ipv het hele reservoir vol. Maar dat zal afhangen van hoe vaak je switcht van bonen.

Zorg er in ieder geval wel voor dat er áltijd bonen in zitten wanneer het malen start. Malen zonder koffiebonen is niet zo prettig voor de maalschijven. Het is bij mij wel een paar keer gebeurd hoor, maar voorkomen is beter.

Speel verder ook even met de maalgraad. Deze mag je vaak alleen verstellen terwijl de maalschijven aan het malen zijn, dus niet in rust stand. Al weet ik niet hoe dat bij de allernieuwste generaties Jura's is. Ik heb zelf de maalgraad eerst op de middelste stand gezet, en daarna 1 tikje verder richting 'fijner' gemalen. Maar zoek vooral je eigen favoriete stand.

Bij te grof gemalen koffie wordt de koffie minder goed geextraheerd, bij extreem fijn gemalen krijg je Turkse koffie.

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:10
Mag ik dit topic even weer bovenhalen?

Na jaren Nespresso gebruiker is mijn interesse ook gewekt voor een toestel met verse bonen.
Ik heb de Jura E8 (EC) in mijn vizier maar ben er nog niet helemaal uit of ik al het extra onderhoud er voor over heb. Daarvan is een Nespresso wel gemakkelijk (ik heb een Creatisto Plus, met stoompijpje).
Wat ik mij afvraag, als het toestel binnen moet voor een "groot onderhoud" komen ze dit ophalen of moet je ermee naar een verdeler? Het zijn nogal forse machines dus echt praktisch is dit toch niet als je dit telkens moet wegdoen en zeker niet als je geen verdeler in de buurt hebt.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 21:59

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Ik ben van volledig automatisch juist naar Nespresso gegaan, het dagelijkse en wekelijkse gedoe met schoonmaken etc.. pff had er echt geen zin meer in..

Maar mis het "testen / proeven" van bonen. Ben dus aan het kijken naar een PistonMachine (zonder maler). Gewoon simpel en makkelijk schoon te houden. En qua snelheid van het zetten ben je bijna net zo snel klaar.

War is the only proper school of the surgeon.

• ikbenben
SerealKiller schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:07:
Ik ben van volledig automatisch juist naar Nespresso gegaan, het dagelijkse en wekelijkse gedoe met schoonmaken etc.. pff had er echt geen zin meer in..

Maar mis het "testen / proeven" van bonen. Ben dus aan het kijken naar een PistonMachine (zonder maler). Gewoon simpel en makkelijk schoon te houden. En qua snelheid van het zetten ben je bijna net zo snel klaar.
Wekelijks vind ik zo erg niet, ik spoel mijn Nespresso ook 1 keer per week.
Maar dagelijks onderhoud wil ik echt niet.
Ik gebruik de melkfunctie bij deze ook amper, puur omdat ik zelfs dit nog teveel gedoe vind.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn2307
ikbenben schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:59:
[...]

Wekelijks vind ik zo erg niet, ik spoel mijn Nespresso ook 1 keer per week.
Maar dagelijks onderhoud wil ik echt niet.
Ik gebruik de melkfunctie bij deze ook amper, puur omdat ik zelfs dit nog teveel gedoe vind.
Ik ben tot nu toe erg tevreden over de Jura J10.

Het onderhoud valt me alles mee; het apparaat geeft precies aan wat en wanneer je iets moet doen. Ja, je hebt schoonmaakmaterialen nodig, maar door ze in bulk te kopen, viel de prijs uiteindelijk best mee. Zolang je het apparaat volgens de adviezen onderhoudt, kun je er jarenlang mee vooruit voordat een grote onderhoudsbeurt nodig is. Ik denk dat je hem dan zelf moet brengen, tenzij je iets anders hebt afgesproken met de verkoopdealer. Ik heb de doos bewaard, dus ik kan hem daar gewoon weer in doen – geen probleem.

Melkkoffies (en ook de zoete variant, heerlijk na het avondeten) zijn erg goed en eenvoudig te bereiden. Daarna plaats je het slangetje in het meegeleverde bakje, voeg je melkreinigingspilletjes toe en de machine doet de rest. Mijn ouders en schoonouders hebben ook een volautomaat, maar ik vind mijn koffie en melkbereidingen persoonlijk veel lekkerder. Misschien komt dat ook door de bonen – zij gebruiken toch weer andere. Daarnaast lijkt het onderhoud bij hun machines (Philips LatteGo en een De'Longhi) een stuk lastiger.

Ik bestel mijn koffiebonen bij Fascino en ben nog verschillende soorten aan het uitproberen. Ik heb nog geen duidelijke favoriet, maar de Peru Monteverde vind ik erg lekker.

Tot nu toe vind ik de Jura J10 elke cent waard, maar het hangt natuurlijk af van je budget en wat je het waard vindt. Een extra voordeel: ik hoef geen cupjes meer in de prullenbak te gooien, en de koffiedrab kan gewoon in de groene container of in de tuin worden gebruikt. Dubbele win-win!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Martijn2307 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:56:
[...]

Ik ben tot nu toe erg tevreden over de Jura J10.

Het onderhoud valt me alles mee; het apparaat geeft precies aan wat en wanneer je iets moet doen. Ja, je hebt schoonmaakmaterialen nodig, maar door ze in bulk te kopen, viel de prijs uiteindelijk best mee. Zolang je het apparaat volgens de adviezen onderhoudt, kun je er jarenlang mee vooruit voordat een grote onderhoudsbeurt nodig is. Ik denk dat je hem dan zelf moet brengen, tenzij je iets anders hebt afgesproken met de verkoopdealer. Ik heb de doos bewaard, dus ik kan hem daar gewoon weer in doen – geen probleem.

Melkkoffies (en ook de zoete variant, heerlijk na het avondeten) zijn erg goed en eenvoudig te bereiden. Daarna plaats je het slangetje in het meegeleverde bakje, voeg je melkreinigingspilletjes toe en de machine doet de rest. Mijn ouders en schoonouders hebben ook een volautomaat, maar ik vind mijn koffie en melkbereidingen persoonlijk veel lekkerder. Misschien komt dat ook door de bonen – zij gebruiken toch weer andere. Daarnaast lijkt het onderhoud bij hun machines (Philips LatteGo en een De'Longhi) een stuk lastiger.

Ik bestel mijn koffiebonen bij Fascino en ben nog verschillende soorten aan het uitproberen. Ik heb nog geen duidelijke favoriet, maar de Peru Monteverde vind ik erg lekker.

Tot nu toe vind ik de Jura J10 elke cent waard, maar het hangt natuurlijk af van je budget en wat je het waard vindt. Een extra voordeel: ik hoef geen cupjes meer in de prullenbak te gooien, en de koffiedrab kan gewoon in de groene container of in de tuin worden gebruikt. Dubbele win-win!
Dus moet je elke dag dat je een melkrecept gemaakt hebt het melksysteem met een reinigingstablet reinigen? Ik heb een instructiefilmpje bekeken en op zich valt dit allemaal best wel mee maar het reinigen heeft toch wel een extra handeling tov mijn Nespresso, die spoelt sowieso telkens na het melk stomen.
Spijtig dat ze voor zo'n bedrag en premium product niet om het toestel komen. Al denk ik wel dat er een Jura verkoper niet ver van bij mij thuis is dus dat valt op zich nog mee maar dan moet ik eerst eens navragen of die machines aanneemt om op te sturen voor te reinigen.

De Nespresso cupjes kunnen bij ons gewoon bij het 2 wekelijkse pmd ophaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ikbenben schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:14:
[...]

Dus moet je elke dag dat je een melkrecept gemaakt hebt het melksysteem met een reinigingstablet reinigen?
Dat lijkt me wat overdreven. Wat ik altijd even doe na een paar melkporties is gewoon het ‘warme melk’-programma (welke ik op 5sec heb ingesteld) met het slangetje in een glas met water. Dan spoelt het hele systeem schoon. Om de x dagen of weken een keer zo’n melkreiniger gebruiken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
fsfikke schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:25:
[...]

Dat lijkt me wat overdreven. Wat ik altijd even doe na een paar melkporties is gewoon het ‘warme melk’-programma (welke ik op 5sec heb ingesteld) met het slangetje in een glas met water. Dan spoelt het hele systeem schoon. Om de x dagen of weken een keer zo’n melkreiniger gebruiken.
Dat lijkt mij idd redelijk op deze manier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn2307
ikbenben schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:14:
[...]

Dus moet je elke dag dat je een melkrecept gemaakt hebt het melksysteem met een reinigingstablet reinigen? Ik heb een instructiefilmpje bekeken en op zich valt dit allemaal best wel mee maar het reinigen heeft toch wel een extra handeling tov mijn Nespresso, die spoelt sowieso telkens na het melk stomen.
Spijtig dat ze voor zo'n bedrag en premium product niet om het toestel komen. Al denk ik wel dat er een Jura verkoper niet ver van bij mij thuis is dus dat valt op zich nog mee maar dan moet ik eerst eens navragen of die machines aanneemt om op te sturen voor te reinigen.

De Nespresso cupjes kunnen bij ons gewoon bij het 2 wekelijkse pmd ophaling.
Zijn kleine melkreinigingspilletjes, waarvan je er een aantal gebruikt (zitten er best veel in een potje). Plus ik heb er nu zoveel, dat ik het wel regelmatig doe nu (einde van de dag) en omdat het vrij simpel is en het nooit kwaad kan. Hij spoelt sowieso extra na bij melkproducten, maar het is meer om het slangetje etc goed te reinigen.

En wat @fsfikke zegt kan indd ook nog. Nooit over nagedacht eigenlijk haha!
Pagina: 1