:strip_exif()/f/image/KWcGEHQRGuypYuBFXERCgdmZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de UNII-3 kanalen zouden kunnen als ik internet mag geloven, maar lang niet alle hardware ondersteunen die.
In de instellingen van je router of wifi AP kan je een kanaal kiezen bij een bepallde frequentie, meestal staat die op auto maar kan je ook handmatig iets kiezen.Technomancer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:57:
[...]
Ik zou niet weten hoe dat moet eerlijk gezegd.
Heb nu wel de netwerken een eigen naam gegeven zodat ik kan kiezen tussen de 2GHz-variant en de 5GHz-variant. Ik merk dat de 2GHz-variant stabieler is, die valt eigenlijk nooit uit. Alleen is de snelheid een stuk lager. Als ik verbinding maak met de 5GHz-variant dan is de snelheid hoger maar de verbinding instabiel. Ik zie dan regelmatig dat het signaal slechter wordt of wegvalt.
Ik vermoed dus dat het probleem ook (deels) ligt bij het signaal. Ik kan proberen een extra access point o.i.d. neer te zetten en kijken of het 5GHz-netwerk dan stabieler blijft.
Met inSSIDer van metageek kan je ook meten met je PC welk kanaal eventueel vrij is en wat het signaal sterkte is. Als deze slecht is dan is een extra AP wellicht een oplossing (maar dan wel bedraad aansluiten). Als het signaal wel sterk genoeg is dan is een ander kanaal (bij voorkeur een kanaal dat niet in gebruik is) kiezen nog te proberen.
Eventueel een nieuwe router met wifi-6E (ook 6 GHZ) en bijbehorende kaart kan ook nog... maar wordt weer een stapje duurder.
[ Voor 59% gewijzigd door mjl op 12-12-2024 13:22 ]
-------
:fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/6WQIRBgEDhpDQq4aGkdYT5m1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QwdOYc7ES7lvva368nRhARS6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/71caFVPUrnlh62iy42XnKhgo.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dVafolmWRPoYuoPdQ1woBrkD.jpg?f=user_large)