Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toom_xray
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-08 18:42
Ik heb het plan om 18 zonnepanelen van 435Wp (Jinko) op mijn zuidoostdak te plaatsen, maar ik twijfel nog over de keuze van de omvormer. Ik heb de mogelijkheid om een Growatt 7000 omvormer te plaatsen, of twee omvormers van 3600Wp (er zijn veel merken om uit te kiezen).
Daarnaast ben ik van plan om mijn schuurtje te verbouwen en daar ook 3600Wp zonnepanelen op één fase aan te sluiten, wat de 3x25A aansluiting bijna volledig zal benutten.
Heeft iemand advies over wat ik het beste kan kiezen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:27
Of: alles op 1 3 fase omvormer, dus DC kabel tussen de 2 gebouwen leggen

Of 3 enkelfase.

Anders zit je op die ene fase over de 5,7 kW (25A) heen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welke richting liggen ze op het schuurtje?
Ik mis ook de helling.

Ken je sunnydesignweb al? Het grote SMA topic
Of pvcalc? https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toom_xray
Bedankt voor jullie waardevolle ideeën al denk ik dat 30 dc kabel (heen en terug) wel erg lang is.
De helling van ons huis is 45 graden en op het schuurtje is de hellingshoek 8 graden in de richting van het zuidwesten. Ik heb de SMA-tool geraadpleegd, die een omvormer van 8 kW aanbeveelt, aangezien er geen 7 kW variant beschikbaar is. Daarnaast heb ik ook de PVcalc-tool gebruikt, die een maximaal vermogen van 6375 WP aangeeft op basis van historische data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toom_xray
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOQFcdTsuwOl1AG7YC59nZtwbUE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AcWxTGfbcZnbUoPvwVO5tSIZ.jpg?f=user_large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toom_xray
Zijn er technische nadelen aan het gebruik van twee 1-fase omvormers? Het voordeel is dat de startspanning van de 3,6 kW omvormer 100 Vdc is, terwijl de startspanning van een 3-fase omvormer vaak rond de 200 Vdc ligt. Als ik de rest van het huis voorlopig op de 2-fase aansluit, lijkt me dat voor nu de ideale oplossing, aangezien ik momenteel toch geen 3-fase apparaten gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb hier ook 3x 1-fase hangen. (2x zuid schuindak en 1x noord schuindak(

Kan prima. De slimme meter gooit toch alles op 1 hoop qua verbruik.
Je kan op noord ook nog een rijtje kwijt als je zou willen. De stringlengte hoeft niet lang te zijn op een 1-fase omvormer tov een 3-fase omvormer qua voltages

Het wordt wat lastiger om als je wilt gaan regelen op terugleveren, met het oog op de toekomst op terugleverboetes.
Dan is 1 omvormer makkelijker te implementeren, of je stuurt alle 3 gewoon tegelijk aan
(modbus tcp SMA gebruik ik icm home assistant, maar growatt kan het ook via modbus RTU)

Voorbeeldje mixed (bij iemand)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olrju40gNurxRZQmV8EEbWHCCJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdZQg3dq7EEj5tweYvWSqmkG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toom_xray
Dat is inderdaad een goed punt m.b.t. het aansturen!
Ronald hierboven heeft me wel aan het denken gezet. Ik zou ook kunnen overwegen om een Goodwe GW12KSDT-20 12kW omvormer te nemen, die beschikt over een shadow mode. Op die manier zou ik de 18 panelen aan de voorkant kunnen aansluiten op string 1 en de 12 panelen op het schuurtje op een later moment op string 2 kunnen aansluiten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
12 KW is nogal watt.

Waarom zo een zware?
Een 10 KW zal op de meeste dagen prima voldoen zonder aftoppen.
Goodwe staat niet bekend als makkelijk te besturen volgens mij. (maar laatste tijd ook niet in verdiept)

En een aiko 455 Wp paneel is nog wat kleiner (1757 x 1134)
https://www.stralendgroen...tar-abc-full-black-455wp/
Toch weer iets meer Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhWMfBRQqx6tSBGLYGqNdGwwOM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yB825cjPb0LaEjwGRucxldjM.jpg?f=fotoalbum_large

En doe eens gek:
nog 12 erbij op noordwest is dan ook mogelijk dmv polystring (zelfde hoeveelheid panelen in een string parallel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymB-8OT5dhdfMLnJqF33VY75LHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvjrroY9C0iN88aosFehzRSA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2024 09:36 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:27
Als sunny design 7kW adviseert dan is een 12kW omvormer geen handig plan.

Met name bij veel SMA omvormers, zeker de 3 fase, is de minimum Vmppt erg hoog, waardoor langere strings nodig zijn om goed schaduw beheer te hebben.

3 fase vraagt sowieso om langere strings.

Lange DC kabel is geen technisch probleem.
Ik heb 20m mid string in een solaredge systeem wat zelfs afgeraden is (einde string wordt niet als probleem gezien)

En lang DC traject is gunstiger dan een lang AC traject ivm netcongestie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toom_xray
De grote hybride omvormers (>8 kW) hebben een startspanning van 180 Vdc. Als ik de 18 panelen in één string aansluit, lijkt het me geen probleem om die startspanning te halen. Maar is het zo dat grote omvormers minder efficiënt werken als ze niet op volle kracht draaien?
Pagina: 1