Splitsen 1 gezinswoningen

Pagina: 1
Acties:

• Tonto
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-11-2024
Zoals iedereen weet is er een enorm probleem op de woningmarkt. Heel veel ouderen waarvan de kinderen zijn uitgevlogen wonen nog steeds in een een gezinswoning. Een van die ouderen ben ik. Mijn vrouw en ik voorzien een probleem in de toekomst qua mobiliteit en willen graag een gelijkvloerse woning. Helaas is dat voor ons ook geen haalbare zaak. Ouderen hebben net als jongeren een probleem met vinden van een passende woning.

Wij wonen in een een gezinshoekwoning in Amsterdam. Als wij niets kunnen vinden hebben wij nagedacht over het splitsen van de woning. Boven etage bestaat uit 3 slaapkamers en een zolder met dakkapel waar ook kan worden geslapen. De twee grote slaapkamers zijn samen te voegen tot woonkamer en keuken, ongeveer 50 m2. Opgang, gezien de hoekwoning zou via aan trap buitenzijde muur kunnen. Beneden zou een aanpassing nodig zijn voor slaapkamer en douche.

Om dit te kunnen regelen heb je een vergunning bank en gemeente nodig. Bank is geen probleem als je de bovenetage verkoopt, ongeveer 250000 euro.
Gemeente Amsterdam is het grote probleem. Aanvragen vergunning 400€. Bouwtekening 1500€, wordt standaard 2 keer afgewezen dus nog 2 x 15000€. Inspraak Omwonenden en procedures 10000 €. Kosten verbouwing 100000 €. Subsidie gemeente 0,0 als je al toestemming krijgt.
Wat is jullie reactie hierop.

Toto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou zeggen. Hoe gehorig is de verdiepingsvloer? En denk nu eens in dat daar 3 kinderen rond springen en personen op hakken rondlopen de hele dag?. Ik zou het niet willen, alleen daarom al, laat staan de kosten.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 07:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

In Amsterdam is dit veel gedaan in het verleden en het kan interessant zijn. Hou ook rekening met notariskosten voor een splitsingsakte en indien van toepassing moet de VVE hier ook mee instemmen.

Ook al je voorzieningen moet je opnieuw aanvragen, elektra, gas etc. Althans, ik neem aan dat je niet zelf de administratie wil gaan doen. Hier zitten forse doorlooptijden en kosten aan.

Qua gehorigheid, zou wel adviseren om alle vloeren en leidingen goed te isoleren, ook die trap kan eventueel gehorigheid geven. Een appartementencomplex heeft toch andere eisen aan vloeren dan een eengezinswoning.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Tonto schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:03:

Gemeente Amsterdam is het grote probleem. Aanvragen vergunning 400€. Bouwtekening 1500€, wordt standaard 2 keer afgewezen dus nog 2 x 15000€. Inspraak Omwonenden en procedures 10000 €. Kosten verbouwing 100000 €. Subsidie gemeente 0,0 als je al toestemming krijgt.
Wat is jullie reactie hierop.

Toto.
Mij klinkt dit vooral een beetje als een overdreven zieligheidsverhaaltje.

Vergunning aanvragen is volgens je berekening 400+1500 en vervolgens beweer je plots dat dit2x 15.000 euro zou zijn..
verder, haal je plots vanuit het niks een kostenpost 'Omwonenden en procedures' die je plots 10.000 zou kosten

Dat je verbouwing misschien 100.000 kost is niet de schuld van de gemeente en de wens dat de gemeente een verbouwing zou subsidieren is al helemaal vergezocht.

Als je een woning bezit die duidelijk te groot is en je wilt de woning opsplitsen en vervolgens bv de helft verhuren is dat een prima model om winst op te maken, dat de vergunning aanvragen 400 kost is de enige echt feitelijke 'overheids'-kostenpost die je noemt en gezien de winst-mogelijkheid haal je dat met een halve maandhuur er al weer uit.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Tonto
Betonnen vloer, ondervloer onder je vloer, hoor je beneden niets. Kosten, Amsterdam denk mee in oplossen woonprobleem help mee. Ik wil uiteindelijk best de subsidie terugbetalen bij verkoop benedenetage. Geld jan ik niet meenemen als ik mijn oogjes sluit.

• Tonto
Foutje, 15000 heeft een 0 teveel. Is geen zieligverhaaltje. Ik denk dat heel veel jongeren graag een bovenwoning in Amsterdam voor 250000 € willen kopen. Ik splits de woningkosten op basis van eco omische verkoopprijs, anders gaat de bank niet akkoord. Mocht je dit zien als verdien model? Laat ik dit zeggen, geld interesseert mij geen hol. Als ik niets kan vinden ben ik bereid mijn woning te verbouwen zodat iemand anders, zelfs met 3 kinderen, woonruimte kan krijgen. Huurprijs volgens de bank is 6% woningwaarde 250000 is 1250€ per maand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wat is het probleem? Je maakt 120.000 aan kosten en na verkoop verdien je 250.000. Dat is 130.000 winst.

Tsja, je moet wat moeite doen voor de vergunning. Is dat het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-06 21:11
Schakel een adviseur en architect in die ervaring hiermee hebben. Dit is vaak genoeg gedaan in Amsterdam, dus er zijn voldoende ervaren professionals. Zoals hierboven aangeven, goede investering om (veel) winst te genereren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou beginnen met de huisvestingsveroordening (met name pagina 13)

In amsterdam moet de orginele woning 200m2 zijn (grond gebonden) of 100m2 (appartement) om te mogen splitsen. als je daar niet aan voldoed moet je van goede huizen komen om een plan te maken wat wordt goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:36

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tonto schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:03:
Beneden zou een aanpassing nodig zijn voor slaapkamer en douche.
Alternatief is om niet te splitsen, en enkel deze aanpassing te doen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:41
Question Mark schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:04:
[...]

Alternatief is om niet te splitsen, en enkel deze aanpassing te doen.
Ik ga er in deze vanuit dat TS de inkomsten uit verkoop van bovenverdieping nodig heeft om de aanpassingen op de BG te bekostigen? Anders zou je toch wel enkel je hypotheek kunnen ophogen en de aanpassingen maken.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:36

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Davidshadow13 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:08:
[...]
Ik ga er in deze vanuit dat TS de inkomsten uit verkoop van bovenverdieping nodig heeft om de aanpassingen op de BG te bekostigen? Anders zou je toch wel enkel je hypotheek kunnen ophogen en de aanpassingen maken.
Dat zal TS aan moeten geven. Het is wel een veel minder aangrijpende verbouwing, en het voorkomt "gedoe" rondom vergunningen.

Daarnaast... TS kan de (boven)woning pas verkopen ná splitsing, terwijl de verbouwing eerst gefinancierd moet worden. Ik kan mij voorstellen dat de bank minimaal eerst het vergunningstraject wil afwachten voordat er iets van een overbruggingskrediet afgesloten kan worden. TS rekent bijna 15K voor dat traject. Voor dat geld kun je al aardig wat wandjes plaatsen.

TS geeft ook nog eens aan dat het hem niet om het geld te doen is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-06 21:09
Valt nog mee, bij ons in het brababtse Someren ben je 62.500 euro kwijt voor een extra huisnummer bij woningsplitsing. En dan moet je nog verbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:06
Ben je bereid om Amsterdam te verlaten?

Huizen in Amsterdam zijn momenteel goud waard. Met de overwaarde die vrij komt bij verkoop kan je prima meedoen in de biedoorlog op de woningmarkt in een gemeente waar de prijzen lager liggen.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1