Welke huishoudaccu voor camper?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34
Waar moet je op letten voor de aanschaf van een huishoudaccu? Mijn broer heeft een camper, met een 1x 420Wp zonnepaneel, met een Victron SmartSolar MPPT. Op de huishoudaccu wordt de koelkast, een kleine boiler en verlichting e.d. gebruikt. Tijdens het rijden kunnen de accu's opgeladen worden. Bij stilstand kan dat soms met 230V en als de zon schijnt met het zonnepaneel. Hij is nu voornemens om de 2 bestaande huishoudaccu's te vervangen voor 2x 100Ah LiFePO4 accu's.

Als je kijkt naar Victron accu's, dan heb je het gelijk over € 650 per accu. Op Amazon en andere sites zie ik voor veel lagere bedragen accu's van andere merken. Is dat het overwegen waard?

Deze is € 230 en heeft ook nog bluetooth om te monitoren: https://lanpwr.com/en-nl/...th?variant=44782237483265

Deze is € 186 en heeft veel goede reviews: https://www.amazon.nl/Lit...0C99BJ5GJ/ref=sr_1_2_sspa

Deze is € 193 en heeft een eigen lader: https://www.amazon.nl/lit...dp/B0BKZQGY6V/ref=sr_1_12

Is dit vergelijkbaar, of heeft zo'n Victron bijvoorbeeld een veel langere levensduur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26

SA007

Moderator Tweaking
Voornaamste van Victron is dat ze eigenlijk alleen kwaliteitsartikelen maken, duur maar je krijgt goed spul dus.

Amazon heeft heel problemen met nepreviews en er wordt veel zooi verkocht. Dus neem de reviews met een korrel zout.

Wat ik hoor wat de voornaamste problemen zijn met lifepo's zoals dit (heb er zelf geen, dus geen ervaring mee):
- Slechte cellen, wat resulteert in:
- Bij levering al maar een (klein) deel van de capaciteit hebben.
- Snel degraderen (vooral temperatuur is hierbij een dingetje, je wil ze niet heet laten worden, dan gaan ze snel achteruit).
- Minder accu dan geadverteerd, dus op de sticker 100Ah zetten en er 50Ah inbouwen ofzo.
- Slechte bouw, daardoor fors grotere kans op brand/uitval.

De 2e amazonlink die je aanhaalt staat vol spellingsfouten en tegenstrijdige specificaties, die zou ik zeker niet pakken.
De andere staan alleen computerrenders op de site, vind ik ook vaag, waarom geen foto van je product en alleen renders en photoshop?

Traditionele loodaccu's kan niet zoveel aan misgaan, maar lifepo heb je wat meer aspecten die voor problemen kunnen zorgen. Ik zou eigenlijk niet voor een onbekend merk gaan tenzij je iemand vind met kennis die precies dat product heeft beoordeeld op veiligheid etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Eens met bovenstaande. Persoonlijk niet veel vertrouwen in de aangehaalde accu's.

En als aanvulling; temperatuur kan best een ding zijn als ze bijvoorbeeld nabij motorcompartiment zijn geplaatst of achter een klep staan waar de hele dag de zon op schijnt.

Een Beaut AGM accu is veelgebruikt in de camperwereld, en kan prima door PV, lader, of door de dynamo geladen worden. Check bij een accu of hij ook instelbaar is voor AGM (die van victron bijvoorbeeld), die gaan tot 14,7 ipv 14,4 zo uit mijn hoofd.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 26-11-2024 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:54

BCC

Mijn ervaring is dat de gemiddelde levensduur niet heel lang is, omdat ze best op z'n donder krijgen. Ik ken mensen die ze om de drie jaar preventief vervangen. Ik haal ze zelf altijd bij https://multibat.nl/ en heb 2x hun huismerk a 100Ah er in zitten Lithium Ion.

Qua monitoring heb ik een victronic bluetooth monitor - dan hoef je het maar 1x aan te schaffen ipv elke keer als je de accu's vervangt. Monitoring moet je niet teveel van voorstellen - capaciteit % (die vaker niet klopt dan wel) en volt metertje.

[ Voor 32% gewijzigd door BCC op 26-11-2024 09:12 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

orf schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:24:
Hij is nu voornemens om de 2 bestaande huishoudaccu's te vervangen voor 2x 100Ah LiFePO4 accu's.
In aanvulling op @_ferry_ 's opmerking over hoge temperaturen: let er bij LiFePO4 op dat je wel kunt ontladen bij <0°C , maar niet kunt opladen. Als de camper ook in de winter wordt gebruikt en de accu op een plek zit die erg koud wordt (bijvoorbeeld in de buurt van je goed geventileerde gasflescompartiment), kan dit een issue zijn.

Voor ervaringen met LiFePO4 accu's kun je ook eens in dit topic neuzen: Eenvoudige thuisaccu samenstellen

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 27-11-2024 09:05 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34
Bedankt @SA007, @_ferry_ ,@BCC en @Gizz ! Volgens mij is het wel duidelijk. Voorlopig maar even bij standaard AGM of loodaccu’s blijven.
Pagina: 1