Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-01 20:30
Hoi Tweakers!

Ik zit al een tijdje te overwegen om een toestel te bestellen uit China, en na veel wikken wegen ben ik bij de Oppo Find X8 (non pro versie) uitgekomen.

Aanvankelijk ging ik ervan uit dat de non pro versie, direct in de EU gelanceerd zou worden met een global rom. Echter lees ik op diverse fora dat het waarschijnlijk niet naar de EU zal komen.

Ik heb al diverse reviews bekeken en de verschillen tussen de pro en de non pro zijn op technisch vlak miniem. Ik ben echter dol op de form factor, en wil niet met een baksteen in zak lopen.

Oppo laat ook geen flashen toe (althans nu nog niet) en ik overweeg dus de Chinese versie te bestellen bij een bekende webshop.

Wat zijn de nadelen van een Chinese rom in NL? Ik zit zelf bij Odido en zag dus deze info op de site van de webshop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tqHyo-5S8DTxo0yXbuqsk5-__8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1LA51NW2a6OPtGXwmKdDozn.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn de ontbrekende banden een probleem?

Ik weet dat een aantal features zoals Android Auto niet werken, maar dat boeit mij niet echt om heel eerlijk te zijn. Wel hoop ik gewoon normaal mijn bank app te kunnen gebruiken, en dan bedoel ik niet contactloos betalen met de tel etc. Maar gewoon voor online ideal aankopen etc, werkt dat allemaal met een Chinese rom?

Alvorens dank voor de hulp!๐Ÿ˜Ž๐Ÿ‘

Beste antwoord (via Feta op 25-11-2024 16:04)

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-08 23:48
Gebruik zelf een CN versie van de Xiaomi Mix Fold 4.

Waar je rekening mee moet houden:

- Je kunt veel Google apps gebruiken maar bijvoorbeeld Android Auto werkt niet. Ook location history in Google Maps werkt niet. Misschien werkt sommige dieper liggende Google technologie ook niet, maar daar ben ik nog niet achter gekomen. Je moet ze zelf wel installeren, ze staan dus niet standaard op je telefoon. Grote kans dus dat je ook niet de standaard backup restore kunt gebruiken bij het instellen van je telefoon.
- Garantie is een ding, via Wonda kan dat meestal gewoon lokaal in de EU geregeld worden, maar via veel andere verkopers (tradingshenzhen bijv.) moet het toestel terug naar China.
- Via More Locale 2 kun je meer taalpakketten installeren, dus bijvoorbeeld ook de NL taal.
- Er zit waarschijnlijk veel meer tracking in, ik gebruik zelf Blokada en daar worden ontzettend veel trackers geblokkeerd.
- Ik heb uitstekend bereik overal, ook met Odido.
- De software is wel degelijk anders, de roms van EU en CN zijn echt verschillend.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:23
Chinese rom kan betekenen dat er geen Google Play services op staan, en daarmee automatisch dat apps die daar gebruik van maken niet werken, of dat je apps via sideloading moet gaan installeren.

Daarnaast de missende banden betekend een uitdaging met de connectiviteit, je dekking zal slechter zijn of zelfs geen dekking hebben op momenten omdat de zendmasten niet alle frequenties uitzenden die mogelijk zijn.

Verder zitten er allerlei naar huis bellen functies in die je gegevens met bedrijven en overheid in China gaan delen. Zet er maar een sniffer op als je het toestel hebt wat er over de lijn gaat.

Dus mijn advies, niet kopen vanwege het probleem van de dekking. Daarnaast niet kopen vanwege de software uitdaging. Stel de hardware had wel alle banden dekking en je kon een custom rom erop zetten zoals bij Xiaomi vaak wel kan, dan zou ik zeggen je kunt het risico makkelijker nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
Dank voor het uitgebreide antwoord!๐Ÿ‘

Dus de banden werken gewoon als alle zendmasten naar behoren werken? Google services weken gewoon, dat heb ik al in diverse reviews gezien.

Dat van die naar huis bellen functies is problematisch, maar in hoeverre is dat echt een probleem? Samsung, Google, Apple, Amazon en diverse andere grote coรถperaties zijn berucht voor het minen van user data.

Maar goed dat is natuurlijk een hele andere discussie, laten we dat maar overslaan.

Nogmaals dank voor de hulp!๐Ÿ‘

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:23
Feta schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:20:
Dus de banden werken gewoon als alle zendmasten naar behoren werken?
Nee, de banden hangen af van de netwerkbeheerder. Zie ook dit topic:
[Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
Cool ik zal het even bekijken.

Dank voor de reactie...๐Ÿ‘

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-08 16:23
Ontbrekende banden zullen niet zo'n probleem zijn bij Odido. B8 is wel aanwezig dus het dekkingsverschil is minimaal. Wel kunnen de snelheden iets lager zijn, maar dat zal ook wel meevallen sinds n78 er is.

Heb zelf een tijdje een Redmi Turbo 3 (CN) gebruikt, ook in de trein was het dekkingsverschil minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
vandeven66 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:06:
Ontbrekende banden zullen niet zo'n probleem zijn bij Odido. B8 is wel aanwezig dus het dekkingsverschil is minimaal. Wel kunnen de snelheden iets lager zijn, maar dat zal ook wel meevallen sinds n78 er is.

Heb zelf een tijdje een Redmi Turbo 3 (CN) gebruikt, ook in de trein was het dekkingsverschil minimaal.
Top!

Bedankt voor het antwoord!

Is er misschien wel een probleem omtrent bank apps? Ik gebruik nooit contactloos via de tel, maar wel gewoon de reguliere betaalwijzen ideal/qr etc...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-08 23:48

- Je kunt veel Google apps gebruiken maar bijvoorbeeld Android Auto werkt niet. Ook location history in Google Maps werkt niet. Misschien werkt sommige dieper liggende Google technologie ook niet, maar daar ben ik nog niet achter gekomen. Je moet ze zelf wel installeren, ze staan dus niet standaard op je telefoon. Grote kans dus dat je ook niet de standaard backup restore kunt gebruiken bij het instellen van je telefoon.
- Garantie is een ding, via Wonda kan dat meestal gewoon lokaal in de EU geregeld worden, maar via veel andere verkopers (tradingshenzhen bijv.) moet het toestel terug naar China.
- Via More Locale 2 kun je meer taalpakketten installeren, dus bijvoorbeeld ook de NL taal.
- Er zit waarschijnlijk veel meer tracking in, ik gebruik zelf Blokada en daar worden ontzettend veel trackers geblokkeerd.
- De software is wel degelijk anders, de roms van EU en CN zijn echt verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
KaiseRRuby schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:42:

Echt een top antwoord!

Maakt mij gelijk wat zekerder van mijn zaak, en dan durf ik toch wat sneller zo'n tel te bestellen! Top ook van die info over Blokada, ik ga is kijken waar ik de tel ga bestellen

Op Trading staat die wel voor een zeer aantrekkelijke prijs op de website.

Nogmaals dank!๐Ÿ‘
Pagina: 1