Eerste huis - hypotheekaanvraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldbr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 26-08 16:23
Hoi allemaal,

Ik heb al even gezocht maar kan het niet zo goed vinden op het forum.

Mijn vriendin en ik willen ons eerste huis kopen. De vraagprijs is € 300.000,-. Onze hypotheekadviseur heeft aangegeven dat hij de taxatie wel rond kan krijgen op € 325.000,-.

Hij heeft daarnaast ook aangegeven dat wij kunnen bieden zonder voorbehoud van financiering, hij is er van overtuigd dat we de hypotheek rond kunnen krijgen. Eerdere berekeningen voor onze maximale hypotheek kwam bij andere hypotheekadviseurs ook allemaal rond € 430.000,-. Daarbij gaf hij aan dat het tekenen van de koopovereenkomst wel gerekt kan worden tot de hypotheek rond is, maximaal een week verwacht hij.

Afgezien van het ethische gedeelte, ben ik benieuwd hoe jullie hier over denken. Wij vinden het toch best een risico om te bieden zonder voorbehoud van financiering, omdat de hypotheekadviseur 'denkt' het wel rond te krijgen. Daarnaast ben ik erg benieuwd wat er gebeurd als wij € 325.000,- bieden, dat bod geaccepteerd wordt en de uiteindelijke taxatie op bijvoorbeeld € 310.000,- uitkomt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Dan moet je 15k bijleggen uit eigen gelden. Dat moet geen probleem zijn lijkt me.

Verder kan niemand je een goed advies geven omtrent bieden zonder voorbehoud. Ik zou dat zelf ook spannend vinden maar als je ruimte meer dan 4 ton is zou het eigenlijk prima moeten kunnen. Maar is je baan zeker? Hebben jullie een vast contract? Lijken in de kast omtrent leningen? Etc…

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 29-11-2024 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:23
ldbr schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:49:
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat er gebeurd als wij € 325.000,- bieden, dat bod geaccepteerd wordt en de uiteindelijke taxatie op bijvoorbeeld € 310.000,- uitkomt.
Dit stukje is het makkelijkst... dan moet je zelf 15.000,-- bij leggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
"Onze hypotheekadviseur heeft aangegeven dat hij de taxatie wel rond kan krijgen op € 325.000,-. "

Deze zin snap ik niet of interpreteer ik verkeerd. Het is aan de taxateur om te beoordelen of er 325k uitrolt, daar heeft de hypotheekadviseur 0 invloed op.

Ik zou alleen bieden zonder voorbehoud financiering als je 1. Flink onder je maximale hypotheek zit en 2. Meer dan genoeg spaargeld hebt om een lagere taxatie op te vangen. Dus stel de taxatie valt laag uit (300k bij 325k bod): kan je dan ergens 25k vandaan toveren? Als jullie starters zijn met beide een vast contract en geen gekke dingen (leningen, BKR, ZZP constructies of gekke 0-uren contracten) dan is de financiering vaak relatief eenvoudig. Maar maak hier je eigen afweging in: je moet je er comfortabel bij voelen.

Verder is een hypotheek rondkrijgen in 1 week mogelijk, maar je moet dan echt àlle documenten al perfect klaar hebben liggen. Daarnaast hangt het ook veel af van de hypotheekverstrekker. Uit mijn ervaring zijn traditionele banken vaak wat trager, terwijl een partij als Neo Hypotheken al binnen 24 tot 48 uur een renteaanbod doet.

Ten slotte vind ik de bewering van de Hypotheekadviseur dat hij de hypotheek rond kan krijgen VOORDAT je de koopovereenkomst hebt getekend niet reëel en zelfs onmogelijk. Vrijwel elke hypotheekeverstrekker vraagt om een getekend koopcontract.

Daarnaast is de hypotheek regelen voordat er getekend is niet eens slim; een verkoper zou de deal nog kunnen afblazen of met een ander in zee gaan. Dan zit jij met een renteaanbod waar je van af moet, bij veel verstrekkers moet je dan een boete betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 29-11-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldbr
Dank voor de snelle antwoorden. Zij heeft een vast contract, ik een jaarcontract + intentieverklaring. Geen leningen/telefoons/iets wat lastig zou kunnen doen.

Wij hebben de middelen om eventueel bij te leggen, anders moet je ook geen huis kopen, maar wat nou als je geen eigen geld in het overbieden wil stoppen? Dat doen wij liever niet namelijk.
Op dit moment denken we er sterk aan om met voorbehoud van financiering te bieden, als de taxatie dan lager uitvalt, heb je dan een keuze naast eigen geld? Het lijkt mij dat je dan de gewenste financiering niet rond komt en je er nog onder uit kan, toch?
stin00 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:02:
Deze zin snap ik niet of interpreteer ik verkeerd. Het is aan de taxateur om te beoordelen of er 325k uitrolt, daar heeft de hypotheekadviseur 0 invloed op.
De hypotheekadviseur heeft, een voor hem bekende, taxateur besproken.
Ten slotte vind ik de bewering van de Hypotheekadviseur dat hij de hypotheek rond kan krijgen VOORDAT je de koopovereenkomst hebt getekend niet reëel en zelfs onmogelijk. Vrijwel elke hypotheekverstrekker vraagt om een getekend koopcontract.
Daar zeg je me wat inderdaad..

[ Voor 34% gewijzigd door ldbr op 29-11-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:26
ldbr schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:49:
Hoi allemaal,

Ik heb al even gezocht maar kan het niet zo goed vinden op het forum.

Mijn vriendin en ik willen ons eerste huis kopen. De vraagprijs is € 300.000,-. Onze hypotheekadviseur heeft aangegeven dat hij de taxatie wel rond kan krijgen op € 325.000,-.

Hij heeft daarnaast ook aangegeven dat wij kunnen bieden zonder voorbehoud van financiering, hij is er van overtuigd dat we de hypotheek rond kunnen krijgen. Eerdere berekeningen voor onze maximale hypotheek kwam bij andere hypotheekadviseurs ook allemaal rond € 430.000,-. Daarbij gaf hij aan dat het tekenen van de koopovereenkomst wel gerekt kan worden tot de hypotheek rond is, maximaal een week verwacht hij.

Afgezien van het ethische gedeelte, ben ik benieuwd hoe jullie hier over denken. Wij vinden het toch best een risico om te bieden zonder voorbehoud van financiering, omdat de hypotheekadviseur 'denkt' het wel rond te krijgen. Daarnaast ben ik erg benieuwd wat er gebeurd als wij € 325.000,- bieden, dat bod geaccepteerd wordt en de uiteindelijke taxatie op bijvoorbeeld € 310.000,- uitkomt.
De vraag die je je dient te stellen is: "kan ik de boeten ophoesten indien ik de financiering niet rond krijg?". Indien ja (in dit geval dus ca 32,5K), dan kun je dat geld gebruiken OF om de boete te betalen, OF om het gat tussen bod en financiering te dichten. Houdt er in het laatste geval rekening mee dat je de andere k.k. ook al dient te betalen.

Zonder financieringsvoorbehoud is best een beheersbaar risico, mits je een spaarpot hebt. Zonder bouwkundige keuring is een ander verhaal bij sommige woningen (hangt weer van de woning af).

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 23:41

Boost9898

Software developer

Ik zou echt nooit zonder voorbehoud bieden als het je eerste huis is. Bij een tweede woning zou het nog kunnen als je (dan huidige) woning eerst verkocht is. Maar in dit geval zou ik het niet doen, ook als dat je bod minder aantrekkelijk zou maken. Pro tip: een motivatiebrief door de bus bij de verkopers doen heeft er bij ons voor gezorgd dat we de woning mochten kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
ldbr schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:02:
Dank voor de snelle antwoorden. Zij heeft een vast contract, ik een jaarcontract + intentieverklaring. Geen leningen/telefoons/iets wat lastig zou kunnen doen.

Wij hebben de middelen om eventueel bij te leggen, anders moet je ook geen huis kopen, maar wat nou als je geen eigen geld in het overbieden wil stoppen? Dat doen wij liever niet namelijk.
Op dit moment denken we er sterk aan om met voorbehoud van financiering te bieden, als de taxatie dan lager uitvalt, heb je dan een keuze naast eigen geld? Het lijkt mij dat je dan de gewenste financiering niet rond komt en je er nog onder uit kan, toch?
Stel je biedt met voorbehoud 325k en de taxatie komt uit op 305k, dan zal de hypotheekverstrekker je hypotheekaanvraag van 325k afwijzen. Het onderpand is immers niet genoeg om de lening van de verstrekker te dekken.

Met deze afwijzing kan je aantonen dat je de financiering niet rond krijgt en de deal vernietigt wordt. Soms moet je voor de vorm het nog bij een 2e bank proberen, maar ook die zal je verzoek logischerwijs afwijzen.

Taxateurs komen trouwens opvallend vaak rond de transactieprijs uit, maar garanties zijn er nooit. Zeker bij echt gortig overbieden (en heel dik boven de WOZ) kan het nog wel eens nadelig uitpakken.

Onder aan de streep moet je gewoon kijken waar jullie je comfortabel bij voelen. Bieden met voorbehoud verkleind de koopkans wellicht iets, maar het is financieel (en emotioneel) gezien gewoon verreweg de veiligste en verstandigste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldbr
stin00 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:12:
[...]

Stel je biedt met voorbehoud 325k en de taxatie komt uit op 305k, dan zal de hypotheekverstrekker je hypotheekaanvraag van 325k afwijzen. Het onderpand is immers niet genoeg om de lening van de verstrekker te dekken.

Met deze afwijzing kan je aantonen dat je de financiering niet rond krijgt en de deal vernietigt wordt. Soms moet je voor de vorm het nog bij een 2e bank proberen, maar ook die zal je verzoek logischerwijs afwijzen.
Top, dankjewel! Dan kunnen wij dit weekend een weloverwogen keuze maken.

Aan de anderen ook bedankt voor de bijdrage _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ldbr schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:16:
[...]

Top, dankjewel! Dan kunnen wij dit weekend een weloverwogen keuze maken.

Aan de anderen ook bedankt voor de bijdrage _/-\o_ .
Als je nog gaat verbouwen kan dat nog helpen wat een deel van de toekomstige verbouwing kun je ook meetaxeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-09 15:47
Ander perspectief: ik heb zelf geboden zonder voorbehoud van financiering. Zelf heb ik de overweging gemaakt of ik dat risico wil dragen, en voor mij geldt dat ik het eigenlijk niet zie gebeuren dat de aanvraag door de mand valt. Ik heb een stabiele baan met vast contract en zit onder de max hypotheek (20% minder). Daarnaast heb ik genoeg eigen geld gespaard dat als het moet doen, ik een gat van 50k in de financiering kan dichten (niet dat ik het wil, maar als niet anders kan ben ik bereid het in te zetten).

Het is een stukje risicobereidheid en gevoel voor jezelf. Tevens zou je ook een bod onder voorbehoud van financiering voor een X bedrag kunnen doen. Dan zeg je eigenlijk, ik bied 3ton, maar ik heb maar financiering voor 2,5ton nodig. Dit moet je natuurlijk alleen doen als je ook echt dat gat tussen de twee bedragen in eigen handen hebt, anders kun je net zo goed zonder voorbehoud bieden.

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Houd er rekening mee dat het voor de verkopers veel interessanter is om een bod zonder voorbehouden te accepteren, ook al is het een lager bod.

In deze markt komt het vaak voor dat je zonder voorbehouden een bod doet om kans te maken op een huis. Als jullie het huis erg graag willen, zou ik zeker overwegen om zonder voorbehoud van financiering te bieden.
Je hypotheekadviseur, mits die lokaal is, weet wellicht ook wat meer over hoe het gaat in jullie dorp/stad.

Taxatie zou ik me weinig zorgen over maken, in deze markt is de waarde van een huis vaak 'wat de gek ervoor geeft' en volgt de taxateur dit vaak.

Maargoed, in mijn geval n=2. Dus check zeker met je adviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ldbr schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:02:

Dan bied je gewoon wel voorbehoud van financiering (en een ietwat grotere kans dat de verkopers misschien jouw bod minder interessant vinden)
Of heb je ook de altijd meest spaarzame optie: "Dan koop je helemaal geen huis"...

met alle respect, maar het klinkt een beetje alsof je nogal in een 'waarom-fase' zit die ook kleuters hebben, de hele tijd vragen stellen die best eenvoudig te beantwoorden zijn...

het kan zijn dat dat voortkomt uit onzekerheid, het is immers best een grote stap die je doet.
Ik zou je wel aanraden dan logisch en zakelijk te kijken wat de achterliggende grond is dat je je zo onzeker voelt...
-is dat wegens financiele redenen (je lijkt zelf gelijk al duidelijk aan te geven dat je genoeg financiele zekerheid hebt, en best een eventueel missend deel van de financiering met eigen geld kunt opvangen, op basis daarvan _kan_ dat dus niet de echte reden voor onzekerheid zijn)
of spelen er andere redene, zijn er mogelijk persoonlijke twijfels.of als laatste, mischien is je twijfel gewoon ongegrond en maak je jezelf erg moeilijk om niks.

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 29-11-2024 14:58 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldbr
RM-rf schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:53:
[...]

Dan heb je de altijd meest spaarzame optie: "Dan koop je helemaal geen huis"...
Die optie is er ook altijd inderdaad.
met alle respect, maar het klinkt een beetje alsof je nogal in een 'waarom-fase' zit die ook kleuters hebben, de hele tijd vragen stellen die best eenvoudig te beantwoorden zijn...
Het is voor zowel mij als mijn vriendin de eerste keer dat wij zo iets gaan doen, en als je een financiële verplichting aangaat van 30 jaar, doe ik dat graag weloverwogen.

Fijn dat het voor jou makkelijk te beantwoorden vragen zijn, voor ons wat minder. Vandaar dat ik het heb gevraagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:55
Los van de andere antwoorden zou ik niet teveel moeilijk doen over eventueel overbieden. Op het totaalplaatje maakt het 'weinig' uit en je zult dat bij andere woningen hoogstwaarschijnlijk ook moeten doen. Kijk naar het totaal wat je er aan uitgeeft en kijk naar wat je er voor terugkrijgt. Tenzij je spaargeld absoluut nodig hebt natuurlijk, maar persoonlijk zie ik geen reden dat niet uit eigen zak te doen.

Het is de eerste keer best spannend (tweede keer ook trouwens), maar wanneer alles achter de rug is kijk je daar wel anders op terug. Zo spannend is het eigenlijk niet. Er wordt duizenden keren per jaar verhuist en zelfs de meest simpele zielen kunnen gewoon een woning kopen.

Wanneer je zelf op de rem trapt en niet teveel durft uit te geven zul je misschien een woning moeten afwijzen, waar je anders heel gelukkig mee zou zijn. Het is goed om een weloverwogen beslissing te nemen, maar ik raad je aan niet te bang te zijn. Je hoeft echt niet all-in te gaan, maar juist op dit soort momenten die je waarschijnlijk niet al te vaak gaat doen is het handig om het onderste uit de kan te halen. En dat doe je door te investeren. Weinig mensen worden rijk of komen ver in het leven door terughoudend te zijn. Niet dat ik je wil pushen, maar ik voelde jaren geleden precies hetzelfde. En achteraf heb ik wel eens spijt omdat ik niet meer risico wilde nemen.

Maar doe wat goed voelt. Als het niet goed voelt moet je het niet doen uiteraard. Maar ik hoop dat je een andere kijk kunt waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ldbr schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:00:

Het is voor zowel mij als mijn vriendin de eerste keer dat wij zo iets gaan doen, en als je een financiële verplichting aangaat van 30 jaar, doe ik dat graag weloverwogen.

Fijn dat het voor jou makkelijk te beantwoorden vragen zijn, voor ons wat minder. Vandaar dat ik het heb gevraagd.
Ik vind het geen 'makkelijk' te beantwoorden vragen, maar ik vraag vooral na vanwege dat "weloverwogen" ... Dat vind ik namelijk juist ook belangrijk, maar mijn definitie is dan niet het vragen stellen om maar vragen te stellen, maard de _juiste_ vragen te stellen:

Dat lijk je namelijk niet te doen door allemaal twijfels te uitten over je financiele draagkracht, die je vervolgens schijnbaar probleemloos kunt beantwoorden met de vaststelling dat je dat eigenlijk prima _kunt_ dragen...
je hebt gewoon eigen geld dat je ook kunt aanspreken, je hebt een gezamelijk inkomen waarmee je ruim genoeg kunt lenen en zit nog lang niet op leen-limiet.

Ofwel, een 'eventueel' probleem is niet financieel... dan is de belangrijkste vraag om een wel-overwogen oordeel te vellen wat je het beste kunt doen, om vast te stellen waarvandaan je twijfels dan wel komen..
als je financiele situatie op zich best solide is.

Ik zou je aanraden dan te kijken naar een andere belangrijke grond waarom de aankoop van je huis een risico kan zijn, namelijk je persoonlijke situatie wat betreft de relatie en de levensfase... een aankoop zal hierop ook grote invloed hebben en als je financieel alles goed voor elkaar hebt, kan daar juist wel degelijk een risico liggen.

edit: nu ik erover nadenk, ik heb een andere grond voor twijfels eerder niet genoemd... misschien is het betreffende huis voor jezelf helemaal niet je 'wens-huis'?
ook dan is het goed eventueel op de rem te trappen, als je gevoelens daarover niet duidelijk genoeg zijn, en zoiets kan best de achterliggende reden zijn dat je toch twijfelt bij het financiele risico, dat 'dat' huis het voor jou misschien niet waard is.

of als laatste de optie die ik ook noem, het is gewoon 'twijfels om niks' ... ook dat is best mogelijk, en dat kan je verder zelf vast voor jezelf vaststellen (en goed bespreken met je partner, wat deze stap die je gaat zetten voor jullie samen en je toekomst betekent), maar denk er wel goed over na, en weeg de risico's 'weloverwogen' af...

[ Voor 19% gewijzigd door RM-rf op 29-11-2024 15:16 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:53
Bieden zonder voorbehoud is een extra risico, alleen jullie kunnen bepalen of jullie dat er voor over hebben.

Als jullie:
- beide een vast contract hebben
- max hypotheek circa 430k is
- vraagprijs 300k is
- bod circa 325k is
- jullie zelf voldoende spaargeld hebben om een eventueel verschil tussen bod en hypotheek bij te leggen

Dan is het risico al een stuk kleiner.

Vraagprijs van 300k zegt ook niet zoveel, als zo'n huis normaal 250k kost dan wordt taxeren op 325k wel een dingetje. Is 300k marktconform, dan zal taxeren op 325k wellicht wel lukken.

Het verschil tussen taxatie en jullie bod moet je eventueel zelf bijleggen. Houd ook rekening met bijkomende kosten koper.

Let ook op eventuele studieschulden, private lease of zaken op afbetaling. Als dat nog niet is meegenomen in de concept hypotheekberekeningen, dan moet je dat wel aangeven bij een definitieve aanvraag en keldert je maximale hypotheek met rassenschreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ldbr
RM-rf schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:10:
[...]

Ik vind het geen 'makkelijk' te beantwoorden vragen, maar ik vraag vooral na vanwege dat "weloverwogen" ... Dat vind ik namelijk juist ook belangrijk, maar mijn definitie is dan niet het vragen stellen om maar vragen te stellen, maard de _juiste_ vragen te stellen:

Dat lijk je namelijk niet te doen door allemaal twijfels te uitten over je financiele draagkracht, die je vervolgens schijnbaar probleemloos kunt beantwoorden met de vaststelling dat je dat eigenlijk prima _kunt_ dragen...
je hebt gewoon eigen geld dat je ook kunt aanspreken, je hebt een gezamelijk inkomen waarmee je ruim genoeg kunt lenen en zit nog lang niet op leen-limiet.

Ofwel, een 'eventueel' probleem is niet financieel... dan is de belangrijkste vraag om een wel-overwogen oordeel te vellen wat je het beste kunt doen, om vast te stellen waarvandaan je twijfels dan wel komen..
als je financiele situatie op zich best solide is.

Ik zou je aanraden dan te kijken naar een andere belangrijke grond waarom de aankoop van je huis een risico kan zijn, namelijk je persoonlijke situatie wat betreft de relatie en de levensfase... een aankoop zal hierop ook grote invloed hebben en als je financieel alles goed voor elkaar hebt, kan daar juist wel degelijk een risico liggen.

edit: nu ik erover nadenk, ik heb een andere grond voor twijfels eerder niet genoemd... misschien is het betreffende huis voor jezelf helemaal niet je 'wens-huis'?
ook dan is het goed eventueel op de rem te trappen, als je gevoelens daarover niet duidelijk genoeg zijn, en zoiets kan best de achterliggende reden zijn dat je toch twijfelt bij het financiele risico, dat 'dat' huis het voor jou misschien niet waard is.

of als laatste de optie die ik ook noem, het is gewoon 'twijfels om niks' ... ook dat is best mogelijk, en dat kan je verder zelf vast voor jezelf vaststellen (en goed bespreken met je partner, wat deze stap die je gaat zetten voor jullie samen en je toekomst betekent), maar denk er wel goed over na, en weeg de risico's 'weloverwogen' af...
Sorry, ik ging niet zo lekker op
'waarom-fase' zit die ook kleuters hebben
Hoogstwaarschijnlijk is het ook 'twijfels om niks', voortkomend uit de vragen waar ik geen antwoord op had, zoals wat nou als je geen eigen geld wil inleggen.
Nu wij daar antwoord op hebben kunnen we, in combinatie met de andere tips en opmerkingen, er even rustig over nadenken hoe we het willen aanvliegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Boost9898 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:04:
Ik zou echt nooit zonder voorbehoud bieden als het je eerste huis is.
Waarom niet? Als je vooraf een goede risico-afweging maakt, en de middelen hebt om die risico's af te vangen, waarom zou je het dan niet doen?

Of je de middelen nu contant op je bank hebt staan, of in (verwachte) overwaarde van een eigen woning maakt natuurlijk niks uit.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-09 15:47
Ik wil nog wel iets toevoegen, de twijfels die je voelt herken ik wel van mijn eerste bezichtigingen. Ik twijfelde heel erg over een bod, toen een ietwat laag bod gedaan en deze was niet geaccepteerd. Resultaat: ik was opgelucht. Blijkbaar wilde ik die woning helemaal niet maar was ik een beetje meegenomen in de gekte.

Uiteindelijk meer bezichtigd en op een woning uitgekomen waar ik super graag wil wonen. Ik voelde me gelijk op mijn gemak binnen tijdens de bezichtiging waardoor ik bereid was een scherp bod te doen (wat ook een paar duizend boven de verwachte taxatie ligt, omdat ik het de woning waard vind).

Zoals eerder genoemd door een andere tweaker, weet je zeker dat je deze woning wilt? Of is er iets aan de woning wat je niet lekker ligt, maar je misschien niet kunt duiden?

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ldbr schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:21:
[...]

Sorry, ik ging niet zo lekker op
[...]

Hoogstwaarschijnlijk is het ook 'twijfels om niks', voortkomend uit de vragen waar ik geen antwoord op had, zoals wat nou als je geen eigen geld wil inleggen.
Sorry dat ik het zo stelde en ik kan begrijpen dat het overkwam alsof ik dat als belediging bedoelde, maar dat was niet mn bedoeling...
ik wilde vooral uitleggen dat je in een soort van 'vragen-om-te-vragen-fase' leek te zitten, maar de vragen die je stelde eerder weinig logisch waren. In het duits dat ik normaal vooral spreek is er een specifiek woord voor, de 'trotzphase', welk lastig naar nederlands te vertalen is, mijn verwijzing naar 'kleuters die steeds vragen stellen, is bedoeld als verwijzing naar die 'trotzphase'
Vooral omdat je zelf al je gestelde vraag in de eerstvolgende post al zelf kon ontkrachten (of je de financiele draagkracht hebt, die heb je immers en dan is het zelfs niet eens een zo verkeerde investering om eigen geld in te leggen, het rendement van een eigen huis is veelal groter dan gewoon banksparen).
Of anderen een vraag stellen over iets dat 100% je eigen afweging zal zijn (wel of niet je eigen geld inleggen)

Niemand 'dwingt' je die koop aan te gaan, maar als je dit weloverwogen moet doen en enkel naar het financiele aspect kijkt, is er verder geen 'risico', maar gewoon meerdere opties, die zelf weeer voordelen of nadelen hebben:

optie 1) je doet het bod zonder voorbehoud van hypotheek
optie 2) je kiest wel voor voorbehoud van hypotheek
optie 3) je doet geen bod

bij optie 1 zal je als je vervolgens de hypotheek niet volledig rondkrijgt, hooguit kunnen opzeggen met een boete... of de koop laten doorgan met het inleggen van een beetje eigen geld,m dat je volgens eigen zeggen wel hebt.
Of je dat doet is gewoon jouw afweging

optie 2 heb je ook de zekerheid dat je de koop kunt afzeggen als je de hypotheek niet volledig rondkrijgt, na een lagere taxatie dan verwacht.
het nadeel is wel dat er een kans is dat de verkopers biedingen met voorbehoud niet zo graag zien en de voorkeur geven aan een bieding zonder voorbehoud, zelfs als die 'iets' lager zou zijn

Dat zijn gewoon jouw afwegingen, die je verder allemaal heel logisch en objectief op een rijtje kunt zetten.
echter, mijn indruk is dat je je vooral op de vraagstelling an sich leek te richten en minder op de verder makkelijke antwoorden

[ Voor 13% gewijzigd door RM-rf op 29-11-2024 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
ldbr schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:00:
[...]Het is voor zowel mij als mijn vriendin de eerste keer dat wij zo iets gaan doen, en als je een financiële verplichting aangaat van 30 jaar, doe ik dat graag weloverwogen.
Ik verbaas me erover dat mensen dergelijke simpele vragen dan hier stellen i.p.v. aan hun hypotheekadviseur. 'Wat gebeurt er als de taxatie lager is?', ja dan moet je bijleggen. Over bieden zonder voorbehoud zie je in de eerste reacties al:

- Doen want je kan het prima dragen
- Doen, want je moet min of meer wel in deze markt
- Doe wat je zelf wil
- Doen, maar wel met een bedraggrens
- Eerste huis zou ik nooit doen
- Doe wat goed voelt

Wat ben je nu effectief mee opgeschoten?

Die verplichting van 30 jaar ga je alleen aan als de hypotheekaanvraag rond is, dus of je wel of niet met voorbehoud gaat bieden is eigenlijk niet zo relevant in dat licht bezien. Wel of je misschien naast de pot gaat pissen omdat je teveel twijfels hebt. Laat je door een professional voorlichten (die je daar ook voor betaalt), die kan alle scenario's met je uitwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Je hebt uit meerdere bronnen de kennis dat je 430k zou kunnen lenen, dus 325 zou altijd moeten lukken. Dat is een belangrijke eerste afweging om zonder voorbehoud te bieden.

Vervolgens maak je je zorgen over de taxatie. Zoals gezegd, als jij voor 325 koopt en het hok is maar 315 waard volgens de taxatie, mag je zelf die 15k ophoesten.
Als je dat niet wilt, is er een alternatief: de koop alsnog ontbinden. Dat kost je dan waarschijnlijk wel 10% van de afgesproken prijs, oftewel 32,5k. Ik zou wel weten wat ik zou kiezen :P

Maar goed, alles staat of valt dus met hoe bang je bent voor een lage taxatie. Zijn er in dezelfde buurt relatief recent vergelijkbare huizen verkocht? Zoek dat eens uit, en kijk naar de prijzen waarvoor ze verkocht zijn. Dat is het eerste wat een taxateur doet, overigens.

Als je, bij wijze van spreke, een 2-onder1-kap koopt, en de identieke andere helft is vorig jaar voor 350k verkocht, dan hoef je je niet druk te maken dat een taxatie onder de 325 uitkomt.

Wil je die moeite niet doen, of kun je geen verkochte huizen in de buurt vinden, dan is de grote vraag alleen maar in hoeverre je je hypotheekadviseur vertrouwt. Daar kunnen wij via ons scherm niks zinnigs over zeggen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:13

de Peer

under peer review

coazter schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:40:
[...]

Ik verbaas me erover dat mensen dergelijke simpele vragen dan hier stellen i.p.v. aan hun hypotheekadviseur. 'Wat gebeurt er als de taxatie lager is?', ja dan moet je bijleggen. Over bieden zonder voorbehoud zie je in de eerste reacties al:

- Doen want je kan het prima dragen
- Doen, want je moet min of meer wel in deze markt
- Doe wat je zelf wil
- Doen, maar wel met een bedraggrens
- Eerste huis zou ik nooit doen
- Doe wat goed voelt

Wat ben je nu effectief mee opgeschoten?

Die verplichting van 30 jaar ga je alleen aan als de hypotheekaanvraag rond is, dus of je wel of niet met voorbehoud gaat bieden is eigenlijk niet zo relevant in dat licht bezien. Wel of je misschien naast de pot gaat pissen omdat je teveel twijfels hebt. Laat je door een professional voorlichten (die je daar ook voor betaalt), die kan alle scenario's met je uitwerken.
En het is ook geen 30 jaar verplichting.
Je kunt het huis gewoon op elk moment verkopen.
ook kun je eerder aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milaat
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-12-2024
Je kan ook een zogenaamde biedverzekering krijgen. *knip* spam Zij zullen dan vooraf jouw financiële situatie onderzoeken en per woning kijken of zij kunnen garanderen dat je zonder financieringsvoorbehoud kan bieden. Je krijgt hiervoor dan ook de garantie dat ALS de financiering niet lukt zij ook de boete op zich nemen van 10% van de koopsom. Je loopt dus geen enkele risico.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 17-12-2024 10:42 . Reden: spam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:10
stin00 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:02:
"Onze hypotheekadviseur heeft aangegeven dat hij de taxatie wel rond kan krijgen op € 325.000,-. "

Nou dan heb ik nieuws voor je, woningen worden vaak getaxeerd op semi afgesproken prijzen. Die natuurlijk wel enigszins redelijk zijn maar het is allemaal handjeklap en achterdeurtjes werk in hypotheek en taxatieland.

Het is overigens ook mogelijk om te bieden zonder voorbehoud van een gedeelte van de financiering, als je zeker weet dat je 200.000 krijgt kun je ook bieden met voorbehoud van 100.000

[ Voor 13% gewijzigd door No Hands op 17-12-2024 10:52 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:16
Welk voordeel denk je er zelf bij te hebben om zonder voorbehoud te bieden? De toegevoegde waarde voor de verkopers is beperkt, toegevoegde waarde voor jezelf is niet aanwezig. De kopers zullen (lijkt mij) het hoogste bod kiezen in plaats van een lager bod zonder voorbehoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:53
Divak schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:17:
Welk voordeel denk je er zelf bij te hebben om zonder voorbehoud te bieden? De toegevoegde waarde voor de verkopers is beperkt, toegevoegde waarde voor jezelf is niet aanwezig. De kopers zullen (lijkt mij) het hoogste bod kiezen in plaats van een lager bod zonder voorbehoud.
Dat hoeft helemaal niet. Je verkoopt je woning, vraagprijs 325k en je krijgt een bod van 355 zonder voorbehoud of 360k met voorbehoud voor financiering. Met het accepteren van het eerste bod heb je zekerheid dat je van je woning af bent, zekerheid dat je een planbare periode dubbele lasten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-09 23:27

Jorissie87

No diggity

Boost9898 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:04:
Ik zou echt nooit zonder voorbehoud bieden als het je eerste huis is. Bij een tweede woning zou het nog kunnen als je (dan huidige) woning eerst verkocht is. Maar in dit geval zou ik het niet doen, ook als dat je bod minder aantrekkelijk zou maken. Pro tip: een motivatiebrief door de bus bij de verkopers doen heeft er bij ons voor gezorgd dat we de woning mochten kopen.
Wij hebben dit destijds juist wel gedaan bij onze eerste woning. We zochten in Utrecht dus de concurrentie was moordend. We wisten dat we inclusief spaargeld meer dan 500K probleemloos konden redden maar omdat we niet in een gouden kooi wilden eindigen en in de toekomst kids wilden waarbij we minder gaan werken zochten we een woning van 300-350K. De verkopende partij wilde het onderste uit de kan en potentiele kopers maximaal tegen elkaar op laten bieden. De sleuteloverdracht van zijn nieuwe woning stond echter al 3 maanden later op de planning dus stiekem had hij ook veel baat bij zekerheid. Het was uiteindelijk de verkopende makelaar die hem overtuigd heeft met ons bod in zee te gaan omdat wij zonder voorbehoud kochten. Daardoor was hij bij zijn nieuwe woning ook een stuk zekerder.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:13
Onze hypotheekadviseur kwam met een soortgelijk voorstel. Alleen ging het hem niet om het rekken van de tekendatum om hypotheek rond te krijgen: dat heeft geen zin, je hebt een getekend koopcontract nodig.
Wel kon hij in de drie dagen wettelijke bedenktijd de hypotheek rondkrijgen. Dus vrijdag getekend, maandag bindende hypotheekofferte in de mail. Dan weet je zeker dat het niet meer mis kan gaan. Als hij die op maandagmiddag nog niet had gehad voor ons, hadden we nog overwogen toch niet met de verkopers in zee te gaan.

Helemaal fair? Tja, ik weet het niet. Het was wel de mogelijkheid voor ons om zonder voorbehoud een kans te maken in deze markt in een van de grotere steden van NL.

En hypotheekadviseur kende ook 2 taxateurs en kon van alle huizen die we hebben bezichtigd vooraf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aangeven wat de taxateur voor elkaar kon krijgen. Wij wisten dus bijna zeker wat de taxatie ging worden bij twee partijen.
Pagina: 1