Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-10 11:54
Goedemorgen,

Wij hebben afgelopen week onze nieuwe all-electric warmtepomp gekregen.

Helaas hebben we nog twee (vrijwel nieuwe) Robot LTVC verdelers liggen, dus met een Wilo pomp. Aangezien twee nieuwe composieten verdelers niet bepaald gratis zijn is mijn vraag als volgt:

Is het mogelijk om deze verdeler om te bouwen naar een LTV verdeler door de pomp te verwijderen? En zo ja, wat heb je daar dan voor nodig?

Ik heb Robot zelf gemaild met deze vraag maar zie helemaal niets staan over ombouwen, dus ben benieuwd of ik een reactie krijg van ze.

Vind ook op dit forum nergens iets over deze specifieke verdeler van Robot, dus hoop dat iemand ervring heeft hiermee.

Beste antwoord (via Kirvis op 26-11-2024 15:59)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je een foto en een linkje naar de datasheet of handleiding van jouw verdeler (er is een hybride en normale LTVC) ?
Je hebt flowmeters, dus kan je na elke stap beoordelen of je al klaar bent.

De eerste stap is het helemaal dichtdraaien van het LTV ventiel op de verdeler en helemaal opendraaien van thermostaat en inregelventiel op de aanvoer- en retourleiding.

Stekker uit de verdelerpomp, warmtepomp-circulatie op max en kijken wat-ie doet aan debiet (totaal en bij de groepen)
Te weinig flow?
* de thermostaatknop en inregelventiel vervangen voor een kogelkraan met volle doorlaat met dezelfde inbouwmaat
Nog te weinig flow?
* Verdelerpomp vervangen door een passtuk zoals deze (check dat jouw pomp inderdaad die maten heeft en deze is nog vrij prijzig voor wat je krijgt, misschien is RVS zelfs goedkoper)
Nog te weinig flow?

Dan is het aansluit-buiswerk te lang / te dun en kan je dat aanpassen of de pomp weer terug monteren. Omdat het LTV ventiel dicht zit heb je wel het belangrijke voordeel dat er niet gemengd wordt en je dus de efficiëntiewinst van een lagere stooklijn kan pakken. Je mist dan alleen het voordeel van minder bewegende delen en wat stroomverbruik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Heb je een foto en een linkje naar de datasheet of handleiding van jouw verdeler (er is een hybride en normale LTVC) ?

De eerste stap is het helemaal dichtdraaien van het LTV ventiel op de verdeler en helemaal opendraaien van thermostaat en inregelventiel op de aanvoer- en retourleiding.

Stekker uit de verdelerpomp, warmtepomp-circulatie op max en kijken wat-ie doet aan debiet (totaal en bij de groepen)
Te weinig flow?
* de thermostaatknop en inregelventiel vervangen voor een kogelkraan met volle doorlaat met dezelfde inbouwmaat
Nog te weinig flow?
* Verdelerpomp vervangen door een passtuk zoals deze (check dat jouw pomp inderdaad die maten heeft en deze is nog vrij prijzig voor wat je krijgt, misschien is RVS zelfs goedkoper)
Nog te weinig flow?

Dan is het aansluit-buiswerk te lang / te dun en kan je dat aanpassen of de pomp weer terug monteren. Omdat het LTV ventiel dicht zit heb je wel het belangrijke voordeel dat er niet gemengd wordt en je dus de efficiëntiewinst van een lagere stooklijn kan pakken. Je mist dan alleen het voordeel van minder bewegende delen en wat stroomverbruik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Kijk, dit is nuttig! Heel fijn!
Proton_ schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:11:
Wij hebben de standaard LTVC verdeler, dus zonder electronische draaiknop (hybride). De link naar de handleiding vindt je hier. En hier is de maatvoering.
LTV ventiel staat idd al helemaal dicht en de thermostaatkraan helemaal open. Inregelventiel op de retour moet ik nog even naar kijken, wellicht kan die nog verder open.
Te weinig flow?
Nog te weinig flow?
Nog te weinig flow?

Heel nuttig dit, dank!

In je stappenplan noem je het volledig uitschakelen van de pomp. De pomp hoeft dus niet per se aan te staan om toch nog flow te kunnen hebben?

Kogelkranen is een goede suggestie, dat is redelijk makkelijk om te implementeren.

Veel dank ook voor dat passtuk! Op basis van de bestektekening zou die inderdaad moeten passen.

Ik ga er mee aan de slag en houd je op de hoogte van de vorderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een centrifugaalpomp die uit staat heeft meer weerstand dan een stuk pijp, maar is in principe wel open.

Je hebt twee verdelers; met een pomp aan zal die actief water aanzuigen dus dit moet je wel met beide verdelers tegelijk testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Heb even gecheckt thuis, en helaas is de pomp bij onze verdeler met 1.5" aansluitingen aangesloten. Dat betekent dat dit specifieke passtuk niet past helaas.

Ga wel even kijken naar andere opties, dus alsnog dank voor de inspiratie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
Ok, ik heb gisteren uitgebreid met de fabrikant gebeld naar aanleiding van een mailtje dat ik ze had gestuurd.

Robot biedt zelf geen passtuk aan omdat ze niet geloven in het ombouwen van bestaande installaties. Ze kunnen dan niet meer in staan voor een goede werking van het systeem en raadden aan om een pomploze verdeler te installeren en de huidige op marktplaats te zetten.

Hij begreep echter mijn zorgen over de financiële impact ook wel gaf de volgende tips:
  • Haal de thermostaatkraan er uit en vervang door een gewoon stukje buis.
  • Laat de pomp direct aansturen door de warmtepomp, of als dat niet kan, installeer een pompschakelaar
  • Zet de pomp op de laagste stand (dan laat je de pomp van de WP het meeste werk doen?)
  • En, heel belangrijk, als je dan toch gaat McGyveren om de pomp er wel tussenuit te halen, gebruik dan de bestaande schroefringen en gebruik O-ringen om het waterdicht te krijgen. Als je dat niet doet kan het kunststof haarscheurtjes gaan vertonen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kirvis op 29-11-2024 12:20 . Reden: fatsoenlijke bullets toegevoegd ]

Pagina: 1