Synology ds923 of zelfbouw truenas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:49
Ik ben aan het overwegen om een NAS (Synology ds923+) aan te schaffen.

Maar stel mijzelf ook de vraag om zelf iets samen te stellen en voor een 'truenas' systeem te gaan..

De reden van de twijfel:

Ik heb dringend een backup systeem nodig (NAS)
Maar ik speel ook graag met docker , VM's, ...

Op dit moment heb ik een oude laptop die HomeAssistant in een ProxMox VM draait.
mijn kennis is echter zeer beperkt en vooral gebaseerd op youtube tutorials. (Ik heb dat systeem nu wel al meerdere jaren stabiel draaien)

Indien ik voor een Synology NAS ga, moet ik nog altijd die oude Laptop gebruiken voor HomeAssistant (HomeAssistant OS draaien op Synology nas is dacht ik niet mogelijk/wat beperkter naar functionaliteit)

Vandaar de twijfel om voor een zelfbouw systeem te gaan die dus ook goed als NAS werkt en waar ik volwaardige VM's kan op draaien..

Wat ik wil:
- standaard NAS functionaliteit,
- 1 VM met HomeAssistant OS (linux)
- 1 extra ubuntu OS (voor extra dockers / spielerei)
- Plex of JellyFin (en dus ook de verschillende movie/serie softwares ;) )

Wat leuk zou zijn:
- HomeAssistant Voice assistant kunnen draaien hierop (snelle reactie / alsook algemene vragen/ ..)

Wat heel leuk zou zijn, maar vermoedelijk buiten budget valt:
- Frigate kunnen draaien op dit systeem (gezichtsherkenning / nummerplaat herkenning / ..)

Dus voor wat ik zou willen.. zou het jammer zijn geld te geven aan een Synology NAS als ik voor een beetje meer, heel wat meer functionaliteit zou hebben..

Budget (exlusief opslag HDD's, wat waarschijnlijk 3X een WD Red van 6TB zal worden )
€600 - €900

(bij voorkeur in een 2U case te monteren)

Wat ik dus niet weet:
1) Zijn mijn wensen mogelijk voor dat budget? --> indien niet dan stopt het en zal het toch gewoon een synology worden
2) welke hardware heb ik hiervoor nodig.

Beste antwoord (via thomke op 06-12-2024 08:49)

• Wesley
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 19:51
Je vraagt lijkt veel op die van mij in dit topic: Thuisserver / NAS

Ik ga uiteindelijk waarschijnlijk voor iets als dit gaan (ga deze week bestellen ergens afhankelijk van eventuele BF kortingen nog):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Tray€ 128,16€ 128,16
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 88,99€ 88,99
1BehuizingenChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 59,85€ 59,85
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 CO€ 27,99€ 27,99
1VentilatorsArctic F14 PWM PST CO Zwart, 140mm€ 11,95€ 11,95
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 118,40€ 118,40
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,90€ 59,90
1SSD'sLexar NM620 2TB€ 104,90€ 104,90
Totaal€ 600,14

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 16:48
Ik kan je misschien wat tips geven omdat ik ervaring heb met beide. Ik heb een aantal jaren Truenas gedraaid maar ben uiteindelijk overgestapt op een Synology 920+.
De reden waarom ik overgestapt ben is uiteindelijk tijd geweest. Ik heb eigenlijk te weinig kennis van dit soort systemen maar ben wel technisch handig en vind het leuk. Zodoende is het me ook goed gelukt een een Truenas systeem op te zetten middels tutorials etc. Was vooral leuk om het werkende te krijgen maar zodra het draaide heeft het ook onderhoud nodig. Af en toe bij upgrades etc liep ik tegen problemen aan. Dan is het vooral veel googlen op foutmeldingen en hoop je het zo gefixt te krijgen. Dat kwam altijd op momenten dat ik er eigenlijk geen tijd voor had. Tegelijkertijd was ik wel erg afhankelijk van het systeem voor backups en plex etc.

Vandaar uiteindelijk de overstap naar synology waarbij ik dus niet meer zelf het systeem draaiende hoef te houden want Synology zorgt gewoon dat de basis functionaliteit blijft werken.

Als reactie op wat je precies wilt:
Ik heb zelf op de Synology een VM draaien met homeassistant. Dit was eerst in een docker maar sind Synology USB passthrough heeft uitgeschakeld voor docker ben ik over gemoeten. Plex is een standaard add on van Synology, werkt gewoon uit de download winkel. Verder is het dus ook mogelijk om andere VM's/dockers aan te maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 19:51
Je vraagt lijkt veel op die van mij in dit topic: Thuisserver / NAS

Ik ga uiteindelijk waarschijnlijk voor iets als dit gaan (ga deze week bestellen ergens afhankelijk van eventuele BF kortingen nog):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Tray€ 128,16€ 128,16
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 88,99€ 88,99
1BehuizingenChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 59,85€ 59,85
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 CO€ 27,99€ 27,99
1VentilatorsArctic F14 PWM PST CO Zwart, 140mm€ 11,95€ 11,95
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 118,40€ 118,40
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,90€ 59,90
1SSD'sLexar NM620 2TB€ 104,90€ 104,90
Totaal€ 600,14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:31
Ik zit op dit moment ongeveer met hetzelfde dilemma. Ik heb begin dit jaar een 1U server gebouwd op basis van TrueNAS met een Intel N100 boardje van Asrock. En een tweetal SSD's voor storage. Ben wel gecharmeerd van ZFS, vandaar ook TrueNAS.

De Intel N100 ondersteunt echter geen ECC. Wat wel jammer is voor een NAS/TrueNAS. Dit kan wel op basis van AMD Ryzen, maar dan heb je een losse GPU nodig (alleen Ryzen PRO APU's hebben ECC support). Ook wil ik graag tenminste 2.5Gbps networking, en ITX boardjes (meeste Jonsbo NAS cases zijn op basis van ITX) hebben een enkel PCI Express slot. Dus dan zit je al weer aan M-ATX vast en een grotere case.

Een snelle berekening gemaakt via de pricewatch, dan kom ik toch al snel uit bij wat een DS923+ nu kost Black Friday.

Maar als je sneller networking wilt op Synology kost dat ook nog ruim 100 euro zie ik net.

[ Voor 5% gewijzigd door PluueeR op 27-11-2024 21:13 . Reden: Iets met 100 euro. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:03
thomke schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:39:

Wat heel leuk zou zijn, maar vermoedelijk buiten budget valt:
- Frigate kunnen draaien op dit systeem (gezichtsherkenning / nummerplaat herkenning / ..)
Om je verwachting vast wat te managen. Nummerbord en gezichtsherkenning zal/is te gedetailleerd je zult eerder moeten denken aan auto en persoonsherkenning.

Alsnog beide kunnen met de door @Wesley genoemde i5. Die heb ik ook in mijn server zitten en daar doe ik auto en persoonsherkenning op 7 camera's. Omdat dit een heftig proces heb ik een Google Coral toegevoegd aan de server, waardoor de CPU gemiddeld 25% a 30% belast wordt.

Daarnaast heb ik alle zaken draaien die je noemt in je post dus de build die genoemd wordt is een prima optie! Afhankelijk van je case moet je wellicht nog wat zaken schuiven en veranderen.

Als OS heb ik geen echte voorkeur, zelf gebruik ik Truenas en Unraid naast elkaar. Als je voor Unraid kiest dan kun je wellicht nog wat winnen door geen 2tb ssd te nemen maar twee kleinere en die inzetten voor je cache.