Deco XE75 en smarthome via mobiele netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:11
Hi all,

Waarschijnlijk een hele domme vraag maar ik kan nergens het juiste antwoord vinden, dus hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik heb thuis alles werken via m'n netwerk; Hue met 43 aansluitingen zoals lampen en schakelaars, een alarmsysteem, een camera systeem, wat slimme machines zoals de oven en koffieapparaat. Werkt allemaal heerlijk, Alexa zet mijn koffie, lampen reageren en het buurtgespuis komt netjes op beeld en ik heb WiFi door heel mijn huis mbv 3 Deco XE75s

Maar, nu gaat Ziggo zijn kabels updaten / vervangen. Dus help. Mijn lampen doen het niet, alarm gaat wel af maar krijg geen melding en camera systeem idem. Twee tieners/pubers die geen WiFi hebben (voor huiswerk ;)) maar ik denk vooral; hoe doe ik mijn lampen uit?

De vraag na deze inleiding is; kan ik mijn mobiele telefoon (5G) op de een of andere manier als bron laten dienen voor mijn routers? En zo ja, wat heb ik daarvoor nodig, bekabeld of een soort reverse WiFi waarbij de Deco's het signaal oppakken en doorsturen?

Thanks!

Je echte vraag heeft niet met SH te maken => schopje naar NT

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 27-11-2024 10:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je Hue-bridge hoor je gewoon lokaal te kunnen benaderen, ook als je internetverbinding het niet doet.

Verder geen idee of je Deco's een ander wifi-netwerk als internetbron kunnen gebruiken, of dat je echt een utp-kabel in je router moet steken daarvoor. Staat er niets in de handleiding? Dit heeft verder niets met smarthome te maken, maar met netwerken ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:00

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nu is je vraag wel echt netwerk gerelateerd maar om toch even op het SH deel in te haken.

Hue draait alleen je Hue Bridge op je netwerk. Alle andere Hue devices hebben een losstaand Zigbee netwerk opgezet. En zoals @Gizz ook zegt is Hue nu net een van de weinige plug en play smart systemen die WEL lokaal draait. Dus de Hue bridge zou je gewoon moeten kunnen benaderen. Wel zou het kunnen dat je telefoon eigenwijs wordt en niet op de wifi wil blijven hangen zonder internet op je netwerk.

Maar hele huis tethering met je mobiel gaat wel lastig worden. Ik heb het zelf nog nooit gezien op een router. Zeg niet dat het niet kan bestaan maar dan zou je er wel wat over in de handleiding moeten kunnen vinden.

Ik meen op een router met OpenWRT wel een gezien te hebben dat je die kunt laten verbinden met Wifi. Maar volgens mij kon dat niet tegelijk met de router een acces point te laten zijn. Maar goed, zo'n doosje zou je er dan wel voor kunnen zetten.

En voor eventuele verdere hulp, hoe is je netwerk echt opgezet. Draai je de Ziggo doos in bridge en doet je Deco het hele netwerk? Of staan de Deco's alleen in AP mode en draait Ziggo de show? Of draai je dubbele NAT?

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 27-11-2024 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:40:
Ik meen op een router met OpenWRT wel een gezien te hebben dat je die kunt laten verbinden met Wifi.
Dat klopt, populaire (travel)routers zoals die van Gl.iNet op basis van OpenWRT kunnen dat. Naast een andere wifi-netwerk als bron gebruiken, kun je ook je mobiel via usb-c inpluggen en bedraad gebruikmaken van je mobiele internet.

Maar dat zijn inderdaad functionaliteiten die je wat minder snel bij huis-tuin-en-keuken routers verwacht. Zeker bij de Deco-serie, die volgens mij vooral bekend staat om het makkelijk neerzetten en configureren (weinig opties).

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 27-11-2024 10:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:11
Septillion schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:40:
Nu is je vraag wel echt netwerk gerelateerd maar om toch even op het SH deel in te haken.

Hue draait alleen je Hue Bridge op je netwerk. Alle andere Hue devices hebben een losstaand Zigbee netwerk opgezet. En zoals @Gizz ook zegt is Hue nu net een van de weinige plug en play smart systemen die WEL lokaal draait. Dus de Hue bridge zou je gewoon moeten kunnen benaderen. Wel zou het kunnen dat je telefoon eigenwijs wordt en niet op de wifi wil blijven hangen zonder internet op je netwerk.

Maar hele huis tethering met je mobiel gaat wel lastig worden. Ik heb het zelf nog nooit gezien op een router. Zeg niet dat het niet kan bestaan maar dan zou je er wel wat over in de handleiding moeten kunnen vinden.

Ik meen op een router met OpenWRT wel een gezien te hebben dat je die kunt laten verbinden met Wifi. Maar volgens mij kon dat niet tegelijk met de router een acces point te laten zijn. Maar goed, zo'n doosje zou je er dan wel voor kunnen zetten.

En voor eventuele verdere hulp, hoe is je netwerk echt opgezet. Draai je de Ziggo doos in bridge en doet je Deco het hele netwerk? Of staan de Deco's alleen in AP mode en draait Ziggo de show? Of draai je dubbele NAT?
De Ziggo doos is puur een modem, de router functie is uitgeschakeld (na aandringen bij Ziggo) en geeft alleen het signaal door naar de Deco die er boven op staat. Vanaf daar gaat het signaal via UTP naar de twee andere Deco’s die op de 1ste en zolder staan.

De Hue bridge zelf benaderen vindt de telefoon niet relaxed, is een iPhone 15 met alles up to date maar blijft hangen op het inladen van alle lampen/accessoires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Holk ik heb al heel lang de Hue-app niet gezien, maar wellicht kun je bij de serverinstellingen direct het lokale ip van de bridge invullen i.p.v. een extern adres dat je gebruikt om buitenshuis te verbinden?

Als je bridge 192.168.1.10 is (ik noem maar wat) en je daar direct mee verbindt zou het echt totaal niets uit mogen maken of je internet hebt of niet.

In [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 weten ze hier vast meer van :)

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 27-11-2024 11:01 ]

Pagina: 1