Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:32
Ik ben een aantal maanden geleden vader geworden. Nu mijn vriendin weer terug aan het werk is, ben ik juist begonnen aan mijn ouderschapsverlof. Ik werk nu 4 dagen per week en die ene vrije dag wordt tegen 70% salaris vergoedt. Mijn werkgever heeft de uitkering aangevraagd bij het UWV en heeft het totale bedrag voor mijn hele verlof in 1 keer ontvangen. Ikzelf laat elke maand aan HR weten hoeveel dagen verlof ik die maand heb opgenomen en dat verrekenen ze met mijn salaris. Tot zover niks geks.

Er valt mij nu echter iets op aan mijn loonstrook dat ik nu al een paar maanden over het hoofd heb gezien (ja, ik kijk er wel elke maand naar). Ik dacht dus dat ik ook minder vakantiegeld zou opbouwen, maar ik zie nu dat de reservering over mijn volledige salaris wordt opgebouwd. Is dat wel correct? Op deze link van de Rijksoverheid zeggen ze alleen maar "de vakantieopbouw loopt gewoon door" maar ze leggen niet uit over welk bedrag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Vakantiegeld opbouw zal niet 100% zijn, maar iets minder omdat 1 dag in de week 70% uitgekeerd wordt.

Wat je wel vaak ziet is dat de werkgever er voor kiest gewoon 100% vakantiegeld op te bouwen.

zie https://cbbs.nl/blog/betaald-ouderschapsverlof/ onder het kopje opbouw vakantiegeld.

[ Voor 166% gewijzigd door de Peer op 29-11-2024 13:15 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
de Peer schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:02:
Vakantiegeld opbouw zal niet 100% zijn, maar iets minder omdat 1 dag in de week 70% uitgekeerd wordt.

Wat je wel vaak ziet is dat de werkgever er voor kiest gewoon 100% vakantiegeld op te bouwen.

zie https://cbbs.nl/blog/betaald-ouderschapsverlof/ onder het kopje opbouw vakantiegeld.
Die link had ik inderdaad ook gevonden, maar dan zal mijn werkgever tot de laatste categorie horen. Mijn loonstrookje laat mijn volledige brutosalaris zien met daarop het ouderschapsverlof als correctie op het brutoloon (net zoals pensioenpremie zeg maar, die overigens ook nog gebaseerd is op mijn 100% salaris). Doordat ik nu eens narekende hoeveel de reservering vakantie is en dat 8% van mijn volledige loon blijkt te zijn vroeg ik mezelf af of ze niet mijn "nieuwe" brutosalaris hadden moeten laten zien zonder correcties, maar blijkbaar dus niet. Prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 10:07
Vld1989 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:44:
Op deze link van de Rijksoverheid zeggen ze alleen maar "de vakantieopbouw loopt gewoon door" maar ze leggen niet uit over welk bedrag.
De "vakantieopbouw" in deze zin betekend jouw verlofrecht, niet jouw salaris of vakantietoeslag op het salaris. De verlofopbouw vind bij betaald ouderschapsverlof volledig plaats.

Hoeveel vakantietoeslag jij krijgt over de uren betaald ouderschapsverlof is afhankelijk van de cao en jouw werkgever. De standaardregeling van de WBO is immers: geen salaris maar een uitkering van het UWV. Misschien is er in jouw cao wel bepaald dat de vakantietoeslag 100% blijft of misschien heeft jouw werkgever besloten om de vakantietoeslag aan te vullen tot 100%.

Edit: in mijn cao kennen wij betaald ouderschapsverlof op basis van de WBO, betaald ouderschapsverlof op basis van de cao en mogen wij deze 2 rechten combineren tot 1. In alle drie de situaties gelden verschillende afspraken over het doorbetalingspercentage van het salaris en vakantietoeslag.

[ Voor 12% gewijzigd door GertjanO op 29-11-2024 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01:21
Hoe dan ook, ik denk dat je HR afdeling je hier het beste antwoord op kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
GertjanO schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:28:
[...]

De "vakantieopbouw" in deze zin betekend jouw verlofrecht, niet jouw salaris of vakantietoeslag op het salaris. De verlofopbouw vind bij betaald ouderschapsverlof volledig plaats.

Hoeveel vakantietoeslag jij krijgt over de uren betaald ouderschapsverlof is afhankelijk van de cao en jouw werkgever. De standaardregeling van de WBO is immers: geen salaris maar een uitkering van het UWV. Misschien is er in jouw cao wel bepaald dat de vakantietoeslag 100% blijft of misschien heeft jouw werkgever besloten om de vakantietoeslag aan te vullen tot 100%.

Edit: in mijn cao kennen wij betaald ouderschapsverlof op basis van de WBO, betaald ouderschapsverlof op basis van de cao en mogen wij deze 2 rechten combineren tot 1. In alle drie de situaties gelden verschillende afspraken over het doorbetalingspercentage van het salaris en vakantietoeslag.
We hebben geen CAO, alleen een personeelshandboek. Daarin staat alleen het volgende omschreven over geboorteverlof:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Over vakantiegeld staat er ook niets bijzonders:

Members only:

Hieruit kan ik dus niet echt opmaken wat nou eigenlijk de bedoeling is als ik eerlijk ben..
whatyoudoing schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:33:
Hoe dan ook, ik denk dat je HR afdeling je hier het beste antwoord op kan geven.
Ik zal het eens navragen, al hoop ik dat ze het dan niet gaan aanpassen en andere collega's die al van geboorteverlof genoten hebben geld terug gaan vragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01:21
Je kan natuurlijk ook je kop houden, net als je andere collega's ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-05 15:12
Hmm, mij is verteld door WG, hebben tevens geen CAO dat: De dagen dat ik ouderschapsverlof heb ik geen vakantiegeld opbouw vanuit werkgever omdat er ook al vakantiegeld in het bedrag vanuit het UWV zou zitten.

Heb hier toen ook vragen over gesteld en toen is mij dit uitgelegd door onze administratie icm uitleg van UWV:

Dat dagbedrag ad € Dagbedrag C heeft het UWV als volgt bepaald.

Jouw brutoloon ad. [Loon A] is verhoogd met 8% vakantiegeld. [Loon A] * 1,08 is [Loon B].
Dit gedeeld door de 21,75 dagen waar het UWV mee rekent is [Dagbedrag A].
Daar 70% van is [Dagbedrag B], wat afgerond is op hele [Dagbedrag C].
Dat wil zeggen dat die [Dagbedrag C] inclusief vakantiegeld is.
Dat bedrag ad [Maanduitkering A] wat jij ook noemde is dus inclusief vakantiegeld.
Exclusief vakantiegeld bedraagt dit: [Maanduitkering B].
Er is door de loonadministratie gehanteerd [Maanduitkering C].

Als je interesse hebt in de som incl de bedragen mag je mij altijd een privé bericht sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
Klein beetje heen en weer ge-DM'ed met @targaryanwolf en hoewel onze loonstroken er qua opbouw behoorlijk hetzelfde uitzien, gaan beide werkgevers blijkbaar toch nogal verschillend om met het vakantiegeld. En nu ik wat extra dingen heb nagerekend zijn er nog wel meer afwijkingen, al zijn die allemaal redelijk klein.
Ik ben zelf financial, maar HR/salarisadministratie is iets waar ik me totaal niet mee bezig hou en toch wel een vak apart, maar dat neemt niet weg dat ik door mijn achtergrond wel alles wat met cijfers te maken heeft 100% wil kunnen doorgronden :P

Members only:

@targaryanwolf heeft zijn salarisstrook met mij gedeeld (en die ga ik uiteraard niet hier delen), daar is de opbouw exact hetzelfde. Dus met zijn "echte" bruto salaris en een correctie daarop om tot een gross salary for wage tax te komen. Toch heeft hij als ik het goed begrijp geen 8% vakantiegeld ontvangen over 12x zijn bruto salaris, maar is daar ook een correctie op geweest.

Members only:

Maar goed, inmiddels gaat het meer over mijn onvoldane gevoel dat ik als financial heb dan dat ik benieuwd ben naar de regeltjes, dus ik ga gewoon eens op onderzoek uit bij HR :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-05 15:12
@targaryanwolf heeft zijn salarisstrook met mij gedeeld (en die ga ik uiteraard niet hier delen), daar is de opbouw exact hetzelfde. Dus met zijn "echte" bruto salaris en een correctie daarop om tot een gross salary for wage tax te komen. Toch heeft hij als ik het goed begrijp geen 8% vakantiegeld ontvangen over 12x zijn bruto salaris, maar is daar ook een correctie op geweest.
Klopt onze administratie man geeft aan dat de verlofdagen vanuit het UWV inclusief vakantiegeld zijn, dit heeft hij zo van het UWV doorgekregen, indien het het anders ik verneem ik dat graag en dan hoor ik ook graag waarom :+ zodat ik hiermee terug kan naar onze administratie man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
Nog een beetje verder gesproken met @targaryanwolf. Onze beide loonstroken zien er qua opbouw exact hetzelfde uit, allebei hebben we geen CAO en allebei onze personeelshandboeken hebben alleen hele algemene bewoordingen als "we volgen de wet" en "je krijgt 8% vakantiegeld over je bruto maandsalaris" zonder specifieke bewoordingen over opbouw van vakantiegeld.

Members only:

Maar goed, wat ik zei, het is inmiddels gewoon een onvoldaan gevoel dat ik met mijn achtergrond niet precies weet waarom de cijfertjes zijn zoals ze zijn :P
targaryanwolf schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:13:
[...]

Klopt onze administratie man geeft aan dat de verlofdagen vanuit het UWV inclusief vakantiegeld zijn, dit heeft hij zo van het UWV doorgekregen, indien het het anders ik verneem ik dat graag en dan hoor ik ook graag waarom :+ zodat ik hiermee terug kan naar onze administratie man.
Op de site van de Overheid staat ook dat die uitkering inclusief vakantiegeld is, dus ik denk dat jouw werkgever in principe goed zit. Ik ga het hier toch eens aan HR vragen, hun kennende zijn ze niet zo dat ze ineens dingen gaan inhouden hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vld1989 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:42:
Op de site van de Overheid staat ook dat die uitkering inclusief vakantiegeld is, dus ik denk dat jouw werkgever in principe goed zit. Ik ga het hier toch eens aan HR vragen, hun kennende zijn ze niet zo dat ze ineens dingen gaan inhouden hoor :+
HR is niet hetzelfde als Payroll. Geen idee hoe groot je werkgever is maar het klinkt een beetje (en ik doen wat aannames) dat salarisverwerking door HR erbij gedaan wordt. Dit zijn precies de zaken die salarisadministratie een echt vak maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
PolarBear schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:39:
[...]

HR is niet hetzelfde als Payroll. Geen idee hoe groot je werkgever is maar het klinkt een beetje (en ik doen wat aannames) dat salarisverwerking door HR erbij gedaan wordt. Dit zijn precies de zaken die salarisadministratie een echt vak maken.
Niet zo heel groot, mannetje of 65. HR is 1 persoon, payroll wordt extern gedaan in principe, maar wel via die ene persoon. Die meldt dus iedereen aan daar met brutosalaris, rapporteert hoeveel reiskosten/thuiswerkvergoeding iedereen moet krijgen, rapporteert welke inhoudingen (voor bijvoorbeeld boetes met leaseauto's) er plaats moet vinden en al dat soort zaken.
Pagina: 1