Advies gevraagd: bekabelde access points of mesh?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelkamen
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 16:24
Hi,

We hebben momenteel internet van Ziggo.
Vanaf het modem gaan een aantal UTP kabels naar de eerste verdieping en de zolder, voor bedrade aansluiting van SmartWifi pods van Ziggo, en uiteraard de aansluiting van mijn pc.

We willen waarschijnlijk overstappen naar glasvezel van Odido.
Odido heeft ook wifi versterkers, maar ik zit er over te denken om m'n netwerk los te maken van het provider modem en zelf iets neer te leggen.
Een aantal collega's hebben aangeraden een mesh netwerk te installeren.

Heeft dat voordelen als ik toch al kabels heb liggen? Kan ik niet beter een wifi router nemen, uitgebreid met twee access points die bekabeld worden aangesloten?

Zo ja, wat zou een goede set zijn?

Thanks!
CJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:07

franssie

Save the albatross

Bedraad is altijd beter, en dat heb je al dus Mesh is een achteruitgang.
Er is een Odido Glas topic, daar komt vast wel voorbij welke routers je kan aansluiten op het glas en welk VLAN etc je moet instellen.

edit: [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 27-11-2024 12:16 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelkamen
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 16:24
franssie schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:15:
Bedraad is altijd beter, en dat heb je al dus Mesh is een achteruitgang.
Er is een Odido Glas topic, daar komt vast wel voorbij welke routers je kan aansluiten op het glas en welk VLAN etc je moet instellen.

edit: [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Thanks!
Ik had in gedachten om gewoon een wifi router achter het Odido router te hangen, maar ik lees dat wordt aangeraden om gewoon het Odido router te vervangen.
Ik zie in het topic niet zo gauw hardware die wordt aangeraden, maar ga nog wat verder lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36
michaelkamen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:31:
Ik had in gedachten om gewoon een wifi router achter het Odido router te hangen, maar ik lees dat wordt aangeraden om gewoon het Odido router te vervangen.
Tenzij je speciale wensen/eisen stelt hebt zie ik geen reden om de Odido router te vervangen?
Je hebt overal al bekabeling liggen dus een of meerdere AP's is dan toch de meeste logische/efficientste oplossing?
Als je nog een router hebt liggen kan je deze inderdaad als AP inzetten.
Zelf doe ik dat hier ook bij mijn Ziggo modem/router WiFi aangevuld met een mix van Powerline en bedrade KPN versterkers/AP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

michaelkamen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:31:
[...]

Thanks!
Ik zie in het topic niet zo gauw hardware die wordt aangeraden, maar ga nog wat verder lezen.
De vraag is wat je exact wilt bereiken.

Als je managed WiFi, dus alle WiFi vanuit centraal punt beheerd wilt hebben, met slimme features om apparaten te steeren, moeten alle AP's aan dat systeem meedoen. Kies je ervoor om niet het systeem van je provider te gebruiken, dan kan de WiFi van het apparaat van je provider niet meedoen aan het systeem wat je aanschaft en kun je het dus ook niet meer (goed) gebruiken voor WiFi. Maar dat gaat alleen over WiFi. Ik lees niets in wat je schrijft over routerfunctionalliteit die niet voldoet.

Je zou dus prima Odido router/gateway kunnen blijven gebruiken als router, maar dan met WiFi uit, en alle WiFi door een door jouzelf uit te kiezen systeem te laten doen.

Wanneer zou je wel een eigen router moeten willen gebruiken?
Als je iets nodig hebt wat het standaardapparaat van Odido (meestal een of andere Zyxel iirc, kwalitatief prima, maar vrij beperkt qua functies) niet kan. Als je bijvoorbeeld een gastennetwerk wilt, of netwerktoegang (bedraad en draadloos) wilt kunnen regelen per gebruiker, dan betekent dat onder de motorkap vaak VLANs en heb je een andere router nodig. Ook als je kiest voor een WiFi-systeem met dergelijke features ingebouwd, is het vaak nodig een apparaat uit dat systeem als router in te zetten.

Wanneer moet je oppassen als je een eigen router overweegt?
- als je vaste telefonie van je provider gebruikt.
- als je liniaire televisie van je provider gebruikt.
Beide zijn in beginsel wel mogelijk achter eigen router, maar stellen meer eisen dan je misschien zou verwachten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Je kan natuurlijk ook de wifi van odido of ziggo uit zetten en dan alleen je eigen access-points gebruiken (liefst bekabeld), daar heb je geen eigen router voor nodig.

Belangrijk is om te weten wat je exact wil bereiken. Router van ziggo en odido kan je waarschijnlijk beiden het zelfde subnet laten routeren en als je dan je eigen wifi oplossing hebt dan heb je hooguit nog wat DHCP reserveringen nodig voor apparaten die altijd het zelfde IP moeten hebben in de meeste gevallen maar of dat voor jou ook geldt weet ik natuurlijk niet.

[ Voor 54% gewijzigd door k-janssen op 27-11-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36
k-janssen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:21:
Je kan natuurlijk ook de wifi van odido of ziggo uit zetten en dan alleen je eigen access-points gebruiken (liefst bekabeld), daar heb je geen eigen router voor nodig.
Ja , dat is het meest logische/praktische natuurlijk, AP's neerzetten.
Maar waarom dan niet ook je provider router WiFi gebruiken als deze toch al aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Je kan het aan laten staan maar als er een verschil is met hoe het AP(deel van de router) om gaat met clients dan kan je onvoorspelbaar gedrag krijgen. Dit is nou net één van de voordelen van een wifi oplossing (ongeacht of het mesh is) de AP’s werken min of meer samen en vullen elkaar aan. Mijn ervaring is dat je het beter uit kan zetten of anders een andere SSID instellen zodat een cliënt het niet als één locatie/netwerk ziet
Pagina: 1