Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Ik ben sinds maart 2023 ZZP'er en houd mijn boekhouding bij in het gratis Excel sheet van KNAB.

Op zich werkt dat best aardig, maar niet altijd even logisch voor mij.

Waar ik vorig jaar tegenaan liep, maar ook dit jaar weer: ik krijg mijn balans niet in balans. Activa, passiva - debet en credit. De winst- en verliesrekening is prima in orde.

Mijn Activa zijde is structureel hoger dan de Passiva zijde. Op dit moment zo'n 17.000 euro verschil op een op zo'n 25.000 euro omzet.

Ik krijg het niet aan mijn verstand wat er aan de hand is. Aan de activazijde staat van alles. Wat gereedschap aanschaf, kasgeld, banksaldo na inkomsten en een berg voorbelasting. €29k.

Bij de passivazijde slechts wat "kapitaal" en BTW af te dragen en de post BTW betaald/ontvangen. €12k.

Hoe ga ik hier nou uit komen? Ik vul alles netjes in zoals het hoort - althans zoals ik denk, mezelf heb geleerd en in de handleiding staat.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:37
Iedere boekhoudkundige mutatie moet op zichzelf in balans zijn, anders is je boeking niet compleet.
Als je begint met 0 en daarna alleen mutaties doet die in balans zijn, is automatisch je huidige balans in balans :)

Anyway, aan de passiva kant staat doorgaans Eigen Vermogen en Vreemd Vermogen.
Dit is het vermogen wat je gebruikt (hebt) om de activa kant te bekostigen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
Lastig om met deze informatie het exacte probleem te achterhalen, paar dingen die mij opvallen:
- Sinds maart 2023, hoe heb je je jaarafsluiting 31-12-2023 en daarmee resultaatbestemming gedaan?
- Het balansverschil van 17.000eu heeft weinig te maken met je omzet van 25.000eu. De omzet loopt via je winst en verlies (even afgezien van vooruit/nog te facturen balansposten e.d.)
- Wat is de post BTW betaald/ontvangen. Betaald klinkt mij als "BTW af te dragen", maar dat héb je dan nog te betalen.

Kun je achterhalen wanneer het verschil is ontstaan? Dat maakt het zoeken al makkelijker.
Alles gecheckt op formules en juist tellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfijma
  • Laatst online: 29-05 14:35
Het is een beetje in het duister kijken voor mij, want ik ken natuurlijk die spreadsheet niet. Maar verandert het verschil als je een eenvoudige mutatie doet (een factuur aanmaken, een betaling van een factuur verwerken, een inkoopbonnetje inboeken...)? Als dat zo is is deze boekhoud-'methode' natuurlijk niks waard.

Of zit (hetzeflde) verschil er al vanaf het begin van het boekjaar in? Dan heb je misschien de beginstanden niet correct (zitten je activa zoals banksaldo en inventaris op dat moment wel netjes in (eigen) vermogen aan de passiva-kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
Ikzelf gebruikte moneybird , die vult dit ook in bij de belastingdienst voor je :)
scheelt hoop gedoe, en je krijgt duidelijker inzicht wat nu bij welke term hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 16:42

Herman

FP ProMod
Gaat die Excel-sheet op basis van het zogeheten 'dubbel boekhouden'?
- Wikipedia: Dubbel boekhouden

Of is het puur een overzicht van baten en lasten en moet je nadien de balans nog bepalen? In dat laatste geval zou ik gebruik maken van een fatsoenlijk boekhoudpakket. Het voordeel is dat je balansposten dan 'automatisch' worden bijgehouden en dat maakt het invullen van je winstaangifte vele malen eenvoudiger.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:34

Reptile209

- gers -

Is het niet een beetje basis-inzicht in boekhouden wat je nu parten speelt? Een simpel voorbeeldje:

Stel, je begint je bedrijf met de volgende balans:
BALANS
Activa.Passiva.
Kas
Voorraad
1000
150
EV
Lening
350
800

Het Eigen Vermogen (EV) is het automatische gevolg van de rest van de balans, om je activa en passiva in balans te houden. Want als je een lening van 800 hebt, en daarmee heb je een voorraad van 150 en 1000 aan kasgeld geregeld, dan heeft je bedrijf dus op dat moment een EV van 350.

Nu ga je handelen:

V&W rekening
Kas > verkoop contant +200
Voorraad -50
Resultaat > opbrengst verkopen -150

Je balans wordt nu:

BALANS
Activa.Passiva.
Kas
Voorraad
.
1200
100
.
EV
Resultaat
Lening
350
150
800

Ik heb het resultaat nu apart credit gezet, maar einde jaar verreken je het resultaat met je EV. In beide gevallen is door de verkoop de debet-zijde met 150 gestegen (je winst op de transactie). Als je daar niet expliciet een post resultaat/winst/EV tegenover zet, dan gaan je activa en passiva uit de pas lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 25-11-2024 14:40 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:59
Reptile209 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:22:
Is het niet een beetje basis-inzicht in boekhouden wat je nu parten speelt? Een simpel voorbeeldje:

BALANS
Activa
Kas
Voorraad
.
1000
150
Passiva
EV
Lening
.
350
800

Het Eigen Vermogen (EV) is het automatische gevolg van de rest van de balans, om je activa en passiva in balans te houden. Want als je een lening van 800 hebt, en daarmee heb je een voorraad van 150 en 1000 aan kasgeld geregeld, dan heeft je bedrijf dus op dat moment een EV van 350.

Nu ga je handelen:

V&W rekening
Voorraad -50

Je balans wordt nu:

BALANS
Activa
Kas
Voorraad
.
.
1200
100
.
Passiva
EV
Resultaat
Lening
.
350
150
800

Ik heb het resultaat nu apart credit gezet, maar einde jaar verreken je het resultaat met je EV. In beide gevallen is door de verkoop de debet-zijde met 150 gestegen (je winst op de transactie). Als je daar niet expliciet een post resultaat/winst/EV tegenover zet, dan gaan je activa en passiva uit de pas lopen.
toon volledige bericht
Ik was al iets aan het uittypen, maar dit is een uitstekende post. Als financial had ik het niet beter kunnen uitleggen! De crux is inderdaad bij jaareinde je winst (of verlies) verrekenen met je Eigen Vermogen. Ik denk dat dat ook het probleem is in dit geval, maar de OP is net iets te algemeen om dat met zekerheid te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:16
Vld1989 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:37:
[...]

Ik was al iets aan het uittypen, maar dit is een uitstekende post. Als financial had ik het niet beter kunnen uitleggen! De crux is inderdaad bij jaareinde je winst (of verlies) verrekenen met je Eigen Vermogen. Ik denk dat dat ook het probleem is in dit geval, maar de OP is net iets te algemeen om dat met zekerheid te kunnen zeggen.
Ja, en als het een eenmanszaak is moet je ook goed opletten dat je de netto priveontrekkingen goed in beeld hebt (wat lastig kan zijn als je bijv. uitgaven deels via een prive rekening laat lopen oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als ik dit zo lees:
Bij de passivazijde slechts wat "kapitaal" en BTW af te dragen en de post BTW betaald/ontvangen. €12k.
en dat combineer met de goede post van Reptile209 in "Balans in onbalans", klinkt het alsof je geen EV/resultaat post hebt? Maar is nogal moeilijk om dat zo op afstand te doen zonder iets van inzicht in de balans en mutaties er op te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:13
GarBaGe schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:50:
Iedere boekhoudkundige mutatie moet op zichzelf in balans zijn, anders is je boeking niet compleet.
Als je begint met 0 en daarna alleen mutaties doet die in balans zijn, is automatisch je huidige balans in balans :)

Anyway, aan de passiva kant staat doorgaans Eigen Vermogen en Vreemd Vermogen.
Dit is het vermogen wat je gebruikt (hebt) om de activa kant te bekostigen.
Dit.

Vreemd vermogen kun je eventueel nog opsplitsen in langlopende schulden en kortlopende schulden. De rest is eigen vermogen.

Komen tot de balans is dan ook niet zo lastig. Het verschil tussen vreemd vermogen onder passiva en je totale activa, vormt eigen vermogen.

Belangrijk te realiseren in de balans is dat het lijstje passiva een weergave is vanuit welke bronnen activa gefinancierd zijn. En over het jaar gekeken, zal verrekening van winst, privé stortingen en privé opnamen bij verwachting op hetzelfde getal uitkomen. Maar het is dus niet een reflectie van actueel saldo wat je bijvoorbeeld nu op je zakelijke rekening hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-06 14:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Als het de jaarafsluiting is (of periodeafsluiting), vind ik ook de posten "te betalen btw" en "te vorderen btw" op de balans vreemd; ik zou verwachten dat die onderling verrekend zijn en terugkomen in de post "af te dragen btw".
Nu komen ze alle drie op de balans voor.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001

Reptile209

- gers -

Vld1989 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:37:
[...]

offtopic:
Het scheelt wellicht dat ik een Chemisch Technoloog ben, dus ik word niet gehinderd door financieel vakjargon. Wel o.a. handelsrekenen (economie 2) op het vwo en boekhouding van een studentensociëteit gedaan vroegâh. Maar thanks voor het compliment! :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-06 14:59
Weet je het verschil tussen debet en credit?

YouTube: Colin Dodds - Debit Credit Theory (Accounting Rap Song)

[ Voor 14% gewijzigd door ColeJ op 25-11-2024 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
Wow bedankt zover toppers. Ik ga zsm achter de boekhouding duiken en kijken wat er scheef zit.

Ik heb nog nooit geld "uit de zaak" gehaald (onttrokken) dus alle inkomsten na kosten zitten nog in de pot. Ik denk dat ik dat niet goed op de balans heb staan.

Krijg het vermoeden dat er vreemd genoeg wat rariteiten in de sheet zitten dan.

Als ik iets verwacht, is dat hij kosten en opbrengsten van elkaar kan trekken en als ik geen schulden heb, hij het resultaat aan de passiva zijde berekent.

Die btw posten controleer ik ook.

Nogmaals dank, ik kom er snel op terug.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Het is een drukke periode geweest, sorry! Ik gooi maar gewoon een weergave van de balans erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3qZwKt1dP-pY0t3DunkMNGUjRQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/33vqlr53mWKrQCTG6zmOsMpW.png?f=user_large

Zoals gezegd, ik gebruik de Excel template van KNAB. Ik ga er dus vanuit dat als ik die template goed gebruik, de balans automatisch in orde blijft.

In dit template is geen post "EV" aanwezig, onderaan de streep wel een post "Saldo winst" en dat lees ik dan als resultaat.

Ik zal vast ergens een denkfout maken.
B-Real schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:57:
Lastig om met deze informatie het exacte probleem te achterhalen, paar dingen die mij opvallen:
- Sinds maart 2023, hoe heb je je jaarafsluiting 31-12-2023 en daarmee resultaatbestemming gedaan?
- Het balansverschil van 17.000eu heeft weinig te maken met je omzet van 25.000eu. De omzet loopt via je winst en verlies (even afgezien van vooruit/nog te facturen balansposten e.d.)
- Wat is de post BTW betaald/ontvangen. Betaald klinkt mij als "BTW af te dragen", maar dat héb je dan nog te betalen.

Kun je achterhalen wanneer het verschil is ontstaan? Dat maakt het zoeken al makkelijker.
Alles gecheckt op formules en juist tellingen?
Ik heb eind '23 de balans gecontroleerd, ik kan me herinneren dat ik een klein verschil had en dit met een privéstorting opgelost heb. Ik heb de eindbalans als beginbalans overgenomen voor 2024.

De post BTW betaald/ontvangen zijn de aangifte-betalingen of ontvangsten. Ik citeer KNAB: Nadat je btw-aangifte hebt gedaan, verwerk je de betaling of ontvangst in je boekhouding op
de categorie 1560 Btw betaald/ontvangen.
Reptile209 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:22:

BALANS
Activa.Passiva.
Kas
Voorraad
1000
150
EV
Lening
350
800

Nu ga je handelen:

V&W rekening
Voorraad -50

Je balans wordt nu:

BALANS
Activa.Passiva.
Kas
Voorraad
.
1200
100
.
EV
Resultaat
Lening
350
150
800

toon volledige bericht
Misschien wel, komt ook voort uit het vertrouwen in de Excel template.

In mijn afbeelding zie je dat het gehele banksaldo aan de activa zijde staat. Hier krijg ik dus kortsluiting. Het saldo op de bank, is eigen vermogen. Is het resultaat van mijn activiteiten als bedrijf. Ik koop in, verricht diensten en krijg betaald. Saldo bank neemt toe. Ik draag belasting af.

Ik heb zojuist een nieuwe factuur aangemaakt (debiteur). De onbalans blijft hetzelfde.

Ik krijg dus mijn hoofd niet gevouwen om de vraag hoe ik aan de passivazijde de kleine 17k behoor terug te zien |:( .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:13

BCC

Ik denk dat het tijd wordt voor OF een boekhouder om er samen naar te kijken OF zoiets als MoneyMonk - daar heb je veel gestelde vragen en een support afdeling met gedegen boekhoud kennis - en ze vullen de btw aangifte voor je in.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:38
BCC schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:51:
Ik denk dat het tijd wordt voor OF een boekhouder om er samen naar te kijken o
OF zoiets als MoneyMonk - daar heb je veel gestelde vragen en een support afdeling met gedegen boekhoud kennis - en ze vullen de btw aangifte voor je in.
Dit, want activa onder de e 450 moet naar de kosten. Je post voorbelasting lijkt mij vrij hoog en je kapotaal is te laag.
De laatste twee zijn natuurlijk aannames

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincie50
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-06 21:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:51
Was kapitaal het saldo van je rekening bij begin van dit jaar?

Want anders snap ik wel dat je met een gevulde bankrekening waar winsten van vorig jaar, niet gaat uitkomen op 0 in dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19

Reinier

\o/

Vreemd template. "Saldo winst" op een balans?
Wat is "kapitaaal"?
Post 1560 vind ik ook vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:13
De actuele balans is sowieso meer een toelichting.

Voor het overzicht zou ik één en ander zelf eigenlijk gewoon vereenvoudigen:

Aan de activa zijde:
1. Materiële vaste activa (in dit geval bedrijfsmiddelen)
2. Vlottende activa (in dit geval debiteuren)
3. Liquide middelen (som kas + bank)

Aan de passiva zijde, komt feitelijk te staan de middelen waarmee de activa zijn gefinancierd.
Dit zou je kunnen terugbrengen tot eigen vermogen, vreemd vermogen en crediteuren.

Er lijkt in jouw geval geen vreemd vermogen te zijn, hetgeen zich vervolgens dus beperkt tot crediteuren (BTW af te dragen hoog).

Daarnaast heb je nog een stukje voorbelasting en BTW betaald/ontvangen staan. Is wat onduidelijk wat dit exact behelst. Onder activa is onder vlottende activa op te nemen terug te vorderen BTW, onder passiva staat verder al de BTW af te dragen.

Uiteindelijk is de balans een moment opname. Waarbij het dus met name gaat om inclusie van openstaande feiten. Waarin ik de inclusie van saldo winst dan bijvoorbeeld ook niet goed begrijp, leest als een soort samensmelting van balans en winst/verliesrekening.

In jouw geval, zou je de balans zoals ik het lees dus in ieder geval kloppend moeten krijgen door eigen vermogen gelijk te stellen aan: (materiële vaste activa + vlottende activa + liquide middelen) - crediteuren.

Als aangegeven, nog zelf te duiden waar 'voorbelasting' en 'BTW betaald/ontvangen' thuis horen. Of het überhaupt op de balans thuishoort in jouw geval, met welke bedragen en onder welke categorie: activa (lees bezit) of passiva (lees financiering/schuld).

Vanuit de positie van een kloppende balans, kun je verder de toelichting verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
Simpel gezegd bestaat de activazijde van de balans uit alle bezittingen van je bedrijf en de passivazijde laat zien hoe al die bezittingen gefinancieerd zijn. Op dit moment (even los van de onbalans) staat er dat je bedrijf 30k aan bezittingen heeft, waarvan 0,4k gefinancieerd met eigen geld en de rest met leningen/vreemd geld. Voor mij ziet het eruit alsof de 17k verschil winsten uit andere jaren zijn die nog in het kapitaal geboekt moeten worden. Maar om dat zeker te weten heeft een boekhouder gewoon alles vanaf het begin nodig om from scratch alles oo te stellen.

Ik denk (/weet vrij zeker) ook dat met Kapitaal het EV bedoeld wordt. Het banksaldo is dat in ieder geval zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
martin_v_z schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:28:
Was kapitaal het saldo van je rekening bij begin van dit jaar?

Want anders snap ik wel dat je met een gevulde bankrekening waar winsten van vorig jaar, niet gaat uitkomen op 0 in dit jaar.
Ik denk dat hier het startpunt ligt. Ik heb de winst uit 2023 nooit bij mijn kapitaal opgeteld op de startbalans.

Dat ga ik eerst maar eens doen en goed bekijken.... :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHcj94pvlj7I618wZy6ZcOPdEL0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/98lfsWuRn2E0EyGCRPJcNCx7.png?f=user_large

Oké, ja kleinigheid zullen we maar zeggen.... ik had €16.333,10 winst nooit opgenomen op de startbalans. Ik heb nu nog een kleine onbalans van €458,72 op te lossen.

[ Voor 47% gewijzigd door Gieliovd520 op 21-12-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
Overigens, als je bij mijn werkgever tijdens een willekeurig moment een balans bekijkt is die ook in onbalans. Alleen de proefbalans (een soort samensmelting van balans en winst/verliesrekening) is in balans. Het resultaat wordt pas bij jaareinde naar het eigen vermogen geboekt. Maar andere woorden, de onbalans van de balans is een onbalans de andere richting op op je winst/verliesrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:50

Secsytime

Automagisch

Is je saldibalans wel in balans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
Gieliovd520 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:24:
[...]

Ik denk dat hier het startpunt ligt. Ik heb de winst uit 2023 nooit bij mijn kapitaal opgeteld op de startbalans.

Dat moet zeker inderdaad. Bankrekening is iets anders dan kapitaal. Je mag me best een keer DM'en als je specifieke hulp nodig hebt, maar zo actief ben ik nou ook weer niet op Tweakers en ik heb weinig tot geen ervaring met specifieke regels voor zzp'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
[...]

Ik zou verwachten dat als je elk jaar een nieuwe sheet maakt dat je dus inderdaad ergens een post hebt waarbij je het startsaldo van de bankrekeningen in verwerkt. Anders kan je nooit op 0 uitkomen.

(Ik ben zelf geen boekhouder maar zo deed ik het zelf ook bij mijn administratie. Nu gebruik ik een doorlopende administratie waardoor ik niet elk jaar weer een nieuwe administratie hoef te starten, het programma laat mij overzichten per jaar uitdraaien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Dat klopt. Je start met deze sheet elk jaar een nieuw blad. Kopie bestand.

Daarin neem je op je startbalans de gegevens over. Ik heb daar een bullet van de instructie niet goed gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
[...]

[Afbeelding]

Oké, ja kleinigheid zullen we maar zeggen.... ik had €16.333,10 winst nooit opgenomen op de startbalans. Ik heb nu nog een kleine onbalans van €458,72 op te lossen.
Waar kwam die kapitaal vandaan? Was dat een eigen storting vorig jaar? Want als je nu je het eind saldo van de bankrekening van vorig jaar optelt bij dat kapitaal dan tel je die zeg maar dubbel.

Als zzper is er geen verschil tussen eigen vermogen en bedrijfsvermogen. Dus alles wat nog in de plus stond vorig jaar op je bankrekening en die je meeneemt naar dit jaar is eigenlijk een soort van prive storting (indien je dit jaar dus je administratie opnieuw start)

Dus wat je eigenlijk zegt aan het begin van deze administratie is dat je een prive storting maakt te hoogte van het saldo van vorig jaar. De kapitaal storting die je vorig jaar had gedaan kan je dan eigenlijk weer vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Jeroen Blom schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:00:
[...]

Dit, want activa onder de e 450 moet naar de kosten. Je post voorbelasting lijkt mij vrij hoog en je kapotaal is te laag.
De laatste twee zijn natuurlijk aannames
Je bedoelt bedrijfsmiddelen onder €450? Dat is een categorie in het pakket, ik heb hier gereedschappen gekocht. Aldus de template is dat rekening 0240 in de categorie Balans onder Activa.

Voorbelasting is vrij hoog omdat hier ook 4800 BTW teruggevraagd op voertuig in zit (bus in privévermogen voor IB en de BTW zakelijk voor OB).

Kapitaal laag... ja :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Neem snel een pakket als Acumulus (ik gebruik dit al een jaar of 15) en alles wordt zoveel makkelijker. Gewoon je inkomsten en kosten inboeken en het programma zorgt dat alles in balans is en geeft aan het eind van het jaar een jaarrekening die je bij je aangifte inkomstenbelasting kan gebruiken.

Dit kost je nog geen uur per maand en klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 21-12-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Sorry, ik snap je vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
Ik denk dat je hele probleem bij het kapitaal ligt.

Wat heb je nu in het kapitaal veld ingevoerd?

Want ik vermoed dat daar je kas en banksaldo van vorig jaar moet staan. Dat oude kapitaal bedrag van vorig jaar kan je dan vergeten.

Ik neem aan dat kapitaal oorspronkelijk vorig jaar namelijk gewoon je inleg op je bankrekening was die je zelf hebt gestort.

Wat betreft die bedrijfsmiddelen onder de 450. Ik neem aan dat dit alleen middelen zijn die je dit jaar hebt aangeschaft en vanaf de zakelijke bankrekening/kas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Dank voor het meedenken. Ik ben daar nu ook naar aan het kijken.

Ik heb in het begin ooit eens €50 in kas genomen en daar tegenover stond €50 kapitaal. Dat was de start van mijn bedrijf.

Als ik het me goed herinner, had ik eind vorige jaar een balansverschil van €409,80. Ik snapte niet waarom, na vele uren analyseren heb ik maar een privéstorting toegevoegd en daarmee het gat gedicht.

Wat ik in de beginbalans van dit jaar heb opgenomen is de som van het kapitaal van 2023 plus de privéstorting. Dit volgens instructie, alle kapitaalposten opgeteld: €50 + €409,80. Daar bovenop heb ik de winst van 2023 opgeteld, €16.333,10 maakt op de beginbalans 2024: €16.792,90.

Aangaande bedrijfsmiddelen: dat zijn 2 boormachines die dit jaar zijn aangeschaft, zakelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Gieliovd520 op 21-12-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
Dat is een correcte kapitaalberekening inderdaad. Resterende verschilletje misschien winst uit 2022?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Toen bestond ik nog niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martin_v_z
Gieliovd520 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:24:
Dank voor het meedenken. Ik ben daar nu ook naar aan het kijken.

Ik heb in het begin ooit eens €50 in kas genomen en daar tegenover stond €50 kapitaal. Dat was de start van mijn bedrijf.

Als ik het me goed herinner, had ik eind vorige jaar een balansverschil van €409,80. Ik snapte niet waarom, na vele uren analyseren heb ik maar een privéstorting toegevoegd en daarmee het gat gedicht.

Wat ik in de beginbalans van dit jaar heb opgenomen is de som van het kapitaal van 2023 plus de privéstorting. Dit volgens instructie, alle kapitaalposten opgeteld: €50 + €409,80. Daar bovenop heb ik de winst van 2023 opgeteld, €16.333,10 maakt op de beginbalans 2024: €16.792,90.

Aangaande bedrijfsmiddelen: dat zijn 2 boormachines die dit jaar zijn aangeschaft, zakelijk.
Gezien je vorig jaar hebt lopen rommelen met de administratie en je die prive boeking hebt gedaan om het recht te trekken, is het voortbouwen daarop natuurlijk wel vragen om problemen.

Op zich klopt het idee dat je alleen de winst bij het kapitaal hoeft op te tellen maar ik vermoed dat de winst van vorig jaar niet klopt in je administratie, en dan kom je nu dus ook weer niet goed uit.

Het zou eenvoudiger zijn om dit jaar helemaal schoon te beginnen en je bank saldo en kas saldo van vorig jaar als kapitaal te beschouwen (het oude kapitaal dan vergeten). Alleen zit ik dan met de vraag of er facturen zijn (aan jou of jij aan je klanten) die vorig jaar zijn geboekt maar dit jaar zijn betaald. Plus je zit dan met de btw aangifte van laatste kwartaal van vorig jaar, die zal je ook moeten opnemen om alles te laten kloppen.

Ik zou sowieso volgend jaar gewoon naar een beter systeem gaan. Want dit geeft je niet echt goed inzicht wat er nu precies gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
Ernemmer schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:53:
Neem snel een pakket als Acumulus (ik gebruik dit al een jaar of 15) en alles wordt zoveel makkelijker. Gewoon je inkomsten en kosten inboeken en het programma zorgt dat alles in balans is en geeft aan het eind van het jaar een jaarrekening die je bij je aangifte inkomstenbelasting kan gebruiken.

Dit kost je nog geen uur per maand en klaar.
Ik kan dit alleen maar beamen. Het werkt super eenvoudig, ze hebben een goede helpdesk en een forum waar je ook ingewikkelder vragen kan stellen.

Voor je BTW aangifte spuugt Acumulus een overzicht uit waaruit je de bedragen zo 1 op 1 kan overnemen in de aangifte. Ook zaken als de jaarafsluiting en BTW-aftrek van je privé-auto hebben ze allemaal duidelijk uitgelegd op hun site hoe je dat aanpakt. Het kost een tientje per maand (exclusief bankkoppeling), en dat is het wat mij betreft dubbel en dwars waard!

Oh, en persoonlijk ben ik ook dol op de factuurmodule, zo lang ik mijn uren elke week bijwerk, kan ik aan het einde van de maand in 10 minuten mijn facturen direct vanuit Acumulus mailen.
Gieliovd520 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:46:
[...]
(...)
Voorbelasting is vrij hoog omdat hier ook 4800 BTW teruggevraagd op voertuig in zit (bus in privévermogen voor IB en de BTW zakelijk voor OB).

Weet je zeker dat dit mag? Ik dacht (weet vrij zeker) dat je bij een privé auto alleen BTW mag aftrekken over de gebruikskosten (en dan naar rato van het aantal zakelijke km's die je ermee maakt), niet voor de aanschaf (of het verfraaien ervan, bijvoorbeeld).

[ Voor 19% gewijzigd door Wild Chocolate op 21-12-2024 20:36 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
martin_v_z schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:14:
[...]

Gezien je vorig jaar hebt lopen rommelen met de administratie en je die prive boeking hebt gedaan om het recht te trekken, is het voortbouwen daarop natuurlijk wel vragen om problemen.

Op zich klopt het idee dat je alleen de winst bij het kapitaal hoeft op te tellen maar ik vermoed dat de winst van vorig jaar niet klopt in je administratie, en dan kom je nu dus ook weer niet goed uit.

Het zou eenvoudiger zijn om dit jaar helemaal schoon te beginnen en je bank saldo en kas saldo van vorig jaar als kapitaal te beschouwen (het oude kapitaal dan vergeten). Alleen zit ik dan met de vraag of er facturen zijn (aan jou of jij aan je klanten) die vorig jaar zijn geboekt maar dit jaar zijn betaald. Plus je zit dan met de btw aangifte van laatste kwartaal van vorig jaar, die zal je ook moeten opnemen om alles te laten kloppen.

Ik zou sowieso volgend jaar gewoon naar een beter systeem gaan. Want dit geeft je niet echt goed inzicht wat er nu precies gebeurd.
Mja. Daar heb je natuurlijk een heel goed punt. Het vervelende is dat ik echt wel de overtuiging heb dat de administratie voor 98 procent klopt maar dat er ergens een klein foutje in zit.

Vorig jaar heb ik een boel overlopende vooruitbetaalde kosten moeten boeken omdat ik einde jaar nog van alles opeens aan in/uitgaande mutaties had. Dat doe ik dus echt niet meer. Einde jaar, boeken dicht.
Wild Chocolate schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:25:
[...]

Ik kan dit alleen maar beamen. Het werkt super eenvoudig, ze hebben een goede helpdesk en een forum waar je ook ingewikkelder vragen kan stellen.

Voor je BTW aangifte spuugt Acumulus een overzicht uit waaruit je de bedragen zo 1 op 1 kan overnemen in de aangifte. Ook zaken als de jaarafsluiting en BTW-aftrek van je privé-auto hebben ze allemaal duidelijk uitgelegd op hun site hoe je dat aanpakt. Het kost een tientje per maand (exclusief bankkoppeling), en dat is het wat mij betreft dubbel en dwars waard!

Oh, en persoonlijk ben ik ook dol op de factuurmodule, zo lang ik mijn uren elke week bijwerk, kan ik aan het einde van de maand in 10 minuten mijn facturen direct vanuit Acumulus mailen.

[...]

Weet je zeker dat dit mag? Ik dacht (weet vrij zeker) dat je bij een privé auto alleen BTW mag aftrekken over de gebruikskosten (en dan naar rato van het aantal zakelijke km's die je ermee maakt), niet voor de aanschaf (of het verfraaien ervan, bijvoorbeeld).
toon volledige bericht
Dank voor je input. Ik overweeg dit ook wel, al werkt mijn Excel apparaat in basis ook gewoon goed. Maar ík heb zitten klieren zoals ik nu wel vaststel, daar kan het template niets aan doen.

Aangaande BTW aftrek heb ik me laten inspireren door: https://www.mazda.nl/leas...btw-aftrekken-prive-auto/

Vervolgens op diverse bronnen geverifieerd dat dit mag maar dat het heel onbekend is dat dit kan. Het voornaamste onderscheid waarin ik me heb laten informeren dat er een verschil in zit, is wat je toerekent aan je privévermogen en dus inkomstenbelasting en wat je tot je ondernemingsvermogen rekent, dus voor de omzetbelasting. Etiketteren heet dat blijkbaar.

[ Voor 29% gewijzigd door Gieliovd520 op 25-12-2024 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Gieliovd520 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:41:
[...]

Mja. Daar heb je natuurlijk een heel goed punt. Het vervelende is dat ik echt wel de overtuiging heb dat de administratie voor 98 procent klopt maar dat er ergens een klein foutje in zit.

Vorig jaar heb ik een boel overlopende vooruitbetaalde kosten moeten boeken omdat ik einde jaar nog van alles opeens aan in/uitgaande mutaties had. Dat doe ik dus echt niet meer. Einde jaar, boeken dicht.

[...]

Dank voor je input. Ik overweeg dit ook wel, al werkt mijn Excel apparaat in basis ook gewoon goed. Maar ík heb zitten klieren zoals ik nu wel vaststel, daar kan het template niets aan doen.

Aangaande BTW aftrek heb ik me laten inspireren door: https://www.mazda.nl/leas...btw-aftrekken-prive-auto/

Vervolgens op diverse bronnen geverifieerd dat dit mag maar dat het heel onbekend is dat dit kan. Het voornaamste onderscheid waarin ik me heb laten informeren dat er een verschil in zit, is wat je toerekent aan je privévermogen en dus inkomstenbelasting en wat je tot je ondernemingsvermogen rekent, dus voor de omzetbelasting. Etiketteren heet dat blijkbaar.
toon volledige bericht
Hmmm. altijd lekker, zo'n artikel zonder bronnen...

Kijk, dit is wat de belastingdienst erover zegt:
https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/

In het kort: alleen gebruikskosten (dus brandstof en onderhoud) en dan ook nog alleen over het zakelijke deel van de km's.

Als wat Mazda claimt mocht, dan zou je dat ook bij de belastingdienst zelf moeten kunnen vinden, en op andere sites (van belastingadviseurs bijvoorbeeld, bij voorkeur met een verwijzig naar relevante wetgeving en/of jurisprudentie). Ik zou het op basis van alleen dit nogal onduidelijk geformuleerde artikel niet aandurven in ieder geval. Het laatste stuk klopt wel, dat is ook in overeenstemming met de info uit mijn link.

EDIT: En hier is de belastingdienst wat mij betreft heel duidelijk:
https://www.belastingdien...en_de_auto/btw_en_de_auto
Rekent u de auto volledig tot uw bedrijfsvermogen? Dan kunt u de btw over de aanschaf, het onderhoud en het gebruik als voorbelasting aftrekken. U kunt de btw alleen aftrekken over het gedeelte dat voor belaste omzet wordt gebruikt.
(...)
en
Gebruikt u of een werknemer een auto, die tot uw privévermogen behoort, ook voor zakelijke doeleinden? Dan kunt u de btw over het onderhoud en gebruik aftrekken. (...)

[ Voor 18% gewijzigd door Wild Chocolate op 25-12-2024 14:05 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Boekhouden in Excel kan echt niet meer en zit voor je het weet vol oncontroleerbare fouten.

Neem gewoon een boekhoudpakket, ik gebruik zelf Informer, kost niet veel en kun je koppelen aan je bankrekening.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:14
Als ik dit zo lees is het heel verstandig om een boekhouder te nemen die ook fiscaal wat verstand van zaken heeft.
Ik snap dat dat lastig is als je zo een kleine ZZP-er bent met weinig omzet/winst, maar dit kan wel eens heel erg fout gaan met de belastingdienst zo.

Ik ga er vanuit dat je nog wil groeien hierin, kijk dan eens naar bijvoorbeeld Kees de Boekhouder, een bedrijf dat zich richt op juist eenmansbedrijfjes. Dan heb je gewoon netjes je overzichten, je aangiftes worden geregeld, je kunt factureren rechtstreeks uit de tool etc.

https://www.keesdeboekhouder.nl/nl/

[ Voor 10% gewijzigd door Arjant2 op 26-12-2024 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:45
Navi schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:23:
Boekhouden in Excel kan echt niet meer en zit voor je het weet vol oncontroleerbare fouten.

Neem gewoon een boekhoudpakket, ik gebruik zelf Informer, kost niet veel en kun je koppelen aan je bankrekening.
Of voor wie vrij goedkoop wil: MoneyMonk. Kan van alles, gratis helpdesk erbij en als je een aangesloten boekhouder zoekt, doet hij de winstrekening voor je.

Ik ben zelf ook een vrij kleine ondernemer en zat een tijd lang met Perfex en Excel te klooien. Ieder kwartaal weer suppleties indienen, omdat er foutjes in zitten. Daarna ben ik begonnen met Jortt. Vond het systeem niet lekker werken en ben toen naar MoneuMonk gegaan. De boekhouder (De BoekhoudCoach / Taxman) doet mijn IB. De OB doe ik zelf, want ik hoef alleen maar op ‘indienen’ te drukken. Moet je natuurlijk wel snappen wat je wel en niet af mag trekken qua voorbelasting, maar je bent natuurlijk wel een beetje ondernemer, dus dat zoek je even op. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Naast bovengenoemde opties kun je ook deze bekijken https://www.e-boekhouden.nl/

Als je vanaf 0 begint (wellicht even een fictieve boekhouding om te leren hoe t werkt) dan spreekt het op zich vanzelf. Als je vanuit dat programma een factuur stuurt dan regelt ie volgens mij automatisch alle achterliggende boekingen d:)b

Begin eens te lezen met het volgende bijvoorbeeld
https://www.e-boekhouden.nl/administratie en daarna deze https://www.gratis-cursus-boekhouden.nl/cursusoverzicht/
Hierin komt ook aan bod waar het in Excel bij jou mis gaat.

Opm. Gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring met deze software, ik heb verder weinig andere dergelijke software voor kleingebruik gebruikt dus kan ook niet zeggen of dit de beste is.

[ Voor 71% gewijzigd door Sport_Life op 27-12-2024 04:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-06 12:56
Gieliovd520 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:24:
[...]

[...]
Haha, dat is creatief bedacht. Maar een verschil los je niet op door het bijstorten van geld. De boeking van het bijstorten moet immers in balans zijn. Een verschil moet je uitzoeken of wegboeken op een verschillenrekening.
Gieliovd520 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:41:

[...]

Dit klopt inderdaad. Het is inderdaad vrij onbekend en kan ook best ingewikkeld zijn. Btw-aftrek vindt plaats naar rato van zakelijk verbruik (edit: kan ook anders, maar dan moet je wel, bij privégebruik btw-privégebruik betalen, maar daar weet ik minder van), dus als jij 20.000 km per rijdt met je bus, waarvan 16.000 km zakelijk, mag je 80% van de btw van alle kosten aftrekken. Dit percentage moet je uiteraard wel redelijk kunnen onderbouwen, maar met een bus is dat denk ik iets makkelijker dan met een normale auto. Hoe boek jij dit?
Ook moet je tot 5 jaar na aanschaf van het voertuig een correctie doorvoeren als je meer/minder zakelijk rijdt dan verwacht.

Verder moet je uiteraard voor de zakelijke kilometers 23 cent per kilometer aan kosten opvoeren in je administratie. Dit wordt dan gebruikelijkerwijs tegengeboekt via de rekeningen privéstortingen (als je alle uitgaven netjes privé betaald uiteraard).

Verder vind ik de adviezen om een pakket/boekhouder in te schakelen begrijpelijk. Zelf weet ik niet of ik dat zou doen. Voor een goede boekhouder moet je ook flink betalen. Iemand van € 1.200 per jaar gaat waarschijnlijk ook fouten maken bij de etikettering van je voertuig. Bij een duurdere boekhouder vind ik het een beetje zonde van je winst :). Een pakket is zeker handig, maar daar kun je ook fouten in maken. Die zijn wel makkelijker op te lossen. Ik zou, als ik jou was, leren om een goede jaarafsluiting te maken. Dat heeft mij ook heel erg geholpen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:21
Je bent (en blijft) zelf verantwoordelijk voor je administratie. Je lijkt blind te zijn voor goede suggesties hier, maar ik snap niet dat je hier uren zit te kloten terwijl je met een eenvoudig boekhoudpakket veel meer inzicht hebt dan wat je nu hebt. Ik vind die sheet rete-onduidelijk om eerlijk te zijn (maargoed, heb zelf dan wel een boekhoudpakket).

Je denkt er wellicht verstandig aan te doen 10 euro per maand te besparen maar het kost je een veelvoud wat betreft tijd.
Bovendien ben je nu aangewezen op tweakers terwijl je dan een support afdeling kan vragen. Ik zou toch eens gaan nadenken of je geschikt bent om met Excel te werken met dit kennisniveau.. heb je wel een boekhouder (of accountant nota bene) of dat ook niet?

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 27-12-2024 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martin_v_z
ID-College schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:43:
Je bent (en blijft) zelf verantwoordelijk voor je administratie. Je lijkt blind te zijn voor goede suggesties hier, maar ik snap niet dat je hier uren zit te kloten terwijl je met een eenvoudig boekhoudpakket veel meer inzicht hebt dan wat je nu hebt. Ik vind die sheet rete-onduidelijk om eerlijk te zijn (maargoed, heb zelf dan wel een boekhoudpakket).

Je denkt er wellicht verstandig aan te doen 10 euro per maand te besparen maar het kost je een veelvoud wat betreft tijd.
Bovendien ben je nu aangewezen op tweakers terwijl je dan een support afdeling kan vragen. Ik zou toch eens gaan nadenken of je geschikt bent om met Excel te werken met dit kennisniveau.. heb je wel een boekhouder (of accountant nota bene) of dat ook niet?
Zelf gebruik ik GNUCash. Gratis open source systeem. Moest hem wel even zelf inrichten maar werkt prima voor een gratis systeem. Nadeel is dat er geen koppeling met de bank in zit maar gezien ik niet veel mutaties heb is dat goed te overzien.

Wat ik ermee wou zeggen is dat er ook gratis alternatieven zijn die een stuk beter werken dan een Excel sheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• questo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-06 14:18
1Will schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:32:
[...]

Haha, dat is creatief bedacht. Maar een verschil los je niet op door het bijstorten van geld. De boeking van het bijstorten moet immers in balans zijn. Een verschil moet je uitzoeken of wegboeken op een verschillenrekening.

[...]

Dit klopt inderdaad. Het is inderdaad vrij onbekend en kan ook best ingewikkeld zijn. Btw-aftrek vindt plaats naar rato van zakelijk verbruik (edit: kan ook anders, maar dan moet je wel, bij privégebruik btw-privégebruik betalen, maar daar weet ik minder van), dus als jij 20.000 km per rijdt met je bus, waarvan 16.000 km zakelijk, mag je 80% van de btw van alle kosten aftrekken. Dit percentage moet je uiteraard wel redelijk kunnen onderbouwen, maar met een bus is dat denk ik iets makkelijker dan met een normale auto. Hoe boek jij dit?
Ook moet je tot 5 jaar na aanschaf van het voertuig een correctie doorvoeren als je meer/minder zakelijk rijdt dan verwacht.

Verder moet je uiteraard voor de zakelijke kilometers 23 cent per kilometer aan kosten opvoeren in je administratie. Dit wordt dan gebruikelijkerwijs tegengeboekt via de rekeningen privéstortingen (als je alle uitgaven netjes privé betaald uiteraard).

Verder vind ik de adviezen om een pakket/boekhouder in te schakelen begrijpelijk. Zelf weet ik niet of ik dat zou doen. Voor een goede boekhouder moet je ook flink betalen. Iemand van € 1.200 per jaar gaat waarschijnlijk ook fouten maken bij de etikettering van je voertuig. Bij een duurdere boekhouder vind ik het een beetje zonde van je winst :). Een pakket is zeker handig, maar daar kun je ook fouten in maken. Die zijn wel makkelijker op te lossen. Ik zou, als ik jou was, leren om een goede jaarafsluiting te maken. Dat heeft mij ook heel erg geholpen.
toon volledige bericht
Je kunt het ook het eerste jaar of de eerste paar jaar met een boekhouder doen. Je administriatie wordt dan goed ingericht. Je kunt dan ook bij het opstellen van de jaarrekening vragen om een overzicht van alle correctieboekingen. Dan zie je precies waar je op moet letten bij het boekhouden en in het bijzonder de jaarafsluiting.
Persoonlijk zou ik de boekhouder gewoon aanhouden. Het is altijd handig als er iemand met je meekijkt en eventuele fouten uit je administratie vist. Mijn boekhouder zorgt daarnaast ook voor de belastingaangifte en het deponeren van de jaarrekening bij de KvK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 11-06 14:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Wat er op je balans staat lijkt het dat je niet zo een hele complexe onderneming hebt. Bedrijfsmiddelen onder de 450 euro mag je direct ten laste van je winst laten gaan (vandaar de kleine post) en komen dan niet op je balans.

Je hebt dan geen verdere bedrijfsmiddelen waarop je moet afschrijven; het enige wat er overblijft zijn liquide middelen en wat debiteuren. Aan de passivazijde wat kortlopende schulden als crediteuren en verplichtingen naar de belastingdienst, maar geen verdere (langlopende) verplichtingen.

Alleen de jaarafsluiting kan wat lastig zijn met een aantal afsluitende boekingen (zoals de aangiftes, eventuele verzekeringen als overlopende passiva beschouwen en prive-gebruik auto). Ook de handigheidjes (prive-stortingen en prive-opnamen door het jaar heen, aan het einde corrigeren met het kapitaal) worden dan voor je geregeld.

Een administratiekantoor kan dit allemaal voor je regelen, maar met een winst van 16k is dat wellicht wat overkill. Een eenvoudig online boekhoudpakket, dat je dwingt de bonnetjes netjes en gestructureerd te boeken ben je al een heel eind.

Ik zie op je balans ook een aantal aparte posten. Bedrijfsmiddelen < 450 is een voorbeeld, maar ook de post af te dragen btw. Dit is normaliter een resultate van de te vorderen btw en te betalen btw. Ik neem tenminste aan dat je geen openstaande btw-schuilden aan de belastingdienst hebt voordat je het jaar het afgerond.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 01:52
martin_v_z schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:42:
[...]

Zelf gebruik ik GNUCash. Gratis open source systeem. Moest hem wel even zelf inrichten maar werkt prima voor een gratis systeem. Nadeel is dat er geen koppeling met de bank in zit maar gezien ik niet veel mutaties heb is dat goed te overzien.

Wat ik ermee wou zeggen is dat er ook gratis alternatieven zijn die een stuk beter werken dan een Excel sheet.
Voor een vereniging gebruik ik ook GNUCash. Ben er best tevreden mee, maar weet niet of het inrichten me gelukt was, als ik het systeem van boekhouden niet had begrepen. Dus denk dat het voor de ts niet de eerste keus zou moeten zijn.

Trouwens, export van ING Zakelijk kan heel makkelijk en overzichtelijk geïmporteerd worden. Die van ABN heb ik ook wel eens bekeken, maar dat ging minder makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 00:50
Eens met @gorgi_19 , er staan idd wat gekke dingen op. Winst vind je doorgaans ook niet op een balans, dat zit (meestal) in je bank en EV.

Ik denk dat je (wat @ID-College ook al zegt) goed geholpen bent met een boekhoudpakket. Er zijn er zat en t kost niet veel. Ik ben enthousiast over Moneybird, omdat je daar ook een bankrekening bij kan krijgen, maar andere pakketten hebben ook enthousiaste users, dus zal ook wel goed zijn.

Wat denk ik nog beter is, is om 1-2 uurtjes met een boekhouder te gaan praten. Die kan de boel voor je opzetten, orde scheppen in je chaosExcel en je jaarafsluitingen/ aangiftes doen.

Kan jij lekker met je onderneming aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Laatst online: 11-06 07:06
Gieliovd520 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:46:
[...]

Je bedoelt bedrijfsmiddelen onder €450? Dat is een categorie in het pakket, ik heb hier gereedschappen gekocht. Aldus de template is dat rekening 0240 in de categorie Balans onder Activa.

Je bus is prive of zakelijk. Als hij prive is, dan krijg je geen btw terug. Is hij zakelijk, dan krijg je btw terug.

Zoals jij het zegt, dat kan niet. Of ok begrijp je verkeerd.

Wat ik zou doen is inderdaad eens kijken voor Acumulus. Kost weinig en is een groot verschil tov een excel sheet. Bovendien kun je voor een paar tientjes per jaar extra ook een soort cursus krijgen ter ondersteuning van je belastingaangifte.

Zelf heb ik dat nu 7 jaar. Daarvoor gebruikte ik excel. Ik heb er dan wel een boekhouder bij, maar het kan ook zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Will
Tonne schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 06:53:
[...]

Je bus is prive of zakelijk. Als hij prive is, dan krijg je geen btw terug. Is hij zakelijk, dan krijg je btw terug.

Zoals jij het zegt, dat kan niet. Of ok begrijp je verkeerd.

Wat ik zou doen is inderdaad eens kijken voor Acumulus. Kost weinig en is een groot verschil tov een excel sheet. Bovendien kun je voor een paar tientjes per jaar extra ook een soort cursus krijgen ter ondersteuning van je belastingaangifte.

Zelf heb ik dat nu 7 jaar. Daarvoor gebruikte ik excel. Ik heb er dan wel een boekhouder bij, maar het kan ook zonder.
Wat je zegt is te kort door de bocht. Je kan er namelijk voor kiezen om je bus voor de inkomstenbelasting privé te doen, maar voor de omzetbelasting zakelijk. Of andersom. Dat zijn twee aparte dingen. Dat levert vaak veel vragen op, maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
1Will schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:07:
[...]

Wat je zegt is te kort door de bocht. Je kan er namelijk voor kiezen om je bus voor de inkomstenbelasting privé te doen, maar voor de omzetbelasting zakelijk. Of andersom. Dat zijn twee aparte dingen. Dat levert vaak veel vragen op, maar het kan wel.
Heb je hier ook een bron voor? Ik zie deze bewering een paar keer terugkomen in dit topic, maar nergens de onderbouwing ervan.

Ik zou graag een auto kopen en de BTW aftrekken, maar als ik vervolgens alleen naar dit topic kan verwijzen als de belastingdienst mijn BTW-aangifte affakkelt, schiet ook niet echt op...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

maar indien prive dan mag de btw van de aankoop niet teruggevorderd worden, dat staat ook gewoon (Hoewel ongelukkig verwoord) in dat artikel van mazda wat de TS linkte.
De auto tot het privévermogen rekenen, is vooral aantrekkelijk als de auto zonder btw is gekocht – een zogeheten marge-auto. De gebruikskosten (brandstof en onderhoud) zijn dan in de onderneming aftrekbaar als deze zakelijk zijn. Hoe groot dit zakelijke gebruik is, moet uit de administratie blijken. Hierbij is een volledige aftrek mogelijk, gevolgd door een 1,5%-heffing aan het einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Laatst online: 11-06 07:06
[...]

Wat ik bedoelde was de aanschaf van de auto. Daar leek mij, gezien het bedrag, sprake van.
Maar ik zie dat er inmiddels een aantal reacties zijn waarin mensen dit goed uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 11-06 16:42

Herman

FP ProMod
Wild Chocolate schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:02:
[...]

Heb je hier ook een bron voor? Ik zie deze bewering een paar keer terugkomen in dit topic, maar nergens de onderbouwing ervan.

Ik zou graag een auto kopen en de BTW aftrekken, maar als ik vervolgens alleen naar dit topic kan verwijzen als de belastingdienst mijn BTW-aangifte affakkelt, schiet ook niet echt op...
Vermogensetikettering is de term waar het om draait. Dit gaat om bedrijfsmiddelen die je zowel privé als ook zakelijk gebruikt. Hierbij geeft de Belastingdienst jou een keuze of je de betreffende bedrijfsmiddelen zakelijk of privé beschouwt (etikettering). Bij een rechtspersoon (BV) is er voor bedrijfsmiddelen geen keuze omdat er een splitsing is tussen jou en het bedrijfsvermogen. Eenmanszaken zijn echter 'fiscaal transparant' omdat er geen (juridisch) onderscheid zit tussen jouw vermogen en het zakelijke. De onderneming heeft dus geen eigen rechtspersoonlijkheid. Daarom kun je bij een auto ook kiezen of deze zakelijk of privé is, omdat hier juridisch geen verschil tussen zit.
En nu komt het... Omdat de wet op de omzetbelasting en de wet op de inkomstenbelasting twee verschillende wetten zijn en ook beiden een andere definitie van een onderneming hebben, kun je dus voor beide wetten een andere keuze maken. Daarom kun je voor de inkomstenbelasting een auto als privé een etiket geven maar voor de BTW zakelijk en vice versa (met alle gevolgen van dien zoals bijtelling etc.).
Dus nee, er is geen wetsartikel die zegt dat je een aparte keuze mag maken voor BTW en IB, maar dit blijkt uit de wetgeving zelf en de manier waarop de 'vermogensetikettering' is vormgegeven.

Als je googled op vermogensetikettering BTW / IB kom je ook wel op zoekresultaten die dit nog wat dieper uitwerken.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
1Will schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:32:
[...]

Ja, hierin geef ik de critici hier wel gelijk, het is creatief en komt waarschijnlijk voort uit gebrek aan het volledige plaatje begrijpen. Ik ben geen boekhouder, ik ben een kleine ZZP'er die zijn best doet en lijdt aan het Pippi Langkous syndroom. Ik ga erin duiken en graven. Ik heb nu een verschil van €650.
[...]

Ik registreer al mijn zakelijke ritten en de privé ritten niet. Hiermee kan ik de verhouding privé/zakelijk bepalen. Ik heb zo'n 3500 km zakelijk gereden en 9000 privé. Verder registreer ik netjes al mijn tankbonnen, onderhoudsfacturen etc. waarop ik de BTW opvoer.

Yes, alles wordt privé betaald en alleen BTW opgevoerd. 23 cent/km zijn als periodieke uitgaveposten geboekt op rekening 4640 Kilometervergoeding en trek ik daarmee van de winst af.
Ik vind de adviezen ook goed en zeker begrijpelijk. Ik denk ook na over een boekhouder. Maar zoals gezegd, ik ben ervan overtuigd dat ik dingen prima zelf kan. En met mijn omzet en omdat het verre van een dagelijkse onderneming is, voelt het voor mij niet goed.

Ik ben absoluut niet blind voor de adviezen en "luister" echt wel. Maar voordat ik iemand zich in mijn boekhouding laat inlezen en mijn "specials" heb uitgelegd en overgedragen ben ik zodanig veel tijd/geld kwijt dat ik me daar niet goed bij voel.

Een boekhoud "pakket" is echt geen gek idee. Een "mannetje" alles laten doen, voelt niet goed voor mij. Ik wil dingen begrijpen, zelf doen. Een paar uur met een boekhouder gaan zitten is wel een goed idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 21:29
De tijd die je nu steekt in het zoeken naar een verschil kun je wellicht ook steken in alles opnieuw doen. Wederom in Excel of toch in een goedkoop boekhoudpakket.

Als je niet zoveel transacties hebt is dat zo klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Will
Gieliovd520 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Ja, hierin geef ik de critici hier wel gelijk, het is creatief en komt waarschijnlijk voort uit gebrek aan het volledige plaatje begrijpen. Ik ben geen boekhouder, ik ben een kleine ZZP'er die zijn best doet en lijdt aan het Pippi Langkous syndroom. Ik ga erin duiken en graven. Ik heb nu een verschil van €650.

[...]

Ik registreer al mijn zakelijke ritten en de privé ritten niet. Hiermee kan ik de verhouding privé/zakelijk bepalen. Ik heb zo'n 3500 km zakelijk gereden en 9000 privé. Verder registreer ik netjes al mijn tankbonnen, onderhoudsfacturen etc. waarop ik de BTW opvoer.

[...]

Yes, alles wordt privé betaald en alleen BTW opgevoerd. 23 cent/km zijn als periodieke uitgaveposten geboekt op rekening 4640 Kilometervergoeding en trek ik daarmee van de winst af.

[...]

Ik vind de adviezen ook goed en zeker begrijpelijk. Ik denk ook na over een boekhouder. Maar zoals gezegd, ik ben ervan overtuigd dat ik dingen prima zelf kan. En met mijn omzet en omdat het verre van een dagelijkse onderneming is, voelt het voor mij niet goed.

Ik ben absoluut niet blind voor de adviezen en "luister" echt wel. Maar voordat ik iemand zich in mijn boekhouding laat inlezen en mijn "specials" heb uitgelegd en overgedragen ben ik zodanig veel tijd/geld kwijt dat ik me daar niet goed bij voel.

Een boekhoud "pakket" is echt geen gek idee. Een "mannetje" alles laten doen, voelt niet goed voor mij. Ik wil dingen begrijpen, zelf doen. Een paar uur met een boekhouder gaan zitten is wel een goed idee!
toon volledige bericht
Dat klinkt al goed. Volgens mij kan je dit prima zelf. En de tijd voor het uitzoeken ben je één keer kwijt, daarna weet je het weer.
En wellicht enkele controles voor het verschil:
- Kijk of je rare dingen in je W&V ziet, dat is vaak een aanleiding voor een verkeerde boeking.
- Loop boekingen na of je ze niet per ongeluk hebt omgedraaid (per ongeluk een minnetje neergezet o.i.d.)
- Kijk of je iets van rondrekeningen kunt uitvoeren, dus één totaal dat gelijk is aan een ander totaal (maak bijv. een export van je privébankrekening en selecteer alle mutaties die van/naar je zakelijke rekening gaan en kijk of deze goed zijn verwerkt).
- En als je niet te veel boekingen maakt: gewoon alles nalopen :).

En het voordeel van een boekhoudpakket: je verschillen komen op een tussenrekening, dus dan weet je waar het aan ligt. Nu moet je dat verschil nog zelf opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
[...]

[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
Ik sta er ook zo in, doe het graag zelf en wil ook snappen wat ik doe. Acumulus is daar helemaal op ingesteld en heeft ook een goede helpdesk en een forum waar je terecht kan met hele specifieke vragen. Ik heb destijds een cursus van een dagdeel bij ze gevolgd om het systeem te snappen en doe sindsdien alles zelf.

Ze hebben zelfs een elektronische "assistente" die geautomatiseerde invoer kan doen, maar ook kan checken of vaak gemaakte fouten in jouw boekhouding voorkomen.
Daarmee is het vervolgens vooral een kwestie van weten op welke manier je bepaalde boekingen moet doen, en zorgen dat je saldo's gelijk blijven lopen met de daadwerkelijke saldo's. Je kan overigens ook bankkoppelingen doen, maar die kosten een paar euro per maand extra en voor die paar transacties (10-15 per maand ofzo) ben ik daar te gierig voor...

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 00:50
[...]

[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
Sorry to burst your bubble, maar je boekhouding is echt 0,0 'special' :>

"Maar voordat ik iemand zich in mijn boekhouding laat inlezen en mijn "specials" heb uitgelegd en overgedragen ben ik zodanig veel tijd/geld kwijt dat ik me daar niet goed bij voel."

Hier bedoel je denk ik: ik vind het te duur ipv 'het voelt niet goed'. Jeuk in je naad, dat voelt niet goed. Dit is een rekensom: (aantal uren van jou x uurloon) - (aantal uren van boekhouder x uurloon).

Je hebt idd last van het 'pippi langkous syndroom' en ik denk dat dat een rem is op ofwel je onderneming ofwel je vrije tijd. Maar goed, ieder z'n hobby :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:35
[...]

[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
Even los van de auto/BTW discussie lijkt het me goed om eerst het verschil eens op te lossen. Wat heb je nu dan gedaan om een ander verschil te krijgen? Ergens is er een boeking niet in balans lijkt het.

2023 was je eerste jaar? Hoeveel transacties hebben we het over?
Kijk eens naar 1 van de eerder genoemde pakketten of bv een Snelstart. Kost je wel een beetje per maand maar je doet meteen aan dubbel boekhouden, wat je controles veel makkelijker maakt. Balansverschillen zijn daarmee meteen onmogelijk. Ook een kennisbank online kan je al heel erg vooruit helpen om het te leren begrijpen. Boekhouden is niet moeilijk, maar je moet het even doorkrijgen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gieliovd520
Dat is wat ik met mijn specials bedoelde, ik pretendeer inderdaad geen bijzondere boekhouding te hebben want ja zoals gezegd: simpele kleine ZZP - 20 verkoopfacturen en 75 inkoop.

Er is een onbalans, 617 euro, ik zoek waar dit ontstaan is.

Ik heb een kastransactie aangepast die niet goed lijkt te zijn geregistreerd.
Daarnaast had ik de autokosten - volgens instructie - in het systeem gezet als bedragen excl, incl én BTW bedrag (3 waarden, identiek getal) en nu eruit gehaald.

Ik heb mijn balansverschil nu opgelost en mijn beginbalans voor 2025 opgesteld.

Ik ga toch overwegen over te stappen naar een pakket zoals jullie suggereren. Voor nu ga ik gauw BTW aangifte doen en dan is het welletjes voor 2024.

Ik ga jullie suggesties aan pakketten/oplossingen rustig bekijken. Dank voor het meedenken en sturen richting de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Snelstart & Informer wil ik met klem afraden trouwens, moneymonk of 1 van de 10 andere online pakketen die genoemd zijn zijn vele malen beter. Maar goed N=1.

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 13-01-2025 11:31 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:35
BCC schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:24:
Snelstart & Informer wil ik met klem afraden trouwens, moneymonk of 1 van de 10 andere online pakketen die genoemd zijn zijn vele malen beter. Maar goed N=1.
Snelstart? Hartstikke makkelijk juist! Waarom zou je die afraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

sanger1981 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Snelstart? Hartstikke makkelijk juist! Waarom zou je die afraden?
Toen ik het gebruikte was er nog geen webversie, maar ik heb heel slechte ervaringen met de support - er waren bugs en die werden niet opgelost - daardoor opgezegd, maar ik ik was 1 dag te laat met opzeggen en daarom kreeg ik nog een factuur met een jaar kosten gepresenteerd. Daar moest uiteindelijk de rechtsbijstand aan te pas komen.

Informer had ik een bug bij het inlezen van bank boekingen, toen ze dit eindelijk hadden "gefixt", mocht ik mocht ik een jaar aan bankstatements met het handje opnieuw boeken.

Nu al meerdere jaren money monk en erg tevreden. De support heeft zelfs nieuwe features ontwikkeld mede op mijn verzoek.

[ Voor 26% gewijzigd door BCC op 13-01-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BCC schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Toen ik het gebruikte was er nog geen webversie, maar ik heb heel slechte ervaringen met de support - er waren bugs en die werden niet opgelost - daardoor opgezegd, maar ik ik was 1 dag te laat met opzeggen en daarom kreeg ik nog een factuur met een jaar kosten gepresenteerd. Daar moest uiteindelijk de rechtsbijstand aan te pas komen.

Informer had ik een bug bij het inlezen van bank boekingen, toen ze dit eindelijk hadden "gefixt", mocht ik mocht ik een jaar aan bankstatements met het handje opnieuw boeken.

Nu al meerdere jaren money monk en erg tevreden. De support heeft zelfs nieuwe features ontwikkeld mede op mijn verzoek.
Ze zijn toevallig net bezig met de lancering van de volledige webversie, Snelstart Polaris.

Maar goed voor een simpele ZZP'er is moneymonk, wefact etc meer dan prima.
Pagina: 1