Zonnepanelen bij Zonneplan of Coolblue Energie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
Mijn huidige omvormer was door de vorige bewoner geinstalleerd zo'n 10 jaar terug en heeft het onlangs begeven. Tijd om de boel te vervangen dacht ik, omdat de bijbehorende 6 zonnepanelen intussen ook al aardig gedegradeerd zijn er niet veel opgewekt meer wordt.

Offertes aangevraagd bij Zonneplan en bij Coolblue.

Zonneplan bood mij het volgende aan:
- 8x 450wp panelen (volgens de verkoper van het merk dmegc, 30 jaar garantie)
- 2x SAJ microomvormers in string opstelling (elke microomvormer zou hier 4x450wp aan moeten kunnen sturen, 20 jaar garantie)
- 10 jaar installatiegarantie
Kosten ongeveer 4150 euro incl. verwijderen oude installatie.
Geschatte opgewekte stroom op jaarbasis: 3003kWh

Coolblue bood mij aanvankelijk een veel duurdere offerte, maar na wat heen en weer gemaild en gebeld te hebben konden zij mij het volgende aanbieden:
- 8x 435wp suntech ultra v pro glass-glass panelen (30 jaar garantie)
- 8x enphase iq8mc microomvormers (25 jaar garantie)
- 10 jaar installatiegarantie
Qua kosten was coolblue bereid te matchen met zonneplan, dus ook EUR 4150 eur incl verwijderen oude installatie.
Geschatte opgewekte stroom op jaarbasis 2920kWh

Beiden in oost-west opstelling op mijn platte dak.

Een paar overwegingen die ik lastig vind te beoordelen, waar ik graag jullie kijk op zou willen:
- De microomvormers van coolblue lijken elk gecapped te zijn op ongeveer 360wp, terwijl het paneel 435wp theoretisch aan kan; volgens coolblue zou ik hier op jaarbasis niet bijster veel van moeten merken omdat er alleen een paar dagen per jaar het echt zonnig is dat je evt over 360wp zou gaan. De verkoper van zonneplan was het hier niet mee eens en stelde dat ik w.s. 100-200kwh mis zou lopen gedurende de zonnige dagen. In de raming het opgewekte stroom lijkt dit ongeveer 100kWh verschil te zijn. Ik ben benieuwd naar medetweakers' kijk hierop. De reden waarom ik hierover twijfel is of de langere garantie en de "betere naamsbekendheid" van enphase microomvormers hier op den duur mij minder kopzorgen geven. En dus of het verschil in kWh hiertegenover verwaarloosbaar is in de praktijk.
- Zonneplan heeft hun eigen software op de SAJ omvormers gezet, zodat ze slim met dynamische prijzen overweg kunnen met hun energiecontracten, en daarbij ook de omvormers eventueel stop kunnen zetten of uit kunnen schakelen bij negatieve energieprijzen. Coolblue beweert dat de enphase IQ8 microomvormer dit ook out of the box ook zou moeten kunnen en met any energie maatschappij zou moeten werken (i.e. het zichzelf automatisch uitzetten bij negatieve stroomprijzen). De verkoper van zonneplan stelde dat dit 100% niet correct was. Ik weet niet wat ik moet geloven momenteel, want ik vraag me dan ook af hoe die enphase microomvormers dit moeten ruiken dat er sprake is van negatieve marktprijzen.
- En tot slot, is de prijs ok? Wat zijn jullie ervaringen met CB energie/Zonneplan?

Ik neig momenteel met de coolblue offerte akkoord te gaan, omdat ik al jaren bij coolblue winkelen tevreden ben over hun klantenservice, maar weet niet of dat de rationele keuze is. Zonneplan leek over de telefoon ook gewoon uiterst snel en behulpzaam te reageren, dus het is ook een vraag van wie er over 10 jaar nog bestaat I guess :)

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:43

martijn v o

Certified by Enphase.

Klopt. 10 graden hellingshoek op oost of west geeft 85% van de maximale instraling.
Je paneel van 435 Watt zou dus nooit meer opleveren dan 369 Watt.
Dus in theorie capt hij dus iets af maar dat is maar heel weinig en heel kort.
Dat is dan ook alleen op de dagen dat het koud is, volle zon op het tijdstip wat past bij je oriëntatie.
Ik denk zelf dat het nog geen 10kWh per jaar is.
Als de hoek groter is, of de orienatie meer naar zuid is het meer.

Wat betreft terugleveren kunnen de Enphase dat ook schakelen. Je kunt kiezen voor een zero-export profiel zodat de panelen alleen opwekken wat je verbruikt op dat moment als het verbruik lager is dan dat de panelen zouden kunnen opwekken. Als je eventueel (later) nog een Enphase batterij neemt kan hij die ook vullen als er voldoende opwek is.

Dat zou later ook met andere batterijen moeten kunnen werken, net als ze nu bezig zijn met profielen dat dynamische prijzen ook geregeld kunnen worden maar daar heb ik nog geen ervaring mee hoe dat werkt.

Je hebt dan wel nu een metered versie nodig met de meetspoelen..

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij kan je met growatt ook schakelen traploos regelen via modbus (Atom S3 RS485 icm home assistant bijv)
Hoe modbus communicatie te starten op een growatt omvormer?

Stuk goedkoper
Een plat dak kan je zelf toch wel?

Ik kom op €1,531.12 bij de stralend groen samensteller met aiko 455 gl.gl en een 2 mppt omvormer
https://www.stralendgroen...elen-doe-het-zelf-pakket/

Voor 1500 euro kom ik je wel helpen, heb je nog 1000 euro over ;)

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2024 20:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 13:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy_Y3hu1o90BuBaK74XA-iQQIJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeaMSqJjBwW8YWQwZkbHYhSk.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe groot is je dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
30m^2 ongeveer. Zowel zonneplan als coolblue vonden dat er maximaal 8 panelen op konden in oost-west opstelling.

Als ik jouw quote bekijk dan zouden de installatiekosten ongeveer 1150 inc btw moeten zijn. Als ik zelf even kijk naar hoeveel de onderdelen kosten die coolblue gebruikt, dan kom ik uit op ongeveer 670 voor de panelen, en 1265 voor de omvormers, voor een totaal van 1935. Als we veronderstellen dat die montageset + wat kabels uitkomt op ongeveer 600 inc btw, dan zou ik uitkomen op 670 + 1265 + 600 + 1150 = 3685 als ik het door solarbouwmarkt laat doen. Delta van 500 ongeveer als ik het met coolblue dan vergelijk, waar laatstgenoemde wel een installatie garantie geeft van 10 jaar. Levert een solarbouwmarkt ook zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:47:
Volgens mij kan je met growatt ook schakelen traploos regelen via modbus (Atom S3 RS485 icm home assistant bijv)
Hoe modbus communicatie te starten op een growatt omvormer?

Stuk goedkoper
Een plat dak kan je zelf toch wel?

Ik kom op €1,531.12 bij de stralend groen samensteller met aiko 455 gl.gl en een 2 mppt omvormer
https://www.stralendgroen...elen-doe-het-zelf-pakket/

Voor 1500 euro kom ik je wel helpen, heb je nog 1000 euro over ;)
Haha, helaas heb ik 2 linkerhanden en zou ik graag niet een lekkage op mijn dak willen veroorzaken. Dit soort dingen besteed ik toch echt liever uit aan een bedrijf die ik er ook evt aansprakelijk voor kan stellen in geval van schade/defecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
martijn v o schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:44:
Klopt. 10 graden hellingshoek op oost of west geeft 85% van de maximale instraling.
Je paneel van 435 Watt zou dus nooit meer opleveren dan 369 Watt.
Dus in theorie capt hij dus iets af maar dat is maar heel weinig en heel kort.
Dat is dan ook alleen op de dagen dat het koud is, volle zon op het tijdstip wat past bij je oriëntatie.
Ik denk zelf dat het nog geen 10kWh per jaar is.
Als de hoek groter is, of de orienatie meer naar zuid is het meer.

Wat betreft terugleveren kunnen de Enphase dat ook schakelen. Je kunt kiezen voor een zero-export profiel zodat de panelen alleen opwekken wat je verbruikt op dat moment als het verbruik lager is dan dat de panelen zouden kunnen opwekken. Als je eventueel (later) nog een Enphase batterij neemt kan hij die ook vullen als er voldoende opwek is.

Dat zou later ook met andere batterijen moeten kunnen werken, net als ze nu bezig zijn met profielen dat dynamische prijzen ook geregeld kunnen worden maar daar heb ik nog geen ervaring mee hoe dat werkt.

Je hebt dan wel nu een metered versie nodig met de meetspoelen..
Super bedankt voor je reactie! Lijkt er op dat het verschil dan marginaal idd is. En ik wil idd in de toekomst nog evt een batterij, afhankelijk van wat er met de salderingsregeling gebeurd (of die volledig verdwijnt in 2027 of gehalveerd wordt b.v.). Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden nu? Je hebt hetover een enphase metered bijvoorbeeld. Zou je aanraden die nu al te laten installeren? De coolblue verkoper was van mening dat het beter was dit pas te doen als ik daadwerkelijk voor een batterij zou gaan (wat pas op z'n vroegst vanaf 2027 zal zijn voor mij)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
In 10 jars degraderen panelen volgens verwachting iets van 5%.

Dat is dus absoluut de reden niet dat de set niet veel meer opbrengt…

Dus wat is er daadwerkelijk aan de hand… er zouden financieel effectievere maatregelen moeten bestaan dan vervangen van een PV set die nog goed hoort te werken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 13:56
prototype schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 00:00:
[...]

30m^2 ongeveer. Zowel zonneplan als coolblue vonden dat er maximaal 8 panelen op konden in oost-west opstelling.

Als ik jouw quote bekijk dan zouden de installatiekosten ongeveer 1150 inc btw moeten zijn. Als ik zelf even kijk naar hoeveel de onderdelen kosten die coolblue gebruikt, dan kom ik uit op ongeveer 670 voor de panelen, en 1265 voor de omvormers, voor een totaal van 1935. Als we veronderstellen dat die montageset + wat kabels uitkomt op ongeveer 600 inc btw, dan zou ik uitkomen op 670 + 1265 + 600 + 1150 = 3685 als ik het door solarbouwmarkt laat doen. Delta van 500 ongeveer als ik het met coolblue dan vergelijk, waar laatstgenoemde wel een installatie garantie geeft van 10 jaar. Levert een solarbouwmarkt ook zoiets?
Normaal gezien reken je ex btw. 10 jaar garantie geven ze niet denk ik nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 05:57:
In 10 jars degraderen panelen volgens verwachting iets van 5%.

Dat is dus absoluut de reden niet dat de set niet veel meer opbrengt…

Dus wat is er daadwerkelijk aan de hand… er zouden financieel effectievere maatregelen moeten bestaan dan vervangen van een PV set die nog goed hoort te werken.
Van wat ik van coolblue en zonneplan individueel had begrepen klopt dat de degradatie minimaal is bij panelen van tegenwoordig, maar helaas komen mijn huidige panelen nog uit het jaar 2012-2013. Die degraderen een stuk harder en waren ook een stuk lager in capaciteit, en leverden op jaarbasis misschien 1k kWh nog. De panelen van tegenwoordig lijken veel hogere wp aan te kunnen (2-3x hoger) en langzamer te degraderen; vervanging lijkt me hier dan ook de meest cost-effective aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
lothar schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:36:
[...]

Normaal gezien reken je ex btw. 10 jaar garantie geven ze niet denk ik nee.
Interessant. Ook als consument? Is ex btw alleen van toepassing dan op het materiaal (dus de panelen+omvormer) of ook de installatiekosten? Als ik namelijk het winkelmandje vul bij solarbouwmarkt dan zie ik wel dat de BTW gewoon in rekening wordt gebracht? Of kun je die btw terug te vragen op je IB aangifte ofzo? Dat zou het verschil namelijk wel wat groter maken in prijs idd. Thanks, en hoor graag van je!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:47
Wellicht handig je topicstart even aan te vullen conform de sjabloon, dat adviseert wat makkelijker: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Hoe hoog is het dak? Zou toch kijken of je niet met 2 vrienden de oude panelen eraf kan halen, zaterdagochtend qua werk. Dan ben je iig de kosten voor het demonteren al kwijt. Opbrengst is nu toch waardeloos dus mooi moment er voor. Stroom eraf en dan kun je de boel zo demonteren (klemmen losdraaien, stekkers losklikken etc, meer is het niet). En dan vervolgens materialen op Marktplaats zetten voor een interessante prijs. Ik lees dat het 3 hoog is, dan wordt het een ander verhaal dan een dak van hooguit 3m hoog :)

Ik zou ook lokaal eens wat offertes opvragen, je hebt nu twee grote landelijke partijen gevraagd. Geef je lokale ondernemer ook een kans, zo goed staan ze er momenteel niet voor gezien de markt voor zonnepanelen redelijk is gecrashed. Wellicht kunnen ze je een hele goede offerte doen.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:42
Je krijgt je BTW terug.

maar ik zou eerder eens de fabriek van je panelen achter de broek aan zitten, dit is gewoon garantiewerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
ThinkPad schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:40:
Wellicht handig je topicstart even aan te vullen conform de sjabloon, dat adviseert wat makkelijker: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Hoe hoog is het dak? Zou toch kijken of je niet met 2 vrienden de oude panelen eraf kan halen, zaterdagochtend qua werk. Dan ben je iig de kosten voor het demonteren al kwijt. Opbrengst is nu toch waardeloos dus mooi moment er voor. Stroom eraf en dan kun je de boel zo demonteren (klemmen losdraaien, stekkers losklikken etc, meer is het niet). En dan vervolgens materialen op Marktplaats zetten voor een interessante prijs.

Ik zou ook lokaal eens wat offertes opvragen, je hebt nu twee grote landelijke partijen gevraagd. Geef je lokale ondernemer ook een kans, zo goed staan ze er momenteel niet voor gezien de markt voor zonnepanelen redelijk is gecrashed. Wellicht kunnen ze je een hele goede offerte doen.
Sjabloon helemaal over het hoofd gezien, excuses! Zal even kijken of ik deze kan aanvullen.

Het platte dak zit op 3 hoog (stadsappartement woning, begane grond + 3 verdiepingen erboven, dus die is vooral in de hoogte gebouwd).

Het demonteren en verwijderen van de panelen + omvormer etc zou in kosten bij zowel zonneplan en coolblue inbegrepen zijn. De panelen zijn ook relatief lage capaciteit en 10+ jaar oud, dus ik weet niet of dat uberhaupt nog wat zinnigs oplevert. Ben helaas alleen handig met software (evenzo mijn vrienden), niet zo handig met de handen verder dus besteed dat liever uit.

Goede tip wat betreft lokale ondernemers. Hebben jullie nog tips voor keywords om te zoeken naar erkende partijen in de regio? Bestaat er zoiets als een verified werkspot ofzo voor dit soort installaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
prototype schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:31:
[...]

Van wat ik van coolblue en zonneplan individueel had begrepen klopt dat de degradatie minimaal is bij panelen van tegenwoordig, maar helaas komen mijn huidige panelen nog uit het jaar 2012-2013. Die degraderen een stuk harder en waren ook een stuk lager in capaciteit, en leverden op jaarbasis misschien 1k kWh nog. De panelen van tegenwoordig lijken veel hogere wp aan te kunnen (2-3x hoger) en langzamer te degraderen; vervanging lijkt me hier dan ook de meest cost-effective aanpak?
6 stuks uit 2012 zal rond 275W zijn. Als die maar 1000 kWh opleveren duid op een defect, Niet degradatie

De huidige panelen zijn fysiek heel veel groter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:44:
Je krijgt je BTW terug.

maar ik zou eerder eens de fabriek van je panelen achter de broek aan zitten, dit is gewoon garantiewerk.
Hoe krijg je de BTW terug? Restitueert de bouwmarkt dit na betaling ofzo aan je?

De panelen hebben ongetwijfeld nog garantie, maar die zijn volgens mij niet defect. Het is de serie omvormer die defect is (die van de buurman die gelijktijdig was geinstalleerd had het ook een half jaar daarvoor begeven), en die lijken van wat ik heb gevonden een verwachte levensduur ook te hebben van ongeveer 10 jaar. Nu kan ik de omvormer vervangen, maar als de panelen < 1kWh opwekken op jaarbasis, dan lijkt het me dat het voordeliger is om gewoon de panelen ook te vervangen voor hogere capaciteit panelen, zeker nu de markt is ingekelderd en die panelen praktisch voor bodemprijzen verkocht lijken te worden? Wellicht zie ik iets hier over het hoofd, lmk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:56:
[...]

6 stuks uit 2012 zal rond 275W zijn. Als die maar 1000 kWh opleveren duid op een defect, Niet degradatie

De huidige panelen zijn fysiek heel veel groter.
Ah, interesting. Maar zelfs dan zou het met nieuwe vervanging 6*275=1650kWh ongeveer zijn. De offertes die ik nu heb voor 8 panelen zouden ongeveer 3000 kWh op jaarbasis moeten generen voor mij wat ook meer bij mijn verbuiksprofiel past. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook geen informatie heb over waar die originele panelen vandaan komen en waar ik dus aanspraak zou moeten maken op garantie; vorige bewoner had die geplaatst, zou die evt kunnen proberen te contacteren nog hierover, maar weet niet of ik daar reactie op krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Het eraf halen kost ook geld - het vervangen van een omvormer is max 100 euro.

Het eraf halen + nieuwe set erop leggen gaat je meer kosten dan het verschil op gaat leveren...
Heb je veel meer panelen nodig?

En de belastingdienst geeft je de BTW terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:04:
Het eraf halen kost ook geld - het vervangen van een omvormer is max 100 euro.

Het eraf halen + nieuwe set erop leggen gaat je meer kosten dan het verschil op gaat leveren...
Heb je veel meer panelen nodig?

En de belastingdienst geeft je de BTW terug.
8 panelen was echt het maximum volgens zowel coolblue als zonneplan in oostwest opstelling, dus ook al zou ik meer willen, het zou niet passen :'( er liggen er momenteel 6 op.

Wat betreft de omvormer vervangen en dat dat max 100 euro zou moeten kosten, interesting; als ik google op omvormer vervangen kom ik uit op prijzen die meer richting de 1k gaan inc btw namelijk. Zou je kunnen uitleggen hoe je op die raming bent gekomen? De huidige (inmiddels defecte) omvormer zit binnen mijn huis die die 6 panelen bedient; het is vermoedelijk een serie omvormer dus, zeker geen microomvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

prototype schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:12:
[...]

8 panelen was echt het maximum volgens zowel coolblue als zonneplan in oostwest opstelling, dus ook al zou ik meer willen, het zou niet passen :'( er liggen er momenteel 6 op.

Wat betreft de omvormer vervangen en dat dat max 100 euro zou moeten kosten, interesting; als ik google op omvormer vervangen kom ik uit op prijzen die meer richting de 1k gaan inc btw namelijk. Zou je kunnen uitleggen hoe je op die raming bent gekomen? De huidige (inmiddels defecte) omvormer zit binnen mijn huis die die 6 panelen bedient; het is vermoedelijk een serie omvormer dus, zeker geen microomvormer.
het ging om de man-uren denk ik, niet de materiaalkosten van een nieuwe omvormer.

100 euro is dus alleen om je huidige omvormer te verwijderen en een nieuwe op te hangen, waarbij die nieuwe nog wel gekocht moet worden.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 26-11-2024 13:14 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat voor omvormer hangt er nu en wat is de capaciteit van de panelen?
Moet zeggen dat ik de insteek van @99ruud99 ook wel interessant vind, je smijt er namelijk wel een hoop geld tegenaan en met de overheid als zakenpartner is het allemaal maar afwachten wat het salderen e.d. doet.

Als je voor 400-500 euro (zoveel kost een nieuwe omvormer, via Marktplaats moet het voor de helft ook lukken voor eentje met niet al teveel draaiuren) de boel weer aan de loop krijgt dan scheelt dat een hoop geld. En dat is echt vrij simpel voor iemand die beetje kennis van elektra heeft, veel moeilijker dan een lamp aansluiten is het niet.

Of heb je echt veel meer opbrengst nodig (ook daarom is het handig om topicstart even aan te passen conform de sjabloon).

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2024 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik bedoelde inderdaad gewoon een tweedehands 1000W omvormer.
Aansluiten is zeer eenvoudig, kan je zelf doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:19
Ik heb zelf Zonneplan en mijn zonnepanelen gaan ook uit bij lage prijzen, maar ook bij negatieve onbalans.

Toevallig vandaag al €0,25 verdient doordat mijn panelen op een strategisch moment uitgaan.

Dat handelen op de onbalansmarkt werk inderdaad absoluut niet out of the box bij andere maatschappijen, je mág zelf niet eens op die markt handelen.

Het uitzetten van je panelen op basis van een normaal dynamisch uurtarief zal vast met elke omvormer kunnen die je met modbus kan aansturen.

Verder weinig aan te merken, was een prima installatie en alles draait als een zonnetje sindsdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ApexAlpha schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:04:
Ik heb zelf Zonneplan en mijn zonnepanelen gaan ook uit bij lage prijzen, maar ook bij negatieve onbalans.

Toevallig vandaag al €0,25 verdient doordat mijn panelen op een strategisch moment uitgaan.

Dat handelen op de onbalansmarkt werk inderdaad absoluut niet out of the box bij andere maatschappijen, je mág zelf niet eens op die markt handelen.

Het uitzetten van je panelen op basis van een normaal dynamisch uurtarief zal vast met elke omvormer kunnen die je met modbus kan aansturen.

Verder weinig aan te merken, was een prima installatie en alles draait als een zonnetje sindsdien.
Ik neem aan dat je terugschroeven bedoelt? Uitzetten is nogal onwenselijk, want dan moet jij weer stroom gaan inkopen tegen inkoopprijs.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:19
de Peer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:06:
[...]

Ik neem aan dat je terugschroeven bedoelt? Uitzetten is nogal onwenselijk, want dan moet jij weer stroom gaan inkopen tegen inkoopprijs.
Nee ze berekenen gewoon wat meer oplevert: stroom opwekken of uitzetten, en als dat uitzetten is gaan ze uit.

We hebben we dan echt over een minuut of 3 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ApexAlpha schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:08:
[...]

Nee ze berekenen gewoon wat meer oplevert: stroom opwekken of uitzetten, en als dat uitzetten is gaan ze uit.

We hebben we dan echt over een minuut of 3 of zo.
Ah oke ik dacht direct een heel uur, en dat kan vervelend uit pakken als je dan veel verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik dacht dat het aan en uitzetten van omvormers juist datgene was wat niet echt goed is voor de omvormer? Slijten ze dan niet heel hard>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
99ruud99 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:27:
Ik dacht dat het aan en uitzetten van omvormers juist datgene was wat niet echt goed is voor de omvormer? Slijten ze dan niet heel hard>?
Als je de stroom er bruut af gooit dan kan het zijn dat de gelijkstroom relais op hun falie krijgen. Dat gaat per definitie gepaard met een vlamboog.

Afregelen via een nette interface moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ThinkPad schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:53:
Moet zeggen dat ik de insteek van @99ruud99 ook wel interessant vind, je smijt er namelijk wel een hoop geld tegenaan en met de overheid als zakenpartner is het allemaal maar afwachten wat het salderen e.d. doet.

Als je voor 400-500 euro (zoveel kost een nieuwe omvormer, via Marktplaats moet het voor de helft ook lukken voor eentje met niet al teveel draaiuren) de boel weer aan de loop krijgt dan scheelt dat een hoop geld. En dat is echt vrij simpel voor iemand die beetje kennis van elektra heeft, veel moeilijker dan een lamp aansluiten is het niet.

Of heb je echt veel meer opbrengst nodig (ook daarom is het handig om topicstart even aan te passen conform de sjabloon).
Het zijn 6 panelen uit bv 2012… dus pak hem beet 275W. Een 1500W 1 mppt omvormer kost nieuw rond de €300 (goodwe/growatt)

Aansluiten zou 15-30 minuten moeten kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
ThinkPad schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:53:

Er hangt momenteel een omnik omnisol 1.5k of 2k TL omvormer in als ik de handleiding mag geloven (modellen zien er aan buitenkant hetzelfde uit en er staat helaas niet een sticker op die aangeeft welk het is). Die omvormer zou ongeveer 300 euro moeten kosten als ik zo even google. De aanpak van Ruurd vind ik dan eigenlijk ook interessant, maar heb even gekeken in de energienota wat het terug heeft geleverd recent. In 2023 was dat 925kWh ongeveer (volledig jaar voordat mijn omvormer "FAULT/UTILITY LOSS" ergens 3-4 maanden terug aan geeft en sindsdien niet meer teruglevert). Op jaarbasis denk ik dat ik wel rond de 3000kWh zal zitten qua verbruik. Ik zal even de energienota van voorgaande jaren ook erbij proberen te pakken om te kijken wat de degradatie is, en of het evt (ook) een defect aan de panelen zal zijn (of dat de panelen lagere capaciteit waren dan de 275wp die nu aangenomen wordt).

Met deze getallen lijkt het wellicht wel zinvol om de hele boel te vervangen? Er wordt veel minder gegenereerd dan mijn verbruik namelijk.

Nogmaals bedankt iedereen voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door prototype op 26-11-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:05
@prototype 1500 kWh op jaarbasis is ongeveer het verschil, als je het rekenkundig bekijkt dus ongeveer 300 euro per jaar om een investering van ruim 3000 euro terug te verdienen. (Nog even zonder terugleverboete) Als je het voor je milieu hart doet, doen...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Niet eens met @MarcelGo , vanuit milieu hart zeg je juist NIET doen.
Met de nieuwe zeer platte orientatie wek je juist veel op in zomer, weinig in winter. EN je maakt de elektronische afvalberg nog groter.

Dit gaat zodra salderen eraf gaat zich heel moeizaam terugverdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:25:
Niet eens met @MarcelGo , vanuit milieu hart zeg je juist NIET doen.
Met de nieuwe zeer platte orientatie wek je juist veel op in zomer, weinig in winter. EN je maakt de elektronische afvalberg nog groter.

Dit gaat zodra salderen eraf gaat zich heel moeizaam terugverdienen...
Goed punt, ik zie idd dat het gros van de stroom zich opwekt in de april-juli, en daarna significant afdropt. Ik zou weliswaar 3000kWh kunnen opwekken met nieuwe zonnepanelen+omvormer installatie per jaar (wat dichter bij mijn daadwerkelijke jaarverbruik zit), maar als het gros daarvan idd in de zomermaanden opgewekt wordt, en de salderingsregeling wegvalt, dan is dat idd lastig terugverdienen... Ik vind het lastig, maar als ik er zo naar kijk lijkt de omvormer vervangen/panelen checken op defecten w.s. goedkoper dan de hele zaak vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:05
Als de "oude" panelen niet door iemand anders gebruikt worden is het inderdaad wel twijfelachtig, maar dat er nu teveel stroom wordt opgewekt door zonnepanelen...neehoor, misschien op topdagen wat vaker afschakelen maar de rest van het jaar is er nog lang niet genoeg groene stroom.

@prototype ik begrijp uit je reactie dat het vooral uit financiële overwegingen is, dan zou ik alleen omvormer vervangen en over 10 jaar nog eens een berekening maken ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
MarcelGo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:44:
Als de "oude" panelen niet door iemand anders gebruikt worden is het inderdaad wel twijfelachtig, maar dat er nu teveel stroom wordt opgewekt door zonnepanelen...neehoor, misschien op topdagen wat vaker afschakelen maar de rest van het jaar is er nog lang niet genoeg groene stroom.

@prototype ik begrijp uit je reactie dat het vooral uit financiële overwegingen is, dan zou ik alleen omvormer vervangen en over 10 jaar nog eens een berekening maken ;)
Het is zowel een financiële alswel een milieu overweging. Het issue is vooral dat het gros van het stroom opgewekt wordt in de zomermaanden. Als ik daar bovenop ook niet teruglever ivm terugleverboete en wegvallen saldering enzo, wordt het erg lang terugverdienen vermoed ik. Ik neig momenteel ook naar de omvormer vervangen en over 10 jaar weer kijken idd momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:13
prototype schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:00:
[...]

Er hangt momenteel een omnik omnisol 1.5k of 2k TL omvormer in als ik de handleiding mag geloven (modellen zien er aan buitenkant hetzelfde uit en er staat helaas niet een sticker op die aangeeft welk het is). Die omvormer zou ongeveer 300 euro moeten kosten als ik zo even google. De aanpak van Ruurd vind ik dan eigenlijk ook interessant, maar heb even gekeken in de energienota wat het terug heeft geleverd recent. In 2023 was dat 925kWh ongeveer (volledig jaar voordat mijn omvormer "FAULT/UTILITY LOSS" ergens 3-4 maanden terug aan geeft en sindsdien niet meer teruglevert). Op jaarbasis denk ik dat ik wel rond de 3000kWh zal zitten qua verbruik. Ik zal even de energienota van voorgaande jaren ook erbij proberen te pakken om te kijken wat de degradatie is, en of het evt (ook) een defect aan de panelen zal zijn (of dat de panelen lagere capaciteit waren dan de 275wp die nu aangenomen wordt).

Met deze getallen lijkt het wellicht wel zinvol om de hele boel te vervangen? Er wordt veel minder gegenereerd dan mijn verbruik namelijk.

Nogmaals bedankt iedereen voor het meedenken!
Heb je al eens laten kijken naar of de omvormer echt kapot is? Staat de groep in je meterkast nog wel aan? En de groep bij een eventuele pv verdeler ook nog?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:21
Even voor de zekerheid, hoe bepaal je eigenlijk hoeveel je huidige panelen opleveren?

Ik las dat je in je energierekening hebt gekeken hoeveel er teriggelevert is. Je bent je er van bewust dat dit niet de hele opbrengst is? Elke opwek die meteen gebruikt wordt door verbruikers in je huis zie je niet terug.

Misschien doen die panelen een heel stuk meer dan dat je verwacht, zonde dan alles te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
Job_04 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:06:
Even voor de zekerheid, hoe bepaal je eigenlijk hoeveel je huidige panelen opleveren?

Ik las dat je in je energierekening hebt gekeken hoeveel er teriggelevert is. Je bent je er van bewust dat dit niet de hele opbrengst is? Elke opwek die meteen gebruikt wordt door verbruikers in je huis zie je niet terug.

Misschien doen die panelen een heel stuk meer dan dat je verwacht, zonde dan alles te vervangen.
Ik heb alle maandelijkse notas erbij gepakt en deze gesommeerd. Daar stond voor elke maand het verbruik vermeld, alsmede teruglevering. Deze twee waarden werden van elkaar afgetrokken onder het kopje netto verbruik, waardoor ik in de veronderstelling was dat al het opgewekte eerst teruggeleverd werd, maar dat lijk ik misschien verkeerd begrepen te hebben. Klopt deze methodiek voor het checken van wat opgewekt is? Of is alsnog hetgeen wat meteen verbruikt is bij opwekken niet opgenomen in deze terugleveringswaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
Makrolon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:57:
[...]

Heb je al eens laten kijken naar of de omvormer echt kapot is? Staat de groep in je meterkast nog wel aan? En de groep bij een eventuele pv verdeler ook nog?
Nee, ik veronderstel momenteel dat de omvormer stuk is omdat deze een rode led lamp aan geeft bij FAULT en op LCD scherm "utility loss" aangeeft en 0kwh; eveneens zie ik op de energie nota sinds een paar maanden geen teruglevering meer. En ook gebaseerd op de verwachte levensduur, maar dat kan wellicht voorbarig zijn.

Ik ben extreem onervaren iig met wat er in de meterkast plaatsvindt. Ik zie een set van 2 groene schakelaars die aan elkaar vast zitten die momenteel omlaag geschoven staat (met groen sticker zichtbaar). Als ik deze omhoog schuif zie je een rode sticker. Zou dit de PV schakelaar zijn en zou die wellicht op uit staan al die tijd? Ik zal deze morgen overdag wanneer de zon schijnt eens naar boven schakelen en kijken wat het met de omvormer doet. Nogmaals bedankt iedereen voor de hulp :) Met een beetje geluk heb ik helemaal geen vervanging nodig _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door prototype op 26-11-2024 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:21
Nee dit klopt niet, als jouw panelen 2kw leveren en op hetzelfde moment je waterkoker van 2kw aangaat registreert jouw meter nul verbruik en nul teruglevering. Er gaat geen stroom door je meter omdat je het zelf, voor de meter al verbruikt.

Alleen als je panelen meer leveren als dat je verbruikt zie je dat terug als terugleveren. En maar goed ook anders wordt het straks heel zuur zonder salderen.

Als je het echt wil weten zul je op de omvormer moeten kijken, weet niet hoe kapot die is maar daar kun je het wellicht nog uitlezen.

Ik weet niet hoe kapot die omvormer is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik vind het wel twee knetterdure offertes. Een beetje installateur kan dat een stuk voordeliger. Zoek er eentje uit die bij SGZE is aangesloten en je hebt relatief veel zekerheid wat betreft garantie.

Wat betreft het aantal panelen dat past, Coolblue vindt dat er hier geen vier panelen passen dus willen ze geen offerte maken. Volgende week worden er veertien (!) geplaatst. Kijk ook even goed naar de service van Coolblue, die is voor het salesproces prima, de aftersales na 30 dagen is echt ontzettend matig. Dat zie je hier in de shopreviews ook terug.

Alsnog is het verstandiger om te controleren wat er mis is met de huidige installatie.

[ Voor 26% gewijzigd door FirePuma142 op 26-11-2024 20:28 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:56:
[...]

Die conclusie is volledig gebaseerd op jouw aanname dat de panelen 275Wp zijn.

Als het panelen van 200Wp zijn is de opbrengst van 0,83 kWh / Wp nog prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
prototype schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:13:
[...]

Nee, ik veronderstel momenteel dat de omvormer stuk is omdat deze een rode led lamp aan geeft bij FAULT en op LCD scherm "utility loss" aangeeft en 0kwh; eveneens zie ik op de energie nota sinds een paar maanden geen teruglevering meer. En ook gebaseerd op de verwachte levensduur, maar dat kan wellicht voorbarig zijn.

Ik ben extreem onervaren iig met wat er in de meterkast plaatsvindt. Ik zie een set van 2 groene schakelaars die aan elkaar vast zitten die momenteel omlaag geschoven staat (met groen sticker zichtbaar). Als ik deze omhoog schuif zie je een rode sticker. Zou dit de PV schakelaar zijn en zou die wellicht op uit staan al die tijd? Ik zal deze morgen overdag wanneer de zon schijnt eens naar boven schakelen en kijken wat het met de omvormer doet. Nogmaals bedankt iedereen voor de hulp :) Met een beetje geluk heb ik helemaal geen vervanging nodig _/-\o_
Maak even een fototje eventueel

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Utility loss betekend dat hij geen net spanning krijgt ;) dus als de groep in in de meterkast uit is krijg je die melding.

En als de groep groen is is het spanningsloos en veilig om aan te werken, rood is als er spanning op staat. Dus ik heb goede hoop voor je dat hij niet kapot is!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-05 00:49
Wel gek dat zo'n groep er af is gesprongen though. Niet dat het meteen gevaarlijk is, maar zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat er ergens water in je systeem is binnengedrongen tijdens een grote hoosbui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
d-snp schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:35:
Wel gek dat zo'n groep er af is gesprongen though. Niet dat het meteen gevaarlijk is, maar zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat er ergens water in je systeem is binnengedrongen tijdens een grote hoosbui.
Nee is niet automatisch gegaan... ik heb een sterk vermoeden dat dit de electricien was die een aantal maanden geleden bij mij slimme rookmelders had geinstalleerd op de netspanning, en toen na afloop vergeten is 1 schakelaar terug te schakelen... als morgen overdag alles het weer doet... oh my days... :D Het tijdsverloop lijkt aan te sluiten met wanneer er niet meer teruggeleverd werd iig haha.

[ Voor 6% gewijzigd door prototype op 27-11-2024 00:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
[...]
eveneens zie ik op de energie nota sinds een paar maanden geen teruglevering meer.
[...]
Tip als je een slimme meter hebt: koop een P1-meter (momenteel nog met Black Friday korting ook) zodat je in ieder geval een beetje inzicht hebt in wat er qua energie gebeurt in je huis. Zonde als de panelen het een paar maanden niet doen, dat kost je opbrengst en dus geld.

Zelfs in de winter zou je rond het middaguur zodra de zon een beetje schijnt en er weinig verbruik is in huis wel moeten zien dat de grafiek negatief (==teruglevering) dipt. Kun je iig een beetje een oogje in het zeil houden.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2024 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:39
Is die omvormer niet te repareren? Ik heb dezelfde en die ging net binnen de 10 jaar kapot. Leverancier heeft toen een onderdeel vervangen (denk het relais).

En anders een nieuwe omvormer laten monteren. Dat moet onder de €500 incl montage wel lukken. Als je dan weer ~1500kWh per jaar opwekt is dat financieel nog een goede keuze.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Eärendil schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:27:
[...]

Die conclusie is volledig gebaseerd op jouw aanname dat de panelen 275Wp zijn.

Als het panelen van 200Wp zijn is de opbrengst van 0,83 kWh / Wp nog prima
Het is geen aanname. De courante panelen in 2012 waren rond de 275W. Zeker niet 200W.
In 2012 namelijk een PV systeem laten aanleggen… 320W SunPower kon ook, maar niet voldoende kosten effectief

Ben je de ontwikkel snelheid van PV aan het overschatten?

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 27-11-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
Even een update: de omvormer lijkt niet langer FAULT aan te geven, en ik kan nu door de LCD cyclen. Daar staat na een paar keer cyclen dat het om de Omniksol 1.5k-TL gaat, echter momenteel PAC = 0, frequentie 50hz etc... Hij lijkt dus momenteel niks te genereren. Ook staat er "Reconnecting xS" waarin x aftelt en bij 0 weer terug aftelt vanaf 30s -- dit is nu minstens een half uur al gaande. Ik heb even gegoogled wat dit zou kunnen betekenen, maar in de manual staat alleen dat hij in een waiting state zit dan, verder niks. Heeft een van jullie toevallig ervaring met deze omvormer en weten jullie toevallig wat dit inhoudt? Als de omvormer en zonnepanelen iig niet stuk zijn, dan blijf ik nog wel even weg van de hele toko te vervangen :) Nogmaals megathanks alvast aan iedereen hier voor het meedenken!

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXzyg9L4yodEruY61_-ScdFbjhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bpevEg8pdA1T2xqhS9cUO2vY.png?f=fotoalbum_large

In de nederlandse handleiding die ik online heb gevonden lijkt deze status aan te duiden dat hij met het electriciteitsnet weer wil verbinden. Weten jullie toevallig hoe lang dit doorgaans duurt? En moet ik me door 2-3 maanden inactiviteit doordat die schakelaar in de meterkast uit stond ergens opnieuw aanmelden? Nogmaals bedankt _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door prototype op 27-11-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
jvanderkroon schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:54:
Is die omvormer niet te repareren? Ik heb dezelfde en die ging net binnen de 10 jaar kapot. Leverancier heeft toen een onderdeel vervangen (denk het relais).

En anders een nieuwe omvormer laten monteren. Dat moet onder de €500 incl montage wel lukken. Als je dan weer ~1500kWh per jaar opwekt is dat financieel nog een goede keuze.
Weet je toevallig welke leverancier dat was? Ik heb geen idee namelijk waar de vorige bewoner deze omvormer heeft aangeschaft, en Omnik is na wat googelen blijkbaar al sinds een paar jaar failliet. Ik weet inmiddels dat het om een omniksol 1.5k-tl gaat en heb er de stille hoop nog in dat hij zich zal reconnecten met het elektriciteitsnet. Als fellow owner van een omniksol, klopt het dat de 1.5k hier duidt op een max output van 1500kWh? Dan neem ik aan dat de panelen niet ver daar vandaan zitten qua capaciteit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
De meeste omvormers krijgen hun voeding vanuit de panelen, dat lijkt dus goed want je omvormer is opgestart. Kijk ook even in het menu of je ergens een meetwaarde als 'Vpv' ziet staan, dat zou de string spanning moeten zijn. Met 6 panelen zou dat iets van 180-200V moeten zijn.

In jouw geval klinkt het alsof er geen netspanning aanwezig is, mogelijk omdat de groep uit staat? Of wellicht een werkschakelaar nabij de omvormer? In het menu zou je onder een term als 'Vac' de netspanning (rond de 230V) moeten zien.

Zodra er genoeg licht, de netspanning aanwezig is etc. dan zou hij binnen 2 min. na opstarten stroom moeten gaan leveren.

Zou je nog een foto kunnen plaatsen van hoe het is aangesloten onder de omvormer qua bekabeling?
En heb je een idee hoe de huidige panelen liggen? Is dat 6 stuks naar het zuiden, of ook oost/west? Want in dat laatste geval zijn het mogelijk twee setjes van 3 panelen en dan heeft de omvormer wellicht te weinig spanning om lekker z'n werk te kunnen doen. Meer info/foto's dus graag :)

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
ThinkPad schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:36:
De meeste omvormers krijgen hun voeding vanuit de panelen, dat lijkt dus goed want je omvormer is opgestart. Kijk ook even in het menu of je ergens een meetwaarde als 'Vpv' ziet staan, dat zou de string spanning moeten zijn. Met 6 panelen zou dat iets van 180-200V moeten zijn.

In jouw geval klinkt het alsof er geen netspanning aanwezig is, mogelijk omdat de groep uit staat? Of wellicht een werkschakelaar nabij de omvormer? In het menu zou je onder een term als 'Vac' de netspanning (rond de 230V) moeten zien.

Zodra er genoeg licht, de netspanning aanwezig is etc. dan zou hij binnen 2 min. na opstarten stroom moeten gaan leveren.

Zou je nog een foto kunnen plaatsen van hoe het is aangesloten onder de omvormer qua bekabeling?
En heb je een idee hoe de huidige panelen liggen? Is dat 6 stuks naar het zuiden, of ook oost/west? Want in dat laatste geval zijn het mogelijk twee setjes van 3 panelen en dan heeft de omvormer wellicht te weinig spanning om lekker z'n werk te kunnen doen. Meer info/foto's dus graag :)
Yes, Vpv fluctueert tussen 185 en 194V. Vac staat op 241.3. Ik zie verder geen schakelaars hier in de buurt, alles staat omhoog geschakeld in de meterkast qua groepen.

En volgens mij staan de panelen momenteel 6 stuks in zuiden opgesteld, tenminste, dat was wat coolblue uit de satelietfotos had geconcludeerd.

Dit is hoe de omvormer aan de onderkant is aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIjAVYE9yigtECptqjIyrhoHA2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RzLqQm5EA4RPPrkZvHJVTUNi.png?f=fotoalbum_large

Nogmaals, bedankt voor het meedenken/troubleshooten _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Aan de rood/zwarte bekabeling te zien is het één string van 6 panelen, de Vpv stringspanning die je noemt correspondeert daar ook mee. En je geeft aan dat de omvormer netspanning meet, dus de groep etc. is ingeschakeld. Het is ook wel licht genoeg buiten? Hier in Noord-Nederland doet mijn omvormer nu niks omdat het grijs en grauw is.

Grote kans dat de omvormer defect is. Zou het relais kunnen zijn zoals @jvanderkroon want die zorgt uiteindelijk dat de omvormer met de netspanning verbonden wordt zodra er genoeg vermogen vanuit de panelen beschikbaar is (het relais is hetgene wat je hoort klikken bij opstarten van omvormer).

Wellicht kan deze persoon je helpen je omvormer te repareren: https://link.marktplaats.nl/m2025124372
Maar ik zie ook een werkende Omnik voor €50 op Marktplaats aangeboden, dat is dan een drop-in replacement en kun je zelfs met twee linkerhanden vervangen (stekkers losklikken en weer vast).

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
ThinkPad schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:58:
Aan de rood/zwarte bekabeling te zien is het één string van 6 panelen, de Vpv stringspanning die je noemt correspondeert daar ook mee. En je geeft aan dat de omvormer netspanning meet, dus de groep etc. is ingeschakeld. Het is ook wel licht genoeg buiten? Hier in Noord-Nederland doet mijn omvormer nu niks omdat het grijs en grauw is.

Grote kans dat de omvormer defect is. Zou het relais kunnen zijn zoals @jvanderkroon want die zorgt uiteindelijk dat de omvormer met de netspanning verbonden wordt zodra er genoeg vermogen vanuit de panelen beschikbaar is (het relais is hetgene wat je hoort klikken bij opstarten van omvormer).

Wellicht kan deze persoon je helpen je omvormer te repareren: https://link.marktplaats.nl/m2025124372
Maar ik zie ook een werkende Omnik voor €50 op Marktplaats aangeboden, dat is dan een drop-in replacement en kun je zelfs met twee linkerhanden vervangen (stekkers losklikken en weer vast).
Ah bagger om te horen dat de omvormer alsnog stuk is. Wat zouden mijn opties zijn qua nieuwe omvormers? Ik zag al wat mensen hier growatt noemen -- wat zouden jullie adviseren als vervanging van mijn huidige omvormer? Heb liever even eentje hangen van een partij die (nog) niet failliet is en waar ik evt nog aan kan kloppen voor hulp indien nodig namelijk. En een die ook zichzelf kan uitschakelen qua teruglevering bij negatieve energieprijzen ivm terugleverboete etc... Nogmaals bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door prototype op 27-11-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:45:
[...]

Het is geen aanname. De courante panelen in 2012 waren rond de 275W. Zeker niet 200W.
In 2012 namelijk een PV systeem laten aanleggen… 320W SunPower kon ook, maar niet voldoende kosten effectief

Ben je de ontwikkel snelheid van PV aan het overschatten?
Deze blog uit 2012 rekent met panelen van 190Wp:
https://olino.org/blog/nl...estroompanelen-anno-2012/

Het blijft dus een aanname, misschien had de leverancier van de toenmalige bewoner wel oude voorraad panelen van een stuk minder dan 275W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Eärendil schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:08:
[...]

Deze blog uit 2012 rekent met panelen van 190Wp:
https://olino.org/blog/nl...estroompanelen-anno-2012/

Het blijft dus een aanname, misschien had de leverancier van de toenmalige bewoner wel oude voorraad panelen van een stuk minder dan 275W.
Een fysiek extreem klein paneel… ouderwets, toen al, polykristallijn .

Maar sure… je weet het beter, op basis van 1 bron…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Topicstarter
Update: @ThinkPad het lijkt er op dat het zonnetje gisteren niet hard genoeg scheen, want inmiddels lijkt de omvormer vandaag weer te genereren (0.8kWh gegenereerd atm volgens de omvormer, en PAC staat op ongeveer 300w en schommelt soms terug en omhoog). Voor hoe lang weet ik niet gezien het feit dat hij al 10+ jaar oud is, maar dat lijkt de nood voor vervanging van de hele installatie even van de baan geschoven te hebben. Mijn dank aan allen voor het meedenken ( @Makrolon bedankt voor de tip om te doublechecken of de omvormer echt stuk was en of de schakelaar in meterkast misschien uitstond, dit bleek inderdaad het geval omdat de electricien ivm rookmelders deze had uitgezet, en na afloop denk ik vergeten is terug aan te zetten....)

Sowieso lijken de offertes beiden behoorlijk aan de prijs te zijn, vooral als je vergelijkt met wat solar-bouwmarkt hiervoor rekent dan wel een lokale installateur vermoed ik. Als ik de boel laat vervangen in de toekomst, dan zal ik zeker even eerst een lokale installateur een offerte bij opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
prototype schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:29:
Update: @ThinkPad het lijkt er op dat het zonnetje gisteren niet hard genoeg scheen, want inmiddels lijkt de omvormer vandaag weer te genereren (0.8kWh gegenereerd atm volgens de omvormer, en PAC staat op ongeveer 300w en schommelt soms terug en omhoog). Voor hoe lang weet ik niet gezien het feit dat hij al 10+ jaar oud is, maar dat lijkt de nood voor vervanging van de hele installatie even van de baan geschoven te hebben. Mijn dank aan allen voor het meedenken ( @Makrolon bedankt voor de tip om te doublechecken of de omvormer echt stuk was en of de schakelaar in meterkast misschien uitstond, dit bleek inderdaad het geval omdat de electricien ivm rookmelders deze had uitgezet, en na afloop denk ik vergeten is terug aan te zetten....)

Sowieso lijken de offertes beiden behoorlijk aan de prijs te zijn, vooral als je vergelijkt met wat solar-bouwmarkt hiervoor rekent dan wel een lokale installateur vermoed ik. Als ik de boel laat vervangen in de toekomst, dan zal ik zeker even eerst een lokale installateur een offerte bij opvragen.
Niets te danken, fijn dat je m niet onnodig hebt vervangen!

En over die 10 jaar moet je je niet druk maken. Ja hij kan volgend jaar kapot gaan, maar hij kan t ook nog 5 jaar probleemloos doen. Ik heb hier 4 omvormers hangen van dezelfde leeftijd, die doen het ook nog prima.

Pagina: 1