Zelf autobanden wisselen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-02 16:57
Mijn auto heeft alluminium velgen met zomerbanden. Ik heb winterbanden of all-season banden met een 3PMSF symbool (3 Peak Mountain Snow Flake) nodig om in het biutenland te mogen rijden.

Ik wil weten of ik het wisselen van de banden zelf kan doen. De niuewe winterbanden laat ik op aan te schaffen tweedehands set velgen zetten.

Een lekke band vervangen door een reserve wiel lukt mij wel. Is het wisselen van de zomer wielen en winter wielen vergelijkbaar of komt er meer bij kijken?
  1. Heb ik een momentsleutel nodig of volstaat een kruissleutel?
  2. Kan ik beter stalen velgen kiezen of bij lichtmetalen velgen huoden?
  3. Kan ik de wielmoeren / bouten hergebruiken als ik velgen koop met dezelfde steekmaat?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:07
Is prima te doen met kruissleutel
Ik zou zelfde velgen doen als bij je zomerbanden
Ja dat kan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:59
Voor alle duidelijkheid, je wilt dus niet banden wisselen, maar feitelijk velgen wisselen met een tweede set.

Ja, dat kun je prima zelf doen. Een beetje degelijke krik is dan wel fijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Is prima te doen met de kruissleutel, maar je draait het vaak te hard aan voor de zekerheid.
Ooit een momentsleutel gehaald bij de Aldi, en sindsdien draai ik de boel minder hard aan, zodat ze in het voorjaar ook weer makkelijker los gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Evt. Wielnaaf met een staalborstel schoonmaken en wat invetten kan nooit kwaad. Zou het idd wel met een moment sleutel doen. Vooral aluminium velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:21
En wat kopervet of andere anti-seize op de bouten zodat toekomstige @Apollyon niet een enorm stuk pijp nodig heeft om ze weer los te krijgen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:57

Soggy

vroemmmm

Niet eens met 99ruud99!!!

Voor lichtmetalen zomervelgen worden vaak andere moeren gebruikt dan voor stalen velgen, dus afhankelijk van je keuze voor het soort velgen moet je dus wel of geen andere set wielmoeren hebben.

Zelf heb ik winterbanden op een set stalen velgen, mocht je in de situatie komen dat je ook sneeuwkettingen nodig hebt dan zou het vervelend zijn wanneer je LM-velgen worden beschadigd door de kettingen.

Mijn advies zou dus zijn:
  1. Een kruissleutel kan, maar een momentsleutel is beter (vaak in de aanbieding bij de Lidl)
  2. Zie bovenstaand verhaal
  3. Zie bovenstaand verhaal
Ow ja, en uit eigen ervaring: even een likje kopervet aan de binnenkant van de velg tegen het pasvlak en het naafgat, dat kan echt megavast roesten wanneer er goed gepekeld wordt!

[ Voor 15% gewijzigd door Soggy op 24-11-2024 15:26 ]

If it works, tweak it

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phYzar
Eigenlijk is een momentsleutel alleen voor vastdraaien en niet voor los, dus een kruissleutel of een gewone ratel erbij is wel handig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:14

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gewoon lekker all-seasons erop knallen met die '3PMSF'?

Geklooi de hele tijd met banden wisselen is wat mij betreft niet de moeite waard.

Uit je verhaal lijkt het ook niet zo dat je nu heel veel in buitenland rijdt o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

phYzar schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:26:
Eigenlijk is een momentsleutel alleen voor vastdraaien en niet voor los, dus een kruissleutel of een gewone ratel erbij is wel handig.
je momentsleutel gebruiken om los te draaien is inderdaad verkrachting van je gereedschap. Los is kruissleutel of wringijzer ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 24-11-2024 15:31 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goed gereedschap is het halve werk. Koop een fatsoenlijke krik. Je schaar krik sloop je geheid een keer en dan sta je daar.
Momentsleutel zeker aan te raden.
Kruissleutel heb je sowieso nodig om de bouten los te krijgen. Kan ook onvoldoende zijn als ze echt vast zitten.
Wat ik verder heb is een verloop voor doppen naar mijn accuslagschroevendraaier, hoef ik ze zelf niet los en vast te draaien.

Maar ik kan je melden: als je voor tweedehands velgen kijkt, kijk of je ze met winterbanden kunt kopen. Ben je meteen klaar. Maar je mag nu wel achteraan sluiten want iedereen wil ze wel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@Soggy daarom zelfde velgen houden, zodat je ook zelfde moeren kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:20

dragonhaertt

@_'.'

Krik
Kruissleutel of wringijzer (losdraaien)
Momentsleutel (vast zetten) met de juiste dop.
Kopervet

Verder heb je in principe niks nodig.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 19:37
Ik zou nog wel voor een pomp zorgen, of voor elke wissel de nieuwe set goed oppompen. Het is een beetje vervelend als je net alles hebt gewisseld en een of meerdere banden blijken leeg. ;)

En je moet een plekje hebben waar je de tweede set bewaard.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:41

-tom-562

Oliesjeik

Met alleen een kruissleutel of een wringijzer kan natuurlijk ook prima. Tot 15/20 jaar terug deed iedere boerenpummel het zo. Beetje gezond verstand gebruiken.
Zelf zou ik gewoon bij de Lidl/Aldi een keer een momentsleutel in de aanbieding kopen (vaak 2 of 3 tientjes). Die zijn echt prima zat

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Barrycade

Through the...

Doe dat iedere seizoens wissel. Maar winterbanden zitten op stalen velgen.

Hydraulische krik is wel handig dan (die van de genoemde Lidl).

Even herinneren om kruislings aan te draaien en in 20-30 min ben je klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Hoeveel kilometer maak je per jaar? Want als die banden vooral oud worden ipv slijten is twee sets eigenlijk zonde en dan ben je beter af met vierseizoensbanden.
Door de pekel rij je liever niet met alu-velgen. Als stalen velgen andere wielbouten of -moeren hebben, dan zij dat maar zo. Kwestie van bij de wielen bewaren.

Een goede krik is goud waard, maar bokjes nog meer, ook al lijkt dat overdreven voor even snel een wielenwissel. Een stuk boomstam onder de kokerbalk doet het voor een wielenwissel overigens ook wel. Zolang je maar niet spot met die zwaartekracht, die staat immers altijd aan.

Als je de wielen er met een luchtsleutel op knalt kun je net zo lief het reservewiel thuis laten, dat krijg je onderweg niet meer los. En inderdaad kruislings aandraaien. Eerst handvast, en dan op moment zetten.

Goedkope momentsleutels zijn onnauwkeurig in het onderste deel van het bereik. Maar om alleen voor de wielenwissel een Stahlwille Manoskop te kopen is ook zoiets. In het autogereedschapsdraadje vind je tips. Proxxon zou een goede prijs/kwaliteit bieden.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-04 20:00
Tip: smeer de naaf van je auto in met een klein beetje keramisch vet. Dat is hittebestendig en voorkomt dat je lichtmetalen velg ‘vastplakt’ aan je naaf door corrosie. Beter geen kopervet hiervoor gebruiken. En de wielbouten al helemaal niet invetten, dan kan je ze niet meer met het juiste aandraaimoment vastzetten.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
trabant schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:37:
Hoeveel kilometer maak je per jaar? Want als die banden vooral oud worden ipv slijten is twee sets eigenlijk zonde en dan ben je beter af met vierseizoensbanden.
Door de pekel rij je liever niet met alu-velgen. Als stalen velgen andere wielbouten of -moeren hebben, dan zij dat maar zo. Kwestie van bij de wielen bewaren.
maar dan mag je duitsland niet meer in, en ook aantal andere landen vereisen specifieke 3pmsf banden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
@99ruud99 Een beetje vierseizoensband heeft tegenwoordig ook dat 3pmsf-symbool.

En het is niet zo dat je zonder helemaal niet meer op de Duitse wegen mag rijden. Zo heet wordt die soep niet gegeten. Pas bij winterse omstandigheden gaat het tellen. En dat is geen tien graden vorst op een zonnig droog wegdek. Dan mag je nog gerust op zomerbanden rijden. Zolang er maar geen neerslag valt...
Zie ook: https://www.anwb.nl/auto/...winterbanden-in-duitsland
Inclusief die actualisering dat de overgangsperiode voor M+S-banden zonder 3pmsf symbool per 1 oktober jl. is afgelopen.

Edit: https://www.trabantforum....wtopic.php?p=43166#p43166 8)

[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 24-11-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:19
Wielmoeren of bouten kunnen gebruiken bij beide set wielen is afhankelijk van de wielen en het materiaal waar ze van gemaakt zijn, verschillende metalen reageren verschillend op elkaar. Heb je nu alu of lichtmetaal velgen, gebruik dan niet de zelfde moeren/bouten als je stalen winterwielen hebt of andersom.

Maar ja zelf wisselen is echt prima te doen, kun je de wielen die je er af haalt ook direct fatsoenlijk schoonmaken.
Toen ik nog winterbanden had deed ik het gewoon met de sleutel die bij de auto zat. Wel heb ik voor een paar tientjes een hydraulische krik gekocht want het schaarkrikje dat meestal bij je auto zit is echt gammel. Zoiets: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2-ton-garagekrik-ce

Als je een momentsleutel koopt, koop dan een goeie, eentje van de Aldi of Lidl klopt vaak geen kloot van, zijn niet goed afgesteld en dan draai je je wielbouten of moeren te vast of nog erger: niet vast genoeg. Als je een momentsleutel koopt, koop dan een goeie en laat die eens in de zoveel tijd ijken. Na het monteren van je wielen en vastdraaien op moment: na km of 100 nog een keer natrekken.

[ Voor 36% gewijzigd door FastFred op 24-11-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:15
Ik doe het al jaren zelf, ik heb ze in de schuur liggen samen met een krik, momentsleutel en verloopsetje om doppen op de accuboormachine te kunnen zetten: de eerste slag los gaat met de moment sleutel alles daarna met de accumachine. Vast gaat precies andersom, mijn machine is vastgezet op 40nm.

Ik heb zelfs eens een slagmoersleutel gekocht op accu van Parkside maar die is zijn geld niet waard want heeft minder kracht dan mijn accuboormachine, ook al doet de advertentie anders vermoeden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-04 00:57
Geen smeermiddelen op de wielbouten (of wielmoeren) aanbrengen.
Pak aub het boekje van je auto erbij, daar staat het eea uitgelegd. Bv ook dat er geen smeermiddel op de bouten aangebracht mag worden.
voorbeeldje van een vw boekje: https://www.vwpolo.net/changing_a_wheel-390.html
(@phYzar )

1.
Zonder momentsleutel is goed te doen, vaak worden de bouten/moeren dan wel te vast gedraaid omdat men bang is dat ze loskomen. Een kruissleutel raad ik af omdat je daar snel mee aan de bouten gaat hangen ipv rondraaien. Beter gebruik je een wringijzer of een goede ratel.
Met momentsleutel is beter omdat je dan de kracht netjes kan doseren tot de voorgeschreven waarde. Ik zou zo 1-2-3 echter niet weten waar je het juiste aanhaalmoment voor jou auto kan vinden. In mijn boekjes (VW) wordt er wel over het aanhaalmoment gesproken maar niet vermeld hoeveel dat zou moeten zijn. Een vuistregel is 90Nm voor stalen velgen, 120Nm voor aluminium velgen.
Als je een momentsleutel gaat gebruiken is het goed om in de manual/ online even in het gebruik te verdiepen. Hij wordt vaak verkeerd gebruikt waardoor het helemaal geen effect/zin heeft hem te gebruiken. In een notendop: juiste gebruik is om de kracht geleidelijk/gedoseerd op de momentsleutel op te bouwen tot de wijzer de juiste waarde aangeeft/of tot hij 'klikt'.
Bouten losdraaien kan je beter niet doen met een momentsleutel omdat je het mechanisme kan overbelasten en daarmee de naukeurigheid kan beinvloeden. In het slechtste geval gaat hij zelfs stuk. Gebruik daar een wringijzer voor

2. keuze voor velgen hangt van je budget en je km's af, hoewel staal ook niet goedkoop meer is. beide kan. Alu kan slechter tegen zout/pekel.

3. Hergebruik hangt van de gekochte velg af. Heeft met de benodigde boutlengte (wielmoeren komen bijna niet voor op de EU markt) te maken en met de vorm van de boutkop. het gedeelte van de boutkop dat de velg dan raakt. Dit kan conisch of spherisch zijn.
Klinkt alsof je niet veel ervaring hebt, houd je in dat geval aan de aanbevelingen die in je boekje staan of vraag aan de dealer een lijstje met goedgekeurde velgmaten. Het gaat dan niet alleen om de diameter, maar ook om de breedte en de "positie" van de velg (hoever deze naar binnen of naar buiten steekt). Dit is de ET waarde.
Afwijken van de aanbeveling kan invloed hebben op het rijdgedrag van de auto.

verder:
voor het krikken is een hydraulische garagekrik op wieltjes een stuk eenvoudiger dan de meegeleverde krik, zoals velen al hebben aangegeven. let op waar je de krik plaatst en doe een opoffer materiaal tussen de krik en de auto om beschadigenen te voorkomen. Volg het boekje van je auto voor je krikpunten.

de tips om je naaf in te vetten zijn perfect, dit helpt tegen het vast gaan zitten en maakt het eenvoudiger om ze in het voorjaar weer te wisselen. Het gaat hier eigenlijk alleen om het kleine oppervlak waar de naaf in het centergat van de velg elkaar raken. Vermijd de boutgaten/wielbouten, deze mogen niet gesmeerd worden, zie je boekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Mocht lidl even geen momentsleutels (of ander benodigde zut) te koop hebben dan is HBM ook nog een leuke snelle optie. Effectief veelal vergelijkbaar met wat je kan krijgen van aliexpress ofzo, maar sneller geleverd met garantie en vergelijkbare prijzen :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:08
Er is al e.e.a. gezegd over een momentsleutel. Hiernaast is een goede krik aan te raden, koop dan ajb niet zo'n standaard halfgammel rode krik maar neem een fatsoenlijke zoals bijvoorbeeld een Omega of Bahco garagekrik. Koop je één keer, gaat een leven lang mee.

Vergeet ook ajb niet om altijd voor de zekerheid een assteun te plaatsen of een wiel onder de auto te leggen.

In tegenstelling tot wat eerder gezegd is; géén smeermiddelen gebruiken tussen naaf en velg. Goed schoonmaken is voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 25 november 2024 @ 02:10:
Geen smeermiddelen op de wielbouten (of wielmoeren) aanbrengen.
Pak aub het boekje van je auto erbij, daar staat het eea uitgelegd. Bv ook dat er geen smeermiddel op de bouten aangebracht mag worden.
voorbeeldje van een vw boekje: https://www.vwpolo.net/changing_a_wheel-390.html
(@phYzar )
Kopervet (koperpasta) is geen smeermiddel, verlaagt de wrijvingsweerstand niet, en wordt expliciet voor deze toepassing gemaakt. Vastgerotte (en daarmee mogelijk afbrekende bij losdraaien) wielbouten zijn de hel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
momentsleutels worden in de fabriek gekalibreerd op een droge draad.
Dus wanneer jij met 120Nm iets vast zet, zit het vast met +-120Nm.

Wanneer de draad niet droog is, en de weerstand dus minder dan kan het zijn dat die 120 zomaar 180 Nm is geworden. Wat weer meer spanning op de bout geeft, en verschillen tussen bouten onderling.
Iets dat je niet wil op velgen..

Je kan het gebruiken, mits je de nm waarde op de sleutel aanpast.
normaal 120Nm met vet bv 80nNm. ik weet de rekensom en het exacte getal niet. dus dit is een voorbeeld

ik weet niet wie jou verteld dat kopervet de wrijvingsweerstand niet verlaagd?
maar koperVET copperCREASE geeft een goede indicatie wat het doet.

ik gebruik kopervet op uiteinde van bouten waar een moer op zit. Niet op de moer zelf.
ook gebruik ik het tussen de naaf en de velg, maar heel heel beperkt een dun laagje om vastrotten van de velg te voorkomen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Accretion schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:28:
Gewoon lekker all-seasons erop knallen met die '3PMSF'?

Geklooi de hele tijd met banden wisselen is wat mij betreft niet de moeite waard.

Uit je verhaal lijkt het ook niet zo dat je nu heel veel in buitenland rijdt o.i.d?
Ook in Nederland schelen winterbanden aanzienlijk in remafstand. Wil je ook naar het buitenland (en zeker landen zoals Duitsland en/of Zwitserland) dan zijn winterbanden zelfs verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:08

Aganim

I have a cunning plan..

CH4OS schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:49:
[...]
Wil je ook naar het buitenland (en zeker landen zoals Duitsland en/of Zwitserland) dan zijn winterbanden zelfs verplicht.
Een band wordt als winterband geaccepteerd als het 3PMFS logo erop staat. Dus all-season banden met dat logo mogen daar met winterse omstandigheden gewoon de weg op, al is voor de Zwitserse bergen een 'echte' winterband wellicht wel een verstandigere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:13
[...]

Ook in Nederland schelen winterbanden aanzienlijk in remafstand. Wil je ook naar het buitenland (en zeker landen zoals Duitsland en/of Zwitserland) dan zijn winterbanden zelfs verplicht.
*in winterse omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 27-04 13:05
jack zomer schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:33:
ik gebruik kopervet op uiteinde van bouten waar een moer op zit. Niet op de moer zelf.
ook gebruik ik het tussen de naaf en de velg, maar heel heel beperkt een dun laagje om vastrotten van de velg te voorkomen
Hmmm, vraagje daarover:
Mijn aanpak is dus: opkrikken, bouten allemaal los draaien en er af halen. Proberen wiel er af te halen - en soms zit die nog zo stevig vast dat dat met de hand niet lukt. Ik gok dat je dat bedoeld met 'vastrotten'?

Mijn oplossing daarvoor - en ik twijfel of dat de beste oplossing is - is om de bouten weer er op te draaien maar niet helemaal vast. Millimeter speling ofzo. Dan krik/auto laten zakken... en weer opkrikken. Met het gewicht van de auto en bouten niet vastgedraaid is het wiel daarmee genoeg losgekomen.

Is mijn oplossing een slecht idee en, zo ja, waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Is het nodig om je auto uit te lijnen als je alle 4 de banden verwisselt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:41

-tom-562

Oliesjeik

kevlar01 schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:21:
Nee
vanaalten schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:38:
[...]

Hmmm, vraagje daarover:
Mijn aanpak is dus: opkrikken, bouten allemaal los draaien en er af halen. Proberen wiel er af te halen - en soms zit die nog zo stevig vast dat dat met de hand niet lukt. Ik gok dat je dat bedoeld met 'vastrotten'?

Mijn oplossing daarvoor - en ik twijfel of dat de beste oplossing is - is om de bouten weer er op te draaien maar niet helemaal vast. Millimeter speling ofzo. Dan krik/auto laten zakken... en weer opkrikken. Met het gewicht van de auto en bouten niet vastgedraaid is het wiel daarmee genoeg losgekomen.

Je kan beter ff de moeren/bouten van het wiel wat je wilt wisselen alvast een slagje los draaie, als je wiel in de lucht hangt gaat dat was lastiger als je het met de hand los draait.
Vast draaien op de krik zo vast mogelijk. Daarna gewoon op de grond aandraaien

[ Voor 72% gewijzigd door -tom-562 op 25-11-2024 10:52 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat is niet nodig en ook niet zinvol. Tenzij je hem verkeerd hebt opgekrikt en een draagarm hebt krom gemaakt oid ;)

En wat betreft opkrikken en verwisselen, ik deed dat voordat ik leaseauto's had ook altijd zelf. Vooral qua opkrikken moet je van te voren even uitzoeken hoe dat het beste kan. Met het standaard schaarkrikje dat bij je auto zit mag dat alleen op bepaalde punten in de carrosserie. Bij mijn eerste auto heb ik dat eens verkeerd gedaan en daarna zat er een dikke deuk in de bodemplaat :X Al dat soort beschadigingen kunnen later voor roest zorgen.
Een garagekrik is dan een betere (en snellere) oplossing, maar ook daarmee van te voren goed uitzoeken op welke punten je de auto goed kunt opkrikken. En ook op de veiligheid letten. Auto in de versnelling + handrem en bijv. een van de wielen onder de auto leggen als buffer mocht de krik het begeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Je wisselt de wielen, geen banden, tenzij je van plan was banden eraf te draaien en erop te draaien ;)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:26
Wellicht een idee om nu met black friday direct een electrische slagmoersleutel te kopen van 400/500Nm. Als je dan ook nog eens een mooie garagekrik koopt en een momentsleutel dan wissel je binnen en half uurtje je wielen. Wel even opletten dat de juiste dop bij de slagmoersleutel zit, anders ook even een setje slagdoppen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:00
Als je de winterbanden nog moet kopen dan zou ik sowieso naar een bandenzaak gaan of naar jouw eigen garage.
Bij moderne auto's moet het motormanagement worden afgesteld op de nieuwe bandenmaat. Winterbanden incl. velgen zijn vaak net iets anders van maat dan zomerbanden waardoor de computer in de war kan raken en foutmeldingen kan geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:38:
[...]

Hmmm, vraagje daarover:

nee geen slechte oplossing.

ik geef de bouten met de wielen op de grond meestal een slag of 2 los.
dan op de krik en de rest los.
Zit de velg vast. 1 bout terug met een paar slagen en met een rubbere hamer een paar tikken (of een rot schop) dan kom het meeste wel los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:29
Eens met bovenstaande, ik mis nog de toevoeging:

Bij winterbanden heb je nog de draairichting. Dus je moet echt niet meer links en rechts verwisselen, Anders staan de pijlen de andere kant op en werkt het profiel minder goed om het water af te voeren.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
gr8-jen schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:29:
Eens met bovenstaande, ik mis nog de toevoeging:

Bij winterbanden heb je nog de draairichting. Dus je moet echt niet meer links en rechts verwisselen, Anders staan de pijlen de andere kant op en werkt het profiel minder goed om het water af te voeren.
Nou heb ik zowel zomer- als winterbanden op eigen velg, met ook eigen bandenspanningssensoren er in - dus winterbanden niet links/rechts wisselen, maar ook voor/achter is dan - denk ik - niet handig, want bij lage luchtdruk krijg je bij het verkeerde wiel een melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-04 12:54
ik dacht lekker goedkoop te doen door winterbandenset op velg voor mijn auto van marktplaats te kopen.
immers jarenlang zelf bandenwissel gedaan
en afgelopen 3jaar gegokt dat winterbanden niet nodig waren.
dit jaar dus wel weer gekocht ook ivm buitenland trip.
maar eerlijk is eerlijk.
heb beetje spijt dat ik niet gewoon de banden vervangen hebt door allseason met het 3PMSF logo's.
want ondanks dat het iets duurder is. 150euro in aanschaf en dan nog de tijd die je zelf kwijt bent en de snellere slijtage die je dan hebt.
is het wel een heel stuk gemakkelijker en ruimte besparend.
dus voor mij was dit wel de laatste keer dat ik het zo heb gedaan

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
Is het zelfde als je resevewiel wisselen (je wilt wielen wisselen, niet banden)

[ Voor 79% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 25-11-2024 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
En zet even een LV, RV, LA en RA op de binnenkant van de velg als je ze wisselt. Dan hoef je bij het terugplaatsen niet te raden waar ze geplaatst moeten worden. :+

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-04 19:04
Ik weet niet wat voor auto je hebt. Maar als je een auto hebt met het TPMS dan moeten de nieuwe velgen ook TPMS sensoren hebben in de wielen en moet je de boordcomputer programmeren met het juiste wiel op de juiste plek.

Bij het niet hebben van TPMS sensoren vervalt de type goedkeuring van de auto en brand er een lampje de hele tijd op je dashboard (eventueel met pieptonen).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
[...]

In Duitsland zijn winterbanden NIET verplicht!

Je hebt je auto aan te passen naar de omstandigheden die op dat moment heersen.
Dit aanpassen aan de omstandigheden houdt ook in dat je ruitenwisservloeistof geen zomermiddel mag zijn!

Extra tip, je hebt in Duitsland voor elke persoon die in de auto zit een reflecterend hesje nodig en zorg dat je een TÜV-goedgekeurde EHBO-doos bij je hebt (let op de vervaldatum)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Analamoebe schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:15:
[...]

Extra tip, je hebt in Duitsland voor elke persoon die in de auto zit een reflecterend hesje nodig en zorg dat je een TÜV-goedgekeurde EHBO-doos bij je hebt (let op de vervaldatum)
Die EHBO doos is volgens de ANWB site alleen verplicht in auto's met een Duits kenteken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boKynhlX_gnuvH2rUc8d4nMgIN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1KdjWFoGekdBAkvOgya8fHE6.png?f=fotoalbum_large
https://www.anwb.nl/vakan...-het-buitenland#duitsland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skozaa
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-04 12:41
Ik zou een momentsleutel aanschaffen. Een degelijke kost ongeveer 50 euro.

Een krik met steun kan je van amazon halen. Kost ook niet zoveel. Reken ook 50 euro er voor. Ik gebruik de amazon's choice en al 4 keer gebruikt en werkt perfect.

Licht metalen velgen voor mijn auto is 130 het aandraaimoment. Doe je dit zonder momentsleutel zet je waarschijnlijk toch wel teveel kracht op de moer en komt er teveel spanning erop te staan. Kans op knappen/scheuren is dan mogeljik.

Trusted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
LordSinclair schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:23:
[...]

Die EHBO doos is volgens de ANWB site alleen verplicht in auto's met een Duits kenteken..

[Afbeelding]
Ok, weer wat geleerd :9
Ik was altijd in de veronderstelling dat het elke auto was(op zich geen verkeerde gedachte volgens mij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
vogelmans schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:10:
...
Bij moderne auto's moet het motormanagement worden afgesteld op de nieuwe bandenmaat. Winterbanden incl. velgen zijn vaak net iets anders van maat dan zomerbanden waardoor de computer in de war kan raken en foutmeldingen kan geven.
vanaalten schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:56:
... Nou heb ik zowel zomer- als winterbanden op eigen velg, met ook eigen bandenspanningssensoren er in - dus winterbanden niet links/rechts wisselen, maar ook voor/achter is dan - denk ik - niet handig, want bij lage luchtdruk krijg je bij het verkeerde wiel een melding.
LordSinclair schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:11:
Ik weet niet wat voor auto je hebt. Maar als je een auto hebt met het TPMS dan moeten de nieuwe velgen ook TPMS sensoren hebben in de wielen en moet je de boordcomputer programmeren met het juiste wiel op de juiste plek.

Bij het niet hebben van TPMS sensoren vervalt de type goedkeuring van de auto en brand er een lampje de hele tijd op je dashboard (eventueel met pieptonen).
Wat zijn moderne auto's toch een zeikerds! Als ik dat zo lees ben ik blij toe dat mijn jongste bolide ook alweer een 25+er is. (8>

iets anders: Zou TS hier nog terugkoppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 11:14

killercow

eth0

Slappyjoez schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:09:
En zet even een LV, RV, LA en RA op de binnenkant van de velg als je ze wisselt. Dan hoef je bij het terugplaatsen niet te raden waar ze geplaatst moeten worden. :+
Beter nog, zet het op de muur in de schuur waar de banden terecht komen, er zijn maar weinig stiften die een jaar lang lekker blijven zitten op de band, maar een stapeltje banden dat uit zichzelf een andere volgorde heeft aangenomen in de schuur is vrij zeldzaam.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Slappyjoez schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:09:
Voor ~€15 heb je banden hoezen waar het ook op staat. Met handig handvat en dan wordt niet alles smerig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-04 20:18
Gewoon een verfpen gebruiken, die gaat er echt niet meer af.
Zit al jaren op mijn winterbanden en nog steeds afleesbaar

Afbeeldingslocatie: https://www.123inkt.nl/image/Edding_8046_industri%C3%ABle_permanent_marker_wit_1_-_3_mm_rond_4-8046049_240599_m1_big.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:01

franssie

Save the albatross

Analamoebe schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:15:
[...]

Je hebt je auto aan te passen naar de omstandigheden die op dat moment heersen.
Dit aanpassen aan de omstandigheden houdt ook in dat je ruitenwisservloeistof geen zomermiddel mag zijn!

Klopt, maar ... Als je in winterse omstandigheden wel gaat rijden op zomerbanden ben je dacht ik wel aansprakelijk, dus inderdaad de auto aanpassen aan de omstandigheden.

Maar off-topic verder. Zelf wisselen is inderdaad prima te doen en veel makkelijker dan steeds een afspraak moeten maken (heb ik een hekel aan, kapper vind ik al stom). Dus iok rij lekker op 4S banden (al is dat meer vanwege de Modder van M+S dan de Sneeuw - Modder kom ik ook in de zomer hier regelmatig tegen. de luxe van landelijk wonen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-04 16:44
Tip: aanhaalmoment verlagen als je vet gebruikt.

In een instructie-manual van mijn auto staat "Aanhaalmoment licht metaal: 120 Nm", maar dien verstande dat: "Vastzetten volgens de regel is schoon en droog, zonder vet."
Omdat ik geen pneumatisch-garage-ratelgeweld-gereedschap tot mijn beschikking heb en het wel zelf wil loskrijgen, gebruik ik een weinig kopervet op schroefdraad en aandrukvlak. En draai ze dan vast met 80nm.
Interessant filmpje hierover: YouTube: How to anti-seize wheel nuts without over-cranking the hi-tensile st...

Vergeet niet het vlak tussen velg en schijf schoon te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:26
trabant schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:40:
[...]

[...]

[...]
Wat zijn moderne auto's toch een zeikerds! Als ik dat zo lees ben ik blij toe dat mijn jongste bolide ook alweer een 25+er is. (8>

iets anders: Zou TS hier nog terugkoppelen?
Ik heb een BMW uit 2016 maar wissel wel eens voor/achter bij de winterbanden (profiel met draairichting) en links rechts bij de zomerbanden (breedset). Ook andere maten winterbanden, allemaal geen issue.

Is dat verhaal met TPMS plaatsing per wiel echt zo? Ik dacht dat de auto gewoon 4 ontvangers had... Heb de laaste jaren geen lekke banden gehad 😛

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

LordSinclair schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:11:

Ligt aan het type TPMS uiteraard.
Bij VAG wordt dat bijvoorbeeld gedaan via de ABS sensoren en heb je geen losse sensoren in de banden nodig.

Overigens heb ik qua momentsleutel deze: https://www.amazon.nl/Mom...nzetstukken/dp/B07K4YW842

S&R is prima profi spul, niet te duur en gecertificeerd plus geijkt (ijkingsrapport meegeleverd). Zou dit altijd boven de Aldi of de Lidl stellen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-04 22:58
jack zomer schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:33:
momentsleutels worden in de fabriek gekalibreerd op een droge draad.
Dus wanneer jij met 120nm iets vast zet, zit het vast met +-120nm.

Wanneer de draad niet droog is, en de weerstand dus minder dan kan het zijn dat die 120 zomaar 180 nm is geworden. Wat weer meer spanning op de bout geeft, en verschillen tussen bouten onderling.
Iets dat je niet wil op velgen..

Je kan het gebruiken, mits je de nm waarde op de sleutel aanpast.
normaal 120nm met vet bv 80nm. ik weet de rekensom en het exacte getal niet. dus dit is een voorbeeld

ik weet niet wie jou verteld dat kopervet de wrijvingsweerstand niet verlaagd?
maar koperVET copperCREASE geeft een goede indicatie wat het doet.

toon volledige bericht
Ik zal niet gauw iemand corrigeren op taalfouten (hoe graag ik dat ook doe), maar ik vind op een techniek-site (is dat hier?) het juiste gebruik van eenheden toch wel essentieel.
Er wordt dus niet bedoeld "nm" (nanometer), maar "Nm" (Newtonmeter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
BBBvB schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:09:
[...]

Ik zal niet gauw iemand corrigeren op taalfouten (hoe graag ik dat ook doe), maar ik vind op een techniek-site (is dat hier?) het juiste gebruik van eenheden toch wel essentieel.
Er wordt dus niet bedoeld "nm" (nanometer), maar "Nm" (Newtonmeter).
Je hebt gelijk. Ik heb het al aangepast.
Wil jij het aanpassen in het citaat van mij in jou bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:51

de Peer

under peer review

jack zomer schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:50:
[...]

Je hebt gelijk. Ik heb het al aangepast.
Wil jij het aanpassen in het citaat van mij in jouW bericht.
Wat zou daar het nut van zijn? :+
Ik heb er al wel vast 1 aangepast in het citaat hierboven.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 25-11-2024 20:56 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:54:
[...]

Wat zou daar het nut van zijn? .
Omdat @BBBvB gelijk heeft daarin.

[ Voor 13% gewijzigd door jack zomer op 25-11-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
The Eagle schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:07:
...
Overigens heb ik qua momentsleutel deze: https://www.amazon.nl/Mom...nzetstukken/dp/B07K4YW842

S&R is prima profi spul, niet te duur en gecertificeerd plus geijkt (ijkingsrapport meegeleverd). Zou dit altijd boven de Aldi of de Lidl stellen.
Tot en met de koffer aan toe lijkt die wel verdacht veel op die van genoemde winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-04 00:57
phYzar schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:00:
[...]

Kopervet (koperpasta) is geen smeermiddel, verlaagt de wrijvingsweerstand niet, en wordt expliciet voor deze toepassing gemaakt. Vastgerotte (en daarmee mogelijk afbrekende bij losdraaien) wielbouten zijn de hel.
Je zit echt fout, het beinvloed de weerstand wel, zie de datasheet. Je kan beter de handleiding van je auto volgen en geen adviezen hierover geven. Dadelijk raakt er nog iemand in de problemen door je verkeerde advies.

de ouderwetse COPASLIP:
http://www.molyslip.com/w...1/Copaslip-Data-Sheet.pdf
… As a result, Copaslip ensures rapid and easy assembly of
threaded parts, reduces torque, prevents seizing and galling, …
Of als je een tube bij de gamma haalt:
https://www.gamma.nl/asso...-kopervet-500ml/p/B200728
Type: Smeermiddel
en de info van Holts zelf:
https://www.holtsauto.com...nd-greasers/copper-paste/
Holt’s Copper Paste is a high-quality lubricant and anti-seize compound designed specifically for use in automotive applications.
of de koperpasta bij de hornbach:
https://www.hornbach.nl/p/connex-koperpasta-50-g/8768639/
Werkplaats toebehoren > Smeermiddelen
en in de review
... Bij mij kwam er eerst alleen olie uit, dus misschien even opschroeven en doorroeren met een saté prikker voor het eerste gebruik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 21:18
Ik wissel ook altijd zelf. Het heeft nog een aantal andere voordelen:
  • [Wisselen wanneer jij het nodig vindt. Vaak zie je bij sneeuwval dat mensen ineens willen wisselen en dan heb je een twee weken wachttijd./li]
  • Je kan de velgen nog een keer goed schoonmaken voordat je ze opbergt. Als ze van de auto af zijn kan je ook de binnenkant goed doen.
Enige verdere advies is dat je bij het afhalen van de band meteen even kan kijken of er nog genoeg profiel voor het volgende seizoen op zit. Zo nee, dan kan je de boel wegbrengen en heeft de bandenboer de tijd om er nieuwe banden op te leggen. Zit er wel genoeg op, dan markeer ik de banden altijd even waar ze zaten. Dan kan je voor/achter wisselen (als dat van toepassing is op je auto).

De meeste garages zetten de velgen vast met de luchtsleutel. Ik heb al menig keer gehad dat ik een wringijzer nodig had om het los te krijgen. Ik heb nooit schade gezien aan de velg, maar aan de kant van de weg krijg je ze denk ik niet los. Daarom altijd zelf op moment vastzetten met een goede sleutel. Bij de eerste montage van de velg na 100km altijd even natrekken. Ik ken ook mensen die dat altijd doen.

Het enige dat echt fout kan gaan is de auto op de verkeerde manier opkrikken. Kijk in je instructieboekje hoe je auto op te krikken om schade te voorkomen. Ook nooit gaan duwen/trekken als een dolle als de auto op de krik staat.

Wielmoeren een halve slag losdraaien als de auto op de grond staat. Dan opkrikken en verder losdraaien. Met een klein beetje kopervet op de naaf voorkom je vastroesten. Als die toch vastgeroest zit dan het liefst met een hamer en een blokje hout ertussen de band loskloppen. Zorg dat de auto stevig op de krik staat in dat geval.

Verder altijd bij het monteren het werk afmaken. Niet even tussendoor een bak koffie gaan drinken en vervolgens vergeten de bouten nog even op moment vast te zetten. Klinkt als een no-brainer, maar gaat best nog wel eens fout.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LordSinclair schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:23:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij staat er dat een Duitse auto (die een Duits kenteken heeft) een verbanddoos heeft dat aan extra eisen moet voldoen. Dat betekent dat andere kentekens ook een verbanddoos moeten hebben, maar die niet aan de extra eisen moeten voldoen? Er staat in elk geval zo gauw niet dat een auto zonder Duits kenteken dan opeens zelfs geen verbanddoos hoeft te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 26-11-2024 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
CH4OS schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 00:50:
[...]

Volgens mij staat er dat een Duitse auto (die een Duits kenteken heeft) een verbanddoos heeft dat aan extra eisen moet voldoen. Dat betekent dat andere kentekens ook een verbanddoos moeten hebben, maar die niet aan de extra eisen moeten voldoen? Er staat in elk geval zo gauw niet dat een auto zonder Duits kenteken dan opeens zelfs geen verbanddoos hoeft te hebben.
De tekst begint met "deze uitrusting is alleen verplicht in een auto met een Duits kenteken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
killercow schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:52:
[...]

Beter nog, zet het op de muur in de schuur waar de banden terecht komen, er zijn maar weinig stiften die een jaar lang lekker blijven zitten op de band, maar een stapeltje banden dat uit zichzelf een andere volgorde heeft aangenomen in de schuur is vrij zeldzaam.
Ik heb 3 jaar lang een watervaste stift gebruikt op de binnenkant van de velg, zo'n ding van een euro bij Bruna.... Blijft prima zitten
vogelmans schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:10:
Als je de winterbanden nog moet kopen dan zou ik sowieso naar een bandenzaak gaan of naar jouw eigen garage.
Als alle banden rondom gewoon dezelfde maat hebben hoef je niks opnieuw te programmeren. En als je gewoon zorgt dat de buitenomtrek van je winterband hetzelfde is als die van je zomerband dan heb je ook geen afwijking op de teller.

[ Voor 44% gewijzigd door FastFred op 26-11-2024 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
@Apollyon is sinds zijn TS met een paar simpele vragen omtrent een wielen wissel niet meer online geweest. Ik vermoed dat hij alsnog een afspraak gaat inplannen bij de bandenboer na het lezen van alle reacties hier :P

Ik zou ook ontmoedigd zijn na 3 pagina's aan technische praat en 1000 Euro aan investeringen voor krik, slagmoersleutels, stiften, hoezen, compressors en verloopstukken. Valt me nog mee dat er niet gesuggereerd is om een brug aan te schaffen :+

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:56

ThunderNet

Flits!

The Eagle schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:07:
[...]

Ligt aan het type TPMS uiteraard.
Bij VAG wordt dat bijvoorbeeld gedaan via de ABS sensoren en heb je geen losse sensoren in de banden nodig.
Niet perse.. ABS methode is standaard, daadwerkelijke sensoren is afhankelijk van merk/model een optie (incl. temperatuursensor).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Denman schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:29:
@Apollyon is sinds zijn TS met een paar simpele vragen omtrent een wielen wissel niet meer online geweest. Ik vermoed dat hij alsnog een afspraak gaat inplannen bij de bandenboer na het lezen van alle reacties hier :P

Ik zou ook ontmoedigd zijn na 3 pagina's aan technische praat en 1000 Euro aan investeringen voor krik, slagmoersleutels, stiften, hoezen, compressors en verloopstukken. Valt me nog mee dat er niet gesuggereerd is om een brug aan te schaffen :+
Nou precies dit :+

Het ligt er helemaal aan hoever je gaan wilt, of eigenlijk hoe pietje precies je wilt zijn. Ik heb het jarenlang gedaan met de standaard wielsleutel die bij de auto zat, en een hydraulische 2-tons krik van 3 tientjes. Gaat echt prima. Met watervaste stift ieder jaar ff LV, RV, LA en RA in de binnenkant van de velgen zetten, done.

Wil je de moeren/bouten netjes op moment hebben dan kun je een momentsleutel overwegen. Je moet wel een goeie hebben van een degelijk merk, anders heeft het geen zin.

Beschikt je auto over bandenspanningsmonitoring (TPMS) met sensoren IN de band, dan zul je je winterset ook moeten voorzien van deze sensoren en aan de auto (laten) koppelen. Heeft je auto een TPMS systeem dat gebruik maakt van de ABS sensoren dan hoeft dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:00
FastFred schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:21:
[...]

Nou precies dit :+

Het ligt er helemaal aan hoever je gaan wilt, of eigenlijk hoe pietje precies je wilt zijn. Ik heb het jarenlang gedaan met de standaard wielsleutel die bij de auto zat, en een hydraulische 2-tons krik van 3 tientjes. Gaat echt prima. Met watervaste stift ieder jaar ff LV, RV, LA en RA in de binnenkant van de velgen zetten, done.

Wil je de moeren/bouten netjes op moment hebben dan kun je een momentsleutel overwegen. Je moet wel een goeie hebben van een degelijk merk, anders heeft het geen zin.

Beschikt je auto over bandenspanningsmonitoring (TPMS) met sensoren IN de band, dan zul je je winterset ook moeten voorzien van deze sensoren en aan de auto (laten) koppelen. Heeft je auto een TPMS systeem dat gebruik maakt van de ABS sensoren dan hoeft dit niet.
Daarom is het beter om de 1e set banden met velgen bij een goed bandenbedrijf of eigen merkgarage te kopen. De bandenboer is meestal voordeliger en je hebt meer keus.
Op winterbanden moet ook meer profiel zitten dan op zomerbanden dus 2e hands winterbanden is misschien sowieso niet geweldig.
Als je eenmaal de goede set banden en velgen hebt kan je ze gerust zelf wisselen bij de wisseling van seizoenen, eventueel met de krik en gereedschap dat al bij de auto zit.
Als je nog nooit een wiel hebt gewisseld staat er op de website van de ANWB precies hoe je dat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Een vriend vroeg mij afgelopen weekend ook over de mogelijkheden van zelf banden/velgen wisselen, hij heeft al winterbanden op velg bij een garage liggen maar wil het zelf doen zodat hij niet afhankelijk is van wanneer garage tijd heeft. Dus heb ik een uitgebreid bericht naar hem gestuurd met wat volgens mij nodig is:
Als hij nu al een reservewiel heeft, dan is er in principe niets echt nodig: de bijgeleverde krik en sleutel zou voldoende moeten zijn om alle wielen te wisselen.

Maar, je kan wel allerlei dingen aanschaffen om het leven makkelijker te maken. In volgorde van prioriteit, van wat het meeste meerwaarde heeft, kwam ik op:
1) fatsoenlijke krik
2) moersleutel met lange arm
3) momentsleutel
4) bandenpomp
5) assteunen
6) velgenboom
7) krijtjes/markeerstift

Zelf mis ik de assteunen nog (en ik vergeet ook elke keer om een wiel als veiligheid onder de auto te leggen). Velgenboom was een suffe aankoop, niet zo handig als gehoopt. Momentsleutel (Teng-tools) om een goed gevoel te hebben bij het vastdraaien. Maar, in principe heb je bovenstaande allemaal niet echt nodig als er al een krik & sleutel bij je auto zit. Het maakt het leven vooral wat plezieriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Waar je nog wel tegenaan kan lopen: de gat-maat van de winterband-velgen is bij mij net wat ruimer dan de zomerband-velgen... en ze hebben velgringetjes gebruikt om het gat mee op te vullen. Is soms wat onhandig gepruts, als je de winterband er af haalt en het ringetje aan de naaf blijft plakken. Als je daar niet bekend mee bent, dan valt het je wellicht niet op en snap je niet waarom het net niet lekker past, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 15:33
Wat ik meestal deed was voordat je hem opkrikt kun je de bouten al een beetje los maken zodat je niet het in de lucht hoeft te doen. Daarna opkrikken en dan band los en vervangen en weer aan draaien en dan als de banden weer op de grond staan nog een keer extra vastzetten zodat ze niet eerste beste keer los trillen. Meestal is een kruis sleutel voldoende soms kun je die verlengen met een stuk buis om net wat meer power te hebben. Luchtdruk tools kunnen fijn zijn maar heb ook gehoord zeker met lichtmetalen wielen dat het scheurtjes kan veroorzaken in de velg nooit zelf gezien maar goed.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1