• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@Brilsmurfffje Klopt, hoewel ik enerzijds naar specs kijk natuurlijk, moet voor mij het gevoel ook goed zijn en dat begint bij het merk. Ik heb wel een zwak voor Sony en met bijv. Nikon heb ik echt niks. Tuurlijk weet ik ook wel dat ze goed spul maken en dat er altijd scenario's zijn waar een specifieke Nikon camera de beste camera is. Tegelijkertijd denk ik dan ook maar: iets waar je al een zwak voor hebt ben je ook sneller vergevingsgezind bij bepaalde minpunten, terwijl ik persoonlijk in dit voorbeeld bij een Nikon dan misschien in mijn hoofd zou zeggen: zie je wel, ik had een Sony moeten kopen. Terwijl het totaal ongegrond is, maar puur een gevoel.

Anyway, qua glas, ergonomie en bouwkwaliteit is dat wel een punt waarop ik om ben gegaan naar de a6600. De IBIS, weather sealing, stevige body, goede grip en houvast, het flip schermpje en de fijne kitlens en goede prijs nu hebben mij over de streep getrokken.

En overigens is hij nu ook echt besteld. Mijn getreuzel de afgelopen dagen heeft er wel voor gezorgd dat ik nu 5 werkdagen moet wachten, maar ook daar geldt: heb nu wel mijn favoriete camerawinkel waar ik in het verleden beide camera's heb gekocht gekozen, scheelde maar €9 met Amazon die de absoluut goedkoopste was, heb daarmee ook 5 jaar garantie en wat andere kleine extra's. En wat is een weekje wachten nou?

Ben het met je eens met de Fuji's: ik heb er in de winkel 2 in mijn handen gehad en qua camera vind ik ze gaaf, zeer uitgebreid, uitgebreider nog dan Sony en die old school look is echt onovertroffen in mijn ogen, maar qua prijs heb ik een setje zitten maken en ik kwam maar €200 goedkoper uit dan bij Sony met de a6600. En dan zijn er wel 2 grote minpunten: m4/3 als sensor is gewoon wat minder capabel en de grip was echt matig, heel klein ondanks dat het een serieus stevige/zware camera is voor het formaat.

Grappig dat je over de RX100M5 begint, ik heb z'n grootvader liggen: de allereerste RX100. Ik was het vergeten te melden, maar toen mijn vorige camera's eruit gingen kwam ik deze hier in V&A tegen van iemand die een hele rits dikke camera's had en veel natuurfoto's maakte en heb die toen ervoor in de plaats genomen. Eerste paar jaar veel gebruikt, tot de iPhone hem eigenlijk benaderde qua kwaliteit. Je kan er inderdaad nog steeds prachtige foto's mee maken.

Hier een random voorbeeld die nog op mijn laptop stond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhsB_5YNGWYgr_dlklloUCjiHok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sksEfxcINbR2ObCBtsVAMns3.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1