Windows 10 - wifi valt telkens uit (netwerkadapter resetten)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomancer
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo, ik heb een pc met Windows 10 en een TP-Link Archer TX50E netwerkkaart (PCI-E) met 2 antennes. Ik heb de nieuwste drivers hiervoor geïnstalleerd. Ik heb V1 van de kaart, er is ook een V2 en V3 van en die hebben nieuwere drivers (zag ik op de website van TP-Link) maar ik neem aan dat ik die niet kan gebruiken.

In elk geval, de laatste tijd gebeurt het met enige regelmaat dat de wifi-verbinding wegvalt. Soms om de 10 minuten, soms bijna de hele dag niet, soms een paar keer per dag. Er zit dus geen logische regelmaat in. Wat ik dan vervolgens doe, is klikken op 'Problemen oplossen' voor de netwerkadapter. Meestal komt er dan iets te staan van 'de netwerkadapter wordt gereset' en daarna werkt het weer.

Ik kan niet verklaren waarom dit gebeurt, en waarom dit eerst niet gebeurde en sinds een paar weken wel. Ik heb in de energie-instellingen al ingesteld dat de netwerkadapter niet in slaapstand mag gaan, verder heb ik Windows volledig bijgewerkt en zijn ook alle chipset-drivers e.d. bijgewerkt. Het maakt allemaal niet uit.

Als ik op internet zoek naar dit probleem, dan kom ik eigenlijk alleen topics tegen van mensen die het ook hebben maar nergens wordt een oplossing gevonden. Het lijkt aan Windows te liggen in elk geval.

Wat ik soms zie gebeuren is dat de sterkte van het signaal inzakt, soms keert het daarna weer in volle sterkte terug maar soms valt ook de verbinding helemaal weg en dan moet ik dus de netwerkadapter laten resetten door de troubleshooter van Windows. Maar ik weet niet zeker of dit altijd zo gaat, voor mijn gevoel valt de verbinding ook regelmatig spontaan weg zonder dat ik de sterkte eerst zie inzakken o.i.d.

Ik heb internet bij Odido, glasvezel 1Gb met 1 wifi-punt op de 1e verdieping. Ik zit zelf op de 2e verdieping. Wanneer de verbinding goed is en ik een speedtest doe, haal ik bijv. 355 Mbps. Ik zou nog een extra wifi-punt erbij kunnen plaatsen, maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Ik heb eerder het gevoel dat het een probleem is van Windows.

Weet iemand of er hier iets aan te doen is? Ik heb gekeken of ik een nieuwe netwerkkaart zou kopen, maar de nieuwste kaarten die iets doen met wifi 7 (6 Ghz) kunnen niet werken met Windows 10 en een ouder/lager model kopen zou volgens mij niet veel uit moeten maken want de TX50E zou prima moeten werken. Maar wellicht is dit een bekend probleem bij TP-Link en niet bij andere merken? Of ligt het toch aan Windows 10? Wat kan ik eventueel nog proberen?

Ik heb bij de eigenschappen van de netwerkadapter overigens Internet Protocol versie 6 aangevinkt staan. Versie 4 stond uit, die heb ik nu ook even aan gezet. Verder laat ik automatisch een IP-adres en DNS toewijzen. Geen idee of dit nog wat uitmaakt, maar ik vermeld het maar even.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:24

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou juist ipv6 uitzetten en ipv4 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomancer
Dat is helaas geen oplossing voor het probleem, de verbinding blijft wegvallen en ik moet dan weer de netwerkadapter resetten. Zojuist ook weer, na de troubleshoot voor netwerkproblemen stond er "Probleem met de draadloze adapter of toegangspunt: opgelost". "De adapter voor draadloze netwerken opnieuw instellen: uitgevoerd".

Als ik dan in de details kijk dan zie ik o.a. dit:
Details over diagnose van draadloze connectiviteit:

Gegevens van verbinding die wordt gecontroleerd
GUID van interface: {weggehaald}
Interfacenaam: Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 160MHz
Interfacetype: Systeemeigen Wi-Fi

Verbindingsincident vastgesteld
Automatische-configuratie-id: 7
Verbindings-id: 9

Samenvatting verbindingsstatus
Verbinding gestart om: 2024-11-27 10:34:40-671
Overeenkomstig profiel: Geslaagd
Prekoppeling: Geslaagd
Koppeling: Geslaagd
Beveiliging en authenticatie: Mislukt
En ook:
Details over diagnose van L2Sec Helper Class:

Zie de informatieve gebeurtenis bij controle draadloze verbinding voor uitgebreide informatie over deze sessie.

Helperklasse: laag 2-beveiliging
Initialisatiestatus: geslaagd

Resultaat van controle: probleem gevonden

Hoofdoorzaak:
Kan geen verbinding met '{naamNetwerk}' maken.
De beveiligingssleutel voor draadloze netwerken is niet juist.

Gedetailleerde hoofdoorzaak:
Door sleuteluitwisseling van Laag 2-beveiliging met een door de gebruiker opgegeven sleutel zijn vóór de time-out geen unicastsleutels gegenereerd

Hersteloptie:
Controleer de netwerkbeveiligingssleutel voor "{naamNetwerk}"
Geef de beveiligingsinstellingen weer. Vervolgens kunt u de juiste beveiligingssleutel opgeven.
Ik weet niet of hier wat informatie uit te halen valt, ik zie in elk geval dat er iets gebeurt met de beveiligingssleutel en authenticatie. Maar geen idee waarom dat na enige tijd 'weg zou vallen'. Ik voer alleen de troubleshooter uit en die herstelt dan de netwerkadapter in Windows en dan werkt het weer.

Is dit een Windows-probleem of kan het aan de hardware liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Nielsson
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-04 15:02

Mr Nielsson

Born at a very young age.

Maak een stickje met Linux erop, boot daarvan en test dan de wifi een tijdje. Valt ie nog weg? dan is het geen Windows probleem.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TP-Link maakt zelf geen wifichips dus probeer eens uit te zoeken welke chip je kaart bevat. Dan kan je wellicht ook gerichter gaan zoeken naar nieuwe(re) drivers. De fabrikant biedt namelijk niet altijd de meest recente versie aan via zijn website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomancer
Ik heb ook een Intel-programma actief dat automatisch controleert op nieuwe drivers voor draadloos internet en bluetooth, daarmee hou ik het bij. Die drivers zijn nieuwer dan op de site van TP-Link, dus ik ga ervan uit al de nieuwste drivers te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13

mjl

Ugh

Stel op je router eens een non DFS kanaal in, als er bijv een radar in de buurt is kan bij gebruik van de verkeerde kanalen uitval optreden.

-------

• Technomancer
mjl schreef op donderdag 28 november 2024 @ 02:44:
Stel op je router eens een non DFS kanaal in, als er bijv een radar in de buurt is kan bij gebruik van de verkeerde kanalen uitval optreden.
Ik zou niet weten hoe dat moet eerlijk gezegd.

Heb nu wel de netwerken een eigen naam gegeven zodat ik kan kiezen tussen de 2GHz-variant en de 5GHz-variant. Ik merk dat de 2GHz-variant stabieler is, die valt eigenlijk nooit uit. Alleen is de snelheid een stuk lager. Als ik verbinding maak met de 5GHz-variant dan is de snelheid hoger maar de verbinding instabiel. Ik zie dan regelmatig dat het signaal slechter wordt of wegvalt.

Ik vermoed dus dat het probleem ook (deels) ligt bij het signaal. Ik kan proberen een extra access point o.i.d. neer te zetten en kijken of het 5GHz-netwerk dan stabieler blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Technomancer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:57:
[...]

Heb nu wel de netwerken een eigen naam gegeven zodat ik kan kiezen tussen de 2GHz-variant en de 5GHz-variant. Ik merk dat de 2GHz-variant stabieler is, die valt eigenlijk nooit uit. Alleen is de snelheid een stuk lager. Als ik verbinding maak met de 5GHz-variant dan is de snelheid hoger maar de verbinding instabiel. Ik zie dan regelmatig dat het signaal slechter wordt of wegvalt.

Ik vermoed dus dat het probleem ook (deels) ligt bij het signaal. Ik kan proberen een extra access point o.i.d. neer te zetten en kijken of het 5GHz-netwerk dan stabieler blijft.
Kanaal 36 tot en met 48 vereisen geen DFS in Europa. DFS is een techniek waarbij een wifi access point of client moet detecteren of er een radar actief is op dezelfde frequentie. Als dit het geval is dan moet er verplicht naar een andere frequentie overgeschakeld worden. In sommige gevallen kan dit leiden tot een onstabiele verbinding of kan het verbinden lang duren.

De niet DFS kanalen zijn dan doorgaans wel wat drukker omdat alle apparaten die zeker ondersteunen. Maar het is dus wel goed om het eens te testen. Zorg er ook voor dat je om te testen een 20MHz breed signaal instelt. Grotere kanaalbreedtjes geven meer bandbreedte maar zijn ook minder stabiel.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Probeer de wifi netwerkkaart eens in een andere PC. Heb je daar dezelfde problematiek dan is de kaart gewoon stuk.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13

mjl

Ugh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJl-0BkMIXz5vLsYw74ZakkAWzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWcGEHQRGuypYuBFXERCgdmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de UNII-3 kanalen zouden kunnen als ik internet mag geloven, maar lang niet alle hardware ondersteunen die.
[...]

In de instellingen van je router of wifi AP kan je een kanaal kiezen bij een bepallde frequentie, meestal staat die op auto maar kan je ook handmatig iets kiezen.

Met inSSIDer van metageek kan je ook meten met je PC welk kanaal eventueel vrij is en wat het signaal sterkte is. Als deze slecht is dan is een extra AP wellicht een oplossing (maar dan wel bedraad aansluiten). Als het signaal wel sterk genoeg is dan is een ander kanaal (bij voorkeur een kanaal dat niet in gebruik is) kiezen nog te proberen.

Eventueel een nieuwe router met wifi-6E (ook 6 GHZ) en bijbehorende kaart kan ook nog... maar wordt weer een stapje duurder.

[ Voor 59% gewijzigd door mjl op 12-12-2024 13:22 ]

-------

• Admiral Freebee
  • Niet online
mjl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:14:
[Afbeelding]

Ook de UNII-3 kanalen zouden kunnen als ik internet mag geloven, maar lang niet alle hardware ondersteunen die.
Ik heb de UNII-3 kanalen specifiek niet vermeld omdat deze in sommige Europese landen (heel Europa?) slechts met een heel laag vermogen gebruikt mogen worden wat hun nut voor standaard thuis wifi beperkt. Daarom ondersteunen de meeste fabrikanten ze ook niet.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
2,4Ghz heeft natuurlijk veel meer bereik en kan daardoor een stabielere verbinding geven als je op een ongunstige plek zit.
In plaats van 2 verschillende SSID's kan je misschien beter wat instellen bij je WiFi adapter?
Of deze deze mogelijkheden aanwezig zijn hangt af van de fabrikant/drivers.

TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-QF28qIEbCogKiQphkzW9nHrVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oGKBEltwLNeEUZdOmBn5JNcQmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large
mjl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:14:
Met inSSIDer van metageek kan je ook meten met je PC welk kanaal eventueel vrij is en wat het signaal sterkte is.
Inderdaad, gebruik inSSIDer om te kijken hoe het staat met de ontvangst.
Nieuwe versies van inSSIDer zijn nu premium en/of moet je een account gebruiken.
Maar oudere versies zonder dat login gedoe werken ook nog gewoon.
Google: inSSIDer Download 2.1
Google: inSSIDer Download 3.1.2.1
Wel goed opletten, veel downloads linken je door naar de laatste versie die je niet moet/wilt hebben.
Ik gebruik die oude versies al jaren als portable. :)

En/of voor je phone?
Android: WiFi Analyzer (open-source)

• Technomancer
Ik heb de eigenschappen van de adapter aangepast qua 'agressiviteit' en voorkeursband.

Verder heb ik inSSIDer geinstalleerd, alleen weet ik niet waar ik naar moet kijken..
Ik zie beide netwerken 2x in de lijst, waarschijnlijk pikt ie ze op van zowel de router in de meterkast als van de (Odido-wifi)versterker op de 1e verdieping?

Ik zie:
5Ghz (verbonden): kanaal 48, co-channel 7, overlapping 0, signal -59 dBm, link score 49
5Ghz (niet verbonden): zelfde, alleen signal -83 en score 12
2Ghz variant 1: kanaal 1, co-channel 7, overlapping 3, signal -60, score 35
2Ghz variant 2: kanaal 2, co-channel 7, overlapping 9, signal -64, score 15

De link scores en signal-waardes zie ik nogal fluctueren overigens.
Kan ik hier iets uit opmaken?

• Technomancer
Heb nog wat dingen ingesteld op de router en het ziet er nu zo uit in inSSIDer. Ik zie niet veel geks, maar toch is de verbinding niet erg sterk en niet stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfVHKjVk_krucN2iZkM_Klphw7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WQIRBgEDhpDQq4aGkdYT5m1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwlMCisF3KqpPtc4XYcSi28OIP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwdOYc7ES7lvva368nRhARS6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6t8226FY9Sfh6QLvi_Of73bBpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71caFVPUrnlh62iy42XnKhgo.jpg?f=fotoalbum_large

De tip hierboven van een nieuwe router en/of netwerkkaart met 6Ghz.. ik heb Windows 10 dus wordt dat niet ondersteund voor zover ik kan zien. En ga voorlopig nog niet over op W11. Bovendien weet ik niet of ik wat aan al die extra snelheid zou hebben als ik nu al niet eens een stabiele verbinding kan krijgen?

[ Voor 52% gewijzigd door Technomancer op 12-12-2024 20:52 ]

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:13
Volgens mij moet je op de router en de versterker niet dezelfde kanalen gebruiken.

• Technomancer
Ik zou niet weten hoe ik dat moet scheiden.. ik heb 1 Zyxel WX5600 versterker via Odido, daar kun je volgens mij niets aan instellen? Alleen 1x koppelen en klaar. Naderhand heb ik natuurlijk wel van alles aangepast aan de instellingen zoals hierboven, maar ik weet niet of je die versterker dan opnieuw moet koppelen o.i.d.

Ik kan wel op de router inloggen en settings aanpassen maar ik zou niet weten hoe ik dat moet scheiden van de versterker.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:02
Zelfde kanaal maakt niets uit voor het probleem wat je hebt.

Ik zou eens testen of andere clients het ook hebben op dezelfde locatie

[ Voor 39% gewijzigd door laurens0619 op 12-12-2024 21:25 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Technomancer
Ik zie nu wel op de website van Odido staan bij het stukje over de versterker:
Het is wel belangrijk dat je het wifisignaal op de modem zelf uitzet. Anders kan het zijn dat je internet minder snel of stabiel wordt.
Ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben? Ik weet ook niet hoe ik het signaal op de modem dan uitzet, maar dat kan ik navragen of uitzoeken natuurlijk.

Wacht even, dit gaat denk ik over de situatie dat je 2 versterkers hebt waarvan 1 met kabel aangesloten. Dat is bij mij niet het geval. Never mind :)

[ Voor 23% gewijzigd door Technomancer op 12-12-2024 21:40 ]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:53
Ik zie de oorzaak toch in het feit dat de modem en de "versterker" op zowel 2,4 als 5 GHz op hetzelfde kanaal zitten. In een reguliere opstelling met accesspoints stel je op ieder AP hetzelfde SSID en dezelfde beveiliging in, maar je stelt verschillende en niet overlappende kanalen in. Ik ga er overigens vanuit dat de "versterker" bedraad is aangesloten.

Dus bijvoorbeeld:
Voor de 2,4 GHz band, de modem op 1 en de "versterker" op 6. Op 5 GHz band, de modem op 44 en de versterker op 60 (als je met 80 MHz kanaalbreedte werkt).

Op de WX5600 kun je overigens ook inloggen, net als in de modem. Moet je wellicht even uitvogelen op welk IP adres hij zit. Meer info op:

https://community.odido.nl/wifi-535/alles-over-het-nieuwe-zyxel-wx5600-wifipunt-349875

[ Voor 53% gewijzigd door Masimo op 12-12-2024 21:57 ]

• The_Doman
  • Nu online
En het AP/WiFi punt al eens op wat andere plekken geprobeerd of dat verschil maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomancer
Masimo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:49:
Ik zie de oorzaak toch in het feit dat de modem en de "versterker" op zowel 2,4 als 5 GHz op hetzelfde kanaal zitten. In een reguliere opstelling met accesspoints stel je op ieder AP hetzelfde SSID en dezelfde beveiliging in, maar je stelt verschillende en niet overlappende kanalen in. Ik ga er overigens vanuit dat de "versterker" bedraad is aangesloten.

Dus bijvoorbeeld:
Voor de 2,4 GHz band, de modem op 1 en de "versterker" op 6. Op 5 GHz band, de modem op 44 en de versterker op 60 (als je met 80 MHz kanaalbreedte werkt).

Op de WX5600 kun je overigens ook inloggen, net als in de modem. Moet je wellicht even uitvogelen op welk IP adres hij zit. Meer info op:

https://community.odido.nl/wifi-535/alles-over-het-nieuwe-zyxel-wx5600-wifipunt-349875
De versterker is niet bedraad aangesloten. Volgens de instructies doe je dat 1x om hem in te stellen en daarna zet je hem gewoon ergens neer. Ik zou ook niks hebben aan een bedrade AP/versterker want de modem staat in de meterkast. Overigens lijkt het eerder een repeater dan een versterker te worden als hij niet bedraad is aangesloten.

Zal eens kijken of ik kan inloggen op de versterker. Waar zie je staan dat dit mogelijk is? Ik zie het niet.
Als ik de app MPro Mesh gebruik dan zie ik bij de versterker een IP-adres staan, maar dit is hetzelfde adres als waarmee je op de modem kunt inloggen.

Ik ga denk ik ook maar eens wat dingen vragen aan de community van Odido, want ik zie bijv. dat ik niet de nieuwste firmware op de WX5600 heb staan maar ik kan nergens vinden hoe ik dat kan updaten. Verder zou ik graag willen weten of ik kan inloggen op de WX5600 (en hoe) en of het echt zin heeft om aparte kanalen te gebruiken t.o.v. de modem. En ik zie ook dat 'mesh' uitstaat, maar als ik dat aan wil zetten dan krijg ik een melding dat de settings van de 2GHz-SSID overgenomen worden naar die van 5GHz en ik weet niet of ik dat wil. Je hebt dan geen gescheiden SSID's meer.

[ Voor 24% gewijzigd door Technomancer op 13-12-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:02
Waarom zou het de oorzaak zijn dat hetzelfde kanaal wordt gebruikt?

Sowieso doen alle Mesh setjes dat bij dual band setups. Alle nodes zitten dan op hetzelfde kanaal (ook logisch als je maar 1x 5ghz radio hebt).

Dat verschillende kanalen beter zijn staat buiten kijf maar dat gaat om optimalisatie zodat je minder airtime onderling hoeft te delen > het geheel zal sneller worden als clients tegelijk aan het communiceren zijn.

Hetzelfde kanaal gebruiken gaat echter niet leiden tot de symptonen die jij ervaart. Het wordt, theoretisch, alleen wat sneller

edit:
ah je hebt je zyxel versterker draadloos aangesloten?
Dan kun je niet eens het kanaal uniek maken tov je Zyxel router.
Nou theoretisch kan het wel maar in praktijk niet.

Je Repeater is dual band dus 1x 5ghz radio.
Diezelfde radio wordt gebruikt om naar de meterkast en naar de zolder te praten.
Zou die dat op 2 verschillende kanalen moeten doen dan zou de radio in de repeater de hele tijd moeten wisselen van kanaal. Dat gaat je een enorme vertraging opleveren.
Het is dus "normaal" dat dual band repeater op hetzelfde kanaal zitten

[ Voor 78% gewijzigd door laurens0619 op 13-12-2024 11:51 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomancer
Volgens Odido moet ik niet werken met een gescheiden 2 en 5 Ghz-netwerk, maar er weer 1 netwerk van maken en 'mesh' aanzetten. Anders zorgt het juist voor instabiliteit zeggen ze. Maar ik had van TP-Link (de fabrikant van de netwerkkaart) juist de tip gekregen om wel 2 gescheiden netwerken te maken. Nu weet ik het ook niet meer :) Het is allemaal een paar weken geleden begonnen met het constant uitvallen van de verbinding en het moeten resetten van de adapter in Windows, dus toen werkte het juist niet goed meer met de normale werkwijze van Odido en de 'versterker'. Ik kan proberen de firmware te upgraden, alles nog eens te rebooten en opnieuw koppelen, easymesh aanzetten etc. en kijken wat er dan gebeurt. Maar het blijft vaag zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomancer
Het werkt nu echt totaal niet meer, kan geen websites laden, snelheid is verschrikkelijk traag. Heb al gereboot, modem herstart, versterker herstart maar dat lijkt niet te werken. Echt geen idee wat er nu weer is. Als ik met mijn telefoon verbinding maak met de SSID dan is de snelheid gewoon prima, maar op deze computer niet (meer). Ik heb verder niets meer gewijzigd t.o.v. wat ik hierboven al gedaan had. InSSIDer geeft volgens mij verder ook geen gekke dingen aan. Ben er wel een beetje klaar mee zo.

Ik zie in InSSIDer wel dat ie nu af en toe het 'verkeerde' netwerk pakt. Je ziet zowel de 5Ghz als de 2Ghz 2x in de lijst staan waarbij 1 van de 2 een stuk slechter is. Zoals eerder gezegd, vermoed ik dat de ene van de router beneden is en de andere van de repeater. Maar als ik dan verbinding maak met de 5Ghz-variant, dan zie ik in InSSIDer dat ie soms verbonden is met de slechte versie.

Zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnk-skDCrxsM4F4zQOHZRKjwE78=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dVafolmWRPoYuoPdQ1woBrkD.jpg?f=user_large

Hij zou juist de 2e van boven moeten pakken. Voorheen ging dat automatisch goed, geen idee waarom nu niet meer. Als ik verbinding maak met het 2Ghz-netwerk dan pakt ie wel de goede. Misschien hebben ze bij Odido gelijk dat je beter die mesh-instelling aan kunt zetten en geen gescheiden netwerken kunt hebben?

[ Voor 48% gewijzigd door Technomancer op 15-12-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-04 21:56
Mss eens op tp-link forum kijken of zelf eens een post maken.

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/239260

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:53
@Technomancer Heb je al eens met de positie van de antennes van de TP-Link gespeeld? Dat kan héél veel uit maken qua ontvangst.

Hoe is je PC eigenlijk opgesteld? Waar in de ruimte? Wat is de afstand tot de versterker en tot de Odido-router en eventuele obstakels tussen ieder (denk aan vloeren, muren, radiatoren, etc.)? Want daar heb ik nog niks over gezien in de discussie.

[ Voor 6% gewijzigd door Masimo op 15-12-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Technomancer schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:30:
Het werkt nu echt totaal niet meer, kan geen websites laden, snelheid is verschrikkelijk traag.
Heb je dat probleem nu ook met andere apparten/phone?
Ik zie in InSSIDer wel dat ie nu af en toe het 'verkeerde' netwerk pakt. Je ziet zowel de 5Ghz als de 2Ghz 2x in de lijst staan waarbij 1 van de 2 een stuk slechter is. Zoals eerder gezegd, vermoed ik dat de ene van de router beneden is en de andere van de repeater. Maar als ik dan verbinding maak met de 5Ghz-variant, dan zie ik in InSSIDer dat ie soms verbonden is met de slechte versie.
Je kan eens testen als je tijdelijk de extra Wifi versterker/AP eens uitzet en eventueel daarna reset/opnieuw instelt
Misschien hebben ze bij Odido gelijk dat je beter die mesh-instelling aan kunt zetten en geen gescheiden netwerken kunt hebben?
Zelf gebruik ik ook geen gescheiden SSID's voor 2,4/5Ghz (alleen een extra gast SSID).
Dat werkt voor mij het beste/makkelijkste, en ja soms switchen mijn apparaten dan naar 2,4 omdat dat vaak beter signaal geeft en ik niet zoveel exfra AP's heb staan.
Pagina: 1