Tomtom welke kopen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:17
Hoi,
Mijn zus wil graag een TomTom kopen voor in haar auto. Ze wil daarvoor niet haar mobiel gebruiken.
VRAAG is nu... Welke koop ik voor haar?
Ik zie door de bomen het bos niet meer en kon nergens een duidelijke totaal uitleg vinden. Vandaar dat ik hierover een topic open. (hoop dat ik in het juiste forum zit)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zie dus verschillende TomToms. Best prijsverschil ook. Ik kijk dan bij de anwb in dit geval.
Ze wil gewoon met een personenauto rijden in Nederland en daarbij flitsers en actuele verkeersinformatie ontvangen.

Als dan bijvoorbeeld kijk nu de TomTom Go Classic, dan lees ik dat je dan een werkende mobiel er naast moet houden voor de live services? (verkeersinformatie).
Dat wil ze dus niet, ze wil gewoon alles in 1 tomtom, geen gedoe met een mobiel.

En hoe zit het met de abonnementen?
Krijg je elk jaar gratis kaart updates als je een TomTom koopt of zit daar ook verschil in? En met flitsers? En met de actuele verkeersinformatie? En wat zijn de extra kosten per onderdeel?

Zijn dat allemaal abonnementen die je dan afsluit bij tomtom?
Ik mis het overzicht. Het staat nergens duidelijk vind ik. Graag hulp indien mogelijk. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Harribo op 27-11-2024 10:02 ]

Beste antwoord (via Harribo op 15-01-2025 16:16)

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 08:26
Enige goede antwoord hier is gewoon toch smartphone gebruiken, idealiter i.c.m. CarPlay/Android Auto. Tijden veranderen, als je niet met je tijd mee gaat, moet je genoegen nemen met een TomTom die verouderde en niet live kaarten heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Travelan op 15-01-2025 16:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-06 14:04
Als dan bijvoorbeeld kijk nu de TomTom Go Classic, dan lees ik dat je dan een werkende mobiel er naast moet houden voor de live services? (verkeersinformatie).
Dat wil ze dus niet, ze wil gewoon alles in 1 tomtom, geen gedoe met een mobiel.
Dat is toch ook wel logisch? Of er moet een TomTom zijn waar een simkaart in kan, maar lijkt mij niet rendabel.
Ze wil gewoon met een personenauto rijden in Nederland
Volgens mij reduceerd dat je keuzen tussen de Go Classic & Go Navigator.

En het verschil zit volgens mij alleen maar in het formaat, en beeld kwaliteit.
800 x 480 (TN) vs 1080p IPS bijvoorbeeld.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:29
Is live informatie essentieel, dan ontkom je niet aan mobiel gebruik, of wil je een maandelijks abbonement erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 19:15
Er zijn er met onbeperkte updates en flitsers. Geen simkaart nodig, gaat via RDS oid.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-06 11:27
Toch even inhaken ... Je zus wilt niet haar mobiele telefoon gebruiken? Terwijl daar goede gratis navigatie apps op te krijgen zijn (ik vermoed een iPhone of Android telefoon) en met Flitsmeister ze gratis op te hoogte is van flitspalen en andere zaken op de weg. Alles wat de TomTom kan doet de telefoon toch inmiddels beter en ook goedkoper? Zo niet misschien is dit dan een optie. /s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lijkt dat TomTom alleen nog via telefoon verkeersinfo ophaalt. De Garmin Drive 53 doet het nog via RDS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06 09:13
De iets oudere modellen hebben volgens mij gewoon een SIM kaart. Zoals de GO 5000 en 5100. Beide heb ik hier en daar is verder geen verbinding voor nodig om de verkeer en flitsers te krijgen. Een abo was toen ook niet nodig maar op de nieuwere modellen is life time geen optie meer geloof ik.

Als je naar de vergelijkingstabel onderaan kijkt heb je overal je smarthphone nodig voor de verkeersinformatie, dan kun je net zo goed de goedkoopste nemen voor sporadisch navigeren.
https://www.tomtom.com/nl...car-gps/go-classic/#5inch

Of je koopt de Tomtom App voor je GSM, die werkt net zo goed en is stukken goedkoper voor een heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
rvrbtcpt schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:40:
Of je koopt de Tomtom App voor je GSM, die werkt net zo goed en is stukken goedkoper voor een heel jaar.
En werkt met Android Auto / Apple Car Play :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrbtcpt
njitter schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:48:
[...]

En werkt met Android Auto / Apple Car Play :)
Yep, daarom ligt mijn Tomtom ook meer stof te happen. Bij IBood krijg je soms een aanbieding voor de TomTom app voor 50cent voor een heel jaar. Dan is de keuze voor je gemaakt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-06 12:22
Een TomTom heeft verbinding nodig met een mobiel om de actuele verkeersinfo en flitsers op te kunnen halen. Normaal gesproken stel je dat één keer in, en klaar. Dus het is niet dat je elke keer ook je mobiel actief moet hebben, die kan je gewoon in je tas laten zitten. Zolang die maar wel ook in de auto is, als je de TomTom wil gebruiken.
Zelf vind ik de navigatie van TomTom beter dan Google maps, het verschil zit mijn inziens toch dat TomTom betere verkeersinfo heeft, en daar beter mee rekent. Niet dat Googlemaps slecht is, maar mijn voorkeur voor navigatie is toch een TT systeem. (al dan niet via een app of los kastje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:57

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou zelf eerder voor een lose Android Auto/Apple Carplay scherm gaan (voor een paar tientjes te vinden op Aliexpress) en dan idd zoals gemeld de TomTom app aanschaffen, die komt idd vaak langs voor 50 cent.
Dat werkt superieur in vergelijking met een losse TomTom of Google Maps. 1x instellen en iedere keer zodra je de auto in stapt werkt alles gewoon vanzelf.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
-tom-562 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:16:
Ik zou zelf eerder voor een lose Android Auto/Apple Carplay scherm gaan (voor een paar tientjes te vinden op Aliexpress) en dan idd zoals gemeld de TomTom app aanschaffen, die komt idd vaak langs voor 50 cent.
Dat werkt superieur in vergelijking met een losse TomTom of Google Maps. 1x instellen en iedere keer zodra je de auto in stapt werkt alles gewoon vanzelf.
Maar zo'n android auto apparaat ... Is dat dan hetzelfde als een Android smartphone alleen met een andere launcher? Of draait dat op een ander os?
Er kan ook geen sim kaart in als ik het goed begrijp waardoor je alsnog een werkende smartphone erbij nodig hebt voor de live services?
Flitspalen is ook onderdeel van de live services? Of kan je dan ook slechts als je wilt 1x updaten voor alle vaste flitspalen?

Eigenlijk is zo'n android auto apparaat dan toch ook beperkt ivm een smartphone? In die zin dat het nog een steeds een andere apparaat nodig heeft om live services te kunnen ontvangen. Mijn zus wil voor haar navigatie het liefst een apart apparaat. Kan dan beter daar speciaal een andere smartphone voor kopen met een goed groot scherm ipv zo'n android auto/Apple carplay apparaat lijkt mij? Dan kan het gelijk en direct gebruik maken van de live services dmv een extra sim kaart indien gewenst.

Als ik de reacties zo lees, kan mijn zus beter toch gewoon de tomtom app installeren op haar smartphone. Zeker als die app maar 50 cent kost (waar, hoe en wanneer?). Eventueel dan nog een abonnement afsluiten erbij voor de live services?

Dan moet ik haar er maar van overtuigen ;)
Ik had in eerste instantie ook al gezegd... Gebruik je smartphone... Maar ja het idee van een apart navigatie systeem etc he... Vrouwen... :p...

Ik had ergens gehoopt voor haar dat het mogelijk was nu een TomTom kon kopen mét standaard internet verbinding voor de live services. Dat dan tomtom daar een contract voor had afgesloten met een netwerk provider oid. Dat je dan een abonnement nam op live services en dat het mobiele netwerk erbij in zat.
Snap dat daar haken en ogen aan zitten voor tomtom maar je had dan wel de totale service kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
pagani schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:18:
Lijkt dat TomTom alleen nog via telefoon verkeersinfo ophaalt. De Garmin Drive 53 doet het nog via RDS.
Of zo'n Garmin apparaat kopen? Dan werkt alles meteen wat ze wil?
Of zijn die aan de heel prijzige kant?

[ Voor 6% gewijzigd door Harribo op 27-11-2024 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Harribo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:58:
[...]

Of zo'n Garmin apparaat kopen? Dan werkt alles meteen wat ze wil?
Nuja, je zit vast aan RDS, dus tragere verversing en geen lokale flitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
pagani schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:58:
[...]

Nuja, je zit vast aan RDS, dus tragere verversing en geen lokale flitsers.
Geen lokale flitsers? Dat zou toch gewoon bij de live services in kunnen zitten? Of heeft Garmin dat gewoon niet

Over rds/dab citeer ik
Verkeersinformatie via

Hoe nieuwer de technologie, hoe sneller de verkeersinformatie bij jou binnen is. Hoe sneller jij de informatie ontvangt des te gerichter jij de snelste route kan rijden. DAB+ verkeersinformatie wordt gemiddeld elke 15 seconden ontvangen, waarbij RDS-TMC gemiddeld elke 5 tot 15 minuten wordt ververst. Je hebt voor DAB+ verkeersinformatie geen DAB+ autoradio of smartphone nodig om verbinding te maken.
Dus afgezien van de kosten... Als mijn zus dan een Garmin apparaat koopt met Dab+ mogelijkheid (als die bestaan) heeft ze alles wat ze wil toch? Zoals deze?
Afgezien van de lokale flitsers dan..

Grappig dit topic, ik leer een hoop bij zo.
Lijkt mij ook nuttig voor anderen.

[ Voor 15% gewijzigd door Harribo op 27-11-2024 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 13:51

Croga

The Unreasonable Man

Harribo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:56:
Als ik de reacties zo lees, kan mijn zus beter toch gewoon de tomtom app installeren op haar smartphone. Zeker als die app maar 50 cent kost (waar, hoe en wanneer?). Eventueel dan nog een abonnement afsluiten erbij voor de live services?
Nog beter kan ze één van de gratis navigatie apps installeren. Waze, Apple Maps, Google Maps werken allemaal gewoon gratis zonder abonnement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-06 14:08
[b]Harribo in "Tomtom welke kopen?"
Dan moet ik haar er maar van overtuigen ;)
Ik had in eerste instantie ook al gezegd... Gebruik je smartphone... Maar ja het idee van een apart navigatie systeem etc he... Vrouwen... :p...
Ehm, mannen zijn toch van de gadgets? ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:20
Sorry, maar dit hele vraagstuk hangt aan elkaar van het "ik heb het nooit anders gedaan". En daardoor loop je echt een veel betere, moderne oplossing mis!

Een Android Auto/Apple Carplay apparaat is in principe een scherm dat (draadloos en automatisch) met je telefoon verbind en daar de apps van gebruikt in een auto vriendelijke interface.

Dan heb je dus bijvoorbeeld de Waze app (gratis, met alle file flitserinfo) direct in je mik en hoef je geen extra simkaart of services te kopen want die heb je al op je telefoon.

Scheelt je bakken met geld. Wat voor auto heeft je zus? Er zijn er een hoop die merk/model specifiek gemaakt worden en daardoor super relaxed in je auto verwerken en er origineel uit zien.

Een voorbeeldje van wat ik in mn Fiat 500 gezet heb a 60 eurie van AliExpress:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLUVyLZNzOB98r09n1jP2YckKFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZayfUk7iDp8oF3QLJz8Zt4LI.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn er ook universeel die net zoals een tomtom met een zuignap op je voorruit gaan, of met een sticker op je dashboard met evt widescreen zodat je Spotify er naast hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
Croga schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:04:
[...]

Nog beter kan ze één van de gratis navigatie apps installeren. Waze, Apple Maps, Google Maps werken allemaal gewoon gratis zonder abonnement.
Of AmiGO, dat is de gratis TomTom versie zonder beperkingen. Kun je alleen niet offline mee navigeren.

https://www.tomtom.com/nl_nl/navigation/mobile-apps/amigo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:13
Harribo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:56:
Ik had ergens gehoopt voor haar dat het mogelijk was nu een TomTom kon kopen mét standaard internet verbinding voor de live services. Dat dan tomtom daar een contract voor had afgesloten met een netwerk provider oid. Dat je dan een abonnement nam op live services en dat het mobiele netwerk erbij in zat.
Snap dat daar haken en ogen aan zitten voor tomtom maar je had dan wel de totale service kunnen bieden.
Dat had TomTom wel, maar dat zal onder de streep wel een te dure oplossing voor ze zijn geweest.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

XelaRetak schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:42:
Sorry, maar dit hele vraagstuk hangt aan elkaar van het "ik heb het nooit anders gedaan". En daardoor loop je echt een veel betere, moderne oplossing mis!

Een Android Auto/Apple Carplay apparaat is in principe een scherm dat (draadloos en automatisch) met je telefoon verbind en daar de apps van gebruikt in een auto vriendelijke interface.

Dan heb je dus bijvoorbeeld de Waze app (gratis, met alle file flitserinfo) direct in je mik en hoef je geen extra simkaart of services te kopen want die heb je al op je telefoon.

Scheelt je bakken met geld. Wat voor auto heeft je zus? Er zijn er een hoop die merk/model specifiek gemaakt worden en daardoor super relaxed in je auto verwerken en er origineel uit zien.

Een voorbeeldje van wat ik in mn Fiat 500 gezet heb a 60 eurie van AliExpress:
[Afbeelding]

Ze zijn er ook universeel die net zoals een tomtom met een zuignap op je voorruit gaan, of met een sticker op je dashboard met evt widescreen zodat je Spotify er naast hebt :)
Zo'n Android radio is natuurlijk hartstikke mooi, maar als je er 1 hebt van rond die prijs, dan heb je wss een model met 1gb geheugen o.i.d., die zijn behoorlijk sloom.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XelaRetak
-tom-562 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:48:
[...]

Zo'n Android radio is natuurlijk hartstikke mooi, maar als je er 1 hebt van rond die prijs, dan heb je wss een model met 1gb geheugen o.i.d., die zijn behoorlijk sloom.
2 gb geheugen (en 32gb opslag), en doordat het alleen een doorgeefluik van Android Auto is, merk je daar niets van. De apps draaien nog steeds in het geheugen van je telefoon.

Dat is een hardnekkige mythe rondom de android-auto radiootjes.

Ik heb overigens net een 4gb/64gb voor de Citroen C4 van de vriendin gekocht, en ook die was maar 115 euro incl verzenden.

[ Voor 16% gewijzigd door XelaRetak op 27-11-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25

franssie

Save the albatross

@Harribo Wat bedoelt je zus met 'zonder/geen mobiel'? Wil ze niet steeds haar smartphone meenemen, heeft ze een dumbphone (of wil ze die?).
Als het er alleen om gaat dat ze haar telefoon in haar tas kan laten zitten, dan werkt dat prima met de TomTom want de data verbinding gaat dan gewoon via Bluetooth.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
@Harribo Als een GSM echt een no go is dan moet je een unit nemen die je af en toe update. Wat je dan niet hebt onderweg is live file updates en live flitsers. Je kunt dan wel kaart updates downloaden via Wifi thuis en afhankelijk van de extra services die je koopt krijg je dan ook een update van de vast flitsers.
Als je real time traffic en flitsers wil moet je dus onderweg de GSM koppelen en die service gekocht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
franssie schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:59:
@Harribo Wat bedoelt je zus met 'zonder/geen mobiel'? Wil ze niet steeds haar smartphone meenemen, heeft ze een dumbphone (of wil ze die?).
Als het er alleen om gaat dat ze haar telefoon in haar tas kan laten zitten, dan werkt dat prima met de TomTom want de data verbinding gaat dan gewoon via Bluetooth.
Ze wil niet haar mobiel gebruiken voor dit soort dingen. Ik snap dat het voor "ons" soort mensen geen probleem is.
Als ik eerlijk ben, vind ik het ook allemaal wat omslachtig zoals TomTom het nu heeft geregeld.
Je moet dus een werkende smartphone hebben, opgeladen, geupdate met de laatste software, alles moet ingesteld zijn en alle netwerken moeten naar behoren werken en "aan" staan. Kortom, genoeg dingen die fout kunnen gaan bij iemand die daar absoluut niet handig mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
rvrbtcpt schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:02:
@Harribo Als een GSM echt een no go is dan moet je een unit nemen die je af en toe update. Wat je dan niet hebt onderweg is live file updates en live flitsers. Je kunt dan wel kaart updates downloaden via Wifi thuis en afhankelijk van de extra services die je koopt krijg je dan ook een update van de vast flitsers.
Als je real time traffic en flitsers wil moet je dus onderweg de GSM koppelen en die service gekocht hebben.
Dat hoeft dus volgens mij niet als je een Garmin apparaat hebt met DAB (?)
In alle andere gevallen ontkom je niet aan het gebruik van een mobiel als je live services wilt.

Edit: was vanmiddag bij kameraad , die is buschauffeur, had nog een TomTom met live services via radio (wrs rds).
Maar wat ik eerder quote...rds is traag, dus je loopt altijd achter. En dat wil je nu net in het drukke verkeer waar de situatie sneller verandert lijkt mij.

Tot nu toe heb ik dus de volgende opties als ik het goed begrijp:

1.TomTom - mobiel nodig voor de live services, kaarten op het apparaat alsmede de gehele software
2. App op je mobiel installeren - goedkoop, simpel, efficiënt, ook live services maar wel het gebruik van een mobiel
3. Android Auto apparaat - gebruikt je smartphone waar alles op geinstalleerd staat, als doorgeefluik naar een ander scherm. Wel ander apart apparaat voor navigatie. Moet dan zelf nog wel kijken welk apparaat?
4. Garmin en oudere TomToms - hebben alle software etc, dus geen mobiel nodig, en hebben ook de live services dmv gebruik radio. Rds radio is eigenlijk wel te traag, DAB is dan aan te raden lijkt mij.

GSM is Belgische uitvinding en staat voor Geen Snoer Meer :)

[ Voor 50% gewijzigd door Harribo op 27-11-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
Harribo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:19:
[...]

Dat hoeft dus volgens mij niet als je een Garmin apparaat hebt met DAB (?)
In alle andere gevallen ontkom je niet aan het gebruik van een mobiel als je live services wilt.

Edit: was vanmiddag bij kameraad , die is buschauffeur, had nog een TomTom met live services via radio (wrs rds).
Maar wat ik eerder quote...rds is traag, dus je loopt altijd achter. En dat wil je nu net in het drukke verkeer waar de situatie sneller verandert lijkt mij.
De vraag is hoe snel update DAB en hoe compleet is dat vs update via de GSM.
En bij de goedkope Garmin Drive versies staat ook duidelijk Live verkeersinformatie via de gsm
https://www.garmin.com/nl-BE/p/897901/pn/010-02826-10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
[...]

Je moet dus een werkende smartphone hebben, opgeladen, geupdate met de laatste software, alles moet ingesteld zijn en alle netwerken moeten naar behoren werken en "aan" staan. Kortom, genoeg dingen die fout kunnen gaan bij iemand die daar absoluut niet handig mee is.
Ook als je daar wel handig mee bent is het gedoe. Heb jarenlang zo'n TomTom unit gehad die je moest verbinden met je mobiel. Dan pakte hij weer niet eens niet de fileupdates en kwam je daar pas achter toen je vol de file inreed.

Ben blij dat mn huidige auto Android auto heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
njitter schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:29:
[...]

Ook als je daar wel handig mee bent is het gedoe. Heb jarenlang zo'n TomTom unit gehad die je moest verbinden met je mobiel. Dan pakte hij weer niet eens niet de fileupdates en kwam je daar pas achter toen je vol de file inreed.

Kijk, dank voor je bericht, zoiets voelde ik dus al gebeuren. Zeker met mijn zus, die ken ik goed ;)

Edit : android auto werkt beter ondanks dat je dan ook alles voor elkaar en ter plekke werkende moet hebben met je mobiel? Zie het verschil niet echt?

[ Voor 13% gewijzigd door Harribo op 27-11-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
njitter schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:29:
[...]

Dat is ook de ervaring met mn ouders.. die klagen ook steen en been over de tomtom verbinding met de mobiel. Dat is alles behalve stabiel. Je blijft de tomtom resetten en opnieuw verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
Harribo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:30:
[...]

Edit : android auto werkt beter ondanks dat je dan ook alles voor elkaar en ter plekke werkende moet hebben met je mobiel? Zie het verschil niet echt?
Android Auto sluit je een kabeltje aan of wireless. En dan open je de TomTom App op dat scherm. Android auto is eigenlijk niet veel meer dan een mirroring van je mobiel. Dus alles draait daar op.

Android Auto kan ook weer z'n eigenaardigjheden hebben maar ja, anders moet ze terug naar een papieren kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25

franssie

Save the albatross

[...]

Ze wil niet haar mobiel gebruiken voor dit soort dingen. Ik snap dat het voor "ons" soort mensen geen probleem is.
Als ik eerlijk ben, vind ik het ook allemaal wat omslachtig zoals TomTom het nu heeft geregeld.
ik denk dat het meevalt, je moet een werkende smartfone hebben ergens in de auto met data internet en BT naar het kastje, dan heb je live info.
Is er geen smartfone dan hebben ze alsnog de off-line kaart.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• rvrbtcpt
Hangt het niet ook af van wat voor ritten er gemaakt worden? Misschien is RDS op een Garmin wel meer als voldoende. Je kunt wel altijd de meest recente file informatie hebben maar als je daar maar in 5% van je ritten last van hebt, hoe belangrijk is het dan?

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:40
Mijn ervaring met de ingebouwde navigatie in de auto van m'n ouders die met rds/dab verkeers informatie ophaalt (Renault systeem) is nou niet zo denderend. Heel vaak in files gestaan die hij niet kent of juist anders om: omrijden voor niet bestaande files. Leuk dat het nog aangeboden wordt maar live informatie vanuit de grote databanken van Google en consorten is zoveel betrouwbaarder dat het niet raar is dat TomTom dat zelf niet meer aanbiedt.

De duitse Garmin site is trouwens duidelijker welke SKU's DAB navigatie ondersteunen.

Flickr - Strava

• Harribo
GWBoes schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:48:
Mijn ervaring met de ingebouwde navigatie in de auto van m'n ouders die met rds/dab verkeers informatie ophaalt (Renault systeem) is nou niet zo denderend. Heel vaak in files gestaan die hij niet kent of juist anders om: omrijden voor niet bestaande files. Leuk dat het nog aangeboden wordt maar live informatie vanuit de grote databanken van Google en consorten is zoveel betrouwbaarder dat het niet raar is dat TomTom dat zelf niet meer aanbiedt.

De duitse Garmin site is trouwens duidelijker welke SKU's DAB navigatie ondersteunen.
Ja maar dat is het Renault systeem, of je dat nu kunt vergelijken met een Garmin....
Denk wel dat rds gewoon niet voldoet als je actuele verkeersinformatie wilt... Je kunt geen 5 a 10 minuten informatie missen als je in het drukke verkeer zit.
Een Garmin navigatie apparaat met Dab verbinding lijkt mij de enige optie die goed werkt en wat mijn zus wenst (afgezien dat ze de interface van tomtom fijner vindt) . Met alles in 1 apparaat en live services. Prijs daargelaten.

TomTom biedt live informatie wel aan lijkt mij(?) , via hun tomtom app op een smartphone met mobiel internet en BT, die connectie heeft met het tomtom navigatie apparaat.

Enige wat ik nu nog moet uitzoeken is de TomTom app.
Je betaalt een abonnement om het te gebruiken? Waarvoor? De live services en/of de app?

[ Voor 17% gewijzigd door Harribo op 29-11-2024 11:59 ]

• LordSinclair
GWBoes schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:48:
Leuk dat het nog aangeboden wordt maar live informatie vanuit de grote databanken van Google en consorten is zoveel betrouwbaarder dat het niet raar is dat TomTom dat zelf niet meer aanbiedt.
Dat doet TomTom wel, alleen hun apparaten halen wel via bluetooth via de dataverbinding van de telefoon die data op.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:40
@LordSinclair Ik bedoelde dat TomTom geen RDS date meer gebruikt. Dat deden de oudere modellen wel dacht ik, of dat moet ik volledig mis hebben.

Flickr - Strava

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-06 15:10
GWBoes schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:36:
@LordSinclair Ik bedoelde dat TomTom geen RDS date meer gebruikt. Dat deden de oudere modellen wel dacht ik, of dat moet ik volledig mis hebben.
Dat zijn wel echt stokoude modellen, dat is al tien jaar niet meer het geval voor zover ik weet.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
De tomtom app, zo lees ik, update de kaarten over wifi voor offline gebruik.
Het enige wat over het mobiele netwerk gaat zijn de live services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ik ben er wel aardig uit zo geloof ik.
Er zijn nog al wat opties.

Voor mijn zus lijken mij de volgende opties dan het meest geschikt :

1.Óf de tomtom app, eventueel met een kabel naar een apart android auto apparaat. Moet dan wel nog een betaalbaar, goed Android auto apparaat erbij zoeken.

2.óf een Garmin navigatie waar alles in 1 kastje zit, inclusief dab verkeersinformatie.

Jullie worden allemaal hartelijk bedankt voor jullie feedback, het was zeer nuttig!

[ Voor 5% gewijzigd door Harribo op 29-11-2024 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMobile
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 12:27
Harribo schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:07:
Ik ben er wel aardig uit zo geloof ik.
Er zijn nog al wat opties.

Voor mijn zus lijken mij de volgende opties dan het meest geschikt :

1.Óf de tomtom app, eventueel met een kabel naar een apart android auto apparaat. Moet dan wel nog een betaalbaar, goed Android auto apparaat erbij zoeken.

2.óf een Garmin navigatie waar alles in 1 kastje zit, inclusief dab verkeersinformatie.

Jullie worden allemaal hartelijk bedankt voor jullie feedback, het was zeer nuttig!
De overweging die je bij optie 1. nog kunt maken is ipv. de tomtom app kijken naar alternatieven; Waze, Google maps, Flitsmeister ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ik heb inmiddels mijn zus geconfronteerd met de informatie.
Haar antwoord : ik wil graag tzt dan een Garmin navigatie met live services over dab.
Tot die tijd prutst ze door met Maps op haar mobiel.

Iemand (toevallig) ervaring met Garmin navigatie (en live services over dab)?

Wat ik zie en lees lijkt mij prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Harribo op 03-12-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Toevoeging :
Volgens de informatie van Coolblue, zie verkeersinformatie vergelijkingstabel, laat Dab alleen live verkeersinformatie zien van snelwegen en provinciale wegen. Níet van de stadscentra.
Gprs via smartphone laat de actuele verkeersinformatie in de stadscentra wél zien.

Lijkt mij wel nodig.

Edit : ik lees hier dat DAB eruit gaat in Nederland (eind 2025). Ook lees ik daar dat de dekking niet toereikend is voor sommigen.

Blijft toch een extra smartphone voor de verkeersinformatie over helaas.
Raar in deze mobiele tijden dat er niet 1 navigatie apparaat los te koop is met verkeersinformatie over internet erbij in wat gewoon goed werkt.

[ Voor 36% gewijzigd door Harribo op 06-12-2024 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Tomtom had dit, tot dit jaar. Waarschijnlijk stoppen ze ermee omdat oude frequentiebanden gsm netwerken stoppen en ze geen markt zien in nieuwe modellen met 4g

Persoonlijk denk ik niet dat je er blij van gaat worden maar je hebt ook dedicated schermpjes met simkaart erin op ali. Zelf datasim scoren en dan kun je er google maps op draaien

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €357,04 | OBDPEAK K50 10.26 ''Dashboard 4G + 64G Android 13 AI Scherm Dash Cam GPS Navigatie Carplay Android AUTO Dual Lens Video Recorder
https://a.aliexpress.com/_Ev7WEBK

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:21
Is 2e-hands een optie?
Op Marktplaats staan er wel wat, bv
https://www.marktplaats.n...ifemaps-traffics-en-flits
https://www.marktplaats.n...m2210691985-tomtom-go5100

Ik heb zelf sinds 2019 een Go-premium 5. Werkt prima, lifetime maps, flitser- en file-info in heel Europa via ingebouwde GPRS. Kaartupdates via Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
laurens0619 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:52:
Tomtom had dit, tot dit jaar. Waarschijnlijk stoppen ze ermee omdat oude frequentiebanden gsm netwerken stoppen en ze geen markt zien in nieuwe modellen met 4g

Persoonlijk denk ik niet dat je er blij van gaat worden maar je hebt ook dedicated schermpjes met simkaart erin op ali. Zelf datasim scoren en dan kun je er google maps op draaien

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €357,04 | OBDPEAK K50 10.26 ''Dashboard 4G + 64G Android 13 AI Scherm Dash Cam GPS Navigatie Carplay Android AUTO Dual Lens Video Recorder
https://a.aliexpress.com/_Ev7WEBK
Waarom denk je persoonlijk dat ik er niet blij van ga worden? Het ziet er toch wel uit als iets wat ik eventueel zoek?
Data only sim is wel snel 6 euro per maand bij youfone, zie ze nog niet snel goedkoper. Overal bellen erbij in ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
gerritjan schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:08:
Is 2e-hands een optie?
Op Marktplaats staan er wel wat, bv
https://www.marktplaats.n...ifemaps-traffics-en-flits
https://www.marktplaats.n...m2210691985-tomtom-go5100

Ik heb zelf sinds 2019 een Go-premium 5. Werkt prima, lifetime maps, flitser- en file-info in heel Europa via ingebouwde GPRS. Kaartupdates via Wifi.
En dat gprs blijft wel bestaan?
Dan maak je gebruik van de actuele verkeersinformatie zonder extra kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik begreep dat de huidige modellen de gprs stopt (dit jaar). 2e hands gaat m dus niet worden

https://www.chauffeursfor...m-go-6250-einde-lifetime/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NR1xnjih_2jVAjMDkwQFXAKWm5c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EHopIjib7lrlT9FEGG11YnM2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
Harribo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:32:
[...]

Waarom denk je persoonlijk dat ik er niet blij van ga worden? Het ziet er toch wel uit als iets wat ik eventueel zoek?
Data only sim is wel snel 6 euro per maand bij youfone, zie ze nog niet snel goedkoper. Overal bellen erbij in ook.
Naar mijn ervaring zijn ali android boxjes nou niet direct “care less” systemen.als het werkt is het top maar anders is het meh.

Kun je niet voor een leuke pioneer radio gaan met ingebouwde wireless android auto? In welke auto moet het komen? 2din?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Harribo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:33:
[...]

En dat gprs blijft wel bestaan?
Dan maak je gebruik van de actuele verkeersinformatie zonder extra kosten?
1. Ik heb van TT nog niet gehoord dat het ophoudt.
2. Ja, lifetime verkeersinfo

[ Voor 3% gewijzigd door gerritjan op 10-12-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
laurens0619 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:40:
Ik begreep dat de huidige modellen de gprs stopt (dit jaar). 2e hands gaat m dus niet worden

https://www.chauffeursfor...m-go-6250-einde-lifetime/

[Afbeelding]
Kijk dat vermoedde ik al.
Uiteindelijk wil TomTom naar het gebruik van een extra smartphone met mobiel internet en bluetooth om de actuele verkeersinformatie te krijgen. Dat idee krijg ik. Soort verantwoordelijkheid en extra kosten afschuiven en tegelijkertijd een Mydrive app verplicht stellen op de smartphone met account waarmee je services kunt betalen. En iedereen gaat er vrolijk in mee dus komen ze er mee weg. Zo'n gevoel krijg ik er bij. Of het klopt weet ik niet.
Ze hebben in Google Maps natuurlijk ook een stevige concurrent erbij gekregen de afgelopen jaren.
laurens0619 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:42:
[...]
Kun je niet voor een leuke pioneer radio gaan met ingebouwde wireless android auto? In welke auto moet het komen? 2din?
Wat een hoop gedoe en dat in een auto voor mijn zus. Dat gepruts wil ze ook niet, ze wil een kastje, ken mijn zus.

[ Voor 25% gewijzigd door Harribo op 10-12-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
gerritjan schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:56:
[...]

1. Ik heb van TT nog niet gehoord dat het ophoudt.
2. Ja, lifetime verkeersinfo
Kijk naar post boven je, het houdt dus op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 13:06
XelaRetak schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:50:
[...]

2 gb geheugen (en 32gb opslag), en doordat het alleen een doorgeefluik van Android Auto is, merk je daar niets van. De apps draaien nog steeds in het geheugen van je telefoon.

Dat is een hardnekkige mythe rondom de android-auto radiootjes.

Ik heb overigens net een 4gb/64gb voor de Citroen C4 van de vriendin gekocht, en ook die was maar 115 euro incl verzenden.
Heb je misschien een linkje? Mijn C4 uit 2009 wil ook wel zon kek schermpje en ik ben bijna jarig _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Harribo
Het is geen geheim dat tomtom moeilijke tijden kent.
De markt van losse navigatie kastjes is zeeeeer mager te noemen. Toen de lifetime "gprs" modellen uitkwamen was het nog anders en was google maps/smartphones nog niet zo groot.

Die modellen moeten ververst worden omdat ze wss 2g modems gebruiken icm vodafone en dat netwerk in 2025, waarschijnlijk, stopt.
Ik zou als tomtom zijnde daar ook niet meer in investeren, die markt is gewoon te klein.

Sterker nog, het is ergens best bijzonder dat ze nog bestaan met gratis alternatieven als google maps.

review: TomTom slaat een nieuwe weg in - Zelfrijdende auto's en OpenStreetMap

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 10-12-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Harribo
Tja veel keus heb je niet.
Dan zou ik voor nu voor een 2e hands model gaan zoals @gerritjan linkt en fingers crossed dat die nog even blifjt werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
rikislief schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:57:
[...]

Heb je misschien een linkje? Mijn C4 uit 2009 wil ook wel zon kek schermpje en ik ben bijna jarig _/-\o_
Deze in 4G/64G uitvoering:

https://www.aliexpress.co...ist_main.5.3ddd1802F99Wcq

Maar ik gok dat jou C4 het vorige model is dus je moet even verder zoeken op Ali

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-06 11:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Alles beneden 4G (GPRS = 2G) stopt, en RDS (FM, stopt ook ooit) en DAB (stopt ook, er is DAB+) biedt niet genoeg bandbreedte/ondersteuning voor het niveau verkeer-ondersteuning wat apps als waze/google maps/tomtom-op-telefoon ondersteunen, en praktisch ELKE auto van de afgeglopen 5 jaar ondersteund native Android Auto/Carplay, of heeft een volwassen mediasysteem waar het in zit, of iets van smart services onboard (denk aan Hyundai/Kia, wat naast Android Auto óók tomtom live services via een onboard 4G sim in de auto zelf heeft).

De markt voor losse kastjes is ongeveer even groot als de markt voor fotorolletjes...

Er is eerder al gevraagd wat voor auto je zus rijdt. Eigenlijk stel ik die vraag ook. Nogmaals, zelfs een budget Kia Picanto met de laagste media uitvoering die er is heeft tegenwoordig Android Auto/Apple Carplay.

[ Voor 14% gewijzigd door Umbrah op 10-12-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Harribo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:47:
[...]

Kijk naar post boven je, het houdt dus op
In die post zie ik dat lifetime stopt voor de 6250. Voor mijn TT heb ik zo'n bericht nog niet gehad.
In TT-mydrive zie ik ook geen aankondiging, zie screenshot hieronder (Geen idee hoe ik een kleiner plaatje krijg, sorry):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnxPK5n26jxY0x2Ac25UdIw16DQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kzck2KYXSOMDDcd4oicRVAzL.jpg?f=user_large

@Umbrah GPRS is eigenlijk 2.5G (GSM=2G), wordt volgens mij ook door veel slimme meters gebruikt. Hopelijk blijft dat nog even in de lucht, anders moeten er een heleboel slimme meters vervangen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door gerritjan op 10-12-2024 15:05 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-06 00:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Harribo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:26:
[knip]
Raar in deze mobiele tijden dat er niet 1 navigatie apparaat los te koop is met verkeersinformatie over internet erbij in wat gewoon goed werkt.
Ja da's dus de hele grap: die apparaten zijn er wel, die heten 'smartphones' en kunnen naast navigeren ook nog eens bellen, fotograferen, e-mailen, internetten en nog veel meer...

Koop een tweedehands smartphone voor je zus, zet daar één app op, druk er een goedkoop simkaartje in, monteer een goede houder in haar auto en ze kan los "met een apart kastje specifiek voor navigatie inclusief verkeersinformatie over internet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-06 11:49

Umbrah

The Incredible MapMan

gerritjan schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:48:
[...]

In die post zie ik dat lifetime stopt voor de 6250. Voor mijn TT heb ik zo'n bericht nog niet gehad.
In TT-mydrive zie ik ook geen aankondiging, zie screenshot hieronder (Geen idee hoe ik een kleiner plaatje krijg, sorry):

[Afbeelding]

@Umbrah GPRS is eigenlijk 2.5G, wordt volgens mij ook door veel slimme meters gebruikt. Hopelijk blijft dat nog even in de lucht, anders moeten er een heleboel slimme meters vervangen worden.
Veel slimme meters werken met een eigen CDMA net. Ook technisch 2.5G, maar een eigen net in beheer door de netbeheerders. GPRS is vaak terugval geweest voor het geval dát er geen dekking was, en daar hebben ze nu problemen me: https://nos.nl/artikel/22...0-slimme-meters-vervangen

Niks te maken met tomtom, en feit is/blijft dat dit soort netten van het niveau "IOT" is en niet van het niveau: "kaartupdates en de enorme hoeveelheid verkeersdata en evenementen" die de gemiddelde waze/google maps/flitsmeister rijder gewend is.

De RDS/TMC-stijl verkeersinfo (Wikipedia: Traffic message channel) is bovendien zo kleinschalig dat je netto minder file informatie er op hebt dan je gewoon op de radio hoort, en al helemaal niet van het niveau Waze, wat je gewoon praktisch óm een drukke weg heen kan leiden in een stad desnoods en je zo dagen aan file/jaar kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Umbrah schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:07:
[...]
Veel slimme meters werken met een eigen CDMA net. Ook technisch 2.5G, maar een eigen net in beheer door de netbeheerders. GPRS is vaak terugval geweest voor het geval dát er geen dekking was, en daar hebben ze nu problemen me: https://nos.nl/artikel/22...0-slimme-meters-vervangen
Je linkt naar een bericht uit 2018 over lekkende Itron-meters, lijkt me voor dit topic niet relevant.
Niks te maken met tomtom, en feit is/blijft dat dit soort netten van het niveau "IOT" is en niet van het niveau: "kaartupdates en de enorme hoeveelheid verkeersdata en evenementen" die de gemiddelde waze/google maps/flitsmeister rijder gewend is.
Zoals gezegd haalt mijn kastje niet een "enorme hoeveelheid verkeersdata" op, maar alleen file- en flitsinfo.
Kaartupdates gaan handmatig via Wifi.

Ik begrijp dat er modernere technieken zijn en dat je dat de topic-lezers graag wil vertellen. Ben ik ook van op de hoogte.
Mijn auto ondersteunt ook wireless-AA, maar zolang mijn trouwe TT-kastje blijft werken (en mij ook in de stad netjes om files en drukke wegen leidt zoals Waze) blijf ik dat gebruiken. GPRS wordt uiterlijk in 2029 uitgefaseerd (KPN), dus wie weet hoelang het werkt. Ik verwacht van TT dat ik ruim van te voren op de hoogte wordt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:42
Op marktplaats staan nog wel eens 5100/5200/6100/6200 modellen met lifetime updates en verkeersinfo. Mits niet te duur kan dat een optie zijn. Mijn 5200 doet 't nog steeds met een extra geheugenkaart vanwege de grootte van de kaarten.

Wel blijft TT spammen dat het apparaat verouderd is en op een bepaald moment niet meer ondersteund wordt. Kan een nieuwe kopen met 40% korting voor zo'n 250 euro, met jaarabbonnementen via telefoonkoppeling. Nee dank u. Gelukkig heb ik nog de Sygic app met lifetime kaarten en verkeersinfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02:58

Quad

Doof

@Harribo Begrijp ik het goed dat haar auto geen ingebouwd multimediasysteem heeft?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Quad schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:56:
@Harribo Begrijp ik het goed dat haar auto geen ingebouwd multimediasysteem heeft?
Dat klopt.

Ze heeft trouwens een c1 uit 2017. Maar daar gaan we niet aan sleutelen.
Ze heeft al laten weten Google maps nog langer te proberen dan.

Maar ik ben voor mijzelf ook wel geïnteresseerd om een beetje bij te blijven met dit soort ontwikkelingen

[ Voor 13% gewijzigd door Harribo op 10-12-2024 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:46

FreakNL

Well do ya punk?

-tom-562 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:48:
[...]

Sowieso vind ik aftermarket over het algemeen niet best…

Maar Carplay/Android Auto is wel een revolutie in navigatie-land. Toen ik 5 jaar geleden (!) in de markt was voor een andere auto stond het dus ook gewoon op de must-have lijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Harribo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:26:
Toevoeging :
Volgens de informatie van Coolblue, zie verkeersinformatie vergelijkingstabel, laat Dab alleen live verkeersinformatie zien van snelwegen en provinciale wegen. Níet van de stadscentra.
Gprs via smartphone laat de actuele verkeersinformatie in de stadscentra wél zien.

Lijkt mij wel nodig.

Edit : ik lees hier dat DAB eruit gaat in Nederland (eind 2025). Ook lees ik daar dat de dekking niet toereikend is voor sommigen.

Blijft toch een extra smartphone voor de verkeersinformatie over helaas.
Dat is er wel en heet CarPlay/ Android Auto.

Ik stap in de ochtend in (telefoon in broekzak) en druk dan op mijn scherm op Google Maps en dan op “Werk”. En ‘s middags druk ik op “Thuis”…

Ik snap niet wat daar ingewikkeld aan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

gerritjan schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:42:
[...]

Je linkt naar een bericht uit 2018 over lekkende Itron-meters, lijkt me voor dit topic niet relevant.

[...]

Zoals gezegd haalt mijn kastje niet een "enorme hoeveelheid verkeersdata" op, maar alleen file- en flitsinfo.
Kaartupdates gaan handmatig via Wifi.

Ik begrijp dat er modernere technieken zijn en dat je dat de topic-lezers graag wil vertellen. Ben ik ook van op de hoogte.
Mijn auto ondersteunt ook wireless-AA, maar zolang mijn trouwe TT-kastje blijft werken (en mij ook in de stad netjes om files en drukke wegen leidt zoals Waze) blijf ik dat gebruiken. GPRS wordt uiterlijk in 2029 uitgefaseerd (KPN), dus wie weet hoelang het werkt. Ik verwacht van TT dat ik ruim van te voren op de hoogte wordt gebracht.
Dus je hebt CarPlay / Android auto maar je blijft alsnog met een los kastje rommelen? Dat is echt “beyond me”… Alleen al vanwege de troep op mijn dashboard moet ik die rommel niet hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:05
Harribo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:37:
[...]
Ze heeft al laten weten Google maps nog langer te proberen dan.
Dat lijkt mij tegenwoordig een logische optie.
Misschien is het goed om te weten waar je zus precies tegenaan loopt. Dan zijn daar misschien nog gericht wat tips voor te geven.
Gaat het bijvoorbeeld om het bevestigen van de telefoon? Of is het iets in de bediening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Misschien is dit iets voor de TS? Ik heb toevallig vorige week een Android Auto/Apple Carplay scherm in onze 2e auto in gebruik genomen, tijdens Black Friday gekocht voor ongeveer 33 euro incl. verzenden:
https://www.aliexpress.co...st_main.29.14411802CaGWiB
Ik ben echt verbaasd over hoe goed het werkt. Je moet 1x handmatig verbinden met de unit, de keren er na stap je in de auto, en 10 sec. later heb je Android Auto/Apple Carplay tot je beschikking. Geluid gaat via AUX of een FM transmitter (en die laatste werkt verbazend goed).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 13:06
XelaRetak schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:51:
[...]

Deze in 4G/64G uitvoering:

https://www.aliexpress.co...ist_main.5.3ddd1802F99Wcq

Maar ik gok dat jou C4 het vorige model is dus je moet even verder zoeken op Ali
Sorry ik heb je verkeerd voorgelicht, die van ons is uit 2013, dus tweede generatie. Ik ga vanavond eens kijken of deze zou passen, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-06 15:34
FreakNL schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:46:
[...]

Sowieso vind ik aftermarket over het algemeen niet best…

Maar Carplay/Android Auto is wel een revolutie in navigatie-land. Toen ik 5 jaar geleden (!) in de markt was voor een andere auto stond het dus ook gewoon op de must-have lijst.
Bij mij 2 jaar geleden ook, auto uit 2018 gekocht.
Maar je moest zelf opletten, want volgens de verkoper (Ford bij Ford-dealer ;) ) was de auto daar te oud voor :|

• Harribo
-tom-562 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:36:
Misschien is dit iets voor de TS? Ik heb toevallig vorige week een Android Auto/Apple Carplay scherm in onze 2e auto in gebruik genomen, tijdens Black Friday gekocht voor ongeveer 33 euro incl. verzenden:
https://www.aliexpress.co...st_main.29.14411802CaGWiB
Ik ben echt verbaasd over hoe goed het werkt. Je moet 1x handmatig verbinden met de unit, de keren er na stap je in de auto, en 10 sec. later heb je Android Auto/Apple Carplay tot je beschikking. Geluid gaat via AUX of een FM transmitter (en die laatste werkt verbazend goed).
Grappig apparaat. Misschien nog eens leuk voor mijzelf.
Hij zendt audio uit op een fm frequentie die je dan tuned met je gewone autoradio?
Ik heb nog een ouderwetse radio cd speler in mijn auto, dan kan ik dus nu ook mp3s afspelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Harribo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:27:
[...]

Grappig apparaat. Misschien nog eens leuk voor mijzelf.
Hij zendt audio uit op een fm frequentie die je dan tuned met je gewone autoradio?
Ik heb nog een ouderwetse radio cd speler in mijn auto, dan kan ik dus nu ook mp3s afspelen?
Ja en ja. Er kan ook een SD kaartje in zodat je daarop he MP3's kan zetten

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eK1ST1U-x8dp--F8JtU87lSfg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJhktjjrTIMswjchdCosxkS3.jpg?f=fotoalbum_large

Tomtom met sim, kreeg vandaag deze melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
LordSinclair schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:41:
Het zou handig zijn als je zou vertellen welk type dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
LordSinclair schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:41:
[Afbeelding]

Ben je mooi klaar mee. En nu dan? Via een smartphone?

Welke type TomTom is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Het is een tomtom go 5200. Nog niet super oud. Maar de gsm netwerken worden gewoon uitgezet. Ligt dus niet direct aan tomtom. Nu maar gaan prutsen via de mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broek_1971
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-06 07:33
Heb ook hetzelfde euvel met de TomTom Go 5200... SIM gedeactiveerd... Er was alleen algemene info via mail zonder concrete datum. Ben boos op TomTom en had hem juist gekocht destijds voor de geïntegreerde file-informatie.

Ik zoek ook naar een alternatief en wil graag een apart apparaat buiten mijn mobiel om.

Mochten er toch opties zijn die hier nog niet zijn genoemd, hoor ik het graag. Anders zit er niets anders op dan iets te doen met bijv. een TomTom Go app of dan toch Google Maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-06 12:22
Broek_1971 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:50:
Heb ook hetzelfde euvel met de TomTom Go 5200... SIM gedeactiveerd... Er was alleen algemene info via mail zonder concrete datum. Ben boos op TomTom en had hem juist gekocht destijds voor de geïntegreerde file-informatie.

Ik zoek ook naar een alternatief en wil graag een apart apparaat buiten mijn mobiel om.

Mochten er toch opties zijn die hier nog niet zijn genoemd, hoor ik het graag. Anders zit er niets anders op dan iets te doen met bijv. een TomTom Go app of dan toch Google Maps.
Waarom wil je niet via Bluetooth verbinden? Werkt met mijn TT over het algemeen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broek_1971
Twardt schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:04:
[...]

Waarom wil je niet via Bluetooth verbinden? Werkt met mijn TT over het algemeen prima.
Dat had ik ingesteld, lijkt wel te werken als ik thuis instel via de wifi, maar de afgelopen dagen onderweg niet. Ik heb een ruime mobiele bundel en mijn nieuwe Android telefoon in mijn tas op de passagiersstoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Wat ik uit de nieuwe instructies heb gehaald is dat het belangrijk is dat tethering via Bluetooth ook aanstaat. Nog niet echt kunnen testen omdat de SIM nog werkt. Maar met menutje gaf wel <niet verbonden> aan via bleutooth toen dit nog uit stond (de bluetooth zelf was wel verbonden).
Internetverbinding

Onze meeste navigatiesystemen gebruiken de internetverbinding van je smartphone. Voer de volgende stappen uit om je telefoon te verbinden:
Android

De stappen kunnen afwijken, afhankelijk van het model van je telefoon.

Ga naar Instellingen > Bluetooth en schakel Bluetooth in.
Ga naar Instellingen > Draagbare hotspot en schakel Bluetooth-tethering in.
Open Instellingen > Bluetooth.
Schakel je navigatiesysteem in.

iOS

Ga naar Instellingen > Bluetooth en schakel Bluetooth in.
Ga naar Instellingen > Persoonlijke hotspot en schakel Sta anderen toe verbinding te maken in.
Open Instellingen > Bluetooth.
Schakel je navigatiesysteem in.

[ Voor 61% gewijzigd door LordSinclair op 15-01-2025 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broek_1971
LordSinclair schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:53:
Wat ik uit de nieuwe instructies heb gehaald is dat het belangrijk is dat tethering via Bluetooth ook aanstaat. Nog niet echt kunnen testen omdat de SIM nog werkt. Maar met menutje gaf wel <niet verbonden> aan via bleutooth toen dit nog uit stond (de bluetooth zelf was wel verbonden).

[...]
Klopt, had ik ook aanstaan, op mijn TomTom heb ik als ik het menu doorloop ook Gegevens voor Traffic en andere services geactiveerd, maar daar kan hij nu thuis geen verbinding maken, wat raar is want alles werkt hier en mijn telefoon wordt ook op TomTom herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Broek_1971 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:48:
[...]

Klopt, had ik ook aanstaan, op mijn TomTom heb ik als ik het menu doorloop ook Gegevens voor Traffic en andere services geactiveerd, maar daar kan hij nu thuis geen verbinding maken, wat raar is want alles werkt hier en mijn telefoon wordt ook op TomTom herkend.
Heb je ook de tomtom app op je telefoon staan en aanstaan? Dat wil ook nog wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:35
Broek_1971 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:50:

Ik ben bang dat het steeds lastiger wordt om "normale" navigatie in een apart apparaat te krijgen. Partijen als Garmin richt zich op de meer avontuurlijker mensen (offroad, wandelen, watersport) en TomTom gaat steeds meer zich richten om data te verkopen.

Je zou kunnen overwegen om een los scherm te kopen met daarop android auto of apple carplay. Daar sluit je dan draadloos je telefoon op aan. Via Ome Ali heb ik er eentje gekocht voor 30 euro om te testen en het werkt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:40
Ik ken je zus niet, maar mijn vrouw is denk ik ook een beetje zo. Die wilde ook niks weten van al die “gadgets” enzo, en wilde het liefst met de oude brakke tomtom navigeren in onze nieuwe auto. Haar toen 1x Apple CarPlay laten zien, kabeltje standaard in de auto, prikt ze in haar iPhone, en voor de rest gebeurt alles op het ingebouwde entertainment systeem. “It just works”. Nu wil ze niet meer anders. Lijkt me dat Android car (of hoe het ook heet) net zo werkt.

Daar zou ik dus voor gaan (bv via een inbouw radio met CarPlay)Meestal is alle weerstand na 1x weg als men erachter komt hoe makkelijk het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broek_1971
LordSinclair schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:54:
[...]

Heb je ook de tomtom app op je telefoon staan en aanstaan? Dat wil ook nog wel eens helpen.
Nee alleen de MyDrive-app.
Ik heb de TomTom maar eens opnieuw opgestart, me wederom op TomTom op mijn account aangemeld. En zowaar, tijdens mijn rit van vanmorgen leek alles via bluetooth td werken. Ik hou het uiteraard nauwlettend in de gaten😀.
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-06 11:40
Vodafone wordt nu aangewezen als "boosdoener" voor het stoppen van TomTom Live, maar is dit wel terecht? Tom Tom gebruikt simkaarten van Vodafone in de Live devices. Vodafone geeft zelf aan dat zij 2g nog niet uitschakelen voor eind 2026 is bereikt.

Bron o.a.: https://community.vodafon...lverkeer%20in%20Nederland.

De stelling van TomTom lijkt dus wat voorbarig. Wat natuurlijk wel kan is dat TomTom de data die op deze simkaarten loopt niet meer wil betalen, of dat de overeenkomst die TomTom langjarig had verloopt en TomTom deze niet tegen nieuwe voorwaarden en prijzen wil verlengen. Tenslotte kunnen de simkaarten te oud worden (onveiliger door mindere encryptie), waardoor Vodafone van deze niet vernieuwbare simkaarten af wil. KPN heeft bezitters van hele antieke/oude simkaarten ook nieuwe simkaarten opgestuurd bijvoorbeeld.

Vraag is nu of het nog doorloopt Vodafone de knop omzet, of dat TomTom als je je Live TomTom update de knop voor jou alvast omzet. Dit is toch ook wel de verwarring met "lifetime" diensten.

[ Voor 12% gewijzigd door ucsdcom op 15-01-2025 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-06 09:08
Wat je mss nog als alternatief kunt nemen, een beeline moto.
https://beeline.co/

Klein apparaatje, wel een app op je telefoon, maar die laat je in je broekzak of tas.
Hij piept vantevoren als je een afslag moet nemen (lekker zinloos op de motor) en je hebt een mini-map met de verkeerssituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik gebruik de TomTom Go 5200. Dit werkt als sinds 2023 niet meer met de SIM in Zwitserland, omdat de provider waarmee de SIM zich verbindt geen 2G aanbiedt. Eind 2025 heeft geen enkele Zwitserse provider meer 2G.
Elke TomTom met een SIM gaat binnenkort niet meer werken, dit geldt voor de 5xxx, 6xxx en de X en Elite versie. Allemaal dezelfde SIM in een ander jasje. Met een hotspot op je smartphone werkt het echter naar behoren en krijg ik gewoon flitsers en maps via WiFi, hiervoor heb je geen TomTom App op je mobiel nodig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 08:26
Enige goede antwoord hier is gewoon toch smartphone gebruiken, idealiter i.c.m. CarPlay/Android Auto. Tijden veranderen, als je niet met je tijd mee gaat, moet je genoegen nemen met een TomTom die verouderde en niet live kaarten heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Travelan op 15-01-2025 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Jacco011 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:30:
Ik gebruik de TomTom Go 5200. Dit werkt als sinds 2023 niet meer met de SIM in Zwitserland, omdat de provider waarmee de SIM zich verbindt geen 2G aanbiedt. Eind 2025 heeft geen enkele Zwitserse provider meer 2G.
Dat verklaard meer dan de helpdesk destijds.. dat mijn TomTom geen live traffic had in Zwitserland in de zomer van 2023. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:36
Aan ts: Ik vraag mij af waarom niet op mobiel. Je hoeft ook geen mobiel te hebben. Ik wilde eerst ook geen mobiel meer maar een geïntegreerde navigatie van Toyota in mijn Aygo dat ik in mei 2024 kocht. Het zou mij €500 kosten voor een geïntegreerde navigatie van Europa. Dankzij de verkoper bij Toyota heeft dat weer mij €500 gescheeld en op advies van mijn omgeving. De verkoper bij Toyota zei makkelijk een kabeltje vanuit mijn smartphone aansluiten naar Android Car ik heb nu op het grote scherm TomTom GO app en ook Maps is eventueel beschikbaar. Geen zuignap aan mijn raam enzo.

Ik gebruik zelf TomTom GO app €19,99 per jaar met files enzo live en updates

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 15-01-2025 17:43 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harribo
Van der Berg schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:41:
Aan ts: Ik vraag mij af waarom niet op mobiel. Je hoeft ook geen mobiel te hebben. Ik wilde eerst ook geen mobiel meer maar een geïntegreerde navigatie van Toyota in mijn Aygo dat ik in mei 2024 kocht. Het zou mij €500 kosten voor een geïntegreerde navigatie van Europa. Dankzij de verkoper bij Toyota heeft dat weer mij €500 gescheeld en op advies van mijn omgeving. De verkoper bij Toyota zei makkelijk een kabeltje vanuit mijn smartphone aansluiten naar Android Car ik heb nu op het grote scherm TomTom GO app en ook Maps is eventueel beschikbaar. Geen zuignap aan mijn raam enzo.

Ik gebruik zelf TomTom GO app €19,99 per jaar met files enzo live en updates
Android Auto bedoel je neem ik aan.
Dat is hier ook ergens al meerdere keren voorbij gekomen.
Je gebruikt nu je mobiel, aangesloten op een ingebouwd scherm in je Toyota? Ook wel chique.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dom
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-06 10:37

Dom

proatjeboksem schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:03:
Wat je mss nog als alternatief kunt nemen, een beeline moto.
https://beeline.co/

Klein apparaatje, wel een app op je telefoon, maar die laat je in je broekzak of tas.
Hij piept vantevoren als je een afslag moet nemen (lekker zinloos op de motor) en je hebt een mini-map met de verkeerssituatie.
Ik heb hier ook naar gekeken (voor de motor dan) puur omdat het handig en duidelijk is.
Maar uiteindelijk werd het een goede telefoonhouder, want dat heeft een duidelijker beeld en is een stuk goedkoper dan 200-230 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:36
Harribo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:50:
[...]

Android Auto bedoel je neem ik aan.
Dat is hier ook ergens al meerdere keren voorbij gekomen.
Je gebruikt nu je mobiel, aangesloten op een ingebouwd scherm in je Toyota? Ook wel chique.
Het klopt inderdaad en heel makkelijk ingebruik en ik kan ook praten tegen TomTom GO app via Toyota. Uiteindelijk ben ik heel blij dat ik €500 heb ik kunnen besparen op de geïntegreerd navigatie van Toyota. De verkoopmedewerker bij Toyota vertelde mij ook dat het update van de Toyota navigatie rondom de €150 per keer kost, als je dat steeds wil laten updaten.

Ik heb niet alleen navigatie, maar berichten komen binnen notificaties, muziek en potcats en bellen en gebeld worden. Berichten kunnen ook voorgelezen worden als je op knopje voorlezen klikt.

[ Voor 21% gewijzigd door Van der Berg op 15-01-2025 21:57 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:30
Je hebt geen flits app nodig als je je gewoon aan de snelheid houdt .....

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
Dom schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Ik heb hier ook naar gekeken (voor de motor dan) puur omdat het handig en duidelijk is.
Maar uiteindelijk werd het een goede telefoonhouder, want dat heeft een duidelijker beeld en is een stuk goedkoper dan 200-230 euro.
Ik had ook een bouwvakkerstelefoon met osmand, speciaal voor dit doel,
lekker waterdicht, belachelijk groot (6.7") en met een goeie houder.

Maar met de zon in de rug slecht leesbaar en niet fatsoenlijk te bedienen met handschoenen.
Ik ben nog steeds blij met de aankoop van de beeline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dom

Dom

proatjeboksem schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:26:
[...]

Maar met de zon in de rug slecht leesbaar en niet fatsoenlijk te bedienen met handschoenen.
Ik ben nog steeds blij met de aankoop van de beeline.
Ik zelf gebruik gewoon mijn normale telefoon (op dit moment nog de oneplus 10pro) fel genoeg en waterdicht.
Met handschoenen bedienen gaat wel, maar is natuurlijk niet erg handig.
Nou zit ik er tijdens het rijden toch niet aan dus ik hou die 200 euro gewoon in mn zak. Al is het wel een heel mooi product en in mijn ogen een mooiere oplossing dan een garmin oid.

Vanaf heden gaan we weer over op het auto-tom tom topic haha.
Om daar op terug te komen, carplay/android auto is echt de oplossing van nu. Heeft je auto dat niet en wil je dit niet aftermarket installeren zou ik alsnog een telefoonhouder aanbevelen.

Het werkt allemaal intuitiever en in 90% van de gevallen zowel beter als goedkoper.

[ Voor 5% gewijzigd door Dom op 17-01-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dom

Dom