Orbi (in routermode) achter ISP router gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 14:30
Hallo allemaal,

Ik heb een netwerkuitdaging waar ik maar niet uitkom. Heb vele topics en bronnen gelezen op o..a. reddit, de netgear community en hier, maar zonder succes.

Momenteel heb ik een ISP router, waarachter een Orbi mesh systeem zit. Het Orbi systeem bestaat uit 1 router en 2 satellieten. De ISP router staat in de meterkast, de Orbi router in de woonkamer. Dit voor het bereik. Op de 1e en 2e verdieping staan de satellieten, welke ik via de ISP router heb verbonden.

Ik wil bij voorkeur de routerfunctionaliteiten van de Orbi router in stand houden (mede vanwege de handige app en guest mode). Helaas kan de ISP router niet in bridge mode worden gezet. Daarom heb ik de ISP router zo ingesteld dat het wifi signaal uit staat en de DMZ aan. Daarvoor heb ik op de ISP router het ip ingesteld op 192.168.100.1 en de dhcp daarvan op 192.168.100.51 t/m 192.168.100.254. DMZ staat ingesteld op 192.168.100.10. Op de Orbi router staat het IP static, met als waarde diezelfde 192.168.100.10.

Nu heb ik echter 2 uitdagingen:
1. Achter de ISP router zit een switch. Deze kan ik via het Orbi netwerk niet bereiken, omdat het Orbi netwerk een eigen ip range heeft aangemaakt (192.168.2.*). Heb al een reset uitgevoerd, maar zonder succes.
2. De Orbi satellieten worden niet gevonden door de app. Nu weet ik dat dit komt doordat de satellieten niet rechtstreeks op de Orbi router zijn aangesloten, maar dit hoopte ik op te lossen via dr managed switch.

Enig idee hoe ik punten 1 en 2 kan tackelen? Ben heel benieuwd naar jullie inzichten.

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door RV op 23-11-2024 13:39 ]

Beste antwoord (via RV op 14-12-2024 20:53)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
RV schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:13:
FredvZ gaf ook nog een andere oplossing, te weten het verplaatsen van de utp kabel van wan naar lan, maar ik begrijp niet hoe dit zou werken en wat dat dan doet. Tenzij dit ook weer is met inbegrip van het bridgen van de Orbi, wat ik liever niet doe...
Je gebruikt dat de Orbi alleen voor het het managen van je accesspoints, de router van je ISP blijft dan de router/firewall-functie houden.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Je moet allee de Orbi aansluiten op je ISP router.
Al het andere (dus ook de switch) moet verbonden zijn met Orbi.

Dus:
ISP-router - Orbi - switch - Orbi satellieten

Dit is ook te bereiken met een managed switch maar is imho een onnodige uitgave in dit geval.

Edit:
Lees nu pas dat je orbi in de woonkamer staat. Dan kan je met twee managed switches de boel aan elkaar knopen zonder een extra kabel te trekken naar de woonkamer.

Je kan ook een extra satelliet kopen en die woonkamer zetten ipv de orbi-router

[ Voor 32% gewijzigd door FredvZ op 23-11-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Een extra Orbi satelliet is nieuw helaas niet meer te koop. Bovendien zou dat meteen de duurste oplossing zijn. Een extra switch is een optie waar ik niet aan heb gedacht, maar hoe zou dat dan werken? En waarom kan ik datzelfde niet bereiken met 1 managed switch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
RV schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:37:
Een extra Orbi satelliet is nieuw helaas niet meer te koop. Bovendien zou dat meteen de duurste oplossing zijn. Een extra switch is een optie waar ik niet aan heb gedacht, maar hoe zou dat dan werken? En waarom kan ik datzelfde niet bereiken met 1 managed switch?
Een managed switch kan je gebruiken om meerdere netwerken (VLAN's) te combineren over 1 kabel of om op 1 apparaat 2 gescheiden netwerken aan te sluiten. Het is met een managed switch niet mogelijk om van het ene naar het andere netwerk te gaan. Dat moet (in de meeste gevallen) via een router*.

Als je een router gebruikt die VLAN's ondersteunt dan heb je wel genoeg aan 1 managed switch, de router kan die twee netwerken van die ene kabel scheiden en het verkeer routeren tussen beide netwerken. De meeste ISP-routers** en mesh-systemen (zoals Orbi) ondersteunen dat niet, dus heb je een tweede managed switch nodig.

Hieronder heb ik dat in een plaatje getekend. Let er op wel dat je met deze oplossing de maximale internetsnelheid voor de apparaten die verbind met de orbi sattelieten maximaliseert (of de switch in de meterkast) op 500mbps als je gigabit switches gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cIh5TQ-aM0w_3u550zotM462OI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IaiGyPtJmzV3zx7R4QGR7nUx.png?f=fotoalbum_large

*) er bestaan ook Layer 3 switches waarin dat weer wel kan, maar die worden thuis doorgaans niet gebruikt
**) Het is wel mogelijk dat de provider aan de WAN-zijde vlan's toepast, als consument heb je daar echter geen toegang toe en moet je het doen met het ene (V)LAN dat op de LAN-poorten beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Bedankt voor je uitgebreide reactie en tekening, verhelderend. Vind het echter erg zonde om de snelheid door 2 te moeten delen. Is het enige echte alternatief een extra satelliet?

Kan ik de managed switch niet via de isp router doorverwijzen naar de router en vice versa? Dan kan ik vervolgens via de switch de orbis wellicht toch aan elkaar knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
RV schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:40:
Bedankt voor je uitgebreide reactie en tekening, verhelderend. Vind het echter erg zonde om de snelheid door 2 te moeten delen. Is het enige echte alternatief een extra satelliet?
Je ook kijken naar managed switches met 2,5gbps poorten. Dat stelt wel weer extra eisen aan de netwerkkabel die nu tussen de meterkast en woonkamer ligt. Voor een goede werking moet dit een Cat6 kabel zijn.

Als je de mogelijkheid hebt is een extra kabel tussen de meterkast of de woonkamer. Of naar de eerste of tweede verdieping als dat makkelijker gaat, dan zet je daar de Orbi router en de satelliet die vrij komt zet je dan in de woonkamer.
Kan ik de managed switch niet via de isp router doorverwijzen naar de router en vice versa? Dan kan ik vervolgens via de switch de orbis wellicht toch aan elkaar knopen.
Als je er een geheel van wil maken, dat via de app te bedienen/controleren is, dan moet al het verkeer eerst langs de orbi-router en dan naar de ISP-router.

Nou ken ik de Orbi's niet goed genoeg om te beoordelen of het onderstaande mogelijk is, maar dan zou je geen extra hardware nodig hebben:
- Alles aangesloten zoals nu
- Orbi router aansluiten met de LAN-poort op de ISP router
- ISP-router IP: 192.168.100.1
- Orbi router LAN IP: 192.168.100.2, gateway 192.168.100.1
- Orbi router WAN IP: niets instellen
- Orbi router DHCP-server: uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
FredvZ schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:48:
Je ook kijken naar managed switches met 2,5gbps poorten. Dat stelt wel weer extra eisen aan de netwerkkabel die nu tussen de meterkast en woonkamer ligt. Voor een goede werking moet dit een Cat6 kabel zijn.
Klinkt interessant, maar lijkt me een dure oplossing waar ik dan eigenlijk geen gebruik kan maken van die duurdere poorten (ja, ik heb ze in gebruik, maar doordat het wordt gehalveerd heb ik er feitelijk niet veel aan). Liever zoek ik naar een oplossing die goedkoper is.
Als je de mogelijkheid hebt is een extra kabel tussen de meterkast of de woonkamer. Of naar de eerste of tweede verdieping als dat makkelijker gaat, dan zet je daar de Orbi router en de satelliet die vrij komt zet je dan in de woonkamer.
Daar zou ik nog eens naar kunnen kijken, al geloof ik niet dat we nog lege buizen hebben.
Als je er een geheel van wil maken, dat via de app te bedienen/controleren is, dan moet al het verkeer eerst langs de orbi-router en dan naar de ISP-router.

Nou ken ik de Orbi's niet goed genoeg om te beoordelen of het onderstaande mogelijk is, maar dan zou je geen extra hardware nodig hebben:
- Alles aangesloten zoals nu
- Orbi router aansluiten met de LAN-poort op de ISP router
- ISP-router IP: 192.168.100.1
- Orbi router LAN IP: 192.168.100.2, gateway 192.168.100.1
- Orbi router WAN IP: niets instellen
- Orbi router DHCP-server: uitzetten
Deze snap ik niet helemaal. Bedoel je dat ik dan de Orbi router vóór de ISP router moet zetten? Want dat zou botsen met wat je daarna zegt, nl. "Alles aangesloten zoals nu". De Orbi router is nu al aangesloten op de ISP router, maar de Orbi hangt er dus achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
RV schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:26:
Deze snap ik niet helemaal. Bedoel je dat ik dan de Orbi router vóór de ISP router moet zetten? Want dat zou botsen met wat je daarna zegt, nl. "Alles aangesloten zoals nu". De Orbi router is nu al aangesloten op de ISP router, maar de Orbi hangt er dus achter.
Ik heb het ook wat omslachtig opgeschreven zie ik. Waar het op neerkomt is dat je de kabel die nu in de WAN-poort zit van de Orbi-router omzet neer de LAN-poort van de Orbi-router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Oke. Maar kan ik de andere poort dan nog wel gewoon gebruiken voor mijn PC? En werkt de wired backhaul dan nog wel?

En nog even terugkomende op de optie van 2 switches: zorgt dat ook voor een halvering van de netwerksnelheid? Of is dat alleen bij het gebruik van 1 managed switch?

Mijn switch zou overigens wel layer'3 moeten hebben (netgear prosafe gs105eV2).

[ Voor 12% gewijzigd door RV op 27-11-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Dit is hoe het er nu uitziet. De switch zit er tussen omdat ik anders niet voldoende poorten heb. De isp router en switch staan zoals gezegd in de meterkast, de router in de woonkamer en de satellieten op de verdiepingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgZdfo3nV4isOjbQF4Trjz4guIY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2vnOrDfJw7cXC9cmfw5skqxI.png?f=user_large

Op dit moment staat dhcp aan op de isp router, switch én de orbi router.

[ Voor 40% gewijzigd door RV op 27-11-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 11:53
De orbi router moet tussen de isp router en de Swirch zitten anders kan die de sattelieten niet aansturen.
Binnen een netwerk heb je maar 1 dhcp.
Als je de lijn van isp router naar switch weghaalt en die van isp router naar orbi router krijgt gaat het werken. mits 1 dhcp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Oke. Probleem is alleen dat ik de orbi router eigenlijk niet tussen de isp router en switch kan zetten, omdat de router in de woonkamer moet staan voor bereik. En de switch is nodig om het aantal poorten uit te breiden op de isp router.

Kan ik de (managed) switch niet zo instellen dat deze het orbi verkeer juist verwijst, zodat ze elkaar wel herkennen? Uit eerdere reacties kreeg ik namelijk het idee van wel, alleen is me nog niet duidelijk hoe.

En op welk apparaat zet ik de dhcp dan aan? Isp router, orbi router of switch? Isp router, omdat daar het signaal binnenkomt? Daarbij bedenkende dat isp router kan wijzigen als ik ooit overstap. Of juist de orbi router of switch, omdat die in eigen beheer zijn?

Als ik dhcp op 1 apparaat instel, zien alle apparaten elkaar dan wel?

[ Voor 10% gewijzigd door RV op 27-11-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormrider nl
RV schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:49:
Oke. Probleem is alleen dat ik dat eigenlijk niet kan, omdat de router in de woonkamer moet staan voor bereik. En de switch is nodig om het aantal poorten uit tebreiden op de isp router.
De route moet zijn ISP router - orbi router - orbi satellieten. in jou geval kan je dit alleen doen door 2 netwerk kabels van meterkast naar woonkamer te laten lopen. kan dat niet heb je de oplossing van FredVz nodig met vlan en 2 switches.

Kan ik de (managed) switch niet zo instellen dat deze het orbi verkeer juist verwijst, zodat ze elkaar wel herkennen?
zie oplossing FredVz

En op welk apparaat zet ik de dhcp dan aan? Isp router, orbi router of switch? Isp router, omdat daar het signaal binnenkomt? Daarbij bedenkende dat isp router kan wijzigen als ik ooit overstap. Of juist de orbi router of switch, omdat die in eigen beheer zijn?
dat is een keuze ikzelf laat dat de isp router doen. let wel dat je per netwerk segment (vlan) een dhcp nodig hebt of statische ip adressen instellen.
https://www.greatwaves.nl...verbindingen/wat-is-dhcp/
Als ik dhcp op 1 apparaat instel, zien alle apparaten elkaar dan wel?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Bedankt voor je uitgebreide reactie. De oplossing van FredZ was me helaas nog niet duidelijk genoeg (ligt vast aan mij).

Stel dat ik het inderdaad de isp router laat doen; De laatste keer dat ik de dhcp op de orbi router uit had gezet werkte die, samen met de satellieten, niet meer en moest ik een hard reset doen. Dat was behoorlijk wat werk, omdat ze toen helemaal opnieuw ingesteld en gesynched moesten worden. Hoe voorkom ik dat, terwijl ik toch de dhcp van de orbi router uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormrider nl
RV schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:38:
Bedankt voor je uitgebreide reactie. De oplossing van FredZ was me helaas nog niet duidelijk genoeg (ligt vast aan mij).

Stel dat ik het inderdaad de isp router laat doen; De laatste keer dat ik de dhcp op de orbi router uit had gezet werkte die, samen met de satellieten, niet meer en moest ik een hard reset doen. Dat was behoorlijk wat werk, omdat ze toen helemaal opnieuw ingesteld en gesynched moesten worden. Hoe voorkom ik dat, terwijl ik toch de dhcp van de orbi router uitzet?
als je de isp router de dhcp functie op zich neemt moet je de orbi router in bridge mode zetten. dit kan je als het goed is aanzetten bij de instellingen/ setup.

voor wat betreft vlans's
https://www.thomas-krenn.com/en/wiki/VLAN_Basics

Wat bij de oplossing van FredVz gedaan wordt is dat er 2 (virtulele) netwerken gecreëerd worden. vlan 1 is het netwerk waar ISP router en orbi router samen inzitten. In vlan 2 is de oribi router met satellieten en de overige apparatuur. omdat je maar 1 kabel tussen je meterkast en woonkamer hebt moet deze gedeeld worden door vlan 1 en vlan 2. Er lopen dan ook 2 gescheiden (virtuele) netwerken over 1 fysieke kabel. De hoeveelheid data die daar fysiek doorheen kan wordt daarmee wel gedeeld met vlan 1 en vlan 2.
er spelen nog wel wat meer zaken als je dit wilt doen maar als je bovenstaand principe begrijpt ben je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Stormrider nl schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:22:
[...]

als je de isp router de dhcp functie op zich neemt moet je de orbi router in bridge mode zetten. dit kan je als het goed is aanzetten bij de instellingen/ setup.

voor wat betreft vlans's
https://www.thomas-krenn.com/en/wiki/VLAN_Basics

Wat bij de oplossing van FredVz gedaan wordt is dat er 2 (virtulele) netwerken gecreëerd worden. vlan 1 is het netwerk waar ISP router en orbi router samen inzitten. In vlan 2 is de oribi router met satellieten en de overige apparatuur. omdat je maar 1 kabel tussen je meterkast en woonkamer hebt moet deze gedeeld worden door vlan 1 en vlan 2. Er lopen dan ook 2 gescheiden (virtuele) netwerken over 1 fysieke kabel. De hoeveelheid data die daar fysiek doorheen kan wordt daarmee wel gedeeld met vlan 1 en vlan 2.
er spelen nog wel wat meer zaken als je dit wilt doen maar als je bovenstaand principe begrijpt ben je een heel eind.
De uitdaging die ik heb is dat ik de app van de Orbi wil blijven gebruiken. En die app werkt alleen als de Orbi router niet in AP modus staat.

Het "delen" van mijn verbinding, ofwel het in feite halveren van de snelheid, heeft niet mijn voorkeur. Mijn switch (netgear GS105Ev2) heeft als het goed is layer3 opties, en ik begreep dat ik deze halvering daarmee kan voorkomen, maar begrijp en weet niet hoe.

FredvZ gaf ook nog een andere oplossing, te weten het verplaatsen van de utp kabel van wan naar lan, maar ik begrijp niet hoe dit zou werken en wat dat dan doet. Tenzij dit ook weer is met inbegrip van het bridgen van de Orbi, wat ik liever niet doe...
FredvZ schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:17:
[...]

Ik heb het ook wat omslachtig opgeschreven zie ik. Waar het op neerkomt is dat je de kabel die nu in de WAN-poort zit van de Orbi-router omzet neer de LAN-poort van de Orbi-router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Inmiddels is het me gelukt om punt 1 op te lossen. De isp router heeft een dmz naar de orbi router, waarbij de orbi router een static ip heeft. Daarnaast op de isp router een statisch ip toegewezen aan de switch. Dat gaat dus goed! Op de switch tevens dhcp uitgezet en het op de isp router toegewezen ip er als static ingesteld.

Rest alleen het 2e punt nog, namelijk dat de Orbi app de Orbi router wel ziet, maar de Orbi satellieten niet. Verbinden lukt overigens wel en gaat ook prima. Ik wil het in de app echter ook goed voor elkaar hebben. Hoe krijg ik de vlan zo ingesteld dat ik een eigen netwerk creëer tussen de Orbi's? Stel voor het gemak dat de Orbis op poort 1 (router), 2 (satelliet) en 3 (satelliet) van de switch zitten en de internetkabel vanuit de isp router op poort 5.

Liefst zou ik zelfs een 2e vlan creëren waarbij ik via een device, bijvoorbeeld mijn telefoon, dat verbonden is via een orbi toch bij de isp router kan komen. Als ik het goed begrijp zou ik daar een tweede vlan voor in kunnen stellen, maar hoe weet de telefoon dan wanneer ie in welke vlan moet zijn?

• Stormrider nl
dan moet je denk ik de orbi router met 2 kabels aansluiten waar beide routers in vlan 1 zitten en de rest in vlan 2 . zie afbeelding. omdat je maar 1 switch hebt is dit denk ik de makkelijkste optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQE-GsamEkEQHo-OeIqF2GId5uU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GZSBXUcijR9vAPKAMuilAUM5.jpg?f=user_large

• RV
Oke, dat is helder. En ervan uitgaande dat een 2e kabel niet mogelijk is. Hoe stel ik het dan zo in dat de orbis een eigen netwerk vormen en elkaar wel kunnen zien? Of kan dat sowieso niet zonder extra kabel?

• Stormrider nl
Het is of 2 kabels of 2 switches die vlan praten. Dit omdat de orbi geen vlan praat.
mocht je naar 1 van de 2 satellieten wel 2 kabels kunnen leggen kan je daar de orbi router zetten en die satelliet naar de woonkamer.

anders dan dat ben ik zelf een beetje uit ideeën.

• RV
Helder. Dat gaat inderdaad niet. En als ik 2 switches heb dan creëer ik een situatie waarbij ik het internetverkeer door tweeën deel, correct?

Ik las in een eerdere opmerking dat een layer 3 switch hier nog verschil in zou kunnen maken, en de switch die ik heb ondersteund dat, maar ik zou niet weten hoe dat verschil kan maken en hoe ik dat dan instel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
RV schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:13:
Je gebruikt dat de Orbi alleen voor het het managen van je accesspoints, de router van je ISP blijft dan de router/firewall-functie houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
RV schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:31:
Helder. Dat gaat inderdaad niet. En als ik 2 switches heb dan creëer ik een situatie waarbij ik het internetverkeer door tweeën deel, correct?
Als je kabel nu cat5 is, je gigabitswitches gebruikt en je internet sneller is dan 500mbps: ja.
Ligt er een cat6 kabel en gebruikt je 2,5 gigabitswitches dan heb je dat probleem niet.
Ik las in een eerdere opmerking dat een layer 3 switch hier nog verschil in zou kunnen maken, en de switch die ik heb ondersteund dat, maar ik zou niet weten hoe dat verschil kan maken en hoe ik dat dan instel.
Een managed L3 switch gaat hier niet meer bieden dan een managed L2 switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Inmiddels toch een 2e kabel vanuit de meterkast op de orbi router aan kunnen sluiten. Zonder het opzetten van vlans zag de orbi app de satellieten direct en correct. Nu rest nog het juist inrichten van alles, maar dat moet goedkomen.

Dank allen!
Pagina: 1