• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:51
GertjanO schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:28:
[...]

De "vakantieopbouw" in deze zin betekend jouw verlofrecht, niet jouw salaris of vakantietoeslag op het salaris. De verlofopbouw vind bij betaald ouderschapsverlof volledig plaats.

Hoeveel vakantietoeslag jij krijgt over de uren betaald ouderschapsverlof is afhankelijk van de cao en jouw werkgever. De standaardregeling van de WBO is immers: geen salaris maar een uitkering van het UWV. Misschien is er in jouw cao wel bepaald dat de vakantietoeslag 100% blijft of misschien heeft jouw werkgever besloten om de vakantietoeslag aan te vullen tot 100%.

Edit: in mijn cao kennen wij betaald ouderschapsverlof op basis van de WBO, betaald ouderschapsverlof op basis van de cao en mogen wij deze 2 rechten combineren tot 1. In alle drie de situaties gelden verschillende afspraken over het doorbetalingspercentage van het salaris en vakantietoeslag.
We hebben geen CAO, alleen een personeelshandboek. Daarin staat alleen het volgende omschreven over geboorteverlof:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Over vakantiegeld staat er ook niets bijzonders:

Members only:

Hieruit kan ik dus niet echt opmaken wat nou eigenlijk de bedoeling is als ik eerlijk ben..
whatyoudoing schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:33:
Hoe dan ook, ik denk dat je HR afdeling je hier het beste antwoord op kan geven.
Ik zal het eens navragen, al hoop ik dat ze het dan niet gaan aanpassen en andere collega's die al van geboorteverlof genoten hebben geld terug gaan vragen :P

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:51
Klein beetje heen en weer ge-DM'ed met @targaryanwolf en hoewel onze loonstroken er qua opbouw behoorlijk hetzelfde uitzien, gaan beide werkgevers blijkbaar toch nogal verschillend om met het vakantiegeld. En nu ik wat extra dingen heb nagerekend zijn er nog wel meer afwijkingen, al zijn die allemaal redelijk klein.
Ik ben zelf financial, maar HR/salarisadministratie is iets waar ik me totaal niet mee bezig hou en toch wel een vak apart, maar dat neemt niet weg dat ik door mijn achtergrond wel alles wat met cijfers te maken heeft 100% wil kunnen doorgronden :P

Members only:

@targaryanwolf heeft zijn salarisstrook met mij gedeeld (en die ga ik uiteraard niet hier delen), daar is de opbouw exact hetzelfde. Dus met zijn "echte" bruto salaris en een correctie daarop om tot een gross salary for wage tax te komen. Toch heeft hij als ik het goed begrijp geen 8% vakantiegeld ontvangen over 12x zijn bruto salaris, maar is daar ook een correctie op geweest.

Members only:

Maar goed, inmiddels gaat het meer over mijn onvoldane gevoel dat ik als financial heb dan dat ik benieuwd ben naar de regeltjes, dus ik ga gewoon eens op onderzoek uit bij HR :P
Pagina: 1