Warmtepomp Xtend: Aanvoerwater max 32°, cv moet vaak helpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienezz
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb een vraag over mijn warmtepomp (Xtend). Het aanvoerende water wordt niet warmer dan 32°C. Is dit normaal? Ik merk dat de cv-ketel daarom vaak bijspringt, zelfs bij een buitentemperatuur van 5 graden. Klopt dit, of wijst dit op een probleem?

Ik hoor graag ervaringen of advies van anderen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajwKXluVry-FH5TwpQ3XPqMB5xM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hCY199DpHOI1OiyDkbIhH23l.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEAWF2UDKERYbMNLeWC9s0OB7Bs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0FRpkaigsKjevkrD4TXbTr2i.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Je bent onder setpoint. Als een hybride binnen zoveel tijd het setpoint niet haalt dan gaat de CV er bij...
Blijkbaar kan je wel 5kW wegzetten bij 32 graden... Dat is op zich heel positief ;-)

Dus gebruik minimaal tot geen verlaging van de doel temperatuur... Dan ga je zoveel mogelijk op de veel goedkoper draaiende warmtepomp verwarmen en gaat de CV alleen bij als er meer vermogen nodig is dan de WP kan maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 27-11-2024 16:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:43
Hoe zijn je instellingen?

Wat is je max aanvoer temperatuur ingesteld?

Wanneer mag je ketel bijschakelen, bij welke buitentemperatuur?

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Streefwaarde is 52 graden, maar je kan 5 kW kwijt bij 32 graden.
Je hebt dus vloerverwarming, dus je stooklijn staat veel te hoog.
Met een mengverdeler gaat de mengthermostaat dicht als de CV ketel gaat helpen dus schiet de temperatuur snel omhoog een de ketel weer uit -> dat zijn de piekjes.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Oja, je vertelt niets over je huis, maar voor veel rijtjeshuizen is 5 kW genoeg om het zonder gas te doen als je maar hooguit 1 graad nachtverlaging doet.
En zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Laat je de Xtend een constante temperatuur in je huis maken of heb je ingewikkelde klokprogramma's die ineens een temperatuurstijging vragen? Dat laatste is lastig voor een warmtepomp, je kan beter een constante temperatuur aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienezz
Ronald schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:49:
Je bent onder setpoint. Als een hybride binnen zoveel tijd het setpoint niet haalt dan gaat de CV er bij...
Blijkbaar kan je wel 5kW wegzetten bij 32 graden... Dat is op zich heel positief ;-)

Dus gebruik minimaal tot geen verlaging van de doel temperatuur... Dan ga je zoveel mogelijk op de veel goedkoper draaiende warmtepomp verwarmen en gaat de CV alleen bij als er meer vermogen nodig is dan de WP kan maken.
Bedankt voor je antwoord, Onze thermostaat (Google Nest) staat altijd op 21 graden. Onze warmtepomp gaat rond 22u vaak aan tot een uur of 5 in de ochtend en dan de rest van de dag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienezz
Proton_ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:04:
Oja, je vertelt niets over je huis, maar voor veel rijtjeshuizen is 5 kW genoeg om het zonder gas te doen als je maar hooguit 1 graad nachtverlaging doet.
En zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Bedankt voor je bericht. Wij wonen in een hoekwoning die volledig is voorzien van vloerverwarming. Ons huis heeft HR+++ glas en spouwmuurisolatie, waardoor het goed geïsoleerd is.

Onze thermostaat (Google Nest) staat standaard ingesteld op 21 graden. Overdag is onze warmtepomp niet actief; deze gaat pas aan aan het einde van de avond en werkt doorgaans tot ongeveer 5 uur ’s ochtends. Overdag blijft de temperatuur in onze woonkamer stabiel, ook wanneer de warmtepomp niet draait.

Kun je ons adviseren waar we de stooklijn op zouden moeten instellen voor een optimale werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Rienezz Neem Fullpower in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp" (eigenlijk dat hele topic) eens door :)

Ik heb geen ervaring met de Xtend en niet met de Nest dus kan je verder niet helpen met hoe je dan de boel kan instellen, mijn opmerkingen tot zover zijn dan ook algemene warmtepomptechniek/tuning.
a2aan in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp" is niet heel hoopgevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:59
Rienezz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:03:
[...]

Bedankt voor je bericht. Wij wonen in een hoekwoning die volledig is voorzien van vloerverwarming. Ons huis heeft HR+++ glas en spouwmuurisolatie, waardoor het goed geïsoleerd is.

Onze thermostaat (Google Nest) staat standaard ingesteld op 21 graden. Overdag is onze warmtepomp niet actief; deze gaat pas aan aan het einde van de avond en werkt doorgaans tot ongeveer 5 uur ’s ochtends. Overdag blijft de temperatuur in onze woonkamer stabiel, ook wanneer de warmtepomp niet draait.

Kun je ons adviseren waar we de stooklijn op zouden moeten instellen voor een optimale werking?
De Xtend werkt standaard met een ruimte temperatuur regeling. Al kan een stooklijn ook. Of een combi van beiden.

Wat ik zie aan jouw plaatjes is dat het setpunt niet wordt gehaald. Daardoor lijkt de Nest steeds meer vragen. Als dat te lang duurt of als de afwijkin re groot is, dan wordt de ketel bijgeschakeld.

De Xtend levert 5kWatt. Dus hij draait maximaal.

Uit je plaatjes maak ik op dat alles goed werkt.

Ik las een opmerking ovet de Nest icm de Xtend. Sommige versies sturen geen kamertemperatuur setpunt en actuele waarde. Dat lijkt deze wel te doen. Zo in eerste instantie geen probleem met de Nest.

Wat was je gasverbruik voor plaatsing van de Xtend?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneHart
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13-04 15:47
Via: mydevice (xtend app) kan je het bijverwarmen van de cv ketel beinvloeden.

Als je parameter P102 (bivalent instellen,boven deze temperatuurwaarde mag de cv ketel niet bijverwarmen) in stel op b.v. 0 gr C zal de cv ketel niet boven de 0 gr bijverwarmen. De WP zal tot de 0gr het alleen moeten doen, beneden de 0gr zal de cv ketel wel gaan bijverwarmen.

Let wel op dat je deze instelling iets bij moet stellen, afhankelijk van de isolatiewaarde en condities in huis.
Pagina: 1